Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Kuulake - maaliskuu 05, 2011, 17:18:47 ip
Onko mitään järkeä/voiko edes laittaa 400w natikan 60*60*160cm kokoiseen telttaan? Jos pitäis telttaa reilusti auki ja tuuletin pöhöittäis "oven" raosta.

Voi kai sen laittaa, mutta tuskin kannattaa. Tuo määrä valoa piisais paljon isompaankin tilaan. Lämmöt voi nousta huimiks tuuletuksesta huolimatta.

Juhoa

Onko jotain epäsopivia turve tai multa laatuja joita chileille ei kannata laittaa? Mustan mullan lisäksi siis? Mikä olisi paras merkki? Perliittiä ajattelin sekoittaa sekaan.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Juhoa - maaliskuu 05, 2011, 23:29:48 ip
Onko jotain epäsopivia turve tai multa laatuja joita chileille ei kannata laittaa? Mustan mullan lisäksi siis? Mikä olisi paras merkki? Perliittiä ajattelin sekoittaa sekaan.


No ei kannata mitään lannoittamattomia luonnonturpeita käyttää, eikä sitten taimimultaa isommille kasveille. Muuten melkein mikä vaan multa/turve sopii chileille hyvin. Omien kokemusten mukaan parhaimmasta päästä ovat: Kekkilän puutarhamulta, Kekkilän puutarhaturve ja lähes kaikki kukkamullat. Biolanillakin näyttää olevan jokin turvemulta sekoitus, joten vaihtoehtoja on.
#816

ParturjzCoxsone

oon tuos valmistellu tollasta 6-8 kasvin vesiviljelyjärjestelmää, oon ajatellu laitella siihen erilaisia lajikkeita mut rupesin tossa miettii et mitenkähä mahtaa toimia ku tykkäävät kukkia eri aikoihin jne mitä näillä eri lajeilla nyt on eroja, nii onkoha tuossa järkee ? olin ajatellu laittaa ainaski habanero red, starfish, demon red,rocoto de san isidro.

masaiman

Vieläkö ehtis jallut sadolle kasvarissa hydrossa jos paan tänään tuleen?

Lihamestari

Mitään kokemusta ei ole, kun on eka kausi menossa, mutta veikkaisin että ehtii.

Mulla on omat jallut mullassa ja eka kukka tais aueta parin kuukauden jälkeen.
Sillä tahdilla oltais vasta toukokuun alussa...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: mattson - maaliskuu 06, 2011, 14:41:41 ip
Vieläkö ehtis jallut sadolle kasvarissa hydrossa jos paan tänään tuleen?


Kyllä jallut vielä ehtii, jos et oo pelkän luonnonvalon armoilla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - maaliskuu 06, 2011, 00:31:11 ap
oon tuos valmistellu tollasta 6-8 kasvin vesiviljelyjärjestelmää, oon ajatellu laitella siihen erilaisia lajikkeita mut rupesin tossa miettii et mitenkähä mahtaa toimia ku tykkäävät kukkia eri aikoihin jne mitä näillä eri lajeilla nyt on eroja, nii onkoha tuossa järkee ? olin ajatellu laittaa ainaski habanero red, starfish, demon red,rocoto de san isidro.


Ei kannata ainakaan ko. lajikkeita samaan tunkea, kun kasvuominaisuudet heittelee ääripäihin. Vrt. habsun kompakti ja tuuheamainen olemus vs. luonnossa nelimetriseksi kasvava starfish... Ja sitten rocoto taas voi tykätä vähän laimeammasta ravinteesta kuin muut.

Itse kukinnan eriaikaisuudella ei ole oikeastaan mitään väliä. Samaa ravinnetta saavat kuitenkin ja kukinta/podi-vaihe jatkuu muutenkin koko loppukauden. Tietenkään siemeniä ei kannata niistä kerätä, jollei halua sekasikiöitä tarkoituksella. ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

masaiman

maaliskuu 06, 2011, 15:41:04 ip #2708 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2011, 15:43:26 ip käyttäjältä mattson
Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - maaliskuu 06, 2011, 15:24:28 ip
Lainaus käyttäjältä: mattson - maaliskuu 06, 2011, 14:41:41 ip
Vieläkö ehtis jallut sadolle kasvarissa hydrossa jos paan tänään tuleen?


Kyllä jallut vielä ehtii, jos et oo pelkän luonnonvalon armoilla.


tuotahan siinä lähinnä pähkin kun nimenomaan pelkän auringon armoilla olisivat kasvihuoneessa, jonka joutuisi rakentamaanpaikkaan, johon ei mollukka pääse paistamaan koko päivää kun tulee talon varjo eteen. Täytynee sit vetää tallista virrat ja panna natikka kattoon jos alkaa näyttää huonolta...

Miksaa

Tarkoitin siis, että saat taimivaiheen kasvatettua vaikka sen natikan avulla, että kasvavat tarpeeksi, kunnes saat ne kasvariin...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

ParturjzCoxsone

okeii, pitää tuossa miettiä sitten vielä että mitä sinne laittas, onha mulla noita kaikkia lajikkeita useempia tulossa tossa mutta kiinnostas mahd. monen hedelmiä päästä maistelemaan :) eilen toi kaveri vielä siemeniä, itämään lähti fatalii,bird´s eye baby, chinese five color, orange habanero ja thai dragon, 4-5 kpl tai useempia per lajike. kyllähän tästä mahtaa vielä melkonen viidakko tulla, vaan onneks saa kesällä tohon takapihalle suurimman osan noista. pitää jotkut arpajaiset pitää mitkä pääsee multaan ja mitkä hydroon :P tuo hydro kiinnostaa kyllä eniten kun sen kanssa ei oo aikasemmin tullu pelattua, kaveri on tuossa vähän jelppaillu nii aikas mukavat vehkeet tulee noille pienokaisille :)

ParturjzCoxsone

pitänee ainaski jättää nuo starfishit ja jalapenot hydrosta pois kun kasvaavat sitä vauhtia, laitettava ulos niitä sit..

Apinamakina

Siirsin neljä isointa chiliäni vastikään uusiin ruukkuihin, kun ensimmäiset ruukut alkoivat käydä pieniksi kun pituuskasvu loppui kokonaan (kukkiminen kai vaikutti asiaan) mutta multapaakun ylös nostettuani juuret olivat kyllä aivan siinä pinnassa. Eli kysymykseni kuuluu: Onko nuo uudet ruukut nyt hyvän kokoisia, eli luuletteko että noi kasvit tosta rupeaa vielä kasvamaan kunnolla? Kuvassa keskellä on kaksi Cayennea. Ja nuo isoimmat ovat Habaneroa.  :)



Ps. Pahoittelen kuvanlaatua. :\

ParturjzCoxsone

eiköhän ne siitä elolle vielä toivu :)

Juhoa

Missä suhteessa kannattaisi perliittiä ja vermikuliittia sekoittaa puutarhamultaan?

PP

Lainaus käyttäjältä: Juhoa - maaliskuu 06, 2011, 21:02:43 ip
Missä suhteessa kannattaisi perliittiä ja vermikuliittia sekoittaa puutarhamultaan?


Vermikuliittia en on käyttänyt, mutta perliittiä olen sekoittanut multaan noin neljäsosan.

PP

Lainaus käyttäjältä: Badam8000 - maaliskuu 06, 2011, 22:17:23 ip
Tekeekö tommosella vajaalla seiskyt senttisellä 2x18w loisteputkivalaisimella mitään?


Kyllähän sellaisella hyvästi kasvattaa taimia, kun laittaa lampun lähelle. Isommille, sanoisinko yli 20-senttisille kasveille, alkaa olla liian tehoton ainoaksi valoksi.

Badam8000

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 06, 2011, 22:27:10 ip
Lainaus käyttäjältä: Badam8000 - maaliskuu 06, 2011, 22:17:23 ip
Tekeekö tommosella vajaalla seiskyt senttisellä 2x18w loisteputkivalaisimella mitään?


Kyllähän sellaisella hyvästi kasvattaa taimia, kun laittaa lampun lähelle. Isommille, sanoisinko yli 20-senttisille kasveille, alkaa olla liian tehoton ainoaksi valoksi.


On mulla tossa pari 20w esl Gigaanin lampuissa kiinni. Ajattelin vaan että helpottais tuo valaiseminen leveämmällä lampulla kun alkaa kertyä noita ruukkuja.

InkRose

Mulla on kasvanut ihan riittävän hyvin 2x18W loistarilla kasvit. Toki tilanahtaus alkoi iskeä reilu kuukausi sitten, eli kun taimilla alkoi olla pari kuukautta ikää. Ja oli jo ennen sitäkin viety muutamia pensaita jakoon. Tällä hetkellä loistarin alla tekee podeja SYT, kohta kukkii myös Chilaca, joiden lisäksi siinä on kasvamassa 35 cm korkea Zavory sekä toinen saman kokoinen chinense, ja vielä liki puolimetrinen latvottu mysteeriannuumi ynnä yksi pikku Championintaimi. Nyt ei oikeastaan ole edes mitenkään ahdasta siinä. Maitopurkeissa olevia taimia mulla oli tuolla parhaimmillaan 17 pelkällä tuolla valolla. Korokkeita vaan matalampien alle...

Ja kyllähän nyt alkaa vähitellen päivänvalokin riittää jo aika pitkälle.

Badam8000

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 07, 2011, 00:10:05 ap
Mulla on kasvanut ihan riittävän hyvin 2x18W loistarilla kasvit. Toki tilanahtaus alkoi iskeä reilu kuukausi sitten, eli kun taimilla alkoi olla pari kuukautta ikää. Ja oli jo ennen sitäkin viety muutamia pensaita jakoon. Tällä hetkellä loistarin alla tekee podeja SYT, kohta kukkii myös Chilaca, joiden lisäksi siinä on kasvamassa 35 cm korkea Zavory sekä toinen saman kokoinen chinense, ja vielä liki puolimetrinen latvottu mysteeriannuumi ynnä yksi pikku Championintaimi. Nyt ei oikeastaan ole edes mitenkään ahdasta siinä. Maitopurkeissa olevia taimia mulla oli tuolla parhaimmillaan 17 pelkällä tuolla valolla. Korokkeita vaan matalampien alle...

Ja kyllähän nyt alkaa vähitellen päivänvalokin riittää jo aika pitkälle.


Piltemaan siis.