toukokuu 24, 2024, 13:43:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2013

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 08, 2013, 02:04:45 ap
Aika sanattomaks vetää noi kuvat  :o ei uskois että tolta näyttää chilit kesäkuun alussa...tai koskaan! Olispa itelläkin tilaa ja resursseja toteuttaa kasvatusta vastaavissa mittasuhteissa  :-\


En suosittele jos mukulat asuvat vielä kotona. Asuinkumppanin toleranssin täytyy myös olla todella kovaa tasoa.
Jonkintasoinen hulluus harrastuksiinsa täytyy tietenkin olla mutta kuten totesit niin resursseja vapaa-ajan suhteen täytyy olla riittävästi.
Kyllähän rahaakin menee jonkinverran.

Huru-ukko

Rahaahan palaa eniten kun aloittelee puhtaalta pöydältä. Kaikkein eniten tässä harrastuksessa vuositasolla taitaa tulla sähköstä, tai on sitten ainakin suurin yksittäinen menoerä.
Tietysti harrastus ympäristökin muokkaa rahankäyttöä. Eli kasvaako ne parvekkeella, olohuoneessa tai kasvarissa.

Komeasti kasvaa siellä kieltämättä, pahaa tekee katsoa...
Noita Tobago Sweet:in siemeniä on itselläkin viime vuodelta jo käyttämätön pussi. Tai ei ollutkaan, ne on Tobago Seasoning lajketta, Googletuksen mukaan mieto chinense.

Joka tapauksessa se tuli pepperseeds.eu:lta tilatun lähetyksen mukana kylkiäisenä, enkä silloin sitä sen paremmin tutkinut. Tuhahdin ja ajattelin mielessäni, etten nyt tupakkia rupea viljelemään...Kun lopetinkin sauhuttelun 6  vuotta sitten  ::). (Englanti ei kuulu vahvuuksiin....)

jewe

Voin kuvitella että fiilikset on korkealla tänä vuonna kun vihdoinkin saa taas kottikärrykaupalla satoa kerättyä ja kunnon korvauksen kovalle uurastukselle. Sulla varmaan löytyy apuvoimia sadon keräykseen ja säilöntään kun siitäkin on tulossa jättiurakka. :)
Kai maakellarissa on tilaa vielä...

Juso

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 08, 2013, 01:22:37 ap
Täytyy kinuta siemeniä Jusolta tai myös M;kolta joilla lienee punainen versio lajikkeesta. Kumma ettei kolmannellakaan kaudella saa oikeaa versiota. Mulla on vielä yksi yksilö turpeessa joka on Mad Dogin siemenistä peräisin muttei ole vielä kypsiä podeja.


Ainakin puska näyttää hyvältä, ja täytyy muutaman podin pölyttyä kontrolloidusti. Tätä odottelen SK:n "siemenpakkauksesta" saadun maistiaisen peusteella aika kiihkeästi.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 08, 2013, 00:12:15 ap
  Loppuun kiitos illan kohokohdalle; M;kko soi audienssin uuteen upeaan kasvariinsa josta ottamansa kuvat eivät kerro läheskään koko totuutta.


Kiitos itsellesi erittäin mukavasta illasta, ilo oli minun puolellani!

Tobago Sweetiä minulla ei ole tällä kaudella. Viime kaudella oli punaisia podeja tekevä yksilö. Siitä on nyt f1 (jota pitkään luulin steriiliksi) ja pari f2 risteytystä LEEKin kanssa tulilla, mutta ei siis puhdasta TS:ää. Siemeniä tuosta punaisesta versiosta on, mutta lähteenä oli bluesmanin 2010 kasvi, joten todennäköisesti eivät nekään ole puhdasta kantaa.

Lillen

Oot sie vaan hurja kaveri. Upealta näyttää kasvarissa! :)

Vladans Viperisi näyttää komealta ja aika hurjalta! Omani alkaa pian kukkii, muutaman nupun on kasvi puskenut, toivottavasti puskisi myös hieman satoa, on vielä suhteellisen pieni.

Luuletko että nämä ovat kovinkin tulisia? Itse olen saanut sellasen mielikuvan että olisivat siinä Scorppareiden tasolla, mutta mitään tietoa minulla ei siis ole... ???


bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 08, 2013, 22:23:49 ip

Luuletko että nämä ovat kovinkin tulisia? Itse olen saanut sellasen mielikuvan että olisivat siinä Scorppareiden tasolla, mutta mitään tietoa minulla ei siis ole... ???


Minulle aivan uusi tapaus. Uskoisin kuitenkin olevan varsin tulinen. Viikon tai parin viikon kuluttua varmaan selviää.

bluesman



Piti olla vaan kun ei ole. Oikeanpuoleinen podi on sitä itseään mutta vasemmanpuoleinen piti olla Tobago sweet, punainen verraten tulinen maukas chili. Maukas tämä keltainen tai kellanoranssi kyllä on mutta täysin tuleton. Ei ole samanmakuinen eikä -muotoinenkaan kuin Räyhishybridit jotka lienevät Yellow pointed haban kanssa risteytyneiltä. Niissä oli potkua ja makua, väri kirkkaamman keltainen kuin tässä. Muistuttaa maultaan kyllä 2010 kasvattelemaani punaista Tobago sweetiä kun vaan kuvittelisi poltteen mukaan. Saas nähdä kauanko säilytän puskaa, kaatamalla puun tulisi mukavasti valoa muille.



C.annuum Berbere hot brown. Etiopian kansallismauste. On hyvänmakuinen ja paukkujakin löytyy ihan mukavasti.



Saas nähdä mitä näistä tulee. Sugar rushin nimellä kasvatellusta oranssista baccasta otetuista siemenistä näyttäisi syntyvän pyöreähköjä podeja. Viimevuotiset olivat isohkoja paksumaltoisia ja soikeahkoja muodoltaan. Suurempiakin kuin nämä.
Monta kasvia ei ole oikein sitä mitä pitäisi.

MrFrost

Eli hybridejä riittää...

Mutta tosiaan, hyvällä mallilla on bluesfarmilla asiat, itsellä on isoimmat chinenset tällä hetkellä (siis tämänvuotisista)
ehkä 40cm korkeita, saa nähdä josko noi nyt ulkona innostuisivat, parissa jopa kukkia... Eiku onhan toi PWH isompi, vaikka onkin
pienessä 10l ämpärissä. Tosin PWH onkin aika vekkuli lajike.

Eilen vetäsin lanceolatumit ikivanhoihin pärekorisuppiloseinä-ruukkuihin, jotka vetelee viimeisiään, toinen lance suoraan
ikkunalta, eli ei totutettu yhtään aurinkoon. Nyt toi goronong ois siinä kunnossa, et pitäs siirtää pihalle, mutta ruukut loppu,
altakasteluruukkua ulos ei kannata viedä... Taitaa tuo ainoa ehjä 40l astia joutua poran alle.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman



Kasvarin takaosassa ei juurikaan muutoksia. Nagan podit joita ei kuvassa montaa näy ovat kasvaneet kokoa ja useita satoja näyttäisi pysyvän kiinni. Puolukankokoisia ei joukossa juurikaan ole mikä viittaisi lattialämmityksen tehonneen. Tehosi emäntäänkin kun sähkölasku tuli.



Kuvaussuunta ulko-ovelta sisälle. Rocotoamppelit ovat kaikki ulkona mikä puussa mikä grillikatoksessa. Hyvin viihtyvät.
Selvästi tuli lisää tilaa.



Leek ja Aji cristal. Leek on taimena saatu Jahvetilta. Hyvin terve kasvi vaan liian pienessä ruukussa. Kuivuu välillä.



Black naga kasvattelee julmetunkokoisia podeja. Ovat hankalassa paikassa mutta kunhan kypsyvät mittailen kokoluokan. Lähes 10cm taitaa olla pisin podi.



Tankkaus- ja mittauspiste. Bluelabin mittari on paikallaan ja näyte kiikutetaan sen luokse. Erilaista kuin paljuun kynämittarin tökkiminen ja etsiminen senjälkeen kun on pudonnut resoon.
Oikealla Passiflora mollissima joka näyttäisi lähteneen kasvuun. Pikkutaimi ruukussa on C.tovariin pistokas.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 12, 2013, 18:27:15 ip

Tankkaus- ja mittauspiste. Bluelabin mittari on paikallaan ja näyte kiikutetaan sen luokse.


Samalla periaatteella mittailen itsekin bluelabilla...aikast kätevää varsinkin kun on paljon mitattavaa. Vasta tänään mittari pyysi ensimmäistä kertaa PH kalibrointia joka sekin on helppo tapaus.

Podien kuvaaminen pöheiköstä on erittäin haastavaa varmaan sullakin.

Jahvetti

Äkkiseltään näyttäis että Leek on kasvanut sulla hivenen paremmin kuin meillä.
Voiskohan olla näin...  Noo, on meilläkin pari podin alkua.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - kesäkuu 12, 2013, 20:53:19 ip
Äkkiseltään näyttäis että Leek on kasvanut sulla hivenen paremmin kuin meillä.
Voiskohan olla näin...  Noo, on meilläkin pari podin alkua.


Podit turpoavat kyllä yllättävän nopeasti. Punaiseksi muuttuminen sensijaan vie kauan. Omaan makuuni sopii vihreä podi tai ehkä juuri väriään vaihtamaan aloittava kellanoranssinvihreä.


Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 12, 2013, 19:48:33 ip

Samalla periaatteella mittailen itsekin bluelabilla...aikast kätevää varsinkin kun on paljon mitattavaa. Vasta tänään mittari pyysi ensimmäistä kertaa PH kalibrointia joka sekin on helppo tapaus.

Podien kuvaaminen pöheiköstä on erittäin haastavaa varmaan sullakin.



Enpä oo kuin kerran silloin käyttöönoton yhteydessä kalibroinut. pH-mittarin. EC-mittaria en lainkaan koska lienee tarpeetonta?
Podeja olis vaikka minkälaisia muttakun ei ulotu. Täytyy sitten kun poimii niin ottaa parempia fotoja.

JaloPena

Tosi hieno homma, että kitukausien jälkeen näyttää noin hyvältä. :)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

Wonka

Sugar Rush taitaa olla aika epävakaa risteytys. Viidestä fataliilta ostamastani siemenestä kasvoi jokaisesta erilaisia podeja tekevä kasvi. Podien muoto vaihtelee pyöreästä aji cristalin näköiseen ja värejä löytyy keltaisia, punaisia, kirkkaan ja kalpean oransseja. 

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Wonka - kesäkuu 13, 2013, 14:42:32 ip
Sugar Rush taitaa olla aika epävakaa risteytys. Viidestä fataliilta ostamastani siemenestä kasvoi jokaisesta erilaisia podeja tekevä kasvi. Podien muoto vaihtelee pyöreästä aji cristalin näköiseen ja värejä löytyy keltaisia, punaisia, kirkkaan ja kalpean oransseja.


Onko maku ja polte myös sama eri yksilöiden podeissa? Tämä oma tapaukseni oli mieto mutta hyvänmakuinen ja paksulihainen elikkä ruokaisa. Fatalii itse kertoi lajikkeen olevan epävakaa. Saattaa siis tulla mitä sattuu tulemaan.

cornell

Moi BM, tiedätkö lisää Sugar Rushin taustoista? Tykkäsin kovasti, ei ole yhtä paksulihaista baccaa ollut mulla kasvatuksessa. Mullon kaksi tainta joista toinen kuvailemasi pyöreähedelmäinen ja rento pitkänhujakka. toinen vaikuttais puikula hedelmäiseltä ja kompaktilta kuten edelliskesänä.

Aivan älytön meininki siellä kotosuomessa!
¨käynks mä usein täällä?¨

Huru-ukko

Ne viimevuotiset Sugar Rushit mulla (3) oli punainen, kellertävä ja joku muu väri. Yhtä hyviä ne oli kaikkia. Nytkin on kolme kitumassa kasvarin multapenkissä....

bluesman

Lainaus käyttäjältä: cornell - kesäkuu 13, 2013, 16:40:34 ip
Moi BM, tiedätkö lisää Sugar Rushin taustoista? Tykkäsin kovasti, ei ole yhtä paksulihaista baccaa ollut mulla kasvatuksessa. Mullon kaksi tainta joista toinen kuvailemasi pyöreähedelmäinen ja rento pitkänhujakka. toinen vaikuttais puikula hedelmäiseltä ja kompaktilta kuten edelliskesänä.

Aivan älytön meininki siellä kotosuomessa!


Enpä tunne taustaa. Hommasin siemenet Fataliilta kun lajikekuvaus oli verraten hyvä. Enpä arvannut ettei välttämättä ole stabiloitunut. Tuskin pienetkään podit huonoja ovat, työläämpiä perata kuin isot mollukat joista saa aterian jo muutamasta podista.
Juu, älytön meininki menossa. Kuudes kympin hydrolannosstokkipänikkä lähes loppu. Kasvit litkivät vettä senkun ehtivät ja paljuja saa olla koko ajan täyttämässä.

Wonka

Pitkiä kalpean oransseja podeja tekevä Sugar rush on makea ja mieto, mutta siementen läheltä todella kipakka ei erityisen paksulihainen, mutta ihan hieno tapaus. Punainen pyöreä ja paksulihainen on myöskin makea mutta poltetta ei juurikaan ole. Keltainen ja kirkkaan oranssi tekivät; pieniä, ohutlihaisia ja aika tulisia muttei kovinkaan maukkaita podeja.  Näistä kaksi ensimmäistä ovat kyllä kasvattamisen arvoisia. Saapa nähdä mitä niiden siemenistä tulee ensi kaudella.