Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

ParturjzCoxsone

juu pittää kysellä suoraan fataliilta, senpä se pitäs tietää ku siemenet on siltä kotosin :)

-V-

Tosta naranjasta, sehän on (kuten englannin kielessäkin) appelsiinin lisäksi myös värin nimi. Joten chilin nimenä menee samaan kategoriaan Aji Amarillon, Rojon ja Verden kanssa...

kieblack

En tainnut saada vielä vastausta kysymykseeni; mikä on minimilämpötila chileille ulkona? Siis yleensähän puhutaan, että kun yöt ei mene enää pakkasen puolelle. Tomaatit kun ei saisi olla alle +10 asteen, niin tapanko chilit jos jätän ne jo yöksi ilman harsoja (n.+5'c) ?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: kieblack - toukokuu 21, 2011, 10:12:43 ap... tapanko chilit jos jätän ne jo yöksi ilman harsoja (n.+5'c) ?

Et tapa. Nollaa ne kestävät lyhyen aikaa, jotkut vähän pakkastakin.
Jos ne on ruukussa ja multa kylmenee, ne roikuttavat lehtiä aamulla pahasti, mutta selviävät siitä, kunhan juuretkin lämpiävät. Lämmintä vettä juurille auttaa noihin oireisiin. http://chilivaari.blogspot.com/2010/04/intialaiset-palelevat_23.html

Kokonaan toinen juttu on, että kukinta todennäköisesti viivästyy, kun nuput kärsivät kylmästä. Pitkää yhtäjaksoista kylmyyttä, kun päivisinkään ei nouse yli +10, monetkaan chilit eivät siedä viikkoja, mutta eivät ne siihenkään kuolleet, kasvu vain hidastui toissa vuoden huhtikuussa parvekkeella. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg62047#msg62047

ParturjzCoxsone

osaiskoha joku kertoo miks mun rocoto de san isidrossa on valkoset kukat ? mitä oon lueskellu nii pitäs tollaset violetit olla kuten tossa mulla ruukussa tulevalla.. hydrossa siis valkoset. kuva seuraa.


ParturjzCoxsone

perään vielä kuva ite kasvista


Moe

Moi!

Kasvini on nyt ollu pari päivää ja yötä ulkona ja tulos näkyy kuvissa, toi Dr Green on pahimman näkönen, mutta vähän kaikissa on tota samaa vaivaa, aurinko on niihin paistanut iltapäivällä ja illalla eli ihan kuumimmassa paahteessa ne ei ole olleet.
Eli onko noi paleltunut vai palaneet? vai jotain ihan muuta, kysyy aloitteleva kasvattaja.






jla1710

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

kieblack

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 21, 2011, 10:40:46 ap
Lainaus käyttäjältä: kieblack - toukokuu 21, 2011, 10:12:43 ap... tapanko chilit jos jätän ne jo yöksi ilman harsoja (n.+5'c) ?

Et tapa. Nollaa ne kestävät lyhyen aikaa, jotkut vähän pakkastakin. --Kokonaan toinen juttu on, että kukinta todennäköisesti viivästyy, kun nuput kärsivät kylmästä. Pitkää yhtäjaksoista kylmyyttä, kun päivisinkään ei nouse yli +10, monetkaan chilit eivät siedä viikkoja, mutta eivät ne siihenkään kuolleet, kasvu vain hidastui toissa vuoden huhtikuussa parvekkeella.

Kiitos vastauksesta! Meillä on sinällään hyvä paikka noille ulkona, kun eivät saa suoraa auringonpaistetta. Siksi ei ole tarvinnut harsoilla leikkiä. Päivin säätiedote lupais ainakin sitä 10+. Huomiseksi tosin lupasi vesisadetta, joten täytyy nyt kuitenkin raahata ne vielä sisälle varmuuden vuoksi.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - toukokuu 22, 2011, 15:48:06 ip
osaiskoha joku kertoo miks mun rocoto de san isidrossa on valkoset kukat ? mitä oon lueskellu nii pitäs tollaset violetit olla kuten tossa mulla ruukussa tulevalla.. hydrossa siis valkoset.


Liekö näillä yhteyttä, mutta mulla on ollut hetki sitten hyroaltaassa vierekkäisissä Black Scorpion Tongueissa toisessa hyvin voimakkaan violetit kukat, ja viereisessä kasvissa on kukissa hyvin häviävä häivähdys lilaa terälehtien reunoissa.

Eric Sour

Minkä väriseksi Leek kypsyy, ja käytetäänkö yleensä vihreänä vai kypsänä?

AV

Mistä näitä saa Tampereen seudulla? Kodin Terran yksilöt on räätälöity Palramiin sopiviksi eivätkä oikein käy omaan kyhäämääni.

Kasvihuonemuovia piti kysellä monesta paikasta ennenkuin tärppäsi; avaajia luultavasti saa etsiä salapoliisin avulla.

Vinkkejä kiitollisuudella vastaanotetaan!

wille

Lainaus käyttäjältä: AV - toukokuu 23, 2011, 21:59:54 ip
Mistä näitä saa Tampereen seudulla? Kodin Terran yksilöt on räätälöity Palramiin sopiviksi eivätkä oikein käy omaan kyhäämääni.

Kasvihuonemuovia piti kysellä monesta paikasta ennenkuin tärppäsi; avaajia luultavasti saa etsiä salapoliisin avulla.

Vinkkejä kiitollisuudella vastaanotetaan!


Molemmat automaattiavaajani olen tilannut Kivikankaalta. Kasvihuonemuoviakin löytyi ihan Prisman puutarha-puolelta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PP

Lainaus käyttäjältä: AV - toukokuu 23, 2011, 21:59:54 ip
Mistä näitä saa Tampereen seudulla? Kodin Terran yksilöt on räätälöity Palramiin sopiviksi eivätkä oikein käy omaan kyhäämääni.

Kasvihuonemuovia piti kysellä monesta paikasta ennenkuin tärppäsi; avaajia luultavasti saa etsiä salapoliisin avulla.

Vinkkejä kiitollisuudella vastaanotetaan!


Kumma, Tuusulan Terrassa on sekä muovia, että kahdenlaisia avaajia. Ehkä ne tilaa sinnekin (Nokialle?), kun pyydät.

Quini

Lainaus käyttäjältä: AV - toukokuu 23, 2011, 21:59:54 ip
Mistä näitä saa ?...


E-bay ... Ostin omani sieltä, toimitusaika lyhyt tyylin max. viikon tai jotain ja hinta ei just mitään. Kandee ainakin tsekata.

PP

Lainaus käyttäjältä: Quini - toukokuu 23, 2011, 22:28:41 ip
E-bay ... Ostin omani sieltä, toimitusaika lyhyt tyylin max. viikon tai jotain ja hinta ei just mitään. Kandee ainakin tsekata.


Näistä taisi olla jollain kokemusta, että laatu on hinnan mukainen.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Eric Sour - toukokuu 23, 2011, 12:56:21 ip
Minkä väriseksi Leek kypsyy, ja käytetäänkö yleensä vihreänä vai kypsänä?


punaiseksi, itse ainakin olen käyttänyt kypsänä.

Sopii mainiosti mm. grilliin täytettynä kun tulee isoja pötkylöitä.

Quini

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 23, 2011, 22:32:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Quini - toukokuu 23, 2011, 22:28:41 ip
E-bay ... Ostin omani sieltä, toimitusaika lyhyt tyylin max. viikon tai jotain ja hinta ei just mitään. Kandee ainakin tsekata.


Näistä taisi olla jollain kokemusta, että laatu on hinnan mukainen.


Joo... Ihan miten kukin haluaa. Toimi viime kesän moitteetta. Toimii edelleen eikä ihmetytä sen kummemmin.  Enempää en vaadi tolla hinnalla. Saahan niihin varmaan timanttiupotuksetkin, ja kultakrumeluurit, mutta jos hinta on alle 18 egee postikuluineen niin ... Kukin tyylillään.

calm

Lainaus käyttäjältä: Quini - toukokuu 23, 2011, 22:40:22 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 23, 2011, 22:32:35 ip
Näistä taisi olla jollain kokemusta, että laatu on hinnan mukainen.


Joo... Ihan miten kukin haluaa. Toimi viime kesän moitteetta. Toimii edelleen eikä ihmetytä sen kummemmin.  Enempää en vaadi tolla hinnalla. Saahan niihin varmaan timanttiupotuksetkin, ja kultakrumeluurit, mutta jos hinta on alle 18 egee postikuluineen niin ... Kukin tyylillään.


Itellä on 18 euron yksijousinen kiina-avaaja nostellut raskasta ja jumittavaa puuluukkua jo yhden kesän ihan kunnialla, eikä näin toisen alussakaan mitään ongelmia näy. Myös 25 euron kaksijousinen on kevyemmissä hommissa tämän kevään ihan hyvin toiminut.

pklok

Kannattako kukkien nuput nyppiä pois n20cm kasvista? Yllättävän paljon tyrkkää noinkin pieniksi kasviksi, noin 10 kpl.