Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chipe

Olen tuosta aiemminkin yrittänyt haeskella ja kysellä infoa mutta eipä ole mistään tosiaan tullut yhtään selvää lajiketta vastaan jolla tuollainen lajitoverin vaatimus olisi. Eli epäilen myös tuon paikkaansapitävyyttä.

Omat kokemukseni pubeista rajoittuvat menneen kesän Canarioon, joka ei saanut kasvarissa aikaan podin podia, joka nyt varmaankin johtui liian tasaisesta lämmöstä/liian lämpimistä öistä, josta syystä kaikki pubet menevät tänä vuonna pihalle.

Kasvarissa tuo kukintakin oli kyllä aika ongelmallista, joten tuo tieto voi perustua myös vääriin olosuhteisiin. Aika suuren osan ajasta noissa kyllä oli jotain kukkia mutta eivät yleensä auenneet kunnolla. Syksyn kylmillä kukkivat hyvin muttei sittenkään kehittynyt alkuja. Oisko siemenet suutareita tai sitten vaativat kuitenkin sitä päivälämpöä sen verran ettei koskaan ollut sopivaa olosuhdetta?

sorrii

En mä ole havainnut minkään chilin kauheesti kärsivän auringosta: pubet kai saattavat jättää tekemättä hedelmää turhan lämpimässä .. ehkä.
Mulla on kahtena kesänä ollut kasvihuoneen-tapainen keskellä peltoa täällä Peltolamilla ja kyllävaan on useasti sattunut, että muovit ovat ihan kiinni viileämpien päivien jäljiltä ja siihen perään kunnon helteet. Mittarit näyttäneet ~50 asteen lukemia pahimmillaan pari päivää. Joskus kun oon vasta iltapäivällä mennyt avaamaan muoveja on sisäilma humahtanut kasvoille kuin saunasta. Aika nuukahtaneita ovat kasvit olleet, mutta pärjänneet ja sato ollut kohdallaan lopulta.

En mä liikaa aurinkoa pelkäisi enkä lampökään, kunhan kasvit totutetaan oloihin. Kovimmilla helteillähän voi parvekkeen oven pitää auki sisätiloihin päin! Niin mulla on lasiparvekkeeni oikeastaan aina, lukuunottamatta joulkuun - huhtikuun välistä aikaa.

Aji Cristal, Lemondrop ainakin kestävät aika rankkoja oloja; Annuumeista useimmat, chinenseistä ja fruteista varmaan kaikki. Täydessä auringossa mulla ovat kasvaneet pubetkin, vaikkakin ulkona ja vähän sijoitettuna jonkun puskan suojaan: keskellä peltoa ei kuitenkaan kunnon varjoa olekaan...
Valitse laji vaan maun mukaan, sanon minä  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 05, 2015, 19:00:32 ip
En mä ole havainnut minkään chilin kauheesti kärsivän auringosta: pubet kai saattavat jättää tekemättä hedelmää turhan lämpimässä .. ehkä.
Mulla on kahtena kesänä ollut kasvihuoneen-tapainen keskellä peltoa täällä Peltolamilla ja kyllävaan on useasti sattunut, että muovit ovat ihan kiinni viileämpien päivien jäljiltä ja siihen perään kunnon helteet. Mittarit näyttäneet ~50 asteen lukemia pahimmillaan pari päivää. Joskus kun oon vasta iltapäivällä mennyt avaamaan muoveja on sisäilma humahtanut kasvoille kuin saunasta. Aika nuukahtaneita ovat kasvit olleet, mutta pärjänneet ja sato ollut kohdallaan lopulta.

En mä liikaa aurinkoa pelkäisi enkä lampökään, kunhan kasvit totutetaan oloihin. Kovimmilla helteillähän voi parvekkeen oven pitää auki sisätiloihin päin! Niin mulla on lasiparvekkeeni oikeastaan aina, lukuunottamatta joulkuun - huhtikuun välistä aikaa.

Aji Cristal, Lemondrop ainakin kestävät aika rankkoja oloja; Annuumeista useimmat, chinenseistä ja fruteista varmaan kaikki. Täydessä auringossa mulla ovat kasvaneet pubetkin, vaikkakin ulkona ja vähän sijoitettuna jonkun puskan suojaan: keskellä peltoa ei kuitenkaan kunnon varjoa olekaan...
Valitse laji vaan maun mukaan, sanon minä  8)


Joo lemon droppi on käynyt mielessä myös, on se kyllä sen verran sitkeä että varmaan kestäis tuon kuumuuden, ja satoa kyllä varmaan tulisi ihan hillittömästi kun vielä isoon ruukkuun heittää  ;D Onneksi tässä on vielä aikaa funtsia!
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 05, 2015, 11:41:31 ap
Omia pubejani oli 9l. amppeleissa joskus muutama kaksin kappalein, sielläkin sen jo huomasi että toinen kärsii.
Tuo  30 litran ruukku alkaa jo olla sitä kokoa, että sinne kaksi saa kasvamaan aika rauhassa. Ehkä.
Viime kesänä mulla oli Rocoto Costa Rica Red 20 l. laastipaljussa, kasvoi juuria aivan täyteen sekin vielä.


Tähän vielä kommenttina että en tosiaan omalta osaltani mitään maksimisatoja yritä vaan omat tavoitteet on mahduttaa suurehko määrä lajikkeita jonnekin niin että jokaisesta tulee riittävästi maisteltavaa mutta liikasatojen säilönnät saa jäädä jo vähemmälle... Tällä hetkellä sisälle otetuissa rocatoissa riittäisi vielä tuoretta tavaraa suhteessa tarpeeseen pariksi kuukaudeksi (alkavat vain jo kaikki ylikypsyä), ja kellarissa on vielä kasvarista kerättyä tuoretta sitäkin ainakin kuukauden tarpeeksi, jos vain säilyvät. Samaan aikaan ensimmäiset uudet taimet (peltochilien siementehtaiksi kasvatettavat annuumit) jo virittelevät ensimmäisiä kukkanuppujaan. Eli tässä on odotettavissa ehkä parin kuukauden väli satokausille jolloin säilötylle tavaralle on tarvetta, ja sitä tavaraa olisi varmaan pariksi vuodeksi + Fataliilta ja muilta aiemmin ostetut jauhetuubit lisänä joista pelkkä naga riittäisi omalla kulutuksella varmaan vuodeksi ::).

Canarioita oli mennä kesänä useampia hyvinkin lähekkäin ja muiden chilien vieressä kasvarin multapohjalla ja kyllä ne hyvinkin iloisesti kasvoivat (kattoon asti, lonkeroita sinne tänne) eivätkä näyttäneet lainkaan kärsiviltä, mutta podit tosiaan puuttuivat täysin.

Whili

Lainaus käyttäjältä: 0lli - tammikuu 05, 2015, 16:11:33 ip
Olis hakusessa "työnantajalle" lasitetulle parvekkeelle ensi kesäksi lajike joka olisi tulisuudeltaan 3-8 välillä ja jonka olisi havaittu menestyvän suorassa auringonpaisteessa ja yleisestikin "kuumassa". Parveke on etelään ja aurinko porottaa oikeastaan koko päivän siihen, laseja ei voi pitää kuin vähän raollaan kissan takia eli lämpötilat nousee aurinkoisina päivinä aika korkealle.

Kovassa paahteessa tuppaa lurpahtamaan kaikki. Mutta riittävän isolla ja auringolta suojatulla ruukulla varustettuna saattaa joku haba pärjäillä.
Myös kastelun kanssa pitää olla huolellinen. Suosittelen kyllä lasien aukipitoa ja voihan siihen viritellä verkon kissaa varten..

0lli

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 06, 2015, 08:05:27 ap
Lainaus käyttäjältä: 0lli - tammikuu 05, 2015, 16:11:33 ip
Olis hakusessa "työnantajalle" lasitetulle parvekkeelle ensi kesäksi lajike joka olisi tulisuudeltaan 3-8 välillä ja jonka olisi havaittu menestyvän suorassa auringonpaisteessa ja yleisestikin "kuumassa". Parveke on etelään ja aurinko porottaa oikeastaan koko päivän siihen, laseja ei voi pitää kuin vähän raollaan kissan takia eli lämpötilat nousee aurinkoisina päivinä aika korkealle.

Kovassa paahteessa tuppaa lurpahtamaan kaikki. Mutta riittävän isolla ja auringolta suojatulla ruukulla varustettuna saattaa joku haba pärjäillä.
Myös kastelun kanssa pitää olla huolellinen. Suosittelen kyllä lasien aukipitoa ja voihan siihen viritellä verkon kissaa varten..


Kiitos tästä! Mitenhän pink habanero? :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 06, 2015, 08:05:27 ap
Lainaus käyttäjältä: 0lli - tammikuu 05, 2015, 16:11:33 ip
Olis hakusessa "työnantajalle" lasitetulle parvekkeelle ensi kesäksi lajike joka olisi tulisuudeltaan 3-8 välillä ja jonka olisi havaittu menestyvän suorassa auringonpaisteessa ja yleisestikin "kuumassa". Parveke on etelään ja aurinko porottaa oikeastaan koko päivän siihen, laseja ei voi pitää kuin vähän raollaan kissan takia eli lämpötilat nousee aurinkoisina päivinä aika korkealle.

Kovassa paahteessa tuppaa lurpahtamaan kaikki. Mutta riittävän isolla ja auringolta suojatulla ruukulla varustettuna saattaa joku haba pärjäillä.
Myös kastelun kanssa pitää olla huolellinen. Suosittelen kyllä lasien aukipitoa ja voihan siihen viritellä verkon kissaa varten..




Yhden ruukun Blumat kehiin parvekkeelle lurpahtamista varten?
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Whili

Lainaus käyttäjältä: 0lli - tammikuu 06, 2015, 08:58:07 ap
...Mitenhän pink habanero? :)
Tuleton ja omaan makuuni tympeän makuinen, mutta jotkut tykkäävät  ???

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - tammikuu 06, 2015, 09:02:49 ap
Yhden ruukun Blumat kehiin parvekkeelle lurpahtamista varten?

Blumat tai joku muu kasteluautomaatti voisi toimia hyvinkin, mutta silti kannattaa suojata ruukku suoralta auringonpaisteelta.

sorrii

1- tai 2-ruukun Autopot!? Vesisäiliöksi riittää jo 10l kanisteri, johon laittaa letkunipan. Hyvän ison ruukun sekä blumat-systeemin hinnalla varmaan ...

Lumonin parvekelaseissa ainakin on sellainen aukipito-vipstaaki, että rakoa on vain <3cm: ei siitä kissa pääse, ellei ole niin vahva että lasi taipuu  ???
Mulla on toiminut oiken hyvin se että pidän oven auki sisälle: Se tasaa pahimman kuumuuden ja lämmittää yöllä parveketta tarvittaessa. Itsellä on aina ollut lasit kiinni ulos. Parveke on itä-kaakkoon, eli keskipäivän paistaa, mutta klo 14 menee aurinko talon taa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Pihvi - tammikuu 04, 2015, 18:58:09 ip
Hyvä hyvä  ::) Tuli sen verran rivakasti ja samankaltaista tekstiä, että taidan nyt kuitenkin erotella nämä ettei tule molemmista tehtyä turhia rimpuloita. Sadon puolesta suuria odotuksia ei ollut mutta ei kannata turhaan testata viidakon lakia tässä tapauksessa. Edessä siis pieni iltapuhde, taitaa vesiämpärissä liottamalla irrota parhaiten toisistaan   :-\


Näkyy vähän huonosti, mutta allaolevassa ryteikössä on viisi samankokoista Bolivian Rainbown ja Royal Blackin risteytystä samassa ruukussa.



Se, mitä tällä tahdon sanoa, niin sopivilla lajikkeilla ja tarkalla kasvatuksella, ne saa kyllä tulemaan toimeen mainiosti samassa ruukussa ja kasvamaan samaa tahtia. Mutta helppoa se ei ole.

San-M

Kuinka kuuma on liian kuuma sirkkalehtiselle taimelle?

PP

Lainaus käyttäjältä: San-M - tammikuu 10, 2015, 14:33:54 ip
Kuinka kuuma on liian kuuma sirkkalehtiselle taimelle?


Arvaus, mutta pitäisin alle 30:ssä.

arpeli

tammikuu 11, 2015, 04:36:29 ap #8812 Viimeisin muokkaus: tammikuu 11, 2015, 04:38:40 ap käyttäjältä arpeli
Laiskuuttani lopetin etsimisen sivulle 100 ja hakukone ei tuottanut tulosta joten...

...pienissä kivivillakuutioissa idättelen ensikertaa johtuen helppoudesta siirtää paakki suoraan multaan tahi sora/verkkoruukku-comboon. Mutta onko peli menetetty parin siemenen osalta, jotka ovat mulahtaneet aivan kivivillapalasen reiän pohjalle? Jaksaako puskea itsensä ulos sieltä? Entäpä jos sitä kivivillaa on siinä siemenen päällä? Estääkö kasvun?

Kiitos jo valmiiksi :)

Edit. Kuva lisätty



   

sorrii

LainausMutta onko peli menetetty parin siemenen osalta, jotka ovat mulahtaneet aivan kivivillapalasen reiän pohjalle? Jaksaako puskea itsensä ulos sieltä? Entäpä jos sitä kivivillaa on siinä siemenen päällä? Estääkö kasvun?


Reiän pohjalle ne pitääkin laittaa: Sittenkin taimi on usein turhan pinnassa ja voi alkaa vaatia tukemista jo 10cm taimena ...
Mä olen kokeillut peittääkin sen reiän löysällä palasella kivivillaa: Mutuilin että estäisi kypäräpäiden syntymistä. Kummasti ne sirkat osaa ja jaksaa nousta sieltä alta kuten maankin alta. Eipä ole kypäräpäitä tullut ... Niistä muutamasta kuutiosta joilla kokeilin, ei tiet voi pitäviä johtopäätöksiä tehdä. Ei se ainakaan haitannut muuta kuin malttamatonta idättäjää, joka ei voinut tunnin välein kurkistaa reiän pohjalle, että josko jo alkaisi nousta ...  ;D

Yleensä olen pienimuotoisen viljelyn harrastelijana idätellyt siemenet paperilautalla ja istuttanut sirkkataimena vasta kuutioon tai Jiffyyn. Siinä menetelmässä olen tökännyt kuutioon reiän jollan tikulla [nimiliuska esim] ja tunkenut hellävaraisesti taimen niin syvälle että vain sirkkalehdet jäävät näkyviin: reikää olen tilkinnyt palasella villaa ...
Hyvin se on toiminut, eikä ole yhtään taimea usean vuoden aikana kuollut siinä hommassa. Hidastahan se on, mutta eipä mene yhtään kuutiota hukkaan ...

Tänä vuonna on meininki tehdä asiat vähän helpommalla, ja idättelen varmaan suoraan kuutioihin: varuiksi vaikka 2 siidua per kuutio. Pienemmältä ja heikommalta väännän niskat nurin sitten myöhemmin  8) ... Ei nuo siemenet multa lopu ... Jos vielä ostan jotain uusia, niin pihtailen, ja käytän vanhaa nopeaa ja tuttua tapaa.
[nopeaa sikäli, että lautalla tuntuu itäminen paljon nopeammalta, kun näkee heti kun alkaa itua pukkaamaan]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

arpeli

Kiva kuulla että ei menty metsään!

chipe

Mistähän syystä mulla yhtä Canariota lukuunottamatta pubeista Rocoto Red, Turbo Pube ja Canario riiputtaa lehtiä vastaavaan tapaan kuin täällä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8856.msg128998#msg128998

Omat nyt on vielä pienempiä mutta roikkuvat koko ajan ja osa on taittuneena runkoon asti. Muut pubet ei näytä tekevän tuota ainakaan yhtä paljoa. Canario oli ihan samanlainen viime vuonnakin. Luulin jo että tuo on joku lajityypillinen ominaisuus mutta yksi Canario näemmä kasvaakin nyt suorilla lehdillä.

Onkohan tuossa kyse ravinteiden puutteesta kuten tuolla linkatussa säikeessä epäiltiin? Tai ettei ainakaan päinvastoin jos kokeilen tarjoilla niille puutarhan kesää lisää... Ruukut on luultavasti vähän liian pieniä mutta mitä nyt pari tuossa siirsin isompiin niin eipä nuo nyt juurillaan mitään sen tiiviimpää paakkua olleet ainakaan muodostaneet vielä. Mullan kosteus näytti ihan hyvältä.

Ezmo

Miten on tuo pienten taimien kastelu, kun toiset käskee kastella reilusti ja toiset ihan vähän vaan?

x46900

^Jos taimet pääsee kuivumaan, ne kuolee. Ei tapahdu sekunnissa, näkee lehdistä kun vesi on vähissä, tuntee ruukun painosta. Jatkuvasti läpimärässä mullassa juuret tukehtuu ja hukkuu ja taimet kuolee.

Kastele tarpeen mukaan, älä kokoajan, katsele taimia, tunnustele ruukun painoa. Kasteluväli riippuu niin taimen koosta, ruukusta kuin olosuhteistakin (valon ja lämmönmäärä).

Kastellessa maata ei ole tarkoitus muuttaa lietteeksi, mutta kyllä sen uskaltaa ihan kunnolla kastella, ei siis tarvitse miettiä pisara tarkkuudella annettavan vedenmäärää.

sorrii

Varmaan alustasta ja lajistakin kiinni ...

Mä olen kastellut aina reilusti, eli pitänyt pikkuiset ihan märkinä. Jotkut lajit ei tykkää yhtään: Esim. Birds Eye Babyt kuoli kaikki; "Vietnamin mummon chili" selvästi kitui märässä Jiffyssä, mutta piristyi kummasti kun pääsi turpeeseen, jossa sai olla kuivempana: Se ei oikein lähtenyt bublerissakaan kasvuun ...

Mä olen pari vuotta kasvatellut kaikki chilit alkuun kivivillakuutiossa ja Jiffy -turvebriketeissä. Oon niitä lähes liottanut vedessä alkuun, vaikkakin oon myös rutiinilla lisäillyt vetyperoksidia [Liquid Oxygen tai OxyPlus -valmisteilla] ohjeiden mukaan. Lähes kaikki chilit laidasta laitaan on kyllä viihtynyt mun hoidossani ..

Käsitykseni on kyllä, ettei taimimullassa tai muussakaan voi yhtä reippaasti kastella. Multa jäi mulla pois jo ekalla kaudellani lähes kokonaan kotikasvatuksista. Oon istutellut joko kookoseen tai vesiviljelysysteemeihin kaikki. Kesäksi ulos vietäviä oon sitten isompiin ruukkuihin istutellut multaan/turpeeseen. Mä en ole huomannut mitään viivettä siinäkään, kun olen istuttanut multaan kasveja suoraan bublerista, joten olen taimilla hylännyt likaisen, bakteereita ja ötökänmunia vilisevän haisevan mullan kokonaan  :'( yöks  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Radikal



Onko tuo pallo tuossa keskellä tosiaan kukka? :D ...kun kyse on 1kk 14pv vanhasta chilin taimesta(30.11 alkoi idätysprosessi)

Ja jatkokysymys: Sehän kaiketi kannattaa leikata pois, jos se on kukka?(niin ja mistä kohtaa leikataan, pallo pois, vai koko tuo varsi pois mistä pallo kasvaa?)