huhtikuu 27, 2024, 23:11:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2012

Aloittaja bluesman, joulukuu 06, 2011, 20:12:52 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

maaliskuu 30, 2012, 20:28:54 ip #360 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 30, 2012, 21:48:11 ip käyttäjältä bluesman
 Pari fotoa yhden spesiaalin kehityksestä. Jo neljäs kausi menossa kyseisellä tillimutantilla.

   

Isommat taimet ovat candlelighteja mutta oikeanpuoleisin pieni taimi niiden joukossa saattaa sekin olla mutantti.
Olleet akvaariossa liian lähellä loistareita. Pisimmät ovat vähän kärähtäneet.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 30, 2012, 20:17:46 ip
Ilmeisesti varren alin kohta on se pointti mikä ei saisi olla upoksissa. Juuret tummuvat kun kasvavat ämpärin pohjaan ja vanhenevat muttei juurimätää tule jos vettä ei ole juurten lähtöpisteeseen saakka. ?? Onkohan järkeä? Olettamus, mutta voipi olla näin.


Juurenniska on monella kasvilla se herkin kohta, kurkutkin mädäntyy jos juurenniska on jatkuvasti märkänä. Ilmeisesti happi loppuu ja anaerobiset bakteerit pääsee valloilleen.

Siku

Kiitoksia, arvokasta infoa kesäksi.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 30, 2012, 18:58:49 ipJatkuva pyttyjen täyttäminen ja vahtiminen vie aikaa ja lopulta hommaa ei jaksa tehdä kunnolla ja lopputuloksena sulla on  joukko kuivahtaneita kasveja


Aion tosiaan tehdä Autopotin Autovalve -venttiilillä systeemin, joka ottaa vettä parin sadan litran resosta ja pitää vedenpinnan bubblereissa vakiotasolla.
Vähän ehkä epäilyttää noin pieni vesimäärä ja ennenkaikkea sitä seuraava lämpötilan nousu. Mutta "meni jo" ja katsotaan mitä tästä tulee, ensikaudella sitten uusilla eväillä.


Hauska tosiaan tuo var. tillintallin. Täytyi oikein haulla katsoa aiempia kuvia.

Masa.T

Juurimätä on yksi syy, miksen käytä enää altakasteluruukkuja. Jos käy niin, että ajattelee niinkuin minä vielä vähän aikaa sitten, että kasvi vaatii koko ajan multaviljelyssä sitä ravinneliuosta, on väärässä. Ei tosiaankaan saa uittaa jatkuvasti liemessä, niinkuin altakasteluruukuissa helposti käy. Niinhän se on, että kokemus opettaa parhaiten.

boozeman

maaliskuu 31, 2012, 11:08:50 ap #364 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2012, 13:30:44 ip käyttäjältä boozeman
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - maaliskuu 30, 2012, 22:55:47 ip
Juurimätä on yksi syy, miksen käytä enää altakasteluruukkuja. Jos käy niin, että ajattelee niinkuin minä vielä vähän aikaa sitten, että kasvi vaatii koko ajan multaviljelyssä sitä ravinneliuosta, on väärässä. Ei tosiaankaan saa uittaa jatkuvasti liemessä, niinkuin altakasteluruukuissa helposti käy. Niinhän se on, että kokemus opettaa parhaiten.


Itse kasvatan pelkästään altakasteluruukuissa ja juuri tuosta syystä olen suosinut pelkästään Orthexin Mimosa-ruukkuja, josta pääsee juurien tilanteen tarkistamaan. Samaa linjaa jatkoin kun tälle kaudelle kasvit pääsivät Piece of Eden ruukkuihin. Nekin ovat käteviä juurten tarkastelua ajatellen.

EDIT: Ja välillä kastelua tosiaankin niin että chilit saa onnettomina lurpottaa lehtiään. Kesällä se tosin tapahtui parvekkeella päivittäin kun oli liian pienet ruukut ja juoppoja kasveja
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - maaliskuu 30, 2012, 22:55:47 ip
Juurimätä on yksi syy, miksen käytä enää altakasteluruukkuja. Jos käy niin, että ajattelee niinkuin minä vielä vähän aikaa sitten, että kasvi vaatii koko ajan multaviljelyssä sitä ravinneliuosta, on väärässä. Ei tosiaankaan saa uittaa jatkuvasti liemessä, niinkuin altakasteluruukuissa helposti käy. Niinhän se on, että kokemus opettaa parhaiten.


Hyvin ne altakasteluruukutkin toimivat kunhan ei ylikastele vaan antaa välillä hieman kuivahtaakin ;)

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 30, 2012, 08:45:40 ap
Mukavaa nähdä kasvarikauden aloitus myös Bluesfarmilla. Lumimääristä päätellen ei tosiaan uskoisi että ollaan samoilla leveysasteilla.

Itselläni ei ole myöskään ollut leväongelmaa valkoisissa ämpäreissä. Vaikka itse olen käyttänyt noita Ikean siivilöitä ja reunoista vielä pääsee valoa sisään niin levää ei ole koskaan ollut joten en ole reunojakaan koskaan viitsinyt edes tiivistää.


Mulla on kyllä levää kertynyt sekä valkoisiin, että tummanharmaisiin orthexin ämpäreihin.... Tosin vasta loppukaudesta.

Parvekkeella kun ei hirveästi tiskailla ämpäreitä, etenkään jos kasvit on kiinni naruissa.

Ja mun koekasvatukset niissä ämpärihydroissa (bubblereita uppopumpuilla) toissakesänä en tosiaan vaihtanut litkuja tarpeeksi usein, enkä siis missään vaiheessa pessyt niitä ämpäreitä, lisäilin vettä kun tuntui kaipaavan ja lannoitteet vaihdoin kerran kuussa jos muistin.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman

 Lievää kasvua. Palavat jo ottaessaan kuumiin lamppuihin kiinni.





Aji cristal on päätykasvina helpoin kuvata. Muissakin on podeja, en vain ylety niihin.



Vasemmalla ebbissä T Scorpion Moruga.



Etualalla tomaatti.

jewe

On siellä aika uskomaton meininki. Luulisi ettei tuota viidakkoa pysty enää hallitsemaan. :o

disturbed833

 :o :o :o :o

Miten tuolla mahtuu liikkumaankaan enään? Sähkölaskun suuruutta en halua edes arvailla  ;)

bluesman

 Eniten jännittää kuinka saan parhaat yksilöt ehjinä kasvariin.
Viime yönä ilmatieteen laitoksen mukaan alin lämpötila oli -8C, kasvarissa lämmitetyllä puolella oli käynyt niinkin alhaalla kuin +10,4C. Eli ei ole vielä ihan chinensien siirtoaika. Päivällä +38C joka taas on vähän liikaa. Kuplamuovi-harsoeristys estää pitkälti tuuletuksen ja kun en ole päivällä yleensä viikolla paikalla ei ovien aukipitokaan ole mahdollista. Ehkä kuitenkin parempi +10C kuin -1C eräällä kaudella.

ChiliPark



Täten saat "Inspiroiva puutarhablogi"-tunnustuksen. Diplomin ehtoihin kuuluu, että vastaat kolmeen kysymykseen:
1) Miten puutarhainnostus syntyi?
2) Mikä on erikoisin, ihmeellisin, harvinaisin, tunnearvoltaan suurin tai kaunein lempikasvisi?
3) Millainen on puutarha filosofiasi?

Blogistani selviää lisää.

JS

bluesman

 Kiitos ja kumarrus kunnianosoituksesta. Vaikkei mulla varsinaisesti blogia olekaan.
Vastaukset kysymyksiin;

1) Isän peruja varmaan. Vei alvariinsa Kasvitieteelliseen puutarhaan ja asuessamme omakotitalossa oli hyvinhoidettu puutarha     itsestäänselvyys.

2) Ei varsinaisesti mikään mutta ehkä tuo flexun siementen tuotto oli yllättävää ja hienoa. Koko luonto on vain niin ihmeellistä ja aina löytyy uutta ja kiinnostavaa.

3) Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito.
    Eikä sekään ole niin tärkeää.

MrFrost

Kyllä tämä päiväkirja monen blogin pesee 100-0.

Itse pidän enemmän foorumipäiväkirjan pidosta, kuin bloggaamisesta. En vaan jostain syystä osaa kirjoittaa sopivaa blogitekstiä.

Syynä lienee se, että muitakin foorumeita käyttänyt vuodesta 1998 alkaen, joten bloggaaminen ei ollut silloin vielä mitenkään kovin yleistä, joten välillä tuntuu että olen jumahtanut liikaa vanhoihin tapoihini. Olen toki paria blogia kirjoittanut, mutta nekin jääneet sitten suht nopeasti päivittämättä.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Lillen

Ei voi muuta kuin tuijottaa silmät suurina  :o noita kuviasi!  :)

Miten h*tossa onnistut kasvattamaan itsellesi tuollaisen viidakon??!!

Komiaa on...

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - huhtikuu 04, 2012, 12:53:48 ip


Itse pidän enemmän foorumipäiväkirjan pidosta, kuin bloggaamisesta. En vaan jostain syystä osaa kirjoittaa sopivaa blogitekstiä.

-Timo


Itse koen ,että päiväkirjaa voi kirjoittaa vapaammin, ketään ei ole valittamassa pienistä kirjoitusvirheistä ja täällä kun päiväkirjaa kirjoittaa tietää osittain ketä on lukemassa, kun taas blogi on edustavampi ja lukioista ei ole paljoakaan tietoa...

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 04, 2012, 13:24:10 ip
...ketään ei ole valittamassa pienistä kirjoitusvirheistä...


Hah! Yhdys sana poliisit ja muut pilkunviilaajat ovat foorumilla aktiivisia ja mielestäni hyvä niin. Selkeästi ajateltua ja oikein kirjoitettua tekstiä on ainakin minusta mukavampi lukea. Toinen asia on sitten se, pitääkö nipottajista välittää. Jokainen saa taaplata tyylillään.

Ja pitäisi tietysti olla "...kukaan ei ole..." ;)

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 04, 2012, 13:24:10 ip
Ei voi muuta kuin tuijottaa silmät suurina  :o noita kuviasi!  :)

Miten h*tossa onnistut kasvattamaan itsellesi tuollaisen viidakon??!!

Komiaa on...

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - huhtikuu 04, 2012, 12:53:48 ip


Itse pidän enemmän foorumipäiväkirjan pidosta, kuin bloggaamisesta. En vaan jostain syystä osaa kirjoittaa sopivaa blogitekstiä.

-Timo


Itse koen ,että päiväkirjaa voi kirjoittaa vapaammin, ketään ei ole valittamassa pienistä kirjoitusvirheistä ja täällä kun päiväkirjaa kirjoittaa tietää osittain ketä on lukemassa, kun taas blogi on edustavampi ja lukioista ei ole paljoakaan tietoa...


Offtopicia, mutta tuskin ystäväni surusointumies pahasti loukkaantuu....

No, eipä ole omia chilejä... :)

Itse Fatalii oli päivittänyt kamerakalustoaan ja mä satuin olemaan sopivasti kyläilemässä, niin mut uhkailemalla ja pesäpallomailalla pakotettiin poseeraamaan ruman naamani kanssa siinä pöydän vierellä.
Pöytä tosiaan natisi liitoksistaan, tossa tais olla ekan "kaupallisen" kauden loppusadonkorjuun loppuja + chilimestarin oman kotikasvarin jotain...

Ja kyllä sain aika mainion kasan kotiinviemisiksi, kuten jo valitettavasti edesmenneet bonsai-aihiot ja parempaan suuhun uponneet chilit :)

Oma ennätyskausi taitaa olla muutama hassu kilo....

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Lillen

Lainaus käyttäjältä: M;kko - huhtikuu 04, 2012, 14:52:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 04, 2012, 13:24:10 ip
...ketään ei ole valittamassa pienistä kirjoitusvirheistä...


Hah! Yhdys sana poliisit ja muut pilkunviilaajat ovat foorumilla aktiivisia ja mielestäni hyvä niin. Selkeästi ajateltua ja oikein kirjoitettua tekstiä on ainakin minusta mukavampi lukea. Toinen asia on sitten se, pitääkö nipottajista välittää. Jokainen saa taaplata tyylillään.

Ja pitäisi tietysti olla "...kukaan ei ole..." ;)


Juu, kyllähän niitä löytyy ja en tarkoittanut sitä ,että kirjoittaisi ihan puhekielellä "zilit kasvanu iha hirveest" vaan pieniä mokia kuten "," , "." ja jss. 

Suomen maikkani kiroilee tämän mahdollisesti lukiessaan ,mutta itselläni välillä vaikeata juuri valita käytänkö "ketään" tai "kukaan" ,osittain tyhmyydestä ja osittain Suomen-ruotsalaisista taustoistani, mutta pääasia kai kuitenkin se ,että porukka suunnilleen ymmärtää mitä olen kirjoittamassa.

Pahoittelen Off-topiccia bluesman  :-[.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - huhtikuu 03, 2012, 00:26:55 ap


Täten saat "Inspiroiva puutarhablogi"-tunnustuksen. Diplomin ehtoihin kuuluu, että vastaat kolmeen kysymykseen:
1) Miten puutarhainnostus syntyi?
2) Mikä on erikoisin, ihmeellisin, harvinaisin, tunnearvoltaan suurin tai kaunein lempikasvisi?
3) Millainen on puutarha filosofiasi?

Blogistani selviää lisää.

JS
Meinasi unohtua mainita tänne, vaikka blogilleni siitä laitoinkin. Itse jakaisin myös herralle samanlaista kunniaa, vaikkei blogia olekaan. Itselleni alkuvaiheessa luonnollisesti olivat tiedon kannalta tärkeimpiä ne bluesmanin ensimmäiset päiväkirjat. Seuraan aktiivisesti uuttakin ja varmasti tulen seuraamaan seuraaviakin. Kiitoksia toverille tsemppauksesta!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

 Samaa sinnepäin, tulee chilistelyä sushrajalla seurailtua ahkerasti.
Tänään siirtyivät mm. Naga, Bonda Ma Jacques ja Brasileira marimbondo kasvariin. Viimeksimainittu olikin venähtänyt melkoisesti enkä ollut hoksannut sitä että kasvi oli pitkälti toista metriä korkea kun versot makasivat pitkällään. Kiinnostuksella odotan mitä tuleman pitää. Aamulla säätiedote lupaili 7 pakkasastetta mutta nyt vain -1C. Ensi viikolla taas kylmempää. Riskejä on otettava, kellari on aivan tupaten täynnä. Pakko saada edes valaisimet näkyviin.