Kasvatus ja yleinen chilitieto => Chililajikkeiden arvostelut => Aiheen aloitti: Whili - elokuu 20, 2012, 11:40:07 AP

Otsikko: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Whili - elokuu 20, 2012, 11:40:07 AP
Yksi herkullisimmista chileistä joita olen maistanut. Chinenceille tyypillinen hedelmällisyys ja mehukkuus
yhdistettynä mietoon poltteeseen. Harmittaa sadon pieni määrä ja podien koko.

Ensimmäistä kertaa kyseisiä rehuja kasvamassa, joten tarkempaa analyysia en rupea tekemään.
Kaksi kasvia kasvihuoneessa ja yksi ulkona.
Pienehköjä rehuja, n.50-60cm.  MAUKKAITA !!

(http://kuvapilvi.fi/k/YVty.jpg)
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - elokuu 21, 2012, 08:49:41 AP
Mistäs olet siemenet hommannut? Meillä kasvamassa myös kasvihuoneessa Fataalilta tilatuista siemenistä ja kasvit ovat melkein miehen korkuisia ja chilit aika isoja sekä paljon kurttuisempia kuin nuo sinun hedelmät :o ?? Voisin vaan kuvitella millaisia nuo olisivat olleet lämpöisenä kesänä!!! No ensimmäiset alkaa punertamaan, joten kohta päästään maistamaan... Ja meillä kasvit turpeessa... Laitan kuvia ja omia arvioita jahka olemme kohdanneet tarkemmin!!
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Whili - elokuu 21, 2012, 09:36:02 AP
Siemenet sain vaihtokaupassa Perhonen_Kärpäseltä.
Jep, kylmä kesä on verottanut kasvien ja podien kokoa, toivottavasti kasvariin muuttaneet kaksi kasvia on tuottoisempia.
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Perhonen_Kärpänen - elokuu 21, 2012, 21:06:09 IP
Ompas tosiaan jäänyt pieniksi podit  :o
Onneksi sentään maku on kohillaan. Fataliilta itsekin aikoinaan tilasin kys. kasvin siemenet.
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Whili - elokuu 22, 2012, 09:30:48 AP
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - elokuu 21, 2012, 22:01:55 IP
Tuo podi, joka on tuossa kolikon yläpuolella näyttää hiukan Biquinhon podilta. Osaatko sanoa kuinka lähellä maku on Biquinhoa?
Mun Biquinho teki tuossa kolikossa olevan euro-tekstin o-kirjaimen kokoisen podin, että se siitä vertailusta,
mutta muistaakseni Biquinho oli tulisempi..
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - elokuu 22, 2012, 18:58:22 IP
(https://lh6.googleusercontent.com/-xHPhG6VVLBc/UDT-ihqL5fI/AAAAAAAAADU/NymJ4TC0D6Y/s1168/004.JPG)

Koko kasvi, tai se mitä siitä tuolta viidakosta erottaa  ;D

(https://lh3.googleusercontent.com/-dWj3OhxkfLU/UDT-uCdd8CI/AAAAAAAAADk/snE5x7tbqvA/s827/007.JPG)

Ja ensimmäinen poimittu kypsä ja maistettu: Helvetin hyvää ja oli kyllä todella hedelmäinen maku, poltettakin oli ihan kivasti! Kokonaisuudessaan aivan todella hieno kasvi!! Suosittelen!
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: ChiliChillailija - elokuu 22, 2012, 19:51:01 IP
Kyll on komia lippis!!!  ;)
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - elokuu 22, 2012, 22:15:49 IP
Juu lippiksestään mies tunnetaan(tunnistetaan)  ;D

Nuo hedelmät kyllä siliääkin ihan kivasti näköjään kypsyessään... Joten aiempi huoleni kasvin oikeellisuudesta olikin aivan turha  :o
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - elokuu 23, 2012, 09:16:03 AP
Vertasin vielä illalla myöhemmin Orange Habaneroon ja kyllä tuo Belize oli huomattavasti tulisempi tapaus! Tämä on kyllä sellainen chili, että tehdään ns. kestosolmu!
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Whili - elokuu 23, 2012, 09:27:20 AP
Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - elokuu 23, 2012, 09:16:03 AP
Vertasin vielä illalla myöhemmin Orange Habaneroon ja kyllä tuo Belize oli huomattavasti tulisempi tapaus!

:o :o :o  Joko sulla on nagan tai scorpparin kanssa risteytynyt kanta Belize redistä tai sitten mennyt OH ja Aji Fantasy sekaisin  :o :o :o

En kylläkään väitä, että Belize Red on tuleton chili, mutta kuitenkin huomattavasti miedompi kuin Orangi Haba ("sudden death").
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - elokuu 23, 2012, 10:30:08 AP
Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 23, 2012, 09:27:20 AP
Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - elokuu 23, 2012, 09:16:03 AP
Vertasin vielä illalla myöhemmin Orange Habaneroon ja kyllä tuo Belize oli huomattavasti tulisempi tapaus!

:o :o :o  Joko sulla on nagan tai scorpparin kanssa risteytynyt kanta Belize redistä tai sitten mennyt OH ja Aji Fantasy sekaisin  :o :o :o

En kylläkään väitä, että Belize Red on tuleton chili, mutta kuitenkin huomattavasti miedompi kuin Orangi Haba ("sudden death").

Ei ole sekoittunut Fantasyyn ja oli ainakin tuo hedelmä HUOMATTAVASTI tulisempi kuin Orange Haba...
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Whili - elokuu 23, 2012, 11:43:31 AP
Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - elokuu 23, 2012, 10:30:08 AP
Ei ole sekoittunut...   tulisempi kuin Orange Haba...
Belize redistä löytyy aika heikosti infoa. Oliskohan tuo tuore lajike ja risteytymän molempia ääripäitä muodostuu...  ??
Osaikohan Mister Fatalii kertoa meille jotakin kyseisestä lajikkeesta ?? Tai joku muu asiaan perehtynyt henkilö ?
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Chilivaari - elokuu 23, 2012, 12:02:57 IP
Viime kesänä tuota kasvattelin ja pidin mausta.
Lopputoteamus näyttää olleen, että tuosta olisi voinut tulla suosikkini, jos vain sato olisi ollut isompi ja varhaisempi. Loppiaisena keräsin viimeiset.
Blogisassani löytyi muutama maininta:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/Belize%20Red
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - elokuu 23, 2012, 12:20:41 IP
Hidashan tuo näyttää olevan, mutta näinkin kylmänä kesänä tuossa on todella paljon hedelmiä tulollaan...
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: wille - elokuu 24, 2012, 22:20:40 IP
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 23, 2012, 12:02:57 IP
Viime kesänä tuota kasvattelin ja pidin mausta.
Lopputoteamus näyttää olleen, että tuosta olisi voinut tulla suosikkini, jos vain sato olisi ollut isompi ja varhaisempi. Loppiaisena keräsin viimeiset.
Blogisassani löytyi muutama maininta:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/Belize%20Red

Osaapas olla ristiriitainen chili. Minulla se oli 2011 yksi nopeimmista ja satoakin kertyi ihan riittämiin. Se syötiin suoraan puskista.
Suhteellisen mietokin tuo oli omaan suuhuni. Poltetta kyllä löytyi, ja makuakin, mutta maitotuotteita ei tullut ajateltuakaan tuommoisen napostelemisen jälkeen.
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Perhonen_Kärpänen - elokuu 25, 2012, 10:36:23 AP
Minun toista vuotta vanha Belize innostui taas tekemään kohtuullisen sadon, tulisuus vaihteli miedosta tuliseen. Ensimmäinen kypsynyt podi oli kuin chinenseltä tuoksuvaa ja maistuvaa paprikaa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10960.msg212568#msg212568
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Jani M - helmikuu 08, 2013, 22:50:29 IP
Raaka-Arskalta saamani Belize Redit olivat kyllä suhteellisen tulisia, jopa ehkä tulisempia kuin oranssi habanero. Maku oli vähän makea, tuoksu huumaavan chinensemäinen ja polte iski heti ja häipyi suhteellisen nopeasti, kumman nopeasti chinenseksi. Äskeinen arvio on kylläkin pakastetusta chilistä, mutta mitä mainioin chili on kyseessä. Menee kasvatuslistalle.
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - helmikuu 08, 2013, 23:05:25 IP
Onhan sulla siemeniä?
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Jani M - helmikuu 09, 2013, 03:00:04 AP
Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - helmikuu 08, 2013, 23:05:25 IP
Onhan sulla siemeniä?

Ei. Ne oli tuosta ketjukirjeestäkin loppu.
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Raaka-Arska - helmikuu 09, 2013, 04:42:14 AP
Saat kyllä niitä, mut en viittinyt laittaa kirjeeseen, kun en oo niitä ollenkaan testannut... Perävalotakuu  :o
Otsikko: Vs: Belize red - c.chinence
Kirjoitti: Whili - helmikuu 09, 2013, 09:05:05 AP
Mulla oli viime kesänä kolme puskaa kasvamassa pihalla.
Yksi rehu teki kohtuu tulisia podeja ja kaksi oli melko tulettomia, mutta kaikki olivat todella maukkaita.
Uusia rehuja tulossa, koska onnistuin tappamaan vanhat  :D

Aivan loistava ja herkullinen lajike, suosikkilistalla.