Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Xbow

lokakuu 02, 2010, 18:04:06 ip #1340 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2010, 18:19:35 ip käyttäjältä Xbow
Juu, se tuli havaittua, että mitatut chileihin kohdistuvat luksit kaksinkertaistuivat heti, kun pikkusen laittoi heijastusta. Eli heijastimella todellakin on merkitystä. Joku ihan perus heijastin on parempi kuin ei heijastinta ollenkaan.

Sille, mitä mittari  sentin päässä lampusta näyttää, ei käytännössä ole merkitystä. ~10-40cm lukema taimikasvatusta silmälläpitäen merkityksellinen, Isommille chileille sitten riippuen chilin koosta ja tarvittavasta pinta-alasta.

Kokeilutuntumalla tuntuupi 10k luksia 10cm ruukun multapinnasta piisaavan taimivaiheessa, omalla mittarilla sekä päivänvalo halpisloistareilla.

Taimivaiheessa tuplaloistari tuntuu erinomaiselta, sen alle kun saa useamman taimen saamaan valoa. Vastaavan virityksen saanee myös useammalla vaikkapa 15W eslilä. Isolla eslillä taasen vaikka 10k lux pinta-alan saa kohtuulliseksi, kun pitää lamppua korkeammalla.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Legoinsinööri



Sain just pienen ja kohtuullisen näköisen hyllyn eteisen seinälle jossa roikkuu 2 x 30w tertialit joten muunneltavuuttakin jäi kivasti. Tarkoitus on varmaan silpoa tämän vuoden kasvit taimitusten aikaan ja varata toinen puoli silvotuille ja toisella puolella laskea lamppua taimille.

koodi

Ostin nyt tuommosen  megaman artco valaisimen pitkän harkinnan jälkeen, vaikkakaan sitä ei ole kovin vuolaasti täällä kehuttu. Syy miksi ostin semmosen, on se että samassa taloudessa asuu henkilö joka vaatii valaisimelta myös edes jonkinlaista tyyliä, eikä oikein sopivaa roikkuvaa valaisinta ikinä löytynyt. Asiani kuitenkin oli että siihen saa (saisi) kytkeä max 15W lampun, mitkähän mahtavat olla syyt sille ? Sulaako koko skeida jos sinne laittaa esim 30W ??

Murderado

Lainaus käyttäjältä: koodi - lokakuu 04, 2010, 18:25:18 ip
Ostin nyt tuommosen  megaman artco valaisimen pitkän harkinnan jälkeen, vaikkakaan sitä ei ole kovin vuolaasti täällä kehuttu. Syy miksi ostin semmosen, on se että samassa taloudessa asuu henkilö joka vaatii valaisimelta myös edes jonkinlaista tyyliä, eikä oikein sopivaa roikkuvaa valaisinta ikinä löytynyt. Asiani kuitenkin oli että siihen saa (saisi) kytkeä max 15W lampun, mitkähän mahtavat olla syyt sille ? Sulaako koko skeida jos sinne laittaa esim 30W ??


Yleensähän nuo tehorajoitukset ovat laskettu pelkästään lämpenemistä silmällä pitäen. Lisäksi nuo rajoitukset koskevat hehkulamppuja, jotka tuottavat eniten lämpöä. Tuohon valaisimeen saa siis laittaa 15W hehkulampun (todennäköisesti hieman suurempikin vielä menee, mutta tulipalon/vioittumisen riski kasvaa). Energiansäästölampuissa on huomattavasti parempi hyötysuhde kuin hehkulampuissa (en tosin tähän hätään muista tarkkoja lukuja, olisikohan ollut jossakin 50-70% välimaastossa), jolloin niiden lämmöntuotto on pienempi. Eli voit laittaa yli 15W energiansäästölampun siihen valaisimeen. Epäilisin, että 30W energiansäästölamppu on vielä täysin turvallinen tuohon valaisimeen. Joku korjatkoon, jos olen väärässä.

chilihardhead.fi

Kannattaa tarkistaa piuhat ja kytkennät ensin, ei ne tehorajoitukset aina ole  lämmön takia.

Kyseisestä lampusta ei ole tietoa, mutta kyllä vastaan on tullut paljon sellaisia valaisimia, joissa on ihan liian ohuet piuhat tai heikot kytkennät.

Tehon tuplaaminen vaikuttaa jo aika paljon.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Mieli%

Lainaus käyttäjältä: koodi - lokakuu 04, 2010, 18:25:18 ip
Asiani kuitenkin oli että siihen saa (saisi) kytkeä max 15W lampun, mitkähän mahtavat olla syyt sille ? Sulaako koko skeida jos sinne laittaa esim 30W ??


Ei sula, mutta ole varovainen ettei lamppu, lampun kanta ota itseensä. Siinä ei pääse ilma kiertämään ja isommat lamput kuumuu. Huomaat kyllä hetken käytön jälkeen mustuneet kannat.
Ei kannata pitää päällä, kun et itse ole kotona.

Kannattaa tehdä reiät kuvun yläosaan, jos haluaa lamppujen kestävän...

koodi

Johdot tosiaan näyttää melko ohkasilta, josko ne siitä vaihtais. Ja tosiaan tuo tuntuu lämpenevän aika kovasti tuolta ylhäälhä, että taidan sinne tehdä ne reiät. Katsotaan mitä tuleman pitää  :)

-mIDE-

Vaikka kuinka etsin, en haulla löytänyt vastausta.

Pitääkö noita vasta sirkkalehtivaiheessa olevia kasveja valaista 24/7? Missä vaiheessa muutetaan tuo valaistus jaksottaiseksi?

Legoinsinööri

Ajatellaan taas hetki luonnonmukaisesti niin harvemmin sielläkään aurinko möllöttää 24/7.

Macex

Lainaus käyttäjältä: -mIDE- - lokakuu 05, 2010, 10:24:13 ap
Vaikka kuinka etsin, en haulla löytänyt vastausta.

Pitääkö noita vasta sirkkalehtivaiheessa olevia kasveja valaista 24/7? Missä vaiheessa muutetaan tuo valaistus jaksottaiseksi?
Ei kai nyt sentään mitään 24/7 tartte. Eiköhän ne varmaan 18/6:llakin pärjää. Itse laittaisin 20/4. Mut eiköhän joku tainnut täällä foorumilla jossain toisessa aiheessa sanoa, että eiköhän se oo noiden "yrttimiesten" juttuja nää valotusjaksottamiset.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

CyberDog

Yrttimiesten hommia ne. Luonnossahan noi saa semmoista 12/12 jaksoa suurin piirtein. Tai siis 10/14 -14/10 pauttiarallaa. Mä olen antanut sellaista 12-14 tuntia valoa. Kasvi tarttee lepojakson kuitenkin ja se tekee juttuja silloinkin.

btw Macex. Onko oma kuva avatarina ;)

Macex

lokakuu 05, 2010, 11:39:15 ap #1351 Viimeisin muokkaus: lokakuu 05, 2010, 11:40:56 ap käyttäjältä Macex
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - lokakuu 05, 2010, 11:15:25 ap
Yrttimiesten hommia ne. Luonnossahan noi saa semmoista 12/12 jaksoa suurin piirtein. Tai siis 10/14 -14/10 pauttiarallaa. Mä olen antanut sellaista 12-14 tuntia valoa. Kasvi tarttee lepojakson kuitenkin ja se tekee juttuja silloinkin.

btw Macex. Onko oma kuva avatarina ;)
Mäkin annan 10/14 jaksotuksella, mulla on vaan toi natikka, että riittänis sillä joku 8/16:n
CyberDog: Ei, mutta emännän kuva kylläkin ;)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

pansu

Lainaus käyttäjältä: koodi - lokakuu 04, 2010, 22:15:14 ip
Johdot tosiaan näyttää melko ohkasilta, josko ne siitä vaihtais. Ja tosiaan tuo tuntuu lämpenevän aika kovasti tuolta ylhäälhä, että taidan sinne tehdä ne reiät. Katsotaan mitä tuleman pitää  :)


Millaisen lampun sait sinne mahtumaan? Itse kun katselin niin tuntui, että kovin paksukantaista lamppua ei saa kyllä laitettua valaisimeen.

JanneN

Työkaverin kanssa Biltemassa ihmeteltiin vastaavaa lamppua kun mikä kyseisessä linkissä on
http://www.el-brix.fi/shop/product_details.php?p=1477
Onko kukaan tehnyt tuommoisesta chilivaloa? Mihin valaisimeen nuo sopisi?

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/35/large/35-0046_l.jpg

Tuollainen oli Biltemassa mutta suositus oli muistaakseni 2 x 26w

Mr_Green_

Höhöö ja Hey!

En löytänyt keskustelua aiheesta joten kysäisenpä täältä, että onkos kellään haisua onko valolla merkitystä siemenen itävyyteen? Siis chileistä kun on kyse...eli pimeässä vai valossa? Mielipiteitä? Thanks...

Legoinsinööri

Kun ne on nuo lehdet, jotka sitä valoa vastaan ottaa. Itämiseen liittyen ainoat vaikutukset ovat valaistuksesta lämpö ja sen kautta veden haihtuminen kasvualustasta.

MasaT

Itämisen jälkeen itu vaatii kuitenkin runsaasti valoa, eli sitä lamppua kannattaa pitää silti ja tuottaahan tuo lamppukin lämpöä.

mohla

Jotkin lajit tuppaa venähtämään pian itämisen jälkeen ihme hujopeiksi, jos valoa ei ole riittävästi. Kaipa se on kasvin eloonjäämisrefleksi tavoitella valoa kauempaa tms. pituuskasvullaan. Viime kerrasta viisastuneena seuraavassa idätyksessä valitsen valoisan paikan ja/tai valaisimen käytön jo idätyksessä.

Mr_Green_

Jeps! Kiitti vastauksista. Joidenkin kasvien kohdalla homma on kuitenki niin, että siemen itää vasta kun tulee edes pilkahdus valoa jostain. Noh...anyway....kokeilen molempia vaihtoehtoja. Katsotaan kiitos hei... =)

jenze

lokakuu 21, 2010, 15:25:47 ip #1359 Viimeisin muokkaus: lokakuu 21, 2010, 15:27:26 ip käyttäjältä jenze
Apua aloittelijalle!!!

Sain tuollaisen 5 chililajin kasvatus(idätys) setin lahjaksi tyttöystävältä kun chilien kasvatusta olin jo harkinnutkin.
Kävin samantien ostamassa bauhaussista megamanin 15W kasvilamppu/polttimo setin ja pistin siemenet ohjeiden mukaan lampun alle itämään.
Parin viikon kuluttua ensimmäiset lähtivätkin kasvamaan ja nyt noin kuukauden jälkeen kaikista lajikkeista kasvaa yksi tai useampi verso.

Sitten tein ensimmäisen virheen eli tulin lukemaan tätä foorumia ;)
Kyseinen lamppu kun ei pidä edes rairuohoa talven yli hengissä jos kokeneempia harrastajia uskoo.

Ja mitä tahansa lamppuviritelmää ei sovi tehdä tuon lahjan ostajan "rajoittuneen" esteettisen silmän takia...

Tuo megamanin lamppu joka meni rimaa hipoen edellä mainitun tarkastuksesta läpi ei salli 15w isompaa lamppua sisäänsä.

Toisessa huoneessa olisi sitten 3kpl roikkuvia kohdevalaisimia työtason yläpuolella mutta e14 kannalla.
Näihin saisi laittaa 40w lampun mutta tämä https://www.netrauta.fi/portal/sisustaminen/valaistus/polttimot/energiansaastolamput/polttimo_spirale_esl__20w__e14__lamminvalkoinen on tehokkain mitä olen tähän mennessä löytänyt.

Pitäisikö tuollainen chilin elossa jos laskee aivan kasvin yläpuolelle 1 lamppu per puska?
Ja löytyykö lajikkeita jotka tekisivät satoakin vähemmällä valaistuksella?

Lajikkeet: tabasco,anaheim,jalapeño,chili demon red, hungarian hot wax.