toukokuu 18, 2024, 18:35:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Minkä ikäisiä chilejä?

Aloittaja Ryhis, heinäkuu 15, 2011, 15:11:51 ip

« edellinen - seuraava »

Kuinka vanha on vanhin chilisi?

Alta vuoden
82 (37.8%)
1-2 v
54 (24.9%)
2-3 v
27 (12.4%)
3-4
25 (11.5%)
4-5
7 (3.2%)
Vanhempi
7 (3.2%)
Vanhempi kuin minä itse
1 (0.5%)
Chilini on nähnyt molemmat sodat
2 (0.9%)
Chilini mainitaan raamatussa
8 (3.7%)
Heitän chilini mäkeen joka syksy, paskaako niitä säästämään!
4 (1.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 212

rasse

Orange Habanero on kaksi ja puolivuotias. Naga ja Gambian Habanero ovat puolitoista. Ai niin, yksi Rocoto on myös puolitoista. Näyttävät kyllä hyvinvoivilta, voisikin yrittää katsoa vanhoiksikohan nuo jaksavat.

edit. Hitto, onhan mulla vielä C. Exile, joka on myös vuosi ja puoli.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: rasse - heinäkuu 21, 2011, 08:53:11 ap
Orange Habanero on kaksi ja puolivuotias. Naga ja Gambian Habanero ovat puolitoista. Ai niin, yksi Rocoto on myös puolitoista. Näyttävät kyllä hyvinvoivilta, voisikin yrittää katsoa vanhoiksikohan nuo jaksavat.

edit. Hitto, onhan mulla vielä C. Exile, joka on myös vuosi ja puoli.


Tai pilkkuja viilaillen c.chacoënse lajiketta "Exile" ... ;)  Hieno villilajike sekin, joskin aika kamalan näköinen risupuska. :)

rasse

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 21, 2011, 09:27:14 ap
Lainaus käyttäjältä: rasse - heinäkuu 21, 2011, 08:53:11 ap
Orange Habanero on kaksi ja puolivuotias. Naga ja Gambian Habanero ovat puolitoista. Ai niin, yksi Rocoto on myös puolitoista. Näyttävät kyllä hyvinvoivilta, voisikin yrittää katsoa vanhoiksikohan nuo jaksavat.

edit. Hitto, onhan mulla vielä C. Exile, joka on myös vuosi ja puoli.


Tai pilkkuja viilaillen c.chacoënse lajiketta "Exile" ... ;)  Hieno villilajike sekin, joskin aika kamalan näköinen risupuska. :)



Just noin. Tosiaan rasittava risupuska mutta ne hedelmät on ihan kivoja kuivattuina. Eikähän tuota raskis hävittää kun on harvinaisemman puoleinen.

coco

Itellä on muutama lajike yltänyt kolmen vuoden ikään ja todennäköisesti jos kaikki menee putkeen saan ison viidakon lancesta.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: rasse - heinäkuu 21, 2011, 10:49:57 ap
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 21, 2011, 09:27:14 ap
Lainaus käyttäjältä: rasse - heinäkuu 21, 2011, 08:53:11 ap
Orange Habanero on kaksi ja puolivuotias. Naga ja Gambian Habanero ovat puolitoista. Ai niin, yksi Rocoto on myös puolitoista. Näyttävät kyllä hyvinvoivilta, voisikin yrittää katsoa vanhoiksikohan nuo jaksavat.

edit. Hitto, onhan mulla vielä C. Exile, joka on myös vuosi ja puoli.


Tai pilkkuja viilaillen c.chacoënse lajiketta "Exile" ... ;)  Hieno villilajike sekin, joskin aika kamalan näköinen risupuska. :)



Just noin. Tosiaan rasittava risupuska mutta ne hedelmät on ihan kivoja kuivattuina. Eikähän tuota raskis hävittää kun on harvinaisemman puoleinen.


Harvinaisempi kuin arvaatkaan. Se on yksi niistä, joita ei ole saatavana enää mistään, millään keinolla. Ja se on chacoksikin aika omintakeinen tapaus.

rasse

Siksihän noita harvinaisia ei raskisikaan hävittää vaikka millaisia puskia olisivat. Lanceolatumia on myös kasvamassa. Harvinaisuusasteen kun näille tietää, ovat ne sellaisia pieniä ylpeydenaiheita.

coco

Onko sulla Rasse tuon lajikkeen siemeniä jemmassa? Jos löytyy nii täällä olisi halukkuutta ottaa niitä vastaan! ;)

rasse

Lainaus käyttäjältä: coco - heinäkuu 22, 2011, 18:22:34 ip
Onko sulla Rasse tuon lajikkeen siemeniä jemmassa? Jos löytyy nii täällä olisi halukkuutta ottaa niitä vastaan! ;)


Exileä ainakin on, Lanceolatumista en ole varma, mutta voin katsoa kunhan kotiudun ja laitan sitten tietoa.

DoZe

Lainaus käyttäjältä: rasse - heinäkuu 24, 2011, 01:50:32 ap
Lainaus käyttäjältä: coco - heinäkuu 22, 2011, 18:22:34 ip
Onko sulla Rasse tuon lajikkeen siemeniä jemmassa? Jos löytyy nii täällä olisi halukkuutta ottaa niitä vastaan! ;)


Exileä ainakin on, Lanceolatumista en ole varma, mutta voin katsoa kunhan kotiudun ja laitan sitten tietoa.

Jos asuinpaikka pitää paikkansa niin asut tässä aika lähellä. Minä tässä Kaakkurissa vielä parit viikot, sitten muutan Haukiputaalle isomman tontin (kasvihuoneen) perässä. Jos sinulta löytyy noita Exilen ja/tai Lancen siemeniä tai jopa pistokasta niin olisin erittäin kiitollinen.

Minbaari

Taitaapi vanhin kasvini olla Tepinkapsikuumilta saatu Tepin, jonka hän idätti käsittääkseni joskus maalis-huhtikuussa 2009. Eli lähemmäs 2,5v tulee tuolle puskalle ikää. Ja nyt vihdoin näyttää, että siitä saattaisi jotain maistiaisiakin saada. Haastetta on riittänyt kerrakseen.. Ihan itse siemenistä kasvatetuista vanhin taitaa sitten olla c.lanceolatum, joka täyttää ensi jouluna 2 vuotta. Sitten tietysti anopilla kasvaa myöskin Tepinkapsikuumilta saadusta PI 441551 f4 kasvista otettu pistokas, joka muuten tarvitsisikin käydä kuvaamassa joku päivä, sillä podeja siinä puskassa riittää.
#816

rasse

Lainaus käyttäjältä: DoZe - elokuu 02, 2011, 22:27:08 ip
Lainaus käyttäjältä: rasse - heinäkuu 24, 2011, 01:50:32 ap
Lainaus käyttäjältä: coco - heinäkuu 22, 2011, 18:22:34 ip
Onko sulla Rasse tuon lajikkeen siemeniä jemmassa? Jos löytyy nii täällä olisi halukkuutta ottaa niitä vastaan! ;)


Exileä ainakin on, Lanceolatumista en ole varma, mutta voin katsoa kunhan kotiudun ja laitan sitten tietoa.

Jos asuinpaikka pitää paikkansa niin asut tässä aika lähellä. Minä tässä Kaakkurissa vielä parit viikot, sitten muutan Haukiputaalle isomman tontin (kasvihuoneen) perässä. Jos sinulta löytyy noita Exilen ja/tai Lancen siemeniä tai jopa pistokasta niin olisin erittäin kiitollinen.


Jep, sori kun vastaus kesti. Pistokkaita noista kyllä saat. Reissussa olen nyt mutta palataan asiaan kun kotiudun.

Siika

Mulla on yksi but jolakkia elelly n4-5 vuotta ja ny sitten ensimmäisen kerran alkoi kukkiin ja tietenkin vasta elokuulla,lähempi tarkistelu ilahdutti suuresti koska puskassa näkyi kypsyvän kaksi chiliä,eihän toi kovin kaunis puska ole mutta saanee taas armon ja siirtyypi talveksi sisälle.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

DoZe

Rasselle kiitokset Exilestä ja Lancesta. Yritän pitää huolta parhaani mukaan. Exilen pistokkaasta oli katkennut muutaman sentin pätkä yhdestä oksasta kuljetuksen aikana. Laitoin senkin sitten juurtumaan. Toisen varsi lilluu vedessä ja lyhyempi pätkä kivivillassa. Näyttäisivät olevan kaikki vielä hengissä :) Eli näyttäisi siltä että minulla on kohta kaksi Exileä kasvamassa.

rasse

Joo onnea DoZelle "perheenlisäyksestä"  ;D

DoZe

Lainaus käyttäjältä: rasse - elokuu 25, 2011, 11:40:52 ap
Joo onnea DoZelle "perheenlisäyksestä"  ;D


Kiitos kiitos. Toimii myös ilman hipsuja tuo perheenlisäys. 17.7 syntyi pikkurinsessa. ;)

rasse

Lainaus käyttäjältä: DoZe - elokuu 25, 2011, 20:40:48 ip
Lainaus käyttäjältä: rasse - elokuu 25, 2011, 11:40:52 ap
Joo onnea DoZelle "perheenlisäyksestä"  ;D


Kiitos kiitos. Toimii myös ilman hipsuja tuo perheenlisäys. 17.7 syntyi pikkurinsessa. ;)


Noni! Saa onnitella sitten myös perheenlisäyksestä eikä vain "perheenlisäyksestä"!

Herpiili

Vanhimman kasvin virkaa taitaa tällä hetkellä toimittaa Capsicum Flexuosum. Siemenet sain syksyllä 2006 Os2-nimimerkillä tunnetun harrastajan mahtisadosta (n. 30 hedelmää) ja siemeniä oli 3kpl. Tammikuulla 2007 iskin nuo kolme siementä itämään ja niistä iti 2kpl, toinen jäi kotiin kasvamaan ja toinen itänyt flexuosum lähti mukaan Vaasan chilimiittiin (joilla on jo jonkinsortin legendaarista arvoakin ;), tuo toinen itänyt flexuosum ei kuitenkaan selvinnyt Lucan matkassa pk-seudulle hengissä joten siitä siemenerästä jäi jäljelle vain tämä nykyinen flexu.

Ensimmäisinä kuukausinaan taimi ei tahtonut kasvaa paria lehtiparia suuremmaksi vaikka saikin kokeilla elämäänsä mm. cutting boardissa ja sen jälkeen muutaman kuukauden ajan ebbissä. Juuristoa ei tahtonut kasvattaa kummassakaan järjestelmässä joten siirsin sen syksyllä 2007 pienehköön ruukkuun ja turvetta kasvualustaksi, hiljalleen seuraavan vuoden aikana se kasvoikin minikokoiseksi "bonsaiksi" ja kasvilla oli pituutta vain 20cm, kasvoi tiheäksi "palloksi" ja teki jopa hedelmiä kymmenisen kappaletta kesällä 2008!

Flexuosum tuli istutettua keväällä 2009 toiselta harrastajalta saamani galapagoensen kanssa 40x40cm neliön muotoiseen Pauliinaan ja nykyisin ne ovat vielä samassa ruukussa. Kesällä 2009 lannoitukseen tuli lisänä lepakonpaska jonka jälkeen Flexuosum lopetti muutaman vuoden ajan kestäneen hitaan bonsai-tyyppisen kasvunsa ja suorastaan räjähti kasvuun.

2009-2011 välillä kasvi on tehnyt varmastikin tuhansia kukkia mutta marjoja ei ole tullut ensimmäistäkään, muutamia pistokkaita olen saanut ko. yksilöstä jaettua harrastajille ja ne "pistokkaat" ovat syntyneet katkenneista pääjuurista. Suunnitteilla on flexun ja galapagoensen erottelu omiin ruukkuihinsa ja kasvatuksen suhteen taktiikkana se että kasvavat niin kauan kuin ovat hengissä, jos jossain vaiheessa tulee tarve hankkiutua kasveista eroon niin silloinkin kasvit annan pois jollekulle luotettavalle harrastajalle joka osaa näille antaa arvoa ;)


Inca

Bird´s Eyey Baby, noin parikymmensettinen, puuvartiset oksat itselleen kehittänyt pikkuchili kolmen litran ruukussa. Taitaa olla niiltä ajoilta kun aloitin kasvatuksen ja rekisteröidyin tänne, eli vuodelta 2006. Tämä on tosiaan muuttanut mukanani asunnosta toiseen ja kesäisin on mukana kesälomareissuilla =D Suomen reissannein chili?

sorrii

Mä tilasin ekat siemeneni Fataliilta 3 kesää sitten, eli 3½ vuotta:
Niistä kasveita on edelleen kasvamassa 4kpl Aji Cristalia, omnicolor, bolivian rainbow sekä muutamia pistokas-jalkeläisiä.
Lisäksi yksi cascabel kituu viimeisillään tyttöystävän pimeällä ikkunalla ja pari inca red dropia jotka oon antanut tuttaville.

Siitä seuraavalta, eli viime vuodeltakin on joitakin, mm TSMB ja C02598 joka on tänä kesänä tuottanut 1000+ pientä pippurista palkoa - ja lisää tulee jos on tilaa ...

Mun kokemukseni on, että moni tsili tuottaa kunnolla satoa vasta toisena vuotenaan. On ollut monia kasveja jotka on ekalla kaudellaan tehnyt vaan malliksi pari siemenpalkoa, mutta innostunut kunnon tuottoon toisena keväänä, kun on ollut valmiiksi kunnon juurakko alla. Leikannuthan mä oon kaikki aika alas syksyllä ja pitkin talvea jos ovat yrittäneet karata ..

Bolvian rainbowsta tul aika nätti puska, kun keväällä leikkasin sen tyyliin "talonmiehen leikkaus" eli siilitukaksi vaan mitenkään erottelematta oksia: sitten ulos aurinkoon kesäksi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsili

Keväällä 2004 kylvetty veteraanichili Red Savina selvisi taas yhdestä talvesta ja puskee tarmokkaasti uusia vihreitä lehtiä.