Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Linda

Hyvä kun sanoit tosta homehtumisesta, muistui mieleen minkä takia niitä onkin jäljellä ;) Ehkäpä mä skippaan niiden käytön tällä kertaa ihan suosiolla, niin ettei homma kosahda heti alkuunsa ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

ChiliPepper

Milloin kannattaa latvoa? Ja mitä hyötyä siitä on?

Mulla on pari chiliä jotka on matalia ja isot lehdet ja sit Goats weed ja Criolla sella vähän korkeempia/honteloita. Ajattelin että näitä hennompia voisi jo latvoa (n.20cm korkeita)...Ja varmaan kantsii latvoa jotta säilyisivät talven yli? Voisin laittaa kuvia jos jaksaisin.

Rigsu

Latvoa voi kun lehtipareja on vähintään 5, ja se kannattaa tehdä jos chili ei meinaa muuten haaroa.

Latvomisesta on se hyöty, että kasvi tekee aina 2 latvaa yhden latvotun tilalle=>mitä enemmän haaroja=>sitä enemmän kukintapisteitä=>sitä enemmän podeja :)

Kasvi myös rotevoituu latvomisesta, ja jaksaa siten kantaa suuremman sadon :)
#813

est. 28.07.2009

Rigsu

ja nyt näsäviisas seminyyppä lopettaa neuvomisen täällä ja antaa kärsän vastata itse ;) kärsä korjatkoon jos minä puhun läpiä päähäni  :-[
#813

est. 28.07.2009

Niabo

Lainaus käyttäjältä: Linda - heinäkuu 28, 2009, 12:40:45 ip
Heippa!

Ostin alkuvuodesta jostain halpiskaupasta pakkauksen, jossa oli kolmea eri lajiketta (Havaijipaprika jne.) sen tarkemmin ei ollut mainittu lajeja. Yllätys oli suuri kun siemenet itivät ja nyt kasvit ovat jo lähemmäs puolimetrisiä ja nuppuja vaikka kuinka paljon. Nyt sitten iski pakkomielle ostaa lisää siemeniä ja aamulla posti kuskasi kotiin Fataliilta tilatut "sekapakkaukset", joissa siis useita eri lajikkeita. Nyt olisi tarkoitus laittaa siemenet itämään, mutta jäin miettimään, että uskaltaako niitä lykätä kaktusmultaan vai kannattaisiko ennemmin käyttää puutarhamultaa (olisikohan ollut Aurinkomultaa), joka on aika turpeista? Voiko alussa käyttää turveruukkuja? Kaappiin jäi keväältä kaikennäköistä tavaraa ja ajattelin, että josko niitä voisi hyödyntää tähän tarkoitukseen. :)

Kauankohan noita siemeniä voi säilyttää, jos siis kaikkia ei heti laita itämään?

Mulla on kaktuksen siemenet ollu itämässä sellasessa minikasvihuoneessa, se varmaan puhdistettuna sopii ihan hyvin tähän tarkoitukseen?

Prkl, kun tähän asti oon aina vaan tappanu kaikki kasvit ja nyt kun noi paprikat onnistui, jäin ihan koukkuun koko hommaan :)


Noista turveruukuista on monilla huonoja kokemuksia juuri sen takia ettei juuret pääse niistä myöhemmin läpi. Kannattaa mielummin idätellä vaikkapa tyhjissä jugurttipurkeissa niin siitä on sitten helpompi vaihtaa isompaan ruukkuun.

Siemenet säilyy oikein säilytettyinä vuosia jopa vuosikymmeniä.

Paras aikahan idättämiselle on tammi-helmikuussa jos kunnon lisävalaistusta ei ole tarjolla.

Linda

Juu, mä lykkäsin tollasiin 0,5l pakasterasioihin ja minikasvihuoneeseen :) Kyllä ne vielä aika pitkään pärjää ihan päivänvalolla, kun tosiaan huoneessa on valoisaa aamusta iltaan. Sitten kun alkaa luonnonvalo olla kortilla, otetaan käyttöön noi kasvilamput, joita on kyllä ihan riittävästi (pyysin paria ja sain lähemmäs 30) :) Tänään laitoin siemenet itämään, saa nähdä miten käy! Jäin vaan miettimään, kun ostin tosiaan joskus keväällä sellasen paketin, jossa oli kolmea eri lajiketta, jotka kaikki oli eri vahvuuksia. Laitoin siemenet itämään samana päivänä (oliskohan ollu huhtikuussa). Ne voimakkaammat lajit iti oikeestaan parissa päivässä mutta siitä miedoimmasta iti vaan yks siemen ja sekin vasta siinä vaiheessa kun noi muut oli jo melkein puolmetrisiä. Nyt noi kaikki muut pukkaa nuppua ihan järjettömästi ja toi yks pieni reppana ei oo kun 10 -senttinen. Ei sen puoleen, hirveen hyvinvoivalta se kyllä vaikuttaa :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: MikaK - heinäkuu 28, 2009, 12:52:51 ip
Lainaus käyttäjältä: MikaK - heinäkuu 27, 2009, 15:43:05 ip
Bird's Eye Baby tehnyt ahkeraan podeja, jotka kuitenkin ovat mustuneet. Onko tämä normaalia vai palamista tms.?

Lisätäänpä että muutama lehtikin on mustunut.


UV-valo ainakin mustuttaa joitain. Haittaa ei ole ollut.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

snu

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - heinäkuu 28, 2009, 18:18:45 ip
Lainaus käyttäjältä: MikaK - heinäkuu 28, 2009, 12:52:51 ip
Lainaus käyttäjältä: MikaK - heinäkuu 27, 2009, 15:43:05 ip
Bird's Eye Baby tehnyt ahkeraan podeja, jotka kuitenkin ovat mustuneet. Onko tämä normaalia vai palamista tms.?

Lisätäänpä että muutama lehtikin on mustunut.


UV-valo ainakin mustuttaa joitain. Haittaa ei ole ollut.


Paitsi jos kyseessä on pehmeä ja musta chili, niin se on huonompi juttu.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Habafun

On alkanut noita red habaneroja punastumaan vähitellen ja kysymys kuuluukin, kuinka kauan niiden tulee killua siinä pensaassa jotta olisivat ns. kypsiä? ::)

snu

Kun ovat kirkkaan punaisia, ovat kypsiä. Mulla punaisissa haboissa kestää ehkä viikon vihreän värin häviämisen jälkeen, ennen kuin ovat muuttuneet kokonaan punaisesta kirkkaan punaiseksi, jolloin maku on "kypsimmillään".

Omat siemenet tuli marketin punaisista haboista, eroja voi olla.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Hyde

Terveshys taas. Ensimmäiset chilini alkoivat kukkimaan,mut kukat kestää noin kolme päivää ja sit kuihtuuvat. Onko tämä normaalia ja kauanko kestää podin muodostuminen,jos niitä nyt ollenkaan tulee? lajeina lombardo,hercules,caribbean red haba ja kasvavat turve,kevytsora,hiekka sekoituksessa.
lannoitus:merilevä ja kananpee.

Tinippa

Mikä olisi paras torjuntatapa kun jalapenoihini on iskenyt vihannespunkki? olen yrittänyt suihkutella kasveja ihan vedellä, mutta punkkeja on jo sen verran paljon ettei tunnu tehoavan. Luin jostain mäntysuopaliuoksesta, miten sitä tehdään? Chilit myös pudottelevat lehtiään ja osa lehdistä on hieman kellastuneita, johtuuko tämäkin punkeista?  :-\

CyberDog

Luultavasti johtuu punkeista tuo. Mä en oo saanut niitä lähtemään muulla kun tehokkaalla myrkyllä. Ihan perus raid on liian tehotonta. BioKill ainakin toimi mulla ja ilmeisesti toimii super raid jotenkin ja baygon kans.

Dwarf

Säilöin Lemon Dropit noin puolitoista viikkoa sitten etikkaliemeen ja nyt pohjalle on ilmestynyt valkoista mönjää ja valkosipuleihin on tullut sinistä väriä. Kysymys kuuluukin, että onko se hometta eli munasinko?  ::)

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Linda - heinäkuu 28, 2009, 13:02:04 ip
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - heinäkuu 28, 2009, 12:50:09 ip
Voit laittaa hyvin itämään kaktusmultaan. Voit sitten käyttää sitä puutarhamultaa kun siirrät isompaan purkkiin. Se minikasvari käy hyvin idättämiseen jos vaan on riittävän pieni että kosteus pysyy. Tai sä olet riittävän ahkera sumuttamaan :)

Mutta nyt on hieman huono talvea vasten idättää... kyllä ne menestyy talvellakin kun saavat vaan riittävästi valoa.


Ok, saan käytettyä pois nuo loput kaktusmullat :) Mä oon meidän "ylimääräisen" huoneen vallannu kasveille (mies on tosi tyytyväinen :D. Ikkunat on kahteen suuntaan eli tällä hetkellä päivänvaloa on tarjolla oikeestaan aamusta iltaan. Mutsi oli jostain kirpparilta ostanu jonkun sortin kasvilamppuja ja lupas ne lahjoittaa mulle eli valokin kyllä järjestyy :)

Mitenkäs noi turveruukut, uskaltaako niitä käyttää?

Noihin turveruukkuihin palatakseni. Olen kyllä sitä mieltä, että ne kannattaa polttaa nuotiolla pihassa ja käyttää sitten vasta kasveille. 8)Ovat jumittaneet monet kasvini aikanaan. Sekä chilit, että myös muut.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

wille

Lainaus käyttäjältä: Hombre - heinäkuu 31, 2009, 21:12:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Linda - heinäkuu 28, 2009, 13:02:04 ip
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - heinäkuu 28, 2009, 12:50:09 ip
Voit laittaa hyvin itämään kaktusmultaan. Voit sitten käyttää sitä puutarhamultaa kun siirrät isompaan purkkiin. Se minikasvari käy hyvin idättämiseen jos vaan on riittävän pieni että kosteus pysyy. Tai sä olet riittävän ahkera sumuttamaan :)

Mutta nyt on hieman huono talvea vasten idättää... kyllä ne menestyy talvellakin kun saavat vaan riittävästi valoa.


Ok, saan käytettyä pois nuo loput kaktusmullat :) Mä oon meidän "ylimääräisen" huoneen vallannu kasveille (mies on tosi tyytyväinen :D. Ikkunat on kahteen suuntaan eli tällä hetkellä päivänvaloa on tarjolla oikeestaan aamusta iltaan. Mutsi oli jostain kirpparilta ostanu jonkun sortin kasvilamppuja ja lupas ne lahjoittaa mulle eli valokin kyllä järjestyy :)

Mitenkäs noi turveruukut, uskaltaako niitä käyttää?

Noihin turveruukkuihin palatakseni. Olen kyllä sitä mieltä, että ne kannattaa polttaa nuotiolla pihassa ja käyttää sitten vasta kasveille. 8)Ovat jumittaneet monet kasvini aikanaan. Sekä chilit, että myös muut.


Komp. Ei ole täälläkään mitään positiivista kokemusta niistä. Ei yhtä ainutta turveruukussa idätettyä/taimikasvatettua onnistunutta kasvia.
Ne ruukut haihduttaa älyttömästi kosteutta, eikä juuret pääse niistä kunnolla ja tarpeeksi ajoissa läpi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Partsu

Samoja kokemuksia turveruukuista. Vaikka multa näyttää pinnalta suorastaan ylikostealta, on turveruukun auki repimisen jälkeen edessä aika ylläri kun pohja on täysin rutikuiva. Turveruukun puristelu kertoo vähän rahinallaan kuinka kostea se on pohjalta, mutta en en kyllä itse koske niihin enää ikinä. Läpinäkyvät muoviset kertakäyttömukit olivat näin aloittelijalle hyviä taimiruukkuja; näkee heti läpi kuinka kosteaa multa on ruukun pohjalla.

jeQQ

Kysymys:

Kaninpaska, toimiiko lannoitteena samoin kuin esim. kananpaska tai joku muu? Kaninpaskahan on vähän kuin hevosenlanta, eli heinäpapanoita. Jos saisi jotain hyötykäyttöä noille. :D

nuthero

Mikähän nyt voisi olla vikana, kun monet lehdistä näyttää tältä? Myös monia nuppuja on kuihtunut. (ensin ne avautuvat, sitten sulkeutuvat ja kuihtuvat.)

sik

Lainaus käyttäjältä: nuthero - elokuu 05, 2009, 22:13:29 ip
Mikähän nyt voisi olla vikana, kun monet lehdistä näyttää tältä? Myös monia nuppuja on kuihtunut. (ensin ne avautuvat, sitten sulkeutuvat ja kuihtuvat.)


Millä lannoitat?
Kuinka usein kastelet?