toukokuu 23, 2024, 00:25:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Heijastin

Aloittaja petri78, huhtikuu 22, 2008, 12:09:48 ip

« edellinen - seuraava »

psyphish

Itse tein alumiinisista paistoalustoista ja alumiiniteipistä tollasen ghettoheijastimen. Eli 3kpl paketti suurehkoja paistoalustoja, sitten niitä teippaa yhteen, tarvittaessa voi vähän reunoilta leikata pois niin saa parempaan muotoon ne.  :)


Ryhis

On mua kovaksikin jätkäksi haukuttu, mutta niin rohkea en ole, että tekisin heijastimet palavasta materiaalista.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 09, 2010, 23:03:19 ip
On mua kovaksikin jätkäksi haukuttu, mutta niin rohkea en ole, että tekisin heijastimet palavasta materiaalista.


Mulla onneksi metallia tuo heijastin.. Harvempi materiaali syttyy liekkeihin alle 200c.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: psyphish - huhtikuu 09, 2010, 23:37:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 09, 2010, 23:03:19 ip
On mua kovaksikin jätkäksi haukuttu, mutta niin rohkea en ole, että tekisin heijastimet palavasta materiaalista.


Mulla onneksi metallia tuo heijastin.. Harvempi materiaali syttyy liekkeihin alle 200c.


Just niitä asioita joita haluan miettiä viettäessäni vuoden ainoaa lomaviikkoa espanjan auringon alla/ollessani mökillä ravustamassa tms.

"Säästinkö 20€ oikeassa paikassa ja tein maalarinteipistä ja mehutetrasta heijastimen?"
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 10, 2010, 00:15:25 ap
Lainaus käyttäjältä: psyphish - huhtikuu 09, 2010, 23:37:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 09, 2010, 23:03:19 ip
On mua kovaksikin jätkäksi haukuttu, mutta niin rohkea en ole, että tekisin heijastimet palavasta materiaalista.


Mulla onneksi metallia tuo heijastin.. Harvempi materiaali syttyy liekkeihin alle 200c.


Just niitä asioita joita haluan miettiä viettäessäni vuoden ainoaa lomaviikkoa espanjan auringon alla/ollessani mökillä ravustamassa tms.

"Säästinkö 20€ oikeassa paikassa ja tein maalarinteipistä ja mehutetrasta heijastimen?"


Paha sanoa mistä heijastimes teit, Itse tein sen alumiinista. Kokonaan.. Alumiinista, koko hökötyksen. Ei syty liekkeihin vaikka tolla tuplaturbosytkärillä huitois.

Ryhis

Ostin valmiin lampun rungon/runkoja.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

psyphish

huhtikuu 10, 2010, 00:55:43 ap #46 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2010, 12:52:28 ip käyttäjältä psyphish
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 10, 2010, 00:41:04 ap
Ostin valmiin lampun rungon/runkoja.


Se on ihan kätevää jos loisteputkia käyttää. Itse kyhäsin E27 kannoista + Johdoista 6 kappaletta valoja jotka kiinnitin "Kodin Terrasta" ostettuun ritilään rautalangalla. Nyt on 171w 6500k valoa taimille. [edit] Poistin, alkoholihuuruisen lauseen lopusta. :-\

Habanervous

Hmmhmmhmm...kysymys joka tulee mieleen turvallisuus seikoista. Jos itse kyhää heijastimen metallisesta materiaalista, esim peltiämpärin puolikas jne, eikö se tulisi suojamaadoittaa jos pistorasiat on maadoitettu? Jos oletetaan että ostaa muovisen lampunkannan, joissa on paikat vaiheelle ja nollalle, sekä asentaa sen metalliseen heijastimeen niin eikö tuossa ole tärkeää hommata suojamaalla varustettu johto, suko pistotulppa ja vetää runko maihin? Vai tekeekö muovinen lampunkanta tuossa jonkun tempun? (tässä esimerkissä muovinen lampunkanta kestää esim 60w)

Wolfman

Periaatteessa sen muovisen kannan pitäisi estää jännitteen pääsy siihen metallirunkoon mutta en kyllä luottaisi kaikkiin kantoihin tuossa. Varminta on laittaa se suojamaa varmistamaan turvallisuus. Ja kytkentä nimenomaan niin että suojamaajohdin on vähän pidempi ja irtoaa viimeisenä jos valaisin "revitään" irti johdosta.

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - syyskuu 11, 2013, 09:32:13 ap
Periaatteessa sen muovisen kannan pitäisi estää jännitteen pääsy siihen metallirunkoon mutta en kyllä luottaisi kaikkiin kantoihin tuossa. Varminta on laittaa se suojamaa varmistamaan turvallisuus. Ja kytkentä nimenomaan niin että suojamaajohdin on vähän pidempi ja irtoaa viimeisenä jos valaisin "revitään" irti johdosta.


Näin on. Jossain halpislampunkannoissa on suuria eroja. Tuo on tärkeä seikka muistaa että suojamaa on viimeinen kontakti lampulle jos jotain menee hassusti. CE-merkintähän ei sano että sitä olisi testattu, vaan sitä että valmistaja VÄITTÄÄ että täyttää vaatimukset. Joskus tuntuu että CE tarkoittaa China express..

Dethlock

Jep. Itsellä just kosahti CE-merkitty LED ja sen suojamaapiuhaa ei ollut kytketty mihinkään.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Caide

Lainaus käyttäjältä: Habanervous - syyskuu 11, 2013, 09:20:57 ap
Hmmhmmhmm...kysymys joka tulee mieleen turvallisuus seikoista. Jos itse kyhää heijastimen metallisesta materiaalista, esim peltiämpärin puolikas jne, eikö se tulisi suojamaadoittaa jos pistorasiat on maadoitettu? Jos oletetaan että ostaa muovisen lampunkannan, joissa on paikat vaiheelle ja nollalle, sekä asentaa sen metalliseen heijastimeen niin eikö tuossa ole tärkeää hommata suojamaalla varustettu johto, suko pistotulppa ja vetää runko maihin? Vai tekeekö muovinen lampunkanta tuossa jonkun tempun? (tässä esimerkissä muovinen lampunkanta kestää esim 60w)

Kyllä isot metallipinnat yleensä maadoitetaan ja heijastimet on on melekinpä aina maadoitettu. Vaikka lampunkanta on suojaeristetty  pitäisi heijastin varmaan maadoittaa. Eli jos sulla on lampunkanta  se ei vielä ole valaisin, mutta  kun sulla on heijastin kiinni lampunkannassa, on sulla valaisin ja siinä pitäisi olla ce-merkintä, tätä ei tietenkään tule  jos tekee itse.

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - syyskuu 11, 2013, 10:45:57 ap
Jep. Itsellä just kosahti CE-merkitty LED ja sen suojamaapiuhaa ei ollut kytketty mihinkään.


Eikös tuollainen mene jo valmistajan piikkiin. Luin sun päiväkirjasta tapauksesta. Onneks olit paikalla. Luulisi että aiheuttaa takasinvetoja tollanen jo.

Oiskohan vikavirtasuojalla varustettu jatkojohto pelastanut tilanteen? Eikös se läppää tulot kiinni jos esim energiaa vuotaa kuoreen tms?

-V-

Lainaus käyttäjältä: Habanervous - syyskuu 11, 2013, 16:50:37 ip
Oiskohan vikavirtasuojalla varustettu jatkojohto pelastanut tilanteen? Eikös se läppää tulot kiinni jos esim energiaa vuotaa kuoreen tms?


Mahdollisesti. Riippuen vähän siitä, jatkaako se kuoreen vuotava sähkö siitä eteenpäin, joko suojamaadoituspiuhaa tai ihmisperäistä maadoitusta pitkin. Tuollainen perusvikavirtasuojahan haistelee sitä, onko vaihe- ja nollajohdossa kulkeva virta yhtenevä.

Suojamaadoituksista sellainen huomio lisäksi, että se ei paljoa auta, jos syystä tai toisesta asuu viime vuosituhannen puolella rakennetussa talossa. En muista missään törmänneeni maadoitettuun pistorasiaan (no vessoissa toki on).