toukokuu 18, 2024, 13:04:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pitahaya, Lohikäärmehedelmä

Aloittaja unenkuva, maaliskuu 03, 2015, 22:50:06 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

heinäkuu 26, 2015, 13:42:23 ip #60 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2015, 13:49:53 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Haa! Löysinpä hyviä videoita Pitahayan kasvatuksesta.

Tässä on todella tiukka paketti vastauksia peruskysymyksiin lämmöstä, valosta, ravinteista, tukemisesta, yms...
Video latvomisesta.
Tässä videossa paneudutaan minun ongelmaani, eli kapean varren korjaamiseen. (Itse asia alkaa kohdasta 4m 16s)

EDIT: Ensimmäisessä videossa mainitaan lannoitteeksi 10-10-10 peruslannoite, mikähän tuote olisi tuollainen Suomen markkinoilla?

sorrii

heinäkuu 26, 2015, 13:58:24 ip #61 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2015, 14:14:34 ip käyttäjältä sorrii
Törmäsin samaan 10-10-10 lannoitteeseen kun tutkin Tomatillon ohjeita...
Jenkkien NPK lasketaan jotenkin erilailla. Muistaakseni se oli lopulta ihan normi "puutarhankesä" ... ei mitään erikoista siis..

Mä sekoittelin Nutriforten Startti-, Syys- ja Tomaattilannoitteesta Tomatilloille 10-10-10 -lannoitteen: Eivät siihenkään kuolleet, mutta palasin tavalliseen Tomaatin lannoitukseen virheen havaittuani...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

En tiedä, että onko kyse alueellisista vai valmistajien tavasta merkitä NPK-arvot. Suora lainaus Wikipediasta:

NPK 20-12-0, jossa luvut ilmaisevat prosenttiosuuksia. Se minkä prosenttiosuuksia luvut on olemassa kahdenlaista käytäntöä. Toisessa luvut ilmoittaa puhtaan alkuaineen osuuden lannoitteessa, ja toisessa tavassa ilmoitetaan tiettyjen oksidien määrän. Tämä johtuu siitä, ettei toisia alkuaineita löydy luonnosta puhtaana, tällaisia ovat fosfori ja kalium. Tämän vuoksi lannoitteessa kyseiset alkuaineet on vanhastaan ilmoitettu fosforipentoksidina (P2O5) ja kaliumoksidina (K2O). Kummissakin merkintätavassa typpi on ilmaistu puhtaana alkuaineena.

Sama lannoite molemmilla merkintätavoilla:

Alkuaineiden prosenntiosuuksina: NPK 20-16-12
Oksidien prosenttiosuuksina: NPK 20-51-20


Hämmentävä systeemi. ???

KP78

Noista NPK-arvoista oli jossain ketjussa juttua ja muistaakseni laskentakaava miten muutetaan "suomalaiseen" merkintätapaan nuo "ulkolaiset".
En oo nostanu pystyyn sitä mun vaakatasossa kasvavaa kaktusta, on alkanut päätä nostaa ylös. Oliskohan riittävän kumimainen että vois ton alaosan pakottaa spiraalille, ja antaa kasvaa sen jälkeen luonnollisesti ylöspäin?
Tarvis varmaan kohta kuvata ja linkata kuva tänne. Paksuutta on tullut tosiaan lisää nyt kun on vaakatasossa oleillut :)

NPhoBiaz

Ilmajuurta puskee.



Kuten yhdessä linkkaamistani videoista kerrotaan, ilmajuuret on ihan normaaleja Pitahayalle. Se kun luonnossa yleensä kasvaa (edes osittain) maata pitkin, niin nuo sitten kaivautuvat maahan varresta käsin edistääkseen vedensaantia. :)

unenkuva

Minäkin luurasin ne videot :)
Istutin isompaan ruukkuu syvemmälle, että saa tukea.

sorrii

Mun Pitahaya on vähän piristynyt, kun istutin uuteen multasekoitukseen: Perliittiä varmaan 1/3 - muu on taimimullan ja kukkamullan seko.

Kyllä tässä vähän kärsivällisyyttä kasvatellaan ... :-\
Toisaalta eipä tule sterssiä, että olisi joku kiire istutella uudelleen tms. kuten tahtoo käydä chilintaimien kanssa aina. Tänä kesänä tuli idäteltyä chilejä ~20 lajia plus tomaatteja 4 lajia; tupakkaa 3 lajia; mansikkaguavaa sum muuta ihmeellistä... Kaikkia tietysti vähintään se 4kpl ..  ???

Mikä on sitten lopputulos ..hah ..
Ulos tai kasvihuoneeseen, parvekkeelle oon saanut istuteltua alle 20kpl kasveja ja keittiössä edelleen odottaa kesää ~40kpl ...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - elokuu 04, 2015, 21:15:46 ip
Kuten yhdessä linkkaamistani videoista kerrotaan, ilmajuuret on ihan normaaleja Pitahayalle. Se kun luonnossa yleensä kasvaa (edes osittain) maata pitkin, niin nuo sitten kaivautuvat maahan varresta käsin edistääkseen vedensaantia. :)

Jos jossain vaiheessa saan aikaiseksi isompaan ruukkuun laittaa nuo pari taimea, niin annan toisen kasvaa suosiolla vaakatasossa ja juurtua monesta kohtaa. Parin viikon seurannan perusteella suorastaan nauttii vaakatasossa löhöilystä tuo pitahaya.

KP78

Vaakatasossa kärsinyt, ei näköjään haittaa kun on jopa haarautunut.


Eikä vain kerran, toisenkin...


Ja katkennut rääpäle innostui sekin haaromaan...

unenkuva

Mahtavasti kasvaa sulla!!

Ite huomannu, että nytku päässy chilien mukaan 250w eslin alle, ja vieressä 200w toinen esli muille chileillä (aika lähellä toinenki esli siis)  niiin kasvaa ihan silmissä :)

sorrii

Hitaanpuoleinen on tuo Pitahaya ..
Nyt on tavoite, että pääsisi maistamaan 5v kuluttua  ;)

Mä istutin jsokus kuukausi sitten multasekoperliittiin yhden, ja hävitin muut rääpäleet. Se yksi on ollut taimikaapissa, jossa tehokas [2x55W; 9500K+6500K] T-Neon. Nyt on kasvanut sentään jo yli 5cm mittaan. On tullut rutiinilla -vahingossa- annettua sillekin välillä kookosravinnetta, kun samassa kaapissa on jokunen pikkuchili. Mä luulen että yksi selitys itsellä siihen kitukasvuun voi olla liian korkea EC, eli lannoitus. Nyt noilla chileillä oon käyttänyt ~1.2 EC eli 2+2ml B'Cuzz Coco -ravinnetta.

ONKO jollain kokemusta mitä se "Tarhametsäkaktus" tykkäisi jos istuttaa syvemmälle??
Mulla noissa kaikissa oli selainen kaulus: ikäänkuin terälehdet sen päävarren alapäässä, enkä ole uskaltanut upottaa syvemmälle, vaikka mutuilen, että se voisi tehdä hyvääkin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 02, 2015, 13:13:41 ip
Hitaanpuoleinen on tuo Pitahaya ..
ONKO jollain kokemusta mitä se "Tarhametsäkaktus" tykkäisi jos istuttaa syvemmälle??
Mulla noissa kaikissa oli selainen kaulus: ikäänkuin terälehdet sen päävarren alapäässä, enkä ole uskaltanut upottaa syvemmälle, vaikka mutuilen, että se voisi tehdä hyvääkin ..


Minä istutin surutta syvemmälle juuri tuossa vaiheessa, ihan siten, että pinnalle jäi 1cm kärki. Siitä kasvanut monta senttiä. Kannattaa istuttaa jatkossakin vielä syvälle, koska muutaman sanonut, että aika herkästä tuntuu katkeavan kun kasvaa pitkäksi ja ohueksi

NPhoBiaz



Tämännäköistä on täällä. En vielä ole raaskinut/jaksanut tuota latvoa. :D

sorrii

Mitenkäköhän pääsisi suoraan siihen vaiheeseen, että on varsi ja siellä noita matoja ... Niinkus palmun näköinen ..  ::) :-\ :-X



..tai tällaiseen!! [Vaikuttaa muuten että pitää suorastaan pilkkomisesta, kun kuvia katsoo  :o]


Näyttää tuossa kuvassa alusta aika oudolta! Olisko joku vesikiertoviritys kalvon/harson alla?? NFT'n tapainen, tai jotain ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Syvemmälle istuttamisesta kokemusta vain sen verran että peittäny noi "sirkkalehdet", ei sen syvempään oo tullu laitettua.
Ja noi mun kasvit ollu siis koko kesän ulkona, kasvua ilmenny lähinnä auringonpaisteen myötä, huonolla kastelulla joutunu olemaan. Eli kastellu sillon ku muistanu ja reilusti, tosin taimiruukkuhan on tollasen daim-keksipaketin muovissa ja ylimääränen vesi jää siihen.
Tää vaan tarvis tukea jos aikoo ylöspäin kasvattaa joten taitaa tää kokeilu jäädä tähän kesään toistaseks.

sorrii

Kukaan kokeillut vesikierrolla .. jotenkin??

Ajattelin ettäsjos tökkäisi tuon pienen multapaakun kera kivivillaan ja lirisemaan IKEA-NFT'hen. Niitä on monta vapaana ...  8)
Nyt syksyllä on meininki kerrankin ottaa itseä niska-perse-kiinni ja pitää tiukka linja ettei kämpään jää talvehtimaan taas sellainen chilijengi joka sotkee kaikki paikat ja vie tilat. Muutama arvokkain kasvi bonchina kasvamaan passiivisiin hydrosysteemeihin siis.

Sitten voisi kasvatella vapautuneilla valoilla ja tiloilla vähän yrttejä ja jopa salaattia, sekä näitä ihmekasveja. Thaikku-limenkin siemeniä tuli kerran tilattua ... Vihreää kyllä kasvaa reilusti jo yhdellä T-Neonilla jossain nurkassa., kun ei tarvitse kukkia. Sellaiseen Trofast-taimi-nft-systeemiin tai kahteen [6kpl taimiruukkuja tai kivivillakuutioita] sopii aika monta pikkukasvia ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

zinzu

Mistä ootte löytäny näitten siemeniä/alkuja? en oo mistään bongannu  ???
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: zinzu - syyskuu 03, 2015, 09:40:12 ap
Mistä ootte löytäny näitten siemeniä/alkuja? en oo mistään bongannu  ???

Toin niitä mukanani Vietnamista. Laitoin niitä Muusiemenketjukirjeeseen, joten sieltä saa jos niitä on jäljellä. Minulta saa myös, jos haluat postitse.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - syyskuu 03, 2015, 10:04:14 ap
Lainaus käyttäjältä: zinzu - syyskuu 03, 2015, 09:40:12 ap
Mistä ootte löytäny näitten siemeniä/alkuja? en oo mistään bongannu  ???

Toin niitä mukanani Vietnamista. Laitoin niitä Muusiemenketjukirjeeseen, joten sieltä saa jos niitä on jäljellä. Minulta saa myös, jos haluat postitse.


Minullaki löytynee (pitää varmistaa) jokunen siemen vielä. Pitäisi myös olla Muusiemenketjukirjeessä

zinzu

Toivonmukaan siemenkirjeessä mukana =D mutta ennen kuin selvii mitä siellä on, ni oisko teillä unenkuva tai NPhoBiaz myydä muutama siemen.. tarkoitus ois laittaa eksoottisempien lajien siemeniä ny parin viikon sisään multiin ja kasvatella niitä lisävalojen turvin talven pimeinä iltoina.. =D
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D