Kasvatus ja yleinen chilitieto => Päiväkirjat ja fotoalbumit => Aiheen aloitti: Minbaari - marraskuu 03, 2010, 14:41:58 IP

Otsikko: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 03, 2010, 14:41:58 IP
Aloitetaanpas uuden päiväkirjan pito, kun siemenien idättäminen tulee ajankohtaiseksi.Linkerin kuunkierto (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8359.0;topicseen) esimerkkiä seuraten, laitan ensimmäiset siemenet itämään tämän viikon Lauantaina 6.11.2010. Itämään lähtee villit, baccat, pubet ja tabasco. Ja kun en ensimmäisellä kaudella viisaampia uskonut, niin tällä toisella kaudella on tarkoitus käyttää saksia enemmän. Myöskin hallitukselta on saatu lupa(hyvien perustelujen jälkeen) hommata talven pimeille kuukausille monimetallivalaisin.  :)

Lajikevalintoihin on "saattanut" vaikuttaa erään arvostetun chilinkasvattajan suosittelut.  ;) Mutta ennen kaikkea haluan kokeilla noita perus-annuumeja, koska ekalla kaudella minulla ei kasvanut kuin aika mitätön Sun flame annuum.

Ja tässä siis kauden 2011 kasvatettavat lajikkeet:

Annuum:
1.Chilaca
2.Jalapeño Hercules
3.Mirasol
4.Poblano
5.Serrano
6.Goat's weed
7.Cascabel
8.Guajillo
9.Malagueta
10.Intian F1?
11.Medina (ostettu taimimyymälästä kesäkuussa)
12.Bolivian Rainbow (huhtikuun 15pv idätetty)

Chinense:
13.Cumari o passarinho
14.Aji Panca
15.Naga Morich (huhtikuun 15pv idätetty)

Frutescens:
Tabasco (ei itänyt)
tilalle laitettu:
16.Columbian Golden Frutescens PI 257083.

Baccatum:
17.Aji amarillo
18.Aji rojo
19.PI-260460
20.Guyanalainen baccatum

Pubescens:
21.Canario peru cusco
22.Canario

Villit:
23.CAP 1144 praetermissum
24.CAP 214 baccatum var.baccatum
25.C.Chacoense
26."C.Parvifolium"
27.Aribibi gusano. c.sp.
28.MiniMini c.baccatum (itämään 1.2.2011)
+
Talvehtivat:
29.Tepin
30.C.Lanceolatum
30.Ulupica, large Menehtyi juurimätään kesäkuussa
31.PI 585273 (pistokkaasta) siirretty mökille avomaahan säiden armoille 6.6.2011.

+Vihannespaprika

Kasvatus tapahtuu edelleen multa/turveviljelynä 7,5L ruukuissa ja siihen rinnalle hommaan 11L ruukkuja isompia lajikkeita varten. Annuumit ja chinenset laitan itämään joulukuussa ja idätystapana käytän edelliskauden tapaan kelluvaa lauttaa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - marraskuu 04, 2010, 10:19:23 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 03, 2010, 14:41:58 IP
Lajikevalintoihin on "saattanut" vaikuttaa erään arvostetun chilinkasvattajan suosittelut.  ;)

Ja tässä siis kauden 2011 kasvatettavat lajikkeet:

Annuum:
1.Chilaca
2.Jalapeño Hercules
3.Mirasol
4.Poblano
5.Serrano
6.Goat's weed
7.Cascabel
8.Guajillo
9.Malagueta

Nonnis! Mulla oli noista viimekesänä Cascabelia, Poblanoa ja Guajilloa. Aika iso pettymys kyllä, valitettavasti. Ehkä oli liikaa odotuksia näitä kohden, niitä kun on täällä suitsutettu niin paljon. Satoisia kasveja kylläkin! Kouvostomiitissähän maisteltiinkin tota Guajilloa. Siitä muuten tuli ihan hyvä jauhe, kun sitä ensin kylmäsavusti n. 16h.  ;)

Ensikaudella mulla tulee olemaan vain kaksi annumia. Jalapeño ja Serrano. Ja seuraavassa sadonkorjuumiitissä viimeistään päästään sitten testaamaan Goat's Weedit.  ;D Kasvatin sitäkin pari vuotta sitten. Se on aika paha.  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 04, 2010, 14:47:27 IP
Joo eihän se Guajillo miltään ihmeelliseltä maistunut, mutta ajattelin noita vähemmän stydin makuisia käyttää perinteisiin meksikolaisiin resepteihin. Ja tietenkin mietoja lajikkeita pääsee tytär syömään, kun pink habaneroa en ajatellut toisella kaudella kasvattaa.  :)

Joo Mapellakin taisi kasvaa tota Goat's weed lajiketta, että taitaa olla rankka miitti tiedossa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 06, 2010, 18:33:11 IP
Nyt se kausi on virallisesti aloitettu!  ;D

(http://img545.imageshack.us/img545/2785/dsc07159.jpg) (http://img545.imageshack.us/i/dsc07159.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Mape - marraskuu 06, 2010, 20:04:46 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 04, 2010, 14:47:27 IP
Joo Mapellakin taisi kasvaa tota Goat's weed lajiketta, että taitaa olla rankka miitti tiedossa.

Joo kyllä löytyy...
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: DrIdo - marraskuu 07, 2010, 11:59:52 AP
ihmiset näköjään kasvattalee ihan ihmeellisiä chilejä  :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 07, 2010, 16:05:20 IP
Lainaus käyttäjältä: DrIdo - marraskuu 07, 2010, 11:59:52 AP
ihmiset näköjään kasvattalee ihan ihmeellisiä chilejä  :D

Eiku ihan perushuttuja..  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 08, 2010, 14:39:37 IP
Ja eka itänyt PI 260460!!  :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: linker - marraskuu 08, 2010, 14:46:31 IP


No sehän kävi äkkiä  :)

Mulla menee ainakin viikko, kun mullan alle panin


Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 08, 2010, 14:49:17 IP
Juu kyllähän tuolta kelluvalta lautalta huomaa heti, kun pieni valkoinen lenkki siemenestä paljastuu.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 09, 2010, 16:14:06 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 08, 2010, 14:39:37 IP
Ja eka itänyt PI 260460!!  :D

Taisi olla tuo siemen viallinen, kun nopeasti iti. Siemenen "kyljestä"(ei sieltä aukosta) tuli ulos ehkä puolen millin pituinen häntä, mutta siihen se sitten jäi..  :( No mutta onhan noita 5 muuta siementä kyseistä lajiketta jäljellä. Ihan terveennäköinen itu puolestaan paljastui Canariosta tänään! Se pääsee siis multaan, heti kun desinfioimisen jälkeen multa on tarpeeksi jäähtynyt. Mutta jotain häikkää, siis hometta näyttää olevan MasaT:ltä saaduissa Guyanalaisen baccatumin siemenissä, joista olen heittänyt jo yhden pois homehduttuaan täysin. Jännä, että sitä ilmaantuu näin äkkiä lautalle laittamisen jälkeen.

Canario
(http://img600.imageshack.us/img600/2989/dsc07161f.jpg) (http://img600.imageshack.us/i/dsc07161f.jpg/)
Alasleikattu Tepin
(http://img295.imageshack.us/img295/8342/dsc07164.jpg) (http://img295.imageshack.us/i/dsc07164.jpg/)
Uusi bonchi yritys TSMB:n varresta, Nagan kanssa epäonnistuttua.
(http://img560.imageshack.us/img560/8762/dsc07162.jpg) (http://img560.imageshack.us/i/dsc07162.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Chilivaari - marraskuu 09, 2010, 16:54:14 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 09, 2010, 16:14:06 IP... olen heittänyt jo yhden pois homehduttuaan täysin. Jännä, että sitä ilmaantuu näin äkkiä lautalle laittamisen jälkeen.

Hometta olen saanut näkyviin joistakin hyvin kauan oksilla roikkuneista ylikypsistä. Silloin sitä hometta ilmeisesti on ollut jo hedelmässä valmiina. Nämä laitoin tuoreena lautalle, mutta saattaa olla, että kuivatus ei tuhoa hometta, koskapa olen saanut sitä Reimerin siemenissä Amerikan maalta asti.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: CyberDog - marraskuu 09, 2010, 19:31:01 IP
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 09, 2010, 16:54:14 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 09, 2010, 16:14:06 IP... olen heittänyt jo yhden pois homehduttuaan täysin. Jännä, että sitä ilmaantuu näin äkkiä lautalle laittamisen jälkeen.

Hometta olen saanut näkyviin joistakin hyvin kauan oksilla roikkuneista ylikypsistä. Silloin sitä hometta ilmeisesti on ollut jo hedelmässä valmiina. Nämä laitoin tuoreena lautalle, mutta saattaa olla, että kuivatus ei tuhoa hometta, koskapa olen saanut sitä Reimerin siemenissä Amerikan maalta asti.

Kuivaus ei tosiaan tuhoa homeitiöitä. Ja kosteutta jälleen saadessan ne lähtevät kasvamaan nopeasti uudelleen.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 10, 2010, 17:09:27 IP
Homeesta huolimatta, kolme guyanalaisen baccatumin siementä oli itänyt, joten siirsin ne multaan. Toivottavasti home ei ole vienyt niiden elinvoimaa mukanaan.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 10, 2010, 21:10:47 IP
Ja yksi Aji rojon siemen on itänyt.  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 13, 2010, 04:53:17 AP
JEE!!! CAP 214 itänyt!!  :D

Samoin toiset siemenet Aji Rojosta, PI 260460:sta ja Canariosta!
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - marraskuu 13, 2010, 09:05:12 AP
Ihan hyvää vauhtia itävät! Sulla alkaa kohta olla ahdasta. Ite pitäis vielä vähän aikaa malttaa...
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 15, 2010, 05:37:14 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - marraskuu 13, 2010, 09:05:12 AP
Ihan hyvää vauhtia itävät! Sulla alkaa kohta olla ahdasta. Ite pitäis vielä vähän aikaa malttaa...

Hyvin joo itävät! Uusina itäjinä Aji Amarillo ja Canario Peru Cusco.  :)

Ahdasta saattaa tulla, mutta kyllä se on hienoa, kun on sitten keväällä olohuone vihreää täynnä! Ahdistaa nyt jo, kun ei tossa ikkunalaudalla ole kuin muutama hassu talvetettava chili. Red peruvian rocoto kypsytteli muuten viimeiset podinsa. Lanceolatum ja Ulupica, large kypsyttelevät viimeisiään parin podin päivävauhtia.
(http://img213.imageshack.us/img213/6855/dsc07170e.jpg) (http://img213.imageshack.us/i/dsc07170e.jpg/)

Siemeniä on tullut otettua noista talteen ja Lanceolatumin, sekä Ulupican podit pääsivät Jamie Oliverin reseptin innoittamana suolan sekaan.
(http://img207.imageshack.us/img207/3241/dsc07171w.jpg) (http://img207.imageshack.us/i/dsc07171w.jpg/)
Tuoksu oli muuten melko huumaava, kun jauho chilit suolan sekaan blenderissä..
Ja todennäköisesti loputkin Ulupicat ja lancet jauhan suolan sekaan, kun niistä ei muuten syötävää paljoa irtoaisi.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 16, 2010, 01:34:34 AP
Eipä haitannut home Guyanalaisen baccatumin siemeniä!  :)
(http://img602.imageshack.us/img602/3394/dsc07175.jpg) (http://img602.imageshack.us/i/dsc07175.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 16, 2010, 13:31:15 IP
Capsicum Lanceolatum kypsytteli viimeiset marjansa, joten sain leikattua sen nyt bonchiksi.

(http://img602.imageshack.us/img602/8562/dsc07207.jpg) (http://img602.imageshack.us/i/dsc07207.jpg/)
(http://img818.imageshack.us/img818/5230/dsc07209j.jpg) (http://img818.imageshack.us/i/dsc07209j.jpg/)

Helpoksi "ikkunalautarocotoksi" kaavailemani PI 585273 meinaa alkaa kukkimaan!
(http://img255.imageshack.us/img255/7207/dsc07202d.jpg) (http://img255.imageshack.us/i/dsc07202d.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 16, 2010, 22:46:21 IP
Eka Chacoënse itänyt!!  8)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Toni.A - marraskuu 16, 2010, 23:30:39 IP
Siitä ne lähtee pikkuhiljaa. Hienoja kuviakin sulla.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 18, 2010, 04:16:00 AP
Eilen 17.11 iti CAP 1144 ja tänään 18.11 oli itänyt Aribibi Gusano!  :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 18, 2010, 15:59:57 IP
Ja nyt oli "c.parvifolium" itänyt myös, jotenka Tabasco on ainut joka ei ole itänyt.. Itämisnopeus on ollut todella huima tällä toisella kaudella. 1,5 viikossa kaikista lajikkeista on itänyt ainakin yksi siemen, joten parannusta on tapahtunut ekaan kauteen roimasti.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: kuje - marraskuu 18, 2010, 21:00:18 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 18, 2010, 15:59:57 IP
Ja nyt oli "c.parvifolium" itänyt myös, jotenka Tabasco on ainut joka ei ole itänyt.. Itämisnopeus on ollut todella huima tällä toisella kaudella. 1,5 viikossa kaikista lajikkeista on itänyt ainakin yksi siemen, joten parannusta on tapahtunut ekaan kauteen roimasti.

Onko noi itäneet siemenet viime kauden tuotoksia? Se voisi selittää hyvän itämisen?
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 18, 2010, 21:29:18 IP
Lainaus käyttäjältä: kuje - marraskuu 18, 2010, 21:00:18 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 18, 2010, 15:59:57 IP
Ja nyt oli "c.parvifolium" itänyt myös, jotenka Tabasco on ainut joka ei ole itänyt.. Itämisnopeus on ollut todella huima tällä toisella kaudella. 1,5 viikossa kaikista lajikkeista on itänyt ainakin yksi siemen, joten parannusta on tapahtunut ekaan kauteen roimasti.

Onko noi itäneet siemenet viime kauden tuotoksia? Se voisi selittää hyvän itämisen?

En tiedä. Ei ainakaan kaikki, koska olen hankkinut siemeniä niin monesta lähteestä, että osa siemenistä saattaa olla moniakin vuosia vanhoja.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 24, 2010, 00:24:21 AP
Tänään koulin taimia parin desin vetoisiin muovisiin juomamukeihin. Niihin pääsi siis ne parhaimman näköiset valioyksilöt. Muut itäneet jäivät varataimiksi ja osa itäneistä lensi suoraan roskiin.

Varsinaiset lehdet näkyvissä jo monessa taimessa.
(http://img522.imageshack.us/img522/3176/dsc07288j.jpg) (http://img522.imageshack.us/i/dsc07288j.jpg/)
(http://img101.imageshack.us/img101/5567/dsc07289w.jpg) (http://img101.imageshack.us/i/dsc07289w.jpg/)
Tabasco ei ole vieläkään itänyt, joten laitoin jäljellä olleet siemenet multaan. Toivottavasti itäisivät.
(http://img831.imageshack.us/img831/5189/dsc07290l.jpg) (http://img831.imageshack.us/i/dsc07290l.jpg/)

Varataimia on siltä varalta, jos päätaimet kupsahtavat syystä tai toisesta, tai sitten voin antaa niitä sukulaisille ja kavereille.
(http://img140.imageshack.us/img140/8229/dsc07291s.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/dsc07291s.jpg/)
(http://img715.imageshack.us/img715/6234/dsc07292o.jpg) (http://img715.imageshack.us/i/dsc07292o.jpg/)

Lanceolatum bonchi näyttää selvinneen mainiosti karsimisesta!
(http://img268.imageshack.us/img268/7204/dsc07293y.jpg) (http://img268.imageshack.us/i/dsc07293y.jpg/)
Uusia silmuja näkyvissä useita.  :)
(http://img338.imageshack.us/img338/1855/dsc07295jj.jpg) (http://img338.imageshack.us/i/dsc07295jj.jpg/)
(http://img841.imageshack.us/img841/6935/dsc07296t.jpg) (http://img841.imageshack.us/i/dsc07296t.jpg/)
(http://img194.imageshack.us/img194/2392/dsc07297u.jpg) (http://img194.imageshack.us/i/dsc07297u.jpg/)
Ja Pubescens PI 585273 pistokas näyttää viihtyvän eslien alla ikkunalaudalla.
(http://img207.imageshack.us/img207/3887/dsc07299f.jpg) (http://img207.imageshack.us/i/dsc07299f.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 02, 2010, 16:23:18 IP
Jess! Tabasco iti vihdoin! 26 päivää meni itämiseen, eli vähän alta kuukausi. Ei se vielä paljoa ole, mutta muihin idättämiini verratuna hidas.
Taimet kasvaa vauhdilla ja onneksi olin jättänyt varataimia, koska yhtä niistä tarvitsin canario peru cuscon kuoltua. Sen juuret ilmeisesti kärsivät koulinnassa, tai harsosääsken toukat olivat sitä nakertaneet. Nyt uuden taimen kanssa vaikuttaa paremmalta.

Tabasco
(http://img709.imageshack.us/img709/1707/dsc07330x.jpg) (http://img709.imageshack.us/i/dsc07330x.jpg/)

Taimet
(http://img269.imageshack.us/img269/2461/dsc07334p.jpg) (http://img269.imageshack.us/i/dsc07334p.jpg/)

PI585273:n kukka.
(http://img577.imageshack.us/img577/6393/dsc07338.jpg) (http://img577.imageshack.us/i/dsc07338.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 03, 2010, 02:21:01 AP
Nyt se on sitten menoa.. Tilasin meinaan itselleni joululahjan. 400w monimetallivalaisimen ja siihen lisäksi 400w suurpainenatrium polttimon. Jep ja olin tainnut puhua jossain kouvostoliitto miitissä, etten IKINÄ hommaa kotiini sellaista.  ::)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 07, 2010, 16:12:32 IP
Loput chilit laitettu itämään tänään 7.12.2010. Veikkailen heikompaa itämisprosenttia kuin ekassa satsissa, koska noiden joukossa on melko epämääräisen näköisiä siemeniä. Erityisesti nuo chilacan näyttää heikoilta.

(http://img121.imageshack.us/img121/5020/dsc07474q.jpg) (http://img121.imageshack.us/i/dsc07474q.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 10, 2010, 00:54:18 AP
Toisesta satsista eka itänyt: Serrano! Muy bueno amigos.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 11, 2010, 05:22:37 AP
Herranjestas! Kaikki Serranon ja Jalapeno Herkuleksen siemenet ovat itäneet! Lisäksi ekat Goat's weedit ja Aji Pancat ovat itäneet. Loistavaa!!!  8)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 12, 2010, 05:07:43 AP
Mirasol ja Poblano itäneet.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - joulukuu 12, 2010, 08:14:36 AP
Anteeksi pikku OT, mutta ajattelin että sinulla varmaan olisi vähän paikallistietämystä. Eli mistä päin voisi Kausalalainen chilinyyppä tähän aikaan vuodesta löytää pikku pussin turvemultaa ja/tai sopivan eli pienen satsin Lecasoraa? Mielellään kun suosisi paikallisia kauppoja jos vain hintaerot eivät sikamaisiksi nouse.

Mustaa multaa minulla on ja sehän riittäänee yksinkin näihin ekoihin idätysten pikkutaimipurkkeihin. Keskiviikkona laitoin talouspaperilautalle muutamaa sorttia, eilen päivällä pilkisti ensimmäinen hännänpää selvästi (muutamassakin on näkynyt näin amatöörin silmään "yritystä") Tänä aamuna Zavorylla (1/3) selkeästi jo jalantynkää menossa, samoin naapurinsa Short Yellow Tabasco (1/4) on nyt yön aikana pukannut ihan kunnon idun. Lupaavalta näyttää jo Aji Cristal, Aji Amarillo, Habanero Large Brown ja Bolivian Rainbowkin, yksi tai kaksi kustakin. Turbo Pube vielä vähän jarruttelee, vaan eipä tässä kyllä vielä kiire varsinaisesti olisi, valovirityksetkin ovat vielä kesken! ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: bluesman - joulukuu 12, 2010, 09:03:52 AP
 Sullakin näyttää melko meksikolaisvoittoiselta ainakin tämä viimeinen kylvösatsi. Ihan sitten jo käyttövinkki; Guajillo ei tuoreena ole juuri mitenkään ihmeellisen makuinen mutta savustettuna sen upea luumuinen aromi tulee esiin. Guajillochipotlea ens kesänä.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - joulukuu 12, 2010, 11:01:22 AP
Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 12, 2010, 09:03:52 AP
Sullakin näyttää melko meksikolaisvoittoiselta ainakin tämä viimeinen kylvösatsi. Ihan sitten jo käyttövinkki; Guajillo ei tuoreena ole juuri mitenkään ihmeellisen makuinen mutta savustettuna sen upea luumuinen aromi tulee esiin. Guajillochipotlea ens kesänä.

Täysin samaa mieltä. Silloin Kouvostomiitissä tuota tuoretta Guajilloa maisteltiinkin ja todettiin sen olevan harvinaisen mauton tapaus. Lopun sadon tuosta Guajillosta tunkaisin vailla parempaa ideaa kylmäsavustukseen. On muuten hyvää tavaraa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 12, 2010, 21:40:11 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - joulukuu 12, 2010, 08:14:36 AP
Anteeksi pikku OT, mutta ajattelin että sinulla varmaan olisi vähän paikallistietämystä. Eli mistä päin voisi Kausalalainen chilinyyppä tähän aikaan vuodesta löytää pikku pussin turvemultaa ja/tai sopivan eli pienen satsin Lecasoraa? Mielellään kun suosisi paikallisia kauppoja jos vain hintaerot eivät sikamaisiksi nouse.

Mustaa multaa minulla on ja sehän riittäänee yksinkin näihin ekoihin idätysten pikkutaimipurkkeihin. Keskiviikkona laitoin talouspaperilautalle muutamaa sorttia, eilen päivällä pilkisti ensimmäinen hännänpää selvästi (muutamassakin on näkynyt näin amatöörin silmään "yritystä") Tänä aamuna Zavorylla (1/3) selkeästi jo jalantynkää menossa, samoin naapurinsa Short Yellow Tabasco (1/4) on nyt yön aikana pukannut ihan kunnon idun. Lupaavalta näyttää jo Aji Cristal, Aji Amarillo, Habanero Large Brown ja Bolivian Rainbowkin, yksi tai kaksi kustakin. Turbo Pube vielä vähän jarruttelee, vaan eipä tässä kyllä vielä kiire varsinaisesti olisi, valovirityksetkin ovat vielä kesken! ;)

Kyllä mä varmaan entisenä Iittiläisenä katsastaisin ekana Agrimarketin ja Halpa Hartikaisen, vai mikä se oli. Samoin Sääskjärvellä sijaitseva BRK saattaa myydä jotain multaa ja soraa. Mutta Kouvolan Prismasta saa ainakin ympäri vuoden noita pikkupusseja multaa ja ruukkusoraa. Samoin Kouvolan ja Kuusaan Robbareista. Itse olen suosinut noista pikkupusseista 5-15L, jotain kesto- tai kukkamultaa.

Laitahan sitten päiväkirja pystyyn ja teretulemast miitteihin, kun täällä kaakon puolella asut. Onnea kasvatuksiin!  :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 12, 2010, 21:47:59 IP
Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 12, 2010, 09:03:52 AP
Sullakin näyttää melko meksikolaisvoittoiselta ainakin tämä viimeinen kylvösatsi. Ihan sitten jo käyttövinkki; Guajillo ei tuoreena ole juuri mitenkään ihmeellisen makuinen mutta savustettuna sen upea luumuinen aromi tulee esiin. Guajillochipotlea ens kesänä.

Laitetaan vinkki korvan taakse. Tarkoittaa siis sitä, että joko joutuu hommaamaan häädön kerrostalosta, kun savustaa parvekkeella chilejä. Tai hoidattaa homman jollain, jo asianmukaiset välineet omaavalla. Tai rakentaa talon, jonka pihalla sitten kivasti savustelee.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - joulukuu 12, 2010, 23:33:00 IP
Kiitoksia vaan. Kylän Agrimarketin olin nimenomaan jo kiertänyt, siellä ei perstana ollut kuin jotain kukkien tuholaistorjunta- ja ravinnepulloja, ei edes mitään taimiruukkuja tai idätysbokseja vaan pelkkää sisustuskamaa. Pihan toisella puolellahan on se Multasormen puoli, mutta siellä on vaan vanerit ikkunoissa... Prismasta ostin 4L mustamultapussukan, se kyllä riittää noille pikkutaimivaiheeseen ja varmaan parille nopeimmalle seuraavaankin ruukkuun.

Kaipa tässä tulee jotain stooria laitettua jahka taudin jäljiltä saan työt ojennukseen. Pienen yrittäjän ei paljon ole varaa saikkuilla. Tänään kävin vaimon serkkua tervehtimässä, samalla sain miekkosen avustuksella ESLin rungon johdotuksen asianmukaiseen kuosiin. Onneksi on sillä puolella sukua muutamakin käsistään kätevä niin systeemit saa toteutettua kunnolla, omat taidot kun eivät rakentelupuolella kovinkaan pitkälle riitä. ::)

Toivottavasti sentään saan kasvatushommat toimimaan, hätäisimmän Short Yellow Tabascon (C. annuum eli ei mikään oikea tabasco tietenkään) laitoin jo jugurttipurkkiin, vaikkei häntä vielä mikään valtavan pitkä ollutkaan. Fassen bonuslajikehen se taisi olla kyllä eli ei mikään iso prioriteetti. Kiva tietty jos toimii, pääseepähän maistamaan sitäkin.

Se piti vielä lisätä, että asian noustua esiin löytyi anoppilasta lecasoraa parikin isoa säkkiä, eli sekin puoli on kunnossa sitten. :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: CyberDog - joulukuu 13, 2010, 01:58:13 AP
Tosta mustasta mullasta on raportoitu että saattaa jotkut erät olla huonoja sen suhteen että ovat liian vahvoja ravinteiltaan ja pakkautuvat tiukkaan... Hiekkaa jos vaikka jostain saisit sekaan niin olis hyvä.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - joulukuu 13, 2010, 13:00:14 IP
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - joulukuu 13, 2010, 01:58:13 AP
Tosta mustasta mullasta on raportoitu että saattaa jotkut erät olla huonoja sen suhteen että ovat liian vahvoja ravinteiltaan ja pakkautuvat tiukkaan... Hiekkaa jos vaikka jostain saisit sekaan niin olis hyvä.

Juu, aikomus on viimeistään isompiin purkkeihin sekoitaa hiekkaa tai turvetta tai jotain (sekä lecasoraa), kun massaa on enemmän ja kovemmin jo omalla painollaan pakkautuu. Luulenpa että tällä hetkellä suurin ongelma on lämpötila, ei tahdo löytyä sellaista paikkaa koko kämpästä missä olisi edes suht tasaisesti yli 25 astetta - ja hiljaista on ollut iturintamalla. Illan tullen olkkarissa melkein patterin päälläkin putoaa 23:een, itse patterin hohkaa kuitenkin 40-asteisena eli ei siihenkään ihan kiinni viitsi laittaa. Jääkaapin yläpuolinen pikkukaappi jää sekin alle 25 asteen. Keskilämpötila kämpässä pyörii kuitenkin 21-22 hujakoilla.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: CyberDog - joulukuu 13, 2010, 14:49:03 IP
Ei noi lämpötilat vielä ongelmallisia ole. Voi vaan kestää vähän pidempään.

Ongelmallisinta toi mustamulta voi olla nimenomaan pienokaisille. Lecasora jos on varsinkin sitä raksakamaa niin kannattaa huuhdella erittäin hyvin. Muuten nostaa emäksisyyttä aika reilusti mullassakin.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - joulukuu 13, 2010, 15:09:57 IP
Kiitos CyberDog, jatkan noita omia lätinöitäni nyt täällä (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8794.msg126931#new).
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 14, 2010, 13:25:26 IP
Valtaosan itäneistä chileistä olen siirtänyt multaan. Chilaca ja Cumari O Passarinho ovat vielä itämättä.

(http://img254.imageshack.us/img254/4696/dsc07505t.jpg) (http://img254.imageshack.us/i/dsc07505t.jpg/)
(http://img192.imageshack.us/img192/8779/dsc07482t.jpg) (http://img192.imageshack.us/i/dsc07482t.jpg/)
(http://img340.imageshack.us/img340/9286/dsc07483d.jpg) (http://img340.imageshack.us/i/dsc07483d.jpg/)

Tabascon kanssa on ongelmia. Kahdesta itäneestä siemenestä vain toinen on jaksanut nostaa kypäräänsä mullasta. Mutta siitä eteenpäin ei juuri muuta ole tapahtunutkaan..  :(
Olen melko varma siitä, että ongelmien takana ovat harsosääskien toukat, joita on näkynyt mullassa sen desinfioimisesta huolimatta. Muutenkin sen siemenet ovat tähän asti olleet heikkolaatuisia.

Lanceolatum bonchi taasen voi oikein hyvin. Pitäisi vaan jaksaa ostaa jotain jäykkää lankaa, jotta pystyisi ohjailemaan noita oksia paremmin.
(http://img109.imageshack.us/img109/140/dsc07498j.jpg) (http://img109.imageshack.us/i/dsc07498j.jpg/)
Juuria tuli trimmailtua eilen.
(http://img690.imageshack.us/img690/6362/dsc07500r.jpg) (http://img690.imageshack.us/i/dsc07500r.jpg/)
Noi juuret ovat mielestäni kivoja.  :)
(http://img683.imageshack.us/img683/1630/dsc07501j.jpg) (http://img683.imageshack.us/i/dsc07501j.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Azukki - joulukuu 14, 2010, 14:27:42 IP
On kyllä nätti bonchi :)
Otsikko: Chilisuklaatryffeleitä
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 14, 2010, 23:38:15 IP
Jos muut niin miekin! Tein suklaatryffeleitä.

Aineksia meni:
200g tummaa suklaata(käytin 100g pirkka tummaa luomusuklaata ja 100g fazerin premium 70%)
2dl kuohukermaa
1dl tomusokeria
0,5tl bourbon vaniljaa
0,5tl chilijauhetta (käytin jotain bacca-chinense mixiä)

Kattilassa kiehautetaan kerma, tomusokeri, vanilja ja chilijauhe. Pois levyltä ja viskataan suklaa paloina sekaan. Sekoitetaan tasaiseksi.
Kipataan sopivan kokoiseen vuokaan ja jäähdytetään. Itse vein parvekkeelle 10min. Sitten lusikalla tai muulla sopivalla muotoillaan halutuiksi tryffeleiksi ja tomutetaan kaakaojauheella.

(http://img262.imageshack.us/img262/4828/dsc07508t.jpg) (http://img262.imageshack.us/i/dsc07508t.jpg/)
Itsellä kävi niin hassusti, että kaakaojauhe loppui kesken, mutta neuvokkaana miehenä korvasin kaakaon habanerojauhe+kaneli+ruokosokeri yhdistelmällä. Ei hassumpaa..  ;D
Muokattu versio siis tuossa vasemmalla..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: MasaT - joulukuu 15, 2010, 07:29:36 AP
Herkullisen näköisiä tryffeleitä! Itse olin ajatellut tehdä myös näitä samalla systeemillä ja nimenomaan kaakaojauheella päällystettynä.
Yllätys oli, ettei näissä suinkaan ole ainesosana tryffelisientä. Fazerin tryffelissä näyttää olevan appelsiiniöljyä seassa sekä vaniljaa myös.
Pitänee käydä tänään katselemassa kauppojen hyllyjä, mitä sieltä löytyy. Huomenna on polven tähystysleikkaus ja jos edes nämä tryffelit vielä sais aikaiseksi ennen joulua, kun tuo liikkuminen voi olla hieman hankalaa.
Kasvatuksetkin näyttää lähteneen hyvin käyntiin! Itsellä on tuo lance intoutunut taas uuteen kasvuun. Latvoin juuri vähän. Kukkii ja yksi marjakin näyttää taas ilmestyneen. :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: jewe - joulukuu 15, 2010, 11:19:31 AP
Hyvän tuntuinen ohje, pitänee itsekin kokeilla kun vauhtiin on päässyt. :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Kaltsu - joulukuu 15, 2010, 11:25:33 AP
LainaaChilaca ja Cumari O Passarinho ovat vielä itämättä.

Ei taida Cumari olla mikään nopein itäjä. Itsellänikin ollut itämässä 8.11 asti eikä vielä näy elonmerkkejä. Hiljaa hyvä tulee...
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 15, 2010, 15:11:02 IP
Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 15, 2010, 11:19:31 AP
Hyvän tuntuinen ohje, pitänee itsekin kokeilla kun vauhtiin on päässyt. :D

Tryffelit sulaa suuhun ja niillä saa tyydyttettyä suklaan himon tehokkaasti. Habajauhe-seoksella kuorrutetut ovat mukavan tulisia, muttei liian..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 15, 2010, 15:13:59 IP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - joulukuu 15, 2010, 11:25:33 AP
LainaaChilaca ja Cumari O Passarinho ovat vielä itämättä.

Ei taida Cumari olla mikään nopein itäjä. Itsellänikin ollut itämässä 8.11 asti eikä vielä näy elonmerkkejä. Hiljaa hyvä tulee...

Jep, eihän tässä mikään kiire ole. Kunhan heti saisi vaan kiloittain podeja pöytään ja muut kateellisiksi..  8)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 15, 2010, 15:18:03 IP
Lainaus käyttäjältä: MasaT - joulukuu 15, 2010, 07:29:36 AP
Herkullisen näköisiä tryffeleitä! Itse olin ajatellut tehdä myös näitä samalla systeemillä ja nimenomaan kaakaojauheella päällystettynä.
Yllätys oli, ettei näissä suinkaan ole ainesosana tryffelisientä. Fazerin tryffelissä näyttää olevan appelsiiniöljyä seassa sekä vaniljaa myös.
Pitänee käydä tänään katselemassa kauppojen hyllyjä, mitä sieltä löytyy. Huomenna on polven tähystysleikkaus ja jos edes nämä tryffelit vielä sais aikaiseksi ennen joulua, kun tuo liikkuminen voi olla hieman hankalaa.
Kasvatuksetkin näyttää lähteneen hyvin käyntiin! Itsellä on tuo lance intoutunut taas uuteen kasvuun. Latvoin juuri vähän. Kukkii ja yksi marjakin näyttää taas ilmestyneen. :)

Samaa mietin itsekin joskus vuosia sitten, kun ostin jostain käsintehtyjä tryffeleitä.. Eihän niissä mitään sientä ole, tai jos olisi, niin saattaisi kilohinta olla kohdillaan.

Ihan hyvässä tilassa kasvatukset menossa. Lance on kyllä mielettömän elinvoimainen! Vielä kuukausi sitten se oli karsimisen jälkeen pelkkä karahka. Nyt vihertää niin mahdottomasti.  :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - joulukuu 15, 2010, 19:25:46 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - joulukuu 15, 2010, 15:18:03 IP
Lance on kyllä mielettömän elinvoimainen! Vielä kuukausi sitten se oli karsimisen jälkeen pelkkä karahka. Nyt vihertää niin mahdottomasti.  :)

C.lanceolatum on kyllä sitkeä pirulainen. Tuon omani aikanaan vesiviljelyssä kasvatin. Kun ämpärihydro alkoi olla ahdas, heitin lancen suurinpiirtein alakautta roikulla uuteen ruukkuun. Se ei edes näyttänyt pitävän mitään välikautta vaan jatkoi kasvua, niinkuin olisi ollut mullassa aina. Kirvoja se ei tunnu kiinnostavan lähes ollenkaan. Ja mokoma rehu pärjää vielä melko mitättömällä valollakin.

Vielä kun se olisi hedelmiltään maukas ja ruokaisa, mutta kaikkea ei voi saada...  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Revenant - joulukuu 15, 2010, 20:27:33 IP
Voin aika varmana todeta, että sait idean tryffeleihin viime viikonloppuna telkkarista, olisiko ollu Jamie Oliverin joku joulu spesiaali! Tosin, eihän nekään mitään ole ilman chiliä!  :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 16, 2010, 00:38:05 AP
Lainaus käyttäjältä: Revenant - joulukuu 15, 2010, 20:27:33 IP
Voin aika varmana todeta, että sait idean tryffeleihin viime viikonloppuna telkkarista, olisiko ollu Jamie Oliverin joku joulu spesiaali! Tosin, eihän nekään mitään ole ilman chiliä!  :D

Itseasiassa en. Ostin viini, ruoka ja hyvä elämä messuilta käsintehtyjä tryffeleitä, siitä lähtien niitä oli tehnyt lisää mieli. Mutta vasta toissapäivänä käydessäni kaupassa satuin silmäilemään fazerin premiumsuklaan pakkausta, josta ohjeen bongasin. Ja sitä tietenkin modasin mieleiseksi..  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 16, 2010, 00:41:46 AP
Cumari O Passarinho iti!! 9 päivää meni, joten ei hullummin sekään.  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Kaltsu - joulukuu 16, 2010, 08:46:26 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - joulukuu 16, 2010, 00:41:46 AP
Cumari O Passarinho iti!! 9 päivää meni, joten ei hullummin sekään.  ;D

Älä nyt! Itsellä ollut kohta 5 viikkoa itämässä. Onko siemenet Fataliilta? Taidan laittaa uudet siemenet itämään.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 16, 2010, 13:24:11 IP
^Fasseltapa hyvinkin. Sattu vissiin hyvä säkä noiden kanssa, kun niin nopeasti iti..  :) Hyvä paikka idättää tuo ikkunalauta patterin päällä. Lämmöt siinä pysynyt jossain 22-30 asteen paikkeilla.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 21, 2010, 00:30:59 AP
Tabascon taimi ei jaksanut enää, vaan nukkui pois..  :( Mutta enempää surematta laitoin uuden frutescensin itämään.  :)

Columbian Golden Frutescens PI 257083.
(http://img214.imageshack.us/img214/29/dsc07511at.jpg) (http://img214.imageshack.us/i/dsc07511at.jpg/)

Tapiksi karsittu Ulupicani näyttää vihdoin hentoja elonmerkkejä!
(http://img87.imageshack.us/img87/7190/dsc07515r.jpg) (http://img87.imageshack.us/i/dsc07515r.jpg/)

Sitten todella uhkarohkeita projekteja!! *huomio* (seuraavat kuvat saattavat aiheuttaa suurta kateutta ja järkytystä katsojissa)

Vesiviljelyä!!!
0,5dl verkkoruukussa kaksi Malaguetan taimea!!! Lannoitteena: Puutarhan Kesä.
(http://img101.imageshack.us/img101/9593/dsc07514e.jpg) (http://img101.imageshack.us/i/dsc07514e.jpg/)

Ja sitten.

CHILIMETSÄ(patentti hakusessa)
(http://img64.imageshack.us/img64/8176/dsc07513u.jpg) (http://img64.imageshack.us/i/dsc07513u.jpg/)
Only strongest survive!!  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: jeQQ - joulukuu 21, 2010, 00:37:03 AP
Muista pillillä puhalella tota pikkuruukun vettä niin ei mene ihan heti pilalle! ;)

Chilimetsästä tulee mieleen oma viime kesän kokeilu, jossa puristin pieneen multapurkkiin pari bolivian rainbow:n podia ja sieltähän sirkkataimet kasvoi kuin rairuoho :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 21, 2010, 00:43:26 AP
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - joulukuu 21, 2010, 00:37:03 AP
Muista pillillä puhalella tota pikkuruukun vettä niin ei mene ihan heti pilalle! ;)

Chilimetsästä tulee mieleen oma viime kesän kokeilu, jossa puristin pieneen multapurkkiin pari bolivian rainbow:n podia ja sieltähän sirkkataimet kasvoi kuin rairuoho :D

Tuota pikkuruukkua kun pitää lähellä patteria, niin ei taida vesi siinä kestää kuin viikon, jonka jälkeen saa lisätä sitä. Kaiken takanahan on se, kun ei noita itäneitä taimia raaskisi heittää menemään, vaan pitää jotain muuta keksiä niiden päänmenoksi..  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 23, 2010, 01:43:20 AP
Ei idä chilacat ei..  :( Noiden siementen kuntoa veikkailinkin huonoksi itämään laittaessani ja aavistukset näyttäisivät osuvan oikeaan. Cumari O Passarinhostakin on vain 1 siemen 8:sta itänyt. Kunpa vain itänyt siemen jaksaisi kasvaa, sillä sirkkalehtiä se ei ole vielä saanut auki. Näin toisella kaudella alan pikkuhiljaa ymmärtää siementen puhtauden ja laadun tärkeyden..

Btw. Olisikohan jollain Tabascon siemeniä ylimääräisenä, jos vaikka koittaisin sitä uudelleen?
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 28, 2010, 15:45:05 IP
Ei tämä toinen kausi ole lähtenyt niin hyvin käyntiin, kuin olisin toivonut.. Ensimmäisen idätys erän taimet ovat jämähtäneet kasvussa paikalleen, ja syyn tähän olin arvannut jo jonkun aikaa sitten, mutten ollut asialle vielä tehnyt mitään. Odottelin josko taimet lähtisivät kasvuun, mutta nyt odottelu sai riittää.

Syynä kitukasvuun oli aloittelijan virhe nro.1: LIIKAKASTELU. Lisäksi ongelma nro.2 oli: HARSOSÄÄSKEN TOUKAT. Joten..
Vaihdoin kaikkien päätaimien villeihin, baccoihin ja pubescenseihin mullat ja lisäsin kaikkiin ruukkuihin reilun kerroksen ruukkusoraa. Kaikkia taimia olin liikakastellut ja muutamaa tainta lukuunottamatta, harsosääsken toukkia löytyi mullan seasta. Liikakastelua ihmettelin miten olin ollut niin huolimaton, että niin oli päässyt käymään. Kun en ensimmäisellä kaudella onnistunut liikakastelemaan tuon kokoisia taimia.

Toukkia en taas ihmettele, kun minulla ei ollut multiin siirto vaiheessa ruukkusoraa kotona, jota olisin laittanut katteeksi taimille. Ja kyllähän ne harsosääsket osaa desinfioituun multaan munia, jos vain tilaisuuden saavat. Ei siitä mullan putsauksesta hyötyä ole, jos ei varmista sen puhtaana pysymistä jatkossa. Osa taimista olisi varmasti selvinnyt ilman mullan vaihtoa, koska baccat ja pubet olivat kasvattaneet hyvät juuret. Ainoastaan niiden juuria oli toukat ylempää nakertaneet. Eniten kärsinyt oli ehdottomasti c.chacoense, jossa juuria ei ollut paljoa jäljellä. Toivottavasti taimet tokenevat tuosta kaikesta stressistä..

(http://img140.imageshack.us/img140/2739/dsc07529c.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/dsc07529c.jpg/)
Huomaa liikastelusta johtuvaa lehtien kellastumista ja lerpahtamista..
(http://img560.imageshack.us/img560/7366/dsc07521.jpg) (http://img560.imageshack.us/i/dsc07521.jpg/)
Kyllä näistä vielä pelit tulee(toivottavasti).

Annuumit taas ovat todella elinvoimaisia! Ja saavat kiinni kuukautta ennen istutetut heittämällä.
(http://img195.imageshack.us/img195/4615/dsc07525y.jpg) (http://img195.imageshack.us/i/dsc07525y.jpg/)

Cumari O Passarinho pitää kiinni kypärästään. Olen sitä suihkutellut vedellä ja toivottavasti irtoaa.
(http://img827.imageshack.us/img827/5283/dsc07527g.jpg) (http://img827.imageshack.us/i/dsc07527g.jpg/)

Ulupica, large.  :)
(http://img692.imageshack.us/img692/3664/dsc07528n.jpg) (http://img692.imageshack.us/i/dsc07528n.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Chilivaari - joulukuu 28, 2010, 16:21:22 IP
Tuohon nyt olisi paljonkin sanomista, mutta otanpa muutaman mieleen juolahtaneen asian:

- Kate saattaa hämätä ja et huomaa, että multa on vielä märkää. Se myös pitää kosteuden pidempään. En käyttäisi katetta noin pienillä.
- Kate saattaa houkutella kasveja pitämään juuriaan pinnassa, kun sielläkin on kosteaa. Samaa tapahtuu, jos mullassa on ns. kastelurakeita. Jos pintamulta saa kuivua, juuret menevät syvälle.
- Harsosääsket tuhoavat vain pienet juuret pinnasta tai pari senttiä syvältä. Yleensä chilit ehtivät kasvattamaan juuret pohjalle asti ennen kuin sääsket saavat toukkia aikaiseksi desinfioituun multaan.
- Cumarin sirkkalehtiä kuitenkin näkyy, joten se ei ole menetetty. Taimi kasvaa sieltä välistä vaikka väkisin. Minä laitan tuollaisissa tapauksissa pienen muovipussin tai lasin taimen päälle, jolloin ilma sen ympärillä tulee hyvin kosteaksi.

Ja muillekin muistutukseksi: Tuon kokoiset taimet pärjäävät 4 viikkoa kastelematta, jos kerran on kastellut kunnolla: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - joulukuu 28, 2010, 21:42:36 IP
Minulla ovat kuin ihmeen kaupalla pysyneet ensimmäisetkin sirkkataimet suht terveen näköisinä, tänään juuri huomasin yhden olevan hieman kalvakka, etenkin Turbo Pubet taitavat olla vähän turhan märässä tällä hetkellä. Pitänee vähän järjestää purkkeja taas uusiksi vedentarpeen mukaan. Ja hoitaa valaisimelle ripustus viimeinkin kuntoon.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 29, 2010, 13:57:50 IP
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 28, 2010, 16:21:22 IP
Tuohon nyt olisi paljonkin sanomista, mutta otanpa muutaman mieleen juolahtaneen asian:

- Kate saattaa hämätä ja et huomaa, että multa on vielä märkää. Se myös pitää kosteuden pidempään. En käyttäisi katetta noin pienillä.
- Kate saattaa houkutella kasveja pitämään juuriaan pinnassa, kun sielläkin on kosteaa. Samaa tapahtuu, jos mullassa on ns. kastelurakeita. Jos pintamulta saa kuivua, juuret menevät syvälle.
- Harsosääsket tuhoavat vain pienet juuret pinnasta tai pari senttiä syvältä. Yleensä chilit ehtivät kasvattamaan juuret pohjalle asti ennen kuin sääsket saavat toukkia aikaiseksi desinfioituun multaan.
- Cumarin sirkkalehtiä kuitenkin näkyy, joten se ei ole menetetty. Taimi kasvaa sieltä välistä vaikka väkisin. Minä laitan tuollaisissa tapauksissa pienen muovipussin tai lasin taimen päälle, jolloin ilma sen ympärillä tulee hyvin kosteaksi.

Ja muillekin muistutukseksi: Tuon kokoiset taimet pärjäävät 4 viikkoa kastelematta, jos kerran on kastellut kunnolla: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968


No nythän istutin taimet taas syvälle tuon juomalasin pohjille asti, joten juuret ovat jo syvällä. Huomasin kuitenkin multaa vaihtaessa, että toukkia oli niin pintamullassa, kuin myös 4-5cm syvyydessä kipon pohjalla, joten eiköhän ne ole niitä juuria sielläkin syöneet. Suurempi tuho taisi kuitenkin tulla tuosta liikastelusta, mutta täytyy olla sen kanssa tarkkana jatkossa. Katetta tulen varmaan käyttämään jatkossakin..

Mulla on toi cumari pienoiskasvihuoneessa, jonne olen suihkutellut vettä päivittäin pitääkseni kosteuden korkealla. Sillä vain tuntuu kestävän tuossa kypärän luovuttamisessa muita pidempään.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Chilivaari - joulukuu 29, 2010, 15:32:10 IP
Eli tieto, että viihtyvät vain pinnassa, onkin epätietoa.
Voisiko tuolla olla valon kanssa tekemistä? Sinullahan oli valoa läpäiseviä astioita.

Vai pilkistikö pohjan rei'istä multaa? Joissakin ruukuissa olen havainnut harsosääskien parveilevan myös ruukun pohjalla, jos siellä on multaa näkyvissä. Käyttämissäni ruukuissa aukot pohjalla jatkuvat hiukan myös sivuseinälle. Juuri nyt ei harsosääskiä näy kämpässä, mutta kyllä niitä yleensä ilmestyy, vaikkapa marketista tuodun ruukkusalaatin mukana.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 29, 2010, 15:49:13 IP
Tuosta valosta en sitten tiedä, mutta jo viime kaudella huomasin sen, että harsosääsket pesivät altakasteluruukkujen vesisäiliössä. Tai ainakin niitä lenteli sieltä pois. Muistaakseni joku muukin oli huomannut saman ilmiön. Myös tässä linkissä veikkaillaan toukkien viihtyvän syvemmällä.

(http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=565.msg3722#msg3722%5B/url)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 29, 2010, 19:03:34 IP
Tänään laitettu uudet chilacat itämään.  :D
Otsikko: Hän sanoi: Tulkoon valo!
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 03, 2011, 23:22:42 IP
Ja valo tuli.

(http://img12.imageshack.us/img12/9059/dsc07532d.jpg) (http://img12.imageshack.us/i/dsc07532d.jpg/)

Ja hallitus jyrähti..  ::)

(http://img29.imageshack.us/img29/305/dsc07531z.jpg) (http://img29.imageshack.us/i/dsc07531z.jpg/)
(http://img522.imageshack.us/img522/9305/dsc07533.jpg) (http://img522.imageshack.us/i/dsc07533.jpg/)
Siinä se lepää. 400 wattinen monimetallivalaisin, philips master hpi-t polttimolla.
On muuten eroa valon määrässä, entisiin esleihin verrattuna.. Nyt sitä on. Sanotaanko
riittävästi. Ja mukavasti tuottaa lämpöäkin. Ei tarvi sohvalla enää pitää vilttiä päällä.
Patteriakin voi laittaa pienemmälle.

Katsotaans nyt kuinka lähtee kasvit kasvamaan tuolla. Annan valoa ensiksi 8h ja
etäisyyttä ensimmäisiin taimiin on noin metri. Onkohan se tarpeeksi kaukana, vai
nostanko ylöspäin vielä?

Ja jotta menisi todella HC-meiningiksi, niin lanceolatum bonchikin piti ketjuttaa! Brutaalia, mutta toimivaa..  8)
(http://img406.imageshack.us/img406/7457/dsc07534.jpg) (http://img406.imageshack.us/i/dsc07534.jpg/)

Hätäisimmät taimet pääsivät jo maitopurkkiin. Ripautin purkin pohjalle ruokalusikallisen pollen parasta. Ottiatuota kuin käy..
(http://img443.imageshack.us/img443/5301/dsc07536w.jpg) (http://img443.imageshack.us/i/dsc07536w.jpg/)

Ja lopuksi muistiin, että Columbian Golden Frutescens jonka laitoin Tabascon tilalle, iti vihdoin! Tai eihän siinä mennyt kuin 13 päivää! :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 04, 2011, 23:31:06 IP
Piti testata myös ostamani natikkapoltin ja hyvin näyttää toimivan. Ostin tuon lähinnä tulevaisuutta ajatellen, että ei tarvi erikseen lähteä hommailemaan sitä. Tuon natikan valossa en tahtoisi kyllä asua, ero monimetalliin on huima..

(http://img411.imageshack.us/img411/1797/dsc07538ia.jpg) (http://img411.imageshack.us/i/dsc07538ia.jpg/)

(http://img703.imageshack.us/img703/6664/dsc07539.jpg) (http://img703.imageshack.us/i/dsc07539.jpg/)

Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 11, 2011, 14:52:15 IP
Kasvaahan ne chilit, vaikka 14 päivää sitten vähän stressailin asiasta. Ei ole ainakaan liian lähellä tuo monimetalli ollut, koska kasvit eivät ole ottaneet itseensä lisääntyneestä valosta.
Erityisesti baccat ja pubet ovat lisänneet kasvuvauhtia!
(http://img87.imageshack.us/img87/3144/dsc07580j.jpg) (http://img87.imageshack.us/i/dsc07580j.jpg/)

Serrano ja Goat's weed ovat vielä varsin karvattomia.. Kehittyykö niille se "karvoitus" vasta teini-iässä?
(http://img3.imageshack.us/img3/3977/dsc07582y.jpg) (http://img3.imageshack.us/i/dsc07582y.jpg/)

CoP pitää edelleen kypärästään kiinni.. Jatketaan suihkuttelua.
(http://img801.imageshack.us/img801/355/dsc07584v.jpg) (http://img801.imageshack.us/i/dsc07584v.jpg/)

Aribibi Gusanon päätaimi menehtyi tuntemattomaan syyhyn, mutta onneksi varataimi on olemassa..
(http://img52.imageshack.us/img52/6328/dsc07585j.jpg) (http://img52.imageshack.us/i/dsc07585j.jpg/)

PI 585273 rocoto pistokkaani päätti sitten tehdä muutaman podin! Maaliskuussa sitten pitäisi päästä maistelemaan tuoretta rocotoa.  8)
Kasvi on n.20cm leveä, mutta ei näytä haittaavan..
(http://img835.imageshack.us/img835/1614/dsc07583yn.jpg) (http://img835.imageshack.us/i/dsc07583yn.jpg/)

Monimetallilamppu paahtaa nyt 9h päivässä, viime viikon 8h sijaan.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: jewe - tammikuu 11, 2011, 15:46:51 IP
Kommeet noi nimikyltit, kun joskus saisi itsekin aikaiseksi väsätä noita. Hallituksen mielestä vaan aikaa kuluu jo muutenkin ihan liikaa ruudun ääressä. :D

Voisko tuota lamppua vielä laskea lähemmäs taimia, tai mikä minä olen sanomaan kun itselläni on vaan 150 wattinen lyhty, tosin sekin on kohta jo kymmenen sentin päässä isoimmista kasveista eli pitää ryhtyä toimenpiteisiin pikapuoliin.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 11, 2011, 20:58:50 IP
Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 11, 2011, 15:46:51 IP
Kommeet noi nimikyltit, kun joskus saisi itsekin aikaiseksi väsätä noita. Hallituksen mielestä vaan aikaa kuluu jo muutenkin ihan liikaa ruudun ääressä. :D

Voisko tuota lamppua vielä laskea lähemmäs taimia, tai mikä minä olen sanomaan kun itselläni on vaan 150 wattinen lyhty, tosin sekin on kohta jo kymmenen sentin päässä isoimmista kasveista eli pitää ryhtyä toimenpiteisiin pikapuoliin.

Joo kyllä noista nimistä nyt paremmin selvää saa kuin viime kaudella. Silloin oli jotain epämääräisiä teippitussivirityksiä, joten jos nää vähän paremmat olisi. Täytyy alkaa pikkuhiljaa hivuttamaan alaspäin tuota lamppua, kun kasvit näyttävät hyvin kestävän sitä. Tulipahan oltua ainakin tarpeeksi varovainen.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: jewe - tammikuu 11, 2011, 22:56:21 IP
Taisi mulla muuten viime vuonna pari tomaattiakin kasvaa melkein tulikuumaan natikkaan kiinni ennenkuin huomasin, muistaakseni mitään vaurioita ei tullut kunhan ei koskettanut lamppuun.

Eihän niitä silti kannata liian lähelle lamppua lykätä jos kuitenkin käy huonosti.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 14, 2011, 14:31:23 IP
Chilaca on itänyt!  :D

(http://img140.imageshack.us/img140/4659/dsc07599e.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/dsc07599e.jpg/)

Nyt on kaikki haluamani lajikkeet Tabascoa lukuunottamatta itäneet ja taimivaiheessa. Yksi lajike on kuitenkin matkalla käsittääkseni Hollannista ja se on Mini Mini villichilifoorumin kisaa varten. Se laitetaan sitten itämään 1.2.2010, eli milloin tuo kilpailu alkaa! Uusia lajikkeita tälle toiselle kaudelle tulee siis 24kpl.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - tammikuu 14, 2011, 14:59:42 IP
Se on aina kiva kun hommat toimii. Ite käytin about puoli työpäivää pajan kasvatusten valmisteluun tänään, kun Chilivaarilta saaduista siemenistä ensimmäiset oli nyt itäneet. Biquinhot näyttää itävän 2/3 kun yksi meni homeisena poistoon alkuviikosta, yhden laitoin aamulla multaan ja toinenkin näyttää puskevan kuorestaan esiin ihan kohta. Habanero ja Rocotot hidastelevat aina vaan. :-\ Kun nyt sentään nuo nousisivat mullasta sitten kans...

Onneksi noita tärkeimpiä on vielä varalla saman verran kuin nyt on lautalla, eli toivoa on vielä saada muitakin rocotoja kuin Turbo Pube. Ja orggis habanero, sitä pitää yrittää myös uudestaan jos ei noista lähde. :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 15, 2011, 05:07:35 AP
InkRose multa saattaisit saada keväämmällä jonkun rocoton/canarion taimen, tai vaikka pistokkaan. Jos siis tuntuu, että omat idätykset menee mönkään taikka haluut muuten vaan lisää kasveja..  :) Tällä hetkellä kasvaa tosiaan Canario, Canario Peru Cusco ja PI 585273 rocoto. Noista on noita Canarioita kasvamassa useampi taimi ja PI 585273 on pistokkaasta lisäännytetty.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - tammikuu 15, 2011, 10:33:37 AP
Eipä tässä vielä hätä ole, mutta kiitos. :) Itse asiassa juuri äsken kun tänne pajalle pääsin ja sain idätyslautan silmien alle, niin siellähän kurkki se toinen Biquinho sekä yksi Rocoto Peru Cusco. Kyllä se vielä tästä. ;D Sinänsä ihan hyväkin kyllä että vähän hidastelevat kun täällä pajalla on valaistus vähän vielä heikko. Sirkkataimille on nyt 30W ESLi ja parin viikon päästä saan sitten Legoinsinööriltä pari 50W ESLiä. Samalla kertaa taidan käydä ikeasta hakemassa pari niitä rimpuloita pöytälamppuja kun mokomat on 60W asti luokiteltu ja niissä on sitten säätövaraa korkeudessa riittävästi, etenkin kun kirjahyllyyn ne ruuvaa kiinni. Se on vain tämä aloittelijan into mikä aiheuttaa pientä turhautumista ajoittain. ;)

Alkaa näköjään aurinkokin vähitellen löytää noihin ikkunoihin, joten kunhan saavat nyt pienet vähän lehteä pystyyn niin pääsevät ikkunalaudallekin osaksi päivää totuttelemaan oikeaan valoon.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Tinsa - tammikuu 15, 2011, 23:03:24 IP
Kannattaa muuten laittaa sitten sen hyllyn toiseen päähän joku paino, että ei ole hylly lattialla. Nimimerkillä kokemusta.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: M;kko - tammikuu 16, 2011, 18:31:51 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - tammikuu 14, 2011, 14:31:23 IP
Yksi lajike on kuitenkin matkalla käsittääkseni Hollannista ja se on Mini Mini villichilifoorumin kisaa varten. Se laitetaan sitten itämään 1.2.2010, eli milloin tuo kilpailu alkaa!

Saadaan muuten suomalaisina upea kilpailuetu, kun voidaan laittaa siemenet maahan (tai mihin kukin niitä nyt sitten laittaakaan) tuntia esim. hollantilaisia ennen!! Lähes varma voitto! ;D

Ei PRKL, kai meidän täytyy myös mitata tulokset tuntia aikaisemmin syksyllä... Täytyykin siis panostaa ihan tosissaan.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 17, 2011, 08:51:57 AP
Lainaus käyttäjältä: M;kko - tammikuu 16, 2011, 18:31:51 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - tammikuu 14, 2011, 14:31:23 IP
Yksi lajike on kuitenkin matkalla käsittääkseni Hollannista ja se on Mini Mini villichilifoorumin kisaa varten. Se laitetaan sitten itämään 1.2.2010, eli milloin tuo kilpailu alkaa!

Saadaan muuten suomalaisina upea kilpailuetu, kun voidaan laittaa siemenet maahan (tai mihin kukin niitä nyt sitten laittaakaan) tuntia esim. hollantilaisia ennen!! Lähes varma voitto! ;D

Ei PRKL, kai meidän täytyy myös mitata tulokset tuntia aikaisemmin syksyllä... Täytyykin siis panostaa ihan tosissaan.

Totta puhut kuomaseni.  :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 20, 2011, 03:17:45 AP
Alkaa toi keksimäni otsikkoni menettää pian tarkoitustaan, kun tulee hommailtua kaikenlaisia kasvunedistäjiä chileille. Aloitin eilen 19.1 chilien lehtiruokinnan Biobizzin Fish-Mixillä ja heti kun aika koittaa niin lannoituksen Bb:n grow:lla. Siitä sitten kun kasvit ovat tarpeeksi isoja, vaihdetaan bloom+topmax ja puutarhan kesä+topmax yhdistelmiin. Puutarhan kesää olen jo antanut varovaisesti nyt taimien alkuvaiheessa, mutta kun nuo uudet litkut tuli, niin jää puutarhan kesä varalle..

Lamppua laskin nyt n.60cm päähän lähimmistä kasveista. Eivät pahastuneet ainakaan 70cm matkasta.
(http://img715.imageshack.us/img715/3762/dsc07606b.jpg) (http://img715.imageshack.us/i/dsc07606b.jpg/)

(http://img41.imageshack.us/img41/1057/dsc07610o.jpg) (http://img41.imageshack.us/i/dsc07610o.jpg/)

(http://img143.imageshack.us/img143/31/dsc07613g.jpg) (http://img143.imageshack.us/i/dsc07613g.jpg/)

Chilimetsäkin elää!
(http://img28.imageshack.us/img28/2044/dsc07614m.jpg) (http://img28.imageshack.us/i/dsc07614m.jpg/)

Lisäksi tuli hommattua ilmankostutin, jonka toivon mukaan pitäisi estää punkkien viihtymistä sisäkasveissa..(laitteen paikka on siirretty sähköturvallisempaan paikkaan kuvan ottamisen jälkeen)
(http://img141.imageshack.us/img141/8674/dsc07586z.jpg) (http://img141.imageshack.us/i/dsc07586z.jpg/)
Onhan tuosta muutenkin apua tälleen talvella, kun sisäilman on kuivaa... (ja ainahan näitä hankintoja pitää pystyä puolustelemaan paremmalle puoliskolle, kertomalla kuinka yleishyödyllisiä esim.ilmankostutin,hifiravinteet,pienoiskasvarit,sorat,monimetalli ym ym ovat..)  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Hegu - tammikuu 20, 2011, 16:10:10 IP
Tuo on kyllä todella tyylikkään näköinen laite  :) sano paremmalle puoliskolle että on sisustus elementti... sanoin tyttöystävälle että olohuoneen sisustukseen kaivattais mustaa ja oli samaa mieltä noh kävin sit ostamassa seuraavana päivänä ps3 ja löin pöydälle oli ihmeissään :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 24, 2011, 14:14:05 IP
Kun pääsin hehkuttamasta sitä, että maaliskuussa saadaan tuoretta rocotoa pöytään, niin eiköhän 2v tyttäreni käynyt repimässä ja syömässä raakileet keskenkasvuisina..  :(

Onneksi ei muuta tuhoa tehnyt, mutta vähän harmittaa silti. Jännä juttu muuten, kun kaikki pienet tuhot mitä tytär on chileilleni tehnyt, on tapahtunut silloin kun tytär on ollut äitinsä kanssa. Minun seurassa ei lähde kokeilemaan rajojaan tässä asiassa.. Kai se on aika normaalia, että isin kanssa ollaan kiltisti, mutta äitin kanssa taas ei.  :)

Otin parvekeelta turvepussin sulamaan sisään, jotta saan koulittua taimia lisää kun sula multa pääsi loppumaan. Ainiin ja hollannin chilit saapuivat tänään. Tosi kiva kun siellä olikin kilpailuchilin lisäksi CGN 23258 villin chinensen siemeniä, niin pitää vissiin laittaa nekin 1.2 itämään..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - tammikuu 24, 2011, 14:44:45 IP
No muttamutta, tässähän pitää tehdä ihan perheretki joku kerta, suuntaan tai toiseen, kun kerta liki samanikäiset mukelotkin löytyy. :) Olisi heilläkin toisistaan seuraa, rouvat voisivat sitten keskenään päivitellä meidän hullutuksia ja me voidaan nörtteillä kasvatusasioilla. Win-win ;D

Ja omat chilithän on tosiaan kasvamassa vitriinin päällä noin 170 cm lattiasta juurikin siksi ettei typykkä niitä käy tuhoamassa... :P
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 24, 2011, 15:03:54 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 24, 2011, 14:44:45 IP
No muttamutta, tässähän pitää tehdä ihan perheretki joku kerta, suuntaan tai toiseen, kun kerta liki samanikäiset mukelotkin löytyy. :) Olisi heilläkin toisistaan seuraa, rouvat voisivat sitten keskenään päivitellä meidän hullutuksia ja me voidaan nörtteillä kasvatusasioilla. Win-win ;D

Ja omat chilithän on tosiaan kasvamassa vitriinin päällä noin 170 cm lattiasta juurikin siksi ettei typykkä niitä käy tuhoamassa... :P

Sehän olisikin hienoa. Itseasiassa tässä ollaan pohdittu tuota talven miittiä, että voitaisiin se järjestää se vaikka meillä. Täytyy ottaa asia puheeksi tuolla miitti-osiolla.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - tammikuu 24, 2011, 15:12:21 IP
Ja jotain epävirallisempaakin voisi ehkä koittaa tässä lähiviikkoina, kun vähän pahin työressi taas hetkeksi helpottaa. Vaikka porukalla syömään tms. tai ihan perus kahvittelua? Vaimo on ehdotellut viime aikoina että voisi olla kiva käydä koko perheen voimin ulkonakin vaihteeksi. Nyt kun vielä ehtii ennen juniorin saapumista.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 25, 2011, 14:26:03 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 24, 2011, 15:12:21 IP
Ja jotain epävirallisempaakin voisi ehkä koittaa tässä lähiviikkoina, kun vähän pahin työressi taas hetkeksi helpottaa. Vaikka porukalla syömään tms. tai ihan perus kahvittelua? Vaimo on ehdotellut viime aikoina että voisi olla kiva käydä koko perheen voimin ulkonakin vaihteeksi. Nyt kun vielä ehtii ennen juniorin saapumista.

Laitoin YV:tä.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 26, 2011, 15:01:26 IP
Alun kompastelut kasvatuksissa alkavat olla takanapäin ja kasvit aloittelevat kasvuspurttia. Malagueta, Cumari O Passarinho, Chilaca, Columbian Golden, Aribibi Gusano ja Chacoense ovat vielä parin desin kertakäyttömukeissa. Saavat kasvaa niissä vielä viikon tai kaksi, jonka jälkeen siirrän nekin leikattuihin maitopurkkeihin. Tässä kuvaa tämän hetken set-upista:
(http://img826.imageshack.us/img826/5900/dsc07635d.jpg) (http://img826.imageshack.us/i/dsc07635d.jpg/)

Cuscon kanssa kokeilen kahden kasvin varren kiertämistä. Sanotaanko, että Pubescensien kanssa tämä on helppoa, kun nuo karvat tarraavat kivasti kiinni toisiinsa.
(http://img600.imageshack.us/img600/4377/dsc07628d.jpg) (http://img600.imageshack.us/i/dsc07628d.jpg/)

Pohdin aikaisemmin, että tuleeko noille "karvakamuille" koska sitä karvoitusta, niin vastausta ei tarvinnut odottaa kauaa..
Serrano
(http://img836.imageshack.us/img836/4848/dsc07630l.jpg) (http://img836.imageshack.us/i/dsc07630l.jpg/)

Goat's weed
(http://img40.imageshack.us/img40/9528/dsc07631po.jpg) (http://img40.imageshack.us/i/dsc07631po.jpg/)

Cumari O Passarinho osoitti sitkeytensä. Taimi puski väkisin ekan lehtiparinsa esiin, vaikka sirkkalehdet ovatkin vielä kiinni siemenessä. Ehkä tuosta vielä ehtii saada satoa, jos vaan rupeaa kunnolla kasvamaan.
(http://img24.imageshack.us/img24/9374/dsc07632i.jpg) (http://img24.imageshack.us/i/dsc07632i.jpg/)

Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 30, 2011, 20:26:41 IP
Hieman laji ja lajike kohtaisia eroja huomattavissa taimissa.

PI 260460 C.Baccatum kasvaa kuin chinense. Leveys ennen pituutta, onkohan tyypillistä tuolle lajikkeelle..?
(http://img821.imageshack.us/img821/4526/dsc07639.jpg) (http://img821.imageshack.us/i/dsc07639.jpg/)

Aji Panca C.Chinense taas kasvaa hieman kuin baccatumit. Kasvi saa ilmeisen selvästi tarpeeksi valoa kun nukkuu tuolleen.
(http://img513.imageshack.us/img513/5333/dsc07640a.jpg) (http://img513.imageshack.us/i/dsc07640a.jpg/)

Guyanalainen Baccatum pitää taas kärkeä pituuskasvussa.
(http://img84.imageshack.us/img84/4317/dsc07643p.jpg) (http://img84.imageshack.us/i/dsc07643p.jpg/)

Serrano C.annuum taas kasvaa hieman maltillisemmin kuin edellä mainittu.
(http://img844.imageshack.us/img844/3161/dsc07642q.jpg) (http://img844.imageshack.us/i/dsc07642q.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - helmikuu 01, 2011, 22:56:14 IP
Tänään laitoin vielä yhden lajikkeen itämään, eli kyseessä oli villichilifoorumin kilpailulajike MiniMini. Kokeilen niiden idättämiseen aikaisemmin itselleni vieraita kivivillakuutioita ja turvebrikettejä. Aika uhkarohkeaa..  ::) Ja olisihan niitä uusia siemeniä mitä himottaisi laittaa itämään. Työkaveri toi kotoaan Intiasta jotain paikallista lajiketta.. Toinen työkaveri Egyptiläisiä chilejä ja vaimon porukat Thaimaalaisia.. Huhhuh. Miten tässä taas malttaa..

Poblanon taimesta löytyi tuommoista epäilyttävää jälkeä. Ettei taas olisi ripsiäiset liikenteessä..? Mutta liikettä ei näkynyt kasvissa ja sen verran olen niitä pirulaisia aikaisemmin nähnyt, että tunnistaisin ne kyllä. Voihan toi olla jotain harmitontakin. No stress...
(http://img15.imageshack.us/img15/9397/dsc07669v.jpg) (http://img15.imageshack.us/i/dsc07669v.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - helmikuu 11, 2011, 22:36:24 IP
Tilannetta:

(http://img840.imageshack.us/img840/4843/dsc07676a.jpg) (http://img840.imageshack.us/i/dsc07676a.jpg/)

Canario on mukavasti haaroittunut...
(http://img824.imageshack.us/img824/4489/dsc07674f.jpg) (http://img824.imageshack.us/i/dsc07674f.jpg/)

..kuin myös Canario Peru Cusco.
(http://img696.imageshack.us/img696/6741/dsc07675j.jpg) (http://img696.imageshack.us/i/dsc07675j.jpg/)

Jalapeño Herkules tykkää ruveta puskemaan nuppuja.
(http://img16.imageshack.us/img16/5136/dsc07671g.jpg) (http://img16.imageshack.us/i/dsc07671g.jpg/)

Ja Mirasol myös
(http://img217.imageshack.us/img217/4989/dsc07673m.jpg) (http://img217.imageshack.us/i/dsc07673m.jpg/)

Kaikki taimet ovat nyt maitopurkeissa MiniMiniä lukuun ottamatta, joka ei ole vielä itänyt. CAP 214 tuntuu olevan herkkä lannoittamisen suhteen, sillä yksi taimi menehtyi melko todennäköiseen lannoiteöveriin. Päätaimessakin on nähtävissä lehtien kurtistumista ja lehtien kärkien "palamista", joten sen kanssa saa olla tarkkana jatkossa.

Kasvun suhteen aika samassa mennään kuin vuosi sitten, ainoastaan viime vuonna aloitin melkein kuukautta myöhemmin, joten siihen nähden jäljessä ollaan.. Mutta ei tässä mitään hätää ole. Aurinkokaan ei vielä pääse suoraan paistamaan sisään kun päivä on niin lyhyt. Mutta kuukausi tai kaksi eteenpäin, niin tilanne alkaa olla toinen ja silloin chilit viimeistään räjähtää kasvuun.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: MasaT - helmikuu 11, 2011, 22:59:10 IP
Aika terhakkailta näyttää taimet ja onneksi nyt alkaa saamaan ikkunastakin jo valoa ihan mukavasti.  :)
Itse joudun nostelemaan taimia ikkunalle, kun ei viitsi niitä lamppuja ihan ikkunalla pitää.
Kyllä tosiaan näyttää, että tuossa on kuukauden päästä aika viidakko!
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - helmikuu 12, 2011, 11:23:34 AP
Heh! Ja tänään laitoin vielä Intian tuliaischilit ja okran itämään! Okra voisi olla nasta saada kasvamaan, koska työkaveri kehui maukkaaksi tuoreena. Itse olen käyttänyt vain pakastettua okraa tähän asti.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - helmikuu 19, 2011, 09:25:33 AP
2 MiniMinin siementä on itänyt ja yksi Intialainen chili on päässyt jo sirkkalehdille. Täytyy viikonlopun jälkeen siirtää MiniMinit turpeeseen ja Okrat tarvitsee varmaan istuttaa syvempään kippoon, kun tuntuvat kasvavat sekopäistä vauhtia..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - helmikuu 21, 2011, 19:22:21 IP
Hieman taas kasvusto tuuheutunut viimeisistä kuvista. Guyanalainen baccatum edessä oikealla alkaisi olla jo ruukunvaihdon tarpeessa..

(http://img718.imageshack.us/img718/843/dsc07695u.jpg) (http://img718.imageshack.us/i/dsc07695u.jpg/)

Mirasol avasi ensimmäisenä vuoden 2011 chileistä kukkasen.
(http://img708.imageshack.us/img708/5909/dsc07692s.jpg) (http://img708.imageshack.us/i/dsc07692s.jpg/)

Jalapeño herkules meinasi avata toisena kukkasen, mutta nyppäsin sen pois ennen avautumista. Myös Mirasolista nippasin kukan pois..
(http://img405.imageshack.us/img405/7959/dsc07693sq.jpg) (http://img405.imageshack.us/i/dsc07693sq.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - helmikuu 24, 2011, 12:39:33 IP
Onkos sulla muuten tuon Lancen itämisestä mitään muistiinpanoja? Tai ei varmaan omista marjoista olekaan, mutta kuitenkin. Eihän noi ole vielä viikkoakaan olleet eli en sillä nyt hätäile, mutta tietäisi sitten vähän millaista odotusta on luvassa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: MrFrost - helmikuu 24, 2011, 15:51:18 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 24, 2011, 12:39:33 IP
Onkos sulla muuten tuon Lancen itämisestä mitään muistiinpanoja? Tai ei varmaan omista marjoista olekaan, mutta kuitenkin. Eihän noi ole vielä viikkoakaan olleet eli en sillä nyt hätäile, mutta tietäisi sitten vähän millaista odotusta on luvassa.

Mulla ei itänyt 2,5kk tais olla viime vuonna villassa. Sama oli ulupica, largen kanssa, mut sitten tökkäsin muutaman siemenen multaan ja parissa kuukaudessa ulupica, large iti.
Nyt kokeilen samaa kolmella lanceolatumin siemenellä, ei vielä itämisen merkkejä, paitsi joku vihree rikkaruohon tapainen siellä on, mikä on tullut todnäk mullan mukana.

Tuohon ilmankostuttimeen... Meillä on makkarissa joku natsisiwan (eli Lidlin), mikä saatiin porukoilta ilmaiseksi, muuten hyvä, mut kun se puskee lämmintä vesihöyryä ilmaan, niin
vaimon mukaan ärsyttävää mennä nukkumaan kun välillä tuntuu kun saunaan menis. Liioiteltuna tietysti, mutta pitäs kyllä löytää kohtuuhintainen ilmankostutin, joka kostuttaisi
kylmällä vesihöyryllä... Itse kun kärsin kroonisesta nuhasta ja allergiasta ja meillä on 3 kissaa ja 2 koiraa...

-T
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - helmikuu 24, 2011, 16:07:47 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 24, 2011, 12:39:33 IP
Onkos sulla muuten tuon Lancen itämisestä mitään muistiinpanoja? Tai ei varmaan omista marjoista olekaan, mutta kuitenkin. Eihän noi ole vielä viikkoakaan olleet eli en sillä nyt hätäile, mutta tietäisi sitten vähän millaista odotusta on luvassa.

Laitoin viime kaudella kaksi settiä lancen siemeniä itämään ja niissä kävi silleen, että ekat jotka laitoin iti noin kuukaudessa. Mutta toinen satsi jotka laitoin varmuuden vuoksi, iti seitsemässä päivässä. Ja jos oikein muistan, niin taisin nostaa idätyslämpötilaa tuolloin huoneenlämmöstä n.28-30 asteeseen. Mutta en ole ihan varma tästä. Siemenet oli kuitenkin yhdestä podista.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - helmikuu 24, 2011, 16:17:32 IP

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - helmikuu 24, 2011, 15:51:18 IP
Tuohon ilmankostuttimeen... Meillä on makkarissa joku natsisiwan (eli Lidlin), mikä saatiin porukoilta ilmaiseksi, muuten hyvä, mut kun se puskee lämmintä vesihöyryä ilmaan, niin
vaimon mukaan ärsyttävää mennä nukkumaan kun välillä tuntuu kun saunaan menis. Liioiteltuna tietysti, mutta pitäs kyllä löytää kohtuuhintainen ilmankostutin, joka kostuttaisi
kylmällä vesihöyryllä... Itse kun kärsin kroonisesta nuhasta ja allergiasta ja meillä on 3 kissaa ja 2 koiraa...

-T

Juu tuo malli on Bionare BU3000 tuottaa kylmää vesihöyryä ja on kyllä ollut hyvä ostos. Makso muistaakseni alta 80€.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - helmikuu 24, 2011, 16:31:12 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 24, 2011, 16:07:47 IP
Laitoin viime kaudella kaksi settiä lancen siemeniä itämään ja niissä kävi silleen, että ekat jotka laitoin iti noin kuukaudessa. Mutta toinen satsi jotka laitoin varmuuden vuoksi, iti seitsemässä päivässä. Ja jos oikein muistan, niin taisin nostaa idätyslämpötilaa tuolloin huoneenlämmöstä n.28-30 asteeseen. Mutta en ole ihan varma tästä. Siemenet oli kuitenkin yhdestä podista.

Jeps, kiitosta. Noilla tulee lauantaina viikko lauttailua täyteen, pääasiassa ikkunalaudalla patterin yläpuolella, eli lämpötila vaihdellee jotakuinkin välillä 18-25 astetta. Auringon paisteessa aamupäivisin varmaan enemmänkin. Huonelämpötila täällä pajalla on yleisesti 20-21 luokkaa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 14:54:37 IP
Juu on Malagueta sekaisin kun taimella on korkeutta 4cm ja nuppuja pukkaa.

(http://img13.imageshack.us/img13/6233/dsc07707t.jpg) (http://img13.imageshack.us/i/dsc07707t.jpg/)

Guyanalainen baccatum aloitti kukinnan. Tämä tarvitsisi siirtää piakkoin lopulliseen ruukkuunsa, mutta pitäisi sitä varten lähteä turpeen metsästykseen.
(http://img36.imageshack.us/img36/4091/dsc07742l.jpg) (http://img36.imageshack.us/i/dsc07742l.jpg/)

Mirasol nuppuilee urakalla.
(http://img651.imageshack.us/img651/2641/dsc07721a.jpg) (http://img651.imageshack.us/i/dsc07721a.jpg/)

Okran oikeat lehdet näyttää ihan sitruunamelissalta.
(http://img263.imageshack.us/img263/6964/dsc07722m.jpg) (http://img263.imageshack.us/i/dsc07722m.jpg/)

C.Chacoense saanut vissiin kasvupyrähdyksen, lehdet kasvaneet kokoa ehkä millin.
(http://img130.imageshack.us/img130/6580/dsc07724d.jpg) (http://img130.imageshack.us/i/dsc07724d.jpg/)

Chilaca kasvaa terveennäköisesti.
(http://img141.imageshack.us/img141/2903/dsc07725h.jpg) (http://img141.imageshack.us/i/dsc07725h.jpg/)

Indian F1 chili.
(http://img854.imageshack.us/img854/4198/dsc07727.jpg) (http://img854.imageshack.us/i/dsc07727.jpg/)

Pikkuruinen Cumari..
(http://img222.imageshack.us/img222/3236/dsc07728w.jpg) (http://img222.imageshack.us/i/dsc07728w.jpg/)

Nimihirviö Gusanito.
(http://img806.imageshack.us/img806/4305/dsc07729h.jpg) (http://img806.imageshack.us/i/dsc07729h.jpg/)

Poblanossa on erikoisen näköiset nuput.
(http://img218.imageshack.us/img218/4290/dsc07730i.jpg) (http://img218.imageshack.us/i/dsc07730i.jpg/)

Cascabel
(http://img534.imageshack.us/img534/9339/dsc07731v.jpg) (http://img534.imageshack.us/i/dsc07731v.jpg/)

Serrano
(http://img20.imageshack.us/img20/7549/dsc07732h.jpg) (http://img20.imageshack.us/i/dsc07732h.jpg/)

Tämä on ainut taimi jota avitin haarautumisessa, kun kuuleman mukaan kasvaa "hiilihankomaisesti".
Goat's weed
(http://img684.imageshack.us/img684/8606/dsc07733w.jpg) (http://img684.imageshack.us/i/dsc07733w.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - maaliskuu 02, 2011, 16:17:40 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 14:54:37 IP
Juu on Malagueta sekaisin kun taimella on korkeutta 4cm ja nuppuja pukkaa.

Sehän vaan tarkottaa että se MM-valo ei ole ihan täysin perseestä. ;)

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 14:54:37 IP
Mirasol nuppuilee urakalla.

Mulla on Guajillo kans aika runsaasti nupulla. Uhkaavasti näyttää valmistautuvan aukeamaan yksi niistä jo. Ei kyllä paljon toivoa mistään kukkia kummemmasta tuoltakaan vielä, 3: BR:n kanssa jakaa 23W ESLin keittiön ikkunalla. Aurinkokin tuohon kyllä paistaa - viistosti jotakuinkin 15-30 minuuttia iltapäivällä.

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 14:54:37 IP
Poblanossa on erikoisen näköiset nuput.

Tuo näyttää hyvin samanlaiselta kuin Chilhuacle Negron nuput. Kasvaa tuosta vähän varmaan vielä ja tietty muuttuu valkoiseksi. Taitaa muuten jäädä tällä erää haaveeksi CN:n isompi kukkiminen - saati aikaiset hedelmät - kun meni se viimeinenkin 50W ESLi tuosta hajoamaan tänään. Pitää varmaan ruveta metsästämään jostain T5-loistarirunkoa tuohon ikkunalle roikkumaan, riittäisi useammallekin kasville siinä laudalla vähän tukivaloa ilta-aurinkoa odotellessa. Ja hakea uutta ESLiä väliajaksi.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 16:41:46 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 02, 2011, 16:17:40 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 14:54:37 IP
Juu on Malagueta sekaisin kun taimella on korkeutta 4cm ja nuppuja pukkaa.

Sehän vaan tarkottaa että se MM-valo ei ole ihan täysin perseestä. ;)

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 14:54:37 IP
Mirasol nuppuilee urakalla.

Mulla on Guajillo (eli Mirasolhan se on kunnes kuivataan) kans aika runsaasti nupulla. Uhkaavasti näyttää valmistautuvan aukeamaan yksi niistä jo. Ei kyllä paljon toivoa mistään kukkia kummemmasta tuoltakaan vielä, 3: BR:n kanssa jakaa 23W ESLin keittiön ikkunalla. Aurinkokin tuohon kyllä paistaa - viistosti jotakuinkin 15-30 minuuttia iltapäivällä.

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 02, 2011, 14:54:37 IP
Poblanossa on erikoisen näköiset nuput.

Tuo näyttää hyvin samanlaiselta kuin Chilhuacle Negron nuput. Kasvaa tuosta vähän varmaan vielä ja tietty muuttuu valkoiseksi. Taitaa muuten jäädä tällä erää haaveeksi CN:n isompi kukkiminen - saati aikaiset hedelmät - kun meni se viimeinenkin 50W ESLi tuosta hajoamaan tänään. Pitää varmaan ruveta metsästämään jostain T5-loistarirunkoa tuohon ikkunalle roikkumaan, riittäisi useammallekin kasville siinä laudalla vähän tukivaloa ilta-aurinkoa odotellessa. Ja hakea uutta ESLiä väliajaksi.

On muuten Guajillo ja Mirasol kaksi eri lajiketta. http://infernochili.hommat.info/?page=c-annuum
Sekoititko kenties poblanoon-anchoon. Tai jalapenoon-chipotleen..?  ;)
Olikos tuo sinun 50w esl kuinka vanha? Mulla meni hermot niihin, kun eka posahti 50w ja sitten yksi 30w. Ne eivät todellakaan lunasta annetuja lupauksia pitkästä käyttö-iästä.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - maaliskuu 02, 2011, 16:51:58 IP
Meinasin itsekkin tarttua tohon Guajillo - Mirasol täkyyn. Mirasolhan tarkoittaa kömpelösti suomennettuna "katsoo aurinkoon", joka viittaa chilin tapaan kasvattaa podinsa ylöspäin. Guajillon hetelmät sen sijaan roikkuvat alaspäin. Pakkaa sekoittaa kyllä esimerkiksi DeWittin kirjasta löytyvä info Mirasolista:
"... also called miracielo, 'looking at the sky'. In the United States a pod type of capsicum annuum. Varietes include 'De comida', 'Guajillo' and 'Costeño'"

Eli eli... Itse kuitenkin pidän noita vakaasti eri lajikkeina. Lisäksi muistan nähneeni myynnissä sekä kuivattua Guajilloa, että kuivattua Mirasolia.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - maaliskuu 02, 2011, 16:55:03 IP
Omat 50W ESLit oli tuosta Legoinsinöörin kimpasta, eli 12.2. sain käyttöön ne. Eipä kauaa kestänyt... Ja johan se ehti vajaan viikon väristä pientä konkkavikaa ennen sammumistaan. 23W ja 30W Megamanit on toiminu täysin ongelmitta.

Guajillo-Mirasol-homman luin wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Guajillo_chili). Eihän se tietenkään täysin luotettava lähde ole, ja tuokin tieto näemmä pohjaa johonkin pikkupurtavaa-henkiseen keittokirjaan... :-[

Edit: Kyllä tuota Guajilloa aika moni muukin lähde kutsuu kuivatuksi Mirasoliksi. Tosin taidanpa tässäkin tapauksessa luottaa Infernoon ja uskoa Guajillon olevan eri lajike.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - maaliskuu 19, 2011, 15:25:44 IP
Hiljaista on pidellyt kasvatusrintamalla, mutta pian tässä päästään vauhtiin taas, kun tuo suuri aurinkoinen alkaa päivä päivältä porottaa enemmän. Eilen eli 18.3.2011 siirsin ekat taimet maitopurkeista 7,5 litraisiin ruukkuihin. Suurin osa lopuistakin vaatisi isompaa ruukkua, kun kasvu on niissä selvästi tyrehtynyt, eivätkä ne muutenkaan nauti pienissä ruukuissa olemisesta.

Guyanalainen baccatum koittaa vaan sitkeästi kukkia, vaikka siitä olenkin nuppuja nyppinyt. Tämän tulen vielä siirtämään tästäkin isompaan ruukkuun ennen kesää. Melkoinen honkkeli tuo on..
(http://img7.imageshack.us/img7/1672/dsc07761v.jpg) (http://img7.imageshack.us/i/dsc07761v.jpg/)

Canario peru cusco oli selvästi jo kärsinyt olostaan ahtaassa maitopurkissa. Uutta kasvua ei ollut näkynyt enää viikkoihin.
(http://img708.imageshack.us/img708/1783/dsc07760k.jpg) (http://img708.imageshack.us/i/dsc07760k.jpg/)

Canario ilman lisäliitteitä taas on huomattavasti terveemmän näköinen ja haaroittunutkin paljon enemmän.
(http://img810.imageshack.us/img810/719/dsc07759.jpg) (http://img810.imageshack.us/i/dsc07759.jpg/)

Aji amarillo ei ole haarautunut siihen malliin kuin pikkuveljensä Aji Rojo, josta kuvaa sitten joskus myöhemmin.
(http://img690.imageshack.us/img690/8669/dsc07758n.jpg) (http://img690.imageshack.us/i/dsc07758n.jpg/)

Aji panca
(http://img810.imageshack.us/img810/9940/dsc07757x.jpg) (http://img810.imageshack.us/i/dsc07757x.jpg/)

No nyt C.chacoense on ihan oikeasti alkanut kasvamaan.
(http://img200.imageshack.us/img200/6448/dsc07762pi.jpg) (http://img200.imageshack.us/i/dsc07762pi.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: MrFrost - maaliskuu 19, 2011, 21:35:44 IP
Mjaa, onko Rocoto Peru Cusco ja Canario sama lajike?

Itsellä viimevuoden idätyksissä Canariolle sattui jotain, eli ei vissiin itänyt, tai tapoin sen, en enää muista, enkä jaksa penkoa.

Tosin nyt idätetyistä Peru Cuscoista 3 pääsi multaan, 2 kuihtui kasaan, yksi voi oikein mainiosti, pitäs kohta siirtää isompaan ruukkuun tai ebbiin...

-T
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - maaliskuu 20, 2011, 22:29:05 IP
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 19, 2011, 21:35:44 IP
Mjaa, onko Rocoto Peru Cusco ja Canario sama lajike?

Itsellä viimevuoden idätyksissä Canariolle sattui jotain, eli ei vissiin itänyt, tai tapoin sen, en enää muista, enkä jaksa penkoa.

Tosin nyt idätetyistä Peru Cuscoista 3 pääsi multaan, 2 kuihtui kasaan, yksi voi oikein mainiosti, pitäs kohta siirtää isompaan ruukkuun tai ebbiin...

-T

Jaa-a. Siemenet ovat kuitenkin eri lähteistä, eli Canario on Fataliilta ja Peru Cusco Chilivaarin siemenistä. Mielenkiinnosta laitoin noi molemmat kasvamaan, ja jos satoa tulee niin selviää ovatko nuo eri lajikkeita vai eivät. Kyllähän nuo nyt näyttää hieman erilaisilta puskilta, mutta erot saattavat olla ihan normaalia kasvukäyttäytymistä.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: MrFrost - maaliskuu 20, 2011, 23:35:38 IP
Mullakin Canario fasselta, Peru Cuscot Bluesmaniltä saaduista hedelmistä. On muuten loistava lajike tuo Peru Cusco, eilen tein possun paistia uunipussissa, pediksi porkkanaa, sipulia, pari aji cristalia pakkasesta ja peru cuscopalasia samasta lähteestä. Toimi hyvin, valkosipulit vaan oli nahistunut, niitä jäin kaipaamaan :(

-T
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - maaliskuu 21, 2011, 09:25:27 AP
Loogisesti ajatellen Canario (keltainen pubescens) ja Rocoto (punainen pubescens) eivät olisi sama lajike. Toki nykyään noissa nimeämisissä saattaa mennä puurot ja vellit sekaisin.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: MrFrost - maaliskuu 21, 2011, 10:32:14 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 21, 2011, 09:25:27 AP
Loogisesti ajatellen Canario (keltainen pubescens) ja Rocoto (punainen pubescens) eivät olisi sama lajike. Toki nykyään noissa nimeämisissä saattaa mennä puurot ja vellit sekaisin.

Rocoto Peru Cusco on kyllä keltainen... Ainakin se, mitä Bluesmaniltä sain...

-Timo
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Chilivaari - maaliskuu 21, 2011, 11:06:59 AP
Keltainenhan se on ja täyttänee Canarion tuntomerkit. Se on Pepper-Kingin Perusta tuoma ja nimeämä lajike. Heillä on oma tapansa nimetä lajikkeet löytöpaikkakunnan mukaan.
Kuvaa löytyy: http://chilivaari.blogspot.com/2009/10/akkikypsymisia-lampimassa_01.html
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - maaliskuu 21, 2011, 11:31:31 AP
Juurikin tätä tarkoitin tuolla nimeämisen aiheuttamalla hämmingillä.  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - maaliskuu 21, 2011, 15:00:26 IP
Ja juuri tämän nimisekaannuksen takia, olen ottanut tavaksi kutsua tuota "rocoto peru cuscoa" paremmin kuvaavalla nimellä, eli Canario Peru Cusco. Ehkä törkeää siementen myyjää kohtaan, mutta ainahan mielestäni voi korjata virheitä..

Ps. Odotinkin koska tähän nimiasiaan puututaan..  ;)
Otsikko: Ikkunalauta täyttyy
Kirjoitti: Minbaari - maaliskuu 22, 2011, 22:36:10 IP
Lisää ruukuttelua suoritettu ja isompiin mukeihin pääsivät:

Jalapeño Herkules
(http://img819.imageshack.us/img819/4982/dsc07769c.jpg) (http://img819.imageshack.us/i/dsc07769c.jpg/)

PI260460 "Hieman kärsineen näköisenä"
(http://img204.imageshack.us/img204/5654/dsc07765t.jpg) (http://img204.imageshack.us/i/dsc07765t.jpg/)
Noh. Onhan siinä jo nuppuja, joten eiköhän siitä peli vielä tule.

Aji Rojo
(http://img836.imageshack.us/img836/8881/dsc07766j.jpg) (http://img836.imageshack.us/i/dsc07766j.jpg/)

Naitetut Peru Cuscot ovat terveemmän näköisiä kuin yksin kasvava yksilö.. Rakkauden voimaa.
(http://img853.imageshack.us/img853/3888/dsc07767.jpg) (http://img853.imageshack.us/i/dsc07767.jpg/)

Poblano
(http://img43.imageshack.us/img43/4899/dsc07768a.jpg) (http://img43.imageshack.us/i/dsc07768a.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - maaliskuu 25, 2011, 00:08:35 AP
Kyllä se aurinko vielä näköjään risukasaankin paistaa..  :D
(http://img828.imageshack.us/img828/1438/dsc07773y.jpg) (http://img828.imageshack.us/i/dsc07773y.jpg/)

Jos on viime kauteen uskominen, niin ei kuukauden päästä enää voida puhua risuista, vaan aletaan lähestymään viidakkoa.

Kosteusmittarikin toiminnassa..
(http://img18.imageshack.us/img18/8462/dsc07774rb.jpg) (http://img18.imageshack.us/i/dsc07774rb.jpg/)

Turve ostoksille pitäisi joskus ehtiä, jotta pääsisi noi loput maitopurkeissa majailevat chilit istuttamaan isompiin ruukkuihin. Tosin kaikki eivät vielä ole niin isoja, että isompaa kippoa tarvitsisivat. Tämä kertoo siitä, kuinka suurta on lajikekohtaiset kasvuerot olleet tällä kaudella. Voi olla, että pidän jotkut lajikkeet maitopurkeissa siihen saakka, kun saan ne siirrettyä suoraan parvekkeelle touko-kesäkuussa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 01, 2011, 01:36:54 AP
Loput annuumit siirretty uusiin ruukkuihin ja saivatpa ne uuden kasvualustankin, meinaan Viherringin Vihermullan aka Puutarhamullan. Myyjä kehui hyväksi joten uskaltauduin kokeilemaan tuota. Vielä maitopurkkeihin asustelemaan jäivät: kaikki Villit+Columbian Golden, Cumari o Passarinho ja Indian F1. Kuvia ehkä päivällä tiedossa..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 01, 2011, 14:40:47 IP
C.Baccatum PI260460 Aloitti sitten kukinnan. Korkeutta kasvilla n.16cm..
(http://img171.imageshack.us/img171/5166/dsc07778w.jpg) (http://img171.imageshack.us/i/dsc07778w.jpg/)

Hyvin mahtuu ruukkuja ikkunaudalle kun laittaa vähän lomittain.
(http://img714.imageshack.us/img714/6006/dsc07780o.jpg) (http://img714.imageshack.us/i/dsc07780o.jpg/)

Hups! Olihan tuolla viellä yksi annuum varttumassa ruukuttamista: Guajillo. Sekava vasen nurkka, jossa majailevat varataimet, Tepin, Chilimetsä ja villit.. Taimia olisi tarjolla jos joku tahtoo hakea pois.
(http://img217.imageshack.us/img217/9461/dsc07781w.jpg) (http://img217.imageshack.us/i/dsc07781w.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 04, 2011, 15:33:25 IP
Chilikulttuuria levitetty taas eteenpäin, kun luovuin kuudesta varataimesta. Vanhalle työkaverille lähti: Chacoensen, PI260460:n, Canarion, Poblanon, Aji Rojon ja Guyanalaisen baccatumin taimet. Tulipahan hitusen verran tilaa lisää..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 05, 2011, 14:49:18 IP
Serrano aloitti kukkimisen, tai siis annoin sen aloittaa. Nuppuillut se on jo pitkään.
(http://img856.imageshack.us/img856/4677/dsc07795.jpg) (http://img856.imageshack.us/i/dsc07795.jpg/)

Voisi melkein luulla, että kyseessä on chinensen kukka mutta...
(http://img703.imageshack.us/img703/2559/dsc07799d.jpg) (http://img703.imageshack.us/i/dsc07799d.jpg/)

..se on annuumin. Cascabel.
(http://img577.imageshack.us/img577/7276/dsc07802d.jpg) (http://img577.imageshack.us/i/dsc07802d.jpg/)

Taidanpa ruukuttaa muutaman taimen taas isompaan mukiin näin vapaapäivän kunniaksi..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Eetu132 - huhtikuu 05, 2011, 19:44:30 IP
Sie vissii asut kuusaalla jos oikeen oon tajunnu? jos asut ni onks sul ylimääräsii taimii? :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 05, 2011, 21:46:48 IP
^Kylhän mie! Enää ei ole jäljellä ylimääräisiä kuin: Goat's weed c.annuum, c.chacoense, PI260460 c.baccatum, 2x"c.parvifolium" ja yksi villi minkä nimilappu on kadonnut johonkin. Se on todennäköisesti CAP214 c.baccatum var.baccatum tai CAP1144 praetermissum. Mut kylhän noi tosta joutaa lähtemään jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Eetu132 - huhtikuu 05, 2011, 22:22:33 IP
Missäs päin siä kuusaata asut? =)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 05, 2011, 22:37:51 IP
Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - huhtikuu 05, 2011, 22:22:33 IP
Missäs päin siä kuusaata asut? =)

Laitoin YV:tä.  :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 15, 2011, 14:05:42 IP
Huh hiljaisuutta! Meinasi motivaatio tähän kasvatukseen kadota johonkin, kun tuntuu ettei kasvit kasva odotettua vauhtia. Joten.. Mikä sitä motivaatiota sitten nostaa, niin tietenkin siementäminen..  ::) Laitoin vähän siemeniä itämään eli: Basilikaa, kahta erilaista tilliä, salaatteja, sarviapilaa, jeerakuminaa, vihanneskrassia, kardemummaa, pensaspaprikaa ja ylläri ylläri, pitihän sitä nyt pari chiliäkin laittaa: Naga Morichia ja Bolivian Rainbow:ta.

Että silleen.. Ja kun jotenkin on näyttänyt, ettei tuolla monimetallilla kasva tarpeeksi, niin ruuvasin natikkapolttimon kiinni tohon valaisimeen.. Se on nyt sitten vähän keltaisempi olohuone juu, mutta verhot kun pitää auki niin päivänvalo kompensoi aika hyvin tota kajoa.

ps. hellasäröä odotellessa...  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 15, 2011, 14:32:11 IP
PI585273 oli salaa kyhännyt podin. Tämä on sen verran suojassa, että saa varmaan olla rauhassa pienen chilinpoimijan käsiltä.
(http://img15.imageshack.us/img15/3594/dsc07815i.jpg) (http://img15.imageshack.us/i/dsc07815i.jpg/)

Käytinpä tuossa pari päivää sitten jo ekoja chilejä ulkona, kun parvekkeelle paistoi niin lämpöisesti aurinko.
(http://img813.imageshack.us/img813/992/dsc07816.jpg) (http://img813.imageshack.us/i/dsc07816.jpg/)

PI26046 ei ole kasvanut mihinkään varmaan kuukauteen. Partsin lasikin pitäisi pestä.
(http://img843.imageshack.us/img843/6500/dsc07817f.jpg) (http://img843.imageshack.us/i/dsc07817f.jpg/)

Tätä monimetalli kyllä saa aikaan. Meinaan haarautumista ja kukkanuppujen tuottamista. Mutta kaikki chilit kasvattaa todella pieniä lehtiä, jonka pistän monimetallin rajoittuneen spektrin piikkiin. Voin olla tästä asiassa väärässä, mutta jotenkin tuntuu omituiselta, ettei tälläistä kasvua ollut viime kaudella, jolloin mentiin pelkästään esleillä. Kuvassa Goat's weed.
(http://img684.imageshack.us/img684/6145/dsc07819j.jpg) (http://img684.imageshack.us/i/dsc07819j.jpg/)

CAP1144 praetermissum.
(http://img809.imageshack.us/img809/8038/dsc07820.jpg) (http://img809.imageshack.us/i/dsc07820.jpg/)

Mirasol se aloittelee podien tuottoa.
(http://img709.imageshack.us/img709/5391/dsc07821r.jpg) (http://img709.imageshack.us/i/dsc07821r.jpg/)

Verhot sai lähteä kun tilalle pistettiin Canario peru cusco ja Malagueta.
(http://img848.imageshack.us/img848/4927/dsc07809p.jpg) (http://img848.imageshack.us/i/dsc07809p.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - huhtikuu 15, 2011, 18:15:01 IP
Minkä tehonen toi sun monimetalli lamppus on? Nostaako kämpän lämpöjä? Terveisiä sinne kouvolan suunnalle! ex.. Valkealalainen!  8)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 15, 2011, 21:28:55 IP
Lainaus käyttäjältä: coco - huhtikuu 15, 2011, 18:15:01 IP
Minkä tehonen toi sun monimetalli lamppus on? Nostaako kämpän lämpöjä? Terveisiä sinne kouvolan suunnalle! ex.. Valkealalainen!  8)

400w. Aika vähän tuntuu nostavan lämpöä. Olikohan se tossa pari-kolme kk takaperin kun tarkkailin asiaa, niin 8h palamisen jälkeen lamppu oli nostanut lämpötilan metrin päähän 27-30 asteeseen. Lämpömittari sijaitsee siis ikkunalaudalla ja sen alla oli vielä patteri tohottamassa täysillä. Eli mitään järkkyjä lämpöjä toi ei ole nostanut. 8h käytön jälkeen noita kotelon ulkoisia metalliosia voi ihan käsin koskea, että ei nekään siitä sen pahemmin kuumene.

Kiitosta vaan terveisistä! Missäs päin vaikutat siis nykyään?
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - huhtikuu 16, 2011, 07:17:33 AP
No eipä korkeelle nosta! Kuvittelin et ois voinnu olla vähä lämpösempikii! Jyväskylää tuli 5 vuotta sitte muutettuu! Mukavasti on sun taimet lähteny kasvamaa!  8)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 16, 2011, 12:02:36 IP
Lainaus käyttäjältä: coco - huhtikuu 16, 2011, 07:17:33 AP
No eipä korkeelle nosta! Kuvittelin et ois voinnu olla vähä lämpösempikii! Jyväskylää tuli 5 vuotta sitte muutettuu! Mukavasti on sun taimet lähteny kasvamaa!  8)

Tietenkin kannattaa muistaa, ettei pidä siinä lähellä mitään tulenarkaa materiaalia. Ja lämpötilan kontrollis auttaa varmaan se, ettei tää olohuone ole mikään kovin pieni, niin ilma pääsee vaihtumaan hyvin.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: CyberDog - huhtikuu 16, 2011, 12:52:32 IP
Totaa... kandeisko miettii sitä fysiikkaa vähän ;) 400w nostaa  lämpöä tietenkin karvan alle 400w ;) Ei se otettu energia minnekään katoa vaan muuttuu lopulta lämmöksi... Toki osa menee valona pihalle tai sitoutuu kasviin, mutta ei paljoa. (mutu)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Lihamestari - huhtikuu 16, 2011, 13:04:40 IP
Juu, kylähän se 400w aika paljon lämmittää! :)

Kerrostaloasuja jää tässä tappiolle, kun se lämpö kuuluu vastikkeeseen, mutta omakotitaloissa mennään aika +-0, kun siitä lämmöstä pitää jotenkin maksaa! Tietysti se pitää jotenkin hyödyntää, siten että sitä lämmintä ilmaa ei puhalleta suoraan pihalle...
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 16, 2011, 15:00:16 IP
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - huhtikuu 16, 2011, 12:52:32 IP
Totaa... kandeisko miettii sitä fysiikkaa vähän ;) 400w nostaa  lämpöä tietenkin karvan alle 400w ;) Ei se otettu energia minnekään katoa vaan muuttuu lopulta lämmöksi... Toki osa menee valona pihalle tai sitoutuu kasviin, mutta ei paljoa. (mutu)

Minä mitään fysiikasta tiedä..  ;D ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 16, 2011, 15:03:01 IP
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - huhtikuu 16, 2011, 13:04:40 IP
Juu, kylähän se 400w aika paljon lämmittää! :)

Kerrostaloasuja jää tässä tappiolle, kun se lämpö kuuluu vastikkeeseen, mutta omakotitaloissa mennään aika +-0, kun siitä lämmöstä pitää jotenkin maksaa! Tietysti se pitää jotenkin hyödyntää, siten että sitä lämmintä ilmaa ei puhalleta suoraan pihalle...

Enpä ole stressannut sillä, että natikasta tuleva lämpö menisi hukkaan. Pääasia että chilit tykkää, sillä eihän harrastuksille laskettu hintaa.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Lihamestari - huhtikuu 16, 2011, 15:05:46 IP
Juu, ei se minuakaan hirveästi haittaa, jos lamput tuottais "hukkalämpöä", pointti oli vaan se, että joissain asumismuodoissa se ei ole hukkalämpöä ollenkaan... :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - huhtikuu 16, 2011, 23:07:50 IP
Lihamestari on kyl oikeassa. Kätevä omakoti talossa asuva käyttää hukkalämmön ilma-lämpöpumpulla hyvin hyödyksi!  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 20, 2011, 00:02:31 AP
Eilen sai puskat saksista oikein olan takaa! Eivät olleet kasvaneet silleen kuin olisin halunnut, joten jäädään odottamaan mitä combinaatio sakset+natikka tuo aikaan. Lisäksi ruukutin muutamia lajikkeita isompiin kippoihin ja lisäsin mullan joukkoon itselleni vielä vierasta perliittiä.
Otsikko: Valoa tunnelissa
Kirjoitti: Minbaari - huhtikuu 27, 2011, 00:54:45 AP
Leikellyistä puskista, vain PI260460 näyttää siltä ettei ala tekemään uusia versoja sitten millään. Joten taitaa tuon kasvin kohtalo olla tunkio..  :( Mutta mukavaa, että muut leikellyt piristyivät selvästi leikkuu operaatiosta ja nyt Poblano, Canario, Canario peru cusco, Aji Panca ja Jalapeno herkules näyttävät lähtevän uuteen kasvuun. Jokin noiden kohdalla meni tällä kaudella kuitenkin pieleen, ettei normaalia tervettä kasvua ollut ja en tiedä ehdinkö noista enää satoa saamaan. Samoin Aribibi Gusano, Malagueta, Cumari O Passarinho, Columbian Golden ja MiniMini junnaavat paikallaan, eivätkä kasva mielestäni normaalivauhtia. Huolimatta kaikesta tästä. Valoa on silti nähtävissä:
Varoitus! Osa kuvista surkeita, mutta sitäkin positiivisimpia.  ;)

CAP1144 praetermissum on erittäin elinvoimainen!
(http://img585.imageshack.us/img585/6739/dsc08515o.jpg) (http://img585.imageshack.us/i/dsc08515o.jpg/)

Kukkiikin hän.  ;D
(http://img594.imageshack.us/img594/187/dsc08467.jpg) (http://img594.imageshack.us/i/dsc08467.jpg/)

Saa nähä viritteleekö jo pieniä pommeja..
(http://img695.imageshack.us/img695/2941/dsc08497p.jpg) (http://img695.imageshack.us/i/dsc08497p.jpg/)

Goat's weed on nätti!
(http://img153.imageshack.us/img153/273/dsc08517g.jpg) (http://img153.imageshack.us/i/dsc08517g.jpg/)

Nuppujakin
(http://img217.imageshack.us/img217/7351/dsc08476q.jpg) (http://img217.imageshack.us/i/dsc08476q.jpg/)

Chilacan valtava kahdeksan terälehtinen kukka!
(http://img16.imageshack.us/img16/2042/dsc08484c.jpg) (http://img16.imageshack.us/i/dsc08484c.jpg/)

Katos aurinkoon, EL Mirasol!
(http://img690.imageshack.us/img690/2334/dsc08487e.jpg) (http://img690.imageshack.us/i/dsc08487e.jpg/)

Guajillo
(http://img847.imageshack.us/img847/418/dsc08489n.jpg) (http://img847.imageshack.us/i/dsc08489n.jpg/)

Cascabel virittelee..  :D
(http://img690.imageshack.us/img690/1254/dsc08490d.jpg) (http://img690.imageshack.us/i/dsc08490d.jpg/)
(http://img850.imageshack.us/img850/3750/dsc08492n.jpg) (http://img850.imageshack.us/i/dsc08492n.jpg/)

CAP 214 baccatum var.baccatum. Tykkään.  :)
(http://img585.imageshack.us/img585/6922/dsc08513x.jpg) (http://img585.imageshack.us/i/dsc08513x.jpg/)
Hänkin aloittelee kukkimista.
(http://img832.imageshack.us/img832/2483/dsc08507u.jpg) (http://img832.imageshack.us/i/dsc08507u.jpg/)

Rääkätty viime kauden valkokukkainen Ulupica, Large. Päätin kuvan ottamisen jälkeen palkita kasvin isommalla ruukulla. (kasvoi n.4dl ruukussa talven yli)
(http://img830.imageshack.us/img830/7747/dsc08516d.jpg) (http://img830.imageshack.us/i/dsc08516d.jpg/)

Ja sitten näitä uusia pienokaisia. Nämä on joko vihannespaprikoita, nagoja tai bolleja. Samaan turveruukkuun eksynyt tilliä..kai. Oikealla jeeraa.
(http://img839.imageshack.us/img839/4631/dsc08508y.jpg) (http://img839.imageshack.us/i/dsc08508y.jpg/)

Nämä on kanssa jotain capsicumeja. Vasemmalla olleet kardemummat eivät itäneet..
(http://img856.imageshack.us/img856/4822/dsc08510.jpg) (http://img856.imageshack.us/i/dsc08510.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - huhtikuu 27, 2011, 06:09:36 AP
Nätti goat's weed! Aika kivasti työntää kukkaa puskat!
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 02, 2011, 01:55:44 AP
Tyhmä kysymys näin omassa päiväkirjassa, mutta en jaksa rasittaa foorumia uudella topicilla aiheesta. Ja kyllä. Käytin hakua ja luin varkaiden poistosta, mutta en ole varma uskallanko enää näin pitkällä kautta tehdä radikaaleja leikkaus operaatioita.(koska tein sen jo pari viikkoa sitten)  ::) Eli nyt leikkelemäni chilit ovat ruvenneet puskemaan varkaita todella paljon, ja en nyt tiedä pitäisikö noiden antaa kasvaa vai leikkaanko pois? Pari kuvaa selventämään asiaa:

Poblano
(http://img717.imageshack.us/img717/3004/dsc08527f.jpg) (http://img717.imageshack.us/i/dsc08527f.jpg/)
Eli leikkaanko noi varkaat tuosta "päähaaran" alapuolelta pois, vai onko niistä odotettavissa satoa?

Canario peru cusco
(http://img69.imageshack.us/img69/3561/dsc08529z.jpg) (http://img69.imageshack.us/i/dsc08529z.jpg/)
Tässä tapauksessa voisin kuvitella jättäväni nämä varkaat kasvamaan, koska kasvi majailee amppelissa. Vai leikkaanko noikin surutta pois..? Mitä mieltä porukka on?
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: PP - toukokuu 02, 2011, 09:20:50 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - toukokuu 02, 2011, 01:55:44 AP
Tyhmä kysymys näin omassa päiväkirjassa, mutta en jaksa rasittaa foorumia uudella topicilla aiheesta. Ja kyllä. Käytin hakua ja luin varkaiden poistosta, mutta en ole varma uskallanko enää näin pitkällä kautta tehdä radikaaleja leikkaus operaatioita.(koska tein sen jo pari viikkoa sitten)  ::) Eli nyt leikkelemäni chilit ovat ruvenneet puskemaan varkaita todella paljon, ja en nyt tiedä pitäisikö noiden antaa kasvaa vai leikkaanko pois? Pari kuvaa selventämään asiaa:

Poblano

Eli leikkaanko noi varkaat tuosta "päähaaran" alapuolelta pois, vai onko niistä odotettavissa satoa?

Canario peru cusco

Tässä tapauksessa voisin kuvitella jättäväni nämä varkaat kasvamaan, koska kasvi majailee amppelissa. Vai leikkaanko noikin surutta pois..? Mitä mieltä porukka on?

Jos ne leikkaa pois, kasvit innostuu luultavasti tekemään entistä enemmän varkaita. Antaisin olla ja leikkaisin mahdolliset huonosatoiset haarat pois vasta sitten kun kasvit tarvii energiaa sadon kasvattamiseen ja kypsyttämiseen.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Ryhis - toukokuu 02, 2011, 10:17:14 AP
Itse annan varkaiden kasvaa ja trimmaan niitä vain jos jäävät pahasti isompien oksien varjoon.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Toni.A - toukokuu 03, 2011, 08:55:57 AP
Itse antaisin myös hyvästi kasvavien varkaiden kasvaa, jos vain valoa riittää niille. Riippuu tietysti myös, millainen latvakasvusto chilillä on. Huomasin itse myös viimekaudella sen, että kasvi joka ei ollut tehnyt ainottakaan hedelmää, alkoi tuottamaan satoansa, kun poistin kaikki varkaat pois ja muutenkin trimmailin sitä paljaammaksi. Se on vähän omasta näköaistista ja mutusta kiinni, miten luulisi sen siihen reagoivan.  :D Onpa vaikea sanoin kuvailla, mutta luulen, että tiedät, mitä tarkoitan. ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 03, 2011, 23:14:29 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - toukokuu 03, 2011, 08:55:57 AP
Itse antaisin myös hyvästi kasvavien varkaiden kasvaa, jos vain valoa riittää niille. Riippuu tietysti myös, millainen latvakasvusto chilillä on. Huomasin itse myös viimekaudella sen, että kasvi joka ei ollut tehnyt ainottakaan hedelmää, alkoi tuottamaan satoansa, kun poistin kaikki varkaat pois ja muutenkin trimmailin sitä paljaammaksi. Se on vähän omasta näköaistista ja mutusta kiinni, miten luulisi sen siihen reagoivan.  :D Onpa vaikea sanoin kuvailla, mutta luulen, että tiedät, mitä tarkoitan. ;)

Ymmärrän! :) Täytyy antaa kasvaa, kun tuota valoakin piisaa ton natikan johdosta. Sitten trimmaillaan kun tila loppuu.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: TepinKapsikuumi - toukokuu 04, 2011, 01:17:19 AP
Jättäisin korkeintaa tuon ylimmän lähinnä haarautumiskohtaa olevan. Kaikki sen alapuolella svidduun.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 06, 2011, 00:19:28 AP
Leikkelin kevyesti pimennossa olevia varkaita pois, mutta jätin osan kasvamaan koska valoa on vielä hyvin tarjolla. Eilen eli 5.5 tarjosin CAP 214:lle ja Serranolle jo kukituslannoitetta eli puolitin biobizzin grow:n määrän ja lisäsin bloomia sekä topmaxia. Katsotaan mitä tapahtuu..

Malagueta se ei vaan kasva kokoa, vaan yrittää kukkia kokoajan. Olkoot sitten tuollainen minichili jos ei kasvaminen kiinnosta.
(http://img215.imageshack.us/img215/557/dsc08532a.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/215/dsc08532a.jpg/)
Malaguetan kukkanen
(http://img837.imageshack.us/img837/5563/dsc08535h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/837/dsc08535h.jpg/)

Kuolemantuomion saanut PI260460 päätti silti pysyä hengissä ja puskee innolla uutta kasvua. Se on jopa paljon terveemmän vihreä nyt kuin pari viikkoa sitten.
(http://img860.imageshack.us/img860/5651/dsc08538k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/860/dsc08538k.jpg/)
(http://img268.imageshack.us/img268/4657/dsc08541n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/268/dsc08541n.jpg/)

Chilaca aloittelee podien tekoa.  ;D
(http://img198.imageshack.us/img198/8417/dsc08536yn.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/198/dsc08536yn.jpg/)

Kuin myös Serrano
(http://img863.imageshack.us/img863/1830/dsc08537o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/863/dsc08537o.jpg/)

Muutakin eksoottista luvassa. Okra on kasvatellut ainoasta kukastaan podia. Tohtisikohan jo maistaa tuota..?
(http://img822.imageshack.us/img822/746/dsc08540t.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dsc08540t.jpg/)
Vaan eivät ole nämä Okratkaan kasvaneet silleen kuin olisin halunnut, sillä ovat minikokoisina aloittaneet tuon kukkimisen. Mä en vaan osaa.. :-\
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 10, 2011, 00:11:12 AP
Viime Lauantaina eli 7.5 ulkoilutin kaikkia chilejä parvekkeella noin tunnin parin ajan. Ihme ja kyllä yksikään ei ole ottanut itseensä siitä, vaikka aurinko paistoi osaan chileistä suoraan. Jätin silloin myös talvetetun Tepinin harsojen alle ja se onkin viettänyt siellä aikansa siitä asti. Hyvin on näyttänyt viihtyvän, vaikka ulkolämpötila parvekkeella on laskenut 3,4 asteeseen öisin. Annoin myös Praetermissumille, Goat's weedille ja Chilacalle kukituslannoitteen, koska mielestäni ne saavat aloittaa reippaamman kukkimisen. Bongasin myös Praesta ekan podin alun!  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 10, 2011, 14:23:54 IP
Pari kuvaa viime lauantailta:
(http://img802.imageshack.us/img802/5196/dsc08542.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/802/dsc08542.jpg/)
(http://img833.imageshack.us/img833/7411/dsc08543w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/833/dsc08543w.jpg/)

Ja tältä päivältä:
Maitopurkissa onneton MiniMini.. Se ei vaan kasva. Sen vasemmalla puolella Nagaa, vihannespaprikaa ja bolleja.
(http://img151.imageshack.us/img151/4741/dsc08544k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/151/dsc08544k.jpg/)

Praetermissumin podi!
(http://img850.imageshack.us/img850/7053/dsc08545k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/850/dsc08545k.jpg/)

Cascabelliin näitä alkaa ilmestymään useampia...  :)
(http://img218.imageshack.us/img218/8247/dsc08546v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/218/dsc08546v.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 19, 2011, 23:53:59 IP
Tulipa ruukutettua tänään chilejä taas isompiin astioihin ja nyt kyllä tuntuu siltä, että ikkunalaudan maksimitäyttökapasiteetti on tullut täyteen. Kyllä nuo chilit vielä hetken mahtuu kasvamaan ylös ja sivuillepäin, mutta olisi niitä jo kiva viedä lopullisesti ulos, kun tuolla parvekkeella kuitenkin sitä tilaa on. Mutta ei ennen kuin noi kelit lämpenee prkl!  :) Tosin amppelissa olleen Canario peru cuscon vein partsille, jos se tykkäisi noista alemmista yölämmöistä.. Toinen yksilö jäi sisälle niin voi verrata niiden käyttäytymistä.. Tosin sisällä oleva kierteelle kasvatettu tuplayksilö sai itselleen 15 litran ruukun, että saattaa sekin vaikuttaa tulokseen.

Chilacalle, Aji Amarillolle ja Canariolle annoin myös 15 litran ruukkuset jotta saavat kasvaa kunnon roikaleiksi! Chacoense, Aribibi gusanito ja Cumari O Passarinho saivat taasen 7,5 litraiset kipot. Tosin toi chacoense ei olisi sitä edes ansainnut, kun ei ole kasvanut oikeastaan ollenkaan moneen kuukauteen. Juuriakaan sen maitopurkissa ei ollut nimeksikään, joten ottiatuota kuin tuon käy.. Pääsee kyllä meikäläisen top 10 listalle vaikeimmin kasvavista chileistä. Lisää kuulumisia kuvien kera huomenissa..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 21, 2011, 06:11:45 AP
Kokonaiskuvaa sisältä.
(http://img691.imageshack.us/img691/1870/dsc08593a.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/691/dsc08593a.jpg/)
Chilaca kypsyttelee melkoista jöötiä. Täytyy ensi viikolla poimia toi pois, jotta saisi kasvin aloittamaan kunnon satoamisen.
(http://img713.imageshack.us/img713/3256/dsc08594y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/713/dsc08594y.jpg/)
Mitä kuuluu chilimetsälle? No hyvää kuuluu. Istutin nuo kumppanit jo viikkoja sitten tuollaiseen pieneen 35 litraiseen ruukkuun, joten pitäisi jokaiselle riittää tilaa kasvaa edes hieman. Moni tuolla olevista chileistä kukkiikin jo kovasti. Takana luimuilee Tepin.
(http://img37.imageshack.us/img37/3959/dsc08591v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/37/dsc08591v.jpg/)
Tyrkkäsin parvekeruukkuun yrttien seuraksi yhden Bolivian Rainbown ja yhden Paprikan tai Nagan. Sen näkee sitten isompana kumpi toi toinen on, muttei noi nyt olekkaan kuin koristeeksi..
(http://img3.imageshack.us/img3/6113/dsc08590b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/3/dsc08590b.jpg/)
Aji rojo aloitti myös kukkimisen, mutta voipi olla ettei tämän kasvin kohdalla mitään jättisatoa ole odotettavissa, kun sen kasvussa on ollut ongelmia.
(http://img546.imageshack.us/img546/2559/dsc08602z.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/546/dsc08602z.jpg/)
Aji Amarillo taas vaikuttaa pirteämmältä ja onkin kasvanut rojoa paremmin. Näinkö ekat podit alkavat jo ilmestyä...
(http://img156.imageshack.us/img156/8163/dsc08599b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/156/dsc08599b.jpg/)
Guyanalainen Baccatum myös taitaa alkaa podittamaan.
(http://img12.imageshack.us/img12/4594/dsc08598v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/12/dsc08598v.jpg/)
Intialainen F1 chili on vielä pienikokoinen, mutta pukkaa kukkaa silti mukavasti.
(http://img263.imageshack.us/img263/1984/dsc08595n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/263/dsc08595n.jpg/)
Poblano rykäisi kunnolla kukkia auki pienestä koostaan huolimatta. Kuvassa oikealla myös Mirasolin kukkasia.
(http://img59.imageshack.us/img59/9237/dsc08596y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/59/dsc08596y.jpg/)
Cumari O Passarinhon nuppuja
(http://img805.imageshack.us/img805/203/dsc08603d.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/805/dsc08603d.jpg/)
Otsikko: Perkeles!
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 23, 2011, 14:39:45 IP
Kuun alussa luulin, että baccatum PI260460 alkaisi kasvamaan kunnolla, mutta sen jälkeen eipä ole tapahtunut kasvua taaskaan. Mutta. Nyt taisi löytyä syypää..
(http://img801.imageshack.us/img801/2008/dsc08629t.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/801/dsc08629t.jpg/)
Ripsiäisen toukka tuossa lehden vasemmassa alareunassa taitaa olla.
Ei oikein riitä tossa kamerassa potku lähemmäs, mutta kun noita mönkiviä toukkia olen nähnyt aikaisemminkin, niin se tuossa taitaa olla kyseessä. Saa korjata jos joku tietää mikä muu tuo saattaisi olla.

Tälläistä jälkeä on myös näkynyt lehdillä.
(http://img64.imageshack.us/img64/439/dsc08618x.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/64/dsc08618x.jpg/)
(http://img716.imageshack.us/img716/1628/dsc08632m.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc08632m.jpg/)
Ripsiäisen vai kenties punkkien?

PI260460:n kasvupisteet syöty/kaput muuten vain.
(http://img807.imageshack.us/img807/1661/dsc08630.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/807/dsc08630.jpg/)
(http://img695.imageshack.us/img695/2523/dsc08631v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/695/dsc08631v.jpg/)

ps. provadoa en aio käyttää kuin äärimmäisessä hädässä, koska suht luomuna olen tämän kauden ajatellut mennä. Spruzit luonnonpyretriiniä suihkutin nyt noille kärsineille kasveille, joka toivottavasti pysäyttäisi tämän ongelman.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - toukokuu 23, 2011, 14:47:43 IP
Kyllähän tuo ripsiäisen tekosilta näyttää, kun lehtien laikut on noinkin isoja. Lehtiruotia seurailevat näppyjonot lienevät munia ja/tai toukkia. Aika paljon jotain nypyläähän noissa alimmissakin kuvassa on. Ihme jos et aiemmin ole jo pannut ruiskien noita, eihän tuollaista voi olla huomaamatta kasveja katsellessa. Ainakaan jos katselee niitä yhtä taajaan kuin minä omiani. ::)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 23, 2011, 23:30:33 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 23, 2011, 14:47:43 IP
Kyllähän tuo ripsiäisen tekosilta näyttää, kun lehtien laikut on noinkin isoja. Lehtiruotia seurailevat näppyjonot lienevät munia ja/tai toukkia. Aika paljon jotain nypyläähän noissa alimmissakin kuvassa on. Ihme jos et aiemmin ole jo pannut ruiskien noita, eihän tuollaista voi olla huomaamatta kasveja katsellessa. Ainakaan jos katselee niitä yhtä taajaan kuin minä omiani. ::)

No kun tuon kasvin(PI260460) tilanne ei ole ollut oikein niin yksiselitteinen. Se on kärsinyt liikakastelusta, harsosääskistä ja ilmeisesti lannoite övereistä. Viime kaudella huomaamani ripsiäisten tuhot eivät olleet ihan samannäköisiä, niin en osannut sitä ensimmäisenä pitää oireiden aiheuttajana. Ja itse asiassa olen pari kertaa suihkutellut tuota Spruzit suihketta, mutta en ripsiäisiä, vaan harsosääskiä tappaakseni.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: MasaT - toukokuu 24, 2011, 23:50:40 IP
Oliko nuo kasvit altakastelu-systeemeissä? Kannattaa kokeilla ruukkujen painoa, chilit ei tykkää vedessä lillumisesta. (Paitsi vesiviljelyssä). Juuret ei saa ilmaa ja seurauksena on juurimätä. -Tappaa paremmin, kuin tuholaiset. ;) Tuon spruzitin tehosta en enää ole vakuuttunut. Alkuun harsosääskille ainakin toimi, myöhemmin liimapaperi.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 25, 2011, 22:37:19 IP
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - toukokuu 24, 2011, 23:50:40 IP
Oliko nuo kasvit altakastelu-systeemeissä? Kannattaa kokeilla ruukkujen painoa, chilit ei tykkää vedessä lillumisesta. (Paitsi vesiviljelyssä). Juuret ei saa ilmaa ja seurauksena on juurimätä. -Tappaa paremmin, kuin tuholaiset. ;) Tuon spruzitin tehosta en enää ole vakuuttunut. Alkuun harsosääskille ainakin toimi, myöhemmin liimapaperi.

Juu kyllä noita ruukkuja tulee nosteltua, ja vielä välillä tökin puisella tikulla multaa jotta selviää onko se märkää vai ei. Katsotaan nyt päivä kerrallaan mihin suuntaan noiden kärsineiden kasvien kanssa mennään.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - toukokuu 25, 2011, 23:41:44 IP
Taas mainostan, mutta kun tuote kerta toimii niin miksei. Ja kun ainakin minusta on vähän hankala noista isommista enää painotuntumalla arvioida vedentarvetta.

Kärsältä tilaamani kosteusmittari nimenomaan multaan on ollut todellinen isojen kasvien pelastus minulla. Ilman sitä en olisi millään uskonut että n. 6 litraan multaa riittää 65 cm korkealle, latvuksistaan ehkä 50x100 cm laajalle kukkivalle ja vähitellen podittavalle Rocotolle 8-10 desiä vettä viikoksi-puoleksitoista. Puoli tuntia täytöstä kolahtaa mittatikku taas kuivaan pohjaan, mutta multa on 15mm pinnan alta märkää vielä viidenkin päivän päästä. Maksoi vekotin kai 7 euroa. Pitäisi ostaa toinenkin, niin olisi kotiin ja pajalle omat.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Chilivaari - toukokuu 26, 2011, 08:56:35 AP
Kuulostaa hintansa arvoiselta vehkeeltä, jos sen avulla tulit kiinnitäneeksi huomiosi liikakasteluun. Noissa altakasteluruukuissa uittaminen on varsin tavallista.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 26, 2011, 11:05:49 AP
Jaa mutta tuommoinen kosteusmittari saattaisi olla varsin pätevä. Tosin tuommoinen kuiva puutikku ajaa varmaan aika samalla tavalla asian, mutta voisihan tuon mittarin hommaamisen laittaa silti harkintaan.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - toukokuu 30, 2011, 23:32:18 IP
Nonniin! Alkaa kuulemma tää parhaimman makuinenkin chili kasvatella podeja!  ;D
(http://img819.imageshack.us/img819/4554/dsc08688n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/819/dsc08688n.jpg/)

Cascabel vaikuttaa satoisalta kasvilta.. Tosin en saanut kuvaa kaikkia podeja, mutta niitä on ihan mukavasti jo oksilla.
(http://img716.imageshack.us/img716/3355/dsc08696p.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc08696p.jpg/)

Eka punainen Mirasolin podi tuli syötyä viikonloppuna ja oli varsin positiivinen yllätys! Aika terävän tulinen, muttei kuitenkaan pahalla tavalla. No lisää on tulossa ja paljon!
(http://img837.imageshack.us/img837/5154/dsc08690r.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/837/dsc08690r.jpg/)

Aribibi gusano aloitti kukkimisen myös n.viikko sitten. Aika tasan samankokoisia ja näköisiä kukkia on myös auennut Cumari O Passarinhoon. Kuvassa kuitenkin ekana mainitun kukka.
(http://img402.imageshack.us/img402/4356/dsc08691i.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/402/dsc08691i.jpg/)

Minikasvi Poblano vääntää väkisin podeja..
(http://img820.imageshack.us/img820/9475/dsc08693z.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/820/dsc08693z.jpg/)

Kaksi pikkutaimea joista 100% varmuudella oikeanpuoleinen on Bolivian Rainbow. Vasen on sitten Paprika tai Naga.
(http://img560.imageshack.us/img560/4652/dsc08694b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/560/dsc08694b.jpg/)

Tänään tuli jätettyä valtaosa chileistä parvekkeelle, kun nuo kelit alkoivat parantua kivasti. Tai ainakin mitä on seurannut pitkäaikaisia ennustuksia, niin nyt ei enää yölämmöt pitäisi tippua niin alas, että haittaisi merkittävästi kasvua. Sisälle jäi Goat's weed, Chilaca, Mirasol, Poblano, Jalapeno Herkules, Guajillo, Intian F1, Lanceolatum, "Parvifolium", CAP1144, CAP214 ja neljä kappaletta pikkutaimia. Osa näistä pääsee vielä ulkoruokintaan, kunhan parvekkeella olevat tomaatit saavat uudet ruukut amppeleiden muodossa. Muutenkin joutuu lähtemään ruukku ja multa ostoksille tässä joskus lähipäivinä.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 02, 2011, 17:26:27 IP
Eka punkki bongattu tänään kaupasta ostamastani pensastomaatista. Kasvi sai välittömän spruzit käsittelyn.. Aji amarillon kakkostaimi sai itselleen 15L ruukun, aribibi gusano siirtyi parvekkeelle ja amppelitomaatit tuli vihdoin istutettua amppeliin. Siinä tämän päivän hommia. Lomaan 2kk aikaa...  :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 13, 2011, 14:55:51 IP
Talvehdittamani Ulupica,large c.cardenasii var.pendulum menehtyi ilmeisesti juurimätään. Kasvi oli koko talven pienessä ruukussa ja nyt keväällä siirsin sen uuteen isompaan ruukkuun. Sen juuret haiskahtivat jo silloin hieman pahalle, joten karsin siltä pahimman näköiset juuret pois. Se ei ilmeisesti auttanut, koska nyt jäljellä on enää kuivunut ruskea runko. Yritin ottaa siitä siitä vielä pistokkaita viime hetkellä, mutta ne eivät lähteneet juurtumaan..  :( Onneksi sain siitä kuitenkin viime kautena satoa, että siemeniä on tallessa jatkoa ajatellen.

Jotta kuitenkin kasvien yhteenlaskettu lukumäärä ei pääsisi tippumaan, niin tuli hommattua paikallisesta taimimyymälästä komean näköinen Medina C.annuum.
(http://img716.imageshack.us/img716/2400/dsc08709jg.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc08709jg.jpg/)
Komea sikäli, ettei minulla ole yhdessäkään kasvissa noin paksua runkoa, vaikka toi on varmasti paljon nuorempi kuin monet omistani. Kyllä ne ammattilaiset on sitten asia erikseen, mitä kasvattamiseen tulee..  :)

Kukkia siinä on kivasti ja yksi podikin roikkuu.
(http://img268.imageshack.us/img268/3332/dsc08710f.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/268/dsc08710f.jpg/)

CAP 1144 c.praetermissum se vaan podittaa, vaikkei asustele kuin vaivaisessa 1,6l ruukussa. No vihdoin sain aikaiseksi ostaa uusia isompia ämpäreitä ja multaa, niin pääsen tuonkin siirtämään isompaan ruukkuun.
(http://img3.imageshack.us/img3/1674/dsc08707g.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/3/dsc08707g.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Eetu132 - kesäkuu 13, 2011, 15:52:19 IP
öö onks toi ostettu siis sielt ropparin lähistöl olevast kasvihuoneesta?=)

Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 14, 2011, 00:52:28 AP
Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - kesäkuu 13, 2011, 15:52:19 IP
öö onks toi ostettu siis sielt ropparin lähistöl olevast kasvihuoneesta?=)



Eiku Kuusankosken Viherpisteestä. Siitä kirkon vierestä. Siel tais olla viel muutama jäljellä ja maksoi jotain alle 4€..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Eetu132 - kesäkuu 14, 2011, 08:33:06 AP
Vois ehkä käyä kattoo jos ois viel jälel ku niin halpa on :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - kesäkuu 14, 2011, 13:40:38 IP
On kyllä muhkealla varrella puutarhan chili! Ite kävin viherlandiassa jyppilässä toteamassa saman homman miten ammattilaiset poksauttaa pienelle taimelle valtavan varren. Kiinnostais tietää millä lannotteella ja seos suhteella ne plantut ruokitaa..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Chilivaari - kesäkuu 14, 2011, 13:58:47 IP
Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 14, 2011, 13:40:38 IP... Kiinnostais tietää millä lannotteella ja seos suhteella ne plantut ruokitaa..
Valo, lämpö ja kosteus saattavat olla tärkeämpiä kuin lannoitus. Tai oikeastaan näiden kaikkien oikea suhde.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: PP - kesäkuu 14, 2011, 14:46:39 IP
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 14, 2011, 13:58:47 IP
Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 14, 2011, 13:40:38 IP... Kiinnostais tietää millä lannotteella ja seos suhteella ne plantut ruokitaa..
Valo, lämpö ja kosteus saattavat olla tärkeämpiä kuin lannoitus. Tai oikeastaan näiden kaikkien oikea suhde.

Lisäksi kaupan chilit on usein leikattuja, mikä voi tukevoittaa kasvua.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - kesäkuu 14, 2011, 15:10:35 IP
Kyllähän se leikkaaminen tietty tukevoittaa mut taimi kasvaa pienessä ruukussa ja varsi on paksuudeltaan lähempänä puoltatatoista senttiä. Vaikuittais että pitäs olla aika hyvät lannotteet..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: PP - kesäkuu 14, 2011, 15:19:26 IP
Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 14, 2011, 15:10:35 IP
Kyllähän se leikkaaminen tietty tukevoittaa mut taimi kasvaa pienessä ruukussa ja varsi on paksuudeltaan lähempänä puoltatatoista senttiä. Vaikuittais että pitäs olla aika hyvät lannotteet..

Ei niillä voi sen kummemmat lannat olla kuin osalla meistä. Esim. Nutriforte on ammattilaistuote ja taatusti hyvää tavaraa. Kuten Chilivaari sanoi, lannoituksen, valon ja kosteuden tasapaino on tärkeintä. Laji- ja lajikekohtaiset erot vaikuttaa myös paljon.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 14, 2011, 22:47:55 IP
Megalomaaninen kuvapäivitys kasvatuksista!

Huhtikuun 15pv itämään laittamani Naga Morich sai itselleen 10l ämpärin.
(http://img860.imageshack.us/img860/7016/dsc08725p.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/860/dsc08725p.jpg/)

Samaan aikaan idätetty Bolivian Rainbow kasvaa hassusti kiemurrellen..
(http://img638.imageshack.us/img638/3616/dsc08726d.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/638/dsc08726d.jpg/)

Vihannespaprika nuppuilee jo.
(http://img94.imageshack.us/img94/4884/dsc08727qa.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/94/dsc08727qa.jpg/)

Sisällä majaileva CAP 1144 sai 10 litran ämpärin ja CAP 214 8 litran ruukun. Kokoa noilla ronteilla alkaa olemaan kivasti ja kiva nähdä kuinka isoiksi vielä kasvavat, nyt saatuaan moninkertaisesti isommat sangot.
(http://img607.imageshack.us/img607/4810/dsc08728.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/607/dsc08728.jpg/)

Cascabellin eka podi on alkanut punertaa.
(http://img815.imageshack.us/img815/297/dsc08729l.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/815/dsc08729l.jpg/)

Parvekkeella pensastomaatti on lähtenyt hyvään kasvuun. Sen vasemmalla puolella PI260460 jossa nuppuja, ja sen vieressä Cumari O Passarinho mikä kukkii.
(http://img90.imageshack.us/img90/8319/dsc08730qa.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/90/dsc08730qa.jpg/)

Etummaisena oikealla MiniMini. Sen vieressä Indian F1. Keskellä Aribibi Gusano jonka takana Aji Panca ja Columbian Golden. Langanlaiha Chacoense haarautunut vihdoin ja sen vieressä Aji Rujo eiku Rojo..
(http://img580.imageshack.us/img580/4193/dsc08731g.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/580/dsc08731g.jpg/)

Serrano
(http://img15.imageshack.us/img15/6946/dsc08732y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/15/dsc08732y.jpg/)

Oikealta vasemmalle: Aji Amarillon kakkostaimi jossa vihdoin nuppuja näkyvissä. Seuraavina Goat's weed, Canario, Guajillo ja Guyanalainen Bacca.
(http://img51.imageshack.us/img51/8940/dsc08733x.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/51/dsc08733x.jpg/)

Guyanalainen kukkii ihan mukavasti, mutta kokoa saisi olla enemmän kasvilla. Sen vasemmalla puolella Aji Amarillon ykköstaimi joka näyttää kyllä erilaiselta kuin kakkosversio.
(http://img197.imageshack.us/img197/4320/dsc08734d.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/197/dsc08734d.jpg/)

Oikealla Canario Peru Cusco ilman nupun nuppua.. Sen vieressä chilimetsä jossa tunnistettavissa Guajillon ja Serranon podit. (serranon ei näy kuvassa)
(http://img848.imageshack.us/img848/4920/dsc08735k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/848/dsc08735k.jpg/)

Tässä suurin Guajillon podi tällä hetkellä. Tuosta se vielä turpoaa..
(http://img823.imageshack.us/img823/4907/dsc08736u.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/823/dsc08736u.jpg/)

Tässä Aji Amarillon podi jota kyllä epäilen joksikin muuksi.. Koko kasvi on erinäköinen kuin kakkostaimi ja podi ei ole kasvanut kokoa enää aikoihin..
(http://img830.imageshack.us/img830/4262/dsc08737l.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/830/dsc08737l.jpg/)

Punkkipredatorit liikenteessä. Taisivat tulla taas kaupan kukkien/tomaattien mukana..
(http://img217.imageshack.us/img217/8109/dsc08719k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/217/dsc08719k.jpg/)

Toisessa parvekelaatikossa kasvaa vasemmalta oikealle pari chiliä, korianteria, syötäviä kukkasia ja vihanneskrassia.
(http://img829.imageshack.us/img829/437/dsc08741t.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/829/dsc08741t.jpg/)

Purple Basillika ei tahdo oikeen vauhdilla kasvaa, muttei näytä kuolevankaan joten olkoon rauhassa..
(http://img89.imageshack.us/img89/6605/dsc08738u.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/89/dsc08738u.jpg/)

Sarviapilaa..
(http://img585.imageshack.us/img585/1315/dsc08739r.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/585/dsc08739r.jpg/)

Ja tilliä.
(http://img546.imageshack.us/img546/740/dsc08740q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/546/dsc08740q.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Nizo - kesäkuu 15, 2011, 11:06:04 AP
Komeen näköstä! Vähän ahtaalta kyllä näyttää. Taitaa kaikki mahdollinen tila olla käytössä  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - kesäkuu 15, 2011, 12:15:30 IP
Komeaa kateltavaa! Joka neliö taitaa olla hyöty käytössä.  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 15, 2011, 22:38:20 IP
Lainaus käyttäjältä: Jahman - kesäkuu 15, 2011, 11:06:04 AP
Komeen näköstä! Vähän ahtaalta kyllä näyttää. Taitaa kaikki mahdollinen tila olla käytössä  ;D

Joo kyllä vähän ahdasta on.. Ja keittiössä ja makuuhuoneessa olisi yhdet itäänpäin olevat ikkunat kokonaan käyttämättä, mutta kun jossain pitäisi nukkua ja syödäkin niin ei ole malttanut niitä täyttää chileillä.. Eniten hirvittää sitten tuon kaiken rojun, mullan ja kasvijätteen määrä syksyllä kun noi kaikki pitäisi roudata pois tunkiolle!  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Lillen - kesäkuu 15, 2011, 22:46:48 IP
Todella hienoja chilejä...alkaa oikein hävettää nää omat ,mutta eiköhän nekin ala pikku hiljaan kypsentää omia podejaan...
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 15, 2011, 23:00:23 IP
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 15, 2011, 22:46:48 IP
Todella hienoja chilejä...alkaa oikein hävettää nää omat ,mutta eiköhän nekin ala pikku hiljaan kypsentää omia podejaan...

Noo kauneus on katsojan silmissä.. Tosi pienen kokoisiahan noi on ja jos vertaa lehtivihreän määrää viime kauteen, niin jäljessä ollaan.. Mutta podien yhteenlaskettu määrä saattaa tällä hetkellä kuitenkin olla suurempi kuin viime kaudella samaan aikaan.. Kiitos siitä kuuluu varmaan lajivalinnoille, eli annuumeja on talossa tällä kaudella runsaasti, kun viime kaudella niitä ei ollut kuin yksi.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 16, 2011, 00:47:26 AP
Aloitusviestin lajikelista muokattu ajantasalle..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 18, 2011, 14:55:02 IP
Kuten arvelin, niin juhannukseksi saa tuoretta oma kasvattamaa Serranoa!  ;D
(http://img41.imageshack.us/img41/1092/dsc08755w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/41/dsc08755w.jpg/)

CAP 214 aloitti podittamisen myös!
(http://img26.imageshack.us/img26/9182/dsc08745no.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/26/dsc08745no.jpg/)

Praetermissum se vaan kukkii ja podeja ilmestyy joka päivä lisää!  :) Kukkakuva rajattuna vähän lähempää.. Keltaiset pisteet haalistuneet jo.
(http://img835.imageshack.us/img835/889/dsc08751z.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/835/dsc08751z.jpg/)

Ei ollut työ-yön jälkeen kovin kiva herätä lapsen itkuun, kun tytär oli käynyt taas maistelemassa vähän chiliä ja melkoinen huutohan siitä tuli...  :-\ Kyseessä Mirasolin podi.
(http://img718.imageshack.us/img718/9089/dsc08758js.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/718/dsc08758js.jpg/)
Mutta eipä ollut eka kerta ja veikkaan ettei jäänyt viimeiseksi.. Mutta joksikin aikaa jättää varmaan taas "poppat" rauhaan..

Mirasolissa on muuten varsin hauskoja podeja...
(http://img535.imageshack.us/img535/2528/dsc08756q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/535/dsc08756q.jpg/)
(http://img155.imageshack.us/img155/1145/dsc08757z.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/155/dsc08757z.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 21, 2011, 02:05:19 AP
Maistelin tuossa äsken ekan kypsän Cascabelin podin. Aika paljon siemeniä sisällä, mutta ihan jees makuista chiliä kuitenkin pienellä lämmittävällä poltolla.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: chilihardhead.fi - kesäkuu 21, 2011, 07:04:16 AP
Jauheena tuo Cascabel on todella hyvä, mieto pöytämausteeksi sopiva.
Kannattaa varmaankin koittaa savustettunakin.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 21, 2011, 15:27:16 IP
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - kesäkuu 21, 2011, 07:04:16 AP
Jauheena tuo Cascabel on todella hyvä, mieto pöytämausteeksi sopiva.
Kannattaa varmaankin koittaa savustettunakin.

Jep kiitti vinkistä!  :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - kesäkuu 23, 2011, 12:57:38 IP
Nonni! Tuli kypsät kerättyä puskista, että sai vähän grillattavaa juhannukseksi..  ::)
(http://img29.imageshack.us/img29/381/dsc08775m.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/29/dsc08775m.jpg/)

Varmuuden vuoksi piti tilata muutama spesiaali Penalta..
(http://img39.imageshack.us/img39/1488/dsc08771i.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/39/dsc08771i.jpg/)



















.....edit. meniköhän tekstit vähän sekaisin..  :-X
Alemmassa kuvassa siis pari kypsää Mirasolia ja Cascabelia. Kypsä Serrano, pari Goat's weedin raakiletta, Chilaca, Poblano ja Jalapeno Herkules. Chilacan podi on oudosti mennyt harmaaksi ja aivan pehmeäksi tuosta keskeltä.. Liekö mädäntynyt tai jotain?
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - kesäkuu 23, 2011, 13:47:14 IP
Kyllä näyttää hyvältä!  8) Omat ei kerinny juhannukseks nii joutuu muita kattomaa vesikielellä..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - heinäkuu 05, 2011, 01:44:10 AP
Kyllä on taas puskat kasvanut sitten viime päivityksen. Tässä tämän hetken sisäkasveja vasemmalta alkaen: Lanceolatum, Cascabel, Jalapeno Herkules, Poblano, Mirasol, Chilaca, CAP 214, "Parvifolium", CAP 1144 ja vihannespaprika.
(http://img841.imageshack.us/img841/5641/dsc08787o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/841/dsc08787o.jpg/)
Ulos komensin muutama päivä sitten Nagan, Bollen ja Paprikan.

Muutama maistiainen poimittu taas. Pari Serranoa, Cascabelia ja Mirasolia.
(http://img833.imageshack.us/img833/6894/dsc08786o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/833/dsc08786o.jpg/)

CAP 1144 praetermissum kypsyttelee jo toista podiaan.
(http://img687.imageshack.us/img687/5725/dsc08788q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/687/dsc08788q.jpg/)
Ekan kypsän maistelin pari päivää sitten ja oli melkoisen tujakkaa tavaraa.. Siemenet otin talteen myös tottakai. Ja näitä sekä CAP 214:ää on tulossa paljon... Miittikamaa...  ;D

Parvekkeella kasvavista chileistä Rocoto Peru Cusco joka majailee amppelissa on vihdoin ruvennut tekemään kukannuppuja. Kahdessa muussa Pubessa ei nuppuja näy, sillä Canario joka alkukesästä jo alkoi kukkimaan, mystisesti tiputti kaikki kukkansa ja nuppunsa, eikä uusia ole ilmestynyt tilalle.. Cumari O Passarinho sen sijaan kukkii kovaa vauhtia, muttei raakileita ole toistaiseksi vielä näkynyt. Aji Pancassa on reilusti kukannuppuja, joten senkin kanssa on toivoa vielä. Aribibi Gusanito on myös täynnä kukkia, mutta raakileet antavat odottaa itseään. Bacca rintamalla Aji Rojo on piristynyt kasvussa ja nuppuja on ilmestynyt siihenkin ja kaksi Aji Amarilloa kukkivat myös. Guayanalainen Bacca työstää ekoja palkojaan ja kukkia siinä on mukavasti, joten siitä saadaan ainakin hyvin maistiaisia. PI260460 kukkii myös ja näyttää selvinneen pahimmista koettelemuksistaan. Sen kanssa en toivo muuta kun saisin vaikka yhden podin jota maistaa... Annuumiosastolla Guajillo vaikuttaisi yhdeltä satoisimmista chileistä tällä kaudella, sillä podeja siinä on reippaasti. Muissa lajikkeissa mitä en maininnut ei ole juurikaan mitään kummoista tapahtunut, mutta niistä sitten lisää myöhemmin.

Ps. Juhannuksena tuli maistettua myös raakaa Goat's Weediä, eikä puheet siitä ole kyllä mitään huuhaata, sillä aikamoista poltetta siitä raa'astakin lähtee.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - heinäkuu 15, 2011, 12:38:40 IP
Tuli eroteltua noi CAP 214 ja CAP 1144 toisistaan koska olivat kasvaneet hieman turhan isoiksi ikkunalaudalla. Chilaca joka mädännyttää podinsa, tuli viskattua ulos parvekkeelle josko viihtyisi siellä paremmin. Onko muuten porukalla tietoa mitä luomu kalsiumlisää voisi antaa kasveille?

CAP 1144 praetermissum.
(http://img8.imageshack.us/img8/2817/dsc08864x.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/8/dsc08864x.jpg/)

CAP 214 baccatum var. baccatum. (ei oikeen "studiossa" riittänyt koko tämän kanssa)
(http://img231.imageshack.us/img231/3663/dsc08865f.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/231/dsc08865f.jpg/)

Kuvien ottamisen jälkeen tuli vähän karsittua sellaisia oksia joissa ei nuppuja tai kukkia ollut.
(http://img694.imageshack.us/img694/325/dsc08866c.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/694/dsc08866c.jpg/)

C.Chacoense teki heti ensimmäisistä kukistaan podeja.
(http://img585.imageshack.us/img585/4647/dsc08863e.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/585/dsc08863e.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: InkRose - heinäkuu 15, 2011, 12:48:18 IP
Munankuoria tai luujauhoa nyt ainakin voi antaa, ja ovat luonnontuotteita.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - heinäkuu 15, 2011, 12:50:01 IP
Täytynee kokeilla murustella sitten niitä kuoria tuonne mullan joukkoon.  :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - heinäkuu 15, 2011, 21:58:10 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 15, 2011, 12:50:01 IP
Täytynee kokeilla murustella sitten niitä kuoria tuonne mullan joukkoon.  :)

Morttelilla / huhmareella vaan ihan tomuksi, ja mullan sekaan.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - heinäkuu 19, 2011, 16:36:58 IP
Luonnon pölyttäjät vauhdissa. Kovasti ampiaisen näköinen otus, mutta näytti olevan vain kukista kiinnostunut.
(http://img833.imageshack.us/img833/8922/dsc08887o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/833/dsc08887o.jpg/)
(http://img846.imageshack.us/img846/223/dsc08903t.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/846/dsc08903t.jpg/)

Parvekeruukussa majailevat syötävät kukkaset olivat mustien kirvojen peitossa, eli kyseessä taisi olla kurkkukirvat. Annoin niille kyytiä mäntysuovan muodossa.. Vieressä olevat chilit noita kirvasia ei tuntuneet kiinnostavan, mutta ruiskin varmuuden vuoksi niillekin suopaa. Muista kuulumisista odotetuin oli, että Tepin aukaisi ekan kukkasen tänä kesänä. Kukkimisessa ollaan siis noin kuukausi edellä viime kesään verrattuna, joten toiveet on korkealla Tepinin suhteen.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - heinäkuu 24, 2011, 14:46:26 IP
Piti tehdä tää päivitys jo päiviä sitten, mutta jäi sitten työkiireiltä.

Columbian Golden c.frutescens aloitti kukinnan.  :)

(http://img593.imageshack.us/img593/7652/dsc08909s.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/593/dsc08909s.jpg/)
(http://img847.imageshack.us/img847/2159/dsc08911.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/847/dsc08911.jpg/)
Tämä kasvi tuli siis Tabascon tilalle kasvatuksissani kun epäonnistuin Taban idättämisessä. Kiitos vielä MasaT:lle tämän siemenistä!

Pari vihreää kuvaa..
(http://img810.imageshack.us/img810/1184/dsc08917p.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/810/dsc08917p.jpg/)
(http://img853.imageshack.us/img853/3585/dsc08918k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/853/dsc08918k.jpg/)
Aika monen chilin kohdalla näyttää siltä, että kesä loppuu kesken ja kypsyttelyä tullaan jatkamaan sisällä. Eipä se toisaalta haittaa kun on nyt tuo natikka niin saa sillä pohottaa podit kypsiksi. Ja eipä noita puskia tarvi vielä sisään roudata kun syyskuun alussa vasta. Huonoimmalta näyttää ehdottomasti Canarioiden kohdalla, kun yksikään niistä ei ole kunnolla aloittanut kukkimista saati tehnyt edes nuppuja. Mutta niin sitä viime vuonnakin kerättiin vasta Marraskuussa vikat pubescensien podit, eli ei tässä sikäli kiire ole...

Taas joku korento oli kiinnostunut chileistä!
(http://img18.imageshack.us/img18/6167/dsc08915h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/18/dsc08915h.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: coco - heinäkuu 24, 2011, 15:52:57 IP
Mukavasti on kasvanu. Itellä on vähäsen samaa ongelmaa ettei meinaa kesä riittää.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - heinäkuu 30, 2011, 23:13:51 IP
Jalapeno Herkulesta tulossa lisää. Tosin tähän asti ei olekaan syöty kuin yksi vihreä podi, joka tosin oli perhanan tulinen.
(http://img607.imageshack.us/img607/5448/dsc08965q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/607/dsc08965q.jpg/)

Varsin tutunnäköinen sadonkorjuu kuva. Tosin uutena tuossa on yksi kypsä Goat's weed. Kellekköhän syöttäisi...
(http://img846.imageshack.us/img846/7000/dsc08936n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/846/dsc08936n.jpg/)

Bolivian Rainbow. Hyvin ehti vielä vaikka idätin tämän myöhään.
(http://img69.imageshack.us/img69/7845/dsc08940g.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/69/dsc08940g.jpg/)

Aji Rojo pukkaa myös podia.
(http://img20.imageshack.us/img20/2990/dsc08943h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/20/dsc08943h.jpg/)

Kuin myös Indian F1
(http://img837.imageshack.us/img837/8234/dsc08944h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/837/dsc08944h.jpg/)

Guyanalainen Baccatum myös.
(http://img543.imageshack.us/img543/8937/dsc08948j.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/543/dsc08948j.jpg/)

Aji Amarillo ykköstaimi.
(http://img29.imageshack.us/img29/9066/dsc08950o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/29/dsc08950o.jpg/)

En kerro mikä. Ettei vaan pudota tuota podia..
(http://img651.imageshack.us/img651/9420/dsc08954n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/651/dsc08954n.jpg/)

Columbian Golden... :)
(http://img854.imageshack.us/img854/6956/dsc08955l.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/854/dsc08955l.jpg/)

Ja PI260460...
(http://img197.imageshack.us/img197/7348/dsc08956up.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/197/dsc08956up.jpg/)

CAP 214. Ekan kypsyneen podin maistoin ja täytyy todeta, että makua ja tulta oli paljon vähemmän kuin Praetermissumissa.
(http://img820.imageshack.us/img820/2181/dsc08963c.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/820/dsc08963c.jpg/)

Ei haittaa enää vaikka Malagueta jäi pienikokoiseksi..
(http://img535.imageshack.us/img535/2936/dsc08938d.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/535/dsc08938d.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - heinäkuu 30, 2011, 23:20:08 IP
Hehei! Hyvännäköistä settiä! Eihän toi pikkumarjainen, nimeltämainitsematon vaan ole Te***? Toivottavasti onnistuu. Mulla puskee ns. perulainen tepin marjoja melko tuelta kasvarissa, ainoa vaan että ne ei ole pyöreitä. Joku tepinin sukuinen villi annuum se kuitenkin on.

Ensimmäinen Goatse Weed pitää syödä itte. Ja videota juutuubiin. :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - heinäkuu 30, 2011, 23:25:22 IP
Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 30, 2011, 23:20:08 IP
Hehei! Hyvännäköistä settiä! Eihän toi pikkumarjainen, nimeltämainitsematon vaan ole Te***? Toivottavasti onnistuu. Mulla puskee ns. perulainen tepin marjoja melko tuelta kasvarissa, ainoa vaan että ne ei ole pyöreitä. Joku tepinin sukuinen villi annuum se kuitenkin on.

Ensimmäinen Goatse Weed pitää syödä itte. Ja videota juutuubiin. :)

Joo se Teellä alkava se on.. Peukut pystyssä ollaan sen suhteen. Ainahan sitä lomalla pitää jotain hölmöä tehdä ja tuo video voisi olla sellainen.. Toisaaltahan eikö chiliyhdistyksellä ollut se kilpailukin.  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - heinäkuu 30, 2011, 23:31:34 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 30, 2011, 23:25:22 IP
Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 30, 2011, 23:20:08 IP
Hehei! Hyvännäköistä settiä! Eihän toi pikkumarjainen, nimeltämainitsematon vaan ole Te***? Toivottavasti onnistuu. Mulla puskee ns. perulainen tepin marjoja melko tuelta kasvarissa, ainoa vaan että ne ei ole pyöreitä. Joku tepinin sukuinen villi annuum se kuitenkin on.

Ensimmäinen Goatse Weed pitää syödä itte. Ja videota juutuubiin. :)

Joo se Teellä alkava se on.. Peukut pystyssä ollaan sen suhteen. Ainahan sitä lomalla pitää jotain hölmöä tehdä ja tuo video voisi olla sellainen.. Toisaaltahan eikö chiliyhdistyksellä ollut se kilpailukin.  ;D

Mulla olis kanssa gw:tä tulossa reippaasti. Kylmäsavu-goats weed-jauhe vois olla ihan kova juttu.
Mielenkiinnolla odotan mitä siitä mun "tepinistä" tulee. Helvetin korkea se on ja muutama pyöreämpikin nappula siell on, mutta muuten ovat sellaisia 0,5cm  x 1cm kokoisia.

Videota odotellessa... ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - elokuu 08, 2011, 23:46:50 IP
Sitten vähän kuvaraporttia.

Vihdoin rupesi satoamaan Aribibi Gusano/Manaus/ jne.
(http://img849.imageshack.us/img849/428/dsc08983w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/849/dsc08983w.jpg/)

Paprikaakin ehkä tulossa..
(http://img843.imageshack.us/img843/7661/dsc08986o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/843/dsc08986o.jpg/)

Petopunkki oli löytänyt saalista yhdestä Aji Amarillosta. Uhrina taitaa olla kirva..  :D
(http://img825.imageshack.us/img825/4236/dsc08990w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/825/dsc08990w.jpg/)

Sitten niitä luvattuja kuvia anopin kasvatuksista.
Tässä samassa ruukussa kasvavaa "punaista chiliä" ja PI 441551 f4:ää.
(http://img580.imageshack.us/img580/1258/08082011096.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/580/08082011096.jpg/)
Lisää PI 441551:tä.
(http://img64.imageshack.us/img64/711/08082011097.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/64/08082011097.jpg/)

Perus paprikaa.
(http://img854.imageshack.us/img854/5213/08082011100.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/854/08082011100.jpg/)

Lisää "jotain punaista chiliä"
(http://img43.imageshack.us/img43/7267/08082011101.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/43/08082011101.jpg/)

Ja hiton komea c.lanceolatum! Ollut parhaalla paikalla auringossa anopin puutarhassa ja sen kyllä huomaa. Varsi on muuten hienosti värjäytynyt violetiksi auringonvalossa vaikkei kuvasta se kovin hyvin erotu.
(http://img706.imageshack.us/img706/2055/08082011098.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/706/08082011098.jpg/)

Näyttäisi myös kukkivan ja toivottavasti tekee myös marjoja, sillä oma lanceni ei tänä kesänä ehkä marjoja tee.
(http://img580.imageshack.us/img580/7701/08082011099.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/580/08082011099.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: tsilizoo - elokuu 08, 2011, 23:55:48 IP
Komeita puskia, vielä komeampia marjoja :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - elokuu 22, 2011, 18:17:39 IP
Kesälomareissu takana ja paljon positiivista oli tapahtunut chileissä, mutta niin myös jotain negatiivistakin. Huonot uutiset ensin. Jalapeno Herkules sai tappotuomion, koska sen oli valloittanut jo varsin kattavasti ripsiäis ja punkkiarmeijat. En todellakaan halunnut alkaa myrkyttämään tuollaista ruokachiliä, vaan keräsin huiman määrän(4) raakileita ja viskasin pois. Päiväkirjaani seuranneet muistaa varmaan, ettei tuo Jalapeno koskaan loistanut kasvatuksissani, joten sen saatoin huoletta heittää mäkeen. Sitten parempiin uutisiin. Canario Peru Cuscon päätaimi oli vihdoin alkanut kukkimaan ja pelkkään Canarioon oli ilmestynyt pari raakiletta! Eli toivo elää sittenkin saada tällä kaudella itsekasvatettua Pubescensia.

Keräsin puskista kourallisen chiliä pois, joukossa noi aikaisemmin mainitut Jallut. Lisäksi kuvassa 5 medinaa, 8 mirasolia, 2 praetermissumia, 1 vihreä serrano, 1 malagueta, 1 "c.parvifolium" ja 1 abelmoschus esculentus.
(http://img40.imageshack.us/img40/7374/dsc09010w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/40/dsc09010w.jpg/)

Mirasol puska on kyllä menestynyt Mimosa ruukussa.
(http://img36.imageshack.us/img36/458/dsc08999m.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/36/dsc08999m.jpg/)
(http://img543.imageshack.us/img543/6416/dsc09000i.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/543/dsc09000i.jpg/)

Goat's weed.
(http://img189.imageshack.us/img189/4205/dsc09002d.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dsc09002d.jpg/)

Colombian Golden.
(http://img854.imageshack.us/img854/8121/dsc09003.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/854/dsc09003.jpg/)

Guyanalainen Baccatum. Tässä puskassa taitaa olla eniten raakileita/syötävää chileistäni. En oikeen pysty laskemaan noita podeja kun kasvi on kasvanut parvekkeen kaiteen yli ja sinne kehittänyt paljon marjahedelmiä.
(http://img641.imageshack.us/img641/9950/dsc09004c.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/641/dsc09004c.jpg/)

Aji Amarillo. Molemmat Amarillot puskevat nyt raakileita hyvää tahtia, joten niiden kypsyttely tulee tapahtumaan monen muun ohella sisällä natikan loisteessa.
(http://img811.imageshack.us/img811/4943/dsc09005b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/811/dsc09005b.jpg/)

Vähän parvekekuvaa.
(http://img801.imageshack.us/img801/5030/dsc09006e.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/801/dsc09006e.jpg/)
(http://img560.imageshack.us/img560/7171/dsc09007u.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/560/dsc09007u.jpg/)

Tepin
(http://img6.imageshack.us/img6/1300/dsc09008h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/6/dsc09008h.jpg/)

Lisäksi sisällä ikkunalauta on saanut uusia ystäviä, sillä Chilifesteiltä Hessiltä saadut C.Flexuosumin pistokkaat sinnittelevät turpeessa. Saa nähä kuinka noiden käy, koska näyttävät melko nuutuneilta, mutta toivo elää jos niistä joku lähtisi juurtumaan. Isot kiitokset Hessille vielä näistä!
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Eetu132 - elokuu 24, 2011, 20:54:18 IP
Komeeta settii! Käys kattelee mun kuvii :D kaikki on kasvanu hyvin ja jokaisessa on ainakii 1 bodi! :) laitan sitte sadonkorjuukuvii ku alkaa ne sun antamat punastuu :)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - elokuu 25, 2011, 11:20:27 AP
Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - elokuu 24, 2011, 20:54:18 IP
Komeeta settii! Käys kattelee mun kuvii :D kaikki on kasvanu hyvin ja jokaisessa on ainakii 1 bodi! :) laitan sitte sadonkorjuukuvii ku alkaa ne sun antamat punastuu :)

Juu oon seuraillut päiväkirjaasi. Hyvä että saat maistiaisia puskista. Goat's weed on ainakin erikoisenmakuinen ja tosi "lempeä" poltteeltaan..  ;)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Eetu132 - elokuu 25, 2011, 20:45:40 IP
oli tänää kaverinkaa nagakisa ku cittarii on syksyl tullu myyntii... oli perkeles ku napalmii söis :D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - elokuu 25, 2011, 21:06:24 IP
Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - elokuu 25, 2011, 20:45:40 IP
oli tänää kaverinkaa nagakisa ku cittarii on syksyl tullu myyntii... oli perkeles ku napalmii söis :D


Ja huomenna otatte kisan: Kuka juoksee nopeiten vessaan.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - elokuu 31, 2011, 23:00:07 IP
Ei tuu kypsää Chilacaa tällä kaudella kun kypsyminen pysähtyy tälläiseen:

(http://img716.imageshack.us/img716/363/dsc09015wa.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc09015wa.jpg/)
(http://img683.imageshack.us/img683/1786/dsc09016o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/683/dsc09016o.jpg/)
(http://img820.imageshack.us/img820/5069/dsc09017y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/820/dsc09017y.jpg/)
Mikähän näitä nyt oikeen riivaa? Sieni? Virus? Ja onkohan tämä tarttuvaa kun Chilacan vieressä kasvassa Aji Amarillon yhdessä podissa oli nähtävissä samantyylistä pehmenemistä, vaikkei kyseinen podi ollut vielä edes täysikasvuinen..

Poimin pois voileipäkakun koristeeksi muutaman raa'an chilin, mutta myös kypsän Serranon, Malaguetan sekä ekan kypsän Guayanalaisen Baccan. Toi Guyanalainen on kyllä herkkua! Hedelmäinen, raikas ja sopivan tulinen.
(http://img263.imageshack.us/img263/2936/dsc09028w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/263/dsc09028w.jpg/)

Pakko laittaa vielä kuva tuosta voileipäkakusta jonka pääsääntöisesti vaimo valmisti ja minä menin sorkkimaan koristeiden kanssa..  ::)
(http://img856.imageshack.us/img856/2822/dsc09029k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/856/dsc09029k.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 01, 2011, 22:21:23 IP
Ulkona ovat lähes avonaisella parvekkeella johon kyllä tuuli pääsee hyvin. Mutta vähän mietityttää tuo ruton mahdollisuus.. Tuon Chilacan lehdissä ei vaan ole tuota kyseistä viottumaa. Ainoastaan podeissa. Sitten taas molemmissa Aji Amarilloissa on lehdissä tuollaista rumaa jälkeä. Tosin erilaista molemmissa. Chilacan vieressä kasvavassa Ajissa, joissain lehtien alapinnoissa on sellaista vaimean mustaa läiskää ja kauempana olevassa on tämännäköistä:
(http://img192.imageshack.us/img192/4539/dsc09036t.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/192/dsc09036t.jpg/)

Ja tosiaan tässä kauempana olevan Amarillon podeissa ei toistaiseksi ole ollut mitään vikaa. Se on kyllä totta, että koko kesä on ollut varsin kostea ja silloin kun on ollut kuivempaa niin olen suihkutellut kasveja pitääkseni punkit ym.tuholaiset loitolla. Enpä olisi osannut odottaa tälläisiä ongelmia siitä.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Masa.T - syyskuu 01, 2011, 23:10:20 IP
Jopas vaan kasvaa Guyanalaiset baccat!! Voileipäkakku on myös aivan herkullisen näköinen!  :P
Tuosta lehtien laikuttumisesta en osaa sanoa. Oletko kokeillut ruukun painoa, painaako ja haiseeko turve? Juurimätä?
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 01, 2011, 23:26:21 IP
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - syyskuu 01, 2011, 23:10:20 IP
Jopas vaan kasvaa Guyanalaiset baccat!! Voileipäkakku on myös aivan herkullisen näköinen!  :P
Tuosta lehtien laikuttumisesta en osaa sanoa. Oletko kokeillut ruukun painoa, painaako ja haiseeko turve? Juurimätä?

Joo raahasin tänään ton Guyanalaisen sisälle jotta kypsyminen vauhdittuisi. Olisi voinut jättää väliin, sillä kasvi oli kasvattanut oksia yli parvekelasin ja muodostanut reilusti podeja sinne. Ei ole chilejä siirrellessäni vielä tähän mennessä tarvinnut pelätä, että oksat katkeaisivat sadon painosta.. No neljä raakiletta tippui tuossa operaatiossa, mutta satoa jäi silleen puskaan, ettei tuo paljoa heilauttanut.

Ja kyllä olen nostellut ruukkuja aina ennen kastelua ja antanut mullan kuivua aina välillä..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 01, 2011, 23:50:40 IP
Kieltämättä kun asiaa alkoi vähän miettimään, niin nuo ruton oireet muistuttavat noita mitä chileissäni on. http://fi.wikipedia.org/wiki/Perunarutto

Edit. Ja muita oireisiin viittaavia tauteja näyttäisi olevan myös: lehtilaikku, hedelmärupi, muumiotauti, ruostesieni ja harmaahome. Voisiko siis olla, että noissa muutamassa puskassa olisi eri tauteja, kun viotuksia näyttää olevan monenlaista..? Uskaltaako tässä nyt antaa podien kypsyä rauhassa, vai nakkaanko oireilevat kasvit kompostiin?

Entä kun olen ajatellut talvettaa ainakin jotain noista villeistä.. Ja miten mahtaa olla siementen laita? Uskaltaako noita siemeniä laittaa jakoon, vai tarttuuko taudit siementen välityksellä? En ainakaan tahtoisi sitä kontolleni, että jonkun muun kasvatukset kärsisi sen takia.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 02, 2011, 01:18:42 AP
Täytyy siis tuhota noi saastuneet yksilöt. Tai itseasiassa taidan eristää ne keittiöön, pois muiden chilien luota. Jos muutama podi kuitenkin ehtisi kypsyä siellä, että saisi maistiaisia niistä. Tietenkin sillä ehdolla, että ne podit olisivat terveitä. Täytyy harkita kyllä tarkkaan mitä kasveja tässä nyt talvettaa, sillä en kyllä tahdo näin pahalaatuisen ongelman toistuvan ensi vuonna.

"Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni, joka perustuu kokemukseen tomaateista. Chileissä
en ole ikinä tuollaista itse kokenut."

Ja eipä tullut kyllä haullakaan samanlaisia tapauksia vastaan, joten varsin huonoa onnea on tällä kaudella koettu.. Lisättäköön tähän väliin myös se, ettei C.Flexuosumin pistokkaiden kanssa ollut onnea matkassa, vaan ne kuolla kupsahtivat.  :(
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: wille - syyskuu 02, 2011, 17:49:29 IP
Kaikenmoista paskaa on näköjänsä tänä vuonna liikkeellä. Luteita, perunaruttoa ja muuta mälsää. Ei sentään pernaruttoa vielä.
Osanotot.
Otsikko: Canariota!
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 04, 2011, 22:20:36 IP
Sitä tulee sittenkin!!  ;D

(http://img853.imageshack.us/img853/790/dsc09040y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/853/dsc09040y.jpg/)

Kyseessä siis Canario ilman lisänimiä. Noita peukalonpään kokoisia raakileita on muutamia, pienempiä lisää ja kukkia reippaasti. Ulkona noi ei tietenkään ehdi enää kehittyy, mutta nostan tuon puskan sisälle aivan niin kuin tein viime vuonna Red Peruvian Rocoton kanssa.

Canario Peru Cusco taas on alkanut kukkimaan reippaasti ja ensimmäinen raakileen poikanenkin taisi jo näkyä.
Noiden kahden kasvin erot kiinnosti minua ja onhan ne toki eri lajikkeet kun kukat ovat erilaiset.

Canarion kukka
(http://img824.imageshack.us/img824/7217/dsc09043p.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/824/dsc09043p.jpg/)

Ja Cuscon
(http://img36.imageshack.us/img36/6355/dsc09048l.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/36/dsc09048l.jpg/)
(http://img705.imageshack.us/img705/6559/dsc09051k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/705/dsc09051k.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 17, 2011, 14:45:57 IP
Canariot ja Aji Amarillot ovat paksuuntuneet mukavasti.

(http://img193.imageshack.us/img193/1496/dsc09069im.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/193/dsc09069im.jpg/)

Amarillon toistaiseksi terveen näköinen hedelmä.
(http://img641.imageshack.us/img641/6751/dsc09070i.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/641/dsc09070i.jpg/)
Tänään poistin taas chilacasta muutaman ruttoisen näköisen hedelmän, mutta muissa chileissä ei noita oireita onneksi ole näkynyt.

Pientä kokoeroa chileissä. Poblano jonka vieressä villi baccatum ja chacoense.
(http://img171.imageshack.us/img171/7540/dsc09061z.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/171/dsc09061z.jpg/)

Parvekkeen iloinen väripilkku. Malagueta.
(http://img710.imageshack.us/img710/4503/dsc09072m.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/710/dsc09072m.jpg/)

Bolivian Rainbow kypsyttelee vielä podejaan, kuin myös Aribibi Gusano.
(http://img855.imageshack.us/img855/7076/dsc09073n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/855/dsc09073n.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: PP - syyskuu 17, 2011, 17:54:37 IP
Todella hieno tuo Malagueta! Terve kasvi ja komeasti podeja.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 19, 2011, 10:24:33 AP
Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 17, 2011, 17:54:37 IP
Todella hieno tuo Malagueta! Terve kasvi ja komeasti podeja.
Kiitos. Tuo kuuluukin niihin harvoihin tämän kauden onnistuneisiin. Vaikkei kasvi isoksi kasvanutkaan, niin terveenä tuo on saanut kasvaa ja podeja tehnyt kokoonsa nähden kivasti. Harmi kun olisi vielä hyvänmakuinenkin..
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 20, 2011, 23:46:22 IP
Revin puskista loput Poblanot, Mirasolit ja Cascabelit, jonka jälkeen viskasin noi puskat roskiin. Sisälle raahasin parvekkeelta Columbialaisen Frutescensin ja nappasinpa kuvankin mokomasta.

(http://img836.imageshack.us/img836/9178/dsc09105e.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/836/dsc09105e.jpg/)
Kukkia ja raakileita siinä on mukavasti, mutta toivottavasti ne säilyvät nyt sisälle siirron jälkeenkin.

Tämännäköinen sen raakile on.
(http://img687.imageshack.us/img687/3322/dsc09108v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/687/dsc09108v.jpg/)

Tällä viikolla ajattelin roudata lisää noita kasveja sisälle, kun viikonlopuksi on jo uhannut yöksi hallaa. Tosin katson pystynkö pelaamaan muutaman kasvin kohdalla hallaharson avulla, kun 19 ruukkullista chilejä joista n.4 kpl ovat yli parimetrisiä eivät ihan heittämällä mahdu sisälle ikkunalaudalle..  ;D
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - lokakuu 04, 2011, 00:14:34 AP
Hyvin mahtuu kun vähän järjestelee. Loppusato kuvaa ei ole, eikä tule ainakaan ihan äkkiä kun satoa kypsyy niin hitaasti ja eri aikaan.

(http://img11.imageshack.us/img11/3615/28092011347.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/11/28092011347.jpg/)

Goat's weedit kypsyy keittiössä.
(http://img836.imageshack.us/img836/962/28092011345.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/836/28092011345.jpg/)

Villejä baccatumeja.
(http://img836.imageshack.us/img836/6386/28092011344.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/836/28092011344.jpg/)

Canario
(http://img515.imageshack.us/img515/8623/dsc09137yo.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/515/dsc09137yo.jpg/)

Peru Cusco pukkaa myös podejaan.
(http://img819.imageshack.us/img819/2892/dsc09136sq.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/819/dsc09136sq.jpg/)

Peru Cuscossa oli valtavan kokoinen kukkanen.
(http://img585.imageshack.us/img585/2562/dsc09134cp.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/585/dsc09134cp.jpg/)

Aji Amarillo sai kypsyttely paikakseen olohuoneen nurkan, jossa viime vuonna Aji White Wax kypsytteli omansa. Tämä kasvi tuntui ottaneen eniten nokkiinsa sisäänsiirrosta, koska tiputti hirmuisen määrän kukkia ja pieniä raakileita siirron jälkeen.
(http://img820.imageshack.us/img820/8401/dsc09132f.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/820/dsc09132f.jpg/)

Onneksi siinä kuitenkin on noita maistiaisia tulossa kivasti..
(http://img577.imageshack.us/img577/4162/dsc09131h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/577/dsc09131h.jpg/)

Kuin myös toisessa Amarillossa.
(http://img824.imageshack.us/img824/1483/dsc09135kh.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/824/dsc09135kh.jpg/)

Aribibi Gusanon nätti ja pirun hyvänmakuinen podi.
(http://img822.imageshack.us/img822/8551/28092011354.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/822/28092011354.jpg/)

Guyanalaista baccaa, Mirasolia, GW:tä, ym.. Osa menossa kuivaukseen ja noi kypsät tai lähes kypsät Guyanalaiset pakkaseen.
(http://img853.imageshack.us/img853/3854/dsc09147t.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/853/dsc09147t.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - lokakuu 19, 2011, 22:44:52 IP
No kaipa tässä voisi alkaa kirjoittelemaan yhteenvetoa tästä kaudesta, kun tuli lopultakin toi parveke tyhjennettyä lopuista chileistä. Edelleen sisällä satoaan kypsyttelevät Aji Amarillot, Canario, Peru Cusco, Tepin, Aribibi Gusano, Columbialainen frute, MiniMini ja Goat's weed. Chacoense, Lanceolatum ja Malagueta odottelevat myös lopullista tuomiota. Muut kasvit tuli tänään viskattua roskiin. Okei. Ensiksi raportit kaikista tänä kautena kasvatetuista chileistä.

Annuumit: Chilaca. Ei yhtään kypsää podia, rutto/sienitauti mädätti kaikki podit ennen kypsymistä. Jalapeño Hercules. Muutamia podeja tuli kerättyä vihreänä ja syötyä sellaisenaan tai etikkaliemeen säilöttyä. Lopulta punkit ja ripsiäiset veivät elinvoiman tuosta kasvista. Pettymys. Mirasol. Todella elinvoimainen tapaus ja tuotti mukavasti ärhäkän tulisia pieniä chilejä. Määrällisesti satoisin Annuum. Poblano. Muutama kypsäksi ehtinyt podi ja muutama vihreä tuli täytettyä juustolla ja fritattua öljyssä. Hyviä olivat, mutta itse kasvi ei ollut satoisa ja tämäkin kiinnosti loppupeleissä punkkeja, joten lievä pettymys tämäkin. Serrano. Huippu hyvänmakuisia mehukkaita podeja, joissa myös potku kohdillaan. Kasvi itsessään olisi varmaan tarvinnut isomman ruukun, sillä se jäi pienikokoiseksi, eikä tuottanut mitään järkyttävää satoa. Kuitenkin yksi parhaimpia chilejä mielestäni. Goat's weed. Satoisa ja riittävän tulinen. Tykkäsin. Cascabel. Suht satoisa, mutta siementen suuri määrä podeissa vie pisteitä pois tältä meksikon kalisuttajalta. Guajillo. Ihan kivan satoisa, tuoreena melko miedonmakuinen, mutta avataan joskus kuukauden päästä etikassa lilluneet tapaukset ja arvostellaan sitten uudestaan. Malagueta. Väripilkku, kaunis ja tulinen. Jauheeksi. Intian F1. Joku kymmenkunta keskitulista podia joissa ei hirveästi makua ole. Jauheeksi. Medina. Ihan jees keskitulinen tapaus. Etikkaan meni suurin osa tän podeista. Bolivian Rainbow. Kokeilumielessä kasvamaan laitettu. En ole vielä maistanut yhtään kypsää.
Chinenset: Cumari o passarinho. Hankalan oloinen tapaus ja eka podi bongattu vasta tänään. Aji Panca. Nyt natikan alla kukkii vasta. Naga Morich. Huvikseen tällekin kaudelle laitettu mieto chili aloittanut podittamisen natikan alla.
Frutescens: Columbian Golden Frutescens PI 257083. Sekosi loppukesästä ja taikoi itsensä täyteen pieniä podeja. Muutaman oranssin olen maistanut, mutten niissä vielä mitään poltetta huomannut. En kyllä tiedäkään minkä väriseksi tämän edes pitäisi kypsyä.
Baccatumit: Aji amarillo. Satoisia kasveja vaikka hirmuisen hitaita kypsymään. Pian pääsen maistamaan ekat kypsät. Aji rojo. Tuoreena melko miedon makuinen, mutta ajattelin kuivattaa ja käyttää vaikka murusina. Ei ollut kätösissäni erityisen satoisa tai helppo kasvatettava. PI-260460. Kärsimyskasvi, mutta piristyi loppukesästä ja nyt kypsyttelee podejaan. Odotan innolla tätä. Guyanalainen baccatum. Satoisa, tulinen ja herkullinen. Yksi parhaita maistamiani chilejä+helppo kasvattaa.
Pubescens: Canario(rocoto) peru cusco. Hidas tuottamaan satoa, mutta nyt siihen on tarttunut kuitenkin useampi podi. Selkeästi eri kasvi kuin seuraava. Canario. Nopeampi kuin cusco ja tekee selkeästi erilaisia podeja. Maistellaan kun kypsiä alkaa ilmestymään.
Villit: CAP 1144 praetermissum. Söin innoissani valtaosan kypsistä podeista suoraan puskasta, joten siemeniä ei jäänytkään montaa säilöön. Mahtava aromi näissä pienissä polttavissa marjoissa. CAP 214 baccatum var.baccatum. Satoisa, mutta ei niin hyvänmakuinen tapaus kuin prae. Jauheeksi. C.Chacoense. Pieni, suorastaan säälittävä kasvi tuotti vain muutaman marjan. Ihan omintakoinen maku näissä. "C.Parvifolium" c.baccatum var.baccatum. Ripsiäisten herkkua. Pienessä ruukussa kasvanut pieneksi jäänyt kasvi tuotti kokoonsa nähden reippaasti "äkkikuolemapolte" tyylisiä marjoja. Varmaan mielenkiintoista jauhetta tulee näistä. Aribibi gusano. c.sp. Parhautta. Hiton hyvä aromi, satoisa ja sopivan tulinen. Harmi, että sain tämän satoamaan vasta todella myöhään. MiniMini c.baccatum. Tämä villichilifoorumin kilpailuchili ei tehnyt mainittavan paksua runkoa, joten sen ilmoittaminen kilpailuun unohtui tyystin. Pieniä marjoja se on tehnyt kuitenkin varsin paljon.
Talvehtivat: Tepin. Ekat pienet marjat kypsymässä keittiössä. Odotan innolla. Tästä kasvista opin sen, että viihtyy parhaiten mahdollisimman aurinkoissa paikassa, eikä pienessä varjossa. C.Lanceolatum. Oma kasvini ei edes kukkinut tänä kesänä, mutta anopilla kasvava yksilö on taas tuottanut marjoja, joten siemeniä saan sitä kautta lisää jakoon. Ulupica, large. Menehtyi juurimätään kesäkuussa. PI 585273 (pistokkaasta). Siirretty mökille avomaahan säiden armoille 6.6.2011. Ei tietoa tämän hetkisestä tilanteesta.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - lokakuu 19, 2011, 22:57:59 IP
Tyhjää on parvekkeella..
(http://img401.imageshack.us/img401/9587/dsc09186m.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/401/dsc09186m.jpg/)
..vaan ei sisällä.
(http://img5.imageshack.us/img5/723/dsc09191t.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/5/dsc09191t.jpg/)

Aji Panca starttasi vihdoin kukkimisen.
(http://img7.imageshack.us/img7/2708/dsc09173e.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/7/dsc09173e.jpg/)

Ja Cumari O Passarinho podittamisen.
(http://img708.imageshack.us/img708/2101/dsc09178d.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/708/dsc09178d.jpg/)

Tapaus naitetut Peru Cuscot.
(http://img716.imageshack.us/img716/8592/dsc09180dz.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc09180dz.jpg/)
Jöötejä.
(http://img192.imageshack.us/img192/1284/dsc09181v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/192/dsc09181v.jpg/)
(http://img215.imageshack.us/img215/1241/dsc09183s.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/215/dsc09183s.jpg/)

Tapaus Canario.
(http://img163.imageshack.us/img163/6977/dsc09171m.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/163/dsc09171m.jpg/)
(http://img94.imageshack.us/img94/2425/dsc09172z.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/94/dsc09172z.jpg/)

PI260460
(http://img705.imageshack.us/img705/9521/dsc09182n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/705/dsc09182n.jpg/)

Aji Amarillo
(http://img36.imageshack.us/img36/7198/dsc09185w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/36/dsc09185w.jpg/)

Aji Rojo ja muutama hassu matonen.
(http://img822.imageshack.us/img822/9894/dsc09149v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dsc09149v.jpg/)

Raakileet ulkoa ja puskaan kuivuneita Malaguetoja. Joukossa kai myös: Jalluja, Serranoa, CAP 214:ää, Medinaa, Aji Rojoa, Intian F1:stä, Bollea, Aribibi Gusanoa ja Vihannespaprikaa.
(http://img6.imageshack.us/img6/7273/dsc09198w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/6/dsc09198w.jpg/)
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - lokakuu 26, 2011, 00:22:38 AP
Oioioi! Kauaa ei tarvinnut odottaa tätä.

Aji Panca
(http://img695.imageshack.us/img695/3788/dsc09199p.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/695/dsc09199p.jpg/)

Taitaa tämä tapaus jäädä natikan alle niin kauaksi aikaa kun pääsen siitä kypsiä maistelemaan. Ulkona parvekkeellahan tuosta tuskin olisi koskaan saatu satoa, kun tuntuu olevan "hieman" hidas tapaus.

Pancan kukka.
(http://img853.imageshack.us/img853/1696/dsc09209y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/853/dsc09209y.jpg/)
Koitin napata hieman normaalimman väristä kuvaa sen kukasta kun natikan valossa se asia on mahdotonta. Tosin jos parempia kuvia haluaisi, pitäisi kaivaa varastosta päivänvärinen esli ja lyödä se tuohon viereen pöhöttämään. Tai hankkia parempi kamera...tai opetella kuvaamaan..  :D

Mutta voi prkl:een kirvat! Nyt taidan alkaa ymmärtää ihmisiä jotka noiden kanssa ovat tosissaan tuskailleet. Aina kun mukamas saat tapettua kaikki näkyvissä olevat kirvat, niin vajaan viikon päästä jossain chilin lehdellä niitä on oikea haaremi kuhertelemassa. Ei siinä muuten mitään, mutta kun kohta koko olohuone haisee joltain mattojen pesupaikalta kun mäntysuopaa tulee hölvättyä oikein urakalla noiden niskaan. Onneksi saan parin viikon sisään muutaman puskan taas heitettyä pois, niin helpottuu noiden kanssa taistelu.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Minbaari - lokakuu 31, 2011, 15:07:14 IP
Tuli annettua lähtöpassit Aribibi gusanolle, Malaguetalle, MiniMinille ja amppelissa kasvaneelle Peru Cuscolle. Tuo amppelicanario ei tuottanut podin podia, joten se oli pieni pettymys. Onneksi kuitenkin toisessa yksilössä on sentään muutamia maistiaisia tulossa. Aji Panca innostui podien tuotossa ja raakileita ilmestyy joka päivä lisää. Kirvoille annoin eilen illalla täsmä-iskun pyretriinisuihketta jotta saisin hillittyä niiden lisääntymistä ja täytyy varmaan viikon päästä toistaa tuo isku. PI 260460 baccatum näyttäisi myös saavan ekan kypsän podin aikaiseksi ja täytyy tuo podi maistella viikon päästä ennen seuraavaa pyretriinisuihkutusta.
Otsikko: Orvon näköistä...
Kirjoitti: Minbaari - marraskuu 08, 2011, 23:59:16 IP
Nyt on olkkarin ikkunalla taas tilaa.
(http://img197.imageshack.us/img197/1264/dsc09268q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/197/dsc09268q.jpg/)

Jäljellä jäivät Aji Panca, Naga Morich ja Canario Peru Cusco. Keittiössä podejaan kypsyttelee vielä Tepin ja Lance ja Chacoense odottavat tuomiotaan vielä. Todennäköisesti heitän kaikki puskat mäkeen ja aloitan vuoden vaihteessa uuden kauden täysin puhtaalta pöydältä. Myös vaimo antoi luvan heittää muut huonekasvit, eli kaksi palmuvehkaa pois, joten siten minimoidaan kaikkien epämiellyttävien öttiäisten ja tautien säilyminen hengissä.

Aji Pancat kasvavat aika vauhdilla.  :D
(http://img7.imageshack.us/img7/5339/dsc09272h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/7/dsc09272h.jpg/)

Siinä sitten olisi pois heitetyistä puskista revityt podit. Keittiövaakaa kun en omista, niin painoa en tiedä, mutta olisiko tossa joku 1,5-2kg. Canariot tietenkin painaa eniten ja noi Aji Amarillot oli kanssa yllättävän painavia. Syötävää niissä on mukavasti.
(http://img689.imageshack.us/img689/9118/dsc09270jv.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/689/dsc09270jv.jpg/)
Vihreiksi jääneet kypsyttelen vielä omenan avulla ja kypsät joutuvat varmaan pakkaseen. Canarioista tosin saatan tehdä etikkasäilykettä kun joku kehui, että ovat namia.. Nuo pienet punaiset keskellä takana ovat muuten niitä PI 260460 baccatumeja. Voisi kyllä sanoa, että ehdottomasti tulisimpia baccatumeja. Menee ehkä jopa lemon dropin ohi ja makukin on mukavan raikas. Columbialaisesta frutescensista en muuten löytänyt potkua yhdestäkään podista, eli olivat kaikki täysin tulettomia.
Otsikko: Vs: Back To Basics- Minbaarin toinen kausi
Kirjoitti: Ryhis - marraskuu 09, 2011, 10:45:48 AP
Ihan komia sato, onnittelut!
Otsikko: Ei jaksa enää. Game Over.
Kirjoitti: Minbaari - joulukuu 06, 2011, 23:32:49 IP
http://www.youtube.com/watch?v=dsx2vdn7gpY

Tämä kausi on tässä. Huomenna kaikki loput kolme puskaa matalaksi, loput ruukut pesuun ja talviteloille. Sitten nurkkien putsaus ja mahdollinen varmuusraidaus, jottei YKSIKÄÄN kirvan muna tai ripsiäisen perkele pääse pilaamaan uutta kautta! Uutta kautta aloittelen sitten varmaan isyyslomalla, kun se aika tässä lähiviikkoina/päivinä koittaa..  :)

(http://img641.imageshack.us/img641/4097/dsc09316o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/641/dsc09316o.jpg/)