tammikuu 10, 2025, 15:40:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cheinin kasvatukset 2013

Aloittaja Cheini, syyskuu 27, 2013, 13:21:17 ip

« edellinen - seuraava »

Cheini

Kuvia pitäisi kyllä laittaa. Itsekin näkee kasvun parhaiten kuvia vertailemalla. :)

Black Scorpions Tonguet on alkanu menettää tummaa pigmenttiä ja vähän taipumaan pois valosta.
Vaikka ei ole "lähelläkään" loisteputkia. Oisko karkeesti 15cm latvoihin..
Jätin yhden paikoilleen ja siirsin kaksi kauemmas valosta. Toi vaaleneminen on ehkä ennemmin epäsäännöllisestä kastelusta johtuvaa kuitenkin. Ehkä. Itsevarmuus karisee Lombardon lehtien mukana.
Huom! Bollet on kuitenkin lähes mustia eli valoa on saatavilla tarpeeksi.

Elikkä nyt olis tarkoitus saada lehdet tummemman vihreiksi.
-Paprikat ja Bolivian Rainbowt on ainoat mitkä kupristelee tän hetkiselle lannoiteseokselle.
(kyllä, kastelen kaikkia VIELÄKIN samalla vedellä)
-Yks Rawit vaalensi lehdet, jäljelle jäi tummanvihreät pienet läikät.
-Toinen Rawit jäi tummanvihreäksi, kehitti vaaleat pienet läikät.
-Lombardot on kauttaaltaan hyvin vaaleanvihreitä / kellertäviä.
-Yksi Aji Cristal on myös vaalentunut läikikkäästi.

Chinenset ja yrtit voi hyvin vaihteeksi.
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

Cheini

MUISTILISTA:

eli mitä nappaan siemenketjukirjeestä jos on jäljellä:
-Jalapeno Gaucho
-Cheiro Roxa
-Lemon Drop

-ehkä joku pepperoni
-ehkä Maui Purple tai Peruvian Purple
-ehkä Trepadeira Werner
-ehkä joku tulinen Habanero niminen
-ehkä joku Rocoto kun ovat muotia
-C. Flexuosum

Lisäilen sitä mukaa kun muistuu mieleen. :)

Mitä lisään kirjeeseen?
Jää nähtäväksi. Lisään jos tarvii.
Sekin on pohdituttanut että olen kirjeen viimeinen.
Ilmeisesti lähetän sen sitten Whilille takaisin ja siemenet jatkaa matkaa mahdollisesti Kolmanteen Siemenketjukirjeeseen?
Siis sitä just pohdin et TARVIIKO miun mitään lisätä jos siitä kukaan ei enää ota mitään? :D

Miquel

Gauchoa tuskin löytyy, sillä sen siemenet maksaa chilitarvikkeellakin 1€/kpl. Itselleni ostin juuri 5kpl. :D

Koska kyseessä on muistaakseni f1 niin podeista kerätyistä siemenistä tulee kuulemma mitä sattuu. 
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Cheini

siemenketjukirjeen Gaucho on kuulemma joku F5 :D pitää kokeilla. saattaahan sieltä putkahtaa ihan kelpo kasvi. :)

Nyt niitä kuvia:

Bolle ryppyilee vähemmästäkin

Vaalentunut Rawit

Värejä menettänyt BST

Aji Cristal

Lombardot

Onks tää nyt joku liika kastelu + ravinteiden puutos?
Nuoret lehdet voi täl hetkellä ihan hyvin. Lombardojen kuva vähän valehtelee valaistuksen takia,
ei ne ihan noin valkosia vielä oo :D

Chilivaari

Syksy tulee chileillesi ja ne alkavat pudotella lehtiään.
Onko ne olleet ulkona/parvekkeella/kylmässä? Silloin lämpimään tuonti voisi aiheuttaa tuollaista.
Lannoituksen puute tai liian märät juuret voi olla muu syy. Vanhan lehdet nyt putoilevat, mutta ei niiden aivan latvaan asti pitäisi vaalentua. Miten olet lannoittanut?

Cheini

Ei oo muut käyny pihalla kuin Lombardot ja nekin parani sisälle tuotaessa ennekuin huononi nuppujen ilmestyttyä ja niiden nyppimisen jälkeen.
Lannoitus on ollu aika epäsäännöllistä tavallaan. 2,5l kastelukannuun niin pieni loraus GHE:n BioThriveGrow:ta kuin mahdollista, jota veden vähennyttyä lantraan vedellä ja sitten uusi kierto.

Taitaa siis nämä ongelmat mennä ylikastelemisen piikkiin. :/ damn

Eilen nostin kokeeksi yhden Bollen juuripaakkuineen ylös ruukusta. Juuret olivat hyvännäköiset ja multa oli kostea parin sentin matkalta pohjasta vaikka reunat irvistivät ja pinta oli hyvin kuiva.
Pitää kyl vaihtaa maitopurkki Lombardo isompaan ruukkuun vaikka tänään. Katsotaan mitä siitä tuumaa..

Chilivaari

Anna vaan lannoitusta, siitä se taitaa olla kiinni. Ei ne pelkällä vedellä elä.
Puutarhan Kesä on varma valinta - ja helppo.

Cheini

Sihijuoma666

On sulla Bollessa valtavat lehdet!  :o Muistaakseni mulla teki pienempiä lehtiä alusta asti.. Muistaakseni...

jewe

Mitä isompi ruukku (tai lähinnä syvempi kasvualusta) pienellä taimella sitä hankalampaa pitää kastelu tasaisena. Itse suosin aina vähän pienempää ruukkua kasvin kokoon nähden. Tämän ehkä oppii vasta kokemuksen kautta éli minkä kokoisessa ruukussa kannattaa milloinkin kasvattaa, silloin on helpompi pitää kastelu tasaisena ja juuristo kasvaa tasaisesti ja täyttää koko ruukun. Itse en enää suosi maitopurkkeja chilin kasvatuksessa juuri hankalan kastelun takia, nopeakasvuisilla tomaateilla ne on erinomaisia kun vievät vähän tilaa ja juuristo kasva hetkessä purkin pohjaan. Lannoituksesta voidaan olla montaa mieltä mutta itse lannoitan aina riippumatta kasvualustasta.

Cheini

Joo tuli huomattua maitopurkkien haitat jo sitruunaruoholla.
Jotenkin tuntui että vesi jäi purkin alaosaan ja pyysi lisää vettä vaikka alhaalta purkki aivan märkä.
+ purkin homehtuminen alhaalta
Onneksi se on vaan hätäratkaisu paremman puutteessa :)

Multaa pitäis käydä hakemassa lisää kohtapuoliin. Vaihdoin Lombardon ehkä n. 2 litran vetoiseen purkkiin.
Siinä saa miu puolesta olla vaik "hamaan loppuun asti" (lue: kevääseen asti). Ei oo miun kasvi ;)

Cheini

marraskuu 07, 2013, 18:52:20 ip #151 Viimeisin muokkaus: marraskuu 07, 2013, 18:55:04 ip käyttäjältä Cheini
Taas ne samat Lombardot ainoana erona että vaihdoin tänään ruukun toiseen.

Jostain syystä oon nyt tykästyny Chinenseihin :D

Kaverikuva. Epävirallinen mittaus: Kahden VHS:sän korkuisia ;D

Kasvaneet muiden seassa lähes huomaamatta

Siinä 3 latvomatonta Finlandiaa

Viikon surkuhupaisin kuva :D

En edes pysty selittämään miten noin pääsi käymään. Nyt kun poloinen on latvottu niin näyttää vielä surullisemmalta.

Cheini

Isän naisystävä pyysi joululahjaksi jonkun tulisen chilin siemeniä, koska kaupan "chilipaprika" siemenpussista ei kasvanut kuulemma minkään makuisia podei.
Pitäi olla tulisempi kuin nolla, mut miedompi kuin kaupan punainen Habanero.
Vaihtoehdot täl hetkel Lemon Drop, Biquinho vai..
...Trinidad Moruga Scorpion >: )

Pilkka osuu omaan nilkkaan ensikesänä kun hän laittaa lautasellisen chilejä naaman eteen.  ::)
Ehkä se Lemon Drop on ihan hyvä

Caide

Lainaus käyttäjältä: Cheini - marraskuu 07, 2013, 20:02:23 ip
Isän naisystävä pyysi joululahjaksi jonkun tulisen chilin siemeniä, koska kaupan "chilipaprika" siemenpussista ei kasvanut kuulemma minkään makuisia podei.

Pilkka osuu omaan nilkkaan ensikesänä kun hän laittaa lautasellisen chilejä naaman eteen.  ::)

Mä olen aina kysellyt ihmisiltä, miksi haluat miedon chilin. Vastaus on ollut, koska on liian tulinen ruuanlaittoon. Olen yleensä esittänyt kysymyksen, että ostatko suolaa aina teelusikallisen kerralla vai kilon paketin. Ymmärrän, jos kyseessä on joku oikein supertulinen 1,5M+ scovilleä, mutta noita miedompia nyt on helppo käyttää ruuanlaitossa laittamalla pienen palan tai tekemällä jauhetta, mitä ripottelee sitten oman maun mukaan. Onhan esimerkiksi Naga pikkasen riittoisampi maustamaan ruokaa, kuin joku mieto yhtä satoisa baccatumi tai vastaava. Ei niitä chilejä tarvitse koko puskaa samaan ruokaan tunkea ;)

Vetsku

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 07, 2013, 22:31:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Cheini - marraskuu 07, 2013, 20:02:23 ip

Mä olen aina kysellyt ihmisiltä, miksi haluat miedon chilin. Vastaus on ollut, koska on liian tulinen ruuanlaittoon. Olen yleensä esittänyt kysymyksen, että ostatko suolaa aina teelusikallisen kerralla vai kilon paketin. Ymmärrän, jos kyseessä on joku oikein supertulinen 1,5M+ scovilleä, mutta noita miedompia nyt on helppo käyttää ruuanlaitossa laittamalla pienen palan tai tekemällä jauhetta, mitä ripottelee sitten oman maun mukaan. Onhan esimerkiksi Naga pikkasen riittoisampi maustamaan ruokaa, kuin joku mieto yhtä satoisa baccatumi tai vastaava. Ei niitä chilejä tarvitse koko puskaa samaan ruokaan tunkea ;)

Aurajuustolla täytetyt Nagat pekoniin käärittyinä eivät sovi kaikille =)

Cheini

ei niin! siinä pitää olla ruohosipulituorejuusto täyte. ;D
..lupasin maistaa nagaa ensimmäistä kertaa vasta omasta puskasta. :S jännittää jo

.:Dam:.

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 07, 2013, 22:31:47 ip

Mä tykkään absinthista mut kun kerran on perin tymäkkää tavaraa, ei sitä aina jaksa juoda ihan sinä itsenään. Miedommat chilit itellä kasvatuksessa sen takia pääsääntöisesti ettei niiden annostelussa tarvitse olla niin varovainen. "oho, tais tulla lusikallinen liikaa, no laitetaan vielä vähän". Blairssin soosien kanssa oppinu et Pure Deathia ei kannata ostaa kun puteli hupenee niin nopsaan, voi huoletta roiskia miten tykkää tai lusikoida suoraan suuhun. Toisen ääripään soosit taas sellasia "nyt tuli tippa kaks liikaa". Jos teen ite esimerkiksi pastaa tai patonkia niin tykkään kyllä että voi laittaa "vahingossa" liikaakin chiliä ilman että syödessä naama sulaa.

Muppet. Muppets. Muppeteers.

0lli

Joko oot Cheini antanu ravinteita enemmän niille sun haalistuneille yksilöille, onko mitään muutosta tapahtunu?:)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Cheini

oon joo vähän vahventanu seosta mutta ei vielä mitään tapahtunu.
En ole vielä kastellut kuin ehkä yhden kerran noiden kuvien jälkeen ^ ::)

Hitaasti ne tuli ja hitaasti ne lähtee. Villi veikkaus että ensimmäisenä huomaa BST:stä muutoksen. :)

Caide

Jotkut vauriot korjaantuu vasta seuraavissa lehdissä.