toukokuu 13, 2024, 21:39:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ABK:n kausi 2012!

Aloittaja Aku, syyskuu 05, 2011, 20:16:54 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 01, 2012, 13:32:48 ip
Itsellähän nuo Tovariit joita kasvamassa, on tilattua myöskin ausseista. Itävyys oli hyvä vrt. Tovariin yleiseen itämiseen.


Itsellä oli kahden eri kaupallisen aussimyyjän siemeniä täksi kaudeksi itämässä. Ensimmäisestä vanhemmasta satsista, mitä ei enää ole myynnissä, iti pari (ei päätynyt kuitenkaan kasviksi asti) ja uudemmasta ei yhtään. Uudempi satsi on samaa kuin ABK:lla, eli en henkeä pidätellen itämistä odottaisi. Tilasin siemeniä kuitenkin reilusti, joten toivoa saada kasvi aikaiseksi on edelleen olemassa.

Tuo biblon hyvä itävyys siemenissään on kuitenkin huojentavaa. Kumpaahan siemensatsia ja toimittajan takaa tämän hyvän itävyyden omaavat siemenet mahtoivat olla. Käsittääkseni vanhemman siemenmyyjän siemenistä on peräisin muut tällä hetkellä Suomessa kasvavat kasvit.

Aku

Puolisen vuotta lienen ainakin valmis odottelemaan itämistä, kiire minulla ei missään nimessä ole. ;)

PP

Lainaus käyttäjältä: ABK - syyskuu 02, 2012, 15:44:17 ip
Hienoa, että asia on näin. :)



Nyt kun olen hutkinut neljäsosan kasvihuoneen viidakosta pois edestä, niin rocotojakin pystyy jo kuvaamaan. Manzano Rojo tuottaa ihan kivasti möllyköitä, ei tosin mitään Jewen ta PP:n rocotojen kaltaista mahtisatoa.




Hyvältä näyttää, ja tuossa on Rojoksi paljon podeja. Kuvasta puuttuu varmaan osa kasvista? Se on mulla selvästi vähäpodisin, mutta podit on järkäleitä.

jewe

Pakko nyt itsekin kommentoida ABK:n Manzanoa. Kasvihan on mahtava ja täynnä podeja eli enemmän kuin omassa Manzanossa joka PP:n tapaan on yllättävän vähäpodinen tänä vuonna mutta mollukat aika isoja.

Aku

Kiitoksia kehuista vaan.  :) Manzano Rojoni on hieman yli metrin korkea ja hieman sitä leveämpi. Kyseisestä kasvista katkesi puolet latvuksesta jo alkukesästä, kun silloin vähäisenkin sadon paino kävi liian suureksi. Hieman myöhemmin katkesi myös toinen osa latvuksesta, mutta se jatkoi kasvuaan takaisin teipin avulla 'vartettuna'. Malliltaan kasvi on nyt kuin pieni puu. Kovasti tekisi mieli talvettaa se, mutta kun tilaa ei ole loputtomasti.

Voisitteko muuten suositella jotakin tuottoisaa rocotolajiketta ensi kaudeksi?

jewe

Lainaus käyttäjältä: ABK - syyskuu 02, 2012, 22:08:53 ip
Voisitteko muuten suositella jotakin tuottoisaa rocotolajiketta ensi kaudeksi?


Ultra Pube, tämän iltaisen sadonkorjuun jälkeen 115 podia kerätty ja lisää vielä tulee. Podit tosin pienempiä kuin Manzanolla.

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 02, 2012, 21:48:42 ip
Pakko nyt itsekin kommentoida ABK:n Manzanoa. Kasvihan on mahtava ja täynnä podeja eli enemmän kuin omassa Manzanossa joka PP:n tapaan on yllättävän vähäpodinen tänä vuonna mutta mollukat aika isoja.


Jos Manzano Rojonne on bluesmanilta lähtöisin niin ne on todennäköisiä hybridejä, eli kaikki kasvit erilaisia. Komea sato tulossa on kuitenkin vaikkei siis välttämättä mitenkään vertailukykyinen muihin samalla nimellä kulkeviin.

Aku

Tammisillan puutarhalta ostin tuon taimen alkukaudesta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 02, 2012, 23:04:58 ip
Jos Manzano Rojonne on bluesmanilta lähtöisin niin ne on todennäköisiä hybridejä, eli kaikki kasvit erilaisia. Komea sato tulossa on kuitenkin vaikkei siis välttämättä mitenkään vertailukykyinen muihin samalla nimellä kulkeviin.


Mistä tällainen tieto? Omat MR:n siemenet on Bluesmanilta, mutta viime ja tänä vuonna on olleet samanlaisia, ja nyt ABK:n kasvin podit näyttää ihan samalta kuin oman. Mikä niissä pitäisi muuttua ja minkä lajikkeiden risteytyksestä on kyse?

biblo

Itsellä tuo Tovarii otti sen näfti 2kk itääkseen. Kasvu on ollut pirun hidasta. Huono hoito oletettavaa.
"Grow food, not lawns"

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 03, 2012, 00:29:09 ap
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 02, 2012, 23:04:58 ip
Jos Manzano Rojonne on bluesmanilta lähtöisin niin ne on todennäköisiä hybridejä, eli kaikki kasvit erilaisia. Komea sato tulossa on kuitenkin vaikkei siis välttämättä mitenkään vertailukykyinen muihin samalla nimellä kulkeviin.


Mistä tällainen tieto? Omat MR:n siemenet on Bluesmanilta, mutta viime ja tänä vuonna on olleet samanlaisia, ja nyt ABK:n kasvin podit näyttää ihan samalta kuin oman. Mikä niissä pitäisi muuttua ja minkä lajikkeiden risteytyksestä on kyse?


Bluesmanilla oli Manzano Amarillon (Keltainen Omena) siemeniä, joista kuitenkin tuli punainen hedelmä, joten hän nimesi sen Manzano Rojoksi (Punainen Omena). Kyseessä voi siis olla hybridi tai siementen sekaantuminen.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 18, 2009, 02:00:50 ap
Eli olisko tämä peruvian rocoto rojo? Fataliin listalla näyttää samalta. Pussissa kyllä luki manzano amarillo.


Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 18, 2009, 14:49:26 ip
Tämä kyseinen lajike oli alusta saakka tummahkon vihreä, sitten tummui ja alkoi punastella. Ei ole ollut missään vaiheessa kirkkaanpunainen.
Mulle riittää mainio maku, olkoon se nimeltään nyt sitten vaikka Rocoto rojo manzano error mistake in seed packeting. Tietysti periaatteessa olis mukava kun tietäis aina mitä on kasvattelemassa.

jewe

Taas näistä nimistä väännetään. Eli minun, PP:n ja ABK:n Manzanot ovat alunperin samasta Bluesmanin kannasta jonka nimen hän itse keksi kuten mm. päiväkirjassani todettiin 17.7. Itse lahjoitin pari vuotta sitten ison läjän näitä Manzanon siemeniä Tammisiltaan joten ABK:n ostama taimi on tod.näk. samoista siemenistä idätetty.
Eli ulkomaisissa nettikaupoissa myytävät Manzano Rojot eivät ole samoja kuin nämä kuten podien muodoista näkyy, onko tuolla lopulta jotain väliä.

Aku



Taidan lopettaa tämän vuoden päiväkirjan näihin tunnelmiin. Keräsin tänään satoa Lemon Dropista 83 gramman verran. Kypsyminen on hidastunut ulkona jo selvästi. Satoa olen yhteensä kerännyt tähän mennessä 457 g. Olen tyytyväinen tämän kauden saavutuksiini. Kerään varmasti pian loputkin sadosta ja tällöin lopullinen kerätyn sadon massa tulee olemaan yli kilon.

Tuholaisia tällä kaudella ei kasvieni kimpussa ole hirveästi ollut - muutamaa kirvaa ja ripsiäistä lukuunottamatta. Ne olen myrkyttänyt välittömästi.

Ensi kauden kasvatteluihin olen jo ottanut varaslähdön. Niistä tein uuden päiväkirjan, kun ei viitsi tähän peräänkään kymmeniä sivuja kirjoitella. Säilyy asiat ja omat muistiinpanot paremmin löydettävissä.

Uusi päivyri: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12084.0#new

Lillen

Kiitokset tämän kauden päivyristä, on ollut ilo lukea ja seurata touhuasi siellä!
Tsemppia ja onnea tulevalle kaudelle!

Villit tosiaan kiinnostavia, niitä on todella mielenkiintoista tutkia ja tehdä eri kokeiluja.