Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: KP78 - kesäkuu 05, 2013, 18:01:59 ip
Melko jännä, mulla chinenset tuntuu masentuvan valosta ja roikottaa lehtiä parvekkeella :/ ja piristyy heti ku pääsee varjoon...
Kuulostaa juuriston ylilämpenemiseltä. Tummat ruukut?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

KP78

Tiilenpunaset muoviruukut, toki parvekkeella on 30+ lämmintä varjossaki...

-V-

Lainaus käyttäjältä: KP78 - kesäkuu 06, 2013, 19:55:35 ip
Tiilenpunaset muoviruukut, toki parvekkeella on 30+ lämmintä varjossaki...


Muoviruukku on vähän nihkeä ilman suojaa, väristä riippumatta. Sitten voi olla sellainenkin kuvio, että kasvi on tottunut vähempään valoon ja lämpöön ja kasvatellut aimo nipun isoja lehtiä. Tuollaisen kun yhtäkkiä siirtää aurinkoon, niin lehdet haihduttavat rutkasti vettä eikä juuristo heti pysy perässä. Kasvin kokoon suhteutettuna pieni ruukku korostaa tätä.

Miquel

Jatketaan ruukuilla, kysyn jottei tarvitse mennä perse-edellä puuhun x15, eli: Miten minun kannattaa ruukuttaa chilit eilen hankkimiini pirkkaperus muoviämpäreihin (joita on nyt siis tuo 15kpl)?
Kasvualustana käytän turvetta, mutta mitä muuta otan huomioon?

-Teenkö sankoihin jotain välipohjaa?
-Salaojitanko soralla?
-Reijitänkö sankoa esim. pohjasta/korkeudelta x ?

...Jotain muuta?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Wahi

Lainaus käyttäjältä: Miquel - kesäkuu 07, 2013, 16:28:58 ip
Jatketaan ruukuilla, kysyn jottei tarvitse mennä perse-edellä puuhun x15, eli: Miten minun kannattaa ruukuttaa chilit eilen hankkimiini pirkkaperus muoviämpäreihin (joita on nyt siis tuo 15kpl)?
Kasvualustana käytän turvetta, mutta mitä muuta otan huomioon?

-Teenkö sankoihin jotain välipohjaa?
-Salaojitanko soralla?
-Reijitänkö sankoa esim. pohjasta/korkeudelta x ?

...Jotain muuta?


Mä olen tehnyt vaan ämpäreiden pohjaan reiät ja aluslautaseksi ämpärin kansi.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Miquel - kesäkuu 07, 2013, 16:28:58 ip
Jatketaan ruukuilla, kysyn jottei tarvitse mennä perse-edellä puuhun x15, eli: Miten minun kannattaa ruukuttaa chilit eilen hankkimiini pirkkaperus muoviämpäreihin (joita on nyt siis tuo 15kpl)?
Kasvualustana käytän turvetta, mutta mitä muuta otan huomioon?

-Teenkö sankoihin jotain välipohjaa?
-Salaojitanko soralla?
-Reijitänkö sankoa esim. pohjasta/korkeudelta x ?

...Jotain muuta?


Minulla on ämpärit ruukkuina kasvarissa ihan reiittämättöminä. Taivasalla voi olla kannattavaa porailla reikiä pohjaan, jotta rankkasateen jälkeen juuret eivät uisi vellissä. Kolikon kääntöpuolena on tietysti, että esim. reissuun lähtiessä tai kovilla helteillä ei reiitettyyn ämpäriin saa jemmattua vettä yhtä paljon kuin ehjään...

sorrii

Lainaus...korkeudelle X ...


Mä olen poraillut muutamiin ulkona olleisiin useita rivejä reikiä alkaen korkeudelta ~4cm - ja samanverran soraa pohjalla eristettynä mullasta vielä kuitukankaalla tms.
Ajatus oli bongattu jostain jutusta "hempy bucket" -nimisestä virityksestä yhdistettynä teoriaan Airpotin erinomaisuudesta ...

Kyllähän nuo toimi. Viime kesä oli poikkeuksellisen (?) sateinen joten tuon vesireservin etuja ei kyllä päässyt näkemään. Sensijaan kunnon rivi niitä reikiä [~6mm] varmaan valutti liiat vedet tehokkaasti. Kokeilut on aina kokeiluita  8) ... Eipä kasvit kokeilemisesta suutu kunhan ei ihan hölmöile.

Kastelussa tuollaisen kanssa olisi erinomaista jos löytäisi jostain ~5-6cm korkeita aluslautasia, niin voisi normi arkena kastella alakautta. Kasteluputkiakin noihin kokeilin, muttei maltti riittänyt odotella että multa imee vettä. Sinne soratilaanhan ei vettä kuitenkaan mennyt kuin ~½ litraa ...

Tän vuoden yksi pellepeloton-koe on sellainen että esikasvattelen kasveja 5-7 litraisissa K-kaupan mustissa kertakäyttöruukuissa [kauppias antaa ilmaiseksi  ;D] joissa on tuo sorapohja ja isolla juotoskolvilla painettuna reikiä kunnon rivit puoleenväliin ruukkua. Nämä sitten meinaan sellaisenaan upottaa maahan puoliksi kasvutunneleihin plantaasillani - kunhan saan -xxxtu- kaiken rakennettua taas valmiiksi. Reikiä on senverran paljon että varmaan juuret osaavat etsiytyä maahan ...
Niitähän sitten on helpompi siirtää tarvittaessa ja ottaa ehkä ylös maasta kypsymään kodin lämpöön, jos etutalvi yllättää.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Kiitos, mestarit. Päätin nyt sitten edelläluetun perusteella rei'ittää sankoja jostain 4cm korkeudelta ja tuo alapuoli jää reserviksi vedelle. Täytyy sinne pohjalle sitten joku ilmavampi sorasysteemi laittaa.

Chilini ovat osittain taivasalla jolloin kovempi sade pääsee ne kastelemaan ihan kunnolla. Katastrofi tulee jollei liika vesi pääse "ruukuista" pois.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Marjis

Jatketaan astia-asialla.  Ostin tuossa äskettäin kodin terrasta ~30L astian johon ajattelin yhden hoidokkini vaihtaa ämpäristä.  Ehdotuksia / perusteluita kuka sinne päätyy?  Jalapeno Gaucho, Aji Cristal, Champion, Bubba, Cajamarca, Brasileira Marimbondo. Eli Mikä noista kasvaa suurimmaksi?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Marjis - kesäkuu 12, 2013, 00:19:03 ap
Jatketaan astia-asialla.  Ostin tuossa äskettäin kodin terrasta ~30L astian johon ajattelin yhden hoidokkini vaihtaa ämpäristä.  Ehdotuksia / perusteluita kuka sinne päätyy?  Jalapeno Gaucho, Aji Cristal, Champion, Bubba, Cajamarca, Brasileira Marimbondo. Eli Mikä noista kasvaa suurimmaksi?


Oman kokemukseni perusteella ainakin Champion tykkää kasvaa todella isoksi.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Nizo - kesäkuu 12, 2013, 07:00:50 ap
Lainaus käyttäjältä: Marjis - kesäkuu 12, 2013, 00:19:03 ap
Jatketaan astia-asialla.  Ostin tuossa äskettäin kodin terrasta ~30L astian johon ajattelin yhden hoidokkini vaihtaa ämpäristä.  Ehdotuksia / perusteluita kuka sinne päätyy?  Jalapeno Gaucho, Aji Cristal, Champion, Bubba, Cajamarca, Brasileira Marimbondo. Eli Mikä noista kasvaa suurimmaksi?


Oman kokemukseni perusteella ainakin Champion tykkää kasvaa todella isoksi.


Samaa mieltä. Aji Cristal on myös melko iso. Brasileira Marimbondo puolestaan mahtuu pienempäänkin ruukkuun.

Feint

Onko kenelläkään kokemusta Aji Cerezasta, tai tietoa mikä se on? Tuli ostettua ihan randomilla pussi siemeniä semillas.de:stä ja kasvatettua tuo muiden ohella. Nettiä selaamalla se on joidenkin lähteiden mukaan C. annuum(muistaakseni oli myös semillasissa), mutta toiset lähteet pitävät sitä C. baccatumina ja joku jopa villinä rehuna.

Oma kasvini on pitkä varsi, joka haarautuu vasta nuppujen ilmestyessä n. 80cm korkeana. Lehdet ovat suuria ja leveitä(toisin kuin kuvahaun tuloksissa) ja nuput todella pieniä, kuin Peruvian White Habanerollani(C. chinense). Mahdollistahan on, että tämä on risteytynyt jonkun muun kasvin kanssa ja on F1 sukupolvi tms, sillä semillasin kasvatustilat ovat hieman...ahtaat.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 13, 2013, 14:17:32 ip
Onko kenelläkään kokemusta Aji Cerezasta, tai tietoa mikä se on? Tuli ostettua ihan randomilla pussi siemeniä semillas.de:stä ja kasvatettua tuo muiden ohella. Nettiä selaamalla se on joidenkin lähteiden mukaan C. annuum(muistaakseni oli myös semillasissa), mutta toiset lähteet pitävät sitä C. baccatumina ja joku jopa villinä rehuna.

Oma kasvini on pitkä varsi, joka haarautuu vasta nuppujen ilmestyessä n. 80cm korkeana. Lehdet ovat suuria ja leveitä(toisin kuin kuvahaun tuloksissa) ja nuput todella pieniä, kuin Peruvian White Habanerollani(C. chinense). Mahdollistahan on, että tämä on risteytynyt jonkun muun kasvin kanssa ja on F1 sukupolvi tms, sillä semillasin kasvatustilat ovat hieman...ahtaat.


Kukistahan se selviää.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 13, 2013, 15:07:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 13, 2013, 14:17:32 ip
Onko kenelläkään kokemusta Aji Cerezasta, tai tietoa mikä se on? Tuli ostettua ihan randomilla pussi siemeniä semillas.de:stä ja kasvatettua tuo muiden ohella. Nettiä selaamalla se on joidenkin lähteiden mukaan C. annuum(muistaakseni oli myös semillasissa), mutta toiset lähteet pitävät sitä C. baccatumina ja joku jopa villinä rehuna.

Oma kasvini on pitkä varsi, joka haarautuu vasta nuppujen ilmestyessä n. 80cm korkeana. Lehdet ovat suuria ja leveitä(toisin kuin kuvahaun tuloksissa) ja nuput todella pieniä, kuin Peruvian White Habanerollani(C. chinense). Mahdollistahan on, että tämä on risteytynyt jonkun muun kasvin kanssa ja on F1 sukupolvi tms, sillä semillasin kasvatustilat ovat hieman...ahtaat.


Ookkei, täytyy odottaa vielä hetki että nuput aukeaa niin saan kuvaa laitetuksi :D
Kukistahan se selviää.

HSuomi

Mikähän ongelma mun jalapenoilla on kun podit nahistuu ja pehmenee ennen kuin ehtivät kunnlla muuttua punaisiksi? Vai juuri senköä takia noi yleensä on veihreitä jokapuolella?

Kipu

http://i1.aijaa.com/b/00232/12351120.jpg

Terve taas kaikille  8) Miltä taimet näyttää? Koskas ton uskaltais heittää isompaan ruukkuun ja sopiiko antaa valoa jo? 9.6 oli vedessä likoamassa 24h ja 10.6 laitoin kukkamultaan.

ps. En viitsinyt heittää kuvaa suoraan näkyviin koska turhan iso reso...

Dethlock

Omat ovat itämässäkin valoisassa. Kun et ulos laita niin hätäkös noilla. Itse olen tuonkokoisena jo laittanut ruukkuun tai sitten antanut kasvaa ihan fiiliksen ja vapaiden ruukkujen mukaan.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Kipu

Heitänkö yhden taimen per ruukku? Mulla on tommoset 1,4 litraset pari kpl nyt ainoana.

Sihijuoma666

Eikai noiden kanssa vielä kannata ruveta hosumaan. Anna ensin kasvattaa vähän oikeita juuria ja ensimmäiset oikeat lehdet edes. Voi olla liian heiveröisiä vielä ruukunvaihtoon.

Kipu

Näin tehdään  :) Parempi ettei hosu.