Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Asenl

On nyt käynyt sillä tavalla, että ulkona 10 litran ämpäreissä kasvavat chilit kypsyttelemässä yhteensä vain kahta podia. Vertailun vuoksi ikkunalautachilit kypsyttelee n. sataa. Ulos on valkattu tuossa keväämmällä suurimmat ja kauneimmat puskat, mutta nyt kävi näin. Ulkopuskat kyllä rehottaa mutta kukinta on varsin vaisua ja podeja ei senkään vertaa. Ulkokasveissa on pieniä nupun alkuja, jotka mustuvat ja tippuvat pois eri kokoisina, yleensä hyvin pieninä. Sisäkasveissa ei sellaista mustumista ole havaittavissa, vaan nuput, jotka eivät lähde puskemaan chiliä, kellastuvat ja tippuvat pois.

Mikähän noita ulkochilejä vaivaa? Paleltuminen ei varmaankaan ole kyseessä, kun eivät kertaakaan ole alle +9:n asteen lämpötiloja kokeneet. Itse olen pohtinut seuraavia vaihtoehtoja:

1) Tuholaisia, mitään liikettä tai lehtivaurioita ei kylläkään havaittu.

2) Kekkilän puutarhamulta liian ytyä tavaraa.

3) Ravinnepuutos. Kakkos epäilystä johtuen en ole kertaakaan antanut lannoitetta, suurempaan astiaan siirto tapahtunut kaikilla puskilla noin kuukausi sitten.

4) Kasvit tykänneet huonoa alkukesän sisään ulos kantelusta.

Kaikki asiantuntemus ja mutukin otettaisiin nyt kiitollisuudella vastaan ja ehdotuksia miten yrittää tilanne pelastaa.
Vihreä peukaloni on merkki pitkälle edistyneestä kuoliosta minkäänlaisen menestyksen viherkasvien parissa sijaan.

sorrii

Mun mutuni on vaihtoehto 2: liian ytyä multaa.

Itsellä on käynyt sisätiloissa lähes jokaiselle kasville sama. Toisvuotiset kasvit sitten joita oon harkinnut heittää biojätteeseen, mutta oon pitänyt "varalla" hoitamattomina jossain nurkassa, tekee sitten nyt parasta satoaan. Viime vuonna kävi varsinkin Habanero White'lle noin, vaikka se oli loppukesän parvekkeella; viileiden alettua natikkakin siellä; talven tullen siirsin kaikki sisään edelleen natikan valossa: Peruvian White ei tehnyt yhtäkään hedelmää! Kukkia siitä tipahteli varmaan tuhannen verran. Kevättalvella sitten ikkunalla, jossa oli loisteputket jossain verhotangon päällä, se alkoi kukkia ja tehdä hedelmää ...

Tänä vuonna on osin samoja kasveja uusiksi idätettyinä. Passiivisena sorassa näyttää kaikki chinenset tuottavan satoa 75% lannoituksella [verrattuna muihin] ja multakasveilla alustana nyt sekoitus puutarha- ja luonnonturvetta sekä 1/4-osa biolanin kesäkukkamultaa. En juurikaan lannoita, paitsi välillä noita vesikasvien litkuja lantrailen niille. Hyvin voivat kaikki.

Tota Biolanin kesäkukkamultaa ostin viime kesänä kun ajattelin sen olevan kätevä valmis sekoitus, kun sisältää soramursketta ja kastelukiteitä; rakenne on aika ilmava ja irtonainen. Se vaan taitaa yksistään olla melkoista "mustamultaa" eli -surmaa.

Kastelukiteitä eli geeliä ostin "piruuttani" Plantagenista ja se tuntuu aika näppärältä: se sitoo vettä niin ettei tarvitse kastella kuin kerran viikossa normuruukuissa. Sitten kun kastelee ihan märäksi, se imee parissa tunnissa vedet geeliin ja multa tuntuu aika kuivaltakin.

Taitaa aloittelijalle tulla [itselle tuli!] käsitys täällä foorumissa käsitys, että kasveja pitää kokoajan lannoittaa hienoilla ihmelannoitteilla ja kukinnantehostajilla ym. lisäaineilla. Helposti jää huomaamatta, että nämä jotka noista lannoitteista kirjoittelee, viljelee vesiviljelyssä ja/tai kasvihuoneessa ja/tai tehovalaistuksessa. Normi ikkunakasvatuksessa tai varjoisella parvekkeellakin sekä multaviljelyssä voi lannoitteet jättää joko kokonaan pois tai ainakin lannoittaa hyvin maltillisesti. Mulla alkaa jo kehittyä uutta kokemusta tältä kesältä, että se Kekkilän puutarhaturve vähällä (½-annosta) lannoitteella [puutarhan kesä, tai nutriforte mansikka-tomaatti ym.] on parasta. Ennen kukkimista ei mitään. Puutarhamullassa on jo valmiiksi sitä täyslannoitusta vastaavat aineet pariksi kuukaudeksi ... eli liikaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Wahi

kesäkuu 30, 2011, 11:47:36 ap #3142 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 30, 2011, 11:58:31 ap käyttäjältä Wahi
Tsau

Ostin tossa chilien kaveriksi paprikantaimen kun halvalla lähti ja on vähän myöhäistä idättää itse. Mutta multaa tarkasti katsoessa näkee muutamia pieniä punkin näköisiä örkkejä. Mitä toimenpiteitä pitäis tehdä ennen kuin uskallan siirtää paprikan lähemäksi tsilejä? Isompaan ruukkuun siirtäessä yritän jotenkin desinfioida juuret vai käsittelenkö lehdet ja kasvualustan vain jollain vai häh? Tähän asti olen pitänyt sitä karanteenissa muista kasveista.

E: Lisätietona sen verran että taimi on hyväkuntoisen näköinen. Paksu varsi, lehdet terveen näköiset ja nuppujakin on useita. Lehtien alapinnalla on mustaa töhnää joka ei kyllä liiku ja voi olla jotain turvetta tahi muuta shaissea.

InkRose

@Asenl:

Toinen mahdollisuus on se että ne on liian märkiä ulkona, tai pääsevät liian kuiviksi, tai aurinko pääsee kuumentamaan ruukkuja liikaa jolloin ravinteidensaanti häiriintyy muuten vaan. Vai kuinka taajaan ylipäänsä kastelet? Onko ruukuissa tulvanpoistoa? Sisällähän kasvisi taitavat olla pienemmissä purkeissa kuitenkin? Itselläni on ulkona lähes pelkästään annuumeja ja baccatumeita, jotka kyllä tuntuvat viihtyvän ihan hyvin. Chinenset olen pitänyt pienemmissä ruukuissa, työpajan ikkunoilla, pääasiassa siksi että valtavia habanerosatoja en saisi millään käytettyä. Tahaton hyöty on ollut lämpöiset yöt, mikä chinenseillä tuntuisi olevan varsin hyödyllistä, kun pitkän pilivisenkin jakson aikana alkoi Habanero Sudden Death satoamaan.

Lannoitan noita joka kastelulla Puutarhan Kesällä, kun ovat kuitenkin kuukauden-pari noissa ruukuissa jo olleet, joskin annoksen pyrin chinenseillä ja pubescenseilla pitämään sorriinkin mainitsemalla 50-75% ohjeesta. Välillä menee täyttä satsia, välillä vahvaakin, mutta kiltisti satoavat. Kotona ulkokasveilla on 17 litran pänikät alla joissa Kekkilän Puutarhaturvetta, nämä ovat melkein kaikki olleet jo yli kuukauden samoissa, joten 1 ml/l PK-vettä menee niillekin aina kun kannusta kastelen. Näillä helteillä saa janoisempia kastella pari kertaa viikossa, muut pärjää kerta viikkoon evästyksellä. Sateella en yleensä kastele enkä lannoita, korkeintaan pitemmällä sateisella jaksolla ripottelen vähän PK-ta ruukkujen pinnoille.

akselsson1

Fataliin Bolivian rainbowin pussista kasvattamani "bolivian rainbow" lykkää vihreitä podeja jotka muuttuvat sitten ruskeiksi/melkein mustiksi. kukatkin ovat vaaleanvioletit. olen melko varma etten itse ole sekoittanut sitä mihinkään muuhun siemeneen, koska vastaavia ei itselläni pitäisi olla. voiko kyseessä olla jokin muualta pussiin hypännyt lajike vai jopa risteymä? Muuten ulkoasultaan hyvin BR:n oloinen, tarkemman tarkastelun jälkeen kuitenkaan lehdet eivät tummu samallatavoin. Toinen samasta pussista on sellainen kuin pitääkin. olen kysymysmerkkinä  ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Larski

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - kesäkuu 30, 2011, 20:17:20 ip
Fataliin Bolivian rainbowin pussista kasvattamani "bolivian rainbow" lykkää vihreitä podeja jotka muuttuvat sitten ruskeiksi/melkein mustiksi. kukatkin ovat vaaleanvioletit. olen melko varma etten itse ole sekoittanut sitä mihinkään muuhun siemeneen, koska vastaavia ei itselläni pitäisi olla. voiko kyseessä olla jokin muualta pussiin hypännyt lajike vai jopa risteymä?

Kovasti kuulostaa risteymältä. Tuolla on pari kuvaa viime kesäsestä bolivian rainbow x short yellow tabasco-risteytyksestä. Podit kypsy violetihtavanruskean kautta oransseiksi.

ParturjzCoxsone

mahtaako nuo habanerot olla syötäviä heti ku ovat vaihtaneet värinsä punaseks vai kypsyykö ne vielä punasenakin ?

Hebay

Tulipas haettua Ikeasta "Nektarin" ruukut omille viljemille, mutta sormi menee suuhun kun mietin miten noilla sitten oikeasti kastellaan? Pinnasta ei näe mullan märkyyttä eikä mittatikkukaan tunnu kostuvan mistään kohtaa. Voiko kasveja kenties ylikastella jos vaan laittaa vettä putkesta säännöllisesti.

Alle 2kk vanha Champion tuottanut noin 20-30 kukkaa joten ainakaan tähän mennessä ei olla menty ojassa  8)

InkRose

Ylikastelu on suorastaan petollisen helppoa noilla jos yhtään on epävarma kastelun riittävyydestä. Nyt kun valoakin piisaa, on riski ehkä pienempi, mutta kuitenkin. Mulla oli kovasti apua tahdin hakemisessa tällaisesta kosteusmittarista etenkin isojen multaruukkujen kanssa.

Jos ei jaksa/halua moisiin härpättimiin sijoittaa, niin kannattaa katsoa vähän kasvin lehtien mukaan, nehän alkaa nuupahtaa kun alkaa vedet loppua. Tai sitten tökkäät sormen multaan parin sentin syvyyteen: jos on kosteaa, ei tarvitse vielä kastella. Viisaammat ruukun painostakin tietävät, ja kyllähän se kuiva ruukku tosiaan on selvästi kevyempi kuin kostea, mutta itselläni ei ole vielä ihan sellaista tuntumaa näiden isojen kanssa löytynyt.

sorrii

Eiköös toi Nectarin [kumma muuten kun ei Google eikä edes Ikean oma haku löytänyt Nectarin'iä!?] oo ihan tavallinen altakasteluruukku?
Mä oon hoitanut homman vastoin kaikkia ohjeita, että laitan välipohjan syvennykseen ja vähän päällekin hydrosoraa (ja yleensä talouspaperin eristämään mullasta) "salaojaksi".
Sehän kummasti hidastaa veden imeytymistä, mutta vesi kuitenkin nousee ajallaan. Isomman kasvin juuret myös aika nopeesti kasvaa sinne vesitilaan. Oon sitten kastellut aika reilusti, niin että säiliössä on suuriman ajan vähän vettä. Mätäogelmien välttämiseksi -enkä niitä oo koskaan tavannut luonnossa- laitan ajoittain kasteluveteen peroksidia -Liquid Oxygen- pullon ohjeen mukaan ihan samoin kuin vesiviljelyssä resoon.
Tommoisiin ratkaisuihin oon ajatunut siksikin, että oon usein ja useita päiviä pois kotoa. Kotona ollessa pidempään päästän toki lehdet lerpahtelemaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

InkRose

Ei ehkä löytynyt siksi että se on Nektarin, ei Nectarin.

CyberDog

Niin no tossa nektarinissahan on sellainen kelluke siinä mittatikun päässä. Eli se keppi nousee ja laskee sen mukaan miten on vettä siellä säiliössä. Tossa on kyllä hävyttömän pieni se säiliöosio. Itse kastelen noi silleen että kaadan sinne litran puoltoista vettä ja odottelen kunnes lehdet alkaa hivenen roikkumaan tai että se keppi on kolissut pohjaan useemman päivän. Niihin tikun liitoksiin muuten kannattaa sitten laittaa kasausvaiheessa tipat pikaliimaa... Mulla on noi pienemmät mallit käytössä.

InkRose

Samat kuviot täälläkin, pieniä Nektarineja muutama, tosin Pauliinoitakaan en tankkaa tyhjenemisen mukaan kun vähänkin janoisempi kasvi hörppää tunnissa-muutamassa sen litran mitä 200 mm ruukun säiliö vetää.

ParturjzCoxsone

nii tietääkö joku noista habanerojen kypsymisestä ?

PP

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - heinäkuu 01, 2011, 22:21:10 ip
nii tietääkö joku noista habanerojen kypsymisestä ?


Jos väri ei nää muutu, ne on täysin kypsiä. Varmasti itäviä siemeniä haluava odottaa vielä muutaman päivä, mutta syömisen kannalta siellä ei ole kummemmin väliä. Maku voi käsittääkseni muuttua hieman kun podi "ylikypsyy" mutta se on sitten makuasia, mistä kukin tykkää.

Juhaz

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - heinäkuu 01, 2011, 15:25:43 ip
mahtaako nuo habanerot olla syötäviä heti ku ovat vaihtaneet värinsä punaseks vai kypsyykö ne vielä punasenakin ?


Ne on syötäviä heti kun ne ilmestyy nuppineulanpäänkokoisina vihreinä herneinä puskaan, tai vaikka jo kukkina. Se, miten raakana, kypsänä, tai ylikypsänä niiden maku ja tulisuus on sinun suuhusi sopivin on jotain joka sinun täytyy itse testata.

ParturjzCoxsone

kiitos! eikun naamaan siis :) thai dragonia maistelin juuri kanssa mutta oli hiukan pettymys,jää nuo markan annuumit pois listalta jatkossa

kieblack

heinäkuu 03, 2011, 18:10:31 ip #3157 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2011, 18:17:56 ip käyttäjältä kieblack
Mä laitoinkin aiemmin kyselyä tuonne ötökkäpuolelle, mutta en saanut vastausta. Sen jälkeen myös laji näyttää vaihtuneen.
Huomasin viime viikonloppuna yhdessä nuoressa Dorset Nagassa pieniä valkoisia ötököitä. Ajattelin niiden olevan ansarijauhiaisia > kasvi edistyksiin ja odottamaan tuomiota. Ilmeisesti ne ötökät nyt ei sitten olekaan ansareita, sillä niillä ei ole siipiä. Tänään löytyi toisesta kasvista, joka on ollut aiemmin tämän Dorsetin vieressä. Ne oleilee lehtien pinnalla (pari löytyi alapuolelta) ja siinä näyttäisi olevan jotain muuta valkoista (jätettä?munia?) ja itse ötökät on hirmu pieniä ja hieman kuultavia. Pieniä, päästä pieni ja kapea, levenee perään päin. Niillä on siis ihan selkeästi pää, jos vertaa vaikka punkkiin) Villakirvoiksi olisin luullut, mutta sitä "villaa" ei näy missään.

Kävin ostamassa Provado -puikot, katsotaan, tehoaako noilla. Mutta jos jollain olisi lisää informaatiota, niin otamme vastaan mielellämme.

Taitaa olla muuten kyse lehtikirvoista?

Geroniimo

Kuinka pitkään tuollaisen caribbean habaneron kehittyminen kukasta kypsäksi hedelmäksi kestää?

Hubert