Kasvatus ja yleinen chilitieto => Päiväkirjat ja fotoalbumit => Aiheen aloitti: Cheini - syyskuu 27, 2013, 13:21:17 IP

Otsikko: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 27, 2013, 13:21:17 IP
Tervetuloa ensimmäisen chili päiväkirjani pariin!
En aluksi aikonut kirjottaa mitään päiväkirjaa mut jokin silti käänsi pään. :)
Kuvia todennäkösesti tulee aika heikonlaisesti/harvakseltaan, koska en omista digikameraa enkä kännykkää missä moinen hifi-ominaisuus olis. (Ylpeä Nokia 3310 omistaja, joka täytti 11v viime keväänä :D )

Hmm.. Chilien pariin päädyin oman uteliaisuuden takia.
Katsoin telkkarist tuos syyskuun alus Anthony Bourdain maailmalla ja siinä hän matkas jossain Väli-Amerikassa maistellen tacoja, mis oli mausteena chipotlea.
No mietin siinä et mistäs se chipotle nyt oikein onkaan tehty... avasin ensin wikipedian löytäen tiedon ja jossain vaiheessa surffailua päädyin Infernochili.net sivulle ja sieltä Fatalii.net sivulle. Ekat siemenet taisin tilata siltä istumalta sen enempää harkitsematta. Tässä sitä nyt sitten ollaan.. :D

Jännää täs on se etten ite ees ole ennestään mikään chilien suurkuluttaja. Tykkään kyllä, mut eipä oo innostanu kaupan homeiset chilit. Kuivattuna mausteena taas menee välillä reilustikin...

Projekti oli aika pientöinen. Puhdistin mullat ja idätyslaatikoston ja kannoin kamat yläkertaan. Tosi tarkkaan kyl lueskelin siemeniä odotellessa et mitkä olis ihanteelliset olosuhteet pienille. Mut aina pitää olla järki mukana ja muistaa ettei se kasvatus niin nökönuukaa ole. En ole kuitenkaan osallistumassa mihinkään suurin naga kilpailuun.. ainakaan vielä :D

Työttömänä ku oon tällä hetkellä niin on aikaa huolehtia taimista ja kerätä tietoa. Varjopuolena ehkä se että näillä miun teksteillä on tapana rönsyillä, eikä kohta olla enää ollenkaan asiassa.

MUTTA pidemmittä puheitta, tänä erikoisena ajankohtana, alkavan kauden kasvatti lista:

C. Annuum:
-Bolivian Rainbow
-Rawit
-Catarina
-Golden Cayenne
-Black Scorpions Tongue

C. Baccatum:
-Aji Cristal
-Aji Arbolado
-Aji Finlandia

C. Chinense:
-Naga Morich
-Congo Yellow

Näiden lisäksi samalla kasvatan siemenestä timjamia, sitruunabasilikaa, sitruunaruohoa ja rosmariinia.
Joululahjoja oikeastaan.

23.9.2013
Ensimmäiset chilit ja timjamit kylvetty. Kostea Biolan turve-multa, +27C, pimeä

24.9.
Yöllä patteri oli pois päältä ja lämpötila oli laskenut aamuun mennessä n. +20C asteeseen.
Timjamit iti vuorokaudessa. Muovi kansi raotettuna. Tänä päivänä aloitettu valohoito.
eli 2x58W 150cm loisteputkea. 6500K ja 2700K värilämmöillä.

26.9.
Kasvit nostettu lähemmäs lamppua, timjamit itäny n.90%.
Päivällä Catarinan siemen näytti itämisen merkkejä.
Illalla myös Rawit näytti itämisen merkkejä. Lämpötila +30C.

27.9.
Tuuletus aloitettu. Joka yö ku meen nukkumaan käyn laittaa patteria pienemmälle ja valot pois päältä.
Aamulla herätessä vehkeet takas päälle. Kasvitkin nukkuu tässä talossa ja toiveena pienempi sähkökulutus.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Raumala - syyskuu 27, 2013, 21:06:30 IP
Hyvän harrastuksen olet löytänyt, tervetuloa foorumille !
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Jani M - syyskuu 28, 2013, 12:51:47 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - syyskuu 27, 2013, 13:21:17 IP
(Ylpeä Nokia 3310 omistaja, joka täytti 11v viime keväänä :D )
Hetkinen.. :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 28, 2013, 13:09:13 IP
No okei meen takas lukioon ja käyn äidinkielen tunneil ahkerammin :D

Tänään aamulla itäneitä yhteensä: 1 Catarina, 5 Rawit ja 1 Golden Cayenne
Eli puolet Annuumeista heräs ensimmäisinä henkiin.

Jännä sinänsä et tähän asti kaikki on tapahtunu yöllä ku on pimeetä ja alempi lämpötila.
Eipä ne siemenet valosta mitään ymmärräkään mullan alla. Ellei joku sit pidä lamppuu lämmittimenä..

Löysin kellarista entisen asukkaan ilmankostuttimen!  :o
Nyt tiukka mietintä et huoliiks sitä käyttää.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 28, 2013, 13:20:59 IP
Ensimmäiset kuvat idätys kammiosta. Vanhat videot menny hyötykäyttöön.  ;D

(http://kuvapilvi.fi/k/YRJv.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJC.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - syyskuu 28, 2013, 14:20:50 IP
Asenneta on systeemeissä ainakin heti alkumetreiltä!  ;D Tuuletin ja kaikkee, go-go!
  ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 28, 2013, 15:35:55 IP
Tuuletin on vähä ylimitoitettu :D mut toimii homeiden rajoituksessa tehokkaasti.
Siitä kans hyvä et löytyy monia eri asetuksia.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Macex - syyskuu 28, 2013, 19:13:05 IP
No mutta siellähän tulee jo satoa sitten joulukuun lopussa :D saat uudenvuoden evääksi jotain mukavaa :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: wille - syyskuu 28, 2013, 19:24:48 IP
VHS-kasetit hyötykäytössä. Hyvä hyvä.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Toby - syyskuu 28, 2013, 21:45:15 IP
Mopo karannu heti käsistä. Niin sitä pitää :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 29, 2013, 12:26:46 IP
29.9.
+30 kieppeillä ja oikein tuntee miten kosteus tiivistyy iholle.
Kaikkia siemeniä on n. 10kpl itämässä /lajike.
Seuraa lista johon on ensin merkitty itäneiden määrä ja jälkimmäisenä kuin monta niistä on sirkkalehdillä.

C. Annuum:
Catarina: 6 itäny joista 2 sirkkalehdillä
Rawit: 7 / 5
Golden Cayenne: 4 / 1
Black Scorpions Tongue: 3 / 0
Bolivian Rainbow: 4 / 1

C. Chinense:
Congo Yellow: 6 / 0

Muita huomioita:
Kaikki annuumit itäneet ja muista Congo selkeesti nopein.
Bolivian Rainbown taimet näyttää paljon ohuemmilta kuin muiden itäneiden,
sekä Congo yellown taimet näyttää paljon paksummilta kuin muiden kavereiden.
Mukaan mahtuu yksi frankenstein Catarina joka päätti nousta siemenkuoren sisältä ilman kumpaakaan lehteä.  :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 30, 2013, 16:50:45 IP
30.09.

Lämpötila +30C, kevyttä tuuletusta joka toinen päivä, suihkepullosta vettä pari kertaa päivässä.

Tapahtuu seuraavaa:
ensin itäneiden määrä / joista sirkkojen määrä :)

C. Annuum:
Catarina  6 / 4
Bolivian Rainbow  8 / 7
Rawit  7 / 7
Black Scorpions Tongue  3 / 2
Golden Cayenne  6 / 6

C. Baccatum:
Aji Cristal  2 / 1
Aji Arbolado  2 / 0
Aji Finlandia  1 / 0

C. Chinense:
Congo Yellow  7 / 5
Naga Morich  0 / 0

Mukava käydä tutkimassa chilejä ku timjamit jo tuoksuu vieressä. :P
Catarinan ja Bolivian Rainbown sirkoista pari on kärsineitä eli 1 tai 0 lehtisiä tököjä.
Congo yellown yks taimi pykäs 3 lehteä heti alkuun :D
Laitan kuvan/kuvia illemmalla tai huomenna.

Jotain voi päätellä nopeimmista lajeista tai lajikkeista, annuumien ollessa selkeesti baccatumeja nopeampia itämään.
Chinense jää vielä omien kokemusten perusteella mysteeriksi Congon ja Nagan huomattavan eron takia.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 30, 2013, 19:52:47 IP
Yleiskuva
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJV.jpg)

Mutantti Congo
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJz.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Toby - syyskuu 30, 2013, 20:54:22 IP
Tuollahan alkaa olla jo tungosta!
Siinä on mistä valita :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Lillen - syyskuu 30, 2013, 21:12:20 IP
Hyvältä näyttää :). Taimia noussu kuin sieniä sateella :D.

Veikeä tuo Congosi. Kolmilehtiset sirkat ovat mielenkiintoisia mysteerejä. Keskimäärin olen itse saanut niitä 1-2/50 taimesta. Onko kenelläkään käsitystä miksi näin käy ja miten? Olen asiaa ennenkin pohtinut ja seuraillut, mutta en ole löytänyt siihen mitään vastausta. En ole ainakaan itse ollut huomaavinani että kolmilehtiset taimet poikkeaisivat mitenkään muuten sitten muista taimista ???
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - syyskuu 30, 2013, 22:42:22 IP
Googletin parilla eri hakusanalla mutta en löytänyt mitään syytä kolmilehtisyyteen.
Joissain piireissä niitä kutsutaan "helmiksi" ja niitä pidetään onnen taimina.
Samaan tapaan kuin neliapilaa..  ::)

Käväisin tänään prismassa eikä sieltäkään päässyt ulos ilman -30% alennettuja siemeniä. :D
Parasta ennen päiväys sattuu kaikissa tälle päivälle, mutta sehän on vaan PARASTA ennen..

Seuraavanlaista hyppäs koriin:
-Meirami  Origanum Majorana
-Thaibasilika  Ocimum Basilicum
-Vesikrassi  Rorippa Nasturtium-Aquaticum
-Paprika Thor F1  Capsicum Annuum
-Hungarian Hot Wax  Capsicum Annuum
-Caribbean Antillais  Capsicum Chinense

Laitan itämään samaan aikaan kuin Siemenkaupan yrtit, jos ne vaik huomenna saapuis.
Joululahjoiks taaskin osa. Katsoin jo valmiiks Raision bonsai kaupasta kivat ruukut,
joten enää pitäis malttaa odottaa jouluun.. :)

On kyl loistavat joululahjat ku niist on hyötyy antajalle sekä saajalle!
Miul on mielekästä tekemistä sekä kokemus karttuu ja siskot saa syötävää talveks.
Vähän niinku antais lahjaks kirjan jonka on jo ite lukenu etukäteen... :D

Toivottavast Thor on yhtä makea kuin toivon sen olevan. Lukijoiden kokemuksia?
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Macex - syyskuu 30, 2013, 22:44:01 IP
Ei sun tartte siitä kosteudesta niin olla tarkkana, itellä pyöri tälläisissä lukemissa lämmöt ja kosteudet viimetalven
(https://lh3.googleusercontent.com/-MjzgPGgHfPg/UXrYlAfQO6I/AAAAAAAABHs/6DwrCdNYb4Y/s400/IMAGE_CC5C02AE-4732-444D-8799-66EECADFE226.JPG)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 00:54:47 AP
just hyvät lukemat :)
eiköhän suihkuttelu riitä kuitenkin. tuol kopis on nii kuuma et höyrystyy koht kasvitkin.
en oo vieläkään löytäny järkevää asentoa patterin nupista.
Aikasemmi kasveille on ollu +15 talvel mut nyt kun halusin nostaa lämpötilan
kymmenen astetta korkeammaksi.. menee aika harjotellessa.
(Öljypatteri löysällä, portaattomalla ja numeroimattomalla säätönupilla)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Huru-ukko - lokakuu 01, 2013, 10:03:40 AP
Hungarian Hot Wax on minun mielestäni mieto hyvänmakuinen chili.
Ainoastaan mullassa olen niitä kasvatellut parina vuotena, en saanut niitä kovin isoiksi kasvamaan ja podimääräkin jäi siksi aika pieneksi kuten kasvikin.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 12:17:05 IP
Kehuja unkarilaisesta on kuultu monelta suunnalta. :)

Tänään viimeinenkin chili oli tehnyt yhden pienen lenkin idätyspurkkiin
ja sehän on .... tättärää!: Naga!

Eli yhteenvetona kaikki lajikkeet on ollu tosi nopeita itämään.
Kaikki itäneet yhden viikon sisään. Toki niit nousee vielä lisää mut vahva aloitus.

Viime yönä laitoin tilaukseen pieniä muoviruukkuja sekä GHE:n BioThrive Grow:n.
Kannatetaan vaikka sitten sitä ekologisuutta ja kyseinen lannoite käy kaikille miu kasveille.
Vielä en Bloomia tilannu, koska siihen on viel aikaa... :P
Merilevää en oo vieläkään hommannu vaikka sitä on vuosikaudet ehdoteltu.
Ehkä myöhemmin.. ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 13:40:55 IP
Päivän OFFTOPICit

tältä näköjää näyttää ku googletan kaiket illat kasveista  ::)
http://aijaa.com/QBASdO (http://aijaa.com/QBASdO)

Päivän huumorikuva SILITÄ!  ;D
http://aijaa.com/D3JK3O (http://aijaa.com/D3JK3O)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 01, 2013, 13:49:10 IP

Eli toisella näytöllä pyörii kaikki normaali mitä koneella tekee, ja toisella näytöllä koko ajan Chilifoorumi auki :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 14:21:07 IP
Suunnilleen. Monesti myös Spotify toisella näytöllä :)

Mottoni jotka tarkoittaa samaa asiaa:
"Jos jotain tehdään, niin se tehdään kunnolla!"
"Joko tehdään kunnolla, tai ei tehdä mitään!"

ja jos ei kehtaa tehdä kunnolla jotain hankalaa, niin pätee motto:
"Jos viime tinkaa ei olisi keksitty, moni asia olisi jäänyt tekemättä."
:D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 01, 2013, 15:09:19 IP

Miten olisi:

"Älä tee tänään mitään, minkä voit huomenna jättää tekemättä"   ;D ;D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 15:52:02 IP
olis kans aika hyvä ^! :)

Kävin äsken "pelastamassa" naapurin chilipuskan omalle farmille talvisäilytykseen.
Saanut kasvin viime keväänä toiselta kaverilta ja lajikkeesta ei ole mitään tietoa.
Itse veikkaan jotain perus Cayenne Long Slimiä, mut kokeneemmat voi arvuutella
kunhan saan kasvista kuvia lisäiltyä. ;)
Pienessä ruukussa kaksi tainta ja molemmissa yhdet vihreät podit ollu puol kesää.
Nostin ruukkua ja siellähän se vedessä lillu, eli pientä ylikastelua havaittavissa.

Arvaiskohan halkoa taimet omiin ruukkuihinsa.. ei kuitenkaan oma chili
eikä kehtaisi tappaa toisen omaa..
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 18:42:30 IP
Nyt olis mysteerichilin kuvia!

Tarina on seuraava:
Naapurin kanssa tuli puhetta et aloin kasvattaa chilejä,
eikä aikaakaan mennyt ku lykkäs miulle oman chilinsä talvihoitoon.
Kärsineen näkönen, miust liian pienes ruukus jos meinaa yhdessä kaks tainta kasvattaa.
Tehny kaks podia jotka ei vihreen pidemmälle oo kesän aikana edenny.
Kukkien väristä eikä lajikkeesta muutenkaan ole mitään tietoa.

Periaattees jos tarkka lajike ei selviä niin "ei hyvä häviä",
mut oishan se hauska mennä kertomaan että se on "tämä ja tämä chili" :)

Oma veikkaus ihan ummikkona äkkiseltään on joku cayenne.

Kuvat:
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJM.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJd.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJw.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 01, 2013, 19:34:33 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 01, 2013, 15:52:02 IP
Arvaiskohan halkoa taimet omiin ruukkuihinsa.. ei kuitenkaan oma chili
eikä kehtaisi tappaa toisen omaa..

Ei ole suinkaan pakko. Kiedo toisiinsa ne. Itekin tein vastaavan PiriPirini kanssa. Kuvassa pieninä taimina. Nykyään kasvaa 20cm Pauliinassa ja satoa tulee päntenään
(http://img41.imageshack.us/img41/9125/kq1k.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 20:48:42 IP
ovelaa. samalla tilankäytöllä tupla sato :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 01, 2013, 21:23:35 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 01, 2013, 20:48:42 IP
ovelaa. samalla tilankäytöllä tupla sato :D

Hommassa siten voi aika herkästä epäonnistua. Toinen taimista kasvaa toista nopeammin. Joten kannattaa alusta asti saksia niitä, siten, että ovat tasapituisia. Tässä (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13120.msg236621#msg236621) vielä esimerkki kun minä epäonnistuin hommassa :)  PiriPirin kanssa meni paremmin :)

Mainittakoon kuitenkin, että Fantasy on nykyään yli metrin mittainen ja tekee hyvin satoa. Toinen niistä sitten sellainen ohut ja pitkula, joka lähinnä on koristeena varren ympärillä :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Sihijuoma666 - lokakuu 01, 2013, 21:27:33 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 01, 2013, 18:42:30 IP
Nyt olis mysteerichilin kuvia!

Tarina on seuraava:
Naapurin kanssa tuli puhetta et aloin kasvattaa chilejä,
eikä aikaakaan mennyt ku lykkäs miulle oman chilinsä talvihoitoon.
Kärsineen näkönen, miust liian pienes ruukus jos meinaa yhdessä kaks tainta kasvattaa.
Tehny kaks podia jotka ei vihreen pidemmälle oo kesän aikana edenny.
Kukkien väristä eikä lajikkeesta muutenkaan ole mitään tietoa.

Periaattees jos tarkka lajike ei selviä niin "ei hyvä häviä",
mut oishan se hauska mennä kertomaan että se on "tämä ja tämä chili" :)

Oma veikkaus ihan ummikkona äkkiseltään on joku cayenne.

Kuvat:
http://aijaa.com/yDwSay (http://aijaa.com/yDwSay)
http://aijaa.com/wmpe9v (http://aijaa.com/wmpe9v)
http://aijaa.com/Mg4bsf (http://aijaa.com/Mg4bsf)

Lombardon hedelmät oli mulla ainakin ihan tuon näköisiä. Kypsyi hitaasti punaiseksi. Ja kasvi saman vihreä ja välillä melkein yhtä reppanan näköinen..  ;D

(http://imageshack.us/a/img594/6666/ty6t.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/594/ty6t.jpg/)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 01, 2013, 23:00:50 IP
on kyl tosi samannäkönen toi Lombardo!

pitääkin hieman tutkia sen tietoja.

Löysin tuholaisia mullasta ja nyt naapurin kasvi
on revitty kahtia ja mäntysuovattu.
Toivottavasti ei haittaa..  ::)

Voin keväällä istuttaa uudelleen samaan ruukkuun
jos siinä oli joku hieno idea. :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Jani M - lokakuu 01, 2013, 23:04:40 IP
Minäkin komppaan Lombardoa. Löysin kätköistäni yhden kuvan pienistä lombardoista viime kaudelta:
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/579293_10151604208693357_1355053536_n.jpg)

Kasvi on tyypillisesti vähän surkean näköinen rimpula ja väriltään vaaleampi kuin monet muut.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Habanervous - lokakuu 01, 2013, 23:18:39 IP
Justiinsa eilen tutkailin kaverin lompardoa joka oli täsmälleen samanlainen. Mausta päätellen olisin arvannut enemmänkin normi suippopaprikaksi  ::)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: bluesman - lokakuu 02, 2013, 00:19:39 AP
 Ihan noin vinkkinä että jos vieraalta saadussa kasvissa on ötököitä niin ensi yönä on sopivasti pakkasta ja suosittelen tulokkaan ulkoiluttamista. Uusi on helppo idättää mutta noista monijalkaisista riesoista on hankala päästä eroon.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 02, 2013, 12:19:51 IP
Ristin sen Lombardoksi!

Viime yönä uitin mäntysuopa liuoksessa Lombardoja, vaihdoin mullat ja samalla revin kasvit eri ruukkuihin.
Jää nähtäväksi mitä tykkäävät nopeista ja rajuista muutoksista.
Lohduttavaa tietää että Lombardon ominaisuuksiin kuuluu olla vähän reppana. :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 02, 2013, 16:17:50 IP
Tänään pääsee taas "itse asiaan", kun viimeisetkin (joululahjat) siemenet saapuivat. :)

Tämän päivän istutuslista:
-Sitruunabasilika
-Thaibasilika
-Malabarinsitrusheinä
-Rosmariini
-Meirami
-Vesikrassi
-Paprika Thor F1
-Chili Caribbean Antillais
-Chili Hungarian Hot Wax
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 02, 2013, 19:23:16 IP
Istutukset tehty ja hyvinhän ne maitopurkkeihin istui.
Kuvia tulee ehkä huomenna.

Naapurin toisen Lombardon marja alkoi vuorokaudessa punertamaan, :)
eli pelastus taisi olla ihan aiheellinen. Podit kuitenkin ollut kiinni jo pari kuukautta (?).
Ainakin muistelisin että niitä aikapäivät sitten ihmeteltiin.
Uusin tieto tulokkaista ettei niitä ole lannoitettu kertaakaan.
Eiköhän tuo hätä mullan vaihto auta vähäksi aikaa kunnes postissa saapuu uusi lannoite.
Sopivan kokoisia ruukkuja ei ole yhtään jäljellä, pitäisi niitäkin ostaa. :P
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 03, 2013, 14:51:17 IP
Itäneitä ja sirkkalehtiä ulkomuistista :)

C. Annuum:
Catarina  6 / 6
Bolivian Rainbow  8 / 8
Rawit  7 / 7
Black Scorpions Tongue  4 / 3
Golden Cayenne  10 / 8

C. Baccatum:
Aji Cristal  3 / 2
Aji Arbolado  2 / 1
Aji Finlandia  1 / 1

C. Chinense:
Congo Yellow  7 / 7
Naga Morich  2 / 1

Eli ihan hyvältä vaikuttaa. :)
Golden Cayennen itävyys taitaa olla 100% ku ei niit siemenii nyt ihan mahdottomasti ollu. :D
Black Scorpions Tonguet on jo varreltaan liiloja ja sirkkalehdetkin on jo aika hyvin vaihtaneet väriä.
Aji Cristallit eniten hujoppeja, Naga Morich kasvaa "huonoiten" eli kaikist hitaammin.
Sirkkalehtien keskeltä paistaa pienet alut ja ruukkujen pohjilla on jo (onneks) valkosia juuria yks tai kaks.
Annan timjamien viel kärsii pienis ruukuissaan ja vedätän ruukun vaihdon (suurimman osan) chilien kans samaan hetkeen.

Nämä datat on lähinnä miulle ja muillekin chilin kasvatuksen aloittelijoille.  ;D
Jos ei tartteis heti olla kyselemäs "miksi nagani on huono ja hidas, heitänkö sen kompostiin"

Mietin tuos vähä aika sitten co2 liuoksen tekemistä ku siitä liikku jotai ohjeita "ruokasoodaa ja sitruunatiivistettä".
Ainaki leivonnassa jos käytetään piimää tai mehua tai jotain hapanta, niin silloin käytetään ruokasoodaa.
Mutta jos ei oo happamuutta, niin käytetään leivinjauhetta koska siinä on jo valmiiks happamuutta.
Eli pohdinta oli lähinnä et miksei sit sekottais veteen suoraan leivinjauhetta?

En aio tehdä tai käyttää, mut TULI VAA MIELEE :D
voipha siin olla jotai tärkkelystä tms. mikä ei oo hyväks kasveille
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 03, 2013, 15:03:54 IP

Onhan niitä vielä hiilidioksiiditabletteja myös. Laita viini käymään siihen viereen, samalla reissua tulee punkkua :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 03, 2013, 15:41:35 IP
katsotaan keväämmällä jos tekis simaa kasvihuoneessa :)
sepäs oliskin hupaisaa jos naapurit hätyyttäis poliisit katsomaan
huumeviljelmää ja sit sielt paljastuis viel jotku epämääräset kiljupöntöt.. :D

Minuu on välil vähä huolestuttanu joidenkin sähkö- ja lämmitys-asennukset
ku ne näyttää nii epämääräsiltä / vaarallisilta / "paloturvattomilta" / laittomilta. :/
Jos jollekin menee kytät käymää huumeviljely epäilyksen takia, ni kyl ne poliisitkin jotain sähkölakien
päälle ymmärtää... sanomista tulee.

Mut onneks suurimmal osal on iha asialliset asennukset ja miu nyt on paras puhuu ku täs talos on tehty 90-luvul
nii epämääräset vedot rasioista että...  :D hyvät et uskaltaa valaisimien metalliosiin koskee
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Noli Me Tangere - lokakuu 03, 2013, 19:00:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 03, 2013, 15:41:35 IP
Minuu on välil vähä huolestuttanu joidenkin sähkö- ja lämmitys-asennukset
ku ne näyttää nii epämääräsiltä / vaarallisilta / "paloturvattomilta" / laittomilta. :/

Kuuluu foorumiin teemaan... Yleensä epämääräiseltä ja vaaralliselta näyttävä laite on usein juuri sitä, miltä näyttääkin. Et ole ajatuksiesi kanssa yksin.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 03, 2013, 19:33:35 IP
noniin..
Myös Bolivian Rainbowt on vaihtaneet lehtiensä värin jo liila voittoisiksi.
Uusia itää jatkuvalla syötöllä. :)

Tänään ostin sit Biolanin Merileväuutteen ku niin näppärän näkösenä kurkki kaupan hyllyllä. 5,50€ pieni purkki.
Hain postista Chilitarvikkeen paketin mikä sisälsi parikymmentä ensiruukkua ja GHE:n BioThrive Grow lannoitteen.
Merileväuutetta laitoin toiseen suihkepulloon n.2,5 ml / 0,55 l. Toisessa suihkepullossa pelkkää vettä.
Lannoitetta kastelukannuun meni "pikkuloraus" eli n.1-2 ml / 2,5 l.
Jos näillä eväillä Lombardotkin alkaisivat näyttää vähän tuoreemmilta.  :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 04, 2013, 08:33:57 AP
Muuttuneet tilanteet on lihavoitu.
Itäneet / joista sirkat

C. Annuum:
Catarina  6 / 6
Bolivian Rainbow  8 / 8
Rawit  7 / 7
Black Scorpions Tongue  4 / 4
Golden Cayenne  12 / 8

C. Baccatum:
Aji Cristal  4 / 4
Aji Arbolado  5 / 4
Aji Finlandia  1 / 1

C. Chinense:
Congo Yellow  7 / 7
Naga Morich  3 / 1

Veikkaan että kaikkien lihavoitujen tilanne vielä muuttuu, paitsi BST.
Aji Finlandiankin tilanne muuttuu toivottavasti. Tais olla viel lehti poikki tms. tuossa ainoassa Finlandiassa. :/
Onneks se ei kasvua haittaa :)

+29 oli tänä aamuna, tuuletus oli unohtunu päälle koko yöks..  ::)
Uusimmista siemenistä sitruunabasilika on itäny limojensa keskeltä ensimmäisenä.
Se kuka kysyy et "Mikä lima?" paljastaa ettei ole basilikaa koskaan siemenestä idättänyt.
Lombardoista nypin pois n.5 huonointa lehteä. Ihanniinku se vähän olis virkistyny ja lehdet tummunu täällä ollessaan  ;D
toiveajattelua..
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 04, 2013, 20:13:06 IP
Uusista siemenistä ensimmäisenä iti sitruunabasilika, jolla on jo yksi sirkkalehtinen hätähousu.
Toisena kilpajuoksussa oli joukon yllättäjä, musta hevonen, sitruunaruoho!
Kolmantena itäneenä thaibasilika, jonka odotettu hopea sija jäi haaveeksi.

Kyl suosittelen hätäisimmille ja kasvatuksen aloittelijoille yrttien kasvatusta chilien kanssa samaan aikaan.
Palkitsevaa huomata että esim. timjamit kasvaa vauhdilla, kun taas chileissä ei kerkeä tapahtua mitään.
Ja sitten jos tuntuu siltä että jotain pitää kokoajan kastella, niin vaikkapa vesikrassi olis loisto. :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 05, 2013, 15:40:53 IP
Kuvia vihdoin! :)

Bolivian Rainbowt ottanu hienosti väriä
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJ4.jpg)

Black Scorpions Tonguet myös ottanu hienosti väriä :)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJZ.jpg)

Naapurin Lombardot voi yllättävän hyvin ympäristön vaihdon, mäntysuopa kylvyn, lehtien nyppimisen ja raa'an erotuksen jälkeen. :)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJF.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJr.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJb.jpg)

Yleiskuva chileistä tällä hetkellä
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJE.jpg)

Alhaalla Congo Yellow, ylävasen on Golden Cayenne ja yläoikea Aji Arbolado
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJ6.jpg)

Tarkennuksen vaikeus ja kapinallinen basilika
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJe.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 05, 2013, 21:13:22 IP
Muille pientä selitystä miun idätys/kasvatus metodeista:
Yleensä kun ostan pussillisen siemeniä, laitan itämään pussillisen siemeniä :D
eli oli niitä kuin paljon tahansa ja ylimääräiseks asti, kaikki menee. Varsinkin vanhentuneet -30% siemenet..
En ota riskejä itävyyden kanssa ja mieluummin karsin itäneitä ja heikosti itäneitä pois, kuin että laittaisin multiin esim. 1-3 basilikan siementä ja toivoisin parasta.
Harvinaiset tai todella kalliit siemenet erikseen, mut niitä harvemmin on...
Koskaan (VIELÄ) ei ole mikään idätys menny pieleen sen takia että siemeniä olisi ollut liikaa ja itäneet olis tukahduttanu toisensa.
Automaattisesti heikot karsiutuu pois ja vahvat jää. :)

Selitän / puolustelen jo etukäteen ku monille saattaa pistää silmään et miks maitopurkin pinta on oranssi ja siin lukee vesikrassi.. :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 06, 2013, 12:15:26 IP
Tänään voisi vaihdella omiin ruukkuihin parhaiten kasvaneita yksilöitä.
Pitääkin hakea sit lisää VHSiä laatikoista. Aika paljon tarvii koroke palikkaa vielä tässä vaiheessa.
Ihan hyvä et oli valmiina 150cm loistarit. Tuo valomäärä kantaa "loppuun asti".
Tai sitten jos laajennan kasvatukset koko huoneeseen niin pitää alkaa kantaa tavaraa pois tieltä...
Katsotaan alkukeväästä miten tuuhealta näyttää :)

Unohtui tähän väliin merkata että Caribbean Antillaisin pari siementä itänyt.

Ja tuli myös mieleen että aika pitkälle on päästy.
n. 6 vuotta sitten onnistuin tappamaan (lähes) maailman helpoimman kasvin, Anopinhampaan. :D
Se kuivi ja mädänty samaan aikaan, eli klassinen kasvi nuutuu lämpöjen ikkunalaudalla huidellessa reilusti +30 kesäisin (iltapäivä aurinko). Sen jälkeen kipataan pari litraa vettä "kyllä se siitä tokenee" :D
hehe, muistoja, muistoja..

"sillo joskus": Remontti-Reiska tappo puolet miu 1,2m Anopinkielestä, ku siirsi sitä eikä tukenu lehtiä :(
en ollu paikalla ja ku menin kotiin ni siellähän se oli puolet lehdistä kaatuneena...
Hyvä etten hautajaisia pitäny. Tosi vanha kasvi kuiteskii.

"sillo joskus": Ex-Krootoni kuoli koska olin lähes puol vuotta "miehissä". ;D Aika heikkoja mehikasveja miul ollu  ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 06, 2013, 18:02:14 IP
No nyt on 16kpl isoimpia taimia laitettu ensimmäisiin omiin 10cm x 10cm ruukkuihinsa. :)

Bolivian Rainbow            6 kpl
Black Scorpions Tongue  3 kpl
Congo Yellow                  3 kpl
Rawit                              2 kpl
Catarina                         1 kpl
Aji Cristal                        1 kpl

Suuren valontarpeen takia joutui hakemaan loputkin VHSsät kaapista ja virittelin vanhan kaapin ovet pöytätasoiksi.
Noh.. eipä miul mitään oikeaa alustaa muoviruukuille ollu. Pienen mietinnän jälkeen askartelin ruukkujen alle foliosta reunallisen suojan jos sattuu vettä tulee läpi. Ei siinä oikei altakastelun mahdollisuuksia ole  :-\ , mut menee nyt aluks.
Ehkä kehitän jotain parempaa tai näillä mennään seuraavaan ruukun vaihtoon asti jolloin ostan altakasteluruukut tai aluslautaselliset keraamiset ruukut.

Kivasti näkyi jo mistä kohtaa Bolivian Rainbow aikoo haarautua. :)
Tämän jälkeen kasvien pituuskasvu ei hirveästi kerro mitään. Istutin taimet aika syvälle ja vaikka yritin kaikki suunnilleen keskelle ja samalle tasolle saada, niin silti aina tulee pari tappia ja hujoppia. :P

Kuvia seuraa..
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Huru-ukko - lokakuu 06, 2013, 21:39:09 IP
Hujoppeja taimia voi istuttaa siten, että varsi kiertää ruukkua. Chilin mullan alla olevasta varresta kasvaa lisää juuria hiukan kuin extrana.
Alta kastelut onnistuu helposti jos löydät tyhjiä dyno-pakkauksia (missä mm. kanankoivet yms on). Yhteen sopii 6 kpl 10 x 10cm ruukkua.
Myös vesivaurio riski pienenee....
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 06, 2013, 22:39:27 IP
Nopeasti kasvavat yrtit 8)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJc.jpg)

Pienemmät ja kärsineet yksilöt kasvattelee lehtiään. Osan karsin aikanaan pois mut kasvakoot nyt.
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJ7.jpg)

Folio-viritelmä suoja ja VHS korotus-viritelmä  :D
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJR.jpg)

Bolivian Rainbowt kasvaa kivasti
(http://kuvapilvi.fi/k/YRHy.jpg)

Jostain syystä tykkään jo tosi paljon täst Catarinasta. :) Varmaan sen takia että oli ensimmäinen itänyt chili.
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJ5.jpg)

Black Scorpions Tongue jonka väriä yritin parhaani mukaan kuvata :P
(http://kuvapilvi.fi/k/YRHY.jpg)

Huru-Ukolt hyvä ehdotus käyttää jotain team-box kanankoipirasiaa. Otetaan vakavaan harkintaan! :)
Ison muovilaatikon kansikin vois olla hyvä jos löytyis autotallista. Mietin myös auton kuramattoa, mut niit ei oo joutavia...
Tai sit vois jopa käyttää rahaa ja ostaa jonku alustan. :D tuumaillaan.

Ja toi maalarinteippi merkintätapa on kyl huono. Olkoot kiinni niin pitkään kuin vaa kestää.
Maitopurkkien kylkiin laitoin teipit sekä kirjotin tussilla mitä sisältää.
Idätyslaatikon ötökät muistan kyl ulkoo mut senkin järjestys on "varmuuskopioitu" kartalle.
Jos miu taimiruukut ei vaihda mystisesti paikkaa niin muistan nekin ulkoa ja puolet jo tunnistaa ulkonäöstä.
Kätevää kun ei ole sataa kasvia muistettavana. :D
Ehkä investoin piakkoin ja teen hienot kyltit heille.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 07, 2013, 15:23:24 IP
Parilla asteella oon laskenu idätyskammioni lämpötilaa. +30 -> +26

Uusia itäneitä:
Thor F1                   5 kpl
Caribbean Antillais  7 kpl
Naga Morich            7 kpl yhteensä joista sirkkoja 6 kpl
Aji Arbolado            6 kpl sirkkaa
Aji Finlandia            2 kpl sirkkaa

Vois lähtee käymään Plantagenissa jos löytyis lisää pieniä ensiruukkusia.
Sen lisäks pitää suunnitella jatkoa hienollle korotuspöydälle, kun ei noita ylimääräisiä kaapinovia nyt ihan mahdottomasti ole. :D
Sille sais kasvaneet idätyslaatikkolaiset, loput kehnot taimet vois heittää pois niin lähtis sekin laatikko tilaa viemästä.
Villit on hakusessa ja ne taidan iskee multiin vast hieman myöhemmin.. kasvattaminen on niin rankkaa ;)
eiku haluun varmistuu ettei tuolla muhi mitään ötököitä ja pitää vähän miettii tilankäyttöö ettei VIELÄ tarvitsisi laajentaa.
Jouluun mennessä osa lähtee matkoihinsa elikkäs sillo viimeistään lisää itämään. :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 08, 2013, 11:05:52 AP
no eilen löysin miun mainiosta idätyslaatikosta yhden pienen pienen madon.
Oli enemmän harmaa / läpinäkyvä ja ohut, eikä meinannut paljaalla silmällä erottaa.
Harsosääsken toukkahan se todennäköisesti on.

Harosääsket väheni kivasti sen jälkeen kun tein haisevan pikku-ansan keittiöön.
Vesilasiin valkoviinietikkaa, mehua ja taisin laittaa pari tippaa astianpesuainetta.
Siihen cocktailiin kuoli arviolta puolet lennokeista. >:)

En hirveän huolissaan matosista ole. Tapoin jo aikasemmin kasvarin kaikki lentävät yksilöt ja ne madot
ei miun kokemuksen mukaan leviä lentämällä ruukusta toiseen.. ;)
Sitten jos kaikissa ruukuissa alkaa näkymään jotain ei-toivottua elämää niin viimeistään sitten käyn tosi toimiin.

Joka vuos noitakin näkyny..
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 08, 2013, 11:11:13 AP
Ainii,
eile hermostuin ja kävi suorastaan v*tuttaa rosmariini joka ainoana ei osoita itämisen halukkuutta.
Purin aggressiot siihen:
kelmu päälle, puukotin pienet reiät ja heitin purkin kuistille missä on oikeestaan yhtä kylmä kuin pihalla.

:D tänä aamuna naureskelin itsekseen kun muistin mitä rosmariinille tapahtu ja menin
katuvaisena hakemaan sitä takaisin yläkertaan kavereiden luo.
no kappas vaan SEHÄN OLI ITÄNYT! :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: jaolsten - lokakuu 08, 2013, 12:24:58 IP
Ihmettelin pariin kertaan alkuvuodesta, kun en millään saanut Laventelia itämään. Kolmantena kertana olin jo heittämässä pussia roskiin, kun huomasin lukaista pussin takaa idätysohjeen. PRKL muutaman viikon kylmäkäsittely jääkaapissa. Nöyränä kertakäyttömuki multineen ja siemeninee jääkaapin oveen ja reilun kuukauden kuluttua pois. Itivät parissa päivässä.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 08, 2013, 12:46:34 IP
Ensimmäistä kertaa rosmariini kasvamassa (ja tietenkin siemenestä!) tänä vuonna.
Joka toisessa idätys ohjeessa mainittiin kylmäkäsittely ja joka toisessa ei..

Siemenestä itämisen ohjeita kun aikasemmin googletin niin parilla sivustolla siihen kohtaa oli kirjoitettu:
"Vaikea itämään siemenestä, helpompi ottaa valmiista rosmariinista pistokkaita." :D
pistokkaiden juurrutusohjeita löytyikin pilvin pimein...
Sillä hetkellä ajattelin "CHALLENGE ACCEPTED!" ja siemenet tilaukseen ;D
Hyvinhän ne iti..  ::)

Ihan mielenkiinnosta; mihin käytät laventelia? :)
tuoksu ja koriste vai ihan syöntiin
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: jaolsten - lokakuu 08, 2013, 13:04:20 IP
Tuoksuun ja syöntiin. Etenkin lammasruokiin tuo voimakkaan arominsa vuoksi käy loistavasti!
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: HotVelo - lokakuu 08, 2013, 13:54:43 IP
Uunissa paistetut perunaveneet eli -lohkot. Ennen uunipellille laittoa pyörittely kulhossa kera öljytilkan ja kuivatun tai tuoreen rosmariinin. Maistuu!
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Noli Me Tangere - lokakuu 08, 2013, 14:12:12 IP
Lainaus käyttäjältä: HotVelo - lokakuu 08, 2013, 13:54:43 IP
Uunissa paistetut perunaveneet eli -lohkot. Ennen uunipellille laittoa pyörittely kulhossa kera öljytilkan ja kuivatun tai tuoreen rosmariinin. Maistuu!
Ääni tälle. Yrttiperuna, paras peruna.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 08, 2013, 15:05:26 IP
^kuulostaa (ja maistuu) niin hyvälle, miten maltan odottaa... :P

Haravan vastaisku

Osa 1
Katson etuovelta tontin rajoilla, vasemmalla ja oikealla puolella, olevia isoja kellastuneita koivuja.
Suoraan edessä minua tuijottaa iso vaahtera, sekin täynnä hämäävän kauniin värisiä lehtiä.
Tunnen pihalla sodan painostavan ilmapiirin. Puiden väsytystaktiikka on ollut käynnissä jo pitkään
ja harava kädessä odotan puiden viimeistä epätoivoista iskua. Mikä määrä lehtiä tuleekaan..
Voin melkein paljain silmin nähdä miten klorofylli imeytyy uhkaavasti oksien kautta runkoon...  ::)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 08, 2013, 20:35:39 IP
Äsken tuli kauhea hätä kun aloin suomentamaan chilieni nimiä.  :o
Aji Arbolado tarkoittaa suomeksi samaa asiaa, kuin porukoitten De Arbol chilit.
= puumainen/puuvartinen chili
Piti oikein tarkemmin tutkia asiaa koska kummankaan chilin nimi ei oikein kerro mitään.
Eli Aji Arbolado on kuin onkin brasilialainen villichili C. Baccatum
ja De Arbol on "meksikoperäinen" C. Annuum.
Ulkonäöissäkään ei ole mitään yhteneväisyyttä.

Meinasin jo kirjoittaa aloittelijoiden kysymyksiin, mutta sitten muistin että täl koneel pääsee myös Googleen. :D
"Ettäs muistat nyt."
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Aji Inferno - lokakuu 08, 2013, 20:58:25 IP
Aji Arbolado on esimerkki paitsi eteläamerikkalaisesta nimeämistavasta malliin "vihreä chili, keltainen chili, punainen chili, makea chili, puumainen chili, ..." missä sama nimi voi kattaa jopa satoja eri lajikkeita, myös siitä miten nimet sekoavat tänne saapuessaan. ;)

Brassi kun ei kutsu chiliä Ajiksi, toisin kuin lähes kaikki muut alueen maat. Brassille se on aina Pimenta. Espanjankielisille esim Perussa sitten taas Aji. Bolivian intiaaneille Ulupica (tarkoittaa siellä kaikkia pienimarjaisia villichilejä). Ja niin edelleen.

Luulen, että noita nimiä nyt feikataan kaupallisista tai muista syistä. Kuten Brasiliassa ei taatusti ole Aji Arboladoa tai Starfishiä, Perussa ei yhtä vuorenvarmasti ole Lemon Dropeja! Oikea nimi on Aji Limon. Samoin noilla brassichileillä on omat paikalliset nimensä, joita emme vain tiedä. Mikä on tavallaan sääli. :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Wolfman - lokakuu 08, 2013, 22:50:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 08, 2013, 15:05:26 IP
Haravan vastaisku

Osa 1
Katson etuovelta tontin rajoilla, vasemmalla ja oikealla puolella, olevia isoja kellastuneita koivuja.
Suoraan edessä minua tuijottaa iso vaahtera, sekin täynnä hämäävän kauniin värisiä lehtiä.
Tunnen pihalla sodan painostavan ilmapiirin. Puiden väsytystaktiikka on ollut käynnissä jo pitkään
ja harava kädessä odotan puiden viimeistä epätoivoista iskua. Mikä määrä lehtiä tuleekaan..
Voin melkein paljain silmin nähdä miten klorofylli imeytyy uhkaavasti oksien kautta runkoon...  ::)

Täällä puut hävisivät taistelun  ::) Kesän saldona 2 vaahteraa, 1 leppä, 1 hevoskastanja ja 1 tammi nurin. Nyt voi hyvällä omallatunnolla kipata pihalta lehdet aidan yli kaupungin metsään, sieltä ne ovat peräisinkin  :P Pihalle ei jäänyt kuin luumupuu ja pikkupensaita muutama.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 08, 2013, 23:30:37 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - lokakuu 08, 2013, 20:58:25 IP
...Luulen, että noita nimiä nyt feikataan kaupallisista tai muista syistä. Kuten Brasiliassa ei taatusti ole Aji Arboladoa tai Starfishiä, Perussa ei yhtä vuorenvarmasti ole Lemon Dropeja! Oikea nimi on Aji Limon. Samoin noilla brassichileillä on omat paikalliset nimensä, joita emme vain tiedä. Mikä on tavallaan sääli. :)

Tärkeintä miust olisi että olis YKSI sama nimi YHDELLE samalle chilille.
Se vasta oliskin ikävää jos foorumilla tapahtuisi seuraavaa
Joku tyyppi: "Mul on Lemon Dropin, Aji Limonin ja Pimenta Amarelon siemeniä, kuka haluaa?"
Joku cheini: "Jee, uusi chili mistä en ole kuullutkaan!"

Sitten kasvatan ne kaikki ja ihmettelen miks on niin samannäköisiä...  ::)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 08, 2013, 23:33:34 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - lokakuu 08, 2013, 22:50:28 IP
Täällä puut hävisivät taistelun  ::) Kesän saldona 2 vaahteraa, 1 leppä, 1 hevoskastanja ja 1 tammi nurin. Nyt voi hyvällä omallatunnolla kipata pihalta lehdet aidan yli kaupungin metsään, sieltä ne ovat peräisinkin  :P Pihalle ei jäänyt kuin luumupuu ja pikkupensaita muutama.

Ja ens keväänä on kolme vaahteraa ja kaks leppää ;)
Autotallin vieres ei kasva muita rikkaruohoja kuin vaahteroita. On ne niin ahkeria lisääntymään.

Tuos vieres menee joku lenkkeilypolku eli ehkä on ihan hyvä että pihal on puita näkösuojana.
Olis vaan havupuita... :P
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Aji Inferno - lokakuu 09, 2013, 04:48:55 AP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 08, 2013, 23:30:37 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - lokakuu 08, 2013, 20:58:25 IP
...Luulen, että noita nimiä nyt feikataan kaupallisista tai muista syistä. Kuten Brasiliassa ei taatusti ole Aji Arboladoa tai Starfishiä, Perussa ei yhtä vuorenvarmasti ole Lemon Dropeja! Oikea nimi on Aji Limon. Samoin noilla brassichileillä on omat paikalliset nimensä, joita emme vain tiedä. Mikä on tavallaan sääli. :)

Tärkeintä miust olisi että olis YKSI sama nimi YHDELLE samalle chilille.
Se vasta oliskin ikävää jos foorumilla tapahtuisi seuraavaa
Joku tyyppi: "Mul on Lemon Dropin, Aji Limonin ja Pimenta Amarelon siemeniä, kuka haluaa?"
Joku cheini: "Jee, uusi chili mistä en ole kuullutkaan!"

Sitten kasvatan ne kaikki ja ihmettelen miks on niin samannäköisiä...  ::)

Tuotahan tuo on ollut siitä lähtien kun chiliharrastus noin kymmenisen vuotta sitten lähti maailmalla ja täällä lentoon. Se herätti toisaalta kaikenkarvaiset kaupalliset toimijat, jotka tajusivat että ostamme ihan mitä tahansa esim. habaneroon liittyvää, kunhan sillä vain on "jännä" nimi ja ehkä ulkoasukin. Ei sille oikein mitään mahda; missä on raatoja, siellä on myös korppikotkia. :)

Kaikki tuosta sotkusta ei lähde edes ahneudesta, vaan ihan meidän harrastajien omasta innostuksesta. Ja, tosiaan, tuosta tutusta keräilynhalusta "tahtoo kokeilla kaikki!" :) Sillä vaikka välillä tosiaan saakin ihan samaa eri nimellä, välillä löytää myös jännää uutta!

Itse koetan nykyään välttää kaikki chilin "muoti-ilmiöt", ja keskittyä löytämään ja kasvattamaan paitsi villichilejä, myös alkuperäisiä, pitkäaikaisia jalostettuja lajikkeita. En voisi vähempää välittää siitä, kuka on jalostanut ns. "maailman tulisimman" milloin mistäkin lajikkeesta (vaikka kunnia jalostajille hyvästä työstä!). Koetan päästä takaisin chilin "juurille". Ihan tylsyyttäni ja piruuttani! ;)

Ja kyllähän sinne pääseekin, jos haluaa! :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 09, 2013, 06:42:25 AP
^näinhän se on. Onhan se hauskaa jos kasvilla on hieno/hauska nimi. esim. Kondom Pepper osui silmiin.
vaikkei maistuisi millekään eikä tekisi edes satoa, niin kyllähän yksi sellainen pitää olla olohuoneessa -tyyliin :D
Kyllähän kasveja ulkonäönkin perusteella ostetaan niin miksei nimen.

Oon huomannu että "kaikki tiet johtaa villeihin."  ;D
Jos niitä ei ensimmäisellä kaudella ole niin viimeistään toisella.
Eihän se mitään haittaa, hyväkin asia.
Saattaisi foorumin "vanhoja partoja" harmittaa jos aloittelija kyselisi
"Flexuosum ja Galapagoense roikottaa lehtiä. Heitänkö ne kompostiin?"

ps. ootpas inferno heränny aikaisin.
pps. editoin tätä viestiä kaikella todennäköisyydellä. en oo ihan 100% varma että oonko edes hereillä..
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Noli Me Tangere - lokakuu 09, 2013, 07:55:12 AP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 09, 2013, 06:42:25 AP
Oon huomannu että "kaikki tiet johtaa villeihin."  ;D
Jos niitä ei ensimmäisellä kaudella ole niin viimeistään toisella.
Sitten myös kaltaisiani, jotka eivät ole koskeneetkaan villichileihin, vaan kasvattelevat tylsästi lempibaccatumejaan ja chinensejään vuodesta toiseen.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Wolfman - lokakuu 09, 2013, 09:08:29 AP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 08, 2013, 23:33:34 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - lokakuu 08, 2013, 22:50:28 IP
Täällä puut hävisivät taistelun  ::) Kesän saldona 2 vaahteraa, 1 leppä, 1 hevoskastanja ja 1 tammi nurin. Nyt voi hyvällä omallatunnolla kipata pihalta lehdet aidan yli kaupungin metsään, sieltä ne ovat peräisinkin  :P Pihalle ei jäänyt kuin luumupuu ja pikkupensaita muutama.

Ja ens keväänä on kolme vaahteraa ja kaks leppää ;)
Autotallin vieres ei kasva muita rikkaruohoja kuin vaahteroita. On ne niin ahkeria lisääntymään.

Tuos vieres menee joku lenkkeilypolku eli ehkä on ihan hyvä että pihal on puita näkösuojana.
Olis vaan havupuita... :P

Kyllähän noi vaahterat ja lepät nyt jo on koittanu lisääntyä, ruohonleikkuri hoitaa ne pienimmät alut ja jos joku pääsee isommaks ni sakset auttaa... Ja naapurilta sain kantoihin jotain minkä pitäs tappaa juuristo ja nopeuttaa lahoamista, en muista aineen nimeä  ??? .

Kadunpuoleiselle pihalle tuli tilalle näkösuojaks muutama timanttituija, pitäis pysyä luonnostaan aika siisteinä ilman leikkaamistakin eikä tee sitä lehtimattoa. Ainoa vaan että noi 100-120cm mittaset ei vielä paljoa suojaa mutta hinta nousee aika rajusti pituuden mukaan (noi oli 9€/kpl, parimetrisistä rosvotaan liki 200€/kpl  :o ).
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 09, 2013, 09:15:34 AP
joo korkeet tuijat on kalliita.. tuolla hinnoittelulla tän pihan tuijista sais jo tonnin helposti  ;D

täälpäi 1 timanttituija ja 2 kartiotuijaa "koristeina" pihalla.
Isompi kartiotuija oli niin monta metriä pitkä ja aivan liian leveä että tänä kesänä kuusiaidan leikkaaja -tyyppi
pätkäs latvasta ehkä metrin ja kavens halkaisijaa n.20cm.
Sano että sillä tuijalla kestää n. 5-7 vuotta kasvaa takas samoihin mittoihin.
Timanttituijasta ei oo tarvinnu ku pätkästä latvasta 20cm kuollutta oksaa keväisin. :)

Pitäis ostaa tuota lahottaja-ainetta kun vaan muistais ... :P
sit vois vetää pihaa ruohonleikkurilla melkei silmät kii

edit. niin kauheesti oli typoja ettei silmä kestäny

NIIN ja oon tosi huono arvioimaan matkoja, pituuksia, korkeuksia.
Kartiotuija kasvaa 5-8m korkeeks ni toi "monta metriä.." tarkoittaa jotain tuolta väliltä :D
On se ainaki kaks kertaa minuu pidempi + metri eli yhteensä n. 4,5m ..? joo whatever
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 09, 2013, 09:59:41 AP
Tänään kasvatus tilanne:

Kaikki on itäny vaihtelevalla menestyksellä.

Thor F1                     12 itäny joista 3 sirkkaa
Hungarian Hot Wax  7 itäny
Caribbean Antillais    16 itäny! 9 sirkkaa
Rosmariini                 4 siementä itäny 

Toisen lombardon marja on jo kauttaaltaan kirkkaan punainen, paljon uusia lehtiä ja alkuja.
Toisen lombardon marja ei ole vaihtanut ollenkaan väriä, ei uusia lehtiä.

Huomiot:
Tuli todettua että ainakin prisman chilipusseista tulee hyvin itäviä siemeniä.
Timjami maistui jo timjamille. ;) 
Thaibasilika tuoksuu voimakkaasti anikselle.
Kaikki muut yrtit iti niin nopeesti et rosmariini tuntuu tällä hetkellä kasvavan todella h-i-t-a-a-s-t-i
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 09, 2013, 21:05:34 IP
Esikarsinta suoritettu.
Pari lehdetöntä, muuten vaan pieniä, kärsineitä ja ylimääräisiä taimia heitetty julmasti roskiin.
Vaikuttivat jo haittaavan parempien yksilöiden kasvua. Eikä tule niin kamalaa juurituhoa ruukutettaessa.

Korokepöytää jatkettu random lastulevypalalla minkä löysin kaapista ja ylösalaisin käännetyllä peilillä.
Hirveästi ei kannata istua pöydälle tai heilutella :D saattaa videoille tulla dominoefekti.

Idätyslaatikkoon jääneistä tyypeistä pari on jo isompia kuin oman ruukun herrat.
Taitavat ruukutetut kasvatella lisää juuria.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 10, 2013, 13:12:05 IP
Se virkeämpi Lombardo paljasti jo neljä pienen pientä nuppua :)
jos antaisi vaikka yhden kukkia loppuun asti. Voisi antaa kasvaa korkeutta ja "tuuheutta" välillä.
Ei ole hirveästi hänellä ollut lepotaukoja. :/
Risu missä yksi oksa ja siinä oksalla koko kasvin kokoinen marja, joka kypsyi koko kesän.

Toisessa Lombardossa ei ole oikein tapahtunut mitään. Vähän on lehdet saaneet tummempaa väriä.
Kaksi uutta lehteä taitaa olla tuloillaan ja reippaalta näyttää muuten.

Joka kastelukerralla olen antanut todella mietoa lannoitevettä.
Miun tyyli kastella: joka päivä "5 tippaa" :D ompahan tekemistä
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 10, 2013, 13:27:13 IP
Tässä olisi kasvatuslista tälle vuodelle tai ensi vuodelle tai miten sen nyt ottaa :D
(jos haluan lisää niin kieltäkää!)

C. Annuum:
-Bolivian Rainbow
-Rawit
-Catarina
-Golden Cayenne
-Black Scorpions Tongue
-Hungarian Hot Wax

-Tepin (Guatemala)

-Thor F1

C. Baccatum:
-Aji Cristal
-Aji Arbolado
-Aji Finlandia

C. Chinense:
-Naga Morich
-Congo Yellow
-Caribbean Antillais
-Biquinho
-Pink Habanero

joku C. Chacoënse jota en tiedä vielä.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Wolfman - lokakuu 10, 2013, 16:44:40 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 10, 2013, 13:27:13 IP
Tässä olisi kasvatuslista tälle vuodelle tai ensi vuodelle tai miten sen nyt ottaa :D
(jos haluan lisää niin kieltäkää!)

Vielähän tuohon listaan vois 3-4 lajiketta ehdottaa lisää ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 10, 2013, 17:17:04 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 10, 2013, 13:27:13 IP
C. Baccatum:
-Aji Cristal
-Aji Arbolado
-Aji Finlandia

Ei Ajia ilman Aji Fantasya!
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Raumala - lokakuu 10, 2013, 18:13:23 IP
Itse jättäisin nuo koriste Annuumit pois ja tilalle jotain parempaa kun tilanahtautta tulee kasvattajalle kun kasvattajalle kuitenkin. ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: bobster - lokakuu 10, 2013, 18:28:43 IP
Mä vaihtaisin koriste Annuumit pubeihin. Vaikka Turbo pube ja joku rocoto. Makumaailma on ihan eri planeetalta.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: jewe - lokakuu 10, 2013, 18:39:36 IP
Lainaus käyttäjältä: bobster - lokakuu 10, 2013, 18:28:43 IP
Vaikka Turbo pube ja joku rocoto. Makumaailma on ihan eri planeetalta.

Juuri näin.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 10, 2013, 21:31:51 IP
Joo muuten hyvä idea mutta kasvatan niitä koriste annuumeja KORISTEIKSI :D
onhan tuossa alkajaisiksi yli 10 "makumaailmaa" mihin tutustua.. ;)

Paljon mahdollista että pubet löytyy jo puolen vuoden päästä nurkista.

ei nyt pysty keskittyy ku birma tuli jotai kehrää tuoho vieree ->
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - lokakuu 11, 2013, 06:31:38 AP
Aji fantasyn ja rocaton kasvattaisin, rawit oli itselle suoranainen pettymys; ohutmaltoiset pienet podit täynnä siementä, pistävä polte ja maku olematon.
Jos mietoja tahtoo, mutta varmasti syötävätä niin miksei sit yksi satoisa jalapéno? :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 11, 2013, 10:57:33 AP
joo sitä ihmettelin itsekkin et miks en hommannu minkään jalapenon siemeniä.  ???
listastakin voi päätellä että mietoja enemmän haetaan. Poikkeuksien kanssa (Naga, Congo..)

^No kuitenkin KIITOS VINKEISTÄ! :)

Jalostettuja lajikkeita onkin vain jotain miljoona niin menisi yksinään "muutama" vuosi kasvattaa ja maistaa kaikki.
Toki kaikilla omat toleranssit ja mieltymykset mutta kyl mie uskon jos joku sanoo et
"Aji Bhut 7strain Jalanero maistuu kissan kuselle!" tai että
"Pimenta Yellow Uchussa tuntuu hiven raikkautta, ehkä pieni karamellin vivahdus, pikantti, sulokas, kukikas maku.."
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - lokakuu 11, 2013, 13:58:41 IP
"Fruity...!" -Bluesman   ;D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 13, 2013, 13:25:12 IP
"Tilannekuvia:"

Lombardoista toinen kasvaa nopeesti, toinen hitaasti
(http://kuvapilvi.fi/k/YRHQ.jpg)

Kuvakulman takia näyttää pikkutapilta, tämä on miun lempi-Catarina :)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRHl.jpg)

Bolivian Rainbown kasvuvaiheita
(http://kuvapilvi.fi/k/YRHA.jpg)

Black Scorpions Tongue saanut nimensä kielenmuotoisista lehdistä? ;)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRHO.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 14, 2013, 18:14:19 IP
Hauska seurata tätäkin päiväkirjaa, kun niin menee samassa tahdissa nuo meidän kasvit:D Hienosti lähteny jo toi bolivian rainbow kasvattaa noista lehtien tyvistä uutta versoa, ootko latvonu sitä vai ihan itestäänkö se on niitä alkanu puskee?:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 14, 2013, 21:01:41 IP
Lainaus käyttäjältä: Boonusmies - lokakuu 14, 2013, 18:14:19 IP
Hauska seurata tätäkin päiväkirjaa, kun niin menee samassa tahdissa nuo meidän kasvit:D Hienosti lähteny jo toi bolivian rainbow kasvattaa noista lehtien tyvistä uutta versoa, ootko latvonu sitä vai ihan itestäänkö se on niitä alkanu puskee?:)

Joo naureskelin itse samaa. :D katsotaan että kumman kasvit kasvaa nopeemmin!
tosi samanlaiset olosuhteetkin meil.

En oo latvonu viel yhtään chiliä. Kaikki BR:ät lähti haarautuu samal taval. :)
Alkaa tulee lajikkeille jo ominaispiirteet esiin ja kohta tunnistaa kaikki jo ulkonäöstä.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 14, 2013, 23:11:26 IP
Joo itelläki edessä tunnistushommaa ku alkaa kasvaa nuo torilta hommattujen chilien taimet :P pitää joo seurailla kummalla alkaa nopeemmi kasvaa, sul vissiin tällä hetkellä valoo reilun 100W:n edestä? Itel 23W vaa+ luonnonvalo osalla, mut tulossa joku 200-250esli kuhan on varaa hommata:) tai oon nyt alkanu miettii myös jotain loisteputkihässäkkää jos sattuis jostai löytyy edullisesti, 2x55W tai 4x55W olis tähtäimessä.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 14, 2013, 23:15:01 IP
Tarkotus alkaa latvomaan heti kun mahdollista, kasvais vaan nyt nopsaan isommaks nii pääsis enemmän hääräilee noitten kanssa:D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Sihijuoma666 - lokakuu 14, 2013, 23:27:07 IP
Suosittelen latvomaan heti kun mahdollista tai uskaltaa. Tästä ensimmäisestä kaudesta opin että heikommalla vailaistuksella olisi pitänyt latvoa jo ajat sitten. Ainakin kaikista chinenseistä tuli pitkiä risuja jotka alkoivat tekemään vasta nyt hedelmää(ei monikossa ::)), vasta kun olin pätkäissyt lyhyeksi ja alkoi haarautua.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 14, 2013, 23:30:46 IP
Muistan jostain lukeneeni et kolmannen lehtiparin jälkeen vois aikasintaan alkaa latvomaan, mitäs mieltä olette tästä väittämästä?:P pitää kattoo härskiikö ite ihan viel sillon:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Jani M - lokakuu 14, 2013, 23:32:57 IP
Latvomistakin parempi keino on antaa kasville kunnolla valoa. Mutta sehän taisikin olla tiedossa jo. Mulla on tossa yks rocato-kokeilu, joka näyttää ihan terhakalta, kun latvoin neljännen lehtiparin yläpuolelta. Tosin, se oli ehtinyt kasvattaa jo kahdeksannen lehtiparinsa ennen sitä, eli ei välttämättä ihan heti kannata latvoa, varsinkaan tässä vaiheessa vuotta.

Edit: Tossa kuva siitä latvotusta rocatosta. Myös kaikki lehdet nypin pois, eli kaikki vihreä on lehtihankojen kasvupisteistä kasvanutta kasvua. Tämä on mun testikasvi, jonka joudun hävittämään piakkoin, joten tollasilla on hyvä testailla kaikkea. Tuo on idätetty joskus elokuun puolella, kasvaa bubblerissa. Lehdet ovat vähän nuupallaan, koska laitoin valon päälle vain kuvaa varten äsken. Ai niin, vanhoja lehtiä ei kannata nyppiä pois, niistä ei ole mitään haittaa, pelkästään hyötyä. Älkää nyppikö. :D

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/WP_20131014_23_34_11_Pro.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 14, 2013, 23:53:47 IP
Nojoo on kyllä tuuhean oloinen!:) täytyy siis vielä malttaa latvomista ja pyrkiä pian saamaan parempaa valaistusta peliin.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 15, 2013, 12:51:03 IP
Loisteputket oli miulle selvä ratkaisu ku runko löyty jo valmiiks kotoa.
Kyl tuol 116 watil valaisee ja laajalle. :)

Lehtiäkään en oo nyppiny kuin vanhemmilta kasveilta kuihtuneita tai ötökän(lue:kissan) syömiä. ;)

Vähän arastelen latvomista jostain syystä. Onneks noit tikkui on sen verra kasvamas et voi itsekin tehdä jonkunlaisen kokeilun silläkin saralla. Toisaalt istutin taimet niin syvään kuin kehtasin ja valo on tosi lähellä. Ei pitäisi tulla hirmuisen honteloita varsia. Kaikki on tietty mahdollista... :P
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 15, 2013, 12:57:47 IP
Juu itekki oon nyt koittanu etsiskellä netistä noita loisteputkivalaisimia, jotka sopis opiskelijabudjettiin:D pitää käydä viel paikallisissa liikkeissä kierroksella jos alkais löytyy honkkari yms.:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 15, 2013, 12:59:59 IP
Nii ja itekki laitoin noita tulee enemmänkin nyt just sen takii et pääsee testailee erilaisii juttuja niillä:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 15, 2013, 13:45:55 IP
Nyt jäkätijäkäti offtopiccia:

Ensin hajos 300€ Miele cat&dog imuri, ilmeisesti moottori kärähti ku niin kuumana kävi. (oli kyl vuosia vanha)
Sitten soittaa pikkusisko: "Toin isosiskon auton korjattavaks (ihan eri syistä) ja nyt se ei lähde äitin pihalta käyntiin.  ???

Menin naapuriin kyselee käynnistyskaapeleita ja tulppa-avaimia.
Käynnistyskaapeleita ei löytynyt ku ne on jollain lainassa. Tuppa-avaimia ei löytynyt, ainoastaan 21mm pitkä hylsy.
Eli ei edes 16mm pitkää hylsyy löytyny! En voi muistaa ulkoo kumpi koko, mut 80% varmuudel 21mm käy.
Yleismittari sentään löytyy kotoa.

Tällä "karmalla" en varmast saa autoa edes käyntiin/selvitettyä vikaa.. mitäs vielä?

Nyt jäi takasta tuhkat imuroimatta ja sit sekään ei vedä, kämppä savustuu, hormi syttyy tuleen, koko talo palaa, huonot vakuutukset, kahvi loppu....
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Pamppu - lokakuu 15, 2013, 16:21:51 IP
Tekis mieli tehdä sellasta time lapse -videota omien epeleiden kasvamisesta. Pitäis vaan hommata kunnon järkkäri, ei varmaan puhelimen kameralla oikeen onnistu.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 15, 2013, 19:16:11 IP
Joo onhan jotku time lapse videot hienoja..

Imuri toimii
Honda toimii
Takka toimii

Turhaan tuli kimpoiltua.  ::)

CHILITKIN ON ELOSSA!
Oon taas nyppiny heikkoja taimia pois ja ryhmä tiivistyy.
Congot on ruttusia, bollet haarautuu itsekseen ja BST kasvatti kakshaaraisen lehden.
Lombardot on nuppuja täynnä ja timjamit on vähä nuupahtaneita.
Muuten same as ever

Tämä vaihe miust ehkä tylsin
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: bluesman - lokakuu 15, 2013, 22:06:54 IP
 Reipasta touhua. Olis mukavampi seurata päiväkirjaasi jos ei tarttis klikkailla kuvalinkkejä vaan että kuvasi olisivat suoraan näkyvillä.
Tulis tyylikkäämpi päikkykin. Siis oma mielipide. Hienoa kasvattelua silti.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 16, 2013, 10:36:30 AP
Joo pitäis kokeilla muita kuvanlisäyspalveluja millä sais kuvan koon muutettua samalla.
Pitääkin alkaa perehtyä asiaan samantien! :)

ps. Valot oli unohtunu päälle koko yöks ja nyt tein "pikayön" laittamalla valon kiinni ja tuulettimen päälle.
Ei varmaan toimilla mitään todellista merkitystä. Ompahan vähän lämpötilan vaihteluja.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 16, 2013, 10:46:18 AP
(http://kuvapilvi.fi/k/YRJx.jpg)
testinggg
(http://kuvapilvi.fi/k/t/YRJx.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 16, 2013, 11:31:06 AP
No NYT on päivitetty ja kuvitettu päiväkirja. :)
KuvatON.com osoittautui hyväksi palveluksi.

Pitäis taas ottaa tuoreita kuvia.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: tso - lokakuu 16, 2013, 14:22:42 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 16, 2013, 11:31:06 AP
No NYT on päivitetty ja kuvitettu päiväkirja. :)

Paljon parempi näin. Ja onnittelut onnistuneesta kasvatuksen aloituksesta.

Siitä se mopo keulii vielä oikein kunnolla...
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 16, 2013, 15:27:58 IP
Näinköhän vuodenvaihteessa joutuu ostamaan toisen 150cm valaisimen ;D

Vähäinen lehtien vääntyily väheni huomattavasti kun vähensi entisestään vähäistä lannoitusta.
Oon salaa toivonu että saisin kasvatuksen hoidettuu sillei ettei tarvii PH:ita alkaa mittailee.

Mustia taimiruukkuja löytyi lähipuutarhan perävarastosta. 0,20€ /kpl
En kehdannu alkaa kinuu käytettyjä ruukkuja ilmaiseks ni tuin heidän yritystä neljällä eurolla ;D

Jaksaiskohan tänään halkoa yrttejä useampiin ruukkuihin.. vai ei.
Kuvia tilanteesta kuitenkin illemmalla ->

ps. miu mankil piti keulii tangosta nykäsemällä "jalat maassa" ;) jos nyt olis vähä tehokkaampaa keulimista...
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Wolfman - lokakuu 16, 2013, 19:28:27 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 16, 2013, 15:27:58 IP
Näinköhän vuodenvaihteessa joutuu ostamaan toisen 150cm valaisimen ;D

Eiku vuodenvaihteessa isompi asunto ja ainakin kymmenkunta 150cm valaisinta lisää  :P  ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 16, 2013, 19:52:31 IP
Niinkö meinasit? :D tääl viel 140 neliöö riittää just ja just chilien kasvatukseen.

Sitten ne KUVAT!:

Yleinen hetki ennen räjähdystä
(http://kuvapilvi.fi/k/YRiA.jpg)

Hujopeimmat
(http://kuvapilvi.fi/k/YRiO.jpg)

Yrttien ahdas tilanne
(http://kuvapilvi.fi/k/YRiB.jpg)

Joka päivä paremmalta näyttävä Lombardo...
(http://kuvapilvi.fi/k/YRi8.jpg)

...jonka pienet nuppuset :)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRip.jpg)

Tätä voi jo sanoa kurttuiseksi! :D (congo yellow)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRiW.jpg)

Sanotaan nyt vielä et toi yllä oleva Congo on ainoa ryttyilijä. Kaikki muut on iha ok.
Ne rimpulat joita ei kehtaa edes kuvata:
Naga on ollu muuten vaan hidas, kuten arboladokin, finlandiaa ei itäny kuin pari.. cayenne on jotain siltä väliltä.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Wolfman - lokakuu 16, 2013, 23:18:04 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 16, 2013, 19:52:31 IP
Niinkö meinasit? :D tääl viel 140 neliöö riittää just ja just chilien kasvatukseen.

Mopo karkaa lapasesta -> 500 neliöinen kasvihuone jonka nurkkaan on rakennettu 30 neliöinen asuintila :P ;)

Ei täälläkään ole kuin jotain 145 neliötä, riittää just just kollille ja mulle ....ja chileille :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 16, 2013, 23:20:22 IP
Podicount 1
(http://kuvapilvi.fi/k/YRiZ.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 17, 2013, 11:33:45 AP
no kiitos kiitos.. ;D

Vähä olis hieno sellanen puutarhojen iso kasvihuone... <3
Ja sitten kun loppuu pinta-ala niin lisätään kerroksia!  8)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 17, 2013, 11:55:31 AP
Itekin haaveilen et olis oma piha, edes joku rivarinpätkä, ja sais sinne kasvihuoneen, mut ehkä joku päivä sit:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 18, 2013, 19:23:44 IP
Kohta multahommiin!

Omiin ruukkuihin pääsee:

Naga Morich x2
Aji Finlandia x2
Aji Arbolado x2
Cayenne Golden x2
Hungarian Hot Wax
Caribbean Antillais
Congo Yellow
Rawit
Aji Cristal
Catarina

Thor F1 x2
Vesikrassin, meiramin, thaibasilikan ja sitruunabasilikan puolitus

Pitääkin taas miettiä tuota tilapolitiikkaa. Loput idätyslaatikon asukit jää vielä ainakin toistaiseksi henkiin.
Onhan tässä perjantaiksi puuhaa kerrakseen.  :) tulee halvemmaksi kuin baariin lähtö.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 19, 2013, 10:01:03 AP
Tilaa järjestetty, pöytää madallettu.
Kaikki näyttäisi toipuneen hyvin juurien sörkkimisestä. :)
Toinen Lombardo alkanut vihdoin punastuttamaan ainoaa podiaan.

Ötökät katosi kuin tuhka tuuleen. Viimeinen kärpänenkin taisi kuolla.
Hyvä viikonloppu siis.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 19, 2013, 14:22:56 IP
Seuraavanlaiset siemenet odottaa nätisti pusseissa vuoroaan:

Biquinho C. Chinense
Pink Habanero C. Chinense
Tepin Tikalin kansallispuistosta
CGN 22795 C. Praetermissum
CGN 22083 C. Chacoënse
CAP 1445 C. Chacoënse
CAP 470 C. Eximium VAI C. sp ?

Saattaa olla että keksin numerohirmuille omat lempinimet. Pate, Jaques.. :D
Mut näiden aika koittaa myöhemmin. Pitää ensin käydä ostamassa ne kuuluisat silkkihansikkaat.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 19, 2013, 15:48:23 IP
KUVIVA:

Siinä on vähän kaikkee "ylimääräistä"
(http://kuvapilvi.fi/k/YRnr.jpg)

Naapurin Lombardo 2 punastelee
(http://kuvapilvi.fi/k/YRnb.jpg)

Nuput puhkeamaisillaan.. :)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRne.jpg)

Bolivian Rainbowt
(http://kuvapilvi.fi/k/YRn7.jpg)

Ja ettei nämä eilen ruukutetut rääpäleet unohtuisi... ;)
(http://kuvapilvi.fi/k/YRnR.jpg)

(http://kuvapilvi.fi/k/YRnN.jpg)

(http://kuvapilvi.fi/k/YRn5.jpg)

(http://kuvapilvi.fi/k/YRDa.jpg)

Yritys mahduttaa kaikki samaan kuvaan hankalasta kuvakulmasta
(http://kuvapilvi.fi/k/YRDY.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 19, 2013, 16:17:26 IP
Täyttä alkaa olee:D meinaatko laittaa keväällä ulos vai sisätiloissako tapahtuu kasvatus?:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 19, 2013, 17:55:42 IP
hmm.. empä oo viel tarkkaa suunnitelmaa tehny.
Aika varmasti.. ehkä.. 70% menee pihalle kesän ajaks. :)
Teen luultavasti samalla omaa testiä kasvuvauhdeista ja pidän sisällä "vara"kasveja jos etanat ym. toukat syö pihachilit.
Huom! Kasvihuonetta EI ole.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 19, 2013, 18:15:36 IP
Aivan:) ei muutaku kasvihuoneprojektia sit pystyyn! :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Jonna.K - lokakuu 19, 2013, 21:55:31 IP
Nyt kun itsekkin sai pihan niin kyllä tonne joku kasvihuone sopisi :)
Vielä kun saisi jonkun sellasen nikkaroimaan ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 19, 2013, 23:46:04 IP
Voi olla että jos itse alkaa väkertämään niin romahtaa jo ennen lumia :D
Tai jos se ei romahda niin siitä tulee hirveä sätös.
1. Levitä maahan pressu
2. Levitä pressun päälle multa
3. Osta alle kymmenen euron teltta, jonka kankaat vaihdetaan läpinäkyvään muoviin (mikä tahansa kelpaa)
4. Kasaa teltta pressun ja multien päälle.
5. Onneksi olkoon! Olette juuri rakentaneet ensimmäisen kasvihuoneenne! :D
Slogan "Vain kukat puuttuu!"
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 20, 2013, 00:02:26 AP
Joo mun taidot ehkä riittäis just tohon x) tai sit ostais kaupasta valmiin vaan:D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 22, 2013, 12:28:24 IP
Pienimmissä taimissa näkyi jo vähäistä soluturvotusta ja toinen lombardo näyttää ylikastelun merkkejä.
Kaikki on hienoja yksilöitä :) se mikä sopii 20cm korkeelle Black Scorpions Tonguelle, ei välttämättä sovi isommalle kasville.

Puhumattakaan yrteistä..

Ihan jees meininki muuten. Nuppuja aukeamaisillaan, kauden molemmat podit kypsyneet ;) , kasvu on vahvaa.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 23, 2013, 18:36:56 IP
Ensimmäinen nuppu auennut Lombardo ykkösestä. :)

Maistelin tuossa sitruuna- sekä thaibasilikoja ja kyllähän niiden välillä jo on eroavaisuutta maussa.
Sitruunabasilika nimensä mukaisesti oli lievästi sitrusmainen.
Thaibasilika kuvauksensa mukaisesti anis/lakritsimainen.
Thaibasilikat menee siis suunnitellusti jakoon ja lahjoiksi. (en tykkää lakuista)

Citymarketista sai halvalla 14cm halkaisijan mustan muoviruukun sekä aluslautasen. Yht. 0,90€
Taidan "lähiaikoina" siirtää lombardo ykkösen siihen. Hätäratkaisu maitopurkin pohjasta puskee jo juuret läpi.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 24, 2013, 12:14:58 IP
Lombardo ykkösen kehuttu kukka. Tänään avasi jo toisenkin.
(http://kuvapilvi.fi/k/YRVB.jpg)

Boliviaanin kasvuvaiheita
(http://kuvapilvi.fi/k/YRV8.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 24, 2013, 17:21:02 IP
No huhhuh onpas tuo BR kasvanu vauhdilla, noi uudet versotkin jo kasvattanu hyvin lehtiä, kyl tätä menoo meitsi jää kelkasta tossa kasvunopeudessa:D Pitää itekkin alkaa tota turvemultaa suosimaan, kun eiks ne juuret siinä pääse vähän nopeemmin kasvamaan? Niin ja onhan tuo turvemultaa?:D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Jani M - lokakuu 24, 2013, 20:20:52 IP
Lainaus käyttäjältä: Doodle - lokakuu 24, 2013, 18:43:42 IP
23.9.2013
Ensimmäiset chilit ja timjamit kylvetty. Kostea Biolan turve-multa, +27C, pimeä
Kopsattu ensimmäiseltä sivulta.

Mun kokemuksia Turvemullasta:
Lainaus käyttäjältä: Doodle - lokakuu 22, 2013, 13:16:12 IP
Mä havaitsin lähiaikoina just noita tummentumia rungossa ,mistä Whili juuri puhui. No kurkkasimpa sitten juuristoon ja juuret näyttivät varsin terveiltä (valkoisilta) ja annoin sitten vain kasvaa ,mutta oireilu vain jatku ja jatku. Sitten päädyin mullan vaihtoon turpeesta kestomultaan ja sen jälkeen lähti iloisesti kasvamaan ja nyt kukkii sisällä LED:i valon alla :) Eli suosittelen kokeilemaan mullanvaihtoa.

Kasvuturve on ollut mun kokemuksen mukaan kookoskuidun jälkeen selvästi paras kasvualusta noissa ei-vesiviljelyalustoissa. Kestomultakin on ihan ok, ei kovin ilmavana pysy kuitenkaan.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 24, 2013, 21:49:47 IP
Jep, itsekin vielä kastelen yläkautta, oikein huomaa kuinka multa painuu kasaan kun hujauttaa vettä ruukkuun. Mut on mulla mullan seassa kuitenkin ruukkusoraa vähän sitä kuohkeuttamassa, ja nyt oon alkanu olee tosi maltillinen ton kastelun kanssa, kun edellisessä ruukunvaihdossa huomas selvästi että oli liikaa tullu veden kaa lotrattua. Nyt annan kunnolla kuivua ja odotan että kasvit vähän nuupahtavat, niin eipä ainakaan pitäisi enään liikakastelua tulla:) Kunhan budjetti sallii niin ajattelin tilata yhden waterfarmin ja testata sen kanssa tuota vesiviljelyä:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 25, 2013, 12:53:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Boonusmies - lokakuu 24, 2013, 21:49:47 IP
Jep, itsekin vielä kastelen yläkautta, oikein huomaa kuinka multa painuu kasaan kun hujauttaa vettä ruukkuun. Mut on mulla mullan seassa kuitenkin ruukkusoraa vähän sitä kuohkeuttamassa, ja nyt oon alkanu olee tosi maltillinen ton kastelun kanssa, kun edellisessä ruukunvaihdossa huomas selvästi että oli liikaa tullu veden kaa lotrattua.

Jos pitää yläkautta kastella, niin itse olen valuttanut ihan ruukun laitaa pitkin vettä. Solahtaa kohtalaisen hyvin jopa sieltä. Menee paremmin pohjalle ja painaa vähemmän kasaan multaa.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 25, 2013, 13:14:30 IP
sama kastelutekniikka unenkuvan kanssa. :)
vaarana turvemullassa on se että jos kastelee päältä reilusti niin koko pinta liettyy ja kuivuessaan kovenee kuin kovaksi kuoreksi.
Hyvin on miul toiminu eikä ole mitään valittelemista.
Kaikki Bollet kasvaa aika tasaiseen samaan tahtiin. Eivät ole valitelleet liikakastelua eivätkä lannoite övereitä. :)
tosi kivat (helpot) kasvatettavat tähän asti.

Chinenset on kyl hauskat kun tuntuu että ne kasvaa enemmänkin leveyttä kuin korkeutta. :D törkeen isot lehdet.

Yhteen Rawitiin on tullut tummanvihreitä pisteitä lehtiin. Pitäisi jaksaa selvittää että mistähän yliannostuksesta sekin johtuu..
Saatan pari kuvaa laittaa illemmalla.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 25, 2013, 13:25:05 IP
Kävin just katsomassa miten yläkerras jaksetaan:
Lombardo ykkönen avannu jo 5 kukkaa
SEKÄ
jos en ihan nähny harhoja niin ensimmäinen oma siemenestä kasvatettu chili oli pienten lehtien keskelle pykässy pienen nuppineulanpään kokoisen NUPUN.
Kyseessä se MUSTA hevonen, Black Scorpions Tongue.

edit. WOHOO! :D
eli kuukaudessa.. aika nopeeta toimintaa. onhan tämäkin yksi välietappi. ensimmäiseen syötävään marjaan on piiitkä aika.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 25, 2013, 15:16:24 IP
Jep sama juttu täälläkin, IRD:ssä jo useampi pienenpieni nuppu, vaikka en odottanut mitään vielä pitkään aikaan:))
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Jani M - lokakuu 25, 2013, 23:57:06 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 25, 2013, 13:14:30 IP
Chinenset on kyl hauskat kun tuntuu että ne kasvaa enemmänkin leveyttä kuin korkeutta. :D törkeen isot lehdet.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/hbl_lehti_kesakuu_28.jpg)

Joo, noissa on aika isot lehdet kyllä... Vesiviljelyssä ja hyvässä valossa vielä korostuu chinensejen taipumus kasvattaa todella tuuheaa kasvua ja isoja lehtiä. Ja myös paksuja varsia.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 26, 2013, 12:59:55 IP
^ei voi muuta sanoo ku LOL :D
kuka tarvii banaaninlehtiä ku chilien lehtiin voi kääräistä ruuat hautumaan
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: narttu - lokakuu 27, 2013, 14:23:47 IP
Onko tuo sinun nätti kisulisi ihan rotukissa vai maatiainen niin kun minulla?
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 27, 2013, 14:27:42 IP
Avatarin kisu on ragdoll ja päiväkirjan sivun 5 testikuvassa on pyhä birma :) sellaset pojat
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: narttu - lokakuu 27, 2013, 14:29:56 IP
Nättejä kisuja molemmat. :-*
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 30, 2013, 21:00:16 IP
Omaan ruukkuun koulitun Aji Finlandian juurelta alkoi kasvaa uusi taimi ja nyt ekoilla sirkkalehdillä.  :o
tainnut jäädä toinen siemen multien sekaan..

Koe latvoin tuossa aikaisemmin yhden idätyslaatikon Rawitin ja nyt se puskee ensimmäisiä nuppuja leikkauskohdan tienoilta.
Eli tällä hetkellä nuputtaa 1 rawit, 3 black scorpions tongueta sekä 1 catarina.

Helpoimmat kasvatettavat tähän mennessä top 3: bolivian rainbow, black scorpions tongue ja catarina.
Rawit taas tuntuu valittavan kaikesta mikä ei hivo täydellisyyttä.  ???

Baccat ja chinenset on vähän välimaastossa kaikessa.

Lombardoista sen verran että nyt on molemmat podit syöty ja siemenet otettu talteen.
Ensimmäiset siemenet hävisivät kun eräänä perjantai iltana laitoin siemenet väliaikaisesti muovikelmun sisään ja unohdin ne naapuriin. :D
Toiset siemenet tällä hetkellä kuivamassa suodatinpussissa.
Kumpikaan ei maistunut oikein miltään. Perus paprika ilman makeutta.

En aio laittaa noita siemeniä minnekään jakoon koska lajikkeesta ei ole 100% varmuutta.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Habanervous - lokakuu 31, 2013, 01:26:29 AP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 30, 2013, 21:00:16 IP
Omaan ruukkuun koulitun Aji Finlandian juurelta alkoi kasvaa uusi taimi ja nyt ekoilla sirkkalehdillä.  :o
tainnut jäädä toinen siemen multien sekaan..

Koe latvoin tuossa aikaisemmin yhden idätyslaatikon Rawitin ja nyt se puskee ensimmäisiä nuppuja leikkauskohdan tienoilta.
Eli tällä hetkellä nuputtaa 1 rawit, 3 black scorpions tongueta sekä 1 catarina.

Helpoimmat kasvatettavat tähän mennessä top 3: bolivian rainbow, black scorpions tongue ja catarina.
Rawit taas tuntuu valittavan kaikesta mikä ei hivo täydellisyyttä.  ???

Baccat ja chinenset on vähän välimaastossa kaikessa.

Lombardoista sen verran että nyt on molemmat podit syöty ja siemenet otettu talteen.
Ensimmäiset siemenet hävisivät kun eräänä perjantai iltana laitoin siemenet väliaikaisesti muovikelmun sisään ja unohdin ne naapuriin. :D
Toiset siemenet tällä hetkellä kuivamassa suodatinpussissa.
Kumpikaan ei maistunut oikein miltään. Perus paprika ilman makeutta.

En aio laittaa noita siemeniä minnekään jakoon koska lajikkeesta ei ole 100% varmuutta.

Kiinalaiset ainakin tiputtaa nuput heti jos on vähänkin liikaa typpeä. En siis yleistä, vaan ainakin omissa.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Jani M - marraskuu 01, 2013, 03:53:13 AP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 30, 2013, 21:00:16 IP
Kumpikaan ei maistunut oikein miltään. Perus paprika ilman makeutta.

Jänskää, mun Lombardot maistui lähinnä suippopaprikalta, mutta huomattavalla makeudella. Korvasi hetkeksi paprikat, niin kauan kun satoa riitti.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - marraskuu 01, 2013, 07:46:18 AP
Omaan suuhun maku muistutti hernettä&saippuaa, ei niin kulinaristinen makuelämys. :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 01, 2013, 10:51:10 AP
Jos se maku vaik muuttuis seuraavaan satoon mennessä :P
Nypin molemmista kaikki kukat ja nuput pois. Paitsi yhden jätin ihan huvikseen.
Molemmat muuttuivat kukkien auettua vähän huonon näköisiksi, vaaleankeltaisiksi.

Menkööt talviunille. Voisvat vaikka talven aikana kasvattaa pari oksaa jotka jaksaisivat jopa kannatella heidän suuria sato toiveitaan. :D molemmissa oli kuitenkin lähemmmäs 20 nuppua/kukkaa
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 04, 2013, 17:07:16 IP
Latvottu kokeeks pari BR:ää, Rawitia, yks Catarina ja Cayenne.
Annoin kaverille synttärilahjaks yhden Bolivian rainbown ja Cayenne Goldenin. :) tykkäs kovasti.

Timjamit ja toinen meirami latvottu tän illan ruuan sekaan. Jos vaikka vähän virkistyisivät kun menneet ihmeen lötköiksi.

Lombardot ja BST:et kärsii vajareista ja BR:ät sekä paprikat övereistä. :D
tein kahdenlaiset liemet ihan suosiolla.

Isällä käydessä maistoin kuivattua punaista Habaneroa ja se oli kyllä liian tulinen miun makuun.
Ei tosin ollu yhtään pahan makuinen, eikä terävin polte kestänyt pitkään.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 06, 2013, 13:26:12 IP
Kuvia pitäisi kyllä laittaa. Itsekin näkee kasvun parhaiten kuvia vertailemalla. :)

Black Scorpions Tonguet on alkanu menettää tummaa pigmenttiä ja vähän taipumaan pois valosta.
Vaikka ei ole "lähelläkään" loisteputkia. Oisko karkeesti 15cm latvoihin..
Jätin yhden paikoilleen ja siirsin kaksi kauemmas valosta. Toi vaaleneminen on ehkä ennemmin epäsäännöllisestä kastelusta johtuvaa kuitenkin. Ehkä. Itsevarmuus karisee Lombardon lehtien mukana.
Huom! Bollet on kuitenkin lähes mustia eli valoa on saatavilla tarpeeksi.

Elikkä nyt olis tarkoitus saada lehdet tummemman vihreiksi.
-Paprikat ja Bolivian Rainbowt on ainoat mitkä kupristelee tän hetkiselle lannoiteseokselle.
(kyllä, kastelen kaikkia VIELÄKIN samalla vedellä)
-Yks Rawit vaalensi lehdet, jäljelle jäi tummanvihreät pienet läikät.
-Toinen Rawit jäi tummanvihreäksi, kehitti vaaleat pienet läikät.
-Lombardot on kauttaaltaan hyvin vaaleanvihreitä / kellertäviä.
-Yksi Aji Cristal on myös vaalentunut läikikkäästi.

Chinenset ja yrtit voi hyvin vaihteeksi.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 06, 2013, 16:34:05 IP
MUISTILISTA:

eli mitä nappaan siemenketjukirjeestä jos on jäljellä:
-Jalapeno Gaucho
-Cheiro Roxa
-Lemon Drop

-ehkä joku pepperoni
-ehkä Maui Purple tai Peruvian Purple
-ehkä Trepadeira Werner
-ehkä joku tulinen Habanero niminen
-ehkä joku Rocoto kun ovat muotia
-C. Flexuosum

Lisäilen sitä mukaa kun muistuu mieleen. :)

Mitä lisään kirjeeseen?
Jää nähtäväksi. Lisään jos tarvii.
Sekin on pohdituttanut että olen kirjeen viimeinen.
Ilmeisesti lähetän sen sitten Whilille takaisin ja siemenet jatkaa matkaa mahdollisesti Kolmanteen Siemenketjukirjeeseen?
Siis sitä just pohdin et TARVIIKO miun mitään lisätä jos siitä kukaan ei enää ota mitään? :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - marraskuu 06, 2013, 23:54:09 IP
Gauchoa tuskin löytyy, sillä sen siemenet maksaa chilitarvikkeellakin 1€/kpl. Itselleni ostin juuri 5kpl. :D

Koska kyseessä on muistaakseni f1 niin podeista kerätyistä siemenistä tulee kuulemma mitä sattuu. 
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 07, 2013, 11:46:41 AP
siemenketjukirjeen Gaucho on kuulemma joku F5 :D pitää kokeilla. saattaahan sieltä putkahtaa ihan kelpo kasvi. :)

Nyt niitä kuvia:

Bolle ryppyilee vähemmästäkin
(http://kuvapilvi.fi/k/YN8s.jpg)

Vaalentunut Rawit
(http://kuvapilvi.fi/k/YN8o.jpg)

Värejä menettänyt BST
(http://kuvapilvi.fi/k/YN8m.jpg)

Aji Cristal
(http://kuvapilvi.fi/k/YN89.jpg)

Lombardot
(http://kuvapilvi.fi/k/YN8V.jpg)

Onks tää nyt joku liika kastelu + ravinteiden puutos?
Nuoret lehdet voi täl hetkellä ihan hyvin. Lombardojen kuva vähän valehtelee valaistuksen takia,
ei ne ihan noin valkosia vielä oo :D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Chilivaari - marraskuu 07, 2013, 12:05:11 IP
Syksy tulee chileillesi ja ne alkavat pudotella lehtiään.
Onko ne olleet ulkona/parvekkeella/kylmässä? Silloin lämpimään tuonti voisi aiheuttaa tuollaista.
Lannoituksen puute tai liian märät juuret voi olla muu syy. Vanhan lehdet nyt putoilevat, mutta ei niiden aivan latvaan asti pitäisi vaalentua. Miten olet lannoittanut?
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 07, 2013, 12:45:18 IP
Ei oo muut käyny pihalla kuin Lombardot ja nekin parani sisälle tuotaessa ennekuin huononi nuppujen ilmestyttyä ja niiden nyppimisen jälkeen.
Lannoitus on ollu aika epäsäännöllistä tavallaan. 2,5l kastelukannuun niin pieni loraus GHE:n BioThriveGrow:ta kuin mahdollista, jota veden vähennyttyä lantraan vedellä ja sitten uusi kierto.

Taitaa siis nämä ongelmat mennä ylikastelemisen piikkiin. :/ damn

Eilen nostin kokeeksi yhden Bollen juuripaakkuineen ylös ruukusta. Juuret olivat hyvännäköiset ja multa oli kostea parin sentin matkalta pohjasta vaikka reunat irvistivät ja pinta oli hyvin kuiva.
Pitää kyl vaihtaa maitopurkki Lombardo isompaan ruukkuun vaikka tänään. Katsotaan mitä siitä tuumaa..
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Chilivaari - marraskuu 07, 2013, 13:54:02 IP
Anna vaan lannoitusta, siitä se taitaa olla kiinni. Ei ne pelkällä vedellä elä.
Puutarhan Kesä on varma valinta - ja helppo.

Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 07, 2013, 14:31:47 IP
Kiitti neuvoista! :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Sihijuoma666 - marraskuu 07, 2013, 16:07:28 IP
On sulla Bollessa valtavat lehdet!  :o Muistaakseni mulla teki pienempiä lehtiä alusta asti.. Muistaakseni...
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: jewe - marraskuu 07, 2013, 17:11:56 IP
Mitä isompi ruukku (tai lähinnä syvempi kasvualusta) pienellä taimella sitä hankalampaa pitää kastelu tasaisena. Itse suosin aina vähän pienempää ruukkua kasvin kokoon nähden. Tämän ehkä oppii vasta kokemuksen kautta éli minkä kokoisessa ruukussa kannattaa milloinkin kasvattaa, silloin on helpompi pitää kastelu tasaisena ja juuristo kasvaa tasaisesti ja täyttää koko ruukun. Itse en enää suosi maitopurkkeja chilin kasvatuksessa juuri hankalan kastelun takia, nopeakasvuisilla tomaateilla ne on erinomaisia kun vievät vähän tilaa ja juuristo kasva hetkessä purkin pohjaan. Lannoituksesta voidaan olla montaa mieltä mutta itse lannoitan aina riippumatta kasvualustasta.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 07, 2013, 18:27:42 IP
Joo tuli huomattua maitopurkkien haitat jo sitruunaruoholla.
Jotenkin tuntui että vesi jäi purkin alaosaan ja pyysi lisää vettä vaikka alhaalta purkki aivan märkä.
+ purkin homehtuminen alhaalta
Onneksi se on vaan hätäratkaisu paremman puutteessa :)

Multaa pitäis käydä hakemassa lisää kohtapuoliin. Vaihdoin Lombardon ehkä n. 2 litran vetoiseen purkkiin.
Siinä saa miu puolesta olla vaik "hamaan loppuun asti" (lue: kevääseen asti). Ei oo miun kasvi ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 07, 2013, 18:52:20 IP
Taas ne samat Lombardot ainoana erona että vaihdoin tänään ruukun toiseen.
(http://kuvapilvi.fi/k/YNTt.jpg)

Jostain syystä oon nyt tykästyny Chinenseihin :D
(http://kuvapilvi.fi/k/YNTv.jpg)

Kaverikuva. Epävirallinen mittaus: Kahden VHS:sän korkuisia ;D
(http://kuvapilvi.fi/k/YNTC.jpg)

Kasvaneet muiden seassa lähes huomaamatta
(http://kuvapilvi.fi/k/YNTU.jpg)

Siinä 3 latvomatonta Finlandiaa
(http://kuvapilvi.fi/k/YNTz.jpg)

Viikon surkuhupaisin kuva :D
(http://kuvapilvi.fi/k/YNTs.jpg)
En edes pysty selittämään miten noin pääsi käymään. Nyt kun poloinen on latvottu niin näyttää vielä surullisemmalta.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 07, 2013, 20:02:23 IP
Isän naisystävä pyysi joululahjaksi jonkun tulisen chilin siemeniä, koska kaupan "chilipaprika" siemenpussista ei kasvanut kuulemma minkään makuisia podei.
Pitäi olla tulisempi kuin nolla, mut miedompi kuin kaupan punainen Habanero.
Vaihtoehdot täl hetkel Lemon Drop, Biquinho vai..
...Trinidad Moruga Scorpion >: )

Pilkka osuu omaan nilkkaan ensikesänä kun hän laittaa lautasellisen chilejä naaman eteen.  ::)
Ehkä se Lemon Drop on ihan hyvä
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Caide - marraskuu 07, 2013, 22:31:47 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - marraskuu 07, 2013, 20:02:23 IP
Isän naisystävä pyysi joululahjaksi jonkun tulisen chilin siemeniä, koska kaupan "chilipaprika" siemenpussista ei kasvanut kuulemma minkään makuisia podei.
Pitäi olla tulisempi kuin nolla, mut miedompi kuin kaupan punainen Habanero.
Vaihtoehdot täl hetkel Lemon Drop, Biquinho vai..
...Trinidad Moruga Scorpion >: )

Pilkka osuu omaan nilkkaan ensikesänä kun hän laittaa lautasellisen chilejä naaman eteen.  ::)
Ehkä se Lemon Drop on ihan hyvä
Mä olen aina kysellyt ihmisiltä, miksi haluat miedon chilin. Vastaus on ollut, koska on liian tulinen ruuanlaittoon. Olen yleensä esittänyt kysymyksen, että ostatko suolaa aina teelusikallisen kerralla vai kilon paketin. Ymmärrän, jos kyseessä on joku oikein supertulinen 1,5M+ scovilleä, mutta noita miedompia nyt on helppo käyttää ruuanlaitossa laittamalla pienen palan tai tekemällä jauhetta, mitä ripottelee sitten oman maun mukaan. Onhan esimerkiksi Naga pikkasen riittoisampi maustamaan ruokaa, kuin joku mieto yhtä satoisa baccatumi tai vastaava. Ei niitä chilejä tarvitse koko puskaa samaan ruokaan tunkea ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Vetsku - marraskuu 07, 2013, 23:58:02 IP
Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 07, 2013, 22:31:47 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - marraskuu 07, 2013, 20:02:23 IP
Isän naisystävä pyysi joululahjaksi jonkun tulisen chilin siemeniä, koska kaupan "chilipaprika" siemenpussista ei kasvanut kuulemma minkään makuisia podei.
Pitäi olla tulisempi kuin nolla, mut miedompi kuin kaupan punainen Habanero.
Vaihtoehdot täl hetkel Lemon Drop, Biquinho vai..
...Trinidad Moruga Scorpion >: )

Pilkka osuu omaan nilkkaan ensikesänä kun hän laittaa lautasellisen chilejä naaman eteen.  ::)
Ehkä se Lemon Drop on ihan hyvä
Mä olen aina kysellyt ihmisiltä, miksi haluat miedon chilin. Vastaus on ollut, koska on liian tulinen ruuanlaittoon. Olen yleensä esittänyt kysymyksen, että ostatko suolaa aina teelusikallisen kerralla vai kilon paketin. Ymmärrän, jos kyseessä on joku oikein supertulinen 1,5M+ scovilleä, mutta noita miedompia nyt on helppo käyttää ruuanlaitossa laittamalla pienen palan tai tekemällä jauhetta, mitä ripottelee sitten oman maun mukaan. Onhan esimerkiksi Naga pikkasen riittoisampi maustamaan ruokaa, kuin joku mieto yhtä satoisa baccatumi tai vastaava. Ei niitä chilejä tarvitse koko puskaa samaan ruokaan tunkea ;)

Aurajuustolla täytetyt Nagat pekoniin käärittyinä eivät sovi kaikille =)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 08, 2013, 02:01:54 AP
ei niin! siinä pitää olla ruohosipulituorejuusto täyte. ;D
..lupasin maistaa nagaa ensimmäistä kertaa vasta omasta puskasta. :S jännittää jo
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: .:Dam:. - marraskuu 09, 2013, 21:52:24 IP
Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 07, 2013, 22:31:47 IP
Mä olen aina kysellyt ihmisiltä, miksi haluat miedon chilin. Vastaus on ollut, koska on liian tulinen ruuanlaittoon. Olen yleensä esittänyt kysymyksen, että ostatko suolaa aina teelusikallisen kerralla vai kilon paketin. Ymmärrän, jos kyseessä on joku oikein supertulinen 1,5M+ scovilleä, mutta noita miedompia nyt on helppo käyttää ruuanlaitossa laittamalla pienen palan tai tekemällä jauhetta, mitä ripottelee sitten oman maun mukaan. Onhan esimerkiksi Naga pikkasen riittoisampi maustamaan ruokaa, kuin joku mieto yhtä satoisa baccatumi tai vastaava. Ei niitä chilejä tarvitse koko puskaa samaan ruokaan tunkea ;)

Mä tykkään absinthista mut kun kerran on perin tymäkkää tavaraa, ei sitä aina jaksa juoda ihan sinä itsenään. Miedommat chilit itellä kasvatuksessa sen takia pääsääntöisesti ettei niiden annostelussa tarvitse olla niin varovainen. "oho, tais tulla lusikallinen liikaa, no laitetaan vielä vähän". Blairssin soosien kanssa oppinu et Pure Deathia ei kannata ostaa kun puteli hupenee niin nopsaan, voi huoletta roiskia miten tykkää tai lusikoida suoraan suuhun. Toisen ääripään soosit taas sellasia "nyt tuli tippa kaks liikaa". Jos teen ite esimerkiksi pastaa tai patonkia niin tykkään kyllä että voi laittaa "vahingossa" liikaakin chiliä ilman että syödessä naama sulaa.

Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - marraskuu 10, 2013, 17:06:42 IP
Joko oot Cheini antanu ravinteita enemmän niille sun haalistuneille yksilöille, onko mitään muutosta tapahtunu?:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 10, 2013, 17:42:16 IP
oon joo vähän vahventanu seosta mutta ei vielä mitään tapahtunu.
En ole vielä kastellut kuin ehkä yhden kerran noiden kuvien jälkeen ^ ::)

Hitaasti ne tuli ja hitaasti ne lähtee. Villi veikkaus että ensimmäisenä huomaa BST:stä muutoksen. :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Caide - marraskuu 10, 2013, 20:41:52 IP
Jotkut vauriot korjaantuu vasta seuraavissa lehdissä.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - marraskuu 11, 2013, 00:41:27 AP
Jep aivan, noo eiköhän ne siitä ala virkoamaan:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 14, 2013, 12:34:54 IP
Nyt on Rawitit vähän virkistyneet eikä BST:tkään näytä ainakaan huonommilta.
Jännä sinänsä että miul on 4 kpl Congo yellowta kasvamassa omissa ruukuissaan ja niistä 1 on erittäin hyvännäköinen ja korkea, tummanvihreä jne valio. 3 muuta on vähän hidastaneet kasvua ja vaaleamman vihreitä.
Kyllähän noitten kans sais vatsahaavan ja aivoverenvuodon jos oikeesti alkais stressaamaan kaikkea pientä muutosta. :P

Timjamit ja meiramit tykkäs leikkaamisesta. Meiramit on kyl ihmeen lötköjä. Kasvaa pöytää pitkin.
Niitä on ensimmäistä kertaa kasvatuksessa joten ei ole vielä oikein kokemusta millaisista oloista ne tykkää.
Pitäisi varmaan olla enemmän valoa tai lamppu lähempänä.

Tällä kertaa chilit saa kuitenkin ykkösluokan kohtelun ja parhaat paikat. Yrtit on reunoilla ja selviää osaksi "sivuvalolla".

Oon alkanu pohtimaan jo niitä kuuluisia joululahjoja, eli mistä raaskin luopua!?
Nyt kun on seurannut pienten kasvua niin ei kehtaisi luopua yhdestäkään.   :-\
Tekosyynä tietenkin "Eihän miulle jää sit enää mitään.." :D ainoastaan parikymmentä muuta..

Mut pitää oikeesti koht alkaa jakaa "lahjaruukkuihin" että kerkee juurtumaan ja voimistuu.
Ei kehtaa mitään kuolleita risuja jakaa aattona..
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 17, 2013, 13:32:39 IP
Paprika kasvaa korkeutta ja leveyttä
(http://kuvapilvi.fi/k/YNsW.jpg)

Hungarian Hot Wax tekas ensimmäisen nupun aika vauhdilla
(http://kuvapilvi.fi/k/YNsh.jpg)

Black Scorpions Tongue haarautuu ja tekee nuppua ahkerasti vaikka näyttääkin aika huonolta
(http://kuvapilvi.fi/k/YNsI.jpg)

Rosmariinit
(http://kuvapilvi.fi/k/YNsG.jpg)

Sitruunaruohot kasvaa ja multa pysyy kosteena vaikken oo kastellu varmaan pariin viikkoon
(http://kuvapilvi.fi/k/YNsu.jpg)

Timjamit porskuttaa ja tekee uutta kasvua heti latvomisen jälkeen
(http://kuvapilvi.fi/k/YNs2.jpg)

Yleiskuvaa. 3x15 rivistö
(http://kuvapilvi.fi/k/YNsS.jpg)

Ja toisesta suunnasta..
(http://kuvapilvi.fi/k/YNsJ.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 20, 2013, 20:37:20 IP
Hungarian Hot Waxin nopea kukka :)
(http://kuvapilvi.fi/k/YN4Z.jpg)

Eli nyt jos ollaa tarkkoja, miun ensimmäinen oma kasvattama chili joka aukaisi kukan!
Toki esim. Catarina, BST jne. isommat kaverit olis kukkineet jo aikaisemmin mut menin nyppimään nuppuset pois.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 20, 2013, 20:53:27 IP
Black Scorpions Tongue haarautuu hienosti latvomatta.
Kun innoissaan nypin ensimmäisiä nuppuja pois, lehdet "vähän" kärsi samalla..
(http://kuvapilvi.fi/k/YN4b.jpg)

Bolle kukkii jo
(http://kuvapilvi.fi/k/YN4q.jpg)

Sekamelskassa Rawit haaroineen
(http://kuvapilvi.fi/k/YN4E.jpg)

Thor F1
(http://kuvapilvi.fi/k/YN46.jpg)

Vesikrassia vaihteeks
(http://kuvapilvi.fi/k/YN4c.jpg)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - marraskuu 20, 2013, 21:30:46 IP
Näyttää nuo sunkin kasvit jo voivan paremmin, ei enään niin vaaleita lehtiä, ravinteiden lisääminen siis auttoi?:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 21, 2013, 07:48:38 AP
Kyl se tais auttaa. Ainakin uudet lehdet on ollu kirkkaanvihreitä ja kaks Rawitia vaihto kokonaan väriä vaaleasta tummempaan.
Pitäis miunkin jo alkaa miettimään isompia ruukkuja noille. :P
Tai sitten oikeesti venytän senkin joulun jälkeen. Olisvat vähän korkeempia niin ei tarvitsisi korokkeita ja muita VHS viritelmiä enää (ainakaan noin paljoo). :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - marraskuu 21, 2013, 10:40:14 AP
Pyydä joku avulias kaveri irroittamaan valaisin katosta ja ripusta ketjuilla niin helpottaa. :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - marraskuu 21, 2013, 16:25:21 IP
Noniin loisto homma:) Itse oon vaihtanu varmaan turhankin ahkeraan ruukkuja, mut niitten kanssa on vaan hauska hääräillä:D Ja noilla pienemmillä ruukuilla on saanut kyllä nyt vähän väliä olla kastelemassa noita isompia kasveja, noi mitkä on 10L ämpärissä tarvii huomattavasti harvemmin vettä:P
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 22, 2013, 12:26:42 IP
no kun päättelin että on helpompi antaa valaisimen olla katossa ja laskea/korottaa pöytää. :D
verrattuna "antaa pöydän olla paikallaan ja lasketaan/korotetaan valaisinta"

edit. HETKINEN! mitenniin hommaa avulias kaveri? :D melko yksinkertainen homma. tai no, oikeestaan apua tarvitsee siinä vaiheessa kun toista päätä pitää kannatella. On muuten aika paha nakki kiinnittää yksin 150cm pitkä loisteputkivalaisin kattoon...

ps. jos joku muu kuin lapsi kysyy lamppua vaihdettaessa "kumpaan suuntaan tää kierretään irti?"
päässä räjähtää "AAAAARGH!" sit pitää keskittyä ettei huuda "SAMAAN SUUNTAAN KUIN YLI 90% ASIOISTA MISSÄ ON KIERTEET!!!"

pps. ei, en harkitse opettajan uraa  ::)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - marraskuu 22, 2013, 12:56:23 IP
Anteeksi. Arvelin että olisit tarvinnut sähkömiestä, mutta näyttääkin nyt tietokoneen isolla ruudulla että valaisimeen menee valmiiksi "irrallinen" johto. Puhelimella selatessa en tuota huomannut.  ;)

Valaisimen roikotukseen hyvä systeemi on hankkia kattoon ruuvikoukut ja ripustamiseen koristeketjua. Ainakin meidän minimanilla on hyvä ja edullinen valikoima näitä.
Ketjun lenkkiä vaihtamalla koukussa korkeussäätö on helppoa ja viritys on silmälle kaunis.  :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Herpiili - marraskuu 22, 2013, 14:03:04 IP
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 22, 2013, 12:56:23 IP
Valaisimen roikotukseen hyvä systeemi on hankkia kattoon ruuvikoukut ja ripustamiseen koristeketjua. Ainakin meidän minimanilla on hyvä ja edullinen valikoima näitä.
Ketjun lenkkiä vaihtamalla koukussa korkeussäätö on helppoa ja viritys on silmälle kaunis.  :)

Varsin toimiva konsti.

Parhaat valoripustimet omien kokemusten mukaan ovat nämä (http://www.nlites.co.uk/growgood/easy-glider.htm). Tulivat jonkin tilauksen kylkiäisenä joskus, hintaa uutena taisi olla joku 8-10e kahdelle kappaleelle. Korkeuden säätäminen on äärimmäisen helppoa ja nopeaa.

Valaisimen ripustaminen kattoon on kyllä huomattavasti helpompaa ja nätimpää kuin erilaisten korokkeiden säätäminen chilien alle eikä tule ongelmia kaltevien tornien kaatumisen suhteen  ;D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Caide - marraskuu 25, 2013, 18:03:53 IP
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - marraskuu 22, 2013, 14:03:04 IP
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 22, 2013, 12:56:23 IP
Valaisimen roikotukseen hyvä systeemi on hankkia kattoon ruuvikoukut ja ripustamiseen koristeketjua. Ainakin meidän minimanilla on hyvä ja edullinen valikoima näitä.
Ketjun lenkkiä vaihtamalla koukussa korkeussäätö on helppoa ja viritys on silmälle kaunis.  :)

Varsin toimiva konsti.

Parhaat valoripustimet omien kokemusten mukaan ovat nämä (http://www.nlites.co.uk/growgood/easy-glider.htm). Tulivat jonkin tilauksen kylkiäisenä joskus, hintaa uutena taisi olla joku 8-10e kahdelle kappaleelle. Korkeuden säätäminen on äärimmäisen helppoa ja nopeaa.

Valaisimen ripustaminen kattoon on kyllä huomattavasti helpompaa ja nätimpää kuin erilaisten korokkeiden säätäminen chilien alle eikä tule ongelmia kaltevien tornien kaatumisen suhteen  ;D
En tiedä saako jostain rautakaupasta erikseen, mutta monen vaijerivalaisimen mukana tulee sellainen säätönippeli, vähän samanlainen, kuin tuossakin ja se on sellainen 3 cm pitkä pötkäle. Tulee valaisimen päähän kiinni ja samanlailla löysätään vaijeria, kuin sun kuvassa ja ylös nosto käy ihan vaijerista nyppäämällä. Nätti kuin sika pienenä ja helppo käyttää. Harmittaa, kun mulla oli noita toista kymmentä, mutta taisin heittää roskiin :(
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - marraskuu 29, 2013, 22:09:04 IP
Mites Cheinin Nagat etenee? Itseä kiinnostaa juurikin Naga Morich nyt tosi paljon, kun oon siemeniä hommaamassa ja olis kiva nähdä/kuulla miten kasvu etenee:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Cheini - joulukuu 03, 2013, 12:28:09 IP
Nagat on hyvännäköisiä tummanvihreitä mut jotenkin tuntuu että ne junnaa paikallaan.
Helppo mutta hidas. Kasvamisen huomaa vain kuvia ottamalla :P
Voisin tänään ottaa tuoreita kuvia jos vaan mitenkään muistan/kerkeän.

Tällä hetkellä kaikki annuumit kukkivat (tai kukkisivat ellen nyppisi nuppuja).
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - joulukuu 03, 2013, 14:37:45 IP
Toivottavasti oma kärsivällisyys riittää niiden kanssa ::) Joo kuvat olis jees jos natsaa!:)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - joulukuu 27, 2013, 12:30:52 IP
Kukkuu Cheini??  :)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Toby - joulukuu 27, 2013, 17:42:39 IP
Lainaus käyttäjältä: Miquel - joulukuu 27, 2013, 12:30:52 IP
Kukkuu Cheini??  :)
Lähtenyt Cheiniltä joulunodotus ja -vietto käsistä ::)
EI silloin muista päivittää kasvatuspäiväkirjaa.
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Sihijuoma666 - joulukuu 27, 2013, 23:34:37 IP
Ja nythän tuloo vielä uusvuosikin tähän perään..  >:( Kuhan ny ei flikalla olisi ihan mopo karannu käsistä.  :P
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - joulukuu 28, 2013, 10:14:43 AP
Cheini on aivan hunnigolla!  ;D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Sihijuoma666 - joulukuu 28, 2013, 11:24:00 AP
Tai sitte sillon joku toinen mies!!!?  :o
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: gurgo - joulukuu 29, 2013, 20:37:22 IP
Jos haluaa tehdä vaijeri säädön, niin se onnistuu myös sokeripaloilla tai sitten "piippuliittimillä,liesiliittimillä, saapasliittimellä.." miksi nyt haluatkaan kutsua näitä... Eli esimerkiksi niin kuin tässä saapasliittimestä muovikuoret pois ja ruuvi takaisin... onhan noita oikeita vaijerilukkojakin, mutta näitä nyt sattu olemaan jonkin verran kotona.
(http://i4.aijaa.com/t/00669/12934114.t.jpg) (http://aijaa.com/kuoRGi)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Wolfman - joulukuu 29, 2013, 21:32:58 IP
Lainaus käyttäjältä: Miquel - joulukuu 28, 2013, 10:14:43 AP
Cheini on aivan hunnigolla!  ;D

Pahalta näyttää  ???

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - joulukuu 28, 2013, 11:24:00 AP
Tai sitte sillon joku toinen mies!!!?  :o

Nii-i.... Huolestuttavaa  :o

Viimesin kirjoitus Joulukuu 3 ja viimeksi paikalla Joulukuu 26... Pitäsköhä alkaa valmistella pelastusoperaatiota jos joku ukonretale on sekottanu Cheinin  >:(  ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - joulukuu 30, 2013, 09:30:41 AP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - joulukuu 29, 2013, 21:32:58 IP
Pitäsköhä alkaa valmistella pelastusoperaatiota jos joku ukonretale on sekottanu Cheinin

Tää olis hyvä! :D Osaako kukaan karjalankieltä??
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Kk85 - tammikuu 13, 2014, 01:55:13 AP
Onko "se uus mies" kuihduttanut koko sadon,  kun päivitykset on ainkin kuihtunut..!?  ;D
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Sihijuoma666 - tammikuu 13, 2014, 02:05:36 AP
Se verran olen stalkannut että ymmärtääkseni Cheinillä on pian uusi satsi siemeniä joten eiköhän me pian saada Cheini takaisin.  ::) Onhan tämä vaikeaa meille kaikille mutta koitetaan jaksaa vielä muutama päivä.. :'(
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - tammikuu 13, 2014, 06:17:34 AP
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12858.msg273818#msg273818 (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12858.msg273818#msg273818) ::)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Doodle - tammikuu 13, 2014, 15:44:16 IP
Kiva ,että Cheini heräsi viimein talvihorroksesta :) taimet varmaan ehtinyt kasvaa aika hurjasti tällä väliajalla. Malttamattomana odottelen seuraavaa kuvapäivitystä ;)
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Mipe - kesäkuu 11, 2014, 13:17:31 IP
Mites Cheinin chilit jakselee?
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: Miquel - kesäkuu 11, 2014, 18:25:19 IP
Viimeksi paikalla:
    Helmikuu 11, 2014, 12:19:37 ip

Veikkaampa että tämä kasvattaja on jättänyt ainakin foorumin.  :(
Otsikko: Vs: Cheinin kasvatukset 2013
Kirjoitti: 0lli - kesäkuu 12, 2014, 11:26:08 AP
Lainaus käyttäjältä: Miquel - kesäkuu 11, 2014, 18:25:19 IP
Viimeksi paikalla:
    Helmikuu 11, 2014, 12:19:37 ip

Veikkaampa että tämä kasvattaja on jättänyt ainakin foorumin.  :(
Joo samaa itsekin pohtinut, harmi juttu, mutta toivottavasti chilit kukoistaa, vaikka ei foorumilla enään pyörikään :)