Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

ddog

Kivivillaa monet käyttävät idätykseen, vaan miten on, käykö lasivilla siihen? Vai onko siinä joku ominaisuus tai aine joka tekee siitä soveltumattoman? Olisi helposti saatavilla eikä tarvitsisi lähteä ostamaan mistään.

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: ddog - tammikuu 22, 2010, 15:10:05 ip
Kivivillaa monet käyttävät idätykseen, vaan miten on, käykö lasivilla siihen? Vai onko siinä joku ominaisuus tai aine joka tekee siitä soveltumattoman? Olisi helposti saatavilla eikä tarvitsisi lähteä ostamaan mistään.


Ei sovellu, aineista en muista varmaksi mutta olisikohan urea ollut yksi aine mitä se sisältää, ja kissanpissalle se haisee märkänä.

Eris

Kauanko teillä on suurinpiirtein kestänyt että sirkkalehtien aukeamisen jälkeen on tullut lisää lehtiä? Nyt on 23 taimessa sirkkalehdet auennut, mutta muita lehtiä vielä odottelen... Jotkut taitavat ollut olleet jo reilun viikon auki eikä vielä mitään...

bittipippuri

Jaa-a. Itselläni kävi niin, etteivät kirotut tahtoneet useammankaan viikon jälkeen kasvaa yhtään. Oli vissiin liian vetoisaa taimille. Tilanne parani siirrettyäni pienoiset suojaisampaan paikkaan ja 10 sentin päähän loisteputkista.

MadDog

Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 22, 2010, 19:45:08 ip
Kauanko teillä on suurinpiirtein kestänyt että sirkkalehtien aukeamisen jälkeen on tullut lisää lehtiä? Nyt on 23 taimessa sirkkalehdet auennut, mutta muita lehtiä vielä odottelen... Jotkut taitavat ollut olleet jo reilun viikon auki eikä vielä mitään...


Hmm.. empä laittanut aikoja muistiin mutta ensin varovasti lisää valoa vähän kerrallaan niin kyllä ne sieltä lähtee. Riippuu vähän lajikkeesta. Jos on ihan pienessä ruukussa niin kannattaa olla tarkkana ei pääse ihan kuivaksi nuutumaan...

Eris

Lainaus käyttäjältä: MadDog - tammikuu 22, 2010, 22:32:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 22, 2010, 19:45:08 ip
Kauanko teillä on suurinpiirtein kestänyt että sirkkalehtien aukeamisen jälkeen on tullut lisää lehtiä? Nyt on 23 taimessa sirkkalehdet auennut, mutta muita lehtiä vielä odottelen... Jotkut taitavat ollut olleet jo reilun viikon auki eikä vielä mitään...


Hmm.. empä laittanut aikoja muistiin mutta ensin varovasti lisää valoa vähän kerrallaan niin kyllä ne sieltä lähtee. Riippuu vähän lajikkeesta. Jos on ihan pienessä ruukussa niin kannattaa olla tarkkana ei pääse ihan kuivaksi nuutumaan...


Juup tuota valoa olen yrittänyt säädellä. Olen tehnyt niin että ensimmäisenä päivänä laitoin puoleksi tunniksi aamulla ja illalla valon alle, seuraavana päivänä tunniksi aamuin illoin jne... Nyt on siis 4,5h aamulla ja illalla olleet, pian varmaan alan pitämään aina valon alla kun olen kotona/hereillä. Lannoitettahan ei pidä vielä tässä vaiheessa antaa ja kastelenkin taimia melko usein, joten eivät varmasti pääse kuivumaan. Vetoista tuossa ei juurikaan ole, tosin jos ei lehtiä ala näkymään niin siirrän taimet kokeen vuoksi vaatekomeroon, jossa vetoa ei varmasti ole. Laskeskelin tuossa että kolme taimea on nyt ollut 10pv pinnalla, eikä lehtiä ole auennut. Onko normaalia? Nuo kolme kyseistä ovat Cayenne Long Slimejä...

Kaltsu

Itsellä chilien varsinaiset lehdet on ilmestynyt noin 5 päivän sisällä. Heti olen antanut 13h valoa, kun taimi on mullan läpi päässyt.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

TunturiTiger

Tuli tässä vaimon kanssa pelatessa mieleeni, että voisko tuota kivivillaa bubblerissa korvata jollain muulla materiaalilla? Joku "kuitujutska" oli pispalanpalmussa vaihtoehtona, mutta oisko jyvien tuhlaamista kokeilla mielenkiinnosta jotain jokaisesta kotitaloudesta löytyvää materiaalia?

Onko niin, että kivivilla on vaan helpoin ja varmin konsti?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 23, 2010, 00:21:24 ap
Tuli tässä vaimon kanssa pelatessa mieleeni, että voisko tuota kivivillaa bubblerissa korvata jollain muulla materiaalilla? Joku "kuitujutska" oli pispalanpalmussa vaihtoehtona, mutta oisko jyvien tuhlaamista kokeilla mielenkiinnosta jotain jokaisesta kotitaloudesta löytyvää materiaalia?

Onko niin, että kivivilla on vaan helpoin ja varmin konsti?

Varmaan se kuitujutska oli kookoskuitua. Liian hienoa tavaraa bubbleriin. Miksei lecasoraa tai oikeinpa hydrosoraa. Ks.just laitoin päiväkirjaani virityksestä juttua.

Jarkko T

Mistä mahtaa johtua, että mulla chilit kasvaa suht hitaasti ja kasvattavat mielellään hirveän varren (5-10cm) jo taimi vaiheessa ennenkuin rupeaa tekemään oikeita lehtiä? Valon puute tai etäisyys? Valoina toimii 15w megamanin "kasvi" eslit.

bittipippuri

Juu, kasvattavat vartta, jolleivät saa riitävästi valoa. Lamppuja lähemmäs tai lisää valoa. Loisteputket ainakin toimivat ihan mukavasti 10 sentin päässä kasvien latvoista.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Jarkko T - tammikuu 23, 2010, 13:14:34 ip
Mistä mahtaa johtua, että mulla chilit kasvaa suht hitaasti ja kasvattavat mielellään hirveän varren (5-10cm) jo taimi vaiheessa ennenkuin rupeaa tekemään oikeita lehtiä? Valon puute tai etäisyys? Valoina toimii 15w megamanin "kasvi" eslit.
Lainaus käyttäjältä: bittipippuri - tammikuu 23, 2010, 13:35:21 ip
Juu, kasvattavat vartta, jolleivät saa riitävästi valoa. Lamppuja lähemmäs tai lisää valoa. Loisteputket ainakin toimivat ihan mukavasti 10 sentin päässä kasvien latvoista.


Toi on mielestäni jännä juttu. Koska itsellä lähes kaikki taimet mitä idätin tällä ekalla kaudella, kasvoivat melko normaalisti. Eli: suht lyhyt varsi-sirkkalehdet-oikeat lehdet. Ainoastaan Champion oli sellainen joka venytti todella pitkän varren, ennen varsinaisia lehtiä.. Ja kaikille samat olosuhteet, valoa heti 12h/pv ja varovaista lannoitusta kun oikeat lehdet ilmestyneet. Kuulostaa hassulta, jos vain champion oli se joka vaatii paljon valoa, kun mulla kasvaa kuitenkin eri c.chinensejäkin..
#816

Eris

Itselläni myös tuo ongelma että taimen varret vain kasvavat mutta lehtiä ei näy. Millanen valaistus olisi paras tuohon lehtien kehittämis vaiheeseen? Itselläni on käytössä TODELLA huono lamppu joten nyt olisi jonkunnäköistä lampun ostoa suunniteltu. Vinkkejä kiitos? :)

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 23, 2010, 15:58:29 ip
Itselläni myös tuo ongelma että taimen varret vain kasvavat mutta lehtiä ei näy. Millanen valaistus olisi paras tuohon lehtien kehittämis vaiheeseen? Itselläni on käytössä TODELLA huono lamppu joten nyt olisi jonkunnäköistä lampun ostoa suunniteltu. Vinkkejä kiitos? :)

Lukaiseppa tuosta alkuun valaisuasiaa
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2568.0

Eli energiansäästölamppuja, loisteputkia tai natikkaa ;)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

33M3L1

Moi

Tästä on varmaankin tietoa saatavilla, mutta kysyn silti tyhymiä:

Kuin pitkä elinkaari chilikasvilla on ? Voidaanko saada enemmän kuin yksi sato per kasvi ? Millaisella aikasyklillä
suunnilleen ? Valosykliä pitääkö säätää eri kasvuvaiheissa ?

Laitoin siemenet veteen, annan olla 1 vrk ja sitten multiin. Keinovalo ja kesällä ansariin pihalle. fataliin kokoelma ja lemon drop.
Voiko naga morich saada satoa hyvällä keinovalolla ja / tai suomen kesässä ? Sitäkin olisi itämässä.

kiitos !


Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 23, 2010, 16:15:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Eris - tammikuu 23, 2010, 15:58:29 ip
Itselläni myös tuo ongelma että taimen varret vain kasvavat mutta lehtiä ei näy. Millanen valaistus olisi paras tuohon lehtien kehittämis vaiheeseen? Itselläni on käytössä TODELLA huono lamppu joten nyt olisi jonkunnäköistä lampun ostoa suunniteltu. Vinkkejä kiitos? :)

Lukaiseppa tuosta alkuun valaisuasiaa
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2568.0

Eli energiansäästölamppuja, loisteputkia tai natikkaa ;)


Mie suosittelen tähän kasvuvaiheeseen nuita ledipaneeleja, täällä siittä oli jo puhetta. Suosittelen samoin myös monimetallia, käytettynä saa 70 tai 150 wattisia 50 eurolla esim. Aqua-webin myyntipalstalta, kunhan kahtelee.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Eris

Aivan niin tuota ledipaneeliakin miettisin, saatta olla vaan vähän hankalampi tuollainen hankkia kun ESLit tai loisteputket... Loisteputkea nyt olen miettinyt kun noita taimiakin on se 27 kpl jo niin pitäisi kaikki valon alle saara...

Kimppu

Saahan nuita paneleja tuolta verkkokaupasta, ihan Suomesta. Ja (ainaki pikku-)esleihin verrattuna aivan ylivoimainen, valon alla mulla oli tuommosia kymmensenttisiä taimiaki kertakäyttömukipurkeissa 24 kpl. Mutta tuommonen 70 watinki monimetalli olis tietenki omassa sarjassaan, voihaan ripustaa korkealle ja valon alle mahtuu hyvin vaikka sata pikkutainta. Käytettynä myydään aika ajoin Lival -merkkisiä.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Lastunen

Mikä on ihanteellisin kasvupaikka chileille kesäaikaan? Olettaisin että kasvihuone varjoisalla / puolivarjoisalla paikalla? Kysyn ihan sillä, että asun maalla ja omakotitalossa joten vaihtoehtoja löytyy ja etenkin mahollisuus todeuttaa mahollisimman optimaaliset olosuhteet.

Kyselen siksi jo näin sydäntalvella, että tietää ruveta jahtaamaan jostain ikkunalaseja tms. roinaa mahollista kasvihuoneen rakentelua varten.
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

wille

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 24, 2010, 10:03:14 ap
Mikä on ihanteellisin kasvupaikka chileille kesäaikaan? Olettaisin että kasvihuone varjoisalla / puolivarjoisalla paikalla? Kysyn ihan sillä, että asun maalla ja omakotitalossa joten vaihtoehtoja löytyy ja etenkin mahollisuus todeuttaa mahollisimman optimaaliset olosuhteet.

Kyselen siksi jo näin sydäntalvella, että tietää ruveta jahtaamaan jostain ikkunalaseja tms. roinaa mahollista kasvihuoneen rakentelua varten.



Mulla on kasvihuone täysin avoimella paikalla. Hyvin pärjäävät sielläkin, kunhan tuuletus pelaa. Totutellessa menee tovi mutta kunhan tottuvat niin tykkäävät. Pubescenseja ei kannata kasvariin työntää. Liikaa lämpöä niille.

Mulla on kasvari ihan kasvihuonemuovista. Sama muovi kestänyt jo kaksi kesää. Katon tosin irrotan talveksi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit