toukokuu 19, 2024, 03:17:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

tonaal

kesäkuu 14, 2013, 08:34:33 ap #140 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2013, 08:39:11 ap käyttäjältä tonaal
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - kesäkuu 13, 2013, 21:53:56 ip
Eiköhän ne kynnet muodostu jo pienestä pitäen, jos ovat muodostuakseen?


Ei. Kyllä se mokkula kasvaa ensin kokoa ja vasta sitten alkaa jakaantumaan kun katsoo, että on tarpeeksi "kypsä" jakaantumaan. Tämä siis toisen ja kolmannen vuoden sipuleilla. Ei itusilmuista kasvatetuilla, jotka eivät jakaannu vielä ensimmäisenä vuonna ollenkaan.

Tuo oli muuten mielenkiintoisen näköinen tuo mun sipuli minkä nykäisin ylös. Näytti ensin, että tämähän on läpimätä! Mutta sehän käyttäytyy niin kuin siemenperuna - istutettu kynsi "mätänee" uuden ravinnoksi. Kun limat pesi pois, tuli kuvassa näkyvä puhdas sipuli esiin sieltä keskeltä.

Tuo testisipuli pääsi tuoreeltaan renkaina kuuman pitsan päälle. Voi elämän kevät mikä maku! Saa kinukit jäädä kauppaan mun puolesta, jos näistä päästään vähänkin oman kannan alkuun. Lajikkeina siis Alexandra ja Elephant Garlic.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 13, 2013, 22:12:34 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - kesäkuu 13, 2013, 21:27:03 ip
Laitoin ne silloin syksyllä maahan, juuri ennenkuin toitte Bluesmanin kanssa noita laatuvalkkareita mulle. Olivat sellaisia nyrkinkokoisia nuo Espanjalaisetkin, kynnet mandariinilohkojen kokoisia. Nyt ovat vielä yksikyntisiä. Missäs vaiheessa alkaa näkymään kynsiä jos on tullakseen?


En oo kaivanut kovin montaa kesken kasvukauden mutta sulla on mun kannasta ns. itusilmuja jotka pysyvät yksikyntisinä kauden loppuun asti. Jätä maahan ja seuraavana vuonna sulla on istukaskantaa riittävästi.
Espanjalaisista en muuta tiedä mutta saattavat tuleentua turhan aikaisin eikä ehdi jakautua ja kasvattaa kynsien kokoa. Veikkaan että havaitset jakautumista n. kuukauden kuluttua.
Ei mulla ollut itusilmuja, vaan sipuleita. Tosin sun ehkä piti lähettää itusilmujakin  ;)

Espanjalaiset jää varren kasvussa ihan jalkoihin tälle Bluesmanin kannalle. Muuten, olikos tää sitä Siperialaista lajiketta?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

 Kannasta ei mitän tietoa. Saattaa olla Aleksandra tai yhtä hyvin Itäsiperialainen.

mohla

Mites noiden itusilmujen kanssa toimitaan? Irtoavatko ne jossain vaiheessa itsellään ja ne sitten kerätään talteen ja istutetaan suht samantien? Meniskö homma jotenkin näin:

Itusilmu --> irrottuaan multalaatikkoon --> talven yli vaikka kasvarissa --> keväällä ulos --> antaa kasvaa suht aurinkoisessa paikassa mullan kosteudesta huolehtien --> syksyllä nosto, kuivatus ja varsinaiseen valkosipulipenkkiin istutus?

Meinasin istuttaa tavan puutarhamultaan johonkin ylimääräisiin parvekelaatikoihin, joista sitten ensi vuoden syksyllä siirrän kasvamaan varsinaiseen valkosipulipenkkiin. Vai toimiiko homma ilman välinostoa, jos istuttaa itusilmun penkkiin missä saa kasvaa loppunostoonsa asti?

Tämän vuoden sato meneekin varmaan suurimmaksi osaksi istukkaiksi. Käsitinkö oikein, että noista nyt syksyllä nostettavista valkkareista otetaan vain kuivumisen jälkeen kynnet istutettavaksi?

tonaal

Itusilmut kasvavat kukkavarren päähän semmoiseksi ryppääksi. Sadonkorjuun aikana nämä ryppäät irtoavat helposti ja niistä saa eroteltua itusilmut. Ei siis kannata odottaa, että ne tippuvat, niitä ei enää löydä sen jälkeen maasta. Nämä itusilmut ovat käytännössä uber pieniä sipuleita :)

Kysyit, että voiko olla samalla paikalla loppuun asti. Itse tekisin tuon välinoston siitä syystä, että se seuraava istutusvaihe kannattaa tehdä syvemmälle kuin itusilmujen istutus. Itse laitan itusilmut 5cm syvyyteen ja kynnet 15-20cm syvyyteen.

Kyllä, nyt syksyllä nostettavista valkkareista otetaan isoimmat ja terveimmät kynnet uudelleen istutukseen. Parin viikon kuivaus piisaa välissä. On hyvä myös käyttää istutettavia kynsiä noin tunti 40 asteisessä vedessä juuri ennen istutusta, että mahdolliset loiset kuolevat (naattihome jne).

SK





Minä keräsin itusilmut tuossa vaiheessa viime vuonna. Näyttävät itäneiltä jo kun irottaa ne tuosta pallosta, mutta kuivatin niitä kuitenkin odottaen sopivaa istutus ajan kohtaa, marras-joulukuun vaihteessa. Ja sitten suoraan maahan. Keväällä nousee pieniä hentoja varsia noista, mitkä nyppii helposti rikkaruohoina pois.

Tällä hetkellä kasvaa kynsistä laitetut normaalisti, vuoden verran maassa turvonneiden itusilmujen varsien koko ehkä puolet verrattuna kynsistä kasvatteuihin.

Minulla on vasta nyt alkanut nuo itusilmupallot kasvaa, mutta muistan jostain lukeneeni, että ne kannattaisi poistaa, jos ei itusilmuja halua.
Tällöin energia menisi kynsien kasvatukseen. Oletteko tehneet näin? Ja onko ollut eroa kynsissä?

Itusilmuja voi myös syödä ja käyttää ruoan laitossa. Kokeilin viime vuonna ja maku oli hyvä.

tonaal

Joku ammattikasvattaja sanoi, että kukkavarren poistaminen suurentaa itse sipulia 30-40 prosenttia! Itse ainakin katkon ne pois. Tosin tämä tuleva syksy näyttää sitten mikä se ero tulee olemaan koossa. Otan kuvia kun päästän sadonkorjuuseen. Jätän toki muutamaan vahvaan sipuliin palleron kasvamaan, että saan kerättyä taas uusia itusilmuja.

Olen tainnut odottaa hieman pidempään noiden keräämisen kanssa - olivat nimittäin paljon ruskeampia viime syksynä kerättynä kuin tuossa kuvassa. Ja itse pallero oli auennut enemmän. Pitäisin niitä kukkavarsissa kiinni kunnes nostaa itse sipulinkin ylös syksyllä.

Jahvetti

Talvivalkosipulin kasvattaja, jolta olen istukkaani ostanut, sanoo vuosien kokemuksella että sipulin koko on sama oli itusilmu katkaistu tai ei.
Itse tehnyt saman havainnon, tosin kausia takana itsellä vasta muutama.

Erilaisia väitteitä harrastusporukasta kuuluu, mutta itse uskon kuitenkin tällä hetkellä eniten ihmiseen, joka siitä ottaa leipänsä.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

mohla

Kiitos kattavista ohjeista. Eiköhän sitä lähivuosina täälläkin kasva hyvä kanta valkkaria, kun jaksaa vaan pitkäjänteisesti kasvatella.

Mikäs on sitten itusilmuille sopiva ajankohta istutukselle? Sama kuin itse talvivalkkareille siinä lokakuussa vai vasta keväällä?

tonaal

Itusilmut kannattaa laitella samaan aikaan kun normikynnetkin, eli lokakuun paikkeilla. Nekin tarvitsevat kylmäkäsittelyn ja on hyvä, jos kerkeävät hieman juurtua ennen pakkasia. Keväällä liikkeelle lähtö on sitten nopeampaa. Istutus itusilmut 5cm syvään ja kynnet 10-15cm syvään.

Vaarini laittaa noita itusilmuja kasvamaan myös ihan sisällä parvekelaatikkoon. Käyttää ensin pari vuorokautta jääkaapissa ja sitten istuttelee. Keväällä sitten laatikko ulos tai kasvihuoneeseen. Täytyy sanoa, että oli paljon elinvoimaisempia kun mun rikkaruoholta näyttävät heinänkorret  :'(

Jos itusilmuja istuttelee riviin, niin kannattaa merkitä hyvin se rivi. Nimittäin alkuun ne näyttävät aivan juolavehnältä ja niitä on vaikea erottaa massasta, jos penkissä kasvaa itse juolaheinää.

Lehmann

Olen kylvänyt itusilmuja (ilman kylmäkäsittelyä) kukkapurkkeihin kesäkuun alussa. Pisimmät varret alkavat olla yli 10 cm.

Tarkoitus on istuttaa kasvimaahan vasta syksyllä.

Purkeissa kasvattamalla taimet erottaa rikkaruohoista, eikä tule vahingossa kitkeneeksi pois.

Olen antanut kaikkien sipuleiden kukkia. Kuivattuja itusilmuja voi ripotella vaikka pitsan päälle antamaan makua.

Huru-ukko

Kokeeksi ja tarpeeseen otin kaksi talvehtinutta valkosipulia ylös; lapiolla  :o. Olisiko mennyt liian syvälle viime syskyinen kylvö.
Pisemmässä on vartta puolitoista metri....




Tulipas huono siitä kuva..... Tarkoitus olisi käyttää nuo kahteen 5 litran lasipurkkiin,  ja hapattamalla valmistaa valkosipulikurkkuja joita on täällä kovin kehuttu. Voikohan noista siinä käyttää myös lehtiä ?  :o :o..
Peltoon jäi enää runsas 60 kasvamaan enää  :-[.
Syötäviä ne kyllä on, ja maistaessani kesällä totesin että ne ehkä maistuu vielä tymäkämälle kuin itse kynsi..

bluesman

 Suolakurkkuja tehdessäni oon laittanut kynsien lisäksi myös varrenpätkiä mukaan, makuahan niistä irtoaa hyvinkin runsaasti mutta pureskella ei viitsi kun ovat jo tikkuisia. Salaattiin eivät sovi.

Huru-ukko

Njoo  :)... Tänään kuorin niitä varsia, ja aivan ytimessä on sellainen kolme milliä paksu valkoinen ydin.
Oli ihan hyvän makuinen... Kiitos vinkistä, itse laitoin tosiaan vaan niitä lehtiä kynsien lisäksi.
Jotenkin jäi olo, että tuli liian vähän, mutta ehkäpä ne sitten kelpaa myös hallitukselle  ;).

SK

elokuu 07, 2013, 00:03:07 ap #154 Viimeisin muokkaus: elokuu 07, 2013, 00:24:44 ap käyttäjältä SK
Prkl.

Kaikki talvivalkosipulit näivetty.

Ensin lakastu pienemmät itusimuista toistaa kesää kasvavat ja lopuksi myös isommat kynsistä kasvatetut.

Epäilty syyllinen:



Tuommosia punaisia koppakuoriaisia niihin ilmestyi useita kymmeniä ja järsivät lehtiä.
Voi olla, että ne tuhosivat sipulia jo ennen kehittymistä kuvassa näkyvään muotoon, kun oireet alkoi ennen kuin löysin nuo tuholaiset.
Mitähän nämä on?  Pituus noin sentti.


Nostin muutaman sipulin ylös nähdäkseni tuhon, mutta näyttävätkin syötäville vielä.
Keskellä kynnestä kasvanut ja vierellä itusimuista kasvatetut.
Täytyy varmaan nostaa loputkin ennen kuin mätänevät maahan.
Harmittaa vaan, kun juuri luulin saavani satoa kahden kesän kasvatuksen jälkeen ja siemensipuleitakin.
Mutta en taida noista uskaltaa kasvattaa enää ensi kesänä. Vaan välivuosi sipuleista, että tuo pirulainen ei viihtyisi pihassani. >:(

Lisäys: Oiskohan tuo Liljakukko?

bluesman

 Just meinasin että prkl liljakukkohan tuo paskiainen on. Koeta torjua heti jo ensi kesää ajatellen.

SK

No edessä valkosipulien nosto ja kaiken katteen, sekä varsien hävittäminen. Ihan kesken kasvun! >:(
Minulla kasvaa kyllä liljojakin muutamassa kukkapenkissä, mutta ei ne ole kelvanneet! Taitaa talvivalkosipulit maistua paremmalle.

Huru-ukko

Itselläni on noita kyllä liljoissa ollut, joista ne olen tappanut saman tien etusormi peukalo menetelmällä...
Sipuleihin eivät ole koskeneet, en ainakaan ole huomannut.
Eikä noihin edes myrkkyä suositella, suhteellisen helposti pärjää tappamalla niitä sitä mukaa kun tulee.
Kanta tietysti kasvaa kesän aikana melkoisesti, jos niitä ei torju lainkaan. Ja lehtiä ne syövät, eikä nuo muutamat reiät satoa pilaa. Syy on muualla, voisikohan kuivuus olla suurin syy ?.

Huru-ukko

 Kurkkusäilykkeitä varten nostin ylös kaksi jo lehdistään osittain vaalentunutta sipulia. Varren alussa oli toisessa sipulissa muutaman sentin matkalla tullut märännystä. Sipuleihin saakka se ei yltänyt. Jokohan olisi pian aika nostaa sato ylös. Viime vuonna joku oli nostanut 22.8. kelpo sadon ylös...Omat näyttää aika liki samanlaisilta, mutta vain ne kaksi oli alkanut tulentumaan.

SK

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 07, 2013, 09:21:20 ap
Itselläni on noita kyllä liljoissa ollut, joista ne olen tappanut saman tien etusormi peukalo menetelmällä...
Sipuleihin eivät ole koskeneet, en ainakaan ole huomannut.
Eikä noihin edes myrkkyä suositella, suhteellisen helposti pärjää tappamalla niitä sitä mukaa kun tulee.
Kanta tietysti kasvaa kesän aikana melkoisesti, jos niitä ei torju lainkaan. Ja lehtiä ne syövät, eikä nuo muutamat reiät satoa pilaa. Syy on muualla, voisikohan kuivuus olla suurin syy ?.


Kuivuutta itsekkin aluksi epäilin syyksi, mutta herneet ja salaatit kasvoi vieressä normaalisti...
Ja nyt kun nostin kaikki ylös, niin muutamia kastematojakin löytyi, joten kuivuus ei ollut syy, vaikka täällä tosi kuivaa onkin.
Nurmikonkin leikkasin seittemän viikkoa sitten, joten ei täällä oikein mikään kasva enää.
Sipuleissa oli myös juuret kunnossa, joten jokin hyökkäys ylhäältä on oltava syynä.
Hassuua vaan, kun bluesman muistaakseni sanoi, ettei näissä ole ollut mitään ongelmaa ainakaan 25 vuoteen.
Ja sama kanta meni minulla piloille jo toisena vuonna. ???