Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Whili

Lainaus käyttäjältä: kieblack - heinäkuu 13, 2011, 20:39:30 ip
Tuoreet tuli torillekkin Penalta (Heinän puutarha). Kärsä on se, joka myy niitä sooseja sun muita :)

Joop. Kärsä myi Tammelantorilla Poppamiehen sooseja, mut oikeesti kaupittelee alan tarvikkeita. Asiallista kamaa ja asialliseen hintaan.
Pena (Heinä) ja tuoreet chi....    voi peijakas

jpassi

Riittääkö 20cm Pauliina aji cristalille, kun tuli sellasia ostettua?

Whili

Lainaus käyttäjältä: jpassi - heinäkuu 14, 2011, 00:50:41 ap
Riittääkö 20cm Pauliina aji cristalille, kun tuli sellasia ostettua?

Mulla on AC 16cm pauliinassa ja voi hyvin ja tekee hetelmää, mutta ei isompikaan haittaa...

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Whili - heinäkuu 14, 2011, 01:09:17 ap
Lainaus käyttäjältä: jpassi - heinäkuu 14, 2011, 00:50:41 ap
Riittääkö 20cm Pauliina aji cristalille, kun tuli sellasia ostettua?

Mulla on AC 16cm pauliinassa ja voi hyvin ja tekee hetelmää, mutta ei isompikaan haittaa...


Minulla on AC nimenomaan 20cm Pauliinassa, ja on ihan hyvän kokoiseksi kasvanut. Muutamia podeja roikottelee tällä hetkellä ja tekee kokoajan lisää.

calm

Lainaus käyttäjältä: Tahvonainen - heinäkuu 13, 2011, 09:08:38 ap
Rakentelin tuossa ensimmäisen ebbini ja hyvin tuntuu pelaavan. Kysymykseni koskee tuota päälläoloaikaa, että haittaako jos pumppu pumppaa vettä sinne ~15 minuuttia 4 tunnin välein, kun en saa lyhyempää aikaa ajastimesta irti? Kaikilla tuntuu olevan tuo päällä vain muutaman minuutin.


Kasvuunhan se ei haittaa, mutta sitten pitää olla ylivuodot sellaisessa kunnossa, että ei varmasti mene tukkoon tai tulee vesivahinko.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: calm - heinäkuu 14, 2011, 10:44:49 ap
Lainaus käyttäjältä: Tahvonainen - heinäkuu 13, 2011, 09:08:38 ap
Rakentelin tuossa ensimmäisen ebbini ja hyvin tuntuu pelaavan. Kysymykseni koskee tuota päälläoloaikaa, että haittaako jos pumppu pumppaa vettä sinne ~15 minuuttia 4 tunnin välein, kun en saa lyhyempää aikaa ajastimesta irti? Kaikilla tuntuu olevan tuo päällä vain muutaman minuutin.


Kasvuunhan se ei haittaa, mutta sitten pitää olla ylivuodot sellaisessa kunnossa, että ei varmasti mene tukkoon tai tulee vesivahinko.
Juuri näin, mutta suosittelisin kuitenkin vaikka digitaalista ajastinta, jossa pystyy säätämään lyhyemmällekin ajalle. Millainenhan ajastin sulla on nyt, kun noin pitkäksi venyy tuo syöttö?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

sorrii

Mä oon Aji Cristalia kasvatellut monen kokoisisssa: Samaa sukupolvea kun oli toissa -viime- kesänä kolmen kokoisissa Pauliinoissa eli 20-25-30cm, niin pienin teki parhaan sadon. Isoissa ruukuissa tuo taitaa keskittyä kasvuun niin kauan kuin jurille on tilaa [niille oksillehan ei tahdo tilaa koskaan olla tarpeeksi!]. Näin siis sisätiloissa ikkunan edessä kolmen loisteputken avittamana ja on kyllä tullut pidettyä natikan ja monimetallinkin loimussa; sama tyyli näyttäisi olevan. Näissä oloissa ei ole edes natikalla tullut satoa kerralla kuin 20-30 podia per kasvi; pienimmässä siis eniten!

Sellainen hauska ilmiö on tullut tänä kesänä esiin, että pistokkaat ne on varsinasia tehotuottajia: mulla on muutama AC sekä Aji Habanero ja Omnicolor pistokkaana pikkuruukuissa. Laitoin ne rääpäleet tuonne [lasitetun] parvekkeen hyllylle vähän piiloon tomaattien ym taakse odottelemaan parempia aikoja. Piti ne sitten ilmojen lämmettyä istuttaa parvekelaatikoihin ja ehkä amppeleihin kunhan saan tärkeämmät [ebbit ja bublerit sum muut] hoideltua ensin. Kuukauden kun nuo siellä muhi piilossaan, niin 30cm oksissa oli 10-20 hedelmää tulollaan! Tuli siinä vähän kiirus istuttaa ne isompiin astioihin.

Mun päätelmäni tässä on selainen -ja kokeilen sen ensi kesänä- että tuoton maksimoimiseksi pienellä parvekkeella [150x200cm] kannattaisikin ottaa joulun lälkeen pistokkaita noista baccatumeista ja viritellä niille joku altakastelusysteemi pikku ruukkuihin. Siinä olisi etuna se, että kasvit tuottaa hedelmää alaoksilta asti ja pysyy kohtuukokoisina. Tukiahan ne kyllä vaatii ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Mä oon nyt mieltynyt Clas Ohlsonin digiajastimiin jotka maksaa muistaakseni 6,95€ Niissä on jopa vaihdettavat patterit. Vanhimmat on ollut käytössä nyt kaksi vuotta; yksikään ei ole yhtään kertaa pettänyt. Pattereitakaan ei ole tarvinnut vaihtaa. Ohjelmia saa sinne viikon ajalle 20 plus ne satunnaiset. Hinta-laatu on kohdallaan.
Ja mainittakoon, että oon käyttänyt sitä vanhinta yksilöä 250W natikalla sen kaksi vuotta päivittäin!
Noita on tullut hamstrattua jo kait kuusi kappaletta ja on ollut käytössä vesi- ja ilmapumpuilla, natikalla, monimetallilla, 120W ledillä, jouluvaloilla ja tuulettimilla. Osa on ollut pois käytöstä puolikin vuotta välissä ja ohjelmat sekä kello on pysynyt ajassa ....

Aikaisemmin oon käyttänyt halpoja mekaanisia ajastimia montaa lajia: niillä tuppaa käymään ajoittain että jää virrat päälle! Se on ikävä sellainen jumi, että jää natikka tai vesipumppu päälle silloin kun oon viikon pois kotoa. Pahimpia jumittajia oli Bilteman pikkuajastimet joita myydään kolmen pakkauksissa. Clas Ohlsonin vastaavat on ehkä vähän parempia. Onneksi ainakin biltemalla toimii takuut aika mukavasti: oon niitä risoja vienyt takaisin useita, ja jäljelle jääneet on käytössä edelleen, eikä ne parhaat yksilöt ihan susia ole. En kuitenkaan laittaisi millekään tehokkaammalle valolle enkä vesipumpulle.
Clas Ohlsonilla oli aikaisemmin myynnissä digitaalisia miniajastimia, joissa oli sitten ikävä vika nollaantua ajoittain. Taisivat seota sähkökatkoistakin. Niillä vika tuli niinpäin, että jäi valot tai pumput vaan pimeäksi. Niissähän sitten ei voinut patteria vaihtaa ja ajastin oli sökö puolessa vuodessa. Olisi ehkä voinut sen patterin toki uusia jos olisi avannut ruuveista koko kotelon. Nekin meni takaisin kaupaan, ja ostin tilalle näitä parempia sitten.
Mulle jäi käsitys, että se patteri tyhjentyi sitä nopeammin, mitä useammin oli ohjelmoitu se ajastus. Bublerissa, jossa pidin ilmapumppua päällä ½/½ t. jaksoissa, se pimeni parissa kuukaudessa.

Mähän en sitten merkkiajastimiin rupeaisi tuhlaamaan 30€ kappale, kun samaan hintaan saa näitä 5kpl ...

PS. Mitäköhän palopäällikkö tykkäisi jos tietäisi, että taloyhtiön suojelupäälliköllä on 1000 wattia lamppuja ja muutama vesipumppu kämpässä ajastettuna ympäri vuoden  :scyth:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Heku

Ukkonen käpsäytti bubblerin ilmapumpun, pari päivää sitten. Huomasin sen vasta äskettäin. Kuinkas nuo pärjäilevät ilman pumppua?
Laitoin chilitarvikkeesta tulemaan kaksi pumppua, toisen laitan kaappiin varalle.

InkRose

Fiksummat korjatkoot, mutta eikös bubbleri josta pumppu hajoaa/otetaan pois ole perus passiivihydro. Pitemmän päälle saattaa iskeä juurimätä, mutta jos kasvilla on ne juuret liemeen asti, ei siitä kummempaa hätää ole. Jos olet vulcaponicia tai muuta vastaavaa pönttöön laittanut, pienenee juurimädänkin todennäköisyys aika lailla olemattomiin, ainakin mikäli Zabin havainnot ovat laajemminkin päteviä.

sorrii

Mä oon ymmärtänyt passiivihydrolla tarkoitettavan tapaa, jossa kasvin juuret ovat väliaineessa kuten hydrosora, perliitti tms. Jos juuret roikkuu vain vedessä se olisi kai passiivibubleri ;)

Viime viikolla juuri istuttelin sellaisesta parvekelaatikkobublerista [=kelluvalla styroksilevyllä taimet verkkoruukuissa ja alla ilmakivi] kasvit ebbiin parvekkeelle. Jäi yli yksi Kaleidoskop jota en saanut mahtumaan mihinkään. Jätin sen passiivisesti lattialle lojumaan keittiön nurkkaan juuret ämpärissä, jossa muutama sentti vettä pohjalla. Unohdin viedä biojätteeseen, kun olin niin passiivinen. Ihan terveeltä vaikuttaa kasvi vielä 5 päivän jälkeen ...
Se on todellinen passiivihydro.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Heku - heinäkuu 14, 2011, 13:52:43 ip
Ukkonen käpsäytti bubblerin ilmapumpun, pari päivää sitten. Huomasin sen vasta äskettäin. Kuinkas nuo pärjäilevät ilman pumppua?
Laitoin chilitarvikkeesta tulemaan kaksi pumppua, toisen laitan kaappiin varalle.


Kyllä ne jonkin aikaa pärjää ilman pumppua, mutta juurimädän riski kasvaa päivä päivältä.

zarmo

Turbobupessa näkyy olevan mustien siemenien lisäksi myös vaaleita sisällä. Onkohan mustat niitä, joitten voisi toivoa itävän?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

InkRose

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 14, 2011, 14:07:10 ip
Mä oon ymmärtänyt passiivihydrolla tarkoitettavan tapaa, jossa kasvin juuret ovat väliaineessa kuten hydrosora, perliitti tms. Jos juuret roikkuu vain vedessä se olisi kai passiivibubleri.


Korjatkaa taas jos olen väärässä, mutta näin olen asian ymmärtänyt:

Bubbler on hydro(poninen) eli vesiviljelyjärjestelmä ihan siinä missä passiivit, Ebb & Flood, NFT ja Dripfeedkin, mikäli niissä ei multaa tms. orgaanista maa-ainesta ole kasvualustana. Roikkuuhan esim. ämpäribubblerissakin ajan oloon ne juuret vedessä asti ja joskushan Ebbeissäkin kasvaa juuret resoon asti. Passiivihydro tarkoittaa käsittääkseni vain vesiviljelyjärjestelmää jossa ei käytetä mitään koneita veden liikuttamiseen tai ilmastamiseen.

PP

Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 14, 2011, 15:41:11 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 14, 2011, 14:07:10 ip
Mä oon ymmärtänyt passiivihydrolla tarkoitettavan tapaa, jossa kasvin juuret ovat väliaineessa kuten hydrosora, perliitti tms. Jos juuret roikkuu vain vedessä se olisi kai passiivibubleri.


Korjatkaa taas jos olen väärässä, mutta näin olen asian ymmärtänyt:

Bubbler on hydro(poninen) eli vesiviljelyjärjestelmä ihan siinä missä passiivit, Ebb & Flood, NFT ja Dripfeedkin, mikäli niissä ei multaa tms. orgaanista maa-ainesta ole kasvualustana. Roikkuuhan esim. ämpäribubblerissakin ajan oloon ne juuret vedessä asti ja joskushan Ebbeissäkin kasvaa juuret resoon asti. Passiivihydro tarkoittaa käsittääkseni vain vesiviljelyjärjestelmää jossa ei käytetä mitään koneita veden liikuttamiseen tai ilmastamiseen.


Noinhan se määritelmien mukaan menee. Turha kertauksena: passiivi = mitään ei liikuteta/pumpata aktiivisesti ja hydro = vesi. Hyvinkin erilaiset systeemit voi olla passiivihydroja.

Lillen

Sellaista mietin ,että kun talvi alkaa pikku hiljaan (nojaa vähän miten sen ottaa  :D ) niin tarvitseeko/hyödyttääkö jos leikkaa (tässä tapauksessa Cayennen)?

Haaroittuuko se sitten siitä vai kuoleeko se pois?

Yritin kyllä haun avulla etsiä vastausta pohdiskeluuni ,mutta turhaan :(.

PP

Lainaus käyttäjältä: Lillen - heinäkuu 14, 2011, 23:04:37 ip
Sellaista mietin ,että kun talvi alkaa pikku hiljaan (nojaa vähän miten sen ottaa  :D ) niin tarvitseeko/hyödyttääkö jos leikkaa (tässä tapauksessa Cayennen)? Haaroittuuko se sitten siitä vai kuoleeko se pois?


Miksi leikkaisit? Tässä on vielä puolitoista-kaksi kuukautta tehokasta kasvuaikaa luonnonvalolla ja -lämmöllä. Kerro tarkemmin, kasvin koko, ikä, olosuhteet yms. niin tuohon voi vastata jotain.

döderö

Itsellä on ebbissä nyt lemondroppeja yms ja kukista muutama aina kuivehtuu ja tippuu, lannoitteena on pk 1ml/l vettä .
Pitäisikö lirauttaa topmaksia pikkutilkka resoon jos sais kukat pysymään.
Paljon ois hyvä annos sellaiseen 70l vesi satsiin, kun ei tuota topmaksia paljon ole ja nyt ei ole rahaa ostaa uutta litran pönikkää....

Nizo

Lainaus käyttäjältä: döderö - heinäkuu 15, 2011, 01:20:51 ap
Itsellä on ebbissä nyt lemondroppeja yms ja kukista muutama aina kuivehtuu ja tippuu, lannoitteena on pk 1ml/l vettä .
Pitäisikö lirauttaa topmaksia pikkutilkka resoon jos sais kukat pysymään.
Paljon ois hyvä annos sellaiseen 70l vesi satsiin, kun ei tuota topmaksia paljon ole ja nyt ei ole rahaa ostaa uutta litran pönikkää....


Ihan normaaliahan se on että muutamat kukat tippuu. TopMax voi kyllä auttaa. Annostelu taisi olla 2-5ml/litra, eli 70 litraiseen resoon menisi 14-35ml. Itse en ole vesiviljelyä kokeillut, mutta olen käsittänyt että PK:ta saisi laittaa vähän isomman annoksen multaviljelyyn verrattuna.

Fiksummat korjatkoon...

sorrii

140-350ml !! [siihen 70 litraiseen, siis]

Mä oon ymmärtänyt että Topmaxkin on noita nauruheinälantoja jonka tarkoitus on tuottaa paljon kukkaa, ei hedelmää! Naurunortissahan se on se kukka sitä jytyä ....

Kyllähän tota silti itsekin tulee käytettyä, kun tuli joskus innoissaan ostettua. Luulen kyllä ettei oo hintansa väärtiä tuokaan ...
Parhaan kukkimisen oon saanut aikaan auringolla ;) -ja välttämällä liikalannoitusta ja liian isoa ruukkua, joka viivyttää kukinnan alkamista kunnes juuritila on täynnä [=mutu]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`