Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

atni

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - elokuu 26, 2011, 23:26:49 ip


Useasti käytetty "rupeen pelaamaan sitten golffia" (jos mun chili harrastus ei kelpaa) yleensä toimii.. Golf harrastus hieman enempi syö rahaa kuin chilien multakasvatus ja kotona olo aikakin golf harrastuksen kanssa saattaa "hieman" supistua. En tosin voi ymmärtää miksei tollanen lähes kattoon asti oleva aji cristal puska muka sopis olkkariin  ;D. Aina luullut että naiset enempi viherkasvien perään.


siihen vaan sohvan viereen siirrät kypsymään että voi napostella chilejä leffa iltoina   :D
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

MegaRatt44

Moro Kärsä! Tulisi tollasta kysymistä, kun mulla on tuollane idätyslautta, niin jos sirkoille asti aijon kasvattaa siinä niin miten irrotan sen turvallisesti siitä lautasta multaan?
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Siku

Varovasti ottaa vaan ei siinä muuta, mutta kurkkaa kuitenkin Chilivaarin blogista tämä teksti  :)

MegaRatt44

Lainaus käyttäjältä: Siku - elokuu 31, 2011, 20:22:50 ip
Varovasti ottaa vaan ei siinä muuta, mutta kurkkaa kuitenkin Chilivaarin blogista tämä teksti  :)


Kiitos avusta! Vaarin blogi on niin täyttä asiaa ettei sieltä enää löydäkään mitään! ;D ;D
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

JohnnyBlade

Kuinkahan kauan menee Jalapeno earlyllä korkkaantumisen jälkeen että se kypsyy?

sorrii

Näyttää sillä kestävän ihan niinkuin muillakin ...
Itsellä on pari jotka idätin maaliskuun alussa; vihreitä podeja oksilla vaan.
Pari yksittästä kypsää (=punaista) tuli kesällä. Runsaampaa satoa vasta nyt, ja -kutensanottua- vihreitä ovat ..
Mä itse ajattelin että tuo olisi erityisen nopea, vaan ei!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masterboy

Kun sumutatte sitä mäntysuopa-vesiliuosta noihin puskiin niin huuhteletteko puhtaalla vedellä litkun pois tietyn ajan kuluttua? Jos käsitän oikein niin sitä litkua ilmeisesti ei ole tarkoitus huuhdella pois ???

wille

Lainaus käyttäjältä: masterboy - syyskuu 02, 2011, 17:10:41 ip
Kun sumutatte sitä mäntysuopa-vesiliuosta noihin puskiin niin huuhteletteko puhtaalla vedellä litkun pois tietyn ajan kuluttua? Jos käsitän oikein niin sitä litkua ilmeisesti ei ole tarkoitus huuhdella pois ???


Juuei, älä huuhtele pois. Sen teho perustuu juurikin siihen, että mäntysuopaliuoksen muodostama kalvo jää mahd. elukoiden päälle.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 26, 2011, 23:08:35 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - elokuu 26, 2011, 23:02:44 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 26, 2011, 22:48:44 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - elokuu 26, 2011, 22:47:18 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 26, 2011, 22:15:04 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - elokuu 26, 2011, 22:03:45 ip
Nopeutuuko kypsyminen jos pikkuhiljaa alan noita puskia siirtelemään sisätiloihin?? Ens viikolle luvattu 6-8 yölämpöjä tännepäin suomea.


Hyvin todennäköisesti. Sisään vaan, jos tila riittää.


Heh.. Ei tilaa riitä, mutta helkutti jos marras-helmikuusta asti kasveja kasvattanut niin en todellakaan aio niitä palelluttaa just kun sato hilkulla kypsyä  ;)


Oikeaa asiaa.


Pojan huoneeseen saan ehkä 40% parveke kasveista mahtumaan ja tytön huoneeseen ehkä pari yksilöä (siellä jo useampi chinense valmiiksi).. Pitäis vaan vaimo saada vakuuttuneeks miks järkevää osa olohuone/keittiö akselista täyttää chileistä  ???


Elämme vaikeita aikoja, veli hyvä. :D
Voihan sitä ilmoittaa, että jos satoa ei saa kypsyttää loppuun sisällä, on syytä siirtää koko harrastus sisälle. Natikoita, hydroja, ajastimia, tuulettima ja muuta mukavaa kilkettä.
Sitten katsot uudelleen, saatko kypsyttää sadon loppuun ja leikata kasvit alas. Sisällä.


Hah.. Isku tapahtuu kun oikea hetki. Emäntä lähti viettämään iltaa kaverin luo ja mä siirsin loput parveke "chilistöstä" olohuoneeseen. Nää on näitä hetkiä mihin kantsii tarttua. Ei tasan emäntä jaksa rutista aji cristal puskasta huomenna krapuloissaan  ;D. Ja jos rutisee niin aina voin vedota siihen että mähän täällä kotona lapsenvahtina oon ollut ja halu sisustaa oli kova.

k0nu

Tarviiko mullassa itämässä olevat chilit valoa? Vai voiko olla kaapissa?

PP

Lainaus käyttäjältä: konu123 - syyskuu 05, 2011, 11:21:16 ap
Tarviiko mullassa itämässä olevat chilit valoa? Vai voiko olla kaapissa?


Valoa tarvii vasta sitten, kun jotain nousee mullasta.

ParturjzCoxsone

mitenkähä kylmiä kelejä tuo starfish kestää ? ois parissa puskassa melkonen sato tulossa mutta eivät oo kypsiä vielä eikä nuo sovi mitenkään sisälle, pakko vissiin vaa toivoo että kerkeisivät kypsyä ..

Mbk90

Mistähän johtuu kun chilieni lehtiin alkaa tuleen tuommoisia ihme "kupruja" Tässä pari kuvaa kasveista.
Chinese Fivecolor http://imageshack.us/photo/my-images/535/fivecolor.jpg/
Joku tuntematon http://imageshack.us/photo/my-images/716/jokutuntematon.jpg/
Naga http://imageshack.us/photo/my-images/17/nagal.jpg/

sorrii

Onko tuohon arvioon -liian hapan- perusteena kokemus, koulutus vai arvaus??

Mä olisin kuvitellut olevan liikalannoitusta ...
Toki mun oppini on peräisin täältä foorumista ja omista kasvatteluistani, jotka ei aina mene ihan suunnitelmien mukaan. Itsellä monet nimenomaan chinenset on näyttäneet tuolta, ja olen kuvitellut johtuvan liiasta lannoitteesta. Tokihan oon pitänyt ph'n kasteluvedessä aika matalalla (~5.8 ) . Mitään suurempaa haittaahan ei tuosta kurttuisuudesta tosiaan ole ollut, elleisitten mun käsitykseni liikalannoittamisesta olekin totta! Nuo kasvithan on nimittaäin kasvaneet ihan liikaa ... Esim cajamarca kasvoi metrin korkeaksi, ja yhtä leveäksi. Idätetty on maaliskuun alussa, eikä vieläkään ole yhtään hedelmää; kukkia kyllä paljon! Samaan aikaan istutettu samainen cajamarca kasvuturpeessa hillitymmällä lannoituksella kasvihuoneessa on "normaali" alle ½-metrinen nätti kasvi, jossa muutama violetti palkokin nyt kypsymässä jo sisällä kotona... Samoilla litkuilla ja vielä 120W ledipanelin alla [joka yleensä pitää kasvun kurissa] on myös Bih Jolokia venähtänyt yli metrin mittaan. Tilanne kaikenkaikkiaan sama kuin noilla cajamarcoilla; kaupunkikaksiossa lämpimässä, passiivihydossa ilmeisesti liialla lannoitteella kasvua on liikaa; mökillä kasvihuoneessa sen kaksoissisar kasvoi sekin aika korkeaksi, mutta teki sentään hedelmääkin ... Kaikilla mun chinenseillä on siis ollut lehdet aika kurttuisia, mutta hyvässä valossa ja vähän viileämmässä ovat voineet muuten hyvin.
Ja mökkioloissa en ole voinut/viitsinyt mittailla ph'ta vaan luottanut Valkeakosken ja Vanajanselän happosaiteisiin ja lannoittanut Nutriforten Tomaatti-mansikka-setillä, joka kyllävaan laskee ph'n aika alas ...

Aika pitkä kysymys  :D
Kiinnostaisi vaan tosiaan onko sulla ChiliPark tieto ja ymmärrys tuosta asiasta, eli pitäisikö itse kokeilla vähän korkeammalla ph'lla noita vastaisuudessa!
Lannoitteitahan tulee kyllä jotenkin vaan aina "varmuuden vuoksi" laitettua vähän liikaa. Oon yrittänyt chinenseille antaa kuitenkin 3/4-vahvuista eli vähän laimeampaa litkua kuin muille, paa-asiassa baccatumeille, joilla noita oireita ei näy, eikä siis näy annuumeillakaan....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

LudwigVonAntero

Ensimmäinen kypsymään ruvennut naga ja sille kävi köpelösti :(





Oli siis puskassa kiinni tuollaisena. Tummunut kohta jäi ensin vihreäksi muun osan värittyessä ja sitten tummui tuollaiseksi.
Mistähän mahtaa olla kyse? Onko kuinka yleistä?

Ryhis

^ Tuota kävi Ramiroilla, eli suippopaprikalla, viime vuonna. Syy mysteeri. Pistän samaan kastiin kuin tomaattien halkeamisen!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Toni.A

Missä on kasvamassa? Minä veikkaisin, että viilenneet kelit ja korkea ilman suhteellinen kosteus!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

LudwigVonAntero

Keravalla, takapihalla, ruukussa, mullassa.
Kolme vuotinen kasvi.
Noin kolkyt hyvän kokosta podia, josta nyt pari pienimpää lähes kokonaan oranssina (alkoivat värittymään viimeviikon lopulla). Muut vihreitä.

sorrii

Mä muistan lukeneeni joskus 3 v sitten, kun aloittelin kasvattelua, että ideaali ph chile'ille olisi 5.8. Sitä sitten oon vaan seurannut ...
Mullan ph'ta en oo koskaan [voinut] mittailut, paitsi sellaisella yhdistetyllä ph-ligh-moist-mittarilla [hongkong 5€] joka ei toiminut musta ollenkaan ...
Sitten on puolet kasveista ollut hydrosorassa, osa passiivisena, osa ebbissä ym. -virityksissä. Niissä ph'ta on helppo seurata ja pääsääntöisesti toimii hyvin se ph 5.8.
Yleensä ph siitä nousee pikkuhiljaa jonnekin 6.5 -kieppeille kun kasvi sieltä hörppii niitä ravinteita.
Kuten sanottua, niin baccatumit ja annuumit viihtyy tolla systeemillä oikein hyvin. Rocotot on selvästi saanut jotain liikkaa [kalium??] kun lehtien reunat kuivuu ja pahimmillaan niihin muodostuu pintaan kidettä. Chinenseillä tyypillisesti näkyy tota kurttuisuutta, ja tarkemmin muistellessa joillakin annuumeillakin, ehkä.
Lannoittanut mä oon vesikasveja Mikro+Mato sekä Nutriforten Tomaatti&Mansikka-setillä, ohjeen mukaan, ja vuorotellen. Chinenseillä ja rocotoilla oon sitten laimentanut n.3/4-vahvuuteen; ph 5.8
Multakasveille olen antanut samoja litkuja tuoreena ½ laimennettuna ja välillä resojen vaihtovesiä samoin laimennettuna.
Mökillä on kasveja ulkona ja kasvihuoneessa, mullassa. Niille oon antanut nutriforten setistä ihan purkin ohjeilla, paitsitaas chinenseille 3/4-vahvuisena. Tuossa Nutriforten setissä ei puhuta mitään erikseen multa- tai vesikasvatuksesta, ja oon sitten antanut lannoitteen ihan sen ohjeen mukaan. Ehkäpä niissä oloissa raviteita kuluukin enemmän, kuin kaupungissa keinovalolla ja ikkunanlaudoilla. Järviveden ph'n mittasin kerran alkukesästä, ja se näytti olevan 6.5 [tampereella vesijohdosta tulee 7.0 - mun mittarillani] Mökillä siis en oo ph'ta säätänyt, kun kaupungissa pudotan yleensä sen ½ pykälää. Mökillä on pääsääntöisesti kaikki kasvit voineet hyvin, kukkineet ja tehneet satoa mukavasti ....
Mä luulen että täytyy ostaa vähän parempi ph-mittarikin ja kokeilla vähän korkeammilla arvoilla. Se on vaan jäänyt mun mieleen se "ideaali" 5.8 Ph.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ARvngr

Mikä on vialla kun Chilacat homehtuvat puskassa? Eivät ehdi edes kypsyä, kun kärkeen on tullut jo tuuman verran hometta. Kasvihuoneessa kasvaa ebbissä ja on ainut missä on kyseistä tai oikeastaan minkäänlaista ongelmaa. Ilmankosteus on tietysti aika korkea, että olisiko lajike vaan herkkä sen suhteen? Vielä on muutamat kymmeniä raakileita kiinni, mutta pitkälle toistakymmentä on homehtumisen takia jouduttu poistamaan.