toukokuu 22, 2024, 21:53:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aeroponic kokemusta kellään?

Aloittaja Vuorikaskas, maaliskuu 27, 2016, 14:57:45 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

Foorumin haulla katselin että jotain on puhuttu englanninkielisessä osiossa tästä vesiviljelyn muodosta, mutta niitä en vielä lukenut.   Laajemmilla nettihaulla olin ymmärtävänäni että tekniikka olisi lähtöisin Nasan tutkimuksista 70-luvulta alkaen ja perustuisi korkeapainepumpun ja suuttimien pienipisaraiseen juurien kasteluun.  Kun tuota muutamissa videoissa kehutaan parhaaksi kasvultaan, kiinnostaisi kokeilla.  Siinä viehättää mm. ettei minkäänlaista soraa tarvita ensinkään.  Onko kellään jäsenistä omakohtaista kokemusta tästä ja muista vesikasvatusmenetelmistä verraten?

https://www.youtube.com/watch?v=H4gsnFJRAB0&list=PLshuMHYfsNT8GDiJxaLvnHEihdsIqrpvp

NPhoBiaz

Ymmärtääkseni Aeroponic on yksi haastavimmista vesiviljelymenetelmistä. Säädöt on vaikea saada kohdilleen, esimerkiksi "sumupisaroiden" koko ja ilmanpaine. Kokemusta itsellä ei ole, tämä tieto on tullut muualta.

tp.teppet

Kiinnostais kyllä kokeilla mutta omaan aikaan/asuntoon/opiskelijabudjettiin vähän liian haastava systeemi tässä vaiheessa. Ja kun NFT kokeilu menee hyvin taidan siinä pysyä, mutta lisätieto ja kokemuksia tästä olisi kyllä mielenkiintoista.

longi

Mo

Kokeilkaa öljypolttimen suuttimella, käytettyjä varmaan saa kaikilta kellä öljy-lämmitys. Mullakin on muutama käytetty tallessa, en ole itte kokeillut mimmonen sumu tulee vedellä ja 1-2 bar paineilla.

Öljyjäämät saa kyllä liotettua pois noista käytetyistä bensa-asetoni-alkoholi vesi, tai sitten vaan kunnon kosani toholla polttamalla

Ja sit jos kiinnostaa tehdä sumua oikeesti niin delavan valmistaa hyviä suuttimia ja danfossilta voi varmaan ostaa punmppuja jotka tuottaa painetta niihin riittävästi:) rahalla saa ja pisarakoko pienenee

Vuorikaskas

huhtikuu 11, 2016, 11:37:24 ap #4 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 11, 2016, 11:39:52 ap käyttäjältä Kasvirasva
Kuvittelin että tuo olisi  ihan vakiokauraa nykyään noita videoita katsellen ja  koska korkeapainepumppuja ja suuttimia - tai myös valmiita harrastelijajärjestelmiä - on kaupan.  Vaan ehkäpä mullattoman viljelyn kokeilijan kannattaa testata jotain vakiintuneempaa järjestelmää jotta hyöty olisi panostukseen nähden suurin mahdollinen.   Onko siis niin, ettei aeroponicilla välttämättä kovin helpolla saa parempaa kasvua kuin jollain muulla vesiviljelytekniikalla?

Minulla on tilanne, jossa voisin kokeilla mullatonta kasvihuoneessa kesäkauden rinnan mullan kanssa vertaillen. Tai kokeilla systeemiä sisällä 400W monimetallin tai natikan alla. 

Jotain muuta systeemiä puoltaa  että vanhastaan mulla on akvaariotavaraa joutilaana, jota voisi hyödyntää.  Muunmuassa vesi- ja ilmapumppuja.

Trioniska

huhtikuu 13, 2016, 19:49:38 ip #5 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2016, 20:24:37 ip käyttäjältä Trioniska
Lainaus käyttäjältä: Kasvirasva - huhtikuu 11, 2016, 11:37:24 ap
Jotain muuta systeemiä puoltaa  että vanhastaan mulla on akvaariotavaraa joutilaana, jota voisi hyödyntää.  Muunmuassa vesi- ja ilmapumppuja.


Ilmapumpulla ja ilmakivillä bubleri, toimii...
Vesipumpulla ja askartelulla trofast tai vastaavista laatikoista NFT.

Tuossa kaksi helpohkoa menetelmää.

Edit:
LainausOnko siis niin, ettei aeroponicilla välttämättä kovin helpolla saa parempaa kasvua kuin jollain muulla vesiviljelytekniikalla?


Ymmärtääkseni siis nuo mainitsemani tuottavat yleisesti ottaen valtaosalla kasveja mainioita satoja...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Vuorikaskas

huhtikuu 14, 2016, 11:17:54 ap #6 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2016, 12:31:00 ip käyttäjältä Kasvirasva
Lainaus käyttäjältä: Trioniska - huhtikuu 13, 2016, 19:49:38 ip
Ymmärtääkseni siis nuo mainitsemani tuottavat yleisesti ottaen valtaosalla kasveja mainioita satoja...


Jep joo, olen minäkin huomannut, että usein mainitaan multaan verraten paremmista tuloksista ja siksi nyt olen selvittämässä että mikä olisi mielekkäin kaikista vesiviljelytavoista. 

Tämä juttu lipsahtaa helposti ohi aiheensa varsinkin kun en ole kellään koskaan nähnyt toiminnassa olevaa mullatonta systeemiä.  Puuttuu siis tietoa alkaen kevytsora/hydrosoran merkityksestä yms perusjutuista ja aina silloin tällöin olen koittanut kahlata keskusteluja täällä läpi mutta mitä tahtoisin tietää ei meinaa millään paljastua.  Vähitellen kyllä.  Pitäisi päästä katsomaan jonkun systeemiä.

Mutta ehkä koitetaan pitää tämä aihe suunnilleen otsikossaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroponics

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Kasvirasva - huhtikuu 14, 2016, 11:17:54 ap
Pitäisi päästä katsomaan jonkun systeemiä.


Tämän viikon videossani mun kanavalla esittelen yhden vesiviljelyjärjestelmistä ;)
Perinteisesti lauantaina tarkoitus julkaista uus video :)
Kanava löytyy täältä

Vuorikaskas

Siemenperunakeskuksella osataan.  "Aeroponisella menetelmällä mukuloita tulee kymmenen kertaa enemmän kuin perinteisellä tuotantotavalla", SPK:n toimitusjohtaja Paula Ilola kertoo.   http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/nasan-esimerkki-innosti-kasvattamaan-perunoita-ilmassa-tyrn%C3%A4v%C3%A4ll%C3%A4-1.146632