Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Lampsu

Voiko kahta taimenta laittaa samaan ruukkuun, vai onko se aina taimi/ruukku?  ???

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Lampsu - syyskuu 06, 2011, 13:34:02 ip
Voiko kahta taimenta laittaa samaan ruukkuun, vai onko se aina taimi/ruukku?  ???
Minä tekisin taimenesta jotain hyvää ruokaa, mutta jos taimista puhutaan niin kyllähän samaan astiaan voi laittaa kaksi, kunhan niillä on tilaa vaan kasvaa. Itse olen aina suosinut yhtä aina astiassaan. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

masaiman

Voi laittaa. Se, onnistuuko lopputulos onkin sitten eri asia. Olen joitakin kertoja laittanut samaan multatilaan kaksi kasvia, joskus ne kasvaa sulassa sovussa yhteen/yhdessä, joskus toinen jää sintiksi. Miksi, sitä en tiedä... Kyllähän noita sillon tällön näkee kun immeisten päivyheitä kahlaa.

Lampsu

Selvä :)

Heh, tosiaan nyt vasta tajusin mitä kirjotin :D Taimista tosiaan on kyse eikä taimenista  :D

chilipirre

Mulla isossa paljussa kuusi kasvia ja kaikki pärjää. Eiköhän se oo vaan siitä kiinni riittääko astiassa tila/ravinteet useamman kasvin juurille.

Mbk90

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - syyskuu 05, 2011, 19:24:02 ip
^ Kurttuiset lehdet eivät ole vaaraksi kasville. Pelkästään esteettinen ongelma.
Kasvuoalustassa on kuitenkin jotain vikaa, ja se tulee korjata. Itse sanoisin että
kasvualusta on liian hapan. Jos on kalkkia, niin mietoa kalkkiliuosta. Paras ja
helpoin keino korjata tilanne on vaihtaa kasvualusta uuteen.

"nuo sovi mitenkään sisälle, pakko vissiin vaa toivoo että kerkeisivät kypsyä"

Tälläisessä tilanteessa ei kypsymislämpötiloilla ole kylläkään mitään merkitystä.

Alle 15 asteen kypsyminen hidastuu asteittain mentäessä alhaisempiin lämpötiloihin.
5 - 8 asteessa pysähtyy lähes kokonaan.

JS



Minä noille vähän reilu viikko sitten vaihdoin just uudet mullat ja noi ruukut. Siltikin näyttää lehdet tommosilta "kupruisilta"

Benighted

Kuinkas usein pitäisi waterfarmiin lisätä ravinnelitkuja? Ohjeet, jotka on varmaan vähän muiden kasvien kasvatteluun, taitaa sanoa viikottain. Kyseessä GHE:n setti, sis. Bloom, Flora, Micro.

Siku

syyskuu 06, 2011, 19:54:28 ip #3547 Viimeisin muokkaus: syyskuu 06, 2011, 19:58:35 ip käyttäjältä Siku
Omani taisin varsinaisesti pestä vain kerran-pari kesän aikana ja hyvin meni.
AC joi tankin tyhjäksi noin viikossa jonka jälkeen lisäilin uudet litkut perään. Täytön yhteydessä tuli pohjalle jääneet litkut heivattua mäkeen säännöllisen epäsäännöllisesti.

Edit: Eihän asialla mitään merkitystä ole, mutta tarkoittanet Flora Tripackkiä - Sis. Micro, Gro, Bloom ;)

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Benighted - syyskuu 06, 2011, 19:49:03 ip
Kuinkas usein pitäisi waterfarmiin lisätä ravinnelitkuja? Ohjeet, jotka on varmaan vähän muiden kasvien kasvatteluun, taitaa sanoa viikottain. Kyseessä GHE:n setti, sis. Bloom, Flora, Micro.


Kyllä ne olisi hyvä vaihtaa viikoittain.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Rundari

Mites usein vesi pitää vaihtaa hydroihin, esim bubbleriin jos käytössä ec ja ph mittarit. Ei kai sentäs viikonvälein kun pysyy hyvin perillä lannotteen määrästä. Itellä on kyllä jo kuukauden vanhat litkut joita välillä vaan mittaillu ja korjaillu.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Rundari - syyskuu 06, 2011, 20:51:23 ip
Mites usein vesi pitää vaihtaa hydroihin, esim bubbleriin jos käytössä ec ja ph mittarit. Ei kai sentäs viikonvälein kun pysyy hyvin perillä lannotteen määrästä. Itellä on kyllä jo kuukauden vanhat litkut joita välillä vaan mittaillu ja korjaillu.
Kyllähän se suositeltavaa olisi parinviikon välein niitä vaihdella, paitsi en itsekään ihan niin tiuhaan kehannut vaihtaa sen jälkeen, kun oli lutikat ottanut kasveista selkävoiton. Isolle kasville ei tosin kesällä hyvässä kuosissa riitäkään, kuin tuo viikko sitä nestettä!  :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

masaiman

Ton mun GHE:n flora-setin mukana tuli ainakin sellanen brosyyri jossa oli ohjeistus eri-ikäisten kasvien ravinnevahvuuksille. Samassa ohjeessa taisi olla kolmen viikon välein merkattu veden vaihto.

PP

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 06, 2011, 21:02:24 ip
Ton mun GHE:n flora-setin mukana tuli ainakin sellanen brosyyri jossa oli ohjeistus eri-ikäisten kasvien ravinnevahvuuksille. Samassa ohjeessa taisi olla kolmen viikon välein merkattu veden vaihto.


Se ohje on lähinnä höpöheinälle. Vahvuudet on pitkälti ok, mutta vege/kukitus/sadotus-muutokset ei ole chileille optimaaliset. Vesien vaihtotiheydessä tärkeintä on estää litkun liika konsentroituminen veden vähentyessä ja toisaalta ravinnesuhteiden muuttuminen. Pienille kasveille kuukausikaan samoilla vesillä ei ole ongelma.

Benighted

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 06, 2011, 21:32:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 06, 2011, 21:02:24 ip
Ton mun GHE:n flora-setin mukana tuli ainakin sellanen brosyyri jossa oli ohjeistus eri-ikäisten kasvien ravinnevahvuuksille. Samassa ohjeessa taisi olla kolmen viikon välein merkattu veden vaihto.


Se ohje on lähinnä höpöheinälle. Vahvuudet on pitkälti ok, mutta vege/kukitus/sadotus-muutokset ei ole chileille optimaaliset. Vesien vaihtotiheydessä tärkeintä on estää litkun liika konsentroituminen veden vähentyessä ja toisaalta ravinnesuhteiden muuttuminen. Pienille kasveille kuukausikaan samoilla vesillä ei ole ongelma.
Mulla on nimenomaan toi tripacki. Ensimmäisen annoksen annoin tuon ohjeen mukaan (olikohan 5/10/15), mutta seuraavaa pitänee miettiä vähän tarkemmin. Kasvina on Aji Cristal, aika pieni sellainen, joka mullassa kehitteli jo nuppuja ja paria podia, Waterfarmiin siirron jälkeen on jatkanu kukintaansa ihan mukavasti. Kokoa kasvilla ei ole kuin parikymmentä senttiä.

Millähän seoksilla kannattaisi jatkaa, keskitynkö pelkän Micron ja Bloomin laittamiseen? Lisävaloa saa 36W ESL:stä tällä hetkellä. Olisko suositeltavaa vaihtaa ainakin ensimmäiset vedet jo parin viikon jälkeen, kun lienee jonkin verran multaa ja sorasta peräisin olevia sotkuja tossa ekassa satsissa? Tosin ei kasvi noista varmaan mitään välitä, letkut saattaa vaan tukkeentua.

ParturjzCoxsone

kyllä ne ei kovin nirsoja oo tuossa hydrossa, yhen kerran vedet vaihoin puoleen vuoteen ja kasvo helkutin hyvin ja voi muutenki hyvin. lisäsin toki vettä aina ku vaju. lannoitteita kahtelin tarkkaan alkuun mutta kyllä se meni siihen että välistä heitin randomilla bloomia korkillisen sekaan ja välistä microo, eipä tullu mittailtua noita ja sain hullun sadon siltikin...

masaiman

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 06, 2011, 21:32:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 06, 2011, 21:02:24 ip
Ton mun GHE:n flora-setin mukana tuli ainakin sellanen brosyyri jossa oli ohjeistus eri-ikäisten kasvien ravinnevahvuuksille. Samassa ohjeessa taisi olla kolmen viikon välein merkattu veden vaihto.


Se ohje on lähinnä höpöheinälle. Vahvuudet on pitkälti ok, mutta vege/kukitus/sadotus-muutokset ei ole chileille optimaaliset. Vesien vaihtotiheydessä tärkeintä on estää litkun liika konsentroituminen veden vähentyessä ja toisaalta ravinnesuhteiden muuttuminen. Pienille kasveille kuukausikaan samoilla vesillä ei ole ongelma.


Tolla vedin viime kauden taimivaiheen. Päivittäinen vedenpinnan tarkastus ja pelkän veden lisäys tarvittaessa. Lannat ohjeen mukaan muuuten paitsi että pitkitin tota vegevaihetta ennenkun kiepsautin ne arvot toisinpäin. Kyllä tota voi käyttää hyvin ainakin jos ei ihan orjallisesti noudata. Mä näkisin sen niin et kun haluaa tai kun kasvi alkaa itse työntää kukkia niin sitten enemmän sitä bloomia.

hannuta

Mitäs kaikkee oheismateriaalia tarvitaan tohon chilin kasvattamiseen, ph downia? Ph mittaria? Tarvitaanko se toinenkin mittari millä mitataan veden ravinne pitoisuuksia? Tilasin siis ton zengrown itelle ja mietin että pitäiskö vielä bubbleri rakentaa jos toi homma alkaa luonnistuun.

jaolsten

Naga Morichin siemenestä kasvoi ulos kaksi häntää. Supermutaatio vai suutari? Onko miten yleistä?

Siemen tullut Fataliilta 30.8.2011

Kiitokset vastauksista!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: hannuta - syyskuu 07, 2011, 07:31:32 ap
Mitäs kaikkee oheismateriaalia tarvitaan tohon chilin kasvattamiseen


Kastelukannu ja sumutinvehjes. Sitten hifistelin ja ostin toisen kastelukannun parvekerehuja varten!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Siku

@jaolsten
Itselläni sama homma ja juurikin nagalla. Odottelen ja katson mitä tapahtuu...