Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

kilikili

Itse käyttänyt "jos siltä tuntuu"-metodia.Välillä nyppinyt ja välillä e.Yksikään chilini ei(tietääkseni) ole kuollut nyppimiseen tai sen puutteeseen.

hurjatar

Itse olisin iloinen jos noi mun chilit olis sitäkään pitkiä kun sulla. Korkein taitaa olla tuo pikku jallu joka ei paljon 30 senttiä isompi ole, mutta hällä on jo kaksi pönäkkää podia kypsymässä ja kasvu hiljalleen jatkuu.  :)
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

wille

Lainaus käyttäjältä: st8 - huhtikuu 06, 2011, 19:42:36 ip
Mulla on 2x 0,5-1m chiliä joihin on tullu jo ensimmäiset nuput. Lehtiä eikä kokoa oo hirveesti joten pitäskö mun latvoa noi pois?


Anna olla vaan. Tippuvat itsekseen, jos eivät halua sadoksi muodostumaan.

Lainaus käyttäjältä: hurjatar - huhtikuu 07, 2011, 07:51:45 ap
Itse olisin iloinen jos noi mun chilit olis sitäkään pitkiä kun sulla


Metrinen chili, jossa ensimmäiset nuput ei kuulosta ihan hirveän tukevalta ja tuuhealta satokoneelta vielä tässä kohtaa.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

hurjatar

Mä olen ilmeisesti erikoistunut kasvattamaan minichilejä.  ;D Mulla noi on kyllä kasvanu vähän turhan jyräkässä valossa ja ovat ihan älyttömän paksurunkoisia ja tuuheita turjakkeita.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

sorrii

huhtikuu 07, 2011, 14:42:01 ip #2864 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 07, 2011, 14:46:52 ip käyttäjältä sorrii
Minichilejä pukkaa nyt mullakin:
28.2 itämään paanut Hungarian Hot Waxit tekee nuppuja!?!
[imageshack on jumissa ...]
Eihän noilla vielä pituutta kuin ~15cm; neljättä lehtiparia tekevät.
Jiffyyn olen siirtänyt idun heti kun näkyi häntä siemenissä.
Ovat olleet tupla-loistelampun (6500K) valolla; lamput ~5-10cm latvoista

Mahtaako olla seurausta Nutriforten starttilannoitteesta, jossa on fosforia aika rankasti???

Ei raaskis nyppiä noita nuppuja kun ovat niin söpöjä  :-*

St8 kertoo että on 2x 0,5-1m chiliä ?!?
Tarkoittaako että toinen on 0,5m ja toinen 1m vaiko vaan "vähän" suuripiirteinen mitta?

Mun käsittääkseni 1m korkuinen chili on jo yleensä aika iso. Ellei sitten oo sellainen aji kirahvi joita tulee kun ei oo valoa ja lannoittaa reilusti.
Mä pistäisin sellaisen poikki jostain 30-40cm korkeudelta ja lisäisin valoa. Riippuu toki lajista ja onko sittenkin haarautunut vahvasti, tuuhea.
Mulla tuli mielikuva omistani joita kasvoi joskus pari sellaiseen metrin mittaan ilman yhtäkään oksan haaraa ...

Nyt toimii Imageshakki:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Klonkku

Ensimmäiset kukat aukesivat muutama päivä sitten, mutta nyt huomasin, että ne kuihtuvat pois.. Miksi näin käy? :-\
Mieto..

InkRose

^ Olosuhteet eivät ole aivan kohdillaan (valo/lämpö/ravinteet), tai sitten kasvi vain ei ole vielä valmis satoamaan.

Klonkku

Lainaus käyttäjältä: InkRose - huhtikuu 07, 2011, 17:13:38 ip
^ Olosuhteet eivät ole aivan kohdillaan (valo/lämpö/ravinteet), tai sitten kasvi vain ei ole vielä valmis satoamaan.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Kasvit vesiviljelyssä, ravinteita vilä aika miedosti (kasvukauteen vaadittavat). Valoa kasvien perustella ihan riittävästi, vaikkakin kukat jäävät loisteputken valon varjoon lehtien vuoksi. Päiväsaikaan saavat samalla myös hieman aurinkoa ikknasta. Täytynee nyppästä kukkasia pois ja antaa kasvaa vielä. Kunhan aurinkoa on kunnolla tarjolla niin antaa chileille sitten kunnon valoa. 8) Seuraavassa veden vaihdossa pitänee tuplata/triplata ravinnemääriä, sillä ec saattaa näyttää vielä jopa alle 1 ja kasvit alkaa olla jo puolimetrisiä... :-\ Voisihan tuota ravinnetta pukata jo nyt tonne bubbleriin.. Vedenvaihto nimittäin edessä vasta kuun loppupuolella.. Kovia ovat isin pikkuset juomaan!
Mieto..

Juhoa

Tänään avasin 1.5 viikkoa vanhan bublerin jossa 2 Lemon droppia ja ihmetyksekseni huomasin että juuret olivat ruskean hötön peitossa. Mietin, että oliskohan hydrosorasta irronnuta hötöä, mutta pesin soran kun otin käyttöön. Lisäksi ihmetyttää, että hötöä on vasta nyt tullut ja se on muodostunut kahdessa päivässä :o eli onko mitään muuta selitystä?

PP

Lainaus käyttäjältä: Juhoa - huhtikuu 08, 2011, 16:13:42 ip
Tänään avasin 1.5 viikkoa vanhan bublerin jossa 2 Lemon droppia ja ihmetyksekseni huomasin että juuret olivat ruskean hötön peitossa. Mietin, että oliskohan hydrosorasta irronnuta hötöä, mutta pesin soran kun otin käyttöön. Lisäksi ihmetyttää, että hötöä on vasta nyt tullut ja se on muodostunut kahdessa päivässä :o eli onko mitään muuta selitystä?


Onko juuret kuitenkin valkoiset eli lähteekö höttö huuhtelemalla pois? Jos ei lähde ja juuret on ruskeat, kyseessä on juurimätä.

Juhoa

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 08, 2011, 19:36:37 ip
Onko juuret kuitenkin valkoiset eli lähteekö höttö huuhtelemalla pois? Jos ei lähde ja juuret on ruskeat, kyseessä on juurimätä.


Juu eli lähtee juurista pois, joten en nyt muutakaan keksi kuin, että hydrosorasta olis tullut. Pitänee laittaa vedet vaihtoon ja katsoa tuleeko uudestaan. Kasvit kuitenkin näyttää ihan terveiltä.

hara

Nyt pitää taasen kysyä - tuli ostettua kasvatustavaraa ku halvalla sai...
Miten GHE:n flora sarja kannattaa säilyttää - eli riittääkö pimeä kaappi vai olisiko parempi paikka jääkaappi? Tuli melkein täys litran sarja varastoon ja noitten käyttöön ottoon menee aikaa.
Muutamassa purkissa (final solution ja root stimulator) löytyi suositus säilyttää viileässä.

wille

Lainaus käyttäjältä: hara - huhtikuu 09, 2011, 15:42:01 ip
Nyt pitää taasen kysyä - tuli ostettua kasvatustavaraa ku halvalla sai...
Miten GHE:n flora sarja kannattaa säilyttää - eli riittääkö pimeä kaappi vai olisiko parempi paikka jääkaappi? Tuli melkein täys litran sarja varastoon ja noitten käyttöön ottoon menee aikaa.
Muutamassa purkissa (final solution ja root stimulator) löytyi suositus säilyttää viileässä.


Mulla on ihan normaalissa kaapissa. Hyvin säilyy.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

st8

huhtikuu 10, 2011, 05:04:59 ap #2873 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2011, 05:10:27 ap käyttäjältä st8
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 07, 2011, 14:42:01 ip
Minichilejä pukkaa nyt mullakin:
28.2 itämään paanut Hungarian Hot Waxit tekee nuppuja!?!
[imageshack on jumissa ...]
Eihän noilla vielä pituutta kuin ~15cm; neljättä lehtiparia tekevät.
Jiffyyn olen siirtänyt idun heti kun näkyi häntä siemenissä.
Ovat olleet tupla-loistelampun (6500K) valolla; lamput ~5-10cm latvoista

Mahtaako olla seurausta Nutriforten starttilannoitteesta, jossa on fosforia aika rankasti???

Ei raaskis nyppiä noita nuppuja kun ovat niin söpöjä  :-*

St8 kertoo että on 2x 0,5-1m chiliä ?!?
Tarkoittaako että toinen on 0,5m ja toinen 1m vaiko vaan "vähän" suuripiirteinen mitta?

Mun käsittääkseni 1m korkuinen chili on jo yleensä aika iso. Ellei sitten oo sellainen aji kirahvi joita tulee kun ei oo valoa ja lannoittaa reilusti.
Mä pistäisin sellaisen poikki jostain 30-40cm korkeudelta ja lisäisin valoa. Riippuu toki lajista ja onko sittenkin haarautunut vahvasti, tuuhea.
Mulla tuli mielikuva omistani joita kasvoi joskus pari sellaiseen metrin mittaan ilman yhtäkään oksan haaraa ...



Vähän arvioin väärin :D 50% chileistä on >20cm ja pisin ~35cm.
Ilman lannotteita kasvanu kaikki.

Mulla on jotaki valkosta nukan näköstä sotkua tullu multiin. Mistä johtuu? Ollu jo viimisen kuukauen.

Kärsä Babar

Ettei olis hometta, sitä tulee aina välillä mullan pintaan jos on pidempään ollut pinta märkänä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

ParturjzCoxsone

arvelinpa kysellä kun tuossa yks jalapeno kukkii jo ja kiinnostas laittaa se isompaan astiaan, niin mahtaako kukinta tms häiriintyä jos sitä rupee nyt siirtelee isompaan ?

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - huhtikuu 11, 2011, 23:24:25 ip
arvelinpa kysellä kun tuossa yks jalapeno kukkii jo ja kiinnostas laittaa se isompaan astiaan, niin mahtaako kukinta tms häiriintyä jos sitä rupee nyt siirtelee isompaan ?

Mieluummin siirtäisin sen nyt isompaan ja ottaisin kesällä kunnon sadon, kun alkaisin ihmetteleen jotain paria kukkaa. Kyllä niitä uusia kukkia vielä tulee. ;)

Lihamestari

Mulla tykkäs huonoa, kun möyhin juuripaakkua pikkaisen kovakouraisesti, joten siinä kohtaa ota iisisti!
Eka ruukunvaihto meni mallikkaasti ja kasvit vaan tykkäs...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

masaiman

Mulla on ollut tapana ensin skroblata siitä paakusta irti niin paljon kun hellävaroen lähtee ja sen jälkeen suihkutella esim. Ämpärissä suurin osa vanhasta mullasta veks. Tällä metodilla on juurikato ollut ihaan minimaalista. Sen jälkeen saksilla nipsii pari senttiä päistä pois. Väittävät että pitäis auttaa juurien kasvua uudessa ruukussa. Vielä en ole yhtään kukkivaa kasvia saanut edes lopettamaan kukkimista ruukkua vaihdettaessa, joskin edm. Toimenpiteen aikana niitä tuppaa varisemaan irti aika paljon. Mut tosiaan, isompaan pyttyyn nyt niin saat kesällä enemmän.

Lihamestari

Mä meinasin ensi kerralla soveltaa tommoista hellävaraista hieromista ja sen lisäksi sellaista pumppaavaa liikettä ämpärissä, missä on vettä...
Jos näin selviäis hieman pienemmillä vaurioilla...
Tossa kuva muutaman viikon takaa:


Tätä näyttää nyt:


Valoa on kuitenkin tunnelin päässä...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn