tammikuu 10, 2025, 19:29:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

HotVelo

Chilikasvatus on vielä nöösin tasolla, mutta valkosipulista on kokemusta säännöllisenä kasvatuksena hyvinkin vuosikymmen, sitä ennen satunnaisesti.

Pääpaino on ollut talvivalkosipulilla, minkä Äänekosken ylänköalueella yleensä laitan penkkiin lokakuun aikana. Tarkoituksena juurikin se, että istukaskynnet ehtivät ennen roudan tuloa hieman juurtua, mutta eivät yritä turhaan vielä muuta kasvua aloittaa.

Laitoin aiemmin lannoitteeksi istutusvaon pohjalle Biolanin kanankakkaa, mutta syksyllä 2011 käytin lähinaapurilta saatua kompostoitua hevosenlantaa. Tulos näkyy alla olevassa kuvassa syyskuussa 2012 nostetusta sadosta.

Lantapatterin päällä - multaa tosin siinä vielä välissä etteivät vallan pala - ovat ensi syksyn valkosipulit nytkin talviunta uinumassa.

Kesävalkosipulilajiketta kokeilin 2010 ja 2011, mutta tuskastuin siihen, kun niistä sadonkorjuun jälkeen tuli keskikokoisia sipuleita joissa oli 15-20 pikkuriikkistä kynttä. Ei meinannut riittää kärsivällisyys niiden kuorimiseen.

Olen vähän mietiskellyt, jos malttaisin muutamista talteen ottamistani kukkavarsista, useimmat katkon pois jo kasvukaudella - laittaa siemeniä parvekekukkalaatikkoon varhain keväällä. Olen sitä kerran, pari kokeillut, on useamman vuoden projekti, kun siemenistä tulleet pikkusipulit ottaa talteen ja istuttaa taas seuraavana keväänä. Toisena vuonna on ollut tuloksena jo isompia pyöreitä valkosipuleita, jotka ovat jo syömiskelpoisiakin. Kolmannelle vuodelle voisi sitten odottaa jo varsinaista satoa. Saa nähdä, maltanko ja muistanko keväällä tuohon uudestaan ryhtyä.

HotVelo

Nyt minua hieman kummastuttaa, ei ehkä ihan vielä huolestuta vaikka melkein kylllä, tämän vuoden valkosipulisato. Yleensä talvivalkosipulit ovat olleet jo viimeisen lumen läpi puskemassa versojaan, nyt ei näy vielä ensimmäistäkään. Hieman kyllä ihmetyttää sekin, mikä voisi moisen täystuhon aiheuttaa jos mitään ei nyt sitten tosiaankaan pintaan ole nousemassa.

PK

Täällä pisimmät piipat ovat noin 10 cm mittaisia, mutta paljon on vielä nousematta.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 13, 2012, 18:00:44 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 13, 2012, 17:48:38 ip
Itsekin upotin vajaan sata esi-idätettyä kynttä multiin sunnuntaina. Mistään puutarhamyymälöistä en enää kuukausi sitten löytänyt mitään parempia lajikkeita, joten ostin kaupasta isoimmat Espanjalaiset valkkarit, mitä löysin.

Toivottavasti toimii. Oman kokemukseni pohjalta voisin melkein veikata ettei montaa itua nouse keväällä. Espanjalaiset pitäisi istuttaa keväällä. Nyt on toisaalta kaksi roudatonta talvea takana niin jos kolmas vielä tulee niin sitten saattavat selvitä.
Mulla on itusulmuja jonkin verran, voin sulle lähettää jos kiinnostaa. Saat ainakin kunnolisen valkosipulikannan itsellesi.

Päivitystä:
Espanjalaisista nousi jo tähän mennessä vähintään 80%, ja Bluesmanin valioyksilöistä 95%. Syksyllä nautitaan oman maan valkkaria!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Hubert

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - toukokuu 09, 2013, 12:44:32 ip
Nyt minua hieman kummastuttaa, ei ehkä ihan vielä huolestuta vaikka melkein kylllä, tämän vuoden valkosipulisato. Yleensä talvivalkosipulit ovat olleet jo viimeisen lumen läpi puskemassa versojaan, nyt ei näy vielä ensimmäistäkään. Hieman kyllä ihmetyttää sekin, mikä voisi moisen täystuhon aiheuttaa jos mitään ei nyt sitten tosiaankaan pintaan ole nousemassa.

Mulla on suunnilleen puolet noussut, mutta toivo elää, että prossat vielä paranee.

Ainakin tällä suunnalla satoi todella paljon vettä ennen pakkasia ja tuolloin jo pohdin, että ei voi tehdä hyvää sipuleille vettyä ennen pakastumista. Voisiko olla jotain perää?
Lisäksi yöpakkaset jatkuivat ennätyspitkään, joten voivathan nuo olla vain kevään mukana myöhässä...

jaolsten

Mulla Espanjalaiset olivat lisäksi esi-idätettyjä ennen vakoonpiilottamista. Bluesmanin valioyksilöt olivat idättämättömiä. Ja kummatkin nousivat. Laitoin multiin melko myöhään, eli marraskuussa.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Taitavat valkkarit huidella jo 15 sentin paremmalla puolella. Istutusrivien väliin ja pitkin kasvimaata on itänyt itusipuleita riesaksi asti. Täytyy kaivaa maasta ainakin osa ja käyttää varsineen ruoanlaittoon jo nyt keväällä. Vitamiinit ja antioksidantit ja muut myrkyt ovat keväällä voimakkaimmillaan samoin kuin maku joka yhdestettynä tuoreeseen chliin on tyrmäävän raju.

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 09, 2013, 23:51:49 ip
Ainakin tällä suunnalla satoi todella paljon vettä ennen pakkasia ja tuolloin jo pohdin, että ei voi tehdä hyvää sipuleille vettyä ennen pakastumista. Voisiko olla jotain perää?
Lisäksi yöpakkaset jatkuivat ennätyspitkään, joten voivathan nuo olla vain kevään mukana myöhässä...

Niin, märkähän se syksy oli, tosin maaperä meillä mäkialueella on kyllä semmoinen, että vesi imeytyy varsin nopeasti kohti pohjavesiä. Valkosipulikantakin on ollut jo vuosia vakiintunutta, ja niin ollen karaistunut kestämään kasvuvyöhykkeiden 4-5 rajoilla olevat olosuhteet. Täytyy vain odottaa, viimeinen viime kesän sadon tuoreena säilynyt valkosipuli käytettiin ruoanlaittoon eilen. Sääli, jos nyt ensi talvi menee mauttomien (suhteessa omiin) ostovalkosipulien kanssa.

Huru-ukko

Noin 85% nousseet varret ylös ja ovat 10-15cm pitkiä.

tonaal

toukokuu 10, 2013, 09:11:53 ap #129 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2013, 09:13:40 ap käyttäjältä tonaal
Keski-Suomen leveydellä talvivalkosipulit talvehti hyvin. Tein tosiaan tällä kertaa kunnon kohopenkin, johon istutin syksyllä sipulit syvään (n.20cm). Nyt näyttäisi, että ainakin 95% on 15 sentin voimakkailla varsilla pinnalla.

Muhimassa on Alexandraa ja Elephant valkosipulia. Ensimmäinen mainittu on perinteinen talvikanta ja toisen tilasin Briteistä - se tekee miehen nyrkin kokoisia sipuleja, joissa on kynnet niin isoja, että yhteen kynteen menee ainakin 4-5 kinukkikynttä. Kannattaa kurkata vaikka tuolta kuva kynsistä: http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant_garlic :D

Talvehtiminen onnistui hyvin tuossa aiemmin mainitsemallani tavalla. Kohopenkki, kanankakkaa 20cm syviin koloihin ja kynnet perään. Päälle reilusti vaahteranlehtiä ja niiden päälle havuja pitämään lehdet syksyn tuulissa paikallaan. Havut ja lehdet pois heti kun lumet lähti, niin penkki pääsi lämpiämään.

Seuraava operaatio on kattaa penkki taas joko ruohosilpulla tai purulla.

Muoks: Niin ja piti vielä mainita, että noin satakunta pikkusipuliakin on tulossa. Siemenistä nousi noin 90%. Laitoin kasvamaan laatikkoon syksyllä ja sama kate kuin edellä. Pääsevät ensi syksynä kohopenkkiin jakaantumaan. :)

SK

Kuvassa vuoden verran turvonneita itusilmuja lähdössä uuteen kasvuun. Bluesmanin kantaa.

Laitoin syksyllä valkosipulien päälle haravointi jätettä katteeksi ja sieltähän nuo läpi nousee. Lehtien alla on myös paljon matoja, joten kaikki pitäisi olla kunnossa.
Paikka on jokseenkin varjoinen, niin nousevat hieman myöhemmin, mutta kasvoi ne tuossa viime vuonnakin. Tosin vuosi sitten laitoin katteeksi kevään haravointi jätteitä ja valkkarit kasvoikin hienon vihreän sammal maton alla.

HotVelo

Nyt oli vihdoin kuluneen viikon aikana jotain jo tapahtunut. Viime sunnuntaina ei ollut vielä mitään pinnalla, eilen illalla näin, että pari versoa oli jo noussut. Ja yön aikaan pari lisää tullut pintaan, joten vauhdilla sieltä ovat nyt tulossa ne jotka ylös nousevat. Jotain kummallista maan alla on kyllä tapahtunut, ei tämä kaikkien niiden vuosien aikaan mitä valkosipulia täällä on kasveteltu, ole koskaan näin myöhässä ollut. Olisiko sitten syvällä valkosipulipenkin (kohopenkki) uumenissa routa lymynnyt todella myöhään ja hidastuttanut kasvuunlähtöä.

Hubert

toukokuu 18, 2013, 10:19:50 ap #132 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2013, 11:31:36 ap käyttäjältä Hubert
Lainaus käyttäjältä: HotVelo - toukokuu 18, 2013, 09:53:48 ap
Olisiko sitten syvällä valkosipulipenkin (kohopenkki) uumenissa routa lymynnyt todella myöhään ja hidastuttanut kasvuunlähtöä.

Terminen kevät alkoi etelässä tänä keväänä 5 viikkoa myöhemmin kuin viime vuonna (9.3.2012 ja 11.4.2013). Eli saattaa hyvinkin johtua pelkästä kylmyydestä.
Ja asiaan liittyen, kevät kesti tänä vuonna alle 4 viikkoa, sillä terminen kesä alkoi etelässä 7.5..  :D

Vihdoin täälläkin on noussut melkein kaikki kylvetyt. Nämä ovat minun ensimmäiset talvivalkosipulini, ja koska homma näyttää pelittävän, täytyy ensi syksynä laittaa vähän reiluummin kynsiä maahan!

HotVelo

Kyllä nyt viikonlopun perusteella vaikuttaa, että routa meillä mäkivyöhykkeellä valkosipuleja pidätteli. Lauantain ja sunnuntain aikaan versoja tuli muutamia per päivä esille. Tosin alle kymmenen versoa kahdesta istutusrivistä viisimetrisessä penkissä ei ole vielä kovin hyvä hyötysuhde. Mutta jospa niitä sieltä vielä taas seuraavan viikon aikaan tulisi enemmän näkyviin. Lämmin, kuiva - ei pisaraakaan sadetta nyt vähän yli viikkoon - ja tuulinen sääkään ei kasvua haittaa, syvällä penkin uumenissa on maan sisällä kosteutta kyllä kasvua varten vaikka pintamaa onkin jo pölyävän kuivaa.

tonaal

Piti ihan napata muutama kuva noista ylpeyden aiheista. Nostin yhden varren ihan tutkailumielessä, että näkee mitä mullan alla tapahtuu:

jaolsten

Mun espanjalaisissa valkosipuleissa oli huomattavasti lyhyempi varsi, mutta maan alla jo kananmunan kokoinen sipuli. Ehkä jo aiemmin olenkin todennut, että Espanjalaiset tuhoan ruuanlaitossa kaikki ja Bluesmanilta saatu laatukanta jää ensi talven siemeniksi. Ensi vuonna herkutellaan sitten senkin edestä.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - kesäkuu 13, 2013, 14:37:07 ip
Mun espanjalaisissa valkosipuleissa oli huomattavasti lyhyempi varsi, mutta maan alla jo kananmunan kokoinen sipuli. Ehkä jo aiemmin olenkin todennut, että Espanjalaiset tuhoan ruuanlaitossa kaikki ja Bluesmanilta saatu laatukanta jää ensi talven siemeniksi. Ensi vuonna herkutellaan sitten senkin edestä.

Aika yllättävää. Onko espanjan sipuleissa paljon kynsiä?

Yleensähän ne jäävät aika pieniksi kesäkaudella kasvatettuina, ja pieniä kynsiä on paljon jotka vaikea kuoria.
Talvikasvatus ei ole tullut edes mieleen.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

jaolsten

Laitoin ne silloin syksyllä maahan, juuri ennenkuin toitte Bluesmanin kanssa noita laatuvalkkareita mulle. Olivat sellaisia nyrkinkokoisia nuo Espanjalaisetkin, kynnet mandariinilohkojen kokoisia. Nyt ovat vielä yksikyntisiä. Missäs vaiheessa alkaa näkymään kynsiä jos on tullakseen?
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jahvetti

En tiedä, mutta luulisin että ovat sitten "yksikyntisiä" jos ne ei vielä erotu.
Eiköhän ne kynnet muodostu jo pienestä pitäen, jos ovat muodostuakseen? Joku fiksumpi osannee kertoa.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - kesäkuu 13, 2013, 21:27:03 ip
Laitoin ne silloin syksyllä maahan, juuri ennenkuin toitte Bluesmanin kanssa noita laatuvalkkareita mulle. Olivat sellaisia nyrkinkokoisia nuo Espanjalaisetkin, kynnet mandariinilohkojen kokoisia. Nyt ovat vielä yksikyntisiä. Missäs vaiheessa alkaa näkymään kynsiä jos on tullakseen?

En oo kaivanut kovin montaa kesken kasvukauden mutta sulla on mun kannasta ns. itusilmuja jotka pysyvät yksikyntisinä kauden loppuun asti. Jätä maahan ja seuraavana vuonna sulla on istukaskantaa riittävästi.
Espanjalaisista en muuta tiedä mutta saattavat tuleentua turhan aikaisin eikä ehdi jakautua ja kasvattaa kynsien kokoa. Veikkaan että havaitset jakautumista n. kuukauden kuluttua.