Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

hessi

toukokuu 21, 2009, 23:18:18 ip #320 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2009, 23:20:43 ip käyttäjältä hessi
Lainaus käyttäjältä: herra 47 - toukokuu 21, 2009, 22:38:59 ip
varkaiden poistaminen taas vapauttaa kasvin energian sadon tuottamiseen eikä kasvin kasvuun ... Tuskin ammattiviljelijät turhaan tuota tekevät... Kyllä niillä sadon maksimointi mielessä on :)

niinhän se on, jos varkaat jättää ja antaa niiden rehottaa niin kasvi todellakin rehottaa !
mistä sitten riittää energia siihen sadon kasvattamiseen ja kypsyttämiseen ?
no jokainen tekee miten haluaa.... jos ette usko varkaiden poistamiseen,niin älä poista!
mutta jos haluat kunnon sadon, niin poistat!
jos et usko niin vilkaise mun viimekauden satoa! varkaat poistettu ja muutenkin leikattu ihan helvetisti !
ja sama jatkuu tänä vuonna, taidan alkaa ottaan kuvia niistä versoista jotka poistan!

ja vielä kerran, käyttäkää maalaisjärkeä

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

naga morich

toukokuu 21, 2009, 23:21:25 ip #321 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2009, 23:47:51 ip käyttäjältä naga morich
no aloitan varkaiden nyppimisen nyt, onneksi ei ole vielä isoja nuo varkaat. mut hittoku tuli idätetyä suht myöhää, en varmaa kesäks satoa saa. :'( :'(
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

SahuriX

Mun Aij Cristaliin sais tulla niitä varkaita... toista olen koittanut pitää lyhyenä vielä... toinen pääsi jo venahtamaan ja rupesi kukkimaan että pitää vaan vaihtaa pitempi tukikeppi...



Sellanen kysymys että: Miten kauan chilin siemenet säilyy idätyskelposina ???
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

naga morich

Lainaus käyttäjältä: SahuriX - toukokuu 21, 2009, 23:50:11 ip
Mun Aij Cristaliin sais tulla niitä varkaita... toista olen koittanut pitää lyhyenä vielä... toinen pääsi jo venahtamaan ja rupesi kukkimaan että pitää vaan vaihtaa pitempi tukiheppi...



Sellanen kysymys että: Miten kauan chilin siemenet säilyy idätyskelposina ???

Miksi haluat varkaita.
jostain luin varmaan tält foorumilta et siemenet säilyvät jopa 10 vuotta itämiskelpoisina.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

MikaK

Parissa chilissä on lehdistä ikäänkuin vihreys kadonnut ja jäljelle jäänyt valkoinen lehti? Pystyykö ilman kuvia antaa ohjeita? Liikaa aurinkoa, esli liian lähellä, ravinnejuttu vaiko tuholaisia? Jonkin verran on ulkoiltu, kaksi esliä valaisee chilejä ja ravinteena Puutarhan kesä.

Niabo

Mulle kävi noin liian kastelun seurauksena...

SahuriX

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 21, 2009, 23:55:04 ip
Lainaus käyttäjältä: SahuriX - toukokuu 21, 2009, 23:50:11 ip
Mun Aij Cristaliin sais tulla niitä varkaita... toista olen koittanut pitää lyhyenä vielä... toinen pääsi jo venahtamaan ja rupesi kukkimaan että pitää vaan vaihtaa pitempi tukiheppi...



Sellanen kysymys että: Miten kauan chilin siemenet säilyy idätyskelposina ???

Miksi haluat varkaita.
jostain luin varmaan tält foorumilta et siemenet säilyvät jopa 10 vuotta itämiskelpoisina.


"varkaita" haluan sentakia että kyseiseen kasviin kasvaisi jotain muutakin kun yksi hontelo varsi...
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Exitium

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 21, 2009, 21:01:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Exitium - toukokuu 21, 2009, 20:41:56 ip
Mistä mahtaa johtua, kun chilien lehdet muttuu valkoisiksi?


UV valo ainakin aiheuttaa, eli jos auringossa on ollut ilman suojaa niin voi johtua siitä.
Muitakin syitä kyllä löytyy. Tarttis tietää vähän tarkempia tietoja diagnoosin tekemiseksi.

Pelkäsinkin että ovat palaneet... Mitä niille pitäisi tehdä?  :-\

hessi

siemenet voivat säilyä itämiskelpoisina vuosikausia,
(onhan niitä löydetty ties kuinka vanhoja siemeniä jotka sitten saatu itämäänkin, maaperässäkin syvällä
säilyy kymmeniä vuosia)
riippuen säilytyksestä, kuivassa ja viileässä,
mutta itävyys % kyllä vähenee vanhetessaan.
itselläni on yli 20v vanhoja siemeniä jotka itävät vieläkin :)
mutta muistettava myös se seikka että siemenen alkulaatu vaikuttaa
asiaan paljon, onko kerätty oikeassa  vaiheessa ja kuivatettu oikein :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: SahuriX - toukokuu 21, 2009, 23:50:11 ip
Mun Aij Cristaliin sais tulla niitä varkaita... toista olen koittanut pitää lyhyenä vielä... toinen pääsi jo venahtamaan ja rupesi kukkimaan että pitää vaan vaihtaa pitempi tukiheppi...


Tämä "varaskeskustelu" on nyt levinnyt niin, että ehkä minunkin pitää laittaa lusikkani siihen soppaan.

Tuossa sekoitetaan nyt ammattilaisen ja kotitarveviljelijän menetelmät suloisesti sekaisin ja samalla aloittelevan chiliharrastajan päät. Ei minun chileissäni mitään varkaita ole. Niissä on haaroja ja sivuversoja, joita Hessi kutsuu varkaiksi. Voivat ne sitä ollakin ammattiviljelyssä kasvihuoneessa, missä on valoa, lämpöä ja lannoitteita tihkuu koko ajan kasvin juurelle. Siellä ne kasvavat monimetrisiksi liaaneiksi. Sivuversojen rajoittaminen varmaan lisää satoa ja ilmavuutta kasvustoon, ettei se homehdu.

Kotikasvatuksessa samat chilit jäävät usein puolimetrisiksi pensaiksi tai pahimmassa tapauksessa kasvattavat ensin metrin hontelon varren ja sitten sinne päähän tupsun lehtiä - ja kaatuilevat. Tästä olisi päässyt antamalla niille alusta asti paljon valoa ja latvan katkaiseminen jossakin vaaksan, 25 cm korkeudella auttaa myös haarautumisessa. Haarautuminen melko aikaisessa vaiheessa lisää kotitarhurin satoa, sillä kukat ja chilit muodostuvat haarakohtiin, eikä aina edes ensimmäiseen sellaiseen. Kun haarautuminen on saatu alkuun, se jatkuu itsekseen. Sen jälkeen alhaalta rungosta muodostuvat sivuversot voivat olla turhia. Ne eivät usein ehdi tehdä satoa, mutta minä jätän nekin, jos se parantaa kasvin ulkonäköä. Sekin on tärkeä kotitarhurille.

Liian tiheää latvusta tai pitkälle sivulle suuntautuvia oksia leikkelen tarvittaessa, ilman sen suurempaa metodia.  Näillä keinoilla saa ainakin hyvin pystyssä pysyviä, kompakteja ja usein kauniitakin chilikasveja - ja tuottavat ne satoakin kotitarpeiksi. Ammattiviljelijän menetelmät kasvihuoneessa ovat varmasti hyviä, mutta eivät joka kotiin sovellettavissa.


Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Exitium - toukokuu 22, 2009, 14:47:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 21, 2009, 21:01:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Exitium - toukokuu 21, 2009, 20:41:56 ip
Mistä mahtaa johtua, kun chilien lehdet muttuu valkoisiksi?


UV valo ainakin aiheuttaa, eli jos auringossa on ollut ilman suojaa niin voi johtua siitä.
Muitakin syitä kyllä löytyy. Tarttis tietää vähän tarkempia tietoja diagnoosin tekemiseksi.

Pelkäsinkin että ovat palaneet... Mitä niille pitäisi tehdä?  :-\


Ei mitään, palaneet lehdet monesti tippuvat irti.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

hessi

vastaus chilivaarille ja muillekkin...
pointti on ihan hyvä, mutta...
käytän ihan samaa metodia tässä mun kotipihan kasvihuoneessa jossa ei ole mitään
pohjalämpöjä tai lämmitystä(muutoinkun nämä ekat kylmät yöt)  ja kaiken lisäksi saavat kastelua miten saavat, kun olen aina vähintään neljä vuorokautta viikossa poissa kotoa ja tuo lannoituskin menee vähän niin sun näin, koska esim tällä viikolla ex ukkoni kasteli chilit vähän överinä ja lannoite vedellä, vaikka olin sanonut että pelkää vettä sitten jos on tarvis ! ja kotona kasvavat ruukuissa kasvuturpeessa,
mutta eihän ne voikkaan kasvaa yhtä upeiksi koska tilaa ei ole, pakko ne on latvoa kun katto tulee vastaan ja eihän ne tietenkään ole yhtä komeita kun tuolla isolla kasvarilla,
mutta voisivat hyvinkin olla, kun saisivat sitä nestettä säännöllisesti pienissä erissä pitkin päivää,lannoitetta oikeassa suhteessa (turpeessa on jo valmiina lannotteita, kivivillapeti on täysin neutraali joten kaikki ravinto on kasvin helppo ottaa juurilla vastaan )
mutta en turhaan "hössötä" kasvien kanssa ja enkä käytä mitään kalliita erikoislannoitteita, ihan pelkkää
maalaisjärkeä joka tulee kaupunkilais blondin päästä !
se joka on kasvatellut kotioloissa tomaattia ymmärtää varmaan miksi "varkaat" poistetaan!
toistan jälleen... käyttäkää omia aivoja ja miettikää mitä kasvi jaksaa tuottaa ja myös kypsyttää teidän omissa olosuhteissa, jollain voi olla upeat olosuhteet ihan vain parvekkeella tai kotipihassa, täällä saaristossa tuulee helkkaristi, kevät on aina kylmempi kuin mantereella, mutta syksy sitten pitkään lämmin ja taas jollain sisällä ikkunalaudalla voi valoa ja lämpöä olla huomattavasti enemmän kuin pihalla.
onnistuneita kasvatuksia kaikille chilipäille ja satoisaa :)



2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Okei, sinä osaat tuon.
On kuitenkin paljon kotikasvatettuja chilejä, joiden ongelma ei ole liiat versot, vaan liian vähän. Sellaisten kuvia on täällä näkynyt aika usein. Jos chili ei ikkunalaudalla ole haarautunut ennen puolta ikkunan korkeudesta, siihen ei paljon satoa mahdu. Siinä alkaa jo kaivata "varkaita". Paljon valoa tai latvominen auttaa tähän.  Saattaisin minäkin noudattaa tuota selkeää leikkausohjetta, jos vain saisin noin selkeän muodon chileihini. Siinä tarvittaisiin ilmeisesti enemmän korkeutta niin chileihin kuin huoneisiinkin.  :D

snu



En muista, että Fatalii olisi koskaan missään kertonut leikkelevänsä puskiaan minkään metodin mukaan. En tiedä tekeekö hän sitä, mutta satoa ainakin näyttää tulevan "ihan mukavasti". Näyttääkös ne puskat teidän mielestä leikellyiltä?


(Sivulta http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=87)

Ehkä se sato ei ole kiinni niistä "varkaista?

#419
Eksyminen on suotavaa.

kuartsi

Meikäläisellä on noin 6kk vanha chili ruvennut ihan urakalla puskemaan podeja. Nyt tuossa näyttäs olevan about 20 semmosta parin sentin veijaria. Ongelmana on vaan se, etteivät ne ole kasvaneet kokoa yli viikkoon, ja chili alkaa tiputtelemaan lehtiä. Loppuuko kasvilta ravinteet vai mistä on kyse?

snu


Veikkaisin ravinteiden puutetta, jos mitään öttiäisiä ei lehtien alapinnoilla näy.
#419
Eksyminen on suotavaa.

kuartsi

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 23, 2009, 12:39:18 ip

Veikkaisin ravinteiden puutetta, jos mitään öttiäisiä ei lehtien alapinnoilla näy.

Ihan terve kasvi näyttää olevan. Minkäslaista ravinnetta voi sitten antaa kasville, joka tuottaa jo podeja? Biobizz Grow:ta löytyy, mutta sitä ei ehkä kannattane antaa?

hessi

snu,
ei tuo Fatallin chili näytä leikatulta, mutta jos olen oikein ymmärtänyt hän kasvattaa niitä monivuotisena, ja minä taas vain yhden kauden! joten siksi haluan siitä heti mahdollisemman suuren sadon, en puskaa, vaan hallitusti kasvatetun.
(olisi kivat tietää minkälainen ja mikä on sato Fataliilla ensimmäisenä kasvukautena)
omanihan on kylvetty 11.1.2009 ja nyt tekevät ensimmäistä satoa siis alle viisi kuukautta vanhana!
minulla kun ei ole mahdollisuutta talvettaa kasvejani, viime syksynä lahjoitin kaikki puskat eteenpäin
ja osa taitaa olla hengissä ja tuottaa uutta satoa, mielenkiinnolla näkisin ja kuulisin minkälaisia ovat talven jälkeen :) 
ja varmaan satokauden lopussa taas laitan halukkaille kasvit menemään tai sitten ne päätyy kompostikasaan.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Pikkaisen nyt hämmentää tämä "varas" keskustelu.
Useita vuosia tomaattia kasvatelleena varkaiden poistaminen niistä ollut minulle itsestään selvää mutta ensimmäistä kertaa nyt kuulin hessiltä että chileistäkin kannattaa varkaat ottaa pois jos haluaa sadon maksimoida ja nyt olenkin melkein kaikki varkaat chileistäni nyppinyt. Pari chiliä kasvatin viime vuonna eikä ne kovin kummoista satoa antaneet mutta johtuiko se sitten siitä etten varkaita pois ottanut, vaikea sanoa.
Aji Cristalini puskee podeja ja on mukavasti haaroittunut mutta varkaita ei ole tehnyt jostain syystä oikeastaan yhtään enkä ole puskaan kajonnut. Toinen pienempi Aji (noin 20 centtinen) jonka istutin suoraan kasvihuoneen kasvualustaan on nyt tehnyt varkaita joka lehtihankaan, aika erikoista miten sama laji käyttäytyy niin eri tavalla ?
Taidankin nyt jättää ne varkaat siihen niin voi verrata tätä Ajia nyt satoa tuottavaan puskaan.

Herra 47

siinäpä se... chilit ovat yksilöitä... kannattaa kokeilla sillä selviää paljon.
ja aina pitää mennä sen mukaan mitä kasvi tekee... minulla rocotot tekee varkaita tuhottomasti ja muutama chinense... nekin kaikki hessin taimia isolta kasvihuoneelta... omat ihan eri tavalla käyttäytyvät eli ravinteet, lämpö, valo yms taimivaiheessa vaikuttaa jopa sen jälkeen minne siirtää ja mihin olosuhteisiin...

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)