Ruoanlaitto ja ravintolat => Kodin mausteinen kokkaus => Aiheen aloitti: Homejuustosipuli - elokuu 29, 2013, 22:03:30 IP

Kysely
Kysymys: Tule ulos vegekaapistasi, mies tai nainen!
Vaihtoehto 1: Olen aina ollut täysvege, enkä siitä häpeää tunne! ääntä: 0
Vaihtoehto 2: Olen harkinnut täyskasviksi tulemista... ääntä: 0
Vaihtoehto 3: Vege, mutta joskus kala tai siivekäs saattaa lautaselleni pudota. ääntä: 2
Vaihtoehto 4: Pyrin välttämään lihaa, toverit uljaat. ääntä: 3
Vaihtoehto 5: Ihan sama, nagalla jos maustaa niin perse palaa aamulla kumminkin... ääntä: 4
Vaihtoehto 6: Kasvisruokakin menettelee paremman puutteessa. ääntä: 10
Vaihtoehto 7: Minä en ole vege. Minä olen täyttä lihaa ja syön täyttä lihaa. Röyh! ääntä: 4
Otsikko: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 29, 2013, 22:03:30 IP
Kiva, että ihan peruskaupoistakin alkaa löytyä vegeleikettä, makkaroiden ja nakkien lisäksi.
Mutta voisi joskus kokeilla kotitekoista chiliseitaniakin.

edit. ihmettelin, että sensuroitiinko koko osio tuolta lihanurkkauksesta, mutta siirrettiinkin uuteen topicciin.  :P
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 29, 2013, 22:32:17 IP
Jaa jotta suosikkilihasi on vehnä?
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 29, 2013, 22:53:49 IP
Pollissakin vaihtoehtona "Soija- tms mukaliha"? Soijaa nuo muut, kuin seitan.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Bruce Willis - elokuu 29, 2013, 23:11:21 IP
Nyt menee hieman yli, mikäs on että ei kunnon liha kelpaa?
Ei siinä että vegaania kieroon katsottaisi täällä mutta en vain itse ymmärrä tuota vegaanihössötystä.Tahtoisin kyllä oppia ymmärtämään ainakin hieman enemmän sitä.
Toki jokaisella on oikeus omiin valintoihin ja mitä soijaan tulee niin se on jopa monin kerroin terveellisempää kuin liha. Tofu ja soijarouhe on tavallaan jo aika superruokaa ja olen itsekkin koittanut kasvisruokavaliota mutta oma luontoni ei anna periksi luopua lihasta!

En missään nimessä tuomitse henkilöitä jotka syövät kasvisravintoa tai vegaaniruokaa kunhan pitää huolen siitä että saa tarvittavat määrät vitamiineja sekä valkuaisia yms, ja jopa ihan mielenkiinnolla seuraan erästä tuttuani joka syö vain kasvisruokaa.
Täytyy kunnioittaa ja yrittää ymmärtää jokaisen omia valintoja sekä tunnustaa se asia että monesti ne henkilöt jotka oikeasti tietävät tuosta vegaaniruoasta paljon ja sitä hommaa harrastavat niin täytyisi ottaa kyllä itse oppia heiltä tuohon kasvispolitiikkaan joka itselläni ainakin jää monesti turhan vajaaksi. 

Mutta syitä on monia,olisi vain mukava kuulla että miksi näin  :)


Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 29, 2013, 23:59:28 IP
Offariksi menee että mätkähtää: Itte oon vetänyt kala-kasvis ruokavaliota 5 vuotta elämästäni. Tofut ja soijat maistuu edelleen. Mutta sitä en ole koskaan oppinut ymmärtämään, miksi vegaani ruokavaliossa pyritään tekemään näitä mukalihoja. Hei, ei ne soijanakit aikuisten oikeasti maistu hyvältä, eikä ne ole eettisesti kovinkaan oikein. Mitä sitten tulee johonkin teollisesti muunneltuun vehnägluteiiniin... Hrrr... Pihvi on pihvi. Leipä on leipää ja kasviksia voi grillata :D suosikkilihani on koivu.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 30, 2013, 08:21:41 AP
Lainaus käyttäjältä: John McClane - elokuu 29, 2013, 23:11:21 IP
Nyt menee hieman yli, mikäs on että ei kunnon liha kelpaa?
Ei siinä että vegaania kieroon katsottaisi täällä mutta en vain itse ymmärrä tuota vegaanihössötystä.Tahtoisin kyllä oppia ymmärtämään ainakin hieman enemmän sitä.
Toki jokaisella on oikeus omiin valintoihin ja mitä soijaan tulee niin se on jopa monin kerroin terveellisempää kuin liha. Tofu ja soijarouhe on tavallaan jo aika superruokaa ja olen itsekkin koittanut kasvisruokavaliota mutta oma luontoni ei anna periksi luopua lihasta!

En missään nimessä tuomitse henkilöitä jotka syövät kasvisravintoa tai vegaaniruokaa kunhan pitää huolen siitä että saa tarvittavat määrät vitamiineja sekä valkuaisia yms, ja jopa ihan mielenkiinnolla seuraan erästä tuttuani joka syö vain kasvisruokaa.
Täytyy kunnioittaa ja yrittää ymmärtää jokaisen omia valintoja sekä tunnustaa se asia että monesti ne henkilöt jotka oikeasti tietävät tuosta vegaaniruoasta paljon ja sitä hommaa harrastavat niin täytyisi ottaa kyllä itse oppia heiltä tuohon kasvispolitiikkaan joka itselläni ainakin jää monesti turhan vajaaksi. 

Mutta syitä on monia,olisi vain mukava kuulla että miksi näin  :)

Ihan eettisistä syistä. Eläimillä niin pienet tilat, etteivät pysty lajityypilliseen käyttäytymiseen, aika lukemattomia tuskan aiheuttajia. Kulttuuriperäistä: Mikä toisen eläimen kohdalla olisi vakava eläinsuojelurikos, toisen kohdalla on käytäntö :/.
http://vegaaniliitto.fi/ukk.html#20
En mikään himoekologisti, mutta toissijaisena tulee sitten ympäristökuormitus ja kolmantena häilyvästi terveys.  :)
B-12 taitaa olla ainut, jota ei saa normivaliosta, eli nappeina sitten tai hiton hyvältä maistuvina oluthiivahiutaleina (vähän juustomaisia).
Ruohonjuuresta ja joistain punnitse ja säästä -kaupoista löytyy bratwursti tyyppisiä vegejuttuja, harva huomaisi eron!

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 29, 2013, 23:59:28 IP
Offariksi menee että mätkähtää: Itte oon vetänyt kala-kasvis ruokavaliota 5 vuotta elämästäni. Tofut ja soijat maistuu edelleen. Mutta sitä en ole koskaan oppinut ymmärtämään, miksi vegaani ruokavaliossa pyritään tekemään näitä mukalihoja. Hei, ei ne soijanakit aikuisten oikeasti maistu hyvältä, eikä ne ole eettisesti kovinkaan oikein. Mitä sitten tulee johonkin teollisesti muunneltuun vehnägluteiiniin... Hrrr... Pihvi on pihvi. Leipä on leipää ja kasviksia voi grillata :D suosikkilihani on koivu.

Kasvisruoasta puuttuu raskaat "mättöruoat", jos sille päälle sattuu. Varsinkin erikoiskaupoista ostetut soijamakkarat/nakit alkaa olla jo oikein mainion makuisia, kyllä kaupasta ostetutkin kelpaa vallan hyvin ainakin mulle - ei ne itseasiassa mielestäni ainakaan perus jauhomakkaroita pahempaa ole.
Ite taas sattumoisin ihmetellyt mukalihojen paheksuntaa : p. En ihan allekirjoita luonnonmukaisuuspuritanismia ja tuskin sinäkään kaikilla elämän osa-alueillasi.
Oisko jotain kasvisgrillaus suosituksia? Munakoisosta on tullut joskus ihan hyvää, mutta maissia ja sipulia semmosenaan ei vain aina jaksa.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 30, 2013, 10:22:10 AP
Itse en juurikaan syö lihaa, paitsi makkaroissa..

Yksi asia mikä minulle ei koskaan mennyt jakeluun, on se että miksi vegeannosten pitää näyttää liha-annokselta? Soijanakit voin vielä hyväksyä, mutta mitä ne pihapizzan näköiset harmaat letut ovat? Ne vegeleikkeleet?

Kun maailmassa on tunnetusti ihan hyviä kasvisruokia, eläisikö peräti miljaardi ihmistä kasviksilla ja kalalla, niin miksi täällä vegen pitää saada nimenomaan liharuoan näköistä kasvismättöä? Jos minä haluaisin lihattoman purilaisen, vetäisin hampparin väliin parit falafelpihvit. En todellakaan valitsisi jotain harmaita korkolappuja!

Sitten joku kasvishernekeitto - BITCH PLEASE!

Kasvishernari on rangaistus maailman synneistä, ihan oikeasti.  Jos hernekeitosta otetaan potka ja sen maku pois, jäljelle jää vain skeidaa. Maailma on pullollaan keittoja joissa ei ole lihaa, miksi hernarista pitää vääntää vegeversio?????
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 30, 2013, 10:44:59 AP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 30, 2013, 10:22:10 AP
Itse en juurikaan syö lihaa, paitsi makkaroissa..

Yksi asia mikä minulle ei koskaan mennyt jakeluun, on se että miksi vegeannosten pitää näyttää liha-annokselta? Soijanakit voin vielä hyväksyä, mutta mitä ne pihapizzan näköiset harmaat letut ovat? Ne vegeleikkeleet?

Kun maailmassa on tunnetusti ihan hyviä kasvisruokia, eläisikö peräti miljaardi ihmistä kasviksilla ja kalalla, niin miksi täällä vegen pitää saada nimenomaan liharuoan näköistä kasvismättöä? Jos minä haluaisin lihattoman purilaisen, vetäisin hampparin väliin parit falafelpihvit. En todellakaan valitsisi jotain harmaita korkolappuja!

Sitten joku kasvishernekeitto - BITCH PLEASE!

Kasvishernari on rangaistus maailman synneistä, ihan oikeasti.  Jos hernekeitosta otetaan potka ja sen maku pois, jäljelle jää vain skeidaa. Maailma on pullollaan keittoja joissa ei ole lihaa, miksi hernarista pitää vääntää vegeversio?????

Kai ne nakit on ihan käteviä pakkaamisenkin kannalta, voi laittaa pannulle, grilliin tai uuniin sellasenaan tai napsia vaikka pyttipannuun haluamansa kokoisia paloja.

Näyttää kieltämättä homehtuneelta mummon lihalta, itselle ainakin suhteellisen yksi lysti miltä liha näyttää? Jos haluaa tukevaan ja raskaan ruokatsibaleen niin onhan toi pihvimuoto aika looginen
laiha ja tiivis, voi paistaa helposti.
Pannulla ainakin tullut ihan hyvää mitä nyt kerran tai kaksi syönyt, voisipa kokeilla miten toimii hampurilaisen välissä. Eihän toi toisiaan poissulje, täysin erilainen maku erilaiseen fiilikseen, eikä tarvitse sotata jauhoilla jos niikseen haluaa.

En ole normaalinkaan hernarin suurin ystävä, mutta kyllä se ihan hyvin menee sipulien ja sinapin kera kerran parissa vuodessa.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Caide - elokuu 30, 2013, 10:52:30 AP
Muijan työkaveri pitää tuollaista vegeblogia: http://chocochili.net/ (http://chocochili.net/). Itse olen ollut aikamoinen lihansyöjä, mutta noita Elinan herkkuja olen useasti päässyt syömään, ja on todella hyvää shittiä. Tuolta noita reseptejä paljon löytää ja välillä chiliaiheisiakin. Pitää antaa sille enempi chilejä, niin saa ehkä niistä enempi reseptejä :)
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 30, 2013, 13:00:13 IP
No tuota kasvisgrillausta. Jäi ajatus pyörimään niin tehdääs tämmönen teoreettinen fiesta:

Alkupalaksi pyöritellään rillin päällä olevan vuolukiven päällä jengille chapati leipää. Voi tehdä myös suoraan ritilällä taikka halsterilla. Leivät voi tehdä aikaisemmin leivinpaperien väliin, niin ei tartte juosta kaulimassa. Jengi istuu siis jo pöydässä. Näitä sit pyörittää vielä ruuan kanssa. Mun seuraavaan grilliin tulee iso 2 tuumaa paksu vuolukivilaatta ritelikön viereen, niin näitä voi tehdä siinä myös helposti. Valkosipulivoita pöytään.

Jos ei saa olla maitotuotteita, ni sit en jaksa. Jotenki kookoskermalla kai sitä makua sitten... Täysin mahdollista kuitenkin, mut ei oo enää mun juttu.

Okei sit rillaamaan.
Rilliin ananaslohkoja, esikeitettyjä bataattilohkoja (pihvin kokosia), Kesäkurpitsaa, maissia, artisokkaa jos saa. Väitä valellaan oman maun mukaan tehdyllä grilliöljyllä.

Couscoussilla täytettyjä tomaatteja. Elikkä keitellään kuskusia  melkein kypsäksi, pohja tehdään voista, sipulista valkosipulista, pieneksi silputusta paprikasta, tomaattien "koverrusjätteestä, muista mausteista voin seassa kuullottamalla. Sitten kuskusit sekaan ja vettä. Kun alkaa setti olla turvonnut ja makua tarpeeksi, niin sekaan vaikka koskenlaskija nokaretta, fetaa, tai muuta tarpeeksi rasvasta ja kuitenkin sulavaista juustoa reilusti. Sitten tällä setillä täytellään tomaatit ja rilliin. Tomaatin pohjaan kannattaa laittaa tulitikkuaskin kokonen folionpala, niin ei pohja lötsää rilliin. Tänne sekaan voisi sopia erinomaisesti myös itsetehty paneerjuusto.

Rillattua Halloumia? Ehkä lisukesalaatin sekaan soiroina...

2cm paksu munakoiso viipale, joka hikoilutetaan, rillataan öljyn kera molemmin puolin ja loppuvaiheessa päälle lyödään 1cm siivu rodin de bastonage pehmeää vuohenjuustoa. Annetaan hiukka sulaa ja tarjoiluun koristellaan oliiviöljysoirolla, pippurilla sekä basilikanlehdellä.

Sitten cheddarilla täytettyjä chilejä tietysti.
Ja juustotäytteisiä herkkusieniä.

Sitten voi tehdä juureksista nyyttejä, vaikka kookoskermapohjaisesti. Eli reilusti hienoa juuressuikaletta ja kermat sekä mausteet perään.
Tulisuutta rilliruokaan saa sillä hyvin maustetulla grilliöljyllä. Vetää sitten vaikka nagapyreeksi, jos ei muuten piisaa.

Perunoita tarttee keittää. Uusia semmosia.

Tässä ny mitä äkkiseltään tulee mieleen. Kasvisgrillauksessa pitää vaan silputa paljon monenlaista settiä sekasin, niin saa ruokaan ravintoarvot kohilleen ja moninaista makua. Tuhtiutta haetaan öljyjen normaalia runsaamalla käytöllä, sekä juuston käytöllä, tulee sitä eläinprotskua sinne ;) Jos ei maitoja saa olla ni tekisin rehellisesti sanottuna rillin päällä mielummin wokkia :D

Jälkkäriks sitten vaikka rillattuja suklaabanaaneja.

Näin viettää arvon juhlayleisö koko rillisetin grillin äärellä. Rillimaestro nostelee herkkuja tuoreeltaan pöytään ja ateria tulee hyvin valmisteltuna sujuvasti valmiiksi. Kaikkeen ei tartte juustoa tunkee, samassa suhteessa juustoruokia ku lihaa on rillilautasella. Jossain vaiheessa voi sitten grillata niitä soijanakkeja siihen pöytään ja kattoo kelpaako kenellekkään.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Chilivaari - elokuu 30, 2013, 13:14:51 IP
Siinähän sitä tuli jo hyvän aterian verran.
Semmoinen oma suosikki kuin palsternakkapihvit näyttää unohtuneen nykyvegettäjiltä. Aikanaan tein niitä oman maan juureksista, mutta eiköhän nyt saa kaupoista tai torilta tuoretta. Ne ikuisesti säilyvät muoviin yksittäispakatut eivät kyllä houkuta.


Resepti on erittäin yksinkertainen. Juures kuoritaan ja viipaloidaan noin pikkusormen paksuisiksi viipaleiksi. Ne paistetaan voissa pannulla lievästi suolaten. Luulisin tuon valmistuvan grillissäkin, kunhan voitelee välillä. Hienostelijat kuorruttavat kananmunalla ja korppujauholla.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Wolfman - elokuu 30, 2013, 13:18:56 IP
Rehuja kaihtaville raavaille uroksille.....  ::)

Wokkirehuja pussillinen pannulle, tarpeen/maun mukaan sipulia, herkkusieniä yms. (ja tietty chiliä) sekaan. Kun rehut ovat sulaneet ja vähän nestettä haihtunut lisätään purkillinen ruokakermaa (maustettua tulee käytettyä itse, usein tomaatti-vuohenjuusto tai aura). Mausteeksi yrttejä ja pippuria, ja vähän muutakin mitä sattuu käteen osumaan (sweet chili sauce toimii myös hyvin). Mausteita saa laittaa aika reilulla kädellä....

Tuloksena on maukas ja aika ruokaisa kastike, ei tarvitse välttämättä perunaa/riisiä/pastaa tms. jos lihan kanssa syö. Kasvisversioksi soosia ja riisi/peruna tms. Ja jos maitotuotteet eivät käy niin tuota voi kokeilla kookoskermaan tai vastaavaan (en ole itse kokeillut, vaatii jonkun "liemen" joka pysyy aika paksuna tai sitten suurustettava).

Testattu useampaankin rehuja vieroksuvaan kaveriin ja aina on pata tyhjentynyt  :P
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 30, 2013, 14:08:44 IP
Lainaus käyttäjältä: Caide - elokuu 30, 2013, 10:52:30 AP
Muijan työkaveri pitää tuollaista vegeblogia: http://chocochili.net/ (http://chocochili.net/). Itse olen ollut aikamoinen lihansyöjä, mutta noita Elinan herkkuja olen useasti päässyt syömään, ja on todella hyvää shittiä. Tuolta noita reseptejä paljon löytää ja välillä chiliaiheisiakin. Pitää antaa sille enempi chilejä, niin saa ehkä niistä enempi reseptejä :)

Jopas, löytyi heti viiden ruokapaikankin maininta, joista vain yksi entuudestaan tuttu, vaikka pkseudulla asunkin, tattista :)

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 30, 2013, 13:00:13 IP
Alkupalaksi pyöritellään rillin päällä olevan vuolukiven päällä jengille chapati leipää. Voi tehdä myös suoraan ritilällä taikka halsterilla. Leivät voi tehdä aikaisemmin leivinpaperien väliin, niin ei tartte juosta kaulimassa. Jengi istuu siis jo pöydässä. Näitä sit pyörittää vielä ruuan kanssa. Mun seuraavaan grilliin tulee iso 2 tuumaa paksu vuolukivilaatta ritelikön viereen, niin näitä voi tehdä siinä myös helposti. Valkosipulivoita pöytään.

Jos ei saa olla maitotuotteita, ni sit en jaksa. Jotenki kookoskermalla kai sitä makua sitten... Täysin mahdollista kuitenkin, mut ei oo enää mun juttu.

Okei sit rillaamaan.
Rilliin ananaslohkoja, esikeitettyjä bataattilohkoja (pihvin kokosia), Kesäkurpitsaa, maissia, artisokkaa jos saa. Väitä valellaan oman maun mukaan tehdyllä grilliöljyllä.

Couscoussilla täytettyjä tomaatteja. Elikkä keitellään kuskusia  melkein kypsäksi, pohja tehdään voista, sipulista valkosipulista, pieneksi silputusta paprikasta, tomaattien "koverrusjätteestä, muista mausteista voin seassa kuullottamalla. Sitten kuskusit sekaan ja vettä. Kun alkaa setti olla turvonnut ja makua tarpeeksi, niin sekaan vaikka koskenlaskija nokaretta, fetaa, tai muuta tarpeeksi rasvasta ja kuitenkin sulavaista juustoa reilusti. Sitten tällä setillä täytellään tomaatit ja rilliin. Tomaatin pohjaan kannattaa laittaa tulitikkuaskin kokonen folionpala, niin ei pohja lötsää rilliin. Tänne sekaan voisi sopia erinomaisesti myös itsetehty paneerjuusto.

2cm paksu munakoiso viipale, joka hikoilutetaan, rillataan öljyn kera molemmin puolin ja loppuvaiheessa päälle lyödään 1cm siivu rodin de bastonage pehmeää vuohenjuustoa. Annetaan hiukka sulaa ja tarjoiluun koristellaan oliiviöljysoirolla, pippurilla sekä basilikanlehdellä.

Sitten cheddarilla täytettyjä chilejä tietysti.
Ja juustotäytteisiä herkkusieniä.

Sitten voi tehdä juureksista nyyttejä, vaikka kookoskermapohjaisesti. Eli reilusti hienoa juuressuikaletta ja kermat sekä mausteet perään.
Tulisuutta rilliruokaan saa sillä hyvin maustetulla grilliöljyllä. Vetää sitten vaikka nagapyreeksi, jos ei muuten piisaa.

Perunoita tarttee keittää. Uusia semmosia.

Tässä ny mitä äkkiseltään tulee mieleen. Kasvisgrillauksessa pitää vaan silputa paljon monenlaista settiä sekasin, niin saa ruokaan ravintoarvot kohilleen ja moninaista makua. Tuhtiutta haetaan öljyjen normaalia runsaamalla käytöllä, sekä juuston käytöllä, tulee sitä eläinprotskua sinne ;) Jos ei maitoja saa olla ni tekisin rehellisesti sanottuna rillin päällä mielummin wokkia :D

Jälkkäriks sitten vaikka rillattuja suklaabanaaneja.

Sopii varmaan riisi/kaura ja soijajuomakin, vaimolle gluteeni aiheuttaa suuria näppylöitä, eikä ole oikein gluteenittomat leivät onnistuneet, jospa ciabatta sitten.

Ananasta ja esikeitettyä bataattia tullutkaan kokeiltua, mainio idea. Mites artisokka, sitä ei ole tullut oikein kokeiltua, esikeitettynä varmaan? Plösähtääkö noi tölkkijutut (onkohan sydämiä vain).

Hyvänkuulonen toi tomaatti, varmaan onnistuu myös paprikalla, jolloin sisään myös aurinkokuivatettuja tomaatteja, noi maitotuotteet voisi korvata tofutilla ja oluthiivahiutale ei liene mahdoton lisä myöskään ja on noita vegejuustojakin (Cheeslyä tosin kannattaa välttää). Itettehtyäkin voisi koklata.

Ihan kelpoja tofuttiherkkusieniäkin tullut ja munakoisit hyväksi todettu. Jännä jos noi juuresnyytit tosiaan pysyy kasassa.

Wokkia tulee tehtyä sen verran paljon muutenkin, niin jos on jaksanut laittaa grillioperaation pystyyn, niin ei tule hyvää syytä mieleen jättää makkara ja leikkeet väliin :P

Täytyypä kyllä kokeilla tuota banaanijuttuakin, koskaan kuullutkaan/tullut mieleen.

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - elokuu 30, 2013, 13:18:56 IP
Tuloksena on maukas ja aika ruokaisa kastike, ei tarvitse välttämättä perunaa/riisiä/pastaa tms. jos lihan kanssa syö. Kasvisversioksi soosia ja riisi/peruna tms. Ja jos maitotuotteet eivät käy niin tuota voi kokeilla kookoskermaan tai vastaavaan (en ole itse kokeillut, vaatii jonkun "liemen" joka pysyy aika paksuna tai sitten suurustettava).

Kaurakerma ainakin maistuu oikein hyvin. Soijakastikettakin voi läträtä hieman ja esikeitettyjä ja marinoituja soijapalasia/viipaleitta tukevuutta antamaan jos niikseen.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 30, 2013, 14:25:35 IP
Toki voi täyttää paprikoita, mut miks ei täytä paprikan kokosia chilejä samantien :P tomeitoutomautou. Aurinkokuivattu tomaatti on mielestäni turhan hyökkäävä moneen paikkaan. Tuommoinen täytetty tomaatti, taikka paprika menee herkästi siihen ettei jälkimaussa ole mitään muuta ku ne aurinkokuivatun palaset suussa pyörimässä, kun maistuvat voimakkaasti ja ovat purutuntumaltaan eri. Laittaa ne salaatinkastikkeeseen silppuna :)

Kauramaidot ja kermat menee juu, mut ei vastaa esikuvaansa. Pannareista tulee itseasiassa mun mielestä parempia kauramaidosta. En nii kauheesti tykkää makeesta ja kauramaitopannarit on vähän hapokkaampia. Miks ei siis, mut on se kookoskerma vaan nii herkkua et entä se? Mausteeksi kaakaovoita varovasti...

Artisokat siis grillataan kokonaisina ja ilman esikeittoa. Pitkästi ja tuoreena. Pöydässä kuoritaan ja syödään se sisusta. Kato juutupesta punaniskojen viedoita. Tölkkitavarat säästetään sitten siihen tapaspöytään yön pikkutunneille syttyy koko rilli ja terassi tuleen jos niitä koitat grillata :D

Intialaiset leivät voi juu unohtaa, jos gluteeni ei maistu. Mut ei hätää. Teette amarantista rieskoja. Onki oikeen superruokaa. Ja herkullista jyvää. Siitä ainakin onnistuu corn breadin tapaset, joten eiköhän se säätämällä suostu rieskaksikin antautumaan. Tai normimpi ratkaisu on tietysti aidot itte tehdyt corn tortillat... tekee sit vaikka alkupala quesadilloja.

On muuten ihan kiva kääntää toisten ruokavammaisuuksia voitoksi pähkäilemällä näitä. Laajentuu samalla omat ajatukset laatikon ulkopuolelle. Samaa teki tuo minun "siperianleiri" kasvisruokien parissa :P
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Caide - elokuu 30, 2013, 14:31:10 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - elokuu 30, 2013, 13:18:56 IP
Rehuja kaihtaville raavaille uroksille.....  ::)

Wokkirehuja pussillinen pannulle, tarpeen/maun mukaan sipulia, herkkusieniä yms. (ja tietty chiliä) sekaan. Kun rehut ovat sulaneet ja vähän nestettä haihtunut lisätään purkillinen ruokakermaa (maustettua tulee käytettyä itse, usein tomaatti-vuohenjuusto tai aura). Mausteeksi yrttejä ja pippuria, ja vähän muutakin mitä sattuu käteen osumaan (sweet chili sauce toimii myös hyvin). Mausteita saa laittaa aika reilulla kädellä....

Tuloksena on maukas ja aika ruokaisa kastike, ei tarvitse välttämättä perunaa/riisiä/pastaa tms. jos lihan kanssa syö. Kasvisversioksi soosia ja riisi/peruna tms. Ja jos maitotuotteet eivät käy niin tuota voi kokeilla kookoskermaan tai vastaavaan (en ole itse kokeillut, vaatii jonkun "liemen" joka pysyy aika paksuna tai sitten suurustettava).

Testattu useampaankin rehuja vieroksuvaan kaveriin ja aina on pata tyhjentynyt  :P
Jos vege tarkoittaa vegaania, niin eikös kaikki eläinperäiset tuotteet ole pannassa, kuten kerma, vuohen- ja aurajuusto ja voi?
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 30, 2013, 14:40:39 IP
Onneksi harva on kokonaan vege :p. Menee hankalaksi. Mitäs tehdään sit jos morsmaikku päättää kutsua raakaruokafriikejä grillibileisiin?
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Wolfman - elokuu 30, 2013, 14:54:39 IP
Lainaus käyttäjältä: Caide - elokuu 30, 2013, 14:31:10 IP
Jos vege tarkoittaa vegaania, niin eikös kaikki eläinperäiset tuotteet ole pannassa, kuten kerma, vuohen- ja aurajuusto ja voi?

Vegaania vai vegetaristia ? Ja osalla on niissäkin aika hatarat ja epämääräiset "rajat" eli kaikki eivät noudata täysin "virallista" määritelmää. Melkein kannattaa jokaiselta kysyä erikseen ne tarkat rajat mikä käy ja mikä ei jos kasvissyöjiä on tulossa syömään. Itse ainakin kysyn mielummin asianomaiselta suoraan kuin alan arpomaan jonkun määritelmän mukaan että mitä voisi tarjota.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Caide - elokuu 30, 2013, 16:30:20 IP
Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 30, 2013, 14:40:39 IP
Onneksi harva on kokonaan vege :p. Menee hankalaksi. Mitäs tehdään sit jos morsmaikku päättää kutsua raakaruokafriikejä grillibileisiin?
Kyllä me ollaan vegaanien kanssa grillailtu. Onnistuu maukkaasti :)
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 30, 2013, 16:35:51 IP
Lainaus käyttäjältä: Caide - elokuu 30, 2013, 16:30:20 IP
Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 30, 2013, 14:40:39 IP
Onneksi harva on kokonaan vege :p. Menee hankalaksi. Mitäs tehdään sit jos morsmaikku päättää kutsua raakaruokafriikejä grillibileisiin?
Kyllä me ollaan vegaanien kanssa grillailtu. Onnistuu maukkaasti :)

Joo, se on varmasti totta. Laittaa ituja pöytään ja syö itte ne rilliherkut :P
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 30, 2013, 19:20:14 IP
Tru dät.

Entinen tyttöystäväni, nykyinen vaimoni, oli vegetaristi.

Ei tarvittu kuin yksi pekonipaketti ja varttitunnin maalailut grilliherkuista, niin loppui se vihervassariliberaalihapatus.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Bruce Willis - elokuu 30, 2013, 21:13:10 IP
Täysin sama juttu tapahtui täällä, tosin aloitin hernekeitosta kun siinä oli jauhelihan palasia, emäntä kyllästyi kun joskus raahasin filetä kämpälle ja tein safkan niistä.

Nyt syö lihaa,ja ostaa jopa itse kaupasta
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 30, 2013, 21:52:26 IP
Mulla/meillä taas transaktiontapahtui periferiaan muuton kautta. Vuoden sitä jakso landekauppojen antimilla = suijarouhe s-marketista. Pikkuhiljaa vasikan paahtopaistin kautta muihin. Se o vaa vieläkin niin, että lähimarketissa pilkotaan kokonaisia possuja ja lähituottajilta saa vaikka mitä herkkuja. Mut ei sitä ilman ähläm/itämaisia kauppoja elä vuos tolkulla eteenpäin. Mut joo, ilman tätäkin kautta elämässä ei osais yhtä monipuolista safkaa valmistaa, joten kiitos siitä :)
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 31, 2013, 17:21:12 IP
Pkseudulla tulee onneksi kyllä vallan mainiosti toimeen vegaanina, vaikka kuinka köyhä olisi.

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 30, 2013, 14:25:35 IP
Toki voi täyttää paprikoita, mut miks ei täytä paprikan kokosia chilejä samantien :P tomeitoutomautou. Aurinkokuivattu tomaatti on mielestäni turhan hyökkäävä moneen paikkaan. Tuommoinen täytetty tomaatti, taikka paprika menee herkästi siihen ettei jälkimaussa ole mitään muuta ku ne aurinkokuivatun palaset suussa pyörimässä, kun maistuvat voimakkaasti ja ovat purutuntumaltaan eri. Laittaa ne salaatinkastikkeeseen silppuna :)

Kauramaidot ja kermat menee juu, mut ei vastaa esikuvaansa. Pannareista tulee itseasiassa mun mielestä parempia kauramaidosta. En nii kauheesti tykkää makeesta ja kauramaitopannarit on vähän hapokkaampia. Miks ei siis, mut on se kookoskerma vaan nii herkkua et entä se? Mausteeksi kaakaovoita varovasti...

Artisokat siis grillataan kokonaisina ja ilman esikeittoa. Pitkästi ja tuoreena. Pöydässä kuoritaan ja syödään se sisusta. Kato juutupesta punaniskojen viedoita. Tölkkitavarat säästetään sitten siihen tapaspöytään yön pikkutunneille syttyy koko rilli ja terassi tuleen jos niitä koitat grillata :D

Intialaiset leivät voi juu unohtaa, jos gluteeni ei maistu. Mut ei hätää. Teette amarantista rieskoja. Onki oikeen superruokaa. Ja herkullista jyvää. Siitä ainakin onnistuu corn breadin tapaset, joten eiköhän se säätämällä suostu rieskaksikin antautumaan. Tai normimpi ratkaisu on tietysti aidot itte tehdyt corn tortillat... tekee sit vaikka alkupala quesadilloja.

On muuten ihan kiva kääntää toisten ruokavammaisuuksia voitoksi pähkäilemällä näitä. Laajentuu samalla omat ajatukset laatikon ulkopuolelle. Samaa teki tuo minun "siperianleiri" kasvisruokien parissa :P

Njoo, totta. Kookoskermaa vois kokeilla johonki, mutta meneekin jos itten jälkkärinä : p Meni pikkusen ohi myös mihin sitä suosittelit.

Amarantteja, ei ole tullut kokeiltua, taikka quesadilloja, kiitti loistovinkeistä :)
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Bruce Willis - elokuu 31, 2013, 17:46:47 IP
On hienoa että saatiin tästäkin asiasta asiallista keskustelua aikaiseksi.

On mukavaa lukea erilaisia vegereseptejä vaikka niitä on netti pullollaan niin silti on hienoa että jokainen tuo esiin sen mitä itse syö ja mieltää vegeruoaksi. Kuitenkin tämäkin foorumi on myös jonkun verran keskittynyt ruokaan ja tämä aihe oikeastaan puuttui täältä niin hienoa että nyt on paikka jonne sitten kertoa tästäkin puolesta.
Kasvisruoka ei ole todellakaan mikään "nyynnyjen" juttu, koska monesti parhaimmat ja edullisimmat ruoat tulevat vain kasviksista!

Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 31, 2013, 19:00:05 IP
Lainaus käyttäjältä: Homejuustosipuli - elokuu 31, 2013, 17:21:12 IP
Pkseudulla tulee onneksi kyllä vallan mainiosti toimeen vegaanina, vaikka kuinka köyhä olisi.

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 30, 2013, 14:25:35 IP
Toki voi täyttää paprikoita, mut miks ei täytä paprikan kokosia chilejä samantien :P tomeitoutomautou. Aurinkokuivattu tomaatti on mielestäni turhan hyökkäävä moneen paikkaan. Tuommoinen täytetty tomaatti, taikka paprika menee herkästi siihen ettei jälkimaussa ole mitään muuta ku ne aurinkokuivatun palaset suussa pyörimässä, kun maistuvat voimakkaasti ja ovat purutuntumaltaan eri. Laittaa ne salaatinkastikkeeseen silppuna :)

Kauramaidot ja kermat menee juu, mut ei vastaa esikuvaansa. Pannareista tulee itseasiassa mun mielestä parempia kauramaidosta. En nii kauheesti tykkää makeesta ja kauramaitopannarit on vähän hapokkaampia. Miks ei siis, mut on se kookoskerma vaan nii herkkua et entä se? Mausteeksi kaakaovoita varovasti...

Artisokat siis grillataan kokonaisina ja ilman esikeittoa. Pitkästi ja tuoreena. Pöydässä kuoritaan ja syödään se sisusta. Kato juutupesta punaniskojen viedoita. Tölkkitavarat säästetään sitten siihen tapaspöytään yön pikkutunneille syttyy koko rilli ja terassi tuleen jos niitä koitat grillata :D

Intialaiset leivät voi juu unohtaa, jos gluteeni ei maistu. Mut ei hätää. Teette amarantista rieskoja. Onki oikeen superruokaa. Ja herkullista jyvää. Siitä ainakin onnistuu corn breadin tapaset, joten eiköhän se säätämällä suostu rieskaksikin antautumaan. Tai normimpi ratkaisu on tietysti aidot itte tehdyt corn tortillat... tekee sit vaikka alkupala quesadilloja.

On muuten ihan kiva kääntää toisten ruokavammaisuuksia voitoksi pähkäilemällä näitä. Laajentuu samalla omat ajatukset laatikon ulkopuolelle. Samaa teki tuo minun "siperianleiri" kasvisruokien parissa :P

Njoo, totta. Kookoskermaa vois kokeilla johonki, mutta meneekin jos itten jälkkärinä : p Meni pikkusen ohi myös mihin sitä suosittelit.

Amarantteja, ei ole tullut kokeiltua, taikka quesadilloja, kiitti loistovinkeistä :)
Kookoskerma jälkkäri? Öö siis kookosmaito ja kermahan on ihan perushuttua intia/thaikkuruuannsekaan. Eli työntää sinne paprikantäytteeseen ym huttuihin sitä ja vähä inkivääriä jatkeeks. Siis käytetään ihan ruokakermana.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 31, 2013, 20:35:12 IP
Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2013, 19:00:05 IP
Lainaus käyttäjältä: Homejuustosipuli - elokuu 31, 2013, 17:21:12 IP
Pkseudulla tulee onneksi kyllä vallan mainiosti toimeen vegaanina, vaikka kuinka köyhä olisi.

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 30, 2013, 14:25:35 IP
Toki voi täyttää paprikoita, mut miks ei täytä paprikan kokosia chilejä samantien :P tomeitoutomautou. Aurinkokuivattu tomaatti on mielestäni turhan hyökkäävä moneen paikkaan. Tuommoinen täytetty tomaatti, taikka paprika menee herkästi siihen ettei jälkimaussa ole mitään muuta ku ne aurinkokuivatun palaset suussa pyörimässä, kun maistuvat voimakkaasti ja ovat purutuntumaltaan eri. Laittaa ne salaatinkastikkeeseen silppuna :)

Kauramaidot ja kermat menee juu, mut ei vastaa esikuvaansa. Pannareista tulee itseasiassa mun mielestä parempia kauramaidosta. En nii kauheesti tykkää makeesta ja kauramaitopannarit on vähän hapokkaampia. Miks ei siis, mut on se kookoskerma vaan nii herkkua et entä se? Mausteeksi kaakaovoita varovasti...

Artisokat siis grillataan kokonaisina ja ilman esikeittoa. Pitkästi ja tuoreena. Pöydässä kuoritaan ja syödään se sisusta. Kato juutupesta punaniskojen viedoita. Tölkkitavarat säästetään sitten siihen tapaspöytään yön pikkutunneille syttyy koko rilli ja terassi tuleen jos niitä koitat grillata :D

Intialaiset leivät voi juu unohtaa, jos gluteeni ei maistu. Mut ei hätää. Teette amarantista rieskoja. Onki oikeen superruokaa. Ja herkullista jyvää. Siitä ainakin onnistuu corn breadin tapaset, joten eiköhän se säätämällä suostu rieskaksikin antautumaan. Tai normimpi ratkaisu on tietysti aidot itte tehdyt corn tortillat... tekee sit vaikka alkupala quesadilloja.

On muuten ihan kiva kääntää toisten ruokavammaisuuksia voitoksi pähkäilemällä näitä. Laajentuu samalla omat ajatukset laatikon ulkopuolelle. Samaa teki tuo minun "siperianleiri" kasvisruokien parissa :P

Njoo, totta. Kookoskermaa vois kokeilla johonki, mutta meneekin jos itten jälkkärinä : p Meni pikkusen ohi myös mihin sitä suosittelit.

Amarantteja, ei ole tullut kokeiltua, taikka quesadilloja, kiitti loistovinkeistä :)
Kookoskerma jälkkäri? Öö siis kookosmaito ja kermahan on ihan perushuttua intia/thaikkuruuannsekaan. Eli työntää sinne paprikantäytteeseen ym huttuihin sitä ja vähä inkivääriä jatkeeks. Siis käytetään ihan ruokakermana.

Vaikka kuinka perushuttua onkin, niin omaan makuun sen verran makeaa, että menee semi-jälkkärinä sitten. :) Inkivääri on hiton hyvää, ei tullutkaan ajateltua, että sitä voisi hyödyntää grillauksessa!
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 31, 2013, 20:40:08 IP
Se makeus taittuu, inkivääri, riisiviinietikka, wasabi, chili ym ym yhdistelmällä. Happoa vaan kehiin ja poppaa, ni pien makeus on ystävä. Ja johki paprikaan sitä pitää laittaa ruokalusikka taikka kaks, ni eipä makeus tapa.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 31, 2013, 20:43:10 IP
Kookoskermaa sellaisenaan jälkkärinä?

Vähän niin kuin joisi maitoa jälkkärinä. Tai pakastettua maitoa jälkkärinä.

Voi G-sus. Olkaa vaikka hiljaa jos ette muuta keksi.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 31, 2013, 20:46:28 IP
Osuko räyhiksellä g-sus pisteeseen? Ollaa hiljaa sitte kaikki.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Bruce Willis - elokuu 31, 2013, 21:12:03 IP
Makuja on monia,itse näkisin tuon räyhiksen kommentin lähinnä rakentavana palautteena että mitä kaikkea tuosta kookoskermasta saisi väännettyä tai mitä sovelluksia sen kanssa kannattaa harkita  ;)

Mutta makuasioista ei kannata kiistellä, kookos on muuten hyvää! oli se sitten maitona tai kermana,mutta kyllä oma suosikkini on kookosmaidossa haudutetut kasvikse ja hunajaa mukaan, on muuten hyvää.
Toki uunikasvikset yms menee mutta elämä on valintoja täynnä. Jos puhutaan wok vihanneksista niin ne tulee olla rapsakoita mutta kuumia ja tuo wokkaaminen ei onnistu välttämättä niin helposti kuin luulisi. Wok pannus tarkoitus ei ole keittää kasviksia pehmeäksi..

Otetaanpas pieni haaste ketjuun liittyen, tehdään hyvä ja loistava kasvis ateria ja pistetään tänne ohjeet ja kuvat.
Hernekeittoa ei lasketa  ;D Lupaan viimeistään ylihuomena pistää oman variaationi tänne kasvisruoasta.
Ja jotta olisi haastetta niin käytettäisiin mahdollisimman monipuolisia kasviksia ja vihanneksia sekä hedelmiä ja linssejä,papuja yms jotta ruoasta saadaan myös hyvin terveellinen!
Haaste tai tästä kasvisruoasta keskustelu on oikeastaan aika loisto veto jo senkin takia kun mietitään että montako miljoonaa ihmistä syö maailmassa kasvisruokaa. Ja ei pelkästään se vaan kun tiedetään maapallon tilanne tällä hetkellä niin monilla ihmisillä ei ole mahdollisuuksia syödä lihaa.

Ja uskonto sikseen koska se on jokaisen vapaa valinta ja jos joku puuttuu eettisyyteen niin mietitään sitä asiaa että lehmä on hiduille pyhä,sitä ei syödä siellä intiassa. Mutta Suomessa ei ole tunnontuskia sen suhteen..

Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - elokuu 31, 2013, 21:42:54 IP
Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2013, 20:40:08 IP
Se makeus taittuu, inkivääri, riisiviinietikka, wasabi, chili ym ym yhdistelmällä. Happoa vaan kehiin ja poppaa, ni pien makeus on ystävä. Ja johki paprikaan sitä pitää laittaa ruokalusikka taikka kaks, ni eipä makeus tapa.

Noviisisohelona tuli yliarvioitua tuo kerman käyttö, taidan olla niitä harvoja, jotka tykkää lopettaa aterian puolimakeaan. Wasabiakaan tullut ajatelleeksi käyttä, kermanpa kera voisi olla jännä.
Riisiviinin kanssa olen aika hukassa, ei ole tullut äkättyä vielä minkä kanssa resonoi ja millä määrällä.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 31, 2013, 20:43:10 IP
Kookoskermaa sellaisenaan jälkkärinä?

Vähän niin kuin joisi maitoa jälkkärinä. Tai pakastettua maitoa jälkkärinä.

Voi G-sus. Olkaa vaikka hiljaa jos ette muuta keksi.

Eipä ei, vaikkakin jääkaapitettu kookoskerma on aika kermavaahtomaista.
Ei tänne ole pakko tulla kurkkimaan ja jos on sinne g-pisteeseen jäänyt hiekkaa tai sitruuna, niin ne on ihan hyvä puhdistaa ennenkuin muiden kera turisee.

Lainaus käyttäjältä: John McClane - elokuu 31, 2013, 21:12:03 IP
Mutta makuasioista ei kannata kiistellä, kookos on muuten hyvää! oli se sitten maitona tai kermana,mutta kyllä oma suosikkini on kookosmaidossa haudutetut kasvikse ja hunajaa mukaan, on muuten hyvää.
Toki uunikasvikset yms menee mutta elämä on valintoja täynnä. Jos puhutaan wok vihanneksista niin ne tulee olla rapsakoita mutta kuumia ja tuo wokkaaminen ei onnistu välttämättä niin helposti kuin luulisi. Wok pannus tarkoitus ei ole keittää kasviksia pehmeäksi..

Otetaanpas pieni haaste ketjuun liittyen, tehdään hyvä ja loistava kasvis ateria ja pistetään tänne ohjeet ja kuvat.
Hernekeittoa ei lasketa  ;D Lupaan viimeistään ylihuomena pistää oman variaationi tänne kasvisruoasta.
Ja jotta olisi haastetta niin käytettäisiin mahdollisimman monipuolisia kasviksia ja vihanneksia sekä hedelmiä ja linssejä,papuja yms jotta ruoasta saadaan myös hyvin terveellinen!
Haaste tai tästä kasvisruoasta keskustelu on oikeastaan aika loisto veto jo senkin takia kun mietitään että montako miljoonaa ihmistä syö maailmassa kasvisruokaa. Ja ei pelkästään se vaan kun tiedetään maapallon tilanne tällä hetkellä niin monilla ihmisillä ei ole mahdollisuuksia syödä lihaa.

Ja uskonto sikseen koska se on jokaisen vapaa valinta ja jos joku puuttuu eettisyyteen niin mietitään sitä asiaa että lehmä on hiduille pyhä,sitä ei syödä siellä. Mutta Suomessa ei ole tunnontuskia sen suhteen..

Makoisaapa hyvinkin! Joskus tuli usein tehtyä kukkakaaligratiini: Kukkakaalinyppyjä, cashewiä, maissia ja päälle juustokuorrute.
Mitäs ne ravintoloissa muuten lisää kookosmaitopohjaisten aterioiden mukaan, jotain öljyä tai voita?

Ja tosiaan nuo miljardi(t)?)) kasvissyöjät ovat siirtymässä varallisuuden noustessa liharuokaan (ja yksityisautoiluun), niin on sillä aika huomattava ympäristövaikutus.

Challenge accepted, jospa inspiroisi keittiökaaoksen putsaamiseen  :P
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Toby - elokuu 31, 2013, 21:55:32 IP
Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2013, 20:46:28 IP
Osuko räyhiksellä g-sus pisteeseen? Ollaa hiljaa sitte kaikki.
Tais osua ::)
(http://ukulelesecrets.files.wordpress.com/2011/06/gsus.jpg)
Viestiä kirjoittaessa ainakin silmääm osui... Habaneroa sormissa :'(
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: tonttu - elokuu 31, 2013, 23:12:43 IP
Kutkuttava sointu suoraan ääreishermostoon. Muuten nappaisin heti haasteesta kiinni, mutta tämä heppu viettää vapaaviikonloppua yksin kotona halkosavotan merkeissä. Nyt menee viikonloppu tölkkilihan ja leivän kera :p ei sitä ittelle jaksa ruokaa laittaa. Mut yks tärkeä pointti tähän pitää kyllä tuoda. Eli rilliin laitetaan nyt tatteja suoraan skuttasta öljyllä valeltuna ja täytteisiin kanttarellejä. Ens viikolla varmaan vähän satelee ja sit on muute syötävää tarjolla. 5€/puol litraa kaupassa. Mettästä saa hyvän mielen ja 100€ arvosta super marion sapuskaa hetkessä. Vois melkeen sanoa, että kalpenee nuo edelliset vinkkini.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Ryhis - syyskuu 01, 2013, 00:12:18 AP
Ihminen joka kauhoo kookoskermaa sellaisenaan ja puhuu vielä ruokalajista, on idiootti.
Otsikko: Vs: Vegeruokailut
Kirjoitti: Homejuustosipuli - tammikuu 22, 2014, 14:16:45 IP
Kookokseen palatakseen :D siinä hauduttaminen toimii kovaa. Aluksi kuullottelee sipuleita, tsiliä, inkivääriä ynms. mausteita (jotain ei-valkoista sokeriakin voi viskata)  öljyssä & soijakastikkeessa jokusen minuutti ja näin talviaikaan sopivasti nakkaa juureksia ynm. (juuri tuli kokeiltua porkkana-selleri) oman maun mukaan päälle kookosmaidon kera.
Mahollisesti lisää mausteita tai esim. valmista (curry)tahnaa, jokusen minuutti kiehumaan kovalla ja sitten kansi/folio päälle ja hautumaan ykkösellä 30min+. Taitaa olla pikkusen jäähtyneenä parempaa.