toukokuu 24, 2024, 17:35:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ai sulla on kasvamassa niitä sellasia pippureita...

Aloittaja SahuriX, toukokuu 22, 2009, 21:52:15 ip

« edellinen - seuraava »

SahuriX

Joo tollasen kommentin sain... chileistäni...

Onhan se totta että mulla on muutakin kasvamassa kun chilejä... mausteksvit ovatten senverran mielenkiintoisia...

Nyt sitten heräsi kysymys että mistä saisi pippuripensaan taimen/pistokkaan?/siemeniä että saisi näyttää millasia ne pipurikasvit on...

Toinen mielenkiintoinen kasvi olisi Tee, jossain nettikaupassa sattu silmiin joku paketti jossa oli kahvin ja teen siemeniä... oli vaan turhaa mukana siinä liikaa... ja hintaakin riittävästi...

  Eli jos jollakulla on edellämainittujen kasvien siemeniä ylimääräsenä tms. niin mielelläni niitä haluaisin...
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

snu

#419
Eksyminen on suotavaa.

SahuriX

roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

sera1

Pippuria voi kasvattaa ihan maustepussista löytyvistä pippureista. Ainakin rosepippuri ja viherpippuri itää, kun vaan liottaa ja tuikkaa turpeisiin itämään.
Exotic garden ainakin näyttäisi myyvän teepensaan siemeniä.

snu

toukokuu 23, 2009, 15:47:44 ip #4 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2009, 15:49:36 ip käyttäjältä snu
Lainaus käyttäjältä: sera1 - toukokuu 23, 2009, 14:55:27 ip
Pippuria voi kasvattaa ihan maustepussista löytyvistä pippureista. Ainakin rosepippuri ja viherpippuri itää, kun vaan liottaa ja tuikkaa turpeisiin itämään.

Ensinnäkin rosepippuri ei ole pippuria, ja toiseksi Viherpippuria saadaan siten, että raaka vihreä pippurihedelmä pakastekuivataan tai säilötään etikkaliemeen, eli hieman olen skeptinen tuonkin itävyydestä. En tosin ole kokeillut.

Mustapippuria saadaan, kun tertut poimitaan raakoina eli vihreinä ja kuivataan auringossa, jolloin ne muuttuvat tummanruskeiksi ja pinnalta ryppyisiksi. Valkopippurissa taas odotetaan, että marja kypsyy ensiksi punaiseksi ja sitten siitä poimimisen jälkeen liotetaan punainen kuoriosa pois. Muut "pippurithan" (esim. chilipippuri) eivät ole pippuria, vaan jotain aivan muita kasveja.
#419
Eksyminen on suotavaa.

sera1

toukokuu 23, 2009, 19:09:32 ip #5 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2009, 19:14:37 ip käyttäjältä sera1
En ole tarkemmin perehtynyt pippurien sielunelämään, mutta itse olen saanut itämään viher, valko ja rosepippurin.
Ihan pirkkapussista peräisin. Muut taimet onnistuin myöhemmin kuivattamaan, mutta rosepippuri kaikessa epäpippurimaisuudessaan on vielä elossa.
Jos tätä ei halua kokeilla, niin kukkakaupoissa on tullut satunnaisesti myyntiin "pippuripuita" Niidenkään oikeaoppisuudesta en mene takuuseen.
Googlettamalla piper nigrum seeds lopsahtaa ruudulle heti liuta nettikauppoja jotka myyvät siemeniä.