Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - maaliskuu 23, 2015, 19:41:55 ip
Mulla kasvaa jotain pieniä tatteja taimien juurella lähes joka ruukussa. Onko niistä jotain haittaa ja mahtavatko kasvaa kovinkin isoiksi?


Kastele vähemmän, paljon vähemmän. Tuo kertoo lähinnä siitä että pintamultakin on jatkuvasti kosteaa, mikä ei ole hyvästä.

sorrii

LainausMulla kasvaa jotain pieniä tatteja taimien juurella lähes joka ruukussa.
:D

Voi olla vähän liian kosteaa. Mulla on joskus kookoksessa kasvanut jotain madonlakin näköisiä: Onneksi ei oo poliisit käyneet  ::)
(Itsellä eivät sienet mitään näkyvää haittaa aiheuttaneet. Annoin olla vähän kuivemapana vähän aikaa niin kuihtuivat pois)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Satokausi 2015 korkattu 8). Ensimmäiset maistiaiset tarjosivat peltochilien siementehtaiksi kylvetyt Hungarian Hot Wax ja Cayenne Long Slim. Molemmat pikkutaimet keskittivät kaiken energiansa yhden ainokaisen hedelmän tuottamiseen.

Cayenne Long Slim oli peräisin SKK2:sta ja aloin tuossa ihmettelemään että eihän tuo nyt kyllä näyttänyt pitkältä eikä hoikalta. Aloin kanssa muistelemaan että aiemmin näkemissäni kuvissa nuo ovat olleet pitkiä ja hoikkia, kuten nämä hyvin lombardomaiset täällä. Chiliwikissä ja  Lord Nelsonin siemenpussin kuvassa nuo ovat kuitenkin samanmallisia tukevampia ja lyhyempiä kuin omani. Miltäs tuon nyt oikeasti pitäisi näyttää, onkohan noissa jotain vaihtelua, liikkeellä kahta kantaa tms.?

Poltetta tuossa ei myöskään ollut oikein minkään vertaa, mutta se nyt voi tietty olla joku olosuhdejuttukin joten kahtoo nyt minkämoinen seuraava podi on sitten aikanaan.

sorrii

Mulla näyttävät nyt melkein kaikki tammikuun taimet tekevän nuppuja. Chinensejä sekä rocotoja. Ajattelin antaa kukkia ja tehdä mitä tulee. Parhaat chinenset ovat NFT-taimilaatikoissa ja valokaapissa. Jos onnistun saamaan jokusen podin 10-15cm taimista niin sitten herkutellaan. Kyllä ne ehtii kesällä kasvaakin ...

Viime kesänä muuten oli mökillä' kasvarissa muutama chinense Ventipoteissa kookoksessa automaattikastelulla [autopotin venttiili isolla alustalla]. Hyvin niistä tuli satoa vaikka vein ne kasvariinkin vasta joskus juhannuksen jälkeen ... Kotona sain kyllä kypsytellä osan sadosta.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Charles D. Ward

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 23, 2015, 22:18:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - maaliskuu 23, 2015, 19:41:55 ip
Mulla kasvaa jotain pieniä tatteja taimien juurella lähes joka ruukussa. Onko niistä jotain haittaa ja mahtavatko kasvaa kovinkin isoiksi?


Kastele vähemmän, paljon vähemmän. Tuo kertoo lähinnä siitä että pintamultakin on jatkuvasti kosteaa, mikä ei ole hyvästä.


Juuh, siihen taidan olla syyllistynytkin kun jäi päälle tuo turvekiekon läpikastelu. Ledien alla kun kasvavat toistaiseksi niin vissiin loraus joka toinen päivä lienee riittävämpi kuin kerran päivässä pikku annos?

San-M

Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - maaliskuu 25, 2015, 14:52:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 23, 2015, 22:18:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - maaliskuu 23, 2015, 19:41:55 ip
Mulla kasvaa jotain pieniä tatteja taimien juurella lähes joka ruukussa. Onko niistä jotain haittaa ja mahtavatko kasvaa kovinkin isoiksi?


Kastele vähemmän, paljon vähemmän. Tuo kertoo lähinnä siitä että pintamultakin on jatkuvasti kosteaa, mikä ei ole hyvästä.


Juuh, siihen taidan olla syyllistynytkin kun jäi päälle tuo turvekiekon läpikastelu. Ledien alla kun kasvavat toistaiseksi niin vissiin loraus joka toinen päivä lienee riittävämpi kuin kerran päivässä pikku annos?

Kastelet silloin kun näyttää/tuntuu kuivalta (ja kastelujen välissä saakin vähän kuivahtaa). Ei kalenterin mukaan :)
Ite kanssa kasvattelin viimevuonna sieniä taimien juurella. Nyt ymmärrän että taimet tosiaan oli aika suo-olosuhteissa.

Charles D. Ward

Lainaus käyttäjältä: San-M - maaliskuu 25, 2015, 15:24:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - maaliskuu 25, 2015, 14:52:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 23, 2015, 22:18:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - maaliskuu 23, 2015, 19:41:55 ip
Mulla kasvaa jotain pieniä tatteja taimien juurella lähes joka ruukussa. Onko niistä jotain haittaa ja mahtavatko kasvaa kovinkin isoiksi?


Kastele vähemmän, paljon vähemmän. Tuo kertoo lähinnä siitä että pintamultakin on jatkuvasti kosteaa, mikä ei ole hyvästä.


Juuh, siihen taidan olla syyllistynytkin kun jäi päälle tuo turvekiekon läpikastelu. Ledien alla kun kasvavat toistaiseksi niin vissiin loraus joka toinen päivä lienee riittävämpi kuin kerran päivässä pikku annos?

Kastelet silloin kun näyttää/tuntuu kuivalta (ja kastelujen välissä saakin vähän kuivahtaa). Ei kalenterin mukaan :)
Ite kanssa kasvattelin viimevuonna sieniä taimien juurella. Nyt ymmärrän että taimet tosiaan oli aika suo-olosuhteissa.

Asia piffi. Kiitoksia! :)

kasvi

Mikähän mahtaa vaivata näitä paprikoita? Tollasta ihmeellistä kidettä lehdet täynnä...


unenkuva

Lainaus käyttäjältä: kasvi - maaliskuu 27, 2015, 19:32:42 ip
Mikähän mahtaa vaivata näitä paprikoita? Tollasta ihmeellistä kidettä lehdet täynnä...



Öödemalta näyttää vahvasti. Ilmeisesti olet lannoittanut liikaa. pelkkää vettä anna vähän aikaa, muista ettet liikakastele kuitenkaan.

chipe

Vuoden kolmatta maistiaispodia näykätty, vuorossa Sunflame (annuum).

Kuuluuko tuon olla oikeasti erittäin häijy luonteeltaan? Vai onko tuolla joku ensimmäisen sisälläkasvaneen podin syndrooma tai olenko menettänyt annuum-toleranssini täysin kun on jokseenkin koko talvi mennyt chinenseillä maustaen?

Odotin että tuo olisi joku kohtuumieto Orange flamen tapaan mutta tuo hedelmä kosti syömisensä hyvin vihaisella pistävällä maulla ja poltettakin oli niin että nenä alkoi vuotaa :o.

PP

Lainaus käyttäjältä: chipe - maaliskuu 30, 2015, 19:38:29 ip
Vuoden kolmatta maistiaispodia näykätty, vuorossa Sunflame (annuum).

Kuuluuko tuon olla oikeasti erittäin häijy luonteeltaan? Vai onko tuolla joku ensimmäisen sisälläkasvaneen podin syndrooma tai olenko menettänyt annuum-toleranssini täysin kun on jokseenkin koko talvi mennyt chinenseillä maustaen?

Odotin että tuo olisi joku kohtuumieto Orange flamen tapaan mutta tuo hedelmä kosti syömisensä hyvin vihaisella pistävällä maulla ja poltettakin oli niin että nenä alkoi vuotaa :o.


En tiedä juuri tuosta, mutta terävä hyökkäävä polte on tyypillistä annuumeille. Siihen ei voi tottua kunnolla chinenseillä kuten ei chinenseihin rocotoilla.

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 30, 2015, 19:40:27 ip
En tiedä juuri tuosta, mutta terävä hyökkäävä polte on tyypillistä annuumeille. Siihen ei voi tottua kunnolla chinenseillä kuten ei chinenseihin rocotoilla.


Viime kesänä tuli käytettyä annuumeista aika paljon fireflameja, orange flameja, bolleja ja (oletettuja) italianoja ja muutamia muitakin sekalaisia tuli maistettua tuoreena. Tuo oli kyllä tähän asti maistamistani häijyin annuum-kokemus. Annuumeille tyypillinen hyökkäävä polte tosiaan ja yhdistettynä pistävän kitkerään makuun. Jään pelonsekaisin tuntein odottelemaan josko Goat's Weed lyö tuon ennätyksen kunhan joskus alkaa podittamaan...

Makumaailma voi varmaan osaltaan johtua puutarhan kesästäkin, kun en nyt ole jättänyt kasvuikäistä tainta lannoittamatta yhden siinä kypsyvän hedelmän vuoksi. Eiköhän tuo maun tyypillisyys sitten kesällä/syksyllä selviä kunhan tuo tuottaa seuraavia hedelmiään.

kasvi

Auttakeepa taas.. toinen siisoni menossa, ykkösellä ei tullu latvottua chilejä olleskaan. Koitin selailla noita threadeja, mutta en oikeen päässy mihkään mielipiteeseen.
Kannattako tämän näköstä chiliä latvoa?




Jone1970

Lainaus käyttäjältä: kasvi - huhtikuu 01, 2015, 21:40:24 ip
Auttakeepa taas.. toinen siisoni menossa, ykkösellä ei tullu latvottua chilejä olleskaan. Koitin selailla noita threadeja, mutta en oikeen päässy mihkään mielipiteeseen.
Kannattako tämän näköstä chiliä latvoa?

En minä sitä ainakaan vielä latvoisi. Paljon riippuu tietysti siitä, minkälaiseksi haluat tuon chilisi kasvavan, ja mikä lajike on kyseessä. Joistain lajikkeista tulee tuuheita puskia latvomatta ihan luonnostaan, ja joillakin lajikeilla latvomisella saadaan aikaan tuuheampi kasvi.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

sorrii

Musta näyttää että tuo tekee nuppua lehtihangoissa ilman latvomistakin: Paljon vaan sinistä valoa ... päivänvaloa!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chili noob

huhtikuu 06, 2015, 19:41:20 ip #8995 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2015, 19:43:15 ip käyttäjältä chili noob
Lainaus käyttäjältä: kasvi - huhtikuu 01, 2015, 21:40:24 ip
Auttakeepa taas.. toinen siisoni menossa, ykkösellä ei tullu latvottua chilejä olleskaan. Koitin selailla noita threadeja, mutta en oikeen päässy mihkään mielipiteeseen.
Kannattako tämän näköstä chiliä latvoa?


Latvomisen voi aloitaa vaikka heti sirkka lehtien jälkeen. Viime kaudella vaurioitin vahingossa "nelilehtisen" pink habaneron (c.chinense) taimen ja se jatkoi kasvua normaalisti. Toinen haara vain jäi ruipeloksi jonka poistin myöhemmin.

suositus eka latvotmiseen oli muistaakseni 20-30cm:n taimille. pää asia että jää riittävästi terveitä lehtiä latvomisen jälkeen. chilit ovat sinnikkäitä kasveja joten kestävät kovaakin kohtelua. jotku sanovat että tulee tulisempia hedelmiä jos "rääkkää" kasvia.

itse latvon viimeistään 10 cm:n taimet tänä vuonna jotta saan tuuheita ja tuottavia kasveja habaneroista.

edit: tekstiä korjatu

sorrii

Mä en juuri ole latvonut koskaan. Jotain baccatumeja katkonut vain saadakseni mahtumaan ...
Hyvässä valossa kaikki chilit haarautuu jos ovat haarautuakseen. Sittentaas esim. Starfish ei välttämättä muuta kun kasvattaa uuden yksihaaraisen latvan, kun sen katkaisee.

Alkukesästä kun oon siirrellyt chilejä ulos ja kasvariin, niin monet haarovat varresta auringonvalossa sitten kuitenkin. Sisätiloissa jos ei ole tosi tehokkaita valoja muutenkin kuin latvoihin, jäävät ne tuuheat oksat heikolle valolle ja niitä pitääkin sitten leikellä pois ..

Mun mutuni on että tässäkin asiassa chili itse on viisaampi kuin aloitteleva puutarhuri, ja kasvattaa oksia sen mukaan mitä on tarjolla poveria [=valoa, lämpöä..]
Tietysti tyypillisesti esikasvatuksessa täytyy tinkiä olosuhteista ja latvominen oikeaan aikaan on hyvä: Kun tietää että kasvi "kohta" pääsee parempaan valoon, voi sitä ennakoida pakottamalla se haarautumaan.

Tammikuun lopussa idätetyt chinenset 9500K putkien alla Trofast-taimi-NFT'ssä ...  8) 8) 8) :

Kaikki ovat haaroneet; lehtihangoissakin alkuja; kaikki nupuillaan. Enkä muuten nypi niitä: Jos tulee Jigsaw-maistiaiset jo keväällä, niin sitten alkaa kesä tulisesti  ???
Vas: Bonda Ma Jacques; Charapita; Biquinho; Jigsaw;; Takana Carolina Reaper, Black Naga, Cajamarca ... mm.

Turha on lähteä latvomaan pieniä taimia vain siksi että niin kuuluu tehdä! Luonnollisella kasvulla tulee nätimpiä kasveja. Hyvissä olosuhteissa satoakin yleensä tulee ihan riittävästi ilman kikkailuja. Se leikkely voi jopa olla vain haitaksi jos ei hyvin tiedä mitä ja miten ja koska tekee ...
Valoa, valoa, valoa ...

2x55W T-Neon 9500K putkilla tuollaisessa 80x45cm [H=90cm] kaapissa on osoittautunut aika hyväksi taimi-laatikoksi. Tässä NFT-systeemissä on 12 taimea ja tiukkaan sinne mahtuisi jopa 18 taimea ... [taidampa muuten kipaista hakemaan IKEAsta pari Trofastia lisää  :D.. Nekalan Löytöliiterissä Jebaot maksavat muuten 2,95€ ja patolevyä on kellarissa 20m pätkä ..]
Toisessa pesukonelaatikko-kasvihuoneessa on 24 kpl taimia 9x9cm taimiruukuissa ja ihan yhtä komeita, vaikkakaan eivät noin suuria taimia ...

Kohta on Sorriillä vähän ahdasta taas kotona .. 2-satsin idätyksiä [ajit ja annuumit] on ~60kpl sekä 3-satsi [tomaatit, tomatillot ym] on jo itusellaan ...  ::) :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

J.J Chili

Moro!

Nyt tarvittais apua! Mulla on menossa ensimmäinen chilin kasvatuskausi,muuten on mennyt ihan hyvin,mutta nyt on tullut takapakkia. Oon ihmetellyt kun mun pari Aji Fantasya lopetti kasvunsa jokin aika sitten,ovat nyt reilu 20cm korkeita,ja ajattelin aluksi että jos ne on vaan liian pienissä ruukuissa että siinä syy. Mutta sitten kun toissapäivänä tein toiselle ruukunvaihdon,niin huomasin että sen juuristo oli sellaista vaaleanruskean väristä,mutta haistaa sitä en tajunnut kun vasta jälkeenpäin luin että kyseessä saattaisi olla juurimätä. Ja nyt on ollut tuskanhiki ohimolla koska mulla on pari Jalapaa,ja yksi Aji Cristal,ja kun niiden ruukkujen pohjaa katsoo(ovat siis altakastelu ruukuissa) niin niistä pohjan reijistä näkyy vaaleanruskeita juuria. Mutta kumminkin Jalapat ja Aji cristal kukkii,ja muutama podikin on kiinni jäänyt vaikka kasveilla ei ole kokoa kuin se 20-30cm. Lehdet meinaa kyllä vähän kellertää näissä.

Kysymykseni siis kuuluu että onko peli menetetty näiden kasvien osalta,vai vieläkö on toivoa? Ja miten tätä oletettua juurimätää voi hoitaa? Kasvit on turpeessa altakasteluruukuissa.

Jani M

Juurimädän kyllä haistaa haistelemattakin. Mullassa ja turpeessa ei ihan täysin valkoisia juuria kasva, koska multa itsessään jo värjää niitä juuria. Juurimätä on erittäin epätodennäköinen tauti, mikäli kasveja ei ole kasteltu ihan poskettomasti liikaa.

Mitä multaa tai turvetta käytät, oletko lannoittanut, paljonko kastelet... Tällaiset tiedot auttaisivat paljon syiden arvioinnissa.

J.J Chili

Turpeena oon käyttäny ihan perus Kekkilän puutarhaturvetta,ja lannoitteena Biobizzin growta n.2% seoksella. Kastellut en ole mielestäni aivan tolkuttomasti,mutta välillä oon antanut myös yläkautta nestettä chileilleni vaikka ovat altakasteluruukuissa. Paikka jossa chilit ovat on aika lämmin paikka, korkeimmillaan lämmöt on pyörineet siinä 31 asteessa. Tuuletusta ei ole. Se mulla tuli mieleen onko se tehnyt huonoa chileille kun olen niitä yläkautta myöskin kastellut,niin silloin turve on kastunut kauttaaltaan,ja lannoitevesi on mennyt ruukun läpi ja jäänyt aluslautaselle killumaan. Mutta silloinkin kun olen näin tehnyt,niin olen aika maltillisesti vettä antanut.