tammikuu 09, 2025, 22:42:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

valaistus. varsinkin led

Aloittaja tsilizoo, heinäkuu 06, 2011, 15:55:56 ip

« edellinen - seuraava »

tsilizoo

Minkälaisia ledejä foorumilaisilla on ja miten on toiminut.  Ei kuulemma kannata mistä tahansa kaupasta hommata? Ite meinasin 90 w led ufon laittaa.  Sopiiko Hyvin myös talvi kasvatukseen.  ? Led. Finland. Aikaani myy kohtuu. Hintaan

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

omarosa

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - heinäkuu 06, 2011, 15:55:56 ip
Ite meinasin 90 w led ufon laittaa.  Sopiiko Hyvin myös talvi kasvatukseen.  ? Led. Finland. Aikaani myy kohtuu. Hintaan

Jos saat ufo90w ledin 9 eurolla, eikä meteli haittaa, niin osta.

Samalla rahalla kun saa Biltemasta 3kpl 30w ESL energiansäästölamppuja.
Natikka on sitten ainoa todellinen Kasvivalaisin.   
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

tsilizoo

Eli oletan että teilla on kokemusta ledeistä kun haukutte ensikättelyssä.
Itse "pienen" tutkiskelun jälkeen toteaisin että noita ledejä löytyy joka lähtöön ja aallonpituuksin. Eli tulin semmoiseen lopputulokseen että lediä pitää kokeille sen verran siitä on jauhettu.   kuulemma 630nm voittosin paras?.  sinistä 2 punasta 6 keltasta 1

Proggis

Tomaatit ainakin kasvaa mulla ihan kivasti ledin alla.

Tein noin 10 päivän ajalta timelapsen, jossa web-kameralla otettu 10 minuutin välein kuva ja nämä sitten yhdistetty videoksi. Kasvit ovat videon lopussa hieman alle kuukauden siitä kun sirkkalehdet nousivat turpeesta. Ledin lisäksi on kaksi ESLiä, mutta eipä ne ole kovin lähellä edes ja muutenkin nuo tomaatit näyttäisi hakeutuvan suoraan lediä kohti.
http://dl.dropbox.com/u/13533086/Tomaatit5.m4v

MasaT

Ei käy järkeen!!!
Aurinko paistaa ja jotkut pelaa ledeillä ja esleillä!!
Anteeks vaan mutta pieni aivosolujen käyttö on sallittu!
Pitäis kai hillitä itseään mutta aina se ei onnistu. Anteeksi..

Mongeri

Jostain se arska on talvellakin saatava niin nuo tulevat tarpeeseen kyllä äkkiä, mitä enemmän satoja vuodessa sitä enemmän on mussutettavaa :D...Itsellä ESLi talvisin apuna, tässä odottelen ja katselen miten muilla nuo ledit toimivat jos sitä vaikka tollasen 90W ostais ensi talveksi tms.  Käyttöikä aivan mahtava kyseisessä tekniikassa...so long "planned obsolescence" vai miten se meni, yeah right in my dreams.

Jos aivosoluilla sais tehtyä tosta etelä-ikkunasta ilman lisävaloakin oivan kasvupaikan chileille talveksi niin perhana , sitten mun täytyy ostaa niitäkin...kesäisin tiiä tarviiko noita lamppuja, paitsi jos loppuu ikkunat ja parvekkeet kesken, ja varmasti kunnon k(h)ilipäillä loppuukin.

Ja ei ollu mitenkään piikittävästi tarkoitettu tuo , jos on näin ymmärrettävissä niin laitetaan se aamun piikkiin. :P

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tikkam

Olen itse melko tyytyväinen Led Finland 120W valaisimeen.
Mutta jos ensi talvena kasvattelut jatkuu ledivalaisimen kanssa, niin kasvien määrää täytyy vähentää tai sitten on hommattava toinenkin valaisin.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8841.0

sorrii

Mulla ollut vuoden verran 120W Finland-LED

Hintaansa nähden en oo tyytyväinen. Ehkä, jos joutuisin sähköt kustantamaan itse, niin harkitsisin sellaisia uudelleen ... Eli useita pitäisi olla -pehmeässä kopissa [=äänieristetty]- että vastaisi natikkaa. Paskapuheita ne vertailut että vastaisi oikein mitään natikkaa.

Hyviä puolia on toki:
-Sähkönkulutus tiet on maltillinen
-Pitää hyvin [liika-]kasvun kurissa
-Hyvä elossapitovalo talvella

Mulla on suunnitelmissa ensi talvena kokeilla tehdä keittiöstäni tehokasvatushuone: Laitan kattoon rinnakkain 120W ledin ja 250W natikan -raportoin siitä sittn keväällä, jos muistan  :scyth:
Tässä 250W natikassa on ollut ongelma, että varsinkin köynnöstävät [baccatum] lajikkeet kasvaa pituutta holtittomasti;
Ledissä taas tuntuu jotenkin että kasvin koko elämä hidastuu: kasvu on tosi hidasta; kasvit kukkii ja tekee hedelmää, mutta hyvin hitaasti ja hillitysti.

Molempia oon kokeillut yksistään samassa keittiössäni, jossa on iso nurkkapöytä [kolmiomallinen tietokonepöytä 120x120cm] ja seinät mylarilla. Pöydän lisäksi on leveä ikkunanlauta korkealla ja umpiseinällä pöydän päällä seinähylly, joissa oon pitänyt pienempiä ja amppeli-mallisia kasveja. eli 120x120cm alue pitäsi valaista

Kesken eli toteuttamatta on jäänyt suunnitelma hiljentää toi ledi: sehän huutaa kuin pölyimuri mainitsematta sitten sitä hautaustoimistovaloa.
Mä jopa ostin jo valmiiksi 3 kpl Arctic Coolingin lämpötilaohjattuja tietokonetuulettimia. Niissä vaan tuli ongelmaksi, että ne on muotoiltu niin että normaaliasennuksella puhaltavat ilmaa ulospäin, kun tässä valasimessa pitäisi puhaltaa sisäänpäin. Tarkoitus on ollut kokeilla nouseeko lämmöt paljon jos asennan ne kotelon sisään niinettä puhaltavat ulos [yleensä jäähdytysteho on parempi, kun tuuletin puhaltaa ilmaa viilennettävään kohteeseen päin]. Jostaas haluan tuulettimet puhaltamaan sisäänpäin niin että eivät jää itse tuulettimet kotelon ulkopuolelle näkyviin, pitäisi vääntää lattaraudasta kiinnikkeet itse [ruuvinpaikat on näissä tuulettimissa vain puhaltavalla puolella] En oo ehtinyt, viitsinyt, onniinpaljonmuutatärkeämpää ...

Tätä kirjoittaessa aloin miettimään josko myisin pois koko paskan .,.... Tarjouksia ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Proggis

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - heinäkuu 07, 2011, 05:32:42 ap
Ei käy järkeen!!!
Aurinko paistaa ja jotkut pelaa ledeillä ja esleillä!!
Anteeks vaan mutta pieni aivosolujen käyttö on sallittu!
Pitäis kai hillitä itseään mutta aina se ei onnistu. Anteeksi..

Pitäähän sitä ny testata miten toi ledi toimii :)
Parhaat paikat on muutenkin varattu chileille, niin ei tomaateille riittäis kun chilien varjostamia paikkoja partsilla :P

tsilizoo

Kiitoksia kovasti vastauksista. Ostan ledin talvikasvatukseen sekä lisävaloksi kesän pilvisillä päivillä.

Ja vielä niihin "aivosolu" kommentteihin. Itseälläni kaksi pientä lasta eli ihan joka paikkaan en voi kasveja laittaa ja yksikään ikkuna ei ole aurinkoon päin. 6 illalla paistaa hetken. Siksi lisävalaistusta ledeistä :)

sorrii

Niin se paistaa auriko, jossain ....
Aika varjoinen pikkukaksio on mulla; kaikki ikkunat koilliseen, joten aamuaurinkoa kyllä tulee. Onhan siinä edessä sitten niitä puita, vielä.

Totta kyllä on, ettei mitään järkihommaa oo kasvatella chilejä keskellä kesää natikalla tahi edes ledeillä. Kuuma on mun ennen niin mukavan viileässä kämpässä, kuin helvetissä
Oloa toki helpottaa kun voi melkein missä kohdassa kämppää tahansa kurkoittaa ja ottaa suupalaksi vaikkapa lemondropin.

Parvekkeella, vaikka menee varjoon jo klo 13 aikaan, ovat kaikki kasvit kukkineet ja tuottavat hedelmää ilman mitään lisävaloja. Keittiössä loistelee 120W ledi ja ikkunasta tulee osalle kasveja vähän valoa: muutama Bishhops Crown on tullut ja pari lemondroppia tänä kesänä. BC kyllä teki toisena vuonnaan parvekelaatikkobublerissa satoa varmaan pari kiloa: se saa ikkunasta aurinkoa.

Olohuoneessa paistelee 250W monimetalli vuorotellen natikan kanssa, sekä 3 loisteputkea ja ikkuna: ikkunalla tulee satoa; natikan/monimetallin alla vähän maistiaisia ...

Kannattaisi muuttaa maalle!

PS. Sähkölasku 50€/kk; harrastukset maksaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Xbow

heinäkuu 07, 2011, 18:16:50 ip #13 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2011, 18:19:46 ip käyttäjältä Xbow
Sellainen käsitys tässä on muodostunut, että ihan käypäsiä kasvivalaisimia noi. Parhaat päihittävät natikan paperilla hyötyuhteessa ( valoteho / ottoteho). Kun asiaa on kokeiltu ihan ammattilaistenkin toimesta, niin taitaapi olla että tuo 120 wattinen riittää pienen pinta-alan valaisuun ellei muuta valoa ( esim. Aurinko / natikka ) ole tarjolla. 400w natikka kykeneekin valaisemaan isomman, kentis kolmin-nelinkertaisen pinta-alan :)

Mitä vähempi käyttää keinovaloa, sitä enempi säästää energiaa, mutta kasvit voivat kasvaa huonommin jos eivät riittävästi valoa saa :p Se riippuu olosuhteista, kasvuvaiheesta, kasvattamistavasta ( bonsai vs. jättitsilit, kasvari vs. vs.... ) että minkätyyppinen tuikku on se parhaiten sopiva.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

MasaT

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - heinäkuu 07, 2011, 12:10:52 ip

Ja vielä niihin "aivosolu" kommentteihin. Itseälläni kaksi pientä lasta eli ihan joka paikkaan en voi kasveja laittaa ja yksikään ikkuna ei ole aurinkoon päin. 6 illalla paistaa hetken. Siksi lisävalaistusta ledeistä :)

Ok. Aina ei vaan tule ajatelleeksi, että kaikilla ei ole niin hyviä mahdollisuuksia chilien kasvatukseen, vaikka haluja olisikin. Pahoittelut kommenteistani.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - heinäkuu 06, 2011, 15:55:56 ip
Minkälaisia ledejä foorumilaisilla on ja miten on toiminut. 

Onhan niistä oikein oma päiväkirjakin täällä. Valoa tosin oli muhkeat 300W:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8866.0

omarosa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 07, 2011, 10:21:41 ap

Tässä 250W natikassa on ollut ongelma, että varsinkin köynnöstävät [baccatum] lajikkeet kasvaa pituutta holtittomasti;
Ledissä taas tuntuu jotenkin että kasvin koko elämä hidastuu: kasvu on tosi hidasta; kasvit kukkii ja tekee hedelmää, mutta hyvin hitaasti ja hillitysti.

...

Tätä kirjoittaessa aloin miettimään josko myisin pois koko paskan .,.... Tarjouksia ???

Viime talvena käytössäni ufoled90w:n lisäksi oli, 150w spna ja 400w spna.

-ufon myin pois muutaman kuukauden käyttökokeilun jälkeen.

-Olin huomaavinani chilien kasvavan enemmän hoikkaa pituutta 150w lampun alapuolella.

-400w natikan loistaessa sivusuunnasta kasvoivat hienosti ja myös rungot sai paksuutta.
baccatum AC oli tosi holtiton kasvultaan.

chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Torakka

Itsekkin olen ledejä miettinyt mutta melkein tarvis sitten teltta hommata tänne kerrostaloon. On kyllä nyttenkin miettimistä kun on 250W ESL että mihin sen tungen täällä(ellei se mene kaupaksi) sekin valo sen verran kirkas  :-\ tarvii kai vaan hankkia noita pienempiä lamppuja joka kasville ::)

tsilizoo

Ensi viikolla tulee 120 watin led paneeli. Ajattelin kaikille niille jotka ledistä on kiinnostuneita laittaa pientä informaatiota. Kasvamassa chilejä ja tomaattia sekä vesiviljelyssä että mullassa. nyt kasvu on melko heikkoa mutta katsotaan sen ledin tultua uudestaan tilanne.  Led finland ledin myyjä.

tsilizoo

Nyt ledi 120w hommattu (led finland). Kolme päivää ledi tohottanu kasveja, multakasvatuksessa olevat yksilöt AC:T ei kauheesti ole ledistä vielä välittäny mutta indoor gardenissa olevat naga ja joku muu :) ovat saaneet tuuheutta huomattavasti, pituuskasvua ei niinkään mutta tuuheutta ja rungon paksuutta. Bubblerissa turbo pube näyttää nauttivan ledistä, paksuutta tullut ja tuuheutta, myös pituutta kasvanut. enemmän ihmettelin alaoksia jotka ilmestyivät tyhjästä ledin hankinnan jälkeen. Ainiin tomaatti (tiny tim, viikko sitten kylvetty) näyttää ledistä pitävän myös. Pari kuvaa myös myöhemmin päivällä lisään.

Ainiin ennen lediä oli 2 kpl 50w eslejä ja indoor gardenin kasvivalo.