toukokuu 22, 2024, 16:43:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


valaistus. varsinkin led

Aloittaja tsilizoo, heinäkuu 06, 2011, 15:55:56 ip

« edellinen - seuraava »

Rami

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2011, 11:35:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 08:31:38 apValaisimen nimi on FOTO sillä kun hakee löytyy eri väreissä ja erikokosina.

Meneekö sinne joku 50W esl piiloon reunojen taakse?

Itsellä kokemusta vaan 45W Bilteman eslistä ja meni tohon suurimpaan (kannan kun vaihto) mutta omassa tapauksessa tulee poltton kärki juuri ja juuri näkyviin ~1cm

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 28, 2011, 11:21:28 ap...sillä edelleytyksellä että tykkää kun huoneessa joku pitää aina imuria päällä .....

Kyllä tässä on suunnitelmissa vielä kokeilu rakentaa kaappi tai teltta, jossa tuo valo on rajatulla aluella. Hiljaiset tuulettimetkin on ollut odottamassa asennusta kohta puoli vuotta, kun tuli muita kiireitä ....


Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - syyskuu 27, 2011, 21:46:31 ipLedistä muuta hyvää sanottavaa olekkuin että kasvit kyllä kasvaa jos jaksaa katella punasta #itun kirkasta valoa.
Ja se saatanan tuuletin :=?


Vahingoniloisena tekisi nyt mieli sanoa: Mitäs minä sanoin.
Luonnoton väri ja tuulettimen hurina olivat pääsyyt, että en suostunut noita edes kokeilemaan, vaikka ilmaiseksi tarjottiin.

Hyvä, että näitä oikeita käyttäjäkokemuksia alkaa tulla julki. Epävirallisesti olen kyllä kuullut epäonnistuneista kasvatuskokeiluista. Odotukset ovat olleet liian suuret.

sorrii

Eeeen mä silti täysin pettynyt ole tohon Lediin.
Elossapitovalona talven yli se on hyvä eikä siis vie kohtuuttomasti sähköä.
Pimeään vuodenaikaan pysyy kasvu kurissa, mutta olen ollut havaitsevinani että kun keväällä alkaa kajastaa pävänvaloa ikknasta, niin se (liika-)kasvu kiihtyy.

Se violetti valo on minusta vekkuli, varsinkin kun olen värisokea. Lisäksi kun olen tapetoinut keittiöni Clas Ohlsonin lämpöpeitolla, niin se diskovalo näkyy kivasti uloskin ja maine naapurustossa kasvaa. Lisäksi tuo tunnelmavalo yhdessä pölyimurin jatkuvan hurinan kanssa, tehostettuna ison ilmapumpun kohinalla ja bublerien pulinalla, saa eukon pysymään pois kettiöstä. Iltaisin kun gourmeet on nautittu, sammuu lamput ja pumput ajastettuna, ja saa Kirsti rauhassa tiskata ...

Jos siis noita valaisimia saisi noin 50€/kpl, niin ostaisin lisää ... 200€ on kyllä täysin kahjon hommaa maksaa tuosta!

Ja mainittakoon, että ostin kerran kokeeksi VP'ltä 15W ledispotin, joka on sellainen aika iso kierrekantainen spotti alumiinirivastolla, eli passiivisesti jäähdytetty. Sehän on aika näppärä valo yksittäiselle kasville, ja sain sillä komiasti kukkimaan ja tekemään hedelmää ainakin yhden Omncolorin keväällä, joka toki sai hajavaloa ikkunasta.
Eli kun mullakin ikkunat on enemmän itään, kuin etelään, niin tuollainen spotti on hyvä lisävalo eikä se violetti väri kiusaa siinä ikkunalla johon tullee myös paivanvalo.
Noita tekisi mieli lisää: nehän ei vaadi mitään heijastintakaan. Nythän 21W mallin hinta on 55€ ... Kahjon homma sekin, mutta jotenkin silti tyylikäs.

Kyllä mä vankasti uskon että hyötysuhde losteputkiin nähden on kuitenkin parempi. Hinta-laatusuhde ei.
Minäkin vaan olen yrittänyt liian montaa kasvia kerralla, kun ilmeisesti se tehokas valaistus riittää vain jos latvat on siinä 20-30cm lampusta
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsilizoo

Ledi myyntiin ja loisteputkia tilalle. jos  Joku bordellin pitäjä haluaa ostaa 120W ledin niin hinta 150 + toimitus.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2011, 11:35:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 08:31:38 apValaisimen nimi on FOTO sillä kun hakee löytyy eri väreissä ja erikokosina.

Meneekö sinne joku 50W esl piiloon reunojen taakse?

Joo, mulla on noissa isommissa bilteman 45W eslit. Tarttee purkaa alkuperäset härpäkkeet pois ja laittaa (mielellään keraaminen tai bakekeliittinen (biltema))
lampunpidike tilalle. Niin saa ko. lampun kokonaan varjostimen alle ja tilaakin jää vielä 7 cm.

Rami

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 28, 2011, 15:28:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2011, 11:35:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 08:31:38 apValaisimen nimi on FOTO sillä kun hakee löytyy eri väreissä ja erikokosina.

Meneekö sinne joku 50W esl piiloon reunojen taakse?

Joo, mulla on noissa isommissa bilteman 45W eslit. Tarttee purkaa alkuperäset härpäkkeet pois ja laittaa (mielellään keraaminen tai bakekeliittinen (biltema))
lampunpidike tilalle. Niin saa ko. lampun kokonaan varjostimen alle ja tilaakin jää vielä 7 cm.


Mulla taitaa sitten olla pienempi malli tuosta sitten koska tuolta kuvun alta tulee pikkasen esiin tuo bilteman esli. (Vaihoin myös kannan)

Juhaz

Valkoisten ledien hyötysuhde on muuten uusimmissa Cree XM-L malleissa ainakin ihmissilmin mitattuna kirinyt jo tasoihin natikan kanssa (~150lm/W), tai pienellä syöttövirralla jopa paremmaksi... vielä kun joku tuotteistaisi niistä lampun jossa ei surkea elektroniikka ja epäoptimaalinen jäähdytys pilaisi kokonaisuutta.

Värisävyltään loisteputkia vastaavalle, asuintiloihinkin sopivalle valaisimelle natikan hyötysuhteella luulis kyllä olevan kysyntää...

PP

Lainaus käyttäjältä: Juhaz - syyskuu 28, 2011, 21:35:22 ip
Valkoisten ledien hyötysuhde on muuten uusimmissa Cree XM-L malleissa ainakin ihmissilmin mitattuna kirinyt jo tasoihin natikan kanssa (~150lm/W), tai pienellä syöttövirralla jopa paremmaksi... vielä kun joku tuotteistaisi niistä lampun jossa ei surkea elektroniikka ja epäoptimaalinen jäähdytys pilaisi kokonaisuutta.

Värisävyltään loisteputkia vastaavalle, asuintiloihinkin sopivalle valaisimelle natikan hyötysuhteella luulis kyllä olevan kysyntää...


Olen miettinyt ihan samaa. Taitaa vaan olla, että tuollaisen lampun hinta kasvaa liian suureksi. XM-L ledien hinta näyttää olevan isoissa erissä luokkaa 4-6 €/kpl, joten pelkistä ledeistä tulisi hintaa luokkaa 1 €/W, jos ledejä ajettaisiin 5 W teholla. Elektroniikka, jäähdytys, valmistuskulut ja voitto päälle, niin ollaan helposti 3-4 €/W hinnoissa.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 15:32:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 28, 2011, 15:28:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2011, 11:35:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 08:31:38 apValaisimen nimi on FOTO sillä kun hakee löytyy eri väreissä ja erikokosina.

Meneekö sinne joku 50W esl piiloon reunojen taakse?

Joo, mulla on noissa isommissa bilteman 45W eslit. Tarttee purkaa alkuperäset härpäkkeet pois ja laittaa (mielellään keraaminen tai bakekeliittinen (biltema))
lampunpidike tilalle. Niin saa ko. lampun kokonaan varjostimen alle ja tilaakin jää vielä 7 cm.


Mulla taitaa sitten olla pienempi malli tuosta sitten koska tuolta kuvun alta tulee pikkasen esiin tuo bilteman esli. (Vaihoin myös kannan)
Ei kai tohon isompaan kannata kantaa vaihtaa, max 100W? Tai no itse en vahtanut.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - syyskuu 28, 2011, 23:22:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 15:32:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 28, 2011, 15:28:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2011, 11:35:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 08:31:38 apValaisimen nimi on FOTO sillä kun hakee löytyy eri väreissä ja erikokosina.

Meneekö sinne joku 50W esl piiloon reunojen taakse?

Joo, mulla on noissa isommissa bilteman 45W eslit. Tarttee purkaa alkuperäset härpäkkeet pois ja laittaa (mielellään keraaminen tai bakekeliittinen (biltema))
lampunpidike tilalle. Niin saa ko. lampun kokonaan varjostimen alle ja tilaakin jää vielä 7 cm.

Mulla taitaa sitten olla pienempi malli tuosta sitten koska tuolta kuvun alta tulee pikkasen esiin tuo bilteman esli. (Vaihoin myös kannan)
Ei kai tohon isompaan kannata kantaa vaihtaa, max 100W? Tai no itse en vahtanut.

Alkuperäisessä lampussa kanta on kymmenen sentin tapin päässä ja on aika hepposta muovia. Ja kun pelkän kannan laittaa suoraan
varjostimeen kiinni, niin esli mahtuu kokonaan kuvun alle ja jää vielä 7cm "kasvuvaraa"  ;D

Max 100W on jäänne hehkulamppu-ajalta. 45W ESL = 195W hehkulamppu.  :o

sorrii

syyskuu 29, 2011, 11:31:03 ap #70 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2011, 11:36:30 ap käyttäjältä sorrii
Olipas epäselvästi sanottu!

Tuo max 100W takoittaa siis hehkulamppua ja on siinä kuumenemisen takia, palovaaran, johtojen sulamisen, maalin kuplimisen ... ym.
Jos siihen energiansäästölamppua laittaa, niin ei merkinnällä oikeastaan ole mitään virkaa eli vastaavuutta.

100W hehkulammppu kuumenee helposti yli 100 asteen; ja mitä ahtaampi ja suljetumpi tila, sitä kuumemmaksi.
Energiansäästölamppu jos kuumenee 100 asteeseen, niin se kyllä rikkoontuu ja sammuu.
Paloturvallisuuden kannalta siis -jonka takia tuo merkintä pitää olla- on esl ihan eri juttu.

Jos sitten sovitellaan 100W esl'iä valaisimeen jossa lukee max 100W, niin lampun koko taas ei ole mitenkään verrattavissa hehkulamppuun, ei ilmankierto, ei mikään.
Jossain suljetussa vaikkapa opaalilasisessa pallovalaisimessa voi olla max 100W, kun osat on mitoitettu kestämään korkeita lämpötiloja, ja se hehkulamppu itse kestää varmaan vaikka 200 astetta. Sinne jos saisikin sisälle mahdutettua 100W esl'in -vaikkapa jonkun spiraalimallisen- niin lämpöä kehittyy lähes yhtä paljon, kuin hehkulampullakin, mutta esl tilttaa ~70 asteen kohdalla ...

PS. Mulla on ollut keittiössä lasipallovalaisin, jossa max 60'C -merkintä. Pidin siinä sujuvasti 100W hehkua muinoin, eikä mitään tummumista tms tullut näkyviin. Kurkkasin joskus kannan sisällekin josko johdot olisi edes vähän käpristelleet, ei. Siihen sitten kekkasin laittaa 25W päivänvalo-esl'in joka taisi kestää alle kuukauden. Eli suljetussa pallossa se 25W riittää tuottamaan lämmön joka rikkoo sen elkrtoniikan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Jooo  :P

Itte en ole noita watti lukuja niin kattelllu, maalaisjärjellä mennään.
Jos heijastin ja lampun osat ovat muovia tai jotain palavaa materiaalia, niin...
Kokeilemalla kuinka paikat kuumenee ja tekemallä esim. jäähdytysaukkoja
voi hyvinkin pärjätä (ja omalla vastuulla) ;D

Juhaz

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 28, 2011, 22:31:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Juhaz - syyskuu 28, 2011, 21:35:22 ip
Valkoisten ledien hyötysuhde on muuten uusimmissa Cree XM-L malleissa ainakin ihmissilmin mitattuna kirinyt jo tasoihin natikan kanssa (~150lm/W), tai pienellä syöttövirralla jopa paremmaksi... vielä kun joku tuotteistaisi niistä lampun jossa ei surkea elektroniikka ja epäoptimaalinen jäähdytys pilaisi kokonaisuutta.

Värisävyltään loisteputkia vastaavalle, asuintiloihinkin sopivalle valaisimelle natikan hyötysuhteella luulis kyllä olevan kysyntää...


Olen miettinyt ihan samaa. Taitaa vaan olla, että tuollaisen lampun hinta kasvaa liian suureksi. XM-L ledien hinta näyttää olevan isoissa erissä luokkaa 4-6 €/kpl, joten pelkistä ledeistä tulisi hintaa luokkaa 1 €/W, jos ledejä ajettaisiin 5 W teholla. Elektroniikka, jäähdytys, valmistuskulut ja voitto päälle, niin ollaan helposti 3-4 €/W hinnoissa.


Onhan ne valitettavan kalliita kapistuksia vielä toistaiseksi. Toisaalta esimerkiksi vp-luxin violetitkin lamput huitelee siellä 3+€/W hinnoissa, ja luultavasti niitäkin joku ostaa kun firma ei kerran poista mokomia valikoimistaan.

Mutta kieltämättä ainakin omasta budjetista menee reilusti yli. Vaan eiköhän ne hinnat sieltä ajan myötä tule alas.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 11:48:06 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2011, 11:35:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 08:31:38 apValaisimen nimi on FOTO sillä kun hakee löytyy eri väreissä ja erikokosina.

Meneekö sinne joku 50W esl piiloon reunojen taakse?

Itsellä kokemusta vaan 45W Bilteman eslistä ja meni tohon suurimpaan (kannan kun vaihto) mutta omassa tapauksessa tulee poltton kärki juuri ja juuri näkyviin ~1cm


Tuo Bilteman lamppu on sitten varsin iso. Joku spiraalimallinen menisi siis nätisti ja syvälle.

Rami

Lainaus käyttäjältä: -V- - syyskuu 29, 2011, 14:13:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 11:48:06 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2011, 11:35:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - syyskuu 28, 2011, 08:31:38 apValaisimen nimi on FOTO sillä kun hakee löytyy eri väreissä ja erikokosina.

Meneekö sinne joku 50W esl piiloon reunojen taakse?

Itsellä kokemusta vaan 45W Bilteman eslistä ja meni tohon suurimpaan (kannan kun vaihto) mutta omassa tapauksessa tulee poltton kärki juuri ja juuri näkyviin ~1cm

Jep, budjettina spiraalimaiset ~45w-50w lamput osramilta etc. taitaa olla reilua 15 euroa kipale kun bilteman saa jo 6 eurolla :) mulle riittää nuo bilteman härpäkkeet ihan mainiosti eikä oo väliä koossa kun vaihdoin jo erilaiseen heijastimeen.
Tuo Bilteman lamppu on sitten varsin iso. Joku spiraalimallinen menisi siis nätisti ja syvälle.