Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

tmu

Kiitos vastauksista. Eli ilmankostuttimet voi unohtaa.

Parhaillaan tekeillä olevan sadon hävittäminen harmittaa, joten taidan kokeilla tuota Willyn konstia.
Teemukin sai teemukin
http://tmunchilit.blogspot.com/

sorrii

Mulla oli ripsiäisiä kämppä täynnä syksyllä. En niitä ruvennut häätämään, kun näytti etteivät kasvit kärsi. Minä kärsin, kun tuppasivat ne lentävät jo suuhun. Yksi cajamarca -josta tuon invaasion bongasin- tiputteli kukkia, muttei juuri kummempaa. Samainen cajamarca taisi olla monesta muustakin syystä ongelmissa.
Syksyllä noista jonkunlaisen kuvan räppäsin ja täällä foorumissa kyselin: joku ne tunnisti kalifornian-ripsiäisiksi. Piikuhiljaa vaan ovat kadonneet, luulen. Joskus joku lentävä pikku hyttynen näkyy, muttei kasveissa mitään kuhinaa. Nyt on uutta kasvua jokapuolella vanhoissa kasveissa; pari puskaa pukkaa hedelmääkin; ja keittiössä parikymmentä pistokasta juurtumassa ja vielä muutamia pikkutaimia siellä-täällä. Elo jatkuu viidakossa ihan luonnollista rataansa, siis. Ja hyttyset pörrää jos on pörrätäksen.

JOS sitten pitäisi ruveta torjumaan jotain öttiäisiä, niin Provadoa on odottamassa paketti aina siivouskaapissa!
Mä yhden kirvasodan kävin aloittaen mantysuovasta ja kasvien upottelusta saaviin; tolun, rypsiöljyn, Raidin ja lopulta Spruzitin jälkeen olin aika epätoivoinen, kun nuo öttiäiset aina ilmestyivät entistä isommalla armeijalla taimien ja isompienkin kimppuun.
Sitten päätin kokeilla Provadoa. Tutkailin Bernerin kasvinsuojeluoppaan ja soittelinkin torjuntapuhelimeen saadakseni tietoa.
Tosta on olemassa ketju: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.0

Provadoa siis vaan puikko/2l vettä (tai jäykempää); murskaksi ja sauvasekoittimella, vispilällä tai muijan jollain kähertimellä litku sekaisin. Sitä sitten sumutellen kaikille kasveille koko asunnossa. Samoin tuota litkua kaikille kasveille multaan kuten normaali kastelussa. Vesiviljelyssä varmaan pitää sitten vaihtaa litkut muutaman päivän päästä, tai ehkä vaan sumuttelee.
Johonkin  100l resoon olis vähän kallista sekoitella provadoa koko säiliöllistä. Väiliaikainen pienepi reso ehkä .... konsteja on monia.

Neuvontatyyppi sanoi (kertoen ettei voi virallisesti tällaisia neuvoa, kun provadoa ei ole hyväksytty plä-pläp-pläp) että Confidorilla jossa on sama tehoaine kuin Provadossa on se suoja-aika 3 tai 4 päivää. Tän vielä varmistin että mistä-mihin: Hän sanoi että kun vaikkapa mansikka myrkytetään, niin kolmen päivän päästä voi syödä ...

Elikät mun tulkintani ja käsitykseni on ettei provado käsittelyn takia tarvi satoa uhrata! Voihan noita podeja riiputtaa toisekseen vaikka pari viikkoa yli puskissa, jos haluaa varmistella. Mä en ainakaan syö chilejä samanlaisia lautasellisia kuin mansikoita, joten määrät on milligrammojen osien tuhannesosia, kai, tai ehkä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Leipis

Itselläni tuli tilanne eteen että kivivillassa olevia taimia on vähemmän kuin tarvitsisin ja hätäratkaisuna olisi tarkoitus huuhdella pari mullassa kasvanutta taimea ja pistää ne drippiin. Kokeilin hieman hanan alla mutten saanut oikein multaa irtoamaan ja juuret vain näytti kärsivän kyseisestä toimenpiteestä, joten mikä olisi paras tapa huuhtoa mullat pois?

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Leipis - helmikuu 04, 2012, 21:52:18 ip
Itselläni tuli tilanne eteen että kivivillassa olevia taimia on vähemmän kuin tarvitsisin ja hätäratkaisuna olisi tarkoitus huuhdella pari mullassa kasvanutta taimea ja pistää ne drippiin. Kokeilin hieman hanan alla mutten saanut oikein multaa irtoamaan ja juuret vain näytti kärsivän kyseisestä toimenpiteestä, joten mikä olisi paras tapa huuhtoa mullat pois?
Minä ainakin olen tehnyt sen vadissa ja runsaassa vedessä. Huljuttelet sitä multa paakkua ja vaihdat välillä puhtaan veden. Pitäisi onnistua melko vaivattomasti. Tässäpä sulle linkki toimenpiteeseen. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

disturbed833

Onko noiden Bubblereiden ilmakivien koolla väliä? Mikä noista Chilitarvikkeen ilmakivistä olisi hyvä? Ja kuinka tehokas ilma pumppu Bubblereille?

biblo

-Koolla ei juuri väliä (niin... ;) )
-Kaikki ovat ihan hyviä
-Esim.Chilitarvikkeen kaikki pumput ovat käypäisiä. Merkkeinä kokemusta Sera/Hailea/Resun eli niitä voin kehua. Mousekin käsitykseni mukaan ok.
"Grow food, not lawns"

disturbed833

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 05, 2012, 00:10:41 ap
-Koolla ei juuri väliä (niin... ;) )

:D :D

Mutta kuinka usein noihin pitää vaihtaa vedet? Ja kiitos ripeästä vastauksesta.

biblo

Riippuu kuinka innokas on. Toiset vaihtaa säännöllisin väliajoin, jotkut lisäilevät nestettä ja jotkut lisäilee/vaihtaa milloin muistaa. Jos haluaa tarkasti noudattaa suosituksia, voi hankkia EC-ja PH-mittarit ja säätää tarkan seoksen.

Isompana nuo imaisevat melko pian esim.kymppisangon tyhjäksi joten vaihtoväliä ei oikein pääse muodostumaan, lähinnä lisäystarve.
"Grow food, not lawns"

disturbed833

Kun nyt vanhemmat eroavat niin isälle pitäs jotain chilejä saada. ( Muuten tulee vieroitus oireita :D) Ajattelin Bubbleria, mutta onko liian pitkä vaihto-/säätöväli jos olen poissa bubblerin luota 1vk ja 2pv? Oisko joku muu systeemi parempi?

biblo

Riippuu reson koosta. Itse turvautuisin johonkin ei-vesiviljelyalustaan tuolla ajalla. Jos haluaa automaattista kastelua niin autopot voisi olla oikea ratkaisu.
"Grow food, not lawns"

disturbed833

Sitä olen kanssa miettinyt ,mutta miten se siisperiaatteessa toimii koko laite?

Whili

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - helmikuu 05, 2012, 01:00:37 ap
Sitä olen kanssa miettinyt ,mutta miten se siisperiaatteessa toimii koko laite?
Jos enkunkieli taittuu niin täältä löytyy brochure ja onpahan suomenkielisiä kuvia ainakin  ;)

Heku

Kyselläänpäs taas tyhmiä kysymyksiä.

Mitenkäs muuta Waterfarmin tai Aquafarmin käyttäjät olette ajastaneet pumpun puhkumaan? Tällä hetkellä pumppu puhaltaa 15min /tunti. Varmaan sietäisi harventaa jonkin verran?

Siku

Itsellä jauhaa 24/7
Tärkeinhän on, että pysyy sora kosteana. Varmaan minuutti/tuntikin riitäisi..

biblo

Mielestäni ebbiajoitus on noihinkin kohdallaan. 5-15min, ajastimesta riippuen, 4-5krt päivässä. Ebbissä kuitenkin sama idea periaatteessa.
"Grow food, not lawns"

sorrii

Minkäslaista ajastusta väki käyttää ebbillä?? Onko vertailevia kokeiluja tiheämmällä tai harvemmalla tulvajaksolla?

Kiinnostaisi ...

Itse rakensin ekan pikkuebbini kotiin joskus 3v sitten ja muistaakseni Fataliin sivulta bongasin tiedon että tulvajakso 2krt/vrk on hyvä. Ja niin tein.
Sitten rakensin isomman parvekkeelle, ja pumppausjakso taas 2krt vuorokaudessa; 6min kerrallaan, kun 750l (jebao) pumppu oli aika tehokas.
Viime kesänä sitten uusi ebbi rst-laatikosta parvekkeelle. Ja pumppasin alussa muistaakseni 3 kertaa päivässä (klo 8 -14 -22) ja harvensin sen aika pian 2'een kertaan, kun kasvit alkoivat kasvaa... Kaikilla noilla on tullut ihan kivasti satoa. Ainakin parvekkeella. [=keittiössä 120W ledi ja vähän luonnonvaloa. Ikkunasta valoa saavat tekee satoa; palkän ledin varassa ei]

Enpä mä ole edes kovasti miettinyt tota muuttaa kun tuntuu hyvin toimivan. Ei oo mitään kuvuuden oireita näkynyt edes helteellä.
Nyt vaan oon huomaanut että moni puhuu 4'n tunnin välein pumppaamisesta tai 4-5krt/vrk.
Voisihan se tiet tasaisemmin antaa vettä ja ravinteita ja ehkä hapettaa enemmän tiuhemmalla pumppaamisella. Toisaalta oon funtsinut että jospa ne kasvin juuret tykkää olla rauhassa pidempiä aikoja?? Eihän kasvin elämänrytmi oon ihan niin liikkuvaa kuin ihmisen ;)

Nyt on muuten työn alla -istuttamista vaille valmis- pieni ebbi rocotoille: Löysin kierrätyksestä mustan lujitemuovisen 45x45x15cm upotettavan kasvialtaan. Ostin sille IKEA'n valkoisen Lack -pikkupöydän, johon sahasin upotuksen. Pieni Jebao-pumppu oli vapaana ja läpiviennit ym. Alle saman puutiikin valkoinen 50l. Antonius laatikko.
Keittiössä on nyt elänyt toissavuoden syksystä asti kaksi Rocoto Red Peruvian'ia joista toinen on Annas piparipurkissa (~3l) sorassa; toinen noin litraisessa sorapurkissa täysin passiivisina. Nuo kasvit ovat nyt viimeaikoina selvästi aktivoituneet, ja näyttää että ovat ansainneet paikan olohuoneen nurkaan. Mä oletan, että kun nuo ovat hyvin viihtyneet, ja ehkä jo kahdessavuodessa jotenkin sopeutuneetkin, niin en mä niitäkään rupea häiritsemään montaa kartaa päivässä. Eli tulvaa tulee taas klo 8.00 ja klo 20.00 ...
Vähän mietityttää kannattaako laittaa samaan astiaan iso karahka ja pieni tuuhea puska: valoa saisivat kyllä molemmat.

Yhtenä huonona esimerkkinä mulla on ollut oma viritys: Iso 30cm Mimosa-ruukku, jossa soraan istutettuna aji cristal ja vesisäiliössä suodatinpussilla suojattu vesipumppu josta nousee kastelurengas soran yläosaan. Säiliöön mahtuu reilu 6l vettä, kun tein 3cm korotuksen kasvatusastialle.
Mulla tuo Mimosahydro pumppaa vettä 3 tunnin välein ympäri vuorokauden. Juuria näyttää roikkuvan ihan reilusti resossa. Ei näy mitään vikaa juurissa. Se vaan ei toimi oikein ...
Kasvihan on kyllä viihtynyt sinänsä tossa systeemissä -en-muista-kunka-kauan- monta kuukautta ainakin. Natikasta on saanut valoa. Se on kasvanut hyvin, mutta ei juuri tykkää tuottaa hedelmää. Samassa valossa ympärillä on kuitenkin useat baccatumit ja jopa goats weed tehneet satoa.

[Tiedäsitten olisko AC niitä lajeja jotka viihtyy paremmin mullassa]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tahvonainen

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 05, 2012, 16:32:03 ip
Minkäslaista ajastusta väki käyttää ebbillä?? Onko vertailevia kokeiluja tiheämmällä tai harvemmalla tulvajaksolla?

Kiinnostaisi ...

Itse rakensin ekan pikkuebbini kotiin joskus 3v sitten ja muistaakseni Fataliin sivulta bongasin tiedon että ...



Itelläni on oma ebbi ajastettu toimimaan 4 tunnin välein 15 min kerrallaan. Ihan hyvin näytti habanerot siinä kasvavan, vaikkei maisteltavaa kerennyt kesällä saamaan, mutta nyt ovat aloittaneet taas kukinnan.

En väittäisi AC:ta multakasviksi ollenkaan, ainakaan nykyisten taimieni perusteella. :D Samaan aikaan pistetty itämään ja saman chilin siemenistä. Bubblerissa oleva on tällä hetkellä 17cm, kukkii ja kerran jo haaroittunut. Juuret vallanneet miltei koko ämpärin. Mullassa taas 10cm, ohut ja pienet lehdet. Valaistuksena molemmilla toimii 90w ufo ledi 10-12h /pvä. Lannoitan flora tri packilla tuota bubblerissa olevaa ja puutarhan kesällä mullassa olevaa. Saa nähä onko asia toinen tuon hedelmän tuotannon kanssa.

Oiskohan tuossa ebbin toiminnassa sitten joku mistä se kasvi ei tykännyt. D:

E: meni uudelle sivulle nii laitetaan tuo lainauskin. Lyhennettynä.

sorrii

Joop. Kyllä mulla kasvua on aina tarpeeksi ollut sekä mullassa että vesisysteemeillä. Ehkä ongelma paremminkin liikakasvussa:
Mä haluaisin että kasvit pysyisivät kohtuukokoisina, tiiviinä, tuuheina puskina. AC't tuppaa vaan kasvamaan liikaa.
Valon vähyys selittäisi osan ongelmista, kun ulkona ja kasvihuoneessa ei tuota ongelmaa ole näkynyt. Mutta-mutta: sisällä, vaikka olisivat natikan valossa ja lähelläkin, niin nuohan kasvattelee köynnöstä kuin humala ...
Mainttakoon, että lemondropinkin oon saanut pysymään kurissa, ja vieläpä tuottamaan hedelmää ihan hyvin...

Täytyy tänä vuonna kokeilla ihan minimaalisilla lannoitteilla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

k0nu

Pärjääkö nyt itämään laitetut luonnonvalolla kuhan nousevat?

Whili

Lainaus käyttäjältä: k0nu - helmikuu 08, 2012, 09:23:36 ap
Pärjääkö nyt itämään laitetut luonnonvalolla kuhan nousevat?


Paistaako aurinko ??

Kyllä pärjäävät jos on aurinkoista keliä ja ikkunat etelään päin.

Mutta kun ei ole keleistä mitään takuuta, niin kyllä jokin lisävalo olisi suotavaa  :)