toukokuu 24, 2024, 17:38:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ABK:n kausi 2012!

Aloittaja Aku, syyskuu 05, 2011, 20:16:54 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

lokakuu 18, 2011, 18:09:46 ip #20 Viimeisin muokkaus: lokakuu 18, 2011, 18:12:11 ip käyttäjältä ABK
Toinen C. flexuosumin siemen itänyt ja ensimmäisessä taimessa kasvaa jo viides oikea lehti. Tällä kertaa idätysmetodina kelluva idätyslautta, kylvöajankohta ensimmäisen flexun itämisen paikkeilla. Rhombon kylvökset eivät näytä elonmerkkejä ja Naga kuhisee kirvoja. Äitini kävi ostamassa puutarhaliike Helteestä Karate-nimistä tuholaistorjunta-ainetta. Onko jollakin myönteisiä kokemuksia kyseisestä myrkystä? Kallista se ainakin oli  ::).

InkRose

Mulla, bluesfarmilla ja Sushrajalla ainakin Karate 2.5 WG on ollut käytössä. Toimii ehkä jopa paremmin kuin häkä. Tuon tason myrkyillä saa kyllä oikeasti olla varoaikojen kanssa tarkkana.

Aku

lokakuu 25, 2011, 20:37:09 ip #22 Viimeisin muokkaus: lokakuu 25, 2011, 20:40:31 ip käyttäjältä ABK
Prkl! Harsosääsken toukat soivät flexun sirkkataimen juuret eikä taimi saanut kypärää pästään  :'(. Onneksi on siemeniä ja yksi hyvävointinen  kasvava taimi  jäljellä :).

Aku

Taas sitä tylsää tekstiä ilman kuvia (omat muistiinpanot) tulossa... Capsicum rhomboideumin siemen on itänyt. Kypäräpäinen kaveri, lienee siis tarpeen sumutella siemenkuorta, jotta se irtoaisi. Kylvetty muiden villichilien tapaan multaan pieneen muovimukiin, siemenen reunoja viilattu ja istutuskuoppaan laitettu neudofixia. Muista villichileistä itämässä on vielä yksi Capsicum flexuosumin siemen, C. rhomboideumia, C. lanceolatum ja C. praetermissum "CGN 22795". Tamarillo kasvattaa hervottaman suuria lehtiä ja varjostaa näinollen työpöytääni huomattavasti  :scyth: . Kuvia tulee sitten joskus, kun jaksan häslätä kuvat tietokoneelle. Nyt olisi muka "parempaakin tekemistä" kuin chilifoorumilla pyöriminen, kun pitäisi aloittaa huomiseen historian kokeeseen lukeminen....   :glare:

Lillen

Onnittelut!  :)

Kuvia sitten vaan kunhan kasvi on alkanut kasvaa, vai mitä?  :)

Onnea historian kokeeseen!
Itselläni oli tänään Matematiikan koe (hyi hitto  ;D) ja Englannin koe. Huomenna on vielä Ruotsin koe. Joudun kirjoittamaan nytten paljon ,koska olin kipeä.

SK

Hienoa ja onnittelut!
Olet lienee ensimmäinen joka sai minun lähettämän C. rhomboideumin itämään, eihän siihen menny edes kovin kauan.
On vaan hyvä tietää etten turhia siemeniä lähettäny noin kymmenelle kiinnostuneelle.

Aku

Mun kautta on niitä rhombon siemeniä lähtenyt muillekkin, toivottavasti en haittaa sua. Niitähän tuli niistä marjoista melkoinen kasa :D.

Afasa

Lainaus käyttäjältä: ABK - lokakuu 28, 2011, 16:05:14 ip
Mun kautta on niitä rhombon siemeniä lähtenyt muillekkin, toivottavasti en haittaa sua. Niitähän tuli niistä marjoista melkoinen kasa :D.


Ei sulla sattus olee enää jälellä niitä, kinnostas kasvatella jotain villejä ens vuonna.

SK

Lainaus käyttäjältä: ABK - lokakuu 28, 2011, 16:05:14 ip
Mun kautta on niitä rhombon siemeniä lähtenyt muillekkin, toivottavasti en haittaa sua. Niitähän tuli niistä marjoista melkoinen kasa :D.


Ei haittaa, sen takia niitä laitoin reilusti, jotta leviävät ympäriinsä. Ja aion laittaa niitä siemenketjukirjeeseenkin...

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Afasa - lokakuu 28, 2011, 21:50:24 ip
Lainaus käyttäjältä: ABK - lokakuu 28, 2011, 16:05:14 ip
Mun kautta on niitä rhombon siemeniä lähtenyt muillekkin, toivottavasti en haittaa sua. Niitähän tuli niistä marjoista melkoinen kasa :D.


Ei sulla sattus olee enää jälellä niitä, kinnostas kasvatella jotain villejä ens vuonna.


Mulla on sun kirjeeseen muutama Rhombonkin siemen tulossa.

Aku

Capsicum flexuosum nuppuilee, tökerö kuva teidän kiusaksenne.

Lillen

Onnea!

Oma flexuni makaa edelleen idätyslautalla  ;D.

Aku

Hullua tässä on se, että pienokaisellani on korkeutta vasta 11.5 cm :D.

Aku

Mitään erikoisempaa ei ole tapahtunut. Flexu kasvaa kyttyrässä minikasvihuoneen kattoa myöten ja pitää tiukasti kiinni nupuistaan. Nyt niitä on jo seitsemän kappaletta. Lemon drop, inca red drop, naga ja purple halel saavat kerran viikossa substralia pullon ohjeistuksen mukaan, eikä muuten ole ongelmaa liiallisesta kukinnasta talvella  ;D.
Kevällä siirryn sitten lannoittamaan puutarhan kesällä.

Welcome to the jungle.... Pitäisikö koulupöydällä mahtua opiskelemaankin?


Tamarillo eli puutomaatti hervottoman kokoisine lehtineen.


Hieman tamarillon varjostamina kasvaneet granaattiomenan taimet


Naavatillandsia (vasemmalla) ja hopeaköynnös (oikealla) kasvavat hyvin parin metrin päässä ikkunasta.


Boliviaanin kukka on vaaleampi sisätiloissa, kuin ulkona.


Kyttyräinen Capsicum flexuosum, jonka voisi pian siirtää suurempaan ruukkuun ja huoneilmaan kasvamaan.





Lillen

Kaunis viidakko sinulla!
Pöydät ovat kasveja varten, lattiat koulutöitä varten  ;).

Kuinka vahva tuo lamppusi on?

Aku

Pienloisteputken teho 11w ja megaman kasvilamppu 15w, eli mitään hirveän tehokkaita lamppuja ei ole käytössä. Ikkuna sen sijaan on hyvä juttu kun ei ole varaa hirveän tehokkaisiin valaisimiin.

Tiemuh

Eiköhän ne kasvit pysy noinkin valoin hengissä ja muista ja uskalla käyttää saksia, jos siltä alkaa vaikuttaa. Kukaan ei halua itselleen juoppoa kirahvia ruukussa.

Aku

Fotoalbumin pitämiseksihän tämä menee kun ei ole mitään uutta ja mullistavaa tapahtunut.

Purple halel (Capsicum chinense on erittäin elinvoimainen ja rehevä kasvi. Voi saksia huoletta.


Erilaiset epifyytit tekevät kasveista mielenkiintoisempia. Tässä Starfishin (Capsicum baccatum) rungolla kasvaa naavatillandsiaa.


Starfishin hedelmä


Solanumilta ostetut maustepippurin ja Canna eduliksen siemenet ovat itäneet. Tässä Canna eduliksen sirkkalehtivaiheessa olevat taimet.


Amaryllis ilahduttaa kauniine kukkineen.


Kalanchoe x kewensis eli lontoonitulehti on melko nopeakasvuinen mehikasvi.

Aku

Jonkin aikaa olen kasvatellut muutamaa chiliä substralilla. Jos harkitset substralin käyttämistä lannoitteena, älä ainakaan annostele sitä liikaa. Mieluiten substalia tulisi annostella vähemmän, kuin putelin kyljessä lukee.
Ja tietenkään nämä minun "testitulokseni" eivät ole reiluja, koska kyseessä on eri lajikkeiden ja eri lajien edustajat.

Substralin yliannostus - tämä mysteeriannuumi kasvoi ennen normaalisti. Liiallinen lannoitus aiheutti kasvun muuttumisen pieneksi, ryttyiseksi ja reheväksi.


Näitten kuvien chilit taasen ovat saaneet substralia puolikkaalla annostuksella, eli 3,5ml substralia litraan vettä.
Kuvien chilit ovat naga (vasemmalla) ja Lemon drop (oikealla).


Lilleniltä vaihdossa saatu Capsicum lanceolatum alkaa toipumaan postituksesta. Tämä kaveri oli saanut kuoren sisällä litteähkön ulkomuodon  ;D.





Lillen

Vautsi! Hieno Naga ,sekä Lemon Drop sinulla!  :)

Hyvä ,että Lance pärjäsi postituksen. Kihokkisi alkaa myöskin pikku hiljaan toipua postituksesta.