Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

San-M

Eihän vaan kyseessä olisi ripsiäisen tekemät vauriot lehden alapinnalla
Omassa lehdet näytti tältä, mutta tuhot oli jo aika pitkällä.

chipe

Lainaus käyttäjältä: San-M - helmikuu 04, 2015, 16:04:53 ip
Eihän vaan kyseessä olisi ripsiäisen tekemät vauriot lehden alapinnalla


Lehtien alapinnoilla ei tosiaan tuossa näy mitään poikkeavaa, mitä nyt nuo laikkupaikat kuultavat vähän läpi. Eikä omissani näy myöskään mitään mustia kohtia kuten kuvassasi. Mikä ikinä tuo onkaan niin se näyttää olevan selvästi lehden päällipuolella.

Tämä kalapippuri järjesti nyt kyllä melkoisen päänvaivan. Infernossa esim. on seuraava kuva mosaiikkiviruksesta:



Tässä taas läjä Fish pepperin kuvia, ilmeisesti kaikissa siis normaali väritys, vaikka muistuttavatkin paljon ylläolevaa:





Ainakin tuon ensimmäisessä kuvassa paremmin näkyvien laikun reunusten perusteella tuo normaali laikukkuus on siis tosiaan vastaavaa mitä omassani eli näyttää siltä kuin jokin olisi nakertanut vihreän lehden osan pois niin että jäljelle jää vaaleampi kuoppapaikka tai vaihtoehtoisesti että tuo tosiaan olisi jotenkin kuivunut tai palanut niin että vaalea alue on myös ohuempi.

Jossain foorumilla myös mainittiin että tuo alkaisi normaalisti laikuttumisen 6-7 lehtiparin kohdilla ja omassani on juuri 7.

Mutta miksi, voi miksi sitten lukemattomien muiden taimien joukosta vain siinä viereisessä Pink Habassa on vastaavaa laikkua... Pitää nyt toivoa että kyseessä on sellainen erikoinen sattuma että haba on vain saanut osumaa tai jotain muuta eikä sillä ole mitään tekemistä toisen laikkujen kanssa. Ettei ainakaan sellainen sattuma että mulla on mosaiikkivirus kasvissa joka normaalisti näyttää siltä kuin sillä olisi mosaiikkivirus.

sorrii

Olisi kiva jo vihdoin nähdä että jollain todella on se mosaiikkiviirus  8)

Koko ajan mitä olen foorumilla käynyt on siitä peloteltu, vaan en ole nähnyt enkä kuullut ...!
Itse käsittelen hyvinkin paljon tupakkaa, nuuskaa ym. ja välillä koko naama sekä kädet kyynärpäitä myöden ovat ruskeina tupakasta ... ei.

Itselläni oli Fish Pepperiä joskus 4v sitten, kun tilasin Exotic Gardenista. Niissä se valkoinen väri lehdissä oli paljon "isompaa". Eli ei mitään laikkuja vaan isoa raitaa läpi lehden ja osa lehdistä kokonaankin valkoisia.

Mä arvaisin että nuo laikut ovat jonkun ötökän jäljiltä tai ehkä kuivumisen. En jaksa uskoa myyttiseen mosaiikkiviirulaiseen enää.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2015, 16:52:24 ip
Mä arvaisin että nuo laikut ovat jonkun ötökän jäljiltä tai ehkä kuivumisen. En jaksa uskoa myyttiseen mosaiikkiviirulaiseen enää.


Jos Räyhis käyttäisi vielä foorumia, niin voisi varmasti kertoa mielipiteensä mosaiikkiviruksesta :D

chipe

helmikuu 04, 2015, 18:32:09 ip #2084 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2015, 18:51:57 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2015, 16:52:24 ip
Olisi kiva jo vihdoin nähdä että jollain todella on se mosaiikkiviirus  8)


Puhu vain omasta puolestasi, mä en halua nähdä sellaista ikinä missään :).

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2015, 16:52:24 ip
Koko ajan mitä olen foorumilla käynyt on siitä peloteltu, vaan en ole nähnyt enkä kuullut ...!


Eikös ainakin joku tällä foorumilla ollut joskus mokoman saanut. En vaan löytänyt haulla enää juttua.

Edit: Taisi olla tämä mitä aiemmin katselin:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9382.msg281679#msg281679
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6910.msg278516#msg278516

Tuossa laikut on tuollaisia vaaleanvihreitä mutta Infernon kuvassa ja erinäisissä muissa on harmaita/valkoisia. Noita mosaiikkiviruksiakin on vissiin erilaisia ja ehkä oireetkin sitten vaihtelee.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2015, 16:52:24 ip
Itselläni oli Fish Pepperiä joskus 4v sitten, kun tilasin Exotic Gardenista. Niissä se valkoinen väri lehdissä oli paljon "isompaa". Eli ei mitään laikkuja vaan isoa raitaa läpi lehden ja osa lehdistä kokonaankin valkoisia.

Mä arvaisin että nuo laikut ovat jonkun ötökän jäljiltä tai ehkä kuivumisen. En jaksa uskoa myyttiseen mosaiikkiviirulaiseen enää.


Josko nuo alkaa ensin pieninä harmaina laikkuina jotka sitten kasvaa isommiksi valkoisiksi? Täällä on kanssa kuvia pienemmistä harmaista laikuista:

https://littlegardenadventures.wordpress.com/2014/08/17/fish-pepper/


sorrii

helmikuu 04, 2015, 19:23:31 ip #2086 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2015, 19:37:27 ip käyttäjältä sorrii
LainausJos Räyhis käyttäisi vielä foorumia, niin voisi varmasti kertoa mielipiteensä mosaiikkiviruksesta :D

Kyä tekis munkin mieli kertoa ...
On sitä niin joutunut turhaan pelkäämään, ja potemaan huonoa omaatuntoa, ja suurta häpeää salaillessa omaa syntistä elämää .. ja kaikkea ...  >:(

Lisäys: [[Oikkeesti kun itse oon polttanut yli 30 vuotta, niin on tullut vähän herkäksi tupakkapropagandalle: Joskus epäilyttää, että näissäkin varoituksissa on sellainen moraalinen motiivi takana ...
Saman aivopesun seurauksena oon kyllä lopettanutkin se polttamisen, vaan en hehkuttelisi mistään ihanuudesta mitä siitä seuraa: eli ei mitään mainittavaa .. Vähemmän joutuu pelkäämään syöpää ja konduktöörejä ...]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wsad



Terve! Tuommosia pilkkuja ilmestynyt Cristalin siemeniin n. kuukauden idättelyn jälkeen. Olenko alkanut hautomaan jonkun ötökänmunia vai mikä kumma syöpä iskenyt?

0lli

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

wsad

Lainaus käyttäjältä: 0lli - helmikuu 05, 2015, 10:40:47 ap
Ettei olis ihan hometta  :o


Eipä tullutkaan mieleen. Taidan nakata menemään ja kokeilla uudet laittaa..

Jani M

Kyllä kai aji cristalin pitäis itää aika helpostikin alle kuukaudessa, mikäli siemenet ovat itäviä ylipäätään. Homeelta tuo näyttää ja sitä todennäköisesti myös on. Toisaalta homeisiakin siemeniä on saatu itämään.

wsad

Fataliilta tilasin siemenet joulukuussa, pitkältä ajalta itäminen on kyllä tuntunut, ku ensimmäiset lähti jo parissa päivässä. Ovat olleet jossain 20-25 C välissä. Yksikään Cristali ei siis ole vielä lähtenyt ja ovat ainoita, joissa tuota ilmeisesti hometta on ilmennyt..

bonchi

Ihan on jonkin sortin homesientä.. liian märältä näyttää muutenkin siementen idätys paikka, ainakin omasta mielestä.
Kun ite tekee.. niin saa sitä mitä sattuu tulemaan.

bonchi

Saattaapi olla vielä joku eksoottinen home :D noi varrastikut kun eivät ole steriileitä.
Kun ite tekee.. niin saa sitä mitä sattuu tulemaan.

PP

Lainaus käyttäjältä: bonchi - helmikuu 05, 2015, 15:59:51 ip
Saattaapi olla vielä joku eksoottinen home :D noi varrastikut kun eivät ole steriileitä.


Nuo ja oikeastaan kaikki kaupan tikut homehtuu kivivillassa ja vastaavissa tosi nopeasti.

wsad

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 05, 2015, 19:48:53 ip
Lainaus käyttäjältä: bonchi - helmikuu 05, 2015, 15:59:51 ip
Saattaapi olla vielä joku eksoottinen home :D noi varrastikut kun eivät ole steriileitä.


Nuo ja oikeastaan kaikki kaupan tikut homehtuu kivivillassa ja vastaavissa tosi nopeasti.


Mahtaako olla vaihtoehtosia tikkuja mielessä jos tuolla tyylillä tykkää idätellä?

chipe

helmikuu 05, 2015, 20:33:31 ip #2096 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2015, 20:36:42 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: wsad - helmikuu 05, 2015, 20:18:53 ip
Mahtaako olla vaihtoehtosia tikkuja mielessä jos tuolla tyylillä tykkää idätellä?


Desinfiointi taitaa yleensä olla avain onneen idätyshommissa, oli välineet sitten mitä tahansa. Itsekin juuri huomasin miten suuren eron se tekee kun käytin tällä kertaa idätyslauttani joka ainoan välineen kiehuvassa vedessä (ja valitsin materiaalit niin että ne kestivät tuon) ja järkkäsin lautallekin puhtaamman paikan. Eipä enää homehtunutkaan mikään muutamissa viikoissa kuten aiemmin vaan tuo on nyt ollut muhimassa jotain 1.5-2kk eikä hometta ole näkynyt.

Puu ei varmaan ole pitkäkestoisessa idätyksessä materiaalina ihan parhaasta päästä kun sillä on tapana aina jotain ylimääräistä itseensä muodostaa.

wsad

Ja taas tuli opittua jotain uutta.. Empä muista kuukautta kauempaa mitään idätelleeni, ei ole hometta näkynyt aikasemmin. Kattilan kautta villat ja kaikki tästä eteenpäin.

chipe

Lainaus käyttäjältä: wsad - helmikuu 05, 2015, 21:09:34 ip
Ja taas tuli opittua jotain uutta.. Empä muista kuukautta kauempaa mitään idätelleeni, ei ole hometta näkynyt aikasemmin. Kattilan kautta villat ja kaikki tästä eteenpäin.


No enpä itsekään kyllä usko että noista muutamista itselläni yli kuukauden muhineista enää mitään syntyisi... Kyllä nuo nyt useimmat kuitenkin viikossa parissa itävät, jos itävät lainkaan mutta onhan noilla joillain chinenseillä ainakin tapana välillä viivytellä. Etenkin jos lämpöä ei ole tarpeeksi.

Jos lautta ei homehdu niin on ainakin mahdollisuus odotella ja katsoa kuinka käy. Aji Cristallilla ei kyllä pitäisi noin pitkään mennä.

sorrii

Homehtumattomia tikkuja saa esim Clas Ohlsonin muovisista hammastikuista. Ne ovat hyviä hammastikkujakin joissa pieni hammasväliharja toisessa päässä. Käytetyt kun kerää talteen, niin pysyy hyvä varasto tikkui ..  ;D [300kpl 3,49€]

Mä oon jonain keväänä jopa printannut hienot etikettilappuset muovikalvo-valokuvapaperille joihin tökkäsin reiät piikillä. Siitä läpi tuo tikku, niin avot  8) 8)

Eipä löydy nyt parempaa kuvaa, kun Imageshackista ei enää saa linkitettyä, jos ei maksa lunnaita:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`