huhtikuu 28, 2024, 16:01:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sisäkasvatus jatkuu 2022

Aloittaja miiksuli, tammikuu 28, 2022, 18:27:07 ip

« edellinen - seuraava »

Chliina

Oho, näyttävät aika hurjille! >:D

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chliina - toukokuu 17, 2022, 05:23:28 apOho, näyttävät aika hurjille! >:D
Näyttäis olevan vähän pienempiä mun chilit kun SLP:n. Mutta sama se tolla WhiteHotPeppersilläkin että sen chilit ollut aika massiivia. Mutta ei sillä koolla ole väliä :) Ainakaan chileis... Tai no jos haluu tulisempia niin yleensä pienemmät on tulisempia ja tästä on myös tehty tutkimustakin. Tietynlaisilla lannotteilla chilit jää pieniksi mutta voi olla paljon tulisempia kuin erilannotteilla kasvavat isommat.

Chliina

Ahaa, koolla siis todellakin on väliä😄

Typen määrälläkö sitä kokoa säädellään, vai onko hienosyisempää tuunausta lannoitteiden kanssa?

miiksuli

toukokuu 17, 2022, 18:36:56 ip #43 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2022, 18:47:43 ip käyttäjältä miiksuli
@Chliina Riippuu kummalla puolella peiliä oot :)

Nyt heitit semmosen kyssärin ettei oo antaa vastausta. En lukenut niin tarkkaan noita tutkimusraportteja. Mutta kokeilussa oli orgaaninen- ja mineraalilannotteet. Yhdessä tekivät tulisempia ja pienempiä chilejä. Täytyy ettii toi tutkimus toiselta foorumilta. Laittelen tänne kunhan ehtinen.

Nyt tuli noi Blumat kastelujärtelmät. Muutamalle ruukulle saan noi laitettua. Osalla on jo niin juurtuneet astiat ettei voi laittaa blumatia ilman tuhoamatta osaa juuristoa. Vähän epäilyttää tuo 75 ml vettä 24H. XL mallilla oli 125 ml 24H. Ei taida riittäneen kun meikä joutuu kastelee noita 200-500 ml päivässä. Mutta voi helpottaa kastelutaakkaa.

miiksuli

toukokuu 18, 2022, 03:48:53 ap #44 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2022, 04:13:47 ap käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Chliina - toukokuu 17, 2022, 15:15:23 ipAhaa, koolla siis todellakin on väliä😄

Typen määrälläkö sitä kokoa säädellään, vai onko hienosyisempää tuunausta lannoitteiden kanssa?
Tässä: https://www.aidic.it/cet/17/58/043.pdf

Mineraalilannoitteella tuli isoimmat chilit. Pienimmät orgaanisella.



Edit. Oman seoksen NPK luku olisi 7,5 - 3,5 - 9,5. En nyt ihan tommosia fosforipitoisuuksia anna mutta kasvualusta on lievästi hapan niin saa rautaa paremmin joka parantaa ravinteiden ottoa.

Chliina

Kiitos, olipa mielenkiintoinen juttu! Aika isot erot syntyivät eri lannoitusmenetelmillä.

Minä kun en tuosta tulesta niin välitä, niin siirryn sitten jatkossa pelkkään mineraalilannoitukseen. Aji Cristalille ehdin jo varastolannoitteeksi kanankakkaa laittamaan, mutta pikkutaimilla voisi kokeilla huomaako eroa käytännössä, kun ei ole noin kontrolloituja olosuhteita.

miiksuli

Chliina mineraalilannote on hyvä jos haluaa kaupallistaa. Isommasta chilistä voi tehdä enempi jauheita, kastikkeita ja tulee myös enemmän siemeniä. Myös jatkokasvattelu on taattu paremmin jos risteyttää ja haluaa stabiloida lajikkeita. Itse kun oon ihan sekopoltsi tyhmänrohkea että niin tulista kun saa ja raakana poskeen.

Chliina

Ai kamala, ihan sellaisenaan pureskelet? Joskus nähnyt videoita, joissa ihmiset syövät noita oikein tulisia. Ihan jo katseleminenkin sattui!😵‍💫

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chliina - toukokuu 19, 2022, 08:19:57 apAi kamala, ihan sellaisenaan pureskelet? Joskus nähnyt videoita, joissa ihmiset syövät noita oikein tulisia. Ihan jo katseleminenkin sattui!😵‍💫
Juu. Pitää maistella niin tietää onko hyvä  🥵 🪦 Jatkokasvatan vaan jos makua ja tulisuutta on tarpeeksi. Poltteen pitää myös olla oikeanlainen. Toissapäivänä yhen pienen tuntemattoman chinensen söin ja ihan hyvä polte. Varmaan reilu miljoona scovillea. Meni polte myös kyynelkanaviin.

miiksuli

Maku ei pettänyt. Tykkäsin. Tulisuudesta vielä vaikea sanoa kun menee maistelu huomiselle vaikka tänään leikkasin ja maistoin ihan pienen siivun. Niin pienen ettei päässyt tulisuus oikeuksiin. Maistuu vähän jokseenkin Carolina Reaperilta jossa on makeutta ja melonia. Mutta melonisuus voi johtunen tuosta Peach Bleederistä. Tämä on marja oli risteytetty. Sain vielä kahdeksan siementä noinkin pienestä marjasta :) Toiset chilit sitten jotka kypsyy on 100%:sti SLP Impro Nagaa maullisesti.




Chliina

Onpa kiva kuulla, että olivat sitä, mitä halusitkin maun olevan! Toivottavasti tulisuuskin on iloinen=kuolettava kokemus😆

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chliina - toukokuu 21, 2022, 08:28:49 apOnpa kiva kuulla, että olivat sitä, mitä halusitkin maun olevan! Toivottavasti tulisuuskin on iloinen=kuolettava kokemus😆
Ihan jees. Teki mieli nyt maistaa vähän isompi pala. Tosi pippurinen polte. Nopeasti nousee aluksi. Kielen takaosaa polttelee ja kurkkua alussa. Hitaampi polte tulee joka jaa sitten pidemmäksi aikaa. Tuoksu on tosi chinensemäinen. Aika makea chili. Maku ei ollutkaan niin vahva kuin odotin mutta ihan hyvä. En tiiä odotin pahempaa poltetta. Vaikee sanoo onko tää miten tulinen mutta super tulinen kuitenkin. Kyl tää vaikuttaa käyttökelpoiselta chililtä :)

Ylempänä on SLP Improved Naga X F3.2 siemenet ja alempana tuon ylemmän kuvan marjan siemenet jossa on Peach Bleederin DNA:ta. Tuli viis hyvää siementä. Loput kolme oli huonoja.

miiksuli

toukokuu 22, 2022, 17:41:46 ip #52 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2022, 20:30:52 ip käyttäjältä miiksuli
Siirsin Tuntematon chinense x Peach Bleederin isoille valoille. Jossain kohtaa siirrän nuo Peach Bleederit muualle kun tila loppuu. Tällä hetkellä ei ole Tuntematon chinensejä täysissä voimissa niin en voi verrata niihin. Kunhan alkaa kukkimaan niin parhaat erot alkaa näkymään.

Näkyy jo eroja. Peach Bleedereillä on tummemmat lehdet. Risteytyksellä joka on keskellä on keltaisempi, enemmän violettia  ruodissa, suonissa ja varressa. Reagoi pikkusen voimakkaammin UV valoon. Juurtukin paremmin kuin kolme muuta Peach Bleederiä vaikka samat olosuhteet.




miiksuli

Tiivisti seuraillut kehitystä. SLP Impro Nagoista toinen edelleen tekee vaan yhtä chiliä. Voi ola huono pheno. Mutta toisella sen sijaan oli 8-10 marjaa. Peach Bleederit aloittaa kohta kukkimisen ja olen aika varma että Tuntematon chinense x Peach Bleeder kans lähtee kukkimaan viimeistään parin viikon päästä. Yleensä kun eka haara iskee niin nuput seuraa perässä.

Chliina

Tuo on jännää aikaa, kun odottelee ensimmäisiä kukkia ja sitten niiden kehittymistä.
Jostain luin, että ensimmäiset kukat pitäisi nyppiä pois ja antaa kasvin vahvistua ensin. Liki varmaa on, etten itse raski niitä nyppiä, mutta miten sinä menettelet?

miiksuli

Riippuu vähän jos chili on kauhean pieni ja kukkii niin ongelmia voi tulla kun kasvu tyrehtyy jos alkaa tekee marjaa. Mutta yleensä en ole nyppinyt kukkia.

Chliina


ekonyymi

Itsekin olen noita lukenut ja tullut lopulta siihen tulokseen, että kyse on hyvin pitkälle hifistelystä. Jotkut on saaneet toistakymmentä kiloa satoa yhdestä kasvista. Silloin yleensä puhutaan harrastajista, joilla on huima määrä kasveja, todennäköisesti eivät niitä nypi - ainakin kuulostaisi epätodennäköiseltä. Itse olen saanut koko sadosta, muutamia kiloja, mikä sekin on mielestäni aika hyvä saavutus. Tällä perusteella voisi sanoa, että kannattaisi keskittää voimavaransa kasvumenetelmiin ja niissäkin todennäköisesti siihen, että hoitaa sen valitsemansa menetelmän mahdollisimman hyvin ( juuritila, lannoite, lannoituksen annostelu, kasvupaikka yms ).

miiksuli

kesäkuu 02, 2022, 18:43:02 ip #58 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 02, 2022, 18:44:36 ip käyttäjältä miiksuli
Näin on. Toi on mulla vähän kanssa kun ei ole valtavasti tilaa niin mieluummin kituuttelen noita pienemmissä ruukuissa. Sitten kun löytyy ne unelma chilit jota vaan haluu kasvattaa niin isompiin ruukkuihin menee. Nyt kun tuo Peach Bleeder on jo viidennessä sukupolvessa niin saatan vaan kasvattaa seuraavaksi yhden chilin isommassa ruukussa niin katotaan miten käy. On mulla tossa jo parivuotinen villi frutescens kasvamassa 18L ruukussa. Se on kanssa vähän köynösmäinen kun ei saa tarpeeksi valoa. Pitää aina välillä latvoa ja ei kauhean hyvin satoa. Oli se vähän kumma kun talvella rupes kukkimaan, muutaman marjan teki mutta nyt kun valoa vähän enempi niin ei mitään. Pituutta vaan kasvaa.

Mä nyt kokeilumielessä annan 1:1 EC suhteella hyväksi todettua neudorffin kuiva marjalannoitetta ja GHE hydro lannoitetta kaikille chileille.

miiksuli

Sain tänään ekspotentiaalisesti tyydytystä kun annoin kesähessulle yhden kokonaisen SLP Improved Naga X:n. Varoittelin useampaa kertaa että maista vähän ja pieneksi silputtuna jos käytät ruokaan. Jäpä päätteli olla tosimies ja todisteli siinä kun hän syö paljon tulista ruokaa ja ei mikään ole liian tulista. Laitto sitten koko chilin yhteen ruoka-annokseen jonkin verran silputtuna. Hotki ruoan aika nopeasti isoina paloina ettei kerenny täydellistä poltetta antaa suuhun mutta neljän tunnin jälkeenkin mahassa poltteli kuulemma todella paljon ja kun päivä oli ohi hän sanoi että älä enää ikinä anna tuollaista minulle. Kouristeli lopputyöpäivän ja ei tullu työnteosta mitään kuulemma >:D Kyllä sillä muutamat kyyneleetkin valu syödessä.

Täytyy kattoo nyt tuleeko noista mun ekoista risteytyksistä mitään. Kyl joo extreme tulisella linjalla haluun pysyä ja jos sais vielä kivan maun sinne joka tyydyttää omia tarpeita.