Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

masaiman

Edes melkein kahdessa viikossa en ole nähnyt moista, tai sitten malttamattomuus vain huijaa muistia, monesti on käynyt niin, että mielestään ei ole tapahtunut juuri mitään, mutta kuvia katsellessa kasvua on ollut hyvinkin paljon. Luulenpa tuon lämpötilan olevan suurin eriyttävä tekijä minun ja mulin kasvatuksissa.

jupelo

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 08, 2012, 18:34:40 ip
Lainaus käyttäjältä: jupelo - helmikuu 08, 2012, 17:50:24 ip
Laitoin 1.2 kivivillakuutioihin siemeniä itämään noin 32 kuutiota. Nyt jo työntää aji fantasy ja Habanero jonkunlaista vartta. Tarkoitus olisi laittaa osa sängynaluslaatikko bubbleriin. Mitä jos nuo siemenet itää eri aikoihin ni pitääkö niitä sitten siirtää pikkuhiljaa vesiviljelyyn ja valon alle kun on tehnyt ne sirkkalehdet vai voiko ootella että saa vaikka sen 8kpl kerrallaan. Pitääkö alkaa antamaan vesiravinteita heti ja pitääkö veden yltää alussa juuriin. Valoa tulee natikasta mutta kuinka paljon tarvii taimivaiheessa per vrk. Ilmapumppu pyörii kait 24/7.


Voit hyvin odotella. Taimet kasvaa hyvin pelkässä kivivillassa kunhan villa pysyy koko ajan märkänä. Veden ei tarvitse yltää juuriin mutta villaan kyllä ja lannoitusta olisi hyvä olla heti sirkkalehtien ilmestymisen jälkeen. Natikkaa voi antaa vaikka 10-12 tuntia päivässä. Ei taimet siitä säikähdä kunhan valo on päällä alusta asti eikä niin, että taimet siirtyy pimeästä natikan alle.


Niin ja millä niitä sirkkalehti taimia olisi hyvä lannoittaa ? nyt ei raksuta onko puutarhan kesä ok
isompi marja. parempi torttu

tomppa,

ei tarvitse vielä lannoitusta lainkaan  8)

wille

Kyllä minä olen kivivillassa kasvavia sirkkataimia lannoittanut hyvin miedolla annoksella puutarhan kesää. Mullassa tietty eri juttu.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Rodo ja Havulannoite?? Siiskö Kekkilän?

Mulla on ollut monta vuotta Puutarhan Kesää Rhodoille ja Havukasveille; vihreää PK'ta, siis. Mä mittailin litkun Ph'n "normiannoksella" eli 1tl/4l joka oli muistaakseni noin 5.0 eli vähän matala. Oon sitä sitten sekoittanut ½/½ suhteessa punaiseen Pk'hon jolloin tulee "ruskeaa PK'ta" jolla saa (Tampereen-) vesijohtovedestä suoraan aika sopivaa lientä. Toimii, niikuin nyt toimii moni muukin ...

Bauhausissa katselin joku aika sitten Kekkilän Havu- ja rhodolannoitetta vaan en ostanut, kun halusin talveksi vähätyppisempää lantaa: ostin sitten Perennalannoitetta, jota oon joillekin vanhoille raadoille syöttänyt. Joillakin kasveilla näyttää olevan ongelmia, kun menee lehdet kirjaviksi. Liekö tullut överiä jostain, tai vajausta??

Tuo perennalannoite on siis koekasvattelija Sorrii'n tutkittavana tänä keväänä. Yritys olisi tuottaa tiiviitä ja tukevia kasveja kesäksi, jotka mahtuisivat leikkelemättä ja tukematta ikkunanlaudoille. Mä en ole nähnyt haasteena nopeata ja runsasta kasvua, kun kämppä on aika kuuma sekä ahdas ja on tullut aikaisempina keväinä liiankin innokkasti lannoiteltua kasveja. Aika hankalaa oli viime kesän alussakin kuljetella metrin korkuisia "taimia" mökille kun sain vihdoin kasvihuoneen pystyyn vasta joskus juhannuksen alla.

Kekkilän perennalannoite muuten on aika kivistä raetta, joka ei liukene veteen muutoin kun survomalla sauvasekoittimella. Tätä ajattelin pienellä riskilläkin ehkä sekoittaa valmiiksi turpeeseen. Typpipitoisempaa lantaa sitten meinaan antaa vasta kun alkaa raakileita tulla.

Vähän jäi vaan kaduttamaan valintani, eli kun en ottanut kuitenkin sitä Rodo-lantaa jossa oli typpeä vähän enemmän, muttei kuitenkaan kovin paljon. Se näytti olevan liukenevaa tyyppiä.

Mainittakoon suunnitelmista vielä, että puolet kasveista kuitenkin tulee vesiviljelyyn, ja tuttu turvallinen Nurtiforte käytössä. Noille perennalannoitetuille laittanen KananP-merilevärakeita kesän tullen ulkona/kasvihuoneessa, ja kotona ehkä PK'ta .. Katsotaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Muli

Onko kenelläkään kokemusta baccatumin leikkaamisesta bonsaiksi? Hakusessa olisi siis suhteellisen pienikokoinen baccatum, jonka varsi kasvaa paksummaksi ja on puumainen. Satoakin olisi tarkoitus saada jonkin verran, joten myös hedelmän koko saisi olla vähän pienempi. Mitkä lajit sopisivat tähän tarkoitukseen parhaiten?

Saigon

Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 14, 2012, 13:37:07 ip
Onko kenelläkään kokemusta baccatumin leikkaamisesta bonsaiksi? Hakusessa olisi siis suhteellisen pienikokoinen baccatum, jonka varsi kasvaa paksummaksi ja on puumainen. Satoakin olisi tarkoitus saada jonkin verran, joten myös hedelmän koko saisi olla vähän pienempi. Mitkä lajit sopisivat tähän tarkoitukseen parhaiten?


Bonsai-käyttöön löytyy varmaan parempiakin lajikkeita, mutta kyllä ihan perus Aji Cristalinkin saa kasvatettua pieneksi, satoa tuottavaksi pensaaksi. Omani kasvaa passiivihydrossa ja tuottaa ihan hyvin satoa. Aika paljonhan tuota joutuu jatkuvasti leikkaamaan ja jonkinverran taivuttelemaan että sen saa pidettyä siistinä. Perinteisen bonsaipuun näköistä tuosta voi olla vaikeampi saada, tai sitten en vain osaa.

Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

Leipis

Kuinka isossa Pauliinassa tuo Aji Cristal on?

Saigon

Lainaus käyttäjältä: Leipis - helmikuu 14, 2012, 14:44:55 ip
Kuinka isossa Pauliinassa tuo Aji Cristal on?


17 cm Mimosa ja vuoden vanha kasvi hydrosorassa jonka päällä ohut kerros koristekiveä.
Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

srgi

Onko kukaan koittanu laskea ph:ta etikalla? Onkohan siitä chileille jotain haittaa? Tulee kenties valmiiksi etikkasäilöttyjä chilejä? :-\

Mietin tässä vaan konsteja päästä helposti vesiviljelyn maailmaan. Kaapista löytyy valmiiks pk:ta, sellanen simppeli perus ph testeri ja ebbin tein. Niillä toivon pärjääväni.

Wonka

Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 14, 2012, 13:37:07 ip
Onko kenelläkään kokemusta baccatumin leikkaamisesta bonsaiksi? Hakusessa olisi siis suhteellisen pienikokoinen baccatum, jonka varsi kasvaa paksummaksi ja on puumainen. Satoakin olisi tarkoitus saada jonkin verran, joten myös hedelmän koko saisi olla vähän pienempi. Mitkä lajit sopisivat tähän tarkoitukseen parhaiten?


Stripe pienine hedelmineen voisi olla hyvän näköinen bonchina.

Aurinia

helmikuu 14, 2012, 16:52:42 ip #4451 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2012, 16:57:06 ip käyttäjältä Aurinia
Lainaus käyttäjältä: srgi - helmikuu 14, 2012, 16:01:16 ip
Onko kukaan koittanu laskea ph:ta etikalla? Onkohan siitä chileille jotain haittaa? Tulee kenties valmiiksi etikkasäilöttyjä chilejä? :-\

Mietin tässä vaan konsteja päästä helposti vesiviljelyn maailmaan. Kaapista löytyy valmiiks pk:ta, sellanen simppeli perus ph testeri ja ebbin tein. Niillä toivon pärjääväni.


Akvaarioharrastajat laskevat pH:ta miedolla rikkihapolla. Se ei haittaa ainakaan akvaariokasvien kasvua eikä haittaa kalojakaan. Etikka taas tuntuu hurjalta ajatukselta...

Ai niin, olen laskenut akvaarion pH:ta myös turveuutteella, ihan itse tehdyllä. Lannoittamatonta ja kalkitsematonta turvetta siis keitellään ja uute siivilöidään  ;D Ehkä näitä niksejä voisi hyödyntää chilienkin kasvatuksessa.

eikka492

Minä menin kokeilemaan kastella yhden kerran Aji cristalia substralin ravinteella ja kappas, pituutta lisää 10cm viikossa, todella honteloa tekoa. Viittiikö vaan pätkästä pois?

sorrii

helmikuu 14, 2012, 18:42:36 ip #4453 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2012, 18:51:43 ip käyttäjältä sorrii
Kiva bonchi-bacca voisi olla CO 2598
http://fatalii.net/chile/?u=g&c=&word=C02598&id=3573

Itsellä tuli viime kesänä liikaa satoa 5l multaämpärissä ;)
Bonsai chili tekeillä siitä seuraavaksi.

Siementä löytyy ...

Ja on muuten ihan hyvänmakuinen tulinen lajike.

PS. Ton nimen oikea kirjoitusasu ei oo selvinnyt; käsittääkseni kuitenkin pitää olla CO-alkuinen ...
EDIT: Katsoin toisesta paikasta: http://www.thechileman.org/results.php?find=C02598&heat=Any&origin=Any&genus=Any&chile=1&submit=Search
Tuolla puhuu CO-classification systeemistä ... Nimessä kuitenkin cee-nolla-kaksi....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: eikka492 - helmikuu 14, 2012, 18:27:59 ip
Minä menin kokeilemaan kastella yhden kerran Aji cristalia substralin ravinteella ja kappas, pituutta lisää 10cm viikossa, todella honteloa tekoa. Viittiikö vaan pätkästä pois?


Ei tuo Substralista johdu vaikkei se hyvä ravinne olekaan. Paljonko valoa kasvilla on? Kuinka iso/monilehtinen se on? Latvan voi katkaista, mutte lehtiä on syytä jäädä vähintään 6-8 kpl,

-V-

Lainaus käyttäjältä: Muli - helmikuu 14, 2012, 13:37:07 ip
Onko kenelläkään kokemusta baccatumin leikkaamisesta bonsaiksi? Hakusessa olisi siis suhteellisen pienikokoinen baccatum, jonka varsi kasvaa paksummaksi ja on puumainen. Satoakin olisi tarkoitus saada jonkin verran, joten myös hedelmän koko saisi olla vähän pienempi. Mitkä lajit sopisivat tähän tarkoitukseen parhaiten?


Itsellä tuo Aji Benito on pysynyt kompaktina. Edes kukkakeppiä pitkin sitomalla on vaikea saada kasvamaan kunnolla ylöspäin. Runko ei kyllä ole kaikkein paksuimmasta päästä. Inca Red Drop voisi olla toinen, Omnicoloristakin on näkynyt varsin kompakteja kasveja ihmisillä.

jupelo

mites kannattaa käyttää ghe:n ph-down jauhetta. kauan pitää odottaa jauheen lisäyksesestä että voi mitata uudestaan.?
isompi marja. parempi torttu

Siku

Itse olen mittaillut heti kunnollisen sekoituksen jälkeen.

ChIlIDoG

Tuohon sekoitukseen joskus käyttänyt jauheille että 1-1,5L pullo. Helpompi ravistella kuin kastelukannua :D

Jompru

Kertokaa nyt Gurut mihin multaan tai turpeeseen te noi idut pistäisitte lautalta tms. kun multaan siirrätte? Viimevuonna käytin jotain taimimultaa, kun nimikin oli taimikasvatukseen niin houkutteleva, mutta jotenkin ne kasvit tuntuivat kituvan. Kasvoivat, mutta todella hitaasti. Oliko vika mullassa, vai jossain muussa - jäänee arvailujen varaan.

Tähän aikaan vuodesta nyt on vähän heikompi vissiin tuo valikoima, mutta pistänkö kukkamultaan, vai kylvö- ja taimimultaan? Onko joku käyttänyt Plantagenin luonnonlannoitettua puutarhamultaa tai ihan perus puutarhamultaa? Pitääkö taimilla olla kunnolla lannoitettua multaa, vai onko siitä peräti jotain haittaa?

Kiitos!