Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: pklok - toukokuu 24, 2011, 15:30:33 ip
Kannattako kukkien nuput nyppiä pois n20cm kasvista? Yllättävän paljon tyrkkää noinkin pieniksi kasviksi, noin 10 kpl.


Ei. Kyllä ne tipahtelee ittestään jos kasvi ei ole valmis tekemään satoa.

wille

Lainaus käyttäjältä: pklok - toukokuu 24, 2011, 15:30:33 ip
Kannattako kukkien nuput nyppiä pois n20cm kasvista? Yllättävän paljon tyrkkää noinkin pieniksi kasviksi, noin 10 kpl.

Tee ihan miten haluat. Minä en jaksasisi ruveta noita nuppuja ropaamaan. Putoavat kyllä itsekseenkin, jos kasvi ei ole valmis satoamaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PP

Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 24, 2011, 15:56:33 ip
Lainaus käyttäjältä: pklok - toukokuu 24, 2011, 15:30:33 ip
Kannattako kukkien nuput nyppiä pois n20cm kasvista? Yllättävän paljon tyrkkää noinkin pieniksi kasviksi, noin 10 kpl.

Tee ihan miten haluat. Minä en jaksasisi ruveta noita nuppuja ropaamaan. Putoavat kyllä itsekseenkin, jos kasvi ei ole valmis satoamaan.


Voi myös käydä niin, että kasvi tekee kokoonsa nähden paljon satoa pienenä ja lopettaa muun kasvunsa kokonaan. Alla esimerkki. Tuo oli litran ruukussa hyvässä valossa eikä ole kasvanut puoleentoista kuukauteen juuri lainkaan. Hyvän näköinenhän tuo on, mutta jää nähtäväksi ehtiikö kasvamaan isoksi ja tuottamaan toista satoa. Väittäisin, että kukkien nyppiminen voi jossain tilanteissa olla järkevää sadon maksimoimisen kannalta.


LeKu

Chilit lähteny hyvin kasvaa siemenist jäi ihan muutama itämättä..  :D mutta tossa huomasin tänää että yhdestä chilistä(laji: Zanahoria Triangulo) on varsi halki pystysuunnassa noin sentin verran.. niinku kirkkovene.. ja valuttaa nestettä..  ::) pittuutta tol yksilöllä on n.30-40cm..
onko normaalia? onko mittään enää tehtävissä? Puska on vielä aivan vihreä ym ym normaali..

PP

Lainaus käyttäjältä: LeKu - toukokuu 24, 2011, 20:07:42 ip
onko normaalia? onko mittään enää tehtävissä? Puska on vielä aivan vihreä ym ym normaali..


Ei se normaalia ole, mutta tuskin kasvi siitä isosti kärsiikään. Ensiavuksi voi kääriä ympärille vaikka maalarinteippiä kunhan muistaa ottaa sen aikanaan pois estämästä varren paksuuntumista.

masaiman

^Voithan kokeilla jotakin tämän sorttista siihen: http://www.puutarhakasvit.fi/malusan_haavanhoitoaine_250_g_pr_4005240008348.html
Varmaan jotakin vastaavaa löytynee jostain paikallisesta rauta/puutarhakaupasta/ tokmanni-konsernin myymälästä.

Chilitatti

Tällainen probleemi eli siirsin pari päivää sitten muutaman taimen zenistä bubbleriin ja nyt kahdella niistä on alkanut juurten väri muuttua ruskehtavaan suuntaan. Onko kyseessä mahdollisesti juurimätä vai liian vahva liemi vai jokin muu? Lehdet näyttävät ainakin vielä hyväkuntoisilta.



Uploaded with ImageShack.us

Proggis

toukokuu 26, 2011, 22:00:31 ip #3047 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2011, 22:44:31 ip käyttäjältä Proggis
Onkohan alla oleva pieni hämis kirvoja ja ripsiäisiä syövä vai onkohan sen tarkotuksena popsia turbo pube lehti kerrallaan?  :-\
Tällä hetkellä se on tehnyt seittiä yhden käpristyneen lehden sisään ja kokoa tuolla taitaa olla 2-4mm, eli ei toistaseks ainakaan kovin iso kaveri oo  :)



e. näkyisköhän kuva nyt paremmin?


Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Chilitatti - toukokuu 26, 2011, 14:33:52 ip
Tällainen probleemi eli siirsin pari päivää sitten muutaman taimen zenistä bubbleriin ja nyt kahdella niistä on alkanut juurten väri muuttua ruskehtavaan suuntaan. Onko kyseessä mahdollisesti juurimätä vai liian vahva liemi vai jokin muu? Lehdet näyttävät ainakin vielä hyväkuntoisilta.



Uploaded with ImageShack.us


Ongelmaasi ei ainakaan helpota se, että lataat kuvasi imageshackkiin josta kukaan ei viitsi niitä availla koska se on niin saatanan hidas. Ei siinä chilissä mitään vikaa ole jos lehdet on normaalit. Juurien kestää ehkä pari päivää tottua.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

disturbed833

Mulla ois sellanen kysymys että voiko noita chili ravita Biolan Ruukunvoimalla?

Lillen

Hei

Sellaista mietin että voiko noita chili-kasvin lehtiä käyttää vai ovatko ne myrkyllisiä ??

Ja sitten kun tuolla Infernochili-sivustolla luki että ei missään tapauksessa pidä mustassa mullassa kasvattaa chilejä ,miksi ei? Minulla on viitisen chilipuuta juuri mustassa mullassa kasvatettuna.

Lillen-Ensikertalainen  ;D -

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 29, 2011, 16:17:08 ip
Hei

Sellaista mietin että voiko noita chili-kasvin lehtiä käyttää vai ovatko ne myrkyllisiä ??

Ja sitten kun tuolla Infernochili-sivustolla luki että ei missään tapauksessa pidä mustassa mullassa kasvattaa chilejä ,miksi ei? Minulla on viitisen chilipuuta juuri mustassa mullassa kasvatettuna.

Lillen-Ensikertalainen  ;D -


Moikka ja tervetuloa harrastuksen pariin! Chilin lehtiä voi käyttää ihan huoletta. Musta Multa oli ainakin aiemmin laadultaan niin epätasaista. Toisessa pussissa ei ravinteita ollut lainkaan ja toisessa taas chileille lähes tappava määrä. Nykyään ilmeisesti tasalaatuisempaa tuo musta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tunari

Lainaus käyttäjältä: Proggis - toukokuu 26, 2011, 22:00:31 ip
Onkohan alla oleva pieni hämis kirvoja ja ripsiäisiä syövä vai onkohan sen tarkotuksena popsia turbo pube lehti kerrallaan?  :-\
Tällä hetkellä se on tehnyt seittiä yhden käpristyneen lehden sisään ja kokoa tuolla taitaa olla 2-4mm, eli ei toistaseks ainakaan kovin iso kaveri oo  :)



Joku pieni Linyphiidae heimon riipukki... Ei tee kasville mitään haittaa, enemmän hyödyttää pistämällä öttiäisiä poskeensa... Nuo yleensä tekevät pesän käpristyneen lehden sisälle, elikkäs jälkikasvua on tuolle hämölle kyllä luvassa :)

DoZe

Tervehdys! (ensimmäinen postaus tälle foorumille) :)

Parina vuonna ollut tarkoitus chilejä kasvatella, mutta aina onnistunut jättämään homman niin myöhäiseen ajankohtaan ettei ole hommasta sitten tullut mitään. Tänä vuonna kuitenkin sain chilit itämään ajoissa.
Tämänhetkistä tilannetta:


Pisimmät ovat ehtineet reiluun 30cm mittaan, eli aika pieniä vielä :)
Kyselisin kukkimisesta: Milloin chilit yleensä kukkivat? Joka paikassa sanotaan aina että sitten kun ne ovat valmiita siihen. Onko tälle tarkempaa määritystä olemassa, vai pitääkö tässä odotella että nuo puskat joku päivä sitten "ovat valmiita", jos sitä päivää edes sitten tulee. Puutarhan kesää olen yrittänyt muistaa antaa aina kastellessa. (1ml/1-2l) Kasvit ovat aina pihalla kun vain aurinko paistaa. Muulloin pidän sisällä muutaman energiansäästölampun alla.

Lillen

Kiitos tiedosta wille!
Olen vielä sen verran kokematon chili puolella, joten aika paljon kymysyksiä tulee tulemaan  :-[ ...

Suurin chilipuuni on tällähetkellä n. 50cm ja itse hedelmä 4cm joten aika pienistä on vielä kyse, en tiedä mitä lajia , kukat valkoisia ja chilit aluksi vihreitä, sitten punaisia .Mutta mietin sellaista että pitääkö näitä chilipuita leikata ja jos niin, niin miten?   

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 29, 2011, 17:32:19 ip
Kiitos tiedosta wille!
Olen vielä sen verran kokematon chili puolella, joten aika paljon kymysyksiä tulee tulemaan  :-[ ...

Suurin chilipuuni on tällähetkellä n. 50cm ja itse hedelmä 4cm joten aika pienistä on vielä kyse, en tiedä mitä lajia , kukat valkoisia ja chilit aluksi vihreitä, sitten punaisia .Mutta mietin sellaista että pitääkö näitä chilipuita leikata ja jos niin, niin miten?   


Ei oo mikään pakko leikata. Leikkelystä ja muista touhuista löydät kyllä huomattavan annoksen infoa selailemalla foorumia. Pidä homma simppelinä ja hauskana.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - toukokuu 29, 2011, 14:04:02 ip
Mulla ois sellanen kysymys että voiko noita chili ravita Biolan Ruukunvoimalla?


Voi mutta onko se sitä luonnonravinne nestettä vai jotain muuta? Typpeä siinä voi olla liikaa. Laita purkissa lukevat ravinne tiedot tänne. Kuten N-P-K ja kato sitä ennen haulla onko asiaa jo käsitelty aikaisemmin. Sellainen mielikuva mulla olis että olisi käsitelty.

disturbed833

Tuoteseloste

Tyyppinimi Orgaaninen eläinperäinen lannoiteliuos NK 1-1
Kauppanimi: Ruukunvoima luonnonravinneneste
Raakaiaineet: Melassiuute, kompostoitu broilerinlanta,merilevä
Ravinne pitoisuudet: Kokonaistyppi N 1%, Kokonaiskalium K 1%
Kuiva-ainepitoisuus 6%
Orgaanisen aineksen määrä 50%

AV

toukokuu 30, 2011, 10:24:26 ap #3059 Viimeisin muokkaus: toukokuu 30, 2011, 11:18:44 ap käyttäjältä AV
Katselin Fataliin kasvihuoneen kuvia: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9652.0. Kastelujärjestelmän rakenne herätti kysymyksiä.

Kuvassa näkyy lattialla putki, josta tulee jokaisen kasvin juureen kaksi ohutta putkea. Tuo näyttää dripperiltä.

Kuitenkin noista isoista kivivillalaatoista ei näytä johtavan mitään ylivuotoputkea pois. Onko niin, että lannoitevettä annostellaan niin sopivasti, että kasvi kuluttaa kaiken eikä kivivillalaatta vesity? Vai olisiko niin, että kivivillalaatan muovissa on reikä alapuolella, josta ylijäämä valuu laatan alla piilossa kulkevaan paluukouruun?