toukokuu 13, 2024, 14:03:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan 2022 kasvihuoneessa

Aloittaja Rähinä-Reetta, maaliskuu 06, 2022, 13:07:47 ip

« edellinen - seuraava »

Rähinä-Reetta

Salsakokkailua aloittelin tänään keltaisella mangosalsalla, mukaan meni kasvattamaani Golden California Wonder -paprikaa, Aji Charapitaa ja Habanero Caribbean Redia.


miiksuli

Onko toi mango chili salsa vaan pastaroitu? Pitäisi varmaan itsekin tehdä jotain kun olis pari kourallista super hottei 🔥🔥🥵

Rähinä-Reetta

elokuu 19, 2022, 10:45:34 ap #42 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2022, 10:50:55 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 19, 2022, 10:22:13 apOnko toi mango chili salsa vaan pastaroitu? Pitäisi varmaan itsekin tehdä jotain kun olis pari kourallista super hottei 🔥🔥🥵

Kuumennan pestyt lasipurkit uunissa 150 asteeseen steriloidakseni ne ennen täyttöä ja keitän kannet vedessä. Salsa on umpioitu marttojen ohjeella (en ole täyttänyt purkkeja piripintaan kuten ohjeessa, mutta se ei ole vaikuttanut säilyvyyteen, vuodessa tulevat kellarista syödyiksi).

Kyllähän nuo itsetehdyt soosit voittavat kaupan sellaiset, kannattaa kokeilla. :)

Tervo

Hyvältä näyttää mango.

Me keiteltiin täällä mökillä karviaischutney kera noiden cayenne -chilien Sydänmerkin ohjeen mukaan.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Tervo - elokuu 19, 2022, 13:40:35 ipHyvältä näyttää mango.

Me keiteltiin täällä mökillä karviaischutney kera noiden cayenne -chilien Sydänmerkin ohjeen mukaan.

Kuulostaa hyvältä ja varmasti onkin! Meidän karviaispuskat on niin ränsistyneet, ettei niissä ole marjaa oikein nimeksikään.

Tervo

Me on nyt vähän toistakymmentä vuotta asuttu tässä omakotitalossa, uusittu miltei kaikki puskat ja puut, vaihtelevalla menestyksellä. Omenapuut menee jäniksille ja myyrille, loput kelpaa linnuille, mut saa niistä aina joskus itsellekin.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Tervo - elokuu 19, 2022, 16:29:16 ipMe on nyt vähän toistakymmentä vuotta asuttu tässä omakotitalossa, uusittu miltei kaikki puskat ja puut, vaihtelevalla menestyksellä. Omenapuut menee jäniksille ja myyrille, loput kelpaa linnuille, mut saa niistä aina joskus itsellekin.

Samalla tavalla vaihtelee menestys täälläkin, viime talvena meni esim. monta nuorta omenapuuta jäniksille.

ekonyymi

Meillä on pari omenapuuta päässyt sen verran kypsään ikään, että hyvänä vuonna on kädet täynnä omena-askareita. Tänä vuonna, kuten monena muunakin, ne tuppaavat tippumaan puusta ennen aikojaan, mutta on siellä vielä aika hyvin satoa puussakin. Omenoista en ole keksinyt mitään superhyvää chilijuttua, omenahilloon laitoin joskus vähän potkua, mutta vaikka se ei huonoa ollut, niin ei ole tullut tehtyä lisää. Sen sijaan kurkkuja olen säilönyt chilien kanssa, on suht helppoa ja ne on tullut syötyä pois. Nyt löysin pakkasesta pari vuotta vanhan mangosalsan, jestas että olikin hyvää. Täytyy tehdä lisää.

Jääkaappiin jääviä salsapurkkeja olen vain huuhdellut vedenkeittimen 100-asteisella. Hyvin ovat säilyneet seuraavaan kesään.

miiksuli

Oisko ohjetta tuolle mango soosille? Vois itekin kokeilla.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 21, 2022, 08:10:55 apOisko ohjetta tuolle mango soosille? Vois itekin kokeilla.

https://www.motherearthnews.com/real-food/salsa-de-aji-limo-zmaz06fmzwar

Olen tehnyt tuolla Lemon Drop -salsan reseptillä. En ole tehnyt salottiviinietikkaa tosin, kuten ohjeessa, olen käyttänyt siideriviinietikkaa ja silpunnut joukkoon pienen sipulin lisäksi. Ohjeitahan ei saisi kovin muunnella jottei niiden säilömisturvallisuus (happamuus) muuttuisi, mutta tämä on sen verran hapan ettei pienet muutokset chilin määrässä tai sipulin lisääminen ole muuttaneet happamuutta, olen sitä ph-mittarilla tarkkaillutkin toisinaan.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: ekonyymi - elokuu 20, 2022, 19:55:18 ipMeillä on pari omenapuuta päässyt sen verran kypsään ikään, että hyvänä vuonna on kädet täynnä omena-askareita. Tänä vuonna, kuten monena muunakin, ne tuppaavat tippumaan puusta ennen aikojaan, mutta on siellä vielä aika hyvin satoa puussakin. Omenoista en ole keksinyt mitään superhyvää chilijuttua, omenahilloon laitoin joskus vähän potkua, mutta vaikka se ei huonoa ollut, niin ei ole tullut tehtyä lisää. Sen sijaan kurkkuja olen säilönyt chilien kanssa, on suht helppoa ja ne on tullut syötyä pois. Nyt löysin pakkasesta pari vuotta vanhan mangosalsan, jestas että olikin hyvää. Täytyy tehdä lisää.

Jääkaappiin jääviä salsapurkkeja olen vain huuhdellut vedenkeittimen 100-asteisella. Hyvin ovat säilyneet seuraavaan kesään.

Harmittaa kyllä tuo oma surkea menestys omenapuiden kanssa, pari satoikäistä on jäänyt henkiin muttei kunnollista säilöntälajiketta.
Salsat menevät meillä parhaiten käyttöön, mitä säilöntään tulee. Hilloissa chiliä olen käytellyt lähinnä mansikan kanssa. Etikkachilä olen kokeillut tehdä silloin tällöin mutta se paras resepti on löytymättä vielä.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - elokuu 21, 2022, 10:19:11 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 21, 2022, 08:10:55 apOisko ohjetta tuolle mango soosille? Vois itekin kokeilla.

https://www.motherearthnews.com/real-food/salsa-de-aji-limo-zmaz06fmzwar

Olen tehnyt tuolla Lemon Drop -salsan reseptillä. En ole tehnyt salottiviinietikkaa tosin, kuten ohjeessa, olen käyttänyt siideriviinietikkaa ja silpunnut joukkoon pienen sipulin lisäksi. Ohjeitahan ei saisi kovin muunnella jottei niiden säilömisturvallisuus (happamuus) muuttuisi, mutta tämä on sen verran hapan ettei pienet muutokset chilin määrässä tai sipulin lisääminen ole muuttaneet happamuutta, olen sitä ph-mittarilla tarkkaillutkin toisinaan.
Kiitti. Koitan metsästää mangoja :) Ei aina löydy hyvii.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 21, 2022, 11:20:56 apKiitti. Koitan metsästää mangoja :) Ei aina löydy hyvii.

Itse metsästelen niitä pääasiassa Lidlistä, tosin nytkin oli yksi sisältä pilaantunut joukossa että ei ihan 100% onnistunut sieltäkään.

miiksuli

elokuu 21, 2022, 12:41:27 ip #53 Viimeisin muokkaus: elokuu 21, 2022, 12:52:46 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - elokuu 21, 2022, 11:28:33 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 21, 2022, 11:20:56 apKiitti. Koitan metsästää mangoja :) Ei aina löydy hyvii.

Itse metsästelen niitä pääasiassa Lidlistä, tosin nytkin oli yksi sisältä pilaantunut joukossa että ei ihan 100% onnistunut sieltäkään.
Samaa ajattelin. Käydä liitelissä :) Hmm. Mä vähän poikkean tuosta reseptistä kanssa kun shalotti etikkaa ei nyt viitsi rupee tekemään niin ajattelin käyttää omenaviinietikkaa ja ehkä säilöntälientä. Ei oikeastaan muuten poikkea tuo säilöntäliemi kun että painosta puolet on sokeria ja vähän mausteita.

Edit. Vinkkinä muuten että Star Sanilla voit desifoida kaikki purkit eikä tarvi keittää. Säästää energiaa ja on nopeampi.

https://lappo.fi/tuote/desinfiointiaine-star-san-118-ml/

"Desinfioi säiliöt ja välineet
Vaaraton ympäristölle, hajoaa itsekseen
Kontaktiaika vain 60 sekuntia!"

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 21, 2022, 12:41:27 ipSamaa ajattelin. Käydä liitelissä :) Hmm. Mä vähän poikkean tuosta reseptistä kanssa kun shalotti etikkaa ei nyt viitsi rupee tekemään niin ajattelin käyttää omenaviinietikkaa ja ehkä säilöntälientä. Ei oikeastaan muuten poikkea tuo säilöntäliemi kun että painosta puolet on sokeria ja vähän mausteita.

Edit. Vinkkinä muuten että Star Sanilla voit desifoida kaikki purkit eikä tarvi keittää. Säästää energiaa ja on nopeampi.

https://lappo.fi/tuote/desinfiointiaine-star-san-118-ml/

"Desinfioi säiliöt ja välineet
Vaaraton ympäristölle, hajoaa itsekseen
Kontaktiaika vain 60 sekuntia!"


Kiitos vinkistä!

miiksuli

Tuota käyttelen kaikessa mitä teen ja säilyy vuosia jos oikein tekee :) Ei toki kaikki säily niin pitkään kun riippuu mitä tekee. Löysin myös kaikki ainekset. Varmaan riittää yks Peach Bleederi? Se on hedelmäinen aromiltaan ja noin kuusi kertaa tulisempi kuin habanero keskimäärin. Tietty paljon tulisempi kuin ohjeen chilit...

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 21, 2022, 15:20:43 ipTuota käyttelen kaikessa mitä teen ja säilyy vuosia jos oikein tekee :) Ei toki kaikki säily niin pitkään kun riippuu mitä tekee. Löysin myös kaikki ainekset. Varmaan riittää yks Peach Bleederi? Se on hedelmäinen aromiltaan ja noin kuusi kertaa tulisempi kuin habanero keskimäärin. Tietty paljon tulisempi kuin ohjeen chilit...

Kuulostaa tehokkaalta tapaukselta. :) Kyllähän kuudesta habanerostakin saa jo ihan mukavasti potkua aikaan.

Rähinä-Reetta

Elokuun lopun levahtanutta chiliviidakkoa. Säilöntäsuunnitelmia pitäisi laatia edelleen.







Serrano

Black Cobra

--

Melonejakin on tullut muutamia lisää, pieniksi tahtovat jäädä mutta ovat makeita ja mehukkaita.




marek

Ooo, miten komeaa satoa siellä tulossa  :)
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/