Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Juhoa

Pitänee pistää parempaan valoon. Mitäs tollanen ilmapumppu tykkää ulkoilmasta? Meneekö tukkoon pölystä tai muusta? Itse olen antanut nutrifortea kasveille vain kerran viikossa. Onko okei vai pitäisikö antaa useammin?

jpassi

Olis muutama kysymys kasvatuksesta.

Omat siemenet eivät ole vielä edes itäneet eli kerkeääkö niistä kasvaa enää mitään?

Sitten idätän siemeniä tälläisessä http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=700463&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19656&compartmentId=20182&categoryId=23749
Voiko tossa pitää 1-2cm vettä pohjalla koko ajan?  :)

masaiman

Ihan puhtaasti ulkona voi alkaa jo ahistaan mut jos saat kasvit valoisalle ikkunalle, kasvihuoneeseen tai lasipartsille kypsyttelemään satoa niin vois sieltä jotain tullakin...  Luonnollisesti tähän vaikuttaa myös asuinpaikkakunta. Etelässä paremmat tsäännsit. Lajeissa on isoja eroja kypsymisajoissa, mut mun tietääkseni mm. Jallut pitäis kai olla aika nopeita. Jostain muistan lukeneeni et itäneestä siemenestä menis keskimäärin sata vuorokautta kypsään satoon. Mulla on mm. Medina,joka saa valoa vain ja ainoastaan 20w eslistä ja puskee koko ajan paria-kolmea palkoa kerrallaan.

tolla onnistunee idätys kun et vaan hautaa liian syvään siemeniä. Vettä pitäisin pohjalla hiukan, mutten mitään kahta senttiä. Mullan pitäis olla kosteaa, muttei läpimärkää. Ja kansi raolleen ettei homehdu. Mulla oli aikoinaan vähän vastaava saunan lattialämmityksen päällä, jossa pidin reilusti vettä pohjalla. Kattoon kondensoitunut vesi satoi purkkien päälle haudaten siemenet syvälle multaan. Lopputulos 0 itänyttä.

-V-

Lainaus käyttäjältä: linker - toukokuu 04, 2011, 18:47:26 ip
Ei jumalauta!  onko tuo kaksiosainen Nutriforte tarkoitettu vesiviljelyyn, annostuksella puoli ja puoli mitallista jauhoja 10 litraan vettä?
Menin ostamaan nuo, ja olen laittanut tuolla annostuksella multaviljelyyn.

Onneksi olen antanut joka toinen päivä vanhaan tapaan Puutarhan Kesää!

Oikaiskaa ja ojentakaa, niin heitän nutrit mäkeen jos noin on


Itselläni ko. tuotteet on pakattu käteviin muovitörppöihin, joiden kyljessä lukee seuraavasti:

"Käyttöohje

[klipsklips] Lisää tuotteita 15ml:n mitalla 10l vettä ja lannoita alussa viikoittain, mutta myöhemmin tarvittaessa vähän useammin. [klipsklips] Tuotteet sopivat kaikille kasvualustoille seuraavien lannoitusohjeiden mukaisesti:

[tässä sitten esim. tuo ½ + ½ mitallista kukinta/raakilevaiheeseen]"

Jossain päin mäki kukoistaa tänä kesänä?

linker


Waldhar-

toukokuu 08, 2011, 18:40:20 ip #2985 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2011, 19:05:36 ip käyttäjältä Biohazard-
Hei

Nyt tulee tämmöne noobi kysymys, mutta voinko laittaa
mimosa-altakastelurukkuun pelkästään kevytsoraa mullan sijasta ?
Eli puhunko nyt passiivisesta vesiviljelystä ?
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

Nikodeemus

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - toukokuu 08, 2011, 18:40:20 ip
Hei

Nyt tulee tämmöne noobi kysymys, mutta voinko laittaa
mimosa-altakastelurukkuun pelkästään kevytsoraa mullan sijasta ?
Eli puhunko nyt passiivisesta vesiviljelystä ?


Kyllä ja kyllä. Itselläni vastaavanlainen viritelmä Pauliinassa.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

sorrii

Mä oon Mimosassa kasvatellut passiivisena pari vuotta Inca Red Dropia; hyvin toimii. Nyt on montakin mimosaa käytössä mm. Bhut Jolokia ja Habanero Peruvian White sekä Cajamarca.
Lisäksi on yksi iso Mimosa kokeilussa -hyvältä näyttää- vesipumpun kanssa ja kasvina Aji Cristal. Oon välillä pitänyt pientä ilmakiveä joissain, ja toki tehostaa kasvua ja yleistä hyvinvointia; kasvin, siis; ilmapumppujen meteli vähän rassaa ... Tuo ison virityksen Aji Cristalille tein n. kuukausi sitten: laitoin pienen vesipumpun säiliöön jolle ompelin ketteräsormisena poikana pussin suodatinkankaasta, ettei juuret tuki sitä; pumpusta vedin tihkurenkaan aika pintaan soraan, josta tiputtelee vettä tunnin välein aina muutaman minuutin. Hyvin toimii tuokin. Tää viritys vesipumpun kanssa on niin hiljainen että voisi olla kokoajankin päällä: nyt vaan kokeilen näin ...
Mimosa on aika toimiva systeemi, kun pääsee kurkkimaan välillä juuria. Mä tein yhteen korotusrenkaankin latta-alumiinista, että sain vettä enemmän säiliöön ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jpassi

Kuinkas usein sitä passiivi mimosaa sitten kastellaan ja kuinka paljon?

Ja entäs lannoitteet?

sorrii

Mä oon lisännyt vettä "tarpeen mukaan", "tilanteen mukaan" jne: välillä on päässyt ihan tyhjäksikin. Lannoitetta ihan kuin vesiviljelyssä yleensäkin: pullojen ohjeen mukaan ja näppituntumalla...
Usein lisään ihan samaa lannoitettua vettä kuin isoihinkin; joskus kun laiskottaa otan ison ebbin resosta pienille; välillä lisään pelkkää vettä. Joskus mittailen ec'tä ja ph'takin, ja jos on ihan arvot pielessä ja/tai kovasti aikaa edellisestä, niin vaihdan koko litkun; sehän on aika pieni määrä: Pikku (17cm) Mimosaan oon laittanut vettä 1l.
Mä oon ottanut tavaksi laittaa aika usein eli säännöllisesti vetyperoksidia kasteluveteen: "pikkutippa" peroksidia muuttuu puhtaaksi hapeksi heti kun joutuu veteen ja tekee hyvää.

Liquid Oxygen on valmis valmiste tuohon, joka on tarkoitettu vesivieljelyssä koko systeemin desinfiointiin ja käsittääkseni estää levääntymistäkin. Se on 17% H2O2'ta ja ohjeen mukaan säännöllisesti laitetaan vedenvaihdon yhteydessä 5ml/10l vettä joka siis ei vielä vahingoita juuria. Juurimädän hoidossa annos tuplataan. Laitteiden ja astioiden desinfioinnissa muistaakseni annos on nelinkertainen, mutta sillä ei sitten enää hoideta kasvia ja vaan tyhjiä astioita ...  Tavallinen apteekin peroksidi ajaa saman asian, mutta on kalliimpaa ja kait yleensä 10% joten annostellaan melkein tuplaten. Muutamissa harrastelijapuutarhureiden erikoisliikkeissä myydään: mm. Pavunvarsi ja Pispalan palmu ... Tampereen Palmu nykyään Tampereella.

Mä uskon että toi peroksidi on varsinainen taikaliemi varsinkin passiivisissa systeemeissä. Mä oon ollut tosi laiska vaihtamaan vesiä isommissa systeemeissä, mutta oon välttänyt juurimädät ja limat käyttämällä peroksidia. Jokin aika sitten kokeilin vähän aikaa ilman, ja osa kasveista heitti hokkarit naulaan kuukaudessa; annuumit erityisesti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

toukokuu 10, 2011, 02:46:05 ap #2990 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2011, 02:55:20 ap käyttäjältä sorrii
Jatkoa edelliseen:¨
Mä oon muuten elätellyt monia kasveja hyvinkin epämääräisissä passiivisissa systeemeissä välillä. Taimia kivivillassa oon laittanut soraan milloin millaiseenkin pikku kippoon vaan. Isompia kasveja, kun oon purkanut vanhaa systeemiä enkä ole raskinut hävittää, mutten myöskään ole ehtinyt, viitsinyt tai muuten vaan osannut päättää mitä tekisin, niin olen laittanut jopa useita isoja leikattuja kasvirankoja pesuvatiin, johon soraa ja lannoitettua vettä. On oikein ihmetyttänyt muutamat elämänhaluiset kasvit kun ne tekee jopa hedelmää ihan surkeissa oloissa, kun eivät ole satoa välttämättä tuottaneet isossa ebbissäkään koko kesänä hyvässä valossa! Yksi Ubatuba Campuci mulla on sorassa sellaisessa reilun 10cm Botanica -ruukussa jossa on alusastiana joku vanha salaattikippo johon menee vettä 2dl kerralla: Se 40cm ruipelo kasvi on tenyt kevään aikana jo kymmenkunta kypsää podia ja nytkin roikkuu oksilla raakileita kymmenisen kappaletta.

Näissä kaikissa on mun uskoni mukaan salaisuutena se Liquid Oxygen.
Erityisesti baccatumit on pärjännyt hyvin (hydro-)sorassa passiivisena. Hyvin näyttää nyt kasvavan ja kehittyvän chinensetkin -white habanero, bhut jolokia ja cajamarca. Rocoto Red Peruvian on myös elellyt talven yli hienosti passiivisena ja yksi pistokas samasta voi oikein hyvin.

Mimosa tässä yhteydessä on vaan vähän tyylikkäämpi viritys. Kyllä se sama toimii vaikka vanhassa kumisaappaassa kunhan ei oo kauhean hikinen ...
Ja Mimosaan -kuten kai mainitsin- on helppo välillä pujottaa vaikka ilmakivi tehostamaan kuitenkin kasvua, jos sellainen liikenee. Keittiössänihän surisee, hurisee, pulisee ja pulputtaa jokapuolella joku ihmeviritys ja noita tulee vaihdeltua eri paikkoihin ja vedeltyä niitä ilmaletkujakin mihin nyt sattuu riittämään. Hyvin vähän kyllä oon edes ilmakiviä noihin ruukkuihin laittanut, kun varsinkin ne nätimmät Mimosa-ruukut on olohuoneessa johon en huoli mitään härpäkkeitä häiritsemään mun TV-iltojani. Kesäksi laittanen parhaille kasveille (lasi-) pervekkeella ilmakiviä, kun pumput vapautuu taimibublereista. Kyllähän ne tietysti tehostavat kasvua kuitenkin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aku

toukokuu 10, 2011, 16:51:36 ip #2991 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2011, 19:22:16 ip käyttäjältä ABK
Yhden kasvin kimpussa touhuili muutama ansarijauhiainen. Annoin kyseiselle kasville yhden murskatun puikon Provadoa sekoitettuna litraan vettä. Olihan annostelu sopiva ja kuinka kauan olisi hyvä odottaa ennen kuin antaa kasvin tuottaa satoa?

nesvig

Tarttuuko juurimätä kasvista toiseen? Heitin roskikseen yhden juurimätäisen CGN 22871:n ja nyt pitäisi laittaa uusi kasvi sen ruukkuun. Pitäisikö ruukku desinfioida tms. ennen uusiokäyttöä?

sorrii

Lainaus käyttäjältä: ABK - toukokuu 10, 2011, 16:51:36 ip
Yhden kasvin kimpussa touhuili muutama ansarijauhiainen. Annoin kyseiselle kasville yhden murskatun puikon Provadoa sekoitettuna litraan vettä. Olihan annostelu sopiva ja kuinka kauan olisi hyvä odottaa ennen kuin antaa kasvin tuottaa satoa?


Confidor WG70 -torjunta-aineella, joka on tehoaineeltaan samaa tavaraa kuin Provado, on se varoaika 4 päivää ...
Kyllähän multakasvilla luulisi tuota myrkkyä olevan 4 päivän päästä vielä mullassakin, mutta niin se vaan on:
Ei varmaan paha aine ihmiselle ....

Aiheesta ketju: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.0

Soittelin kerran Bernerin kasvintorjuntapuhelimeen, jossa ex-Pertti tarkensi että se virallinen varoaika (confidorilla, siis) on neljä päivää käsittelystä siihen kun pistät tuon mansikan suuhun!
Provadostahan ei tietenkään voinut mitään ohjeita antaa kunsillä ei ole myyntilupaa muuhun kuin koristekasvien hoitoon. Myönsi kuitenkin, että Confidor on samaa ainetta  ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Larski

LainausSoittelin kerran Bernerin kasvintorjuntapuhelimeen, jossa ex-Pertt tarkensi että se virallinen varoaika(confidorilla, siis) on neljä päivää käsittelystä siihen kun pistät tuon mansikan suuhun!

Eli myrkytyksen aikaiset poditko ovat syötäviä? Naga alko kasvatella muutamaa podia provadokäsittelyn aikana ja mietin, että onko nuo pallukat kelpo kamaa vai pitääkö hävittää.

InkRose

Itsekin ehdin jo unohtaa koko Provadokuurin kun olen omia Aji Cristaleita syönyt. Itsehän tuuppasin tabletit multaan ja liukenevat siellä omaan tahtiin. En huomannut maussakaan mitään omituista, vaikken toki mikään kokenut chilinsyöjä olekaan.

sorrii

Kyllävaan Bernerin ukko selvitti, että esim. Confidorilla kun on varoaika mansikoille 4 päivää, niin se tarkoittaa käsittelystä syömiseen.
Ja Confidor on siis ammattiviljelijöille tarkoitettu tuote, jotka myy tonnikaupalla satoaan eteenpäin!

Provadohan taas on tuosta ammattiaineesta kehitetty tuote kotikäyttöön, johon on sitten -kuulemma kun se on kätevää- lisätty lannoitetta, että tulee lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Myyntilupaa ei varmasti ole haettukaan muuhun kuin koristekasveille ja sisäkäyttöön. Nää aineethan sitten voi tappaa ampparit ja mehiläisetkin lähiseuduilta, jos ulkopuutarhassa käyttäisi ...

Bernerin Kasvinsuojeluopas löytyy netistä: http://kasvinsuojelu.berner.fi/uploads/pdf/esitteet/Berner_Kasvinsuoj_opas_2011-2012.pdf

Tämäkin tietysti on suunnattu ammattiviljelijöille! Eihän kotipuutarhassa oo tarvetta torjuntaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vsq

Jos tilanpuutteen vuoksi haluaa kasvatella chilejä maitopurkeissa pidempäänkin, niin onko haittaa kun juuria alkaa pukata ulos purkin alakulmiin leikellyistä rei'istä?

InkRose

Eihän se mitään haittaa. Katkeavat vaan sitten kun purkin repii siitä juuripaakun ympäriltä pois.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Vsq - toukokuu 12, 2011, 12:20:27 ip... onko haittaa kun juuria alkaa pukata ulos purkin alakulmiin leikellyistä rei'istä?

Kyllähän se selvä ilmoitus on, että kasvi haluaa lisää elintilaa.
Yleensä tuossa vaiheessa myös maitopurkki alkaa hajoamaan käsiin. Ne eivät montaa kuukautta kestä. Jos edes vähän isompaan vaihtaisit?