toukokuu 18, 2024, 22:56:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mitä nautitte juuri nyt?

Aloittaja Minbaari, elokuu 27, 2009, 23:25:11 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Chi - elokuu 04, 2013, 22:17:19 ip
Vielä joutuu chilit hankkia marketista, mutta tehtiin äsken taas chilikastiketta. Siitä tulee joka kerta erilaista. Habaa, jalapenoa, jotain muuta chiliä, kevätsipulia, selleriä, porkkanaa, vsipulia, nektariinia, raparperia, vettä, hunajaista viinietikkaa, korianteria ja limeä (ripaus suolaa). Ehkä seuraavan kerran jo saisi omista haboista tehtyä. Eli muut ainekset keitellään, sen jälkeen blenderiin ja lopuksi lime ja korianteri sekaan. Kun ottaa aina puhtaalla lusikalla, säilyy pitkään jääkaapissa.

Nii ja nautittiin tätä ihanuutta itse tehdyn guacamolen ja tacojen kera.


Kokeile joskus niin, että jätät ne habanerot keittämättä ja nakkaat ne blenderiin kylmänä. Säilyy se habaneron maku paljon paremmin.

Pavla

Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 05, 2013, 13:22:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Chi - elokuu 04, 2013, 22:17:19 ip
Vielä joutuu chilit hankkia marketista, mutta tehtiin äsken taas chilikastiketta. Siitä tulee joka kerta erilaista. Habaa, jalapenoa, jotain muuta chiliä, kevätsipulia, selleriä, porkkanaa, vsipulia, nektariinia, raparperia, vettä, hunajaista viinietikkaa, korianteria ja limeä (ripaus suolaa). Ehkä seuraavan kerran jo saisi omista haboista tehtyä. Eli muut ainekset keitellään, sen jälkeen blenderiin ja lopuksi lime ja korianteri sekaan. Kun ottaa aina puhtaalla lusikalla, säilyy pitkään jääkaapissa.

Nii ja nautittiin tätä ihanuutta itse tehdyn guacamolen ja tacojen kera.


Kokeile joskus niin, että jätät ne habanerot keittämättä ja nakkaat ne blenderiin kylmänä. Säilyy se habaneron maku paljon paremmin.


Voisihan sitä kokeilla, kiitos vinkistä!

Jahvetti

Itä-suomalaista ruisleipää karhusalamilla ja kurkulla. Hyvä eväs soran lapioinnin lomassa, Lapin Kultaa tietenkin kaveriksi.

Kohta ennen saunaa ja uimista vähän vetouistelua, tavoitteena saada hauki ylös, joka viime kesänä söi toistakymmentä sorsan poikasta. Sais jonkin verran mureketta nautittavaksi...
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

wille

Hapankorppuja. Jukolaude, miten näihin tulee himo.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Bruce Willis

elokuu 05, 2013, 23:37:27 ip #5104 Viimeisin muokkaus: elokuu 05, 2013, 23:39:53 ip käyttäjältä John McClane
Tuli tänään tehtyä hieman intialaista ruokaa tänään..

ajatushan lähti jostain mausteisesta ruoasta,jota piti suht nopsaan saada nenänsä eteen kaapistä löytyvistä aineista, jotenka eikun penkomaan aarrearkun sisältöä ja löysin seuraavia tuotteita, kanaa,perunaa,kookosmaitoa sekä single malt kukkakaalia vuodelta 1997  ;D sekä paprikaa..ja limettiä
tuli myös käytettyä ruokaan currytahnaa,vai mitä lie maustetta onkaan mutta hiton hyvää  :P

http://chilikauppa.fi/product_info.php?cPath=95&products_id=659

Aloita kuorimalla perunat,sekä silppuamalla paprikaa, sipulia sekä kukkakaali ja valkosipuli. Mortteli on hyvä apu kun sekoitat mausteet, kurkuma,valkosipuli,chili,juustokumina,suola sekä kahden limetin mehu sekä kuorta.Voit viskoa sekään myös joitan yrttejä jos tuoreena löydät.Tee  maustehässäkästä  tahnaa..

Sitten pilko perunat parin sentin palasiksi ja kiehauta puolikypsiksi kukkakaalin kanssa, sitten pistä maustehässäkkä morttelista kuumalle pannulle ja sekoita..muista öljy. lisää desi vettä etteivät perunat sitten pala kun kippaat ne kuumalle diamonpannullesi jossa säteilyeroosion kestävä pinnoitus kypsentää ruokasi.

Kun perunat sekä kukkakaali ja sipulit hautuvat intialaistyyppisesti kypsäksi niin  muista lopuksi puristaa myös sinne limen mehua sekä raasta hieman kuorta mukaan!
Sitten kun peruna-kukkakaali sekoitus on hautumassa tai valmis niin pistä toinen pannu kuumenemaan ja paista kanasuikaleet, itselläni oli 450 grammaa.

Kun kanat rupeavat kypsymään niin lisää sipulia,currytahnaa,kookosmaitoa sekä jos tahdot niin muitakin mausteita, chiliä ehdottomasti!! ja muistakkin pistää riittävästi..  Ja lopuksi kukkakaalia reilu satsi mukaan hautumaan.Myös ehkä ananaspalat sopivat mutta en itse laittanut koska niitä ei ollut.
Sitten syömään.. 






akselsson1

Kuinka paljon ruuan maku parantuu käyttämällä Jamie Oliver -morttelia  ;)
Ja ah! Olinkin jo melkein unohtanut rakkauteni, limen! äkkiä kauppaan!  ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Noli Me Tangere

Huolimatta tuosta Jamie Oliver -kaiverruksesta, kyseessä on oikein hyvä ja reilunkokoinen mortteli. Sain tuollaisen lahjaksi joskus vuosia sitten.

Bruce Willis

Kyllä mortteliin kannattaa hieman panostaa, tuo ei maksanut muistaakseni kuin pari-kolmekymppiä ja on todella hyvän kokoinen.Rupesi harmittamaan kun en löytänyt tarpeeksi isoa ja järeää murskainta ja myllynkivet olisivat liikaa omakotitaloon niin päädyin tuohon.  Jonkun aikaa sai tosin etsiä mutta löysin viime jouluna tuon sokokselta  :)
Ja ruoan maku paranee kuin itsestään kun jauhat mausteesi tuossa..  ;D


mohla

Mulla on sellanen vaalea vuolukivinen tms. mortteli, mutta on jäänyt lähes käyttämättä siitä irtoavan "kiviaromin" vuoksi. En tiedä häipyisikö se aikanaan käytön myötä, mutta aina vähän kostuttuaan alkaa sellainen lähes sementin haju tulla siitä. Tuossa Jamie Oliverissa tuskin on samaa ominaisuutta?

Toby

elokuu 06, 2013, 14:34:36 ip #5109 Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2013, 14:36:20 ip käyttäjältä Toby
Uusia perunoita, voita, kananmunaa ja suolaa. Ja sit kohta joku tietty alkaa maukumaan etttä "Perkele silliä mukaan!"...
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Bruce Willis

En ole itse vielä huomannut että tuosta irtoaisi kovinkaan paljoa mitään ylimääräistä. Mutta kun on kyseessä kivi,niin ainahan siitä tietysti jotain mikroskooppisia rakeita lähtee mukaan mutta aika kovaa runtua olen tuolle morttelille antanut ja ihan hyvin on palvellut, tärkeintähän tuossa on että sitä oppii soveltamaan ja käyttämään oikein.

Muuten, illalla on tulossa sitten aikas loistavaa sapuskaa leivän muodossa  :) vartookahan vain..
Täytyisi tehdä ihan oma paikka noille minun onnettomille ruokaohjeille koska ne häviävät täällä isossa ketjussa.

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: Toby - elokuu 06, 2013, 14:34:36 ip
Uusia perunoita, voita, kananmunaa ja suolaa. Ja sit kohta joku tietty alkaa maukumaan etttä "Perkele silliä mukaan!"...


Perkele silliä mukaan 8)
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

ChiliChillailija

Porsaan ulkofilettä, uusia perunoita, paistettuja kananmunia ja piimää.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - elokuu 06, 2013, 14:45:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Toby - elokuu 06, 2013, 14:34:36 ip
Uusia perunoita, voita, kananmunaa ja suolaa. Ja sit kohta joku tietty alkaa maukumaan etttä "Perkele silliä mukaan!"...


Perkele silliä mukaan 8)

Ei perkele silliä mukaan.

Thiikeri

Justiinsa tuli kiskottua naamariin Saarioisten tonnikala roiskeläppä kyytipoikanakivennäisvettä. Eli aika peruskuraa...  :P

Raimo Rintalihas

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - elokuu 06, 2013, 14:58:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - elokuu 06, 2013, 14:45:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Toby - elokuu 06, 2013, 14:34:36 ip
Uusia perunoita, voita, kananmunaa ja suolaa. Ja sit kohta joku tietty alkaa maukumaan etttä "Perkele silliä mukaan!"...


Perkele silliä mukaan 8)

Ei perkele silliä mukaan.

Mutta mihin jäi tilli?

Aiheeseen: Lohikiusausta viskin ja sätkän kera.

Bruce Willis

Kun kerran taas olen kokkauksen makuun päässyt ja tuli maissijauhoakin tilattua niin loistotapa hyödyntää sitä on chili-maissi leipä!
Älkää murehtiko,sillä ohjeita ja vinkkejä on tulossa toki lisää mutta tehdään tämä ensiksi.

Tarvitset valmistukseen uunin kestävän paistinpannun tai vastaavan esineen.
Aineksista sen verta että tarvitset vain seuraavat..
Maissijauhoja 2.5-3 desilitraa
Vehnäjauhoja 1 Dl
chiliä,tuoretta pari podia
öljyä 4 Rkl
Smetanaa 200 grammaa
sekä noin 150 grammaa pakastemaissia tai säilykkeenä
2 kpl kananmunia (vapaan kanan,koska kana on onnellisempi)
3 reilua teelusikallista leivinjauhetta

Aloitetaan:

Sekoita kulhoon noin 2.5 desilitraa maissijauhoja,sekä tavallista vehnäjauhoa desi ja se leivinjauhe. Sitten me pilkomme mukaan chiliä sekä hieman punaista paprikaa.
Itse löysin pakastimesta aki kristallia joka sopii loistavasti tuotokseen.Myös mikä tahansa chili toki sopii mukaan
Kun olet sekoittanut jauhot,leivinjauheen ja chilit,niin tee jauhokasan keskelle kuoppa jonne kaadat murskatut maissit (maissit saat murskata itse valitsemallasi menetelmällä)
sekä smetanan,kananmunat, ja lopuksi kuuman öljyn, 4 rkl
Sitten sekoitat aineksia,että menevät kohtuu hyvin sekaisin mutta älä vatkaa liikaa!

Sitten koko komeus kuumalle pannulle (jossa kuumensit öljyn) ja tasoitat pinnan hyvin. Sitten koko komeus uuniin 175 astetta ja 35 minuuttia.
Tämän leivän kanssa sopii ruokajuomaksi Corona äärettömän hyvin! myös sol sekä muu meksikolainen olut sopii. Koita ihmeessä pistää myös hieman voita tuon kanssa, takaan että et pety  makuun! 



Sitten uuniin:



Myönnän maistaneeni palaisen ennen kuvan ottoa  :P


Thiikeri

John McClane: mistäs uunin kestäviä (takuuvarmoja siis) pannuja saa?
Näyttää taasen niin herkulliselta, ettei mitn rajaa  ;)

PP

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - elokuu 06, 2013, 19:10:15 ip
John McClane: mistäs uunin kestäviä (takuuvarmoja siis) pannuja saa?
Näyttää taasen niin herkulliselta, ettei mitn rajaa  ;)


Jos pannu on puinnoittamatonta terästä, se kestää (melkein) mitä vain. Tiedät varmasti, miten selvitetään, mistä saa teräspannuja.

bobster

Halvimmillaan uuninkestävän (metallikahvaisen) pannun taitaa saada IKEA:sta.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson