Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - kesäkuu 02, 2011, 15:38:54 ip
Mun Habanerot ja Cayennet on alkanut tuottaa hedelmää ja muutama on jo kypsynytkin, niin kysyisin että kuinka kauan noita kypsyneitä palkoja voi pitää kasvissa?
Meneekö ne homeeseen tai kuivuuko ne jos niitä pitää kauan tuossa? Pitäisikö poimia heti poies?

Entäs raa'at jos niillä se kypsyminen kestää tahattoman kauan?


Harvoin ne saattaa homehtua, mutta kyllä ne kurtistuu ja menee ylikypsiksi kun tarpeeksi kauan antaa roikkua. Joillain lajeilla se ylikypsäksi päästäminen on tosin jopa suotavaa, esim. Pubet maistuu mehukkaammilta kun ovat päässeet vähän pehmenemään. Ja yleensä kun poimit muutaman kypsän tai melkein kypsän pois, loput raa'at saattavat kypsyä nopeammin.

Itse en kyllä yleensä malta oottaa kovin pitkiä aikoja, vaan kun näen että podi on vaihtanut värinsä lopulliseen, syön ne pois puskista.

Edit. MaXXer ehti samaan aikaan... :)
#816

narkotik

Tere!

Muutama kysymys olis koskien taimivaihetta ym. Lähetääs kuitenkin tilanteesta ensin liikkeelle. Meikällä on ensimmäinen "oikea" yritys kasvattaa useampaa kasvia. Osa taimista on vielä kovin pieniä, vain parin oikean lehden kasvattaneita (n.4cm) ja muutama tuplasti isompi, joissa oikeita lehtiä alkaa jo olemaan useampia. Tiiän, ehkä myöhässä ollaan varsinkin kun Oulun seudulla asutaan. :) Kasvien oon antanu olla lasitetulla parvekkeella, johon paistaa ilta-aurinko komiasti. Kysymykset ehkä liittyy nyt kasvualustaan enemmänki. Pienemmät oon laittanu vähän niinku "välivaiheeseen" maitopurkkiin kasvamaan, ja isommat on 15cm savipurkeissa. Kasvien alla on Kylvö ja Taimimultaa w/ lecasora ja vähän oon laittanu myös kananschaissea sekaan. Onko alustassa/edellämainituissa jotain mikä ei kuulosta oikialta? Millon pitäis ja pitääkö ruveta osteleen/lisäämään näitä "parempia" lisäravinteita? Lisäravinteistä itestään olen jo vähän lukenut, joten noista ei tarvi alkaa saarnaamaan, jos ei välttämättä taho. :) Semmosta vielä, että mikähän tuossa meikän Orange Habassa on, kun muutaman lehden kärkeen on ilmestyny ruskeaa, ihan kun olis palanu? Lajikkeita on nyt: O. Haba, Aji Cristal, Champion, Criolla Sella, PI 441551, Lemon Drop, Naga Morich
Kysymyksiä olis vaikka kuinka, mutta antaa tuossa olla nuo mitä nyt tuli, semmosella meiningillä että kuhan ei vaan mitään tee kauhean väärin. :)

Lillen

Sellaista mietin tälläkertaan että kuinka kauan suunnilleen kestää Cayenne C. Annuumin podin kypsyminen?

Chiliwikistä kun ei löytynyt lainkaan tietoa tästä kyseisestä chilistä...

linker

kesäkuu 04, 2011, 19:04:30 ip #3083 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 05, 2011, 10:17:52 ap käyttäjältä linker
Päiväkirjastani viime joulukuulta poimittua:

Näin mentiin:
Marketista löytämäni hollannin habanerot, jotka olivat ensikosketukseni chileihin, luovuttivat
siemenensä ja laitoin ne multaan itämään.
-itäminen istutuksesta: 10 päivää
-koulinta istutuksesta: 16 päivää
-ensimmäiset lehdet sirkkojen päällä: 27 päivää
-purkinvaihto: 49 päivää
-kukat: 101 päivää
-podit 120 päivää
-kypsyminen: 156 päivää istutuksesta
-sadonkorjuu 166 päivää istutuksesta
Kukasta kypsiksi 60 päivässä

jalapeno jokseenkin samalla "aikataululla"

Vertaisin Cayennea jalapenoon eli tuota luokkkaa riippuu tietysti valaistuksesta, lämmöstä, lannoituksesta, kastelusta, mutta
kärsivällisyyttä chilin kanssa pelaaminen vaatii. (naga: sadonkorjuu 189 päivää istutuksesta)





ingeniero

Vinkkejä hyvästä vesiputkesta, josta tehdä runkolinja vesipumpulta puutarhaan? Kovaa tietysti, kun maahan kaivetaan, mutta mikä olisi edullisinta tuohon hommaan ja mistä lähteä etsimään?

tonttu

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - kesäkuu 05, 2011, 11:21:25 ap
Vinkkejä hyvästä vesiputkesta, josta tehdä runkolinja vesipumpulta puutarhaan? Kovaa tietysti, kun maahan kaivetaan, mutta mikä olisi edullisinta tuohon hommaan ja mistä lähteä etsimään?


Minä menisin ainakin paikalliseen vesijohtoliikkeeseen.

ingeniero

Kova vihje Hra Einstein!

Tiesitkö, että suurimmat osat kerroista ku menen kysymään liikkeistä neuvoa niin tietävät asioista vähemmän kuin itse ja silti koittavat myydä sitä parasta ja kalleinta metodilla "kyllä tämä on varmasti sinulle sopiva tuote, parempaa et löydä".
Liikkeissä on paljon parempi asioida siltä pohjalta et on tiedossa tuote x ja kävelee sen luokse, ottaa tarvittavan määrän ja häipyy kassan kautta kotiin ilman et kellekään mainitsee mitä tulee tekemään.

Eli jos jollain oikeasti jotain hyviä niksejä/vinkkejä erilaisista vaihtoehdoista, niin niitä kaipailen tässä. On mulla itsellänikin ideoita, mutta luulen et foorumisteilta voisi tulla fiksumpiakin ideoita.

coco

Vesijohto putkea 32mm kestää maassa ja on hinnaltaan 0.90€/metri.  Riippuu sitte pumpattavasta matkasta minkä kokonen putki kannattaa laittaa.

DoZe

Tuli eilen pyörittyä rautakaupassa ja siellä oli lamppuosastolla elohopealamppuja. Onkos niiden käytöstä chilien kasvatuksessa kokemuksia kenelläkään?

kieblack

Lainaus käyttäjältä: linker - kesäkuu 04, 2011, 19:04:30 ipkärsivällisyyttä chilin kanssa pelaaminen vaatii.

Joo. Vielä enemmän kärsivällisyyttä vaatii, kun katsoo podeja, jotka ei kypsenny  ::) Apachessa ollu podit jo "vaikka kuinka kauan", mutta yksikään ei ole muuttanut väriään vihreästä..

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: DoZe - kesäkuu 07, 2011, 10:05:54 ap
Tuli eilen pyörittyä rautakaupassa ja siellä oli lamppuosastolla elohopealamppuja. Onkos niiden käytöstä chilien kasvatuksessa kokemuksia kenelläkään?


Antavat paljon valoa, mutta myös lämpöä. Eivät sovellu kasvikäyttöön, paremmin ulkovalaisimiin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

DoZe

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - kesäkuu 07, 2011, 21:58:05 ip
Lainaus käyttäjältä: DoZe - kesäkuu 07, 2011, 10:05:54 ap
Tuli eilen pyörittyä rautakaupassa ja siellä oli lamppuosastolla elohopealamppuja. Onkos niiden käytöstä chilien kasvatuksessa kokemuksia kenelläkään?


Antavat paljon valoa, mutta myös lämpöä. Eivät sovellu kasvikäyttöön, paremmin ulkovalaisimiin.

Jätetään ne sitten sinne rautakauppaan :) Talvivalaisuksi sitten pitänee hommailla parit 50w ESLit tai putket. Ei onneksi mikään kiirus ole niiden kanssa :)

Waldhar-

Hei

Nyt on ollut hieman yli 2kk Bolivian rainbown ja pwh idättämisestä ja mitä olen kuvia kahtellu ni jostain syystä
ei näytä samalta tuo minun bolle kuin mitä pitäisi kertokaa siis te arvon chilistit mikä mättää.

kuvassa siis pitkät kasvit ovat bollea(3kpl) ja matalat leveät pwhta (2kpl)








Niin ja Btw ovat kaikki juuri alkaneet puskea nuppua ei oikein raaskis nyppiä vaikkakin sen ajattelin kohtapuoliin tehdä. :D
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

popcornmaker

Onkos chileissä miten paljon eroa siinä mitkä kestää suoraa aurinkoa paremmin?? Oon pikkuhiljaa chilejä siirrellyt parvekkeelle ja huomioinut että kaikki paitsi long choko haba ovat saaneet enempi tai vähempi iskua. Chokolate habasta ei hakemallakaan löydy sanottavaa vaikka suoraan paisteeseen heitin kylmästi. Ongelma vaan se että kun omalle partsille aurinko paistaa niin että en oo kotona joten mihkään tunnin "totutteluihin" ei oikein aikaa oo.

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - kesäkuu 08, 2011, 21:20:40 ip
Niin ja Btw ovat kaikki juuri alkaneet puskea nuppua ei oikein raaskis nyppiä vaikkakin sen ajattelin kohtapuoliin tehdä. :D


Älä suotta nypi niin saat pikemmin maistiaisia. ;D

MasaT

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - kesäkuu 08, 2011, 22:52:49 ip
Onkos chileissä miten paljon eroa siinä mitkä kestää suoraa aurinkoa paremmin?? Oon pikkuhiljaa chilejä siirrellyt parvekkeelle ja huomioinut että kaikki paitsi long choko haba ovat saaneet enempi tai vähempi iskua. Chokolate habasta ei hakemallakaan löydy sanottavaa vaikka suoraan paisteeseen heitin kylmästi. Ongelma vaan se että kun omalle partsille aurinko paistaa niin että en oo kotona joten mihkään tunnin "totutteluihin" ei oikein aikaa oo.

Muista ainakin kastella chilien lehdet aamulla ennen pois lähtöä, muuten lehdet saattaa alkaa haihduttaa kosteutta kovalla helteellä.
Kun kastelee ruukkuja, jotkut chilit vie enemmän vettä, kuin toiset. Voi todeta ruukkujen painoa kokeilemalla.

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - kesäkuu 08, 2011, 23:43:51 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - kesäkuu 08, 2011, 22:52:49 ip
Onkos chileissä miten paljon eroa siinä mitkä kestää suoraa aurinkoa paremmin?? Oon pikkuhiljaa chilejä siirrellyt parvekkeelle ja huomioinut että kaikki paitsi long choko haba ovat saaneet enempi tai vähempi iskua. Chokolate habasta ei hakemallakaan löydy sanottavaa vaikka suoraan paisteeseen heitin kylmästi. Ongelma vaan se että kun omalle partsille aurinko paistaa niin että en oo kotona joten mihkään tunnin "totutteluihin" ei oikein aikaa oo.

Muista ainakin kastella chilien lehdet aamulla ennen pois lähtöä, muuten lehdet saattaa alkaa haihduttaa kosteutta kovalla helteellä.
Kun kastelee ruukkuja, jotkut chilit vie enemmän vettä, kuin toiset. Voi todeta ruukkujen painoa kokeilemalla.


Hyvä vinkki.. aamut aika hektisiä, mutta sen verran aikaa irtoaa että hieman suihkupullon kanssa voin heilua  :)

Kehiz

Terve. Ekaa kautta tässä kasvatellaan

Mikähän mahtaa Nagaa vaivaavan, juuri kun on saanut kukkasensa auki, niin muutaman päivän päästä kun olen koittanut pölyttää kukkasta napauttamalla sitä hennosti sormella, kukka tippuu vihreän johdeosansa kanssa. Ilman mitään voimaa siis napsahtavat rungosta poikki.

Lemon Drop ja Apache puskee kukkaa, saattaapi jo muutama podin alkukin näkyä, Habanerossakin kukannuppuja.  :)

masaiman

Normaalia. Suurin osa kasveista pudottaa ensimmäiset kukkansa pois jos ei katso olevansa vielä valmis kantamaan satoa. Malttia vaan, kyllä ne jossain vaiheessa alkaa pysymään kiinni.

omasta kokemuksesta on naga pikkasen krantumpi sato-olosuhteiden kanssa kun muut "normaalimmat".

InkRose

Naga on minunkin kuulemani mukaan niitä jotka tahtovat todella paljon sekä valoa että lämpöä ennen kuin suvaitsevat satoamaan ruveta. Omani kukki kyllä parilla pikku loisteputkella, ja siitepölyäkin oli, mutta ei tarttunut. Sitten tuli ripsiäiset ja luteet ja söivät melkein hengiltä poloisen. Nyt viimeinkin tokenemassa, mutta saas nähdä ehtiikö enää hedelmiä tekemään...