Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

InkRose

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 17, 2012, 22:03:01 ip
Sori... Leikkasin... TunturiTiger feta monopol cognac.


Fetaa Monopol-lasissa? Jo on kinkyt eväät TT:llä... :o

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 17, 2012, 22:04:52 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 17, 2012, 22:03:01 ip
Sori... Leikkasin... TunturiTiger feta monopol cognac.


Fetaa Monopol-lasissa? Jo on kinkyt eväät TT:llä... :o

**ttu!!! Feat! Nyt typottaa niin pahasti, että pitää vissiin mennä nukkuun. >:(

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - tammikuu 17, 2012, 17:33:03 ip
Niin joo, tohon olisi vissiin jotain pitänyt miettiä... Mää olen vaan vetänyt puukolla tai saksilla poikki, eikä ne ole siitä itseensä ottaneet. En ole suojannut millään. Toki kasvitkin on kohtuullisen pieniä vielä.


Mä "saksin" vanhoilla sivuleikkureilla enkä todellakaan ole ryhtynyt vahojen kanssa lutraamaan. Vahat kuuluu naisten sääriin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Heku

Samoin, sivareilla tai oksasaksilla (Fiskarseilla, jos sisko paikalla niin FELCOilla, ai hitto ne on mahtavat kapistukset)

Liekö sivuleikkureissa oleva vaseliinin, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn sekä mpö:n sekoitus suojaa leikatun pinnan.  ;D

masaiman

Mä oon käyttäny siskolta saatuja koirankynsileikkureita. Hiton hyvät tohon eikä revi kun on voimakkaasti koverat terät. Mikään sormen paksuinen oksahan noihin ei mene, joskaan en itse ole sellaisia saanut edes aikaan... Jätän yleensä sentin-pari tynkää oksaan, joka sitten omia aikojaan kuivuu siitä veke.

sorrii

Mä olen joissain vaikeissa tapauksissa käyttänyt Dremelliä ja timanttilaikkaa ;)

Eikä se ole mikään vitsi! Silloin kun haluan paksuun puiseen varteen siistin pään ja rangassa on vielä herkkiä uusia kasvualkuja, niin tuollainen lujaa pyörivä pikkulaikka on kätevä. Sillä ei tarvi käyttää voimaa, ja varmaan se polttaa sen päänkin umpeen. Leikkuujälki on kiiltävä osin mustunut ja siisti.

Tokihan normileikkauksissa käytän saksia jotka sattuu ekana käteen tai teräviä (Bahco) pianonvirittäjän pihtejä. Vahat ja liimat ei oo kyllä käynyt mielessä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Timanttilaikalla pitäisi katkaista/hioa ainoastaan todella kovia materiaaleja, pehmeät materiaalit tukkivat laikan joka nopeasti kiilloittuu käyttökelvottomaksi. Tai voi sillä chiliä katkoa.

Siihen, että miten mielekästä on värisevää oksaa turata ~10 000 kierrosta minuutissa ottavalla pienoisporakoneella, en ota kantaa. Kehänopeus nousee aika korkeaksi joten suojalasit ovat ainakin tarpeen.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Ehkä olisin voinut kirjoittaa "timanttilaikalla" ..
Ne laikat on jotain Clas Ohlsonin settiä, joilla uutena pystyi kyllä leikkaamaan esim. lasia. Äkkiähän se reuna kulahti paljaaksi teräslevyksi, jolla ei mitään kovaa leikata.
Tässä chilin leikkaamisessa miellytti juuri se kova nopeus (joka halpiskopio-dremellillä, eli "remellillä") voi olla 4000rpm) jolla tulee siisti kiiltävä, suorastaan poltettu leikkausjälki.
Rillipäänä ei tule suojalaseja käytettyä kun tosiaan oikeen rälläkän kanssa. Tuossa ei ympäristöön lennä kuin pisaroita, ja 30mm teräslaikka ei kyllä tässä halkeakaan ...

Enpä oo keksinyt välinettä jolla yhtä siistin leikkauksen tekee ja yhtä hellävaraisesti. On mulla ollut saksetkin jossa Stanleyn (=mattopuukon) terät viritettynä ... =toiseksi paras.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

El Borracho

Kelpaisikos, kun mulla tommonen kohtuullisesti teroitettu Ka-Bar löytyisi, chilien leikkaamiseen? -Kait se ainakin syksyllä raivaustöitä tehdessä...

sorrii

tammikuu 19, 2012, 17:39:44 ip #4329 Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2012, 17:42:46 ip käyttäjältä sorrii
Tuo 63ppm on lyhennetty 630ppm ... luulisin!
Mun halpismittarissa ainakin jää yksi nolla pois PPM'stä

Sama siis tässä:

PS: Noi on ollut ihan hyviä mittareita: sekä tämä PPM- että Ph-mittari ovat toimineet jo kolmatta vuotta ja pysyy arvot kohtuullisen hyvin oikeina. Pari kertaa on pitänyt avata ja kuivata, kun on päässyt litkuja sisään! Elektroniikkaspraytä vaan sisään; uudet patterit, ja taas mennään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: jule100 - tammikuu 19, 2012, 17:27:24 ip
Miten EC lukema saadaan µS tai ppm lukemasta?

Saan tuloksen 126µS/63ppm.
126µS*0.01= 1.26EC
vai
63/500=0.126EC

Adwa31 mittari on kalibroitu 1413µS/cm liuoksella.


µS/cm=microsiemens
mS/cm=millisiemens
1 mS=1000 µS

126µS/1000=0.126mS= 0.126EC
PPM (TDS) muutettaessa EC-arvoksi, homma vaikeutuu hieman. Pitää tietää, mittarin konvertointiarvo (500/640/700) ja sen mukaan laskee EC-arvon.

Adwan mittarit ovat 500PPM. Itsellä Adwa-301, joka antaa suoraan EC:n mS-arvona.




Lainaus:

"EC is measured in millisiemens per centimeter (ms/cm) or microsiemens per centimeter (us/cm).

One millisiemen = 1000 microsiemens.

EC and CF (Conductivity Factor) are easily converted between each other.
1 ms/cm = 10 CF

"The communication problem"...
So again, the problem is that different ppm pen manufacturers use different conversion factors to calculate the ppm they display. All ppm (TDS, Total Dissolved Solids) pens actually measure in EC or CF and run a conversion program to display the reading in ppm's.

There are three conversion factors which various manufacturers use for displaying ppm's...

USA 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 500 ppm
European 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 640 ppm
Australian 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 700 ppm

For example,

Hanna, Milwaukee 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 500 ppm
Eutech 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 640 ppm
Truncheon 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 700 ppm"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

sorrii

 :'( On se hyvä etten tiennyt että toikin voi olla noin monimutkaista. Luin vaan mittarin ohjeista että ppm-arvon saa lisäämällä nollan perään ja EC-arvon jakamalla tuo 500'lla ..

Käytännössähän mä oon käyttänyt mittaria nähdäkseni miten arvot muuttuu. Alussa siis sekoitan lannoitteet pullon/purkin ohjeilla ja mittaan; sitten yritän pitää samoissa sen. Ei siinä ole mitään väliä mikä on se yksikkö, eikä tarvi tietää mitä se tarkoittaa ...

"Jotain suolapitoisuutta, joka arvioidaan sähkönjohtavuudesta"
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miksaa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Ryhis

tammikuu 20, 2012, 10:17:43 ap #4333 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2012, 14:39:12 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - tammikuu 19, 2012, 15:40:23 ip
Kelpaisikos, kun mulla tommonen kohtuullisesti teroitettu Ka-Bar löytyisi, chilien leikkaamiseen? -Kait se ainakin syksyllä raivaustöitä tehdessä...


Ei kelpaa, chilien oksat katkaistaan dynamiitilla. Harsosääsket pitää tiputtaa pesismailalla ja lehtien harvennukseen sopii kuvassa oleva työväline;



Kyllä kelpaa olohuoneen nurkasta räimiä ruskistuneet lehdet puoliväliin helvettiä. Kuumentuneen piipun päälle voi heittää vaikka "teflonvapaan" swissdiamond-pannun ja siihen 4kg jäistä jauhelihaa..

[poistettu sauna-asiattomuudet]...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tzili

tammikuu 20, 2012, 14:27:30 ip #4334 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2012, 14:39:56 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - tammikuu 20, 2012, 10:17:43 ap
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - tammikuu 19, 2012, 15:40:23 ip
Kelpaisikos, kun mulla tommonen kohtuullisesti teroitettu Ka-Bar löytyisi, chilien leikkaamiseen? -Kait se ainakin syksyllä raivaustöitä tehdessä...


Ei kelpaa, chilien oksat katkaistaan dynamiitilla. Harsosääsket pitää tiputtaa pesismailalla ja lehtien harvennukseen sopii kuvassa oleva työväline;



Kyllä kelpaa olohuoneen nurkasta räimiä ruskistuneet lehdet puoliväliin helvettiä. Kuumentuneen piipun päälle voi heittää vaikka "teflonvapaan" swissdiamond-pannun ja siihen 4kg jäistä jauhelihaa..

[poistettu sauna-asiattomuudet]...


Mitä? Saako viherpeukusta tollasen pelin? ;D... Ja naapurit olisivat ihmeissään, jos dynaa rupeis paukuttelee!

Whili

Oksien katkaisuun ja pistokkaiden ottoon

Puukko kun puukko, kunhan on terävä. Alla oleva vihannesveitsi on ihan OK  ;)


Janne

Whilin vihannesveitsi näyttää pätevältä, pitänee pistää tilaukseen. Ja käyttötarkoituksena kanojen laitto patavalmiiksi, tuolla saanee aika sutjakkaasti ja kivuttomasti kanaselta henkirievun poies.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Whili

Lainaus käyttäjältä: Janne - tammikuu 20, 2012, 19:09:42 ip
Whilin vihannesveitsi näyttää pätevältä, pitänee pistää tilaukseen. Ja käyttötarkoituksena kanojen laitto patavalmiiksi, tuolla saanee aika sutjakkaasti ja kivuttomasti kanaselta henkirievun poies.

Vihannesveitsi

tomppa,

Lainaus käyttäjältä: Janne - tammikuu 20, 2012, 19:09:42 ip
Whilin vihannesveitsi näyttää pätevältä, pitänee pistää tilaukseen. Ja käyttötarkoituksena kanojen laitto patavalmiiksi, tuolla saanee aika sutjakkaasti ja kivuttomasti kanaselta henkirievun poies.


http://www.teraasekeskus.com/mainpage.asp   tuolla on veitset..jos puhutaan ihan oikeista veitsistä!

Whili

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 21, 2012, 11:46:19 ap
Lainaus käyttäjältä: Janne - tammikuu 20, 2012, 19:09:42 ip
Whilin vihannesveitsi näyttää pätevältä, pitänee pistää tilaukseen. Ja käyttötarkoituksena kanojen laitto patavalmiiksi, tuolla saanee aika sutjakkaasti ja kivuttomasti kanaselta henkirievun poies.


http://www.teraasekeskus.com/mainpage.asp   tuolla on veitset..jos puhutaan ihan oikeista veitsistä!

Oukki doukki, kyllähän katanalla kaula katkeaa chililtäkin..    :)
ja onhan se pieneen tilaan kätevä laite, työstöliike kohteesta ulospäin.