Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

niko.m

Jos chineset eivät kuki vielä (paitsi naga), niin tarvitseeko siirtää sisälle? Eli vaikuttaako podien pienuuteen kylmä ilma ainoastaan silloin kun podit on kasvamassa?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: niko.m - toukokuu 25, 2014, 13:44:21 ip
Jos chineset eivät kuki vielä (paitsi naga), niin tarvitseeko siirtää sisälle? Eli vaikuttaako podien pienuuteen kylmä ilma ainoastaan silloin kun podit on kasvamassa?

Jos podeja ei ole eikä kuki niin ei tarvitse, toki kylmä yö hiukan kasvuun vaikuttaa, mutta pari viileämpää yötä on aika marginaalinen koko kasvukauteen verrattuna.

Jotenkin on takaraivossa ajatus, että kukinnan aikana viileät yöt on haitaksi. Kahtena keväänä on niitä herne-habaneroja tullut, mutta en kyllä koskaan ole nimenomaisesti seurannut missä vaiheessa niitä kehittyy;kukinnassa vaiko kasvuvaiheessa. Hmmm...... ???.



Chilivaari

Minun käsitykseni on, että kylmä vaikuttaa nimenomaan kukintavaiheessa ja hedelmän koko määräytyy jo silloin. Raakileiden kehitykseen kylmä voi vaikuttaa hidastaen, mutta ei käsittääkseni enää vaikuta lopulliseen kokoon.
Edellisen viestini linkin Omnicolor ei häiriytynyt kylmästä yöstä mitenkään. Silloisista kukista on kehittynyt hienoja raakileita ja kaikki kasvavat, mutta se onkin baccatum.

niko.m

Okei, kiitoksia molemmille. Aji fantasy, kaupan annuum ja Beb podittaa, muuten naga kukkii ja muut vain kasvavat. Joten en viitsi sitten ottaa sisälle

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 25, 2014, 13:24:46 ip
Niin kauan kun on lämpöasteita niin chilit pärjää kyllä. Chinenseillä taas alle 15 asteen yölämpötilat aiheuttaa pienipodisuutta. Jokainen varmaan joka on Habanero Orangea kasvatellut, on saanut herneen kokoisia podeja.
Eli jos on mahdollisuus siirtää, niin ainakin chinenset sisälle jos haluaa isompia podeja. Öitten sitten lämmetessä podienkin koko kasvaa.

Pubejen kukinnan käynnistämiseksi viileämmät yöt on taas plussaa...


Havainnollistava kuva, kun siirryttiin hellejaksoista kylmempiin säihin viime kaudella:

Cannedheat

toukokuu 25, 2014, 23:20:49 ip #8225 Viimeisin muokkaus: toukokuu 25, 2014, 23:23:28 ip käyttäjältä Cannedheat
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 22, 2014, 16:50:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Cannedheat - toukokuu 22, 2014, 14:07:33 ip... pitäisikö minun siirtää ne suoraan auringon valoon? Tällöin joutuisivat kyllä aivan rantaan ja alttiiksi välillä kovillekin tuulille. Nyt ovat mökin etelä seinustan suojassa.

Suojattu selusta eli pohjoistuulet poissa pitävä seinusta on kyllä niin suuri etu, että se päihittänee runsaamman auringon. Kyllä osan päivää paistava aurinko ulkona pitäisi riittää. Taivaalta tulee heijastusta täydennykseksi.
Tee koe, laita samaa lajiketta molempiin paikkoihin, jos sattuu olemaan useampia taimia. Silloin tiedät ensi kesänä enemmän.


Kiitoksia taas vastauksista!

Päätin pitää ne tuossa etelä seinustalla. Ja hyvä oli näin, sillä rakeet ja ukkosmyrsky kimpassa olisivat kyllä repineet eteläniemen kasvit hengiltä... näin, koska en olisi ollut itse paikalla suojelemassa taimia. Miksikö? .... olin hautaamassa veljeni.
Let's work together!

Dada

Lainaus käyttäjältä: Cannedheat - toukokuu 25, 2014, 23:20:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 22, 2014, 16:50:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Cannedheat - toukokuu 22, 2014, 14:07:33 ip... pitäisikö minun siirtää ne suoraan auringon valoon? Tällöin joutuisivat kyllä aivan rantaan ja alttiiksi välillä kovillekin tuulille. Nyt ovat mökin etelä seinustan suojassa.

Suojattu selusta eli pohjoistuulet poissa pitävä seinusta on kyllä niin suuri etu, että se päihittänee runsaamman auringon. Kyllä osan päivää paistava aurinko ulkona pitäisi riittää. Taivaalta tulee heijastusta täydennykseksi.
Tee koe, laita samaa lajiketta molempiin paikkoihin, jos sattuu olemaan useampia taimia. Silloin tiedät ensi kesänä enemmän.


Kiitoksia taas vastauksista!

Päätin pitää ne tuossa etelä seinustalla. Ja hyvä oli näin, sillä rakeet ja ukkosmyrsky kimpassa olisivat kyllä repineet eteläniemen kasvit hengiltä... näin, koska en olisi ollut itse paikalla suojelemassa taimia. Miksikö? .... olin hautaamassa veljeni.


Osanotot Cannedheatille :/
Life is what you make out of it

Dada

Vielä kysyisin seuraava, näkemyksiä voi olla monia :)

Minulla on chilit lasitettulla parvekkeella 30-60 senttisiä ja osa alkanut kukkimaan. Olen päättänyt nyppiä kukkia kunnes annan aloittaa tämän vaiheen.

Mutta aikataulullisesti koska olisi järkevä antaa kukkimiprosessin alkaa, jotta podit ja sato ehtii kehittymään?
Life is what you make out of it

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Dada - toukokuu 26, 2014, 15:41:08 ip
Vielä kysyisin seuraava, näkemyksiä voi olla monia :)

Minulla on chilit lasitettulla parvekkeella 30-60 senttisiä ja osa alkanut kukkimaan. Olen päättänyt nyppiä kukkia kunnes annan aloittaa tämän vaiheen.

Mutta aikataulullisesti koska olisi järkevä antaa kukkimiprosessin alkaa, jotta podit ja sato ehtii kehittymään?

Anna kukkia, se ei paljon energiaa vie. Puoli metriä alkaa jo olemaan ainakin itselleni se koko että silloin voi podien antaa tulla. Tosin en koskaan ole niitä podeja tositarkoituksella nyppinyt, paitsi paprikoista tai isoista chileistä joilla on kokoa vasta 30 cm...

Toinen asia on myös mitä toivot saavasi. Kauden ajan tuoretta vaiko iiiiiison sadon lokakuussa...

San-M

Kukkien nyppiminen on ajankohtaista myös täällä.
Haulla toki jo luin sen mitä asiasta on jo keskusteltu, mutta nyt Huru-ukon satokysymys herätti uusia mietteitä.

Omat taimet on tosiaan vasta semmoisia vaaksan mittaisia, ja hirveästi tekevät kukkaa ja nuppua. Tänään juuri nypin pois nuput mitkä oli sen kokoisia että ne näpeillä siitä irti sai. Vielä jäi kymmeniä nuppuja kiinni kasveihin. Miten siis kannattaisi tehdä jos tähtäisin tuoreen sadon nauttimiseen (koko)kauden ajan?

MiM

Ihan näin maalaisjärjellä.

Älä nypi nuppuja (tai podeja). Kasvu hidastunee, ja satoa tullee vähemmän, mutta aikaisemmin. Ja kun satokausi alkaa aikaisemmin se kestä pidempään. 
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MiM - toukokuu 26, 2014, 18:37:29 ip... kun satokausi alkaa aikaisemmin se kestä pidempään.

;)

Siirto suurempaan ruukkuun tai reipas lannoittaminen ajavat minulla nyppimisen homman. Se hidastaa satokauden alkua ja kasvi ehtii isommaksi.
Monet lajikkeet, varsinkin pienihedelmäiset pystyvät jatkuvaan satoon keväästä syyskylmiin kunhan niitä lannoittaa sopivasti.

8 kuukautta jatkuva satokausi on aivan mahdollinen parvekeviljelijällekin.

C.chinense

Roudaanko kaikki chilit ja paprikat sisään yöksi? Varmaan ainakin chinenset yöksi ja huomiseksi päiväksi sisään. Entä baccat ja annuumit? Keskiviikkona illansuussa maailmalle ja sunnuntaina kotiin, onneksi lämpenee ilmat. Jos sitten jo torstain vastaiseksi yöksi veisin takisin pvc-koppiin.

http://www.foreca.fi/Finland/Hyvinkaa/tenday

niko.m

Ylempänä kyselin samaa, Chilivaari ja Huru-ukko vastailivat. Itse päädyin siihen että en kanna sisälle. Tänään oli Raumalla kylmä päivä (ei tainnut lämpökäydä kuin satunnaisesti 15 asteessa) ja ainakin Aji Fantasyn podit olivat kasvaneet melkoisesti eilisestä.

C.chinense

No niinpä näyttää vastanneen. Noissa PdN ja Moruga Yellowssaon nuppuja runsaasti, joten otan ne vuorokaudeksi sisään ihan vaan rookiemaisuuttani.  8)

Huomenna illalla tai keskiviikkoaamuna sitten takas. On melkosta pipokeliä luvattu huomiseksi ja sitten vatuttaa duunissa katsella, kun aurinko paistaa  ;D

San-M

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 26, 2014, 18:50:19 ip
Siirto suurempaan ruukkuun tai reipas lannoittaminen ajavat minulla nyppimisen homman. Se hidastaa satokauden alkua ja kasvi ehtii isommaksi.


Paljonkohan on reilu lannoitus? Nyt oon antanu puutarhan kesää ihan sillä purkin kyljestä löytyvällä annostuksella.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: San-M - toukokuu 26, 2014, 22:03:02 ipPaljonkohan on reilu lannoitus?

Jos lisää nopeaa kasvua haluat, peruslannoitukseen olisi hyvä lisätä typpeä (salpietaria, esim. Nutriforten Tomaatti-mansikan kakkososaa tai kanankakkaa), mutta kaksin-kolminkertainen annos Puutarhan Kesää muutaman kerran saattaa riittää. Sadon ylläpitoon riittää normaaliannos, se sisäkasvatukseen tarkoitettu. Joku on erehdyksessä käyttänyt puutarhaan tarkoitettua annostelua ja se on kovin pieni ruukussa kasvavalle chilille.

Cannedheat

Lannoituksesta... tai oikeastaan "Puutarhan- kesä"- lannoituksesta.

Koska en löytänyt kyseistä lannoitetta niin hankin Nutriforte kastelulannoittetta. Olen tutkiskellut täällä palstalla Puutarhan kesän ja oman Nutriforten purkin kyljestä kyseisten tuotteiden sisältöjä. Mielestäni ne ovat lähestulkoon samaa tavaraa, vaan ovatko nuo pienet erot tuotteiden välillä lopulta merkitseviä?

Minä vähän ihmettelen, kun chilejä ei "tarvitse" kastella lainkaan, vaikka tässä oli välillä ihan hemmetinmoiset helteet. Ämpärit on rei'itetty, laitettu leca- soraa pohjalle ja pinnalle. Ja kasvuturve senkun tuntuu vain kostealta, kun sitä sormella tunnustelee. En anna vettä, koska olen aikoinani hukuttanut huonekasvejani veteen. Edellisestä kastelusta on kulunut jo viikko. No, luontoäidistä en tiedä, vaikka räystään alla majailevatkin.

Eli taas kerran hassu kysymys:
- Satoa havitellessaan, onko chilejä "väkisin syötettävä" lannoitteilla, vaikka turve itsessään olisikin vedestä kosteaa?

Let's work together!

Chilivaari

Ei niitä väkisin pidä kastella.
Tuossa kohdin juuri aloittelijat tekevät ratkaisevan virheen ja hukuttavat taimensa.
Pienet taimet ja myös juuri uuteen ruukkuun juuri siirretyt eivät ime paljon kosteutta.

Vuosien takainen "multatestini" todisti, että pikkutaimet eivät tarvitse neljään viikkoon lisää vettä, vaikka ovat vain parin desin mullassa.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968

Ja kyllä, se kastelulannoite on lähes samaa tavaraa.

Tomcat78

Aloitin tänä kesänä ensimmäistä kertaa chilin kasvatuksen lajikkeena apache.
Kasvin pituuskasvu lähes pysähtynyt pituus vähän yli 20 mitä ois voinu tapahtua. Multana yrttimulta ruukun koko 30 pohjalla hiukan leka soraa, mullan taso ei pysy vakiona puskee juuret näkyviin lähes aina. kastelun yhteydessä mitään lannoitteita en ole käyttänyt kasvissa jo silmut nyt se on ruvennut nuokkumaan.
pitäs kasvaa 60cm kokoon.