Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

Voiks joku avata mulle vähän tuota 200W ESL Dual- termiä. Mitä se meinaa tarkalleen? Chilitarvikkeen sivuilla ei asiaa kauheasti avata ;D missä varisävyissä mennään? Täti tekee meinaa "ihan koht tlauksen"....whoop-whoop!

Rundari

tammikuu 05, 2013, 11:19:09 ap #5981 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2013, 11:22:12 ap käyttäjältä Rundari
2700k/6500k ja punaisen (2700k) osuus korkeampi.

Finprick

Onko kukaan koittanut Omnicolorista bonchia? Onko tuhoon tuomittu ajatus? Aika vähän muutenkin taitaa olla Baccatumeista tehtyjä boncheja kasvutavan takia.

Jos huonolla valolla ensin vähän venyttäisi taimea? :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Finprick - tammikuu 05, 2013, 11:54:58 ap
Onko kukaan koittanut Omnicolorista bonchia?

Eipä varsinaista bonchia, mutta monivuotinen koristekasvi siitä tuli. Toissa syksynä se pääsi paleltumaan ulkona. Tuossa muutamia kuvia:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/Omnicolor
Eka kuvassa se on kait kolmivuotias.
Se kannattaisi kasvattaa ensimmäisenä kesänä mahdollisimman paksuksi reippaalla lannoituksella. Myöhemmin runko on niin puutunut, että se ei seuraavina vuosina paljon paksune.


sorrii

LainausOnko kukaan koittanut Omnicolorista bonchia? Onko tuhoon tuomittu ajatus? Aika vähän muutenkin taitaa olla Baccatumeista tehtyjä boncheja kasvutavan takia.


Kyllä siitä ISON bonchin saa  :D ;D >:(

Mun[kin] kokemus on ollut että ekana vuotena tuo tahtoo kasvaa korkealle kuten kaikki muutkin.
Sitten leikattuna alkaa leviämään sivuille ja sopii loistavasti amppeliin. Hyväsatoisen amppelin tein Omnicolorista ottamalla pistokkaita ja istutin pari niitä sellaiseen isompaan Jasmin-amppeliin.

Onmicolor teki satoa ihan kivasti talvellakin ilman ihmeempiä tehovaloja. Kaipa sellaisen ylivuotisen saisi jonkunlaisena bonchinakin toimimaan, mutta isonlaisena ...

Baccatum yleensä kait tahtoo kasvaa aika isoksi, mutta mä olen kasvattanut pienenäkin tuottavia niistä pistokkailla.  Esim. Lemondropia pienessä altakasteluruukussa passiivihydrona ja saanut sen tekemään satoa läpi talven. Viime talvena oli LD pistokas sorassa passiivisena ~½l posliiniruukussa ja teki jatkuvasti 5-10 podia kerrallaan. Keväällä sitten kasvi "haistaa" jotenkin auringon lisääntymisen vaikkei olisi ikkunallakaan ja alkaa kasvaa väkisin. Sen viimetalvisen sitten keväällä siirsin tuohon Mimosa-ruukkuun johon pystyi laittamaan litkua sentään reilun litran jolloin ei joka päivä tarvi kastella; piinä pikkuruukussa meni max 2dl kerralla. Ahkeralla leikkaamisella sen oon pitänyt kohtuullisen pienenä, ja tekee raakiletta nytkin keittiön ikkunalla: Roikkuvalta risukasaltahan se näyttää, joten en ehkä sanoisi bonchiksi  8) mutta pieni kasvi kuitenkin ja tekee kokoon nähden kivasti satoa ...
Aji Cristalilla sain parhaan satoni toissa kesänä kun istutin 4 kpl pistokkaita parvekelaatikkoon: nuo jokainen tuotti alle 30cm korkuisina yhtä paljon hedelmää kuin idätetyt uudet kasvit. Monivuotisina tuntuvat chilit yleensäkin tuottavan satoa paljon enemmän ja helpommin ja on hyvä tapa niitä telvettaa leikkaamalla "bonchiksi": En mä lahtisi bonchia varsinaisesti kasvattamaan taimesta, vaan valitsisin syksyllä kasveista ne joilla on makein runko ja siitä sitten...
Kevään tullen taitaa olla aika vaikea pitää sitä kasvia kauaa minään bonchina muutoin kuin leikkaamalla jatkuvasti kaikkia uusia oksia ja tyytymällä sitten pariin hassuun hedelmään joskus.

En ole mikään bonchi-expertti, mutta käsittääkseni perinteinen bonsai-kasvi on joku puu jota kasvatetaan vuosikausia köyhässä mullassa ja pidetään leikkaamalla, sitomalla ym sellaisena pienenä koristekasvina. Chileillä kuitenkin MUN käsitykseni mukaan se bonchi on hyvä tapa talvettaa kasveja, joiden annetaan sitten keväällä kasvaa isoiksi ja sitten taas ehkä syksyllä leikataan talveksi pieneen ruukkuun. Tätä mä olen tehnyt paljon, ja poikkeusetta kylläkin kasvatellut niitä passiivihydrona sorassa tai kookoskuidussa. Mulle tuo on siis tapa saada paljon satoa pienistä kasveista keväällä ennen varsinaista kasvatuskautta.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MrJones

Olisi tarkoitus lähipäivinä ottaa taimibubleri ensikäyttöön, joten tuli toi lannoitus ajankohtaiseksi.

Kaapista löytyy sekä Puutarhan Kesää että Nutriforten tomaatti+mansikka setti. Kumpi mahtaa olla parempi aine vesiviljelyyn?

Ja se suurin ongelma: millaisella suhteella pitäisi pikku taimia ruokkia? Vaiko ihan suoraan purkin suositusten mukaan :o

Miquel

Tällainen kysymys että ilmoitetaanko EC arvo ilman merileväuutetta? Jos en ihan pihalla ole mittarini kanssa niin pelkkä merilevä veden joukossa nostaa EC arvon n. 0,5 tienoille? Tällöin kasteluveteen lisättävän lannoitteen määrä puolittuu mikäli taimille käytettävän lannoiteveden väkevyys olisi tuo 1.  :o
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 06, 2013, 17:46:34 ip
...


Eipä nuo ole taimet säikähtäneet vaikka ec on ollut heti alusta asti 1.8. Aika pian siitä olen vielä nostanutkin. Muttajoo, siis se kokonaisjohtavuushan siinä merkitsee. Mun mielestä. :D Viisaammat vielä oikokoot, jos on tarvetta.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 06, 2013, 17:50:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 06, 2013, 17:46:34 ip
...


Eipä nuo ole taimet säikähtäneet vaikka ec on ollut heti alusta asti 1.8. Aika pian siitä olen vielä nostanutkin. Muttajoo, siis se kokonaisjohtavuushan siinä merkitsee. Mun mielestä. :D Viisaammat vielä oikokoot, jos on tarvetta.


Nojuu, kun nostin EC:tä tasan tuon 0,5 yksikköä 2L vesimäärään jouduin kiinnittämän mittarin kulhon laitaan ja vispilällä vatkaamaan vettä kokoajan samalla sirotellen PK:ta suunilleen kide kerrallaan. :D lisättävä lannoitteen määrä on yllättävän pieni, olisiko joku kymmenesosa lusikasta joka tuli kastelulannoitteen mukana. Kooltaan se on sellainen kahviljauheusikan kokoinen.  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

fly

Tee ensin johonkin pulloon vähän väkevämpää liuosta ja käytä sitä sitten lopullisen liemen EC:n nostamiseen. On paljon helpompaa hommaa. Kokemusta on.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 06, 2013, 17:55:35 ip
Nojuu, kun nostin EC:tä tasan tuon 0,5 yksikköä 2L vesimäärään jouduin kiinnittämän mittarin kulhon laitaan ja vispilällä vatkaamaan vettä kokoajan samalla sirotellen PK:ta suunilleen kide kerrallaan. :D lisättävä lannoitteen määrä on yllättävän pieni, olisiko joku kymmenesosa lusikasta joka tuli kastelulannoitteen mukana. Kooltaan se on sellainen kahviljauheusikan kokoinen.  :D


Hanki pieni leivontamittasarja, maksaa ehkä euron. 1 ml:n mitalla saat jopa vain 2 litran vesimäärään helposti tehtyä sopivat litkut.

Eikä sitä kannata koko ajan vispata. Tavara pulloon, pari kertaa ylösalas, pullo pöydälle odottamaan ja kun kaikki on liennut niin mittaus. Sitten taas 1 ml lisää jne. Kun haluttu väkevyys on saavutettu, lannoitemäärä lapulle ja EC-mittarin voi lomauttaa.

Ja jos päädyt fly:n mainostamalle stokkiliuoslinjalle, niin muista säilyttää pullo pimeässä. Levä ei kauaa kysele, ennen kuin alkaa syömään chiliraukkojen lannotteita...

Huru-ukko

Kun olet sen mittauksen tehnut muutaman kerran niin osaat laittaa heti oikean määrän lannoitetta suoraan kastelukannuun/astiaan. Sitten lasket vettä hanasta tai sinne kasteluastiaan, niin se PK sekoittuu sinne silläkin tavalla. Kontrollimittauksia EC:stä tarpeen mukaan sitten.

sorrii

LainausKaapista löytyy sekä Puutarhan Kesää että Nutriforten tomaatti+mansikka setti. Kumpi mahtaa olla parempi aine vesiviljelyyn?

Ja se suurin ongelma: millaisella suhteella pitäisi pikku taimia ruokkia? Vaiko ihan suoraan purkin suositusten mukaan


Tomaatti&Mansikka ilmammuuta! Ne purkin ohjeet on aika karkeat; ihan pienillä taimilla täytyy antaa ainakin puolet laimeampaa! Myöhemmässä vaiheessa taas pitää antaa yli sen ohjeen! Mä oon päätellyt itse että noi ohjeet on kuitenkin multa- tai turveviljelyyn, vaikka mainitaan että lannoite käy myös vesiviljelyyn.

Ihan purkin ohjeilla oon kyllä mäkin mennyt pari kesää. Nyt hiljattain rupesin vertailemaan noita EC-arvoja mitä vesiviljelyyn suositellaan: Ne Nutriforten ohjeet vastaa määriltään esim. GHE'n lannoitteiden arvoja taimille ja pistokkaille.

Aivan pieniä taimia, jotka on sirkkalehdillä ei kyllä missään ohjeissa huomioida erikseen! Niille siis reilusti laimeampaa, ja vähitellen nostaa annosta kun alkaa tulla oikeita lehtiä...

Mä oon tehnyt "stokkilitkut" sekoittelemalla 1/10 litkun kuumaan veteen [=liukenee nopeasti] ja pitänyt litkuja pienissä lasipulloissa: Mun käsittääkseni ei levätkään elä niin vahvassa liemessä - en ole ainakaan huomannut mitään samentumista tms. Parin desin Frezza-pullollinen ei toisaalta kauaa ehdi happanemaankaan.
Lääkeruiskuilla on helppo mitata oikea määrä vaikka desilitraan kerralla. Apteekista oon ostanut sekä ruiskuja [2ml - 5ml - 20ml - 120ml] ja niihin vielä neulat joilla saa paremmin otettua pullosta. Neula on helppo tylsyttää vaikka hiomakivellä ...

[kuuluu sitä moni käyttävän PK'takin vesiviljelyssä: mä en ole edes kokeillut...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Hubert & Huru-ukko, kirjoittelin päiväkirjani puolelle etten tuki koko topiikkia hitusen rönsyilevällä kysymysten viidakolla.  :D
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.msg231531#msg231531
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Milton

Ei helvetti. Äskettäin kivivillaan itämään laitetuissa siementen hännissä karvapeitettä, eli siis homettako? Onko mitään tehtävissä, apukonsteja pelastaa niitä? Nyt paniikissa mieleen tuli pinseteillä uuteen kivivillaan siirtäminen..onko idätyslaatikon kansi siis ollut liikaa kiinni, vai millä vältän katastroofin vastaisuudessa. Laitettu itämään 2.päivä, joten ihan alkutaipaleilla siis ovat.
t. todella pettynyt jos menetän kaikki siemeneni...

Chilivaari


Milton

:) :)   JEEEEEE!
ja kiitos pikaisesta vastauksesta!

ponu83

Hmmn. Tuossa, kun käsittelin Fataliita kirvojen vuoksi, löysin muutaman minipodin lehtien seasta. En siis ollut edes huomannut niitä aiemmin, kun olivat niin pieniä. :o Mikähän mahtaa olla syynä moiseen? Onko lannoitus persiillään vai? Auringon virkaa näin talvella toimittaa 120W ledi, eli valaistuksen puolesta kaiken pitäisi olla ok?

PP

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - tammikuu 08, 2013, 21:45:38 ip
Hmmn. Tuossa, kun käsittelin Fataliita kirvojen vuoksi, löysin muutaman minipodin lehtien seasta. En siis ollut edes huomannut niitä aiemmin, kun olivat niin pieniä. :o Mikähän mahtaa olla syynä moiseen? Onko lannoitus persiillään vai? Auringon virkaa näin talvella toimittaa 120W ledi, eli valaistuksen puolesta kaiken pitäisi olla ok?


Chinensien podit jää usein pieniksi, jos ne saa alkunsa liian viileässä. Lämpö myöhemmin hedelmöittymisen jälkeen ei ilmeisesti auta niitä kasvamaan.Valon määrä vaikuttaa kukkimiseen muttei tietääkseni podien kokoon ollenkaan samoissa määrin kuin lämpö.

HSuomi

Onko parempi ostaa yksi 400W SPNA vai 2x250W SPNA vai 4x125W ESL?
Eikös se natikka ole aika vittumaisen värinen kateltava?