Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: thompson - maaliskuu 18, 2015, 19:05:17 ip
Nuo minun kasvattelut alkavat työntämään nuppuja. Pitäisikö ne vielä nyppiä pois, jotta kasvit käyttäisivät tarmonsa kasvamiseen?


Nuppujen voi antaa kehittyä, mutta jos niistä kehittyy kukkien kautta raakileita, en antaisi varsinkaan isopodisten kasvien tehdä satoa vielä kuukauteen-kahteen.

San-M

maaliskuu 18, 2015, 20:16:52 ip #8961 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 18, 2015, 20:24:11 ip käyttäjältä San-M
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 18, 2015, 18:44:07 ip
Sain muuten jonkunlaisen herätyksen, kun kävin piruuttani Marttojen luennolla chilinkasvatuksesta, viime viikolla. Se typy kertoili että ne jossain pikkulasten kerhossa on kasvatellut chilejä: "Chilit on niin helppoja kasveja että lapsetkin onnistuu. Eikä ne tarvitse paljoa valokaan. Nyt jo hyvin riittää ikkunoilla. Jotkut innokkaimmat jotka aloittaa tammikuussa idättelyn voi jotain lamppuja tietysti käyttää ..."  :)

Hyvä muistaa kuitenkin että ei kaikki koe tarpeellisiksi 2kg/satoa per puska tavoitteita. Kyllä sopivasta lajikkeesta varmaan saa kourallisen chilejä melkein millä vaan hoidolla...
Ja ei kai mahdollisia uusia harrastajia kannata heti sillä pelotella että hommatkaa satasen lamput ja laittakaa kymmenen ite tehtyä ikea-NFT:tä lorisemaan olkkariin.

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 18, 2015, 20:13:29 ip
Nuppujen voi antaa kehittyä, mutta jos niistä kehittyy kukkien kautta raakileita, en antaisi varsinkaan isopodisten kasvien tehdä satoa vielä kuukauteen-kahteen.


Lähinnä teoreettisena kysymyksenä: Jos ei kuitenkaan aio sallia raakileiden kehittymistä niin eikö silloin olisi periaatteessa parempi nyppiä nuput jo mahdollisimman pieninä pois ettei kasvi tuhlaa niiden kehittelyyn turhaan energiaa? Tietty energiahukka nyt on pieni suhteessa siihen mitä raakileet veisivät.

PP

Lainaus käyttäjältä: chipe - maaliskuu 18, 2015, 20:17:57 ip
Lähinnä teoreettisena kysymyksenä: Jos ei kuitenkaan aio sallia raakileiden kehittymistä niin eikö silloin olisi periaatteessa parempi nyppiä nuput jo mahdollisimman pieninä pois ettei kasvi tuhlaa niiden kehittelyyn turhaan energiaa? Tietty energiahukka nyt on pieni suhteessa siihen mitä raakileet veisivät.


Periaatteessa juuri noin.

KP78

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 18, 2015, 18:44:07 ip
Ajattelin, että joskus vielä vanhempana ukkona kun en jaksa rakennella joka vuosi sen seitsemää uutta pellepeloton-loodaa ja ostaa muutamaa uutta valasinta, niin kokeilen viimeisillä voimillani, olisiko ne taimet voinut kasvattaa ikkunalaudalla taimimullassa ilman lisävaloja ja lannoitteita, lisäaineita, kasvutehostajia, juuribuustereita; vetyperoksidia ja monivitamiinejä ... Kyl mä luulen että nyt jo osaisin  ;D

Minä kokeilin ensimmäisenä vuonna pelkällä auringonvalolla ikkunalla. Tai no, taimivaiheessa olivat rikkinäisessä akvaariossa loisteputken alla.
Ensimmäinen kukka ilmaantui syyskuussa, kypsa hedelmä joulukuussa.
Ehdottomasti suosittelen ikkunalla kasvattelua ilman lisävaloja ja lannoitteita!

sorrii

LainausMinä kokeilin ensimmäisenä vuonna pelkällä auringonvalolla ikkunalla. Tai no, taimivaiheessa olivat rikkinäisessä akvaariossa loisteputken alla.
Ensimmäinen kukka ilmaantui syyskuussa, kypsa hedelmä joulukuussa.
Ehdottomasti suosittelen ikkunalla kasvattelua ilman lisävaloja ja lannoitteita!


Niinjoo .. jollain habanerolla noin. Mä kokeilin joskus parinakin kesänä tavallisia paprikoita ja kyllähän jotain pieniä niistä tuli. Pääsääntöisesti chileillä saa helpommin satoa. Valon suhteen voi olla vähän vaativia lajeja jotkut Chinenset ja Frutet. Eteläikkunalla saa satoa kunhan ei hölmöile ...

Asiasta toiseen: Huomasin muuten että on mullakin alkanut jo tehdä nuppua yksi Rocoto Riesen! Idätetty tammikuun puolivälissä ja korkeutta ~10cm .. :)
Aika hyvässä 9500K valossa on tuo toki ... Pitäsiköhän nyppiä  ;D

Mä luulen etten rupea nyppimään mitään nuppuja! Jos kasvi haluaa pari podia tekaista jo keväällä, niin siitä vaan. Kyllä ne kummasti jaksaa kasvaa kesän aikana kun kuitenkin vien ulos varmaan toukokuun puolella; keskelle peltoa isoon ruukkuun. Sisällä on vaan hyvä jos se kukkiminen tai jopa hedelmän tuottaminen hilllitsee vähän kasvua. Laskeskelin juuri että mun pikku kaksiossani on nyt yli 90 pikkutaimea ja parikymmentä vanhaa kasvia  ??? Saattaa joutua vähän valikoimaan niitä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: San-M - maaliskuu 18, 2015, 20:16:52 ip
Hyvä muistaa kuitenkin että ei kaikki koe tarpeellisiksi 2kg/satoa per puska tavoitteita.


Joo, tavoitteet on kyllä vähän korkeammalla kuin 2kg/puska. ;D

KP78

Ei ollut Habanero, vaan Pirkka-chili :)

DP

Minkäs verran noille pienille taimenaluille pitäs vettä antaa vuorokaudessa silleen suurinpiirtein (1. varsinainen lehtipari alkaa puskemaan esiin)? Tietäs äitille antaa vähän jotain ohjeita ens viikoks. Nyt oon laitellu 10-20ml/taimi/vuorokaus, mut onko se jo liikaa? Sormella ku kokeilee multaa, niin aika kuivahkoa se seuraavana päivänä on, vaikka ton 20ml laittaa.

Ja toinen kysymys sitten, onks noille tommonen "tekotuuli" kuinka tärkeetä tässä vaiheessa? Eilen jonkun aikaa annoin tietokpneen tuulettimen puhallella noita.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 19, 2015, 17:34:53 ip
Lainaus käyttäjältä: San-M - maaliskuu 18, 2015, 20:16:52 ip
Hyvä muistaa kuitenkin että ei kaikki koe tarpeellisiksi 2kg/satoa per puska tavoitteita.


Joo, tavoitteet on kyllä vähän korkeammalla kuin 2kg/puska. ;D


Pitäis varmaan mielenkiinnosta pystytellä tuonne äänestysketjuun kysely että mites paljon te oikein saatte noita hedelmiä keskimäärin päivässä kulutettua kun ei muutama kilo puskasta riitä :). Pitäis vaan muotoilla vaihtoehdot niin että saisi annuumien ja naganpopsijat jotenkin yhteismitallisiksi.

Omat taimet on nyt saaneet pari ensimmäistä hedelmää syömäkypsiksi ja samaan aikaan jääkaappilämmöissä sinnittelee vielä syömäkuntoisia vuodenvaihteessa poimittuja Rocatoja yli tarpeen, joten oikeaa tuoretarjonnan katkoa ei sitten tullut lainkaan. Eli viime vuonna säilöttyjä ei ole kulunut sitten yhtään... Pitää varmaan unohtaa tuo säilöntä kokonaan jos ei saa tuoreenakaan kaikkia kulutettua ::).

x46900

Lainaus käyttäjältä: DP - maaliskuu 20, 2015, 15:41:45 ip
Minkäs verran noille pienille taimenaluille pitäs vettä antaa vuorokaudessa silleen suurinpiirtein (1. varsinainen lehtipari alkaa puskemaan esiin)? Tietäs äitille antaa vähän jotain ohjeita ens viikoks. Nyt oon laitellu 10-20ml/taimi/vuorokaus, mut onko se jo liikaa? Sormella ku kokeilee multaa, niin aika kuivahkoa se seuraavana päivänä on, vaikka ton 20ml laittaa.

Ja toinen kysymys sitten, onks noille tommonen "tekotuuli" kuinka tärkeetä tässä vaiheessa? Eilen jonkun aikaa annoin tietokpneen tuulettimen puhallella noita.

Riippuu tietysti ruukun koosta, mutta jossain 5x5x5 ruukussa joka on kasteltu märäksi, mutta ei kuitenkaan liejuksi niin pärjää helposti pari viikkoa ilman kastelua. Eli yritän sanoa, ettei tarvi kastella päivittäin...

Huru-ukko

Tekotuuli on tärkeetä sen antajalle, ei chileille.........Tuultakin tärkeämpi on yrittää todistaa se niin tärkeäksi, että heikot oksat ei jaksa satoa kantaa muille kasvattajille.....
Tuulesta temmaten  ;) luulen että 9 kymmenestä kasvattajasta ei chileille järjestä minkäänlaista tuuletusta.
Kaikki saavat sitten satoa määrän ollessa muista tekijöistä kiinni.

Taimien kokoa tai ruukkujen kokoa tietämättä oikea kasteluohje on etteivä ne saa päästä kuivamaan liikaa.
Hetken kuivahtaminen ei tapa. Liika kastelu tappaa, multa/tms. ei saa olla märkä vaan kostea.
Oma annostelu tapahtuu kannulla, ei ml-mitalla.
Ei sellaista mittakannumäärää voi tietää, lämpötilan vaihtelukin haihduttaa vettä satunnaisesti.

chipe

Eipä ole minunkaan chileilläni tuuletusta mutta voisi kuvitella että siitä olisi hyötyä ainakin pölytyksen varmistamiseksi että on vähän liikettä, ja toisaalta jos noita on tarkoitus viedä myöhemmin ulos niin voivat varmaan kasvaa vähän vankemmiksi jotta kestävät ihan oikeaa tuulta. Tosin siihen varmaan tarvittaisiin jo ihan kunnollista heiluntaa.

Tuota tuulta olen tässä juuri itse miettinyt että mitenhän hyvin nuo sisällä kasvaneet Rocotot pärjäävät tuulen kanssa kun aikanaan ulos päätyvät. Kohtuuvahvoja nuo sentään taitavat olla rakenteeltaan suhteessa muihin lajeihin.

DP

Niinhän tossa veden kulutuksessa on montakin muuttuvaa tekijää. Eli multa kokoajan sopivan kosteena ja jos joku päivä ei tuu kotiin niin kaatelee enemmän vettä edellisenä iltana. Noi on nyt tollasissa 2,5dl rahkapurkeissa vähän viikon päivät ollu.

Ja joo, tuuletin siirtykööt kasvattajan tuuletukseen kesän helteisinä päivinä. :D

akselsson1

Pölytykseen riittää hyvin pari luunappia chilin runkoon silloin kun on se aika.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

tiksu83

Huomenta! Mites suosittelisitte tehtävän kun tilasin hydron ja olen taimet tähän asti kasvattanut mullassa, osa kookoksessa ja haluisin siirtää ne hydroon kasvamaan? Eli suurin taimi tällä hetkellä n. 30cm korkea?

sorrii

Lainaus...olen taimet tähän asti kasvattanut mullassa, osa kookoksessa ja haluisin siirtää ne hydroon kasvamaan?


Multakasveista pitäisi pestä mullan jämät pois: Siinä on riskinsä ... mutta onnistuu yleensä. Annuumit on ehkä arimpia kuolemaan.
Kookoksella se pesun tarve riippuu tiet minkä tyyppinen hydro!
Pienen taimen voi "istuttaa" isomman kivivillakuution reikään, eikä se haittaa vaikka sinne jää kookosta. Johonkin ebbiin tai pasiivisen hydroon jossa on hydrosoraa, voi kookoksessa kasvaneen siirtää aika kivuttomasti. Irtoinaista kookosta voi poistaa niin ettei riko turhaan liikaa juuria. Ei ole pakko poistaa edes. Mulla on ollot parikin ebbiä esim. jossa on tuollainen kookosruukussa kasvatettu. Lisäsin jopa kookosta soran sekaan: Valmista sora-kookos-mixiä myydäänkin ...

Yksi kokeilematon idea on ollut mulla, että sitoisi jotenkin kookos-taimen juuripaakkuun kuitukankaasta tai eukon vanhoista sukahousuista pussin, joka estää sitä möhnää leviämästä. Ihmeen hyvin kyllä ovat vesipumput toimineet, vaikka on ollut resossa kookosmönjää paljonkin. Sitten jos on jotain ohuempia letkuja tai tihkusuuttimia, niin voi tulla tukoksia.

Kookos on hyvä aine taimikasvatuksessa, kun siitä voi kasvin istuttaa yhtä hyvin multaan [ulos, maahan] tai hydrosoraan esim. Se sopeutuu molempiin suuntiin hyvin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

maaliskuu 23, 2015, 15:18:01 ip #8977 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2015, 15:19:32 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 23, 2015, 15:01:35 ip
Multakasveista pitäisi pestä mullan jämät pois: Siinä on riskinsä ... mutta onnistuu yleensä. Annuumit on ehkä arimpia kuolemaan.


Jos taimet ei ole kovin suuria eli juuria ei ole ihan valtavasti niin mulla on toiminut aika hyvin kun on päästänyt mullan kuivumaan hyvin (niille rajoille ettei kasvi vielä riiputa lehtiä) niin että suurimman osan mullasta on saanut varisemaan pienellä painelulla ihan kuivana pois. Lopuille sitten vesihuuhtelua.
Tuo on toiminut ainakin hiekkapitoisella taimimullalla mutta joku turve on jo liian täynnä kaikenmoisia säikeitä.

Charles D. Ward

Mulla kasvaa jotain pieniä tatteja taimien juurella lähes joka ruukussa. Onko niistä jotain haittaa ja mahtavatko kasvaa kovinkin isoiksi?

MiM

maaliskuu 23, 2015, 22:17:39 ip #8979 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2015, 22:19:22 ip käyttäjältä MiM
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - maaliskuu 23, 2015, 19:41:55 ip
Mulla kasvaa jotain pieniä tatteja taimien juurella lähes joka ruukussa. Onko niistä jotain haittaa ja mahtavatko kasvaa kovinkin isoiksi?
Voisi kuvata hiukan tarkemmin, jos ei viitsi kameraa hakemaan  :o

Arvaten..., jos "pienillä tateilla" tarkoitat sellaisia pieniä nuppineulanpään kokoisia ruskeita kuppimallisia sieniä, niin ne taitaa olla varsin yleisiä, minullakin oli sellaisia viime vuonna. Niistä ei sinänsä ole haittaa, eivätkä kasva isoiksi, mutta osoittavat että pintamulta pysyy sinulla varsin kosteana, eli kannattanee kastella vähemmän, tai ainakin harvemmin.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-