Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

E.T.



Mikähän tuommosen ois aiheuttanu Moruga yellow:iin? Kasvi voi mainiosti kohdan jälkeenkin nii tuosta ei kai haittaa oo?

sorrii

ARVAISIN että raju, nopea kasvu on saanut halkeamaan. Ehkä taipuminen samalla ...
Itsellä on tuollaisia tullut kun oksat eivät kestä painoaan. Nopeasti kasvava oksa ei ehdi "puutua" ...

Hyvin se näyttää toipuvan.
Ihmeen vähällä ehjällä pinnalla oksat tuottavat edelleen satoakin. Itsellä on varsinkin Pubeilla käynyt noita halkeamisia ja murtunut myös oksia haarakohdasta: oon sitten tukenut ja korjannut roudariteipillä, rautalangalla, puutikuilla ym. Oikein joskus hirvitti Rocoton oksa jossa roikkui kolme omenan kokoista palleroa ja oksahaarassa oli korkeintaan 1/4-osa ehjää. Se oli sitten sidottu vaan rautalangoilla ja oli kuin lepositeessä ... Kyllä siitäkin kypsät mollukat tuli.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

thompson

Mitäs öttiäisiä nämä on? Ja ennenkaikkea miten niistä eroon.

Trioniska

syyskuu 06, 2015, 10:59:58 ap #2303 Viimeisin muokkaus: syyskuu 06, 2015, 11:02:39 ap käyttäjältä Trioniska
Lainaus käyttäjältä: thompson - syyskuu 06, 2015, 10:51:28 ap
Mitäs öttiäisiä nämä on? Ja ennenkaikkea miten niistä eroon.



Kirvojahan nuo, mäntysuopaviina sekoitus ja pyretriini yhdistettynä neem öljyn ennakoivaan torjuntaan.

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Aeldur

Eka vuosi menossa täällä. Syksy saa ja chilitkin pukkaa jonkinnäköistä ruskaa. Siis kellastuvat ja jopa punastuvat lehdiltään  ??? ja pudottavat lehtiä päivittäin, myös uudempia pieniä lehtiä varressa. Kypsyttelevät parhaillaan podeja, ja olen leikannut ylimääräisiä oksanpäitä. Vaiva koskee lähinnä Cayenne long slimejä, jotka kasvavat kookosmullassa ja syövät Puutarhan Kesää, ja ovat voineet koko kesän muuten hyvin, paitsi että jonkinlaisen seitinmuodostuksen takia olen Spruzittanut niitä viikon välein nyt 4 kertaa, koska pelkäsin olevan punkkien tekeleitä. Saattoi olla pikkuhämiksetkin asialla, koska niitä sikiää jostain nurkasta.

Kasteluväli on pidentynyt ja valonsaanti vähentynyt väkisin sisälle tuomisen jälkeen, ja lannoitettakin olen siten voinut antaa n. puolet harvemmin (olen lannoittanut joka kastelukerta). Olen välillä liottanut kananmunankuorimursketta kasteluvedessä, koska käsitin, että Puutarhan Kesässä ei ole kalsiumia, ja joku neuvoi joskus että kananmunankuoret käyvät siihen...  ;D Johtuiskohan siis
a) valon vähenemisestä sisälle tuotua
b) Spruzitista
c) punkeista (en ole kyllä nähnyt niitä edes luupilla)
d) lannoite-/kalkkimunauksesta
e) normaalimeiningistä sadon kypsyessä?

... tai ehkä kaikkien summa. Nuo Cayennet lentää joka tapauksessa roskiin podien kypsyttyä, mutta ois kiva jos talvehtimaan menevien baccojen kanssa osais ehkäistä vastaavaa :)

sorrii

Olosuhteiden muutos ...

Sisäilma on kuivaa ja liiankin lämmintä ulos tottuneille kasveille; samaan aikaan valo heikompaa jne.

Pahimmillaan voivat raakileet varista lattialle   ???
Aika tyypillistä on että lehdet tippuvat, ja tilalle kasvaa uudet ... Aika typillistä kyllä sekin, ettei ole ongelmia   :) ... mulla ei juuri ole ollut  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

San-M

Locaton aika koitti ja kasvualustasta löytyi jännää...
Mitä raati sanoo? Hometta? Munia? Muuta, mitä?
Kasvualustana kookos+vermikuliitti

Kuvathan aukeaa isommaksi klikkaamalla

Jomppe


khili

Kesä meni odotellessa. Alle 10% kasveista menehtyi. Jotkut eivät juurikaan kasvaneet 5m² kasvihuoneessa koko kesän aikana. Podeja on tullut 1-20 per kasvi ja riittää tuoreena syömiseen. 14 toistaiseksi määrittämättömästä lajikeesta kukat katsottu ja nyt maistellaan satoa ja pidetään itsekseen pientä muistilappua. Tuholaisia joita olen havainnut ovat olleet etanoita, kotiloita ja mieto kirvahyökkäys, jota toivottavasti saattiin torjuttin.  Nyt kasvit ovat sisällä 400W natikan alla ja ovat alkaneet taas kukkia.

Joissakin podeissa on ilmennyt sellainen ongelma että aivan podin tyvessä on reika 3-5mm. Podi kuivuu jos pieni tai sitten ei jos vahan isompi. Sisältö kuitenkin tyhjä. Löytynyt muutamia, eri lajikkeista.  Mikähän tekee? Voisko olla pienenpienet kotilot noin kuukauden takaa ja näkyy vasta nyt vai hyyrääkö joku toinen jyystäjä.   

DP

CGN21500 bonchi ei näytä kauheen hyvin voivalta.. Isommat lehet puotteli melko nopeesti poikkeen, ja käytännössä kaikki lehet on tuollasia kuvassa näkyvän kaltasia, eli lehtien kärärjet on tollasia kuivia ruskeita.. Uutta kasvustoa kyl lykkää vähän joka kohasta, mut todella hihtaasti, ja myös uusimmissakin on havaittavissa tuollasta samanlaista.. Oonko mie kastellu tuota liikaa, vai liian vähän, vai mistäköhän tuollanen mahtais johtua..? ???

Oksien päistä on kans sen puolen sentin matkalta menny runko ruskeeks/kuolleeks.. :(

sorrii

Bonchiksi näyttää musta olevan jätetty turhan pitkiä oksia.
Mun mielestä bonchissa on idea, että vanhaa runkoa jätetään pätkä ja ehkä joku lehtikin tai pidempi oksa pitämään kasvi hengissä kunnes alkaa pukata uutta silmua ja niistä oksaa. Sitten kun sitä uutta kasvua alkaa näkymään, leikataan ruma, vanha pidempi oksa pois; vanhat lehdet tippuvat omia aikojaan ja usein niiden tyvestä lähtee uusi oksa tulemaan.

Näteimmän bonchin saa kun jättää vanhoista oksista vain pienet torsot runkoon, eikä niitä liikaa. Kun on siinä rungossa useita tuollaisia 20-30cm oksia, niin uusi kasvu keskittyy sinne latvoihin eikä siitä sitten tule pientä, tuuheaa; söpöä ja seksikästä pikku bonchia vaan vanha karahka joka yrittää pysyä hengissä... Ruskeiksi vetää ne silmut varmaan lähinnä kuivan huoneilman takia. Liikakastelu voi tietysti heikentää kasvia myös. Mutuilen että leikatulla kasvilla on voimaa enemmän jos oksia on vähemmän ...

(Tokikiaan en oo mikään bonchi-expertti joka vastaa puheistaan  ::) )

Mulla on kuitenkin kokemusta jonkun verran noista talvetetuista chileistä joita en ole raaskinut leikata kunnon bonchiksi, vaan oon leikannut vain senverran että pysyy talven hengissä. Niistä tulee yleensä seuraavana kesänä kyllä tuottavia kasveja, mutta rumia risukasoja joissa on pitkiä suoria oksia päällä ja alla kuiva käppyräinen karahka.

Joitain "oikeita boncheja" oon saanut vahingossa, kun oon jättänyt huolimattomuuttani vaan leikatun tapin ruukkuunsa johonkin lattialle odottamaan että viitsin tyhjentää ja pestä ruukun. Sitten onkin sieltä kuivasta torsosta lähtenyt työntämään uutta kasvua ja oon kasvin säilyttänyt. En ole oikeaoppisesti istuttanut bonchiruukkuun kissanpissahiekkaan tai johonkin ihmemineraalialustaan, vaan eniten ehkä hydrosoraan tai kookos-sora[perliitti]-sekoitukseen Pauliina ruukkuun ja kasvatellut passiivihydrona.

Tän syksyn vielä toteuttamaton projekti on leikata iso kasa viime kesän kasveja [lähinnä chinensejä] torsoiksi tuohon tapaan ja oon varautunut että korkeintaan puolet selviää leikkauksesta hengissä. Leikkaan siis reilusti, enkä jätä oksia tai lehtiä.

Edellisten vuosien bontseja ja Sorriic jättiboncheja on jäljellä myös jokunen. Niistähän tuli taas kesän aikana isoja puskia jotka oli/on vähän oudonkin näköisiä, kun tyvessä on 2-3cm paksu kippurainen runko ja oksat ovat pitkiä, suoria 1cm paksuja...
Satoahan nuo vanhat tekevät kesällä helposti, mutta se "söpöys" mitä kevättalvella on bonchissa katoaa kummasti kun kasvi lähtee taas kasvuun. Mun kokemuksen mukaan siis hienon bonchin voi saada samasta kasvista parinakin talvena, mutta kasvukaudella niistä tulee aika rumia risukasoja, sekasikiön näköisiä omituisia puskia ...

Itse ajattelen, että isoin ilo talvetuksesta on se, että voi saada aikaisin keväällä -tai koko talven- tuoretta satoa. Samoin esim. baccatumeilla oon talvetetuista kasveista saanut aina isoimman sadon kasvihuoneessa. Se vaihe kun bonchi on sellainen hieno puska jota ylpeänä esittelee toisille, on aika lyhytaikainen ilo: Valokuvissa se kyllä säilyy pidempään  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DP

lokakuu 23, 2015, 13:36:17 ip #2311 Viimeisin muokkaus: lokakuu 23, 2015, 14:41:07 ip käyttäjältä DP
Joo, noita oksia kyllä oikeesti sais lyhentää. Hyvin huomaa tossa bolivian rainbow bonchissa että on jätetty oksat pitkiks, ylhäältä kyllä on suht tuuhee, mut alempana oksan puoleenväliin asti on melkeenpä lehdetön.. Ja oksien alaosat jää ylälehtien varjoon samalla.. Pittää lyhentää oksia ja heittää muovipussi tuon päähän ja sumutella vettä kans välillä, niin jos se siitä lähtis.. ::) Ihan aluks kyl multa tuli kasteltuu melko märäks, mut niin on tullu tehtyy kaikkien noitten kanssa, eikä muut oo siitä ollu moksiskaan..  ::)

E: leikkelin tossa nuita oksia, ja huomasin et kaikki oksat oli onttoja?!? :o Mistäs ihmeestä tollanen johtuu, sillä ne viimeks leikellessä ollu... ???

sorrii

Lainausleikkelin tossa nuita oksia, ja huomasin et kaikki oksat oli onttoja?!? :o Mistäs ihmeestä tollanen johtuu, sillä ne viimeks leikellessä ollu... ???


Kuivuneena paksut oksat on onttoja. Tuoreissa on "styroksia" täytteenä. Mutuilisin, että ne oksat ehkä tekee kuolemaa  ??? ???
Mä ainakin muistelisin, että oon tormännyt onttoihin oksiin yleensä kun poistaa vanhan kasvin kuolleita oksia. Käsittääkseni chilit ovat luonnossa "perennoja" jotka siis tekee uudet oksat talvehtimisen jälkeen. Eli ne elävät luonnossakin bonchina jonka kuivuneita oksia vaan ei kukaan leikkaa. Baccatumeilla näkyy selvästi että ne alkaa loppukesästä jo kasvattaa uusia oksia ihan alhaalta: Se kait on tarkoitus, että ne vanhat sitten kuivuu ja kuolee pois ...

Jospa tuo kasvi valmistautuu itse kehittämään tyveen jo uusia oksia ... [[tää on kyllä ihan arvailua  :)]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DP

Joo, voihan se olla. Mut mennessä nähhään et mihin suuntaan tuo tuosta lähtee kasvamaan, vai kasvaako mihinkään..  ???

huhh

Mitäs tästä tuumatte? Kaupan chilipaprikoita kasvatellut, olen jonkin verran lyhentänyt kasvustoa ja vähentänyt kastelua. Jäljellä olevat lehdet näyttävät nyt tältä:

Jomppe


Huru-ukko

Jos kaikki lehdet näyttää tuolta, niin kyseessä mielestäni kuoleva kasvi.

Foorumille saa samalla "rahalla" kaksikin kuvaa, niitä ei ole liikaa kenelläkään kysyjällä vielä ollut  :).

Jos siellä olisi tuholaisia, uskoisin että niitä näkyisi kuvassa tai olisit itse huomannut.

Ja kuva koko kasvista olisi aina tervetullut, siitä hahmottaisi paremmin yleiskuvaa.

Radikal




Moroo... Mitäpä sanotte muut, omasta mielestäni chileihini on tainnut jostain ilmestyä ripsiäisiä, eli ne lienee heivattava kaikki kompostiin multineen?

MiM

Vaikea sanoa noiden kuvien perusteella, mutta ei mieleswtäni näytä ihan tyypillisimmältä ripsiäisvahingolta. Onko lehtien alapuolella pieniä mustia pisteitä (ripsiäisen ulosteita)? Näkyykö liikettä? Ripsiäisiä voi usein havaita esimerkiksi kukkien sisältä.

Kyllä ripsiäisistäkin voi päästä eroon, mutta jos ei ole kovin arvokas plantaasi voi toki olla helpompaa heittää menemään, nyt kun vielä ehtii uuttakin laittaa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Radikal

Lainaus käyttäjältä: MiM - joulukuu 27, 2015, 13:25:29 ip
Vaikea sanoa noiden kuvien perusteella, mutta ei mieleswtäni näytä ihan tyypillisimmältä ripsiäisvahingolta. Onko lehtien alapuolella pieniä mustia pisteitä (ripsiäisen ulosteita)? Näkyykö liikettä? Ripsiäisiä voi usein havaita esimerkiksi kukkien sisältä.

Kyllä ripsiäisistäkin voi päästä eroon, mutta jos ei ole kovin arvokas plantaasi voi toki olla helpompaa heittää menemään, nyt kun vielä ehtii uuttakin laittaa.

Tarkemmin kun katsoi niin lehtien alapuolella näkyi mustia pisteitä, ja joku pieni siivekäs ruskeahko ötökkä lehdellä kävelikin. Jännä että kesällä ulkona tätä probleemaa ei ollut, eikä heti sisälle tulon jälkeenkään.

Joo ja kyllähän se vähän kirpaisee heittää chilit pois, mutta aika kova kipinä on siihenkin että saa lisää tilaa uusille idätyksille :D