tammikuu 10, 2025, 19:27:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Back To Basics- Minbaarin toinen kausi

Aloittaja Minbaari, marraskuu 03, 2010, 14:41:58 ip

« edellinen - seuraava »

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - joulukuu 21, 2010, 00:37:03 ap
Muista pillillä puhalella tota pikkuruukun vettä niin ei mene ihan heti pilalle! ;)

Chilimetsästä tulee mieleen oma viime kesän kokeilu, jossa puristin pieneen multapurkkiin pari bolivian rainbow:n podia ja sieltähän sirkkataimet kasvoi kuin rairuoho :D

Tuota pikkuruukkua kun pitää lähellä patteria, niin ei taida vesi siinä kestää kuin viikon, jonka jälkeen saa lisätä sitä. Kaiken takanahan on se, kun ei noita itäneitä taimia raaskisi heittää menemään, vaan pitää jotain muuta keksiä niiden päänmenoksi..  ;D

Minbaari

Ei idä chilacat ei..  :( Noiden siementen kuntoa veikkailinkin huonoksi itämään laittaessani ja aavistukset näyttäisivät osuvan oikeaan. Cumari O Passarinhostakin on vain 1 siemen 8:sta itänyt. Kunpa vain itänyt siemen jaksaisi kasvaa, sillä sirkkalehtiä se ei ole vielä saanut auki. Näin toisella kaudella alan pikkuhiljaa ymmärtää siementen puhtauden ja laadun tärkeyden..

Btw. Olisikohan jollain Tabascon siemeniä ylimääräisenä, jos vaikka koittaisin sitä uudelleen?

Minbaari

Ei tämä toinen kausi ole lähtenyt niin hyvin käyntiin, kuin olisin toivonut.. Ensimmäisen idätys erän taimet ovat jämähtäneet kasvussa paikalleen, ja syyn tähän olin arvannut jo jonkun aikaa sitten, mutten ollut asialle vielä tehnyt mitään. Odottelin josko taimet lähtisivät kasvuun, mutta nyt odottelu sai riittää.

Syynä kitukasvuun oli aloittelijan virhe nro.1: LIIKAKASTELU. Lisäksi ongelma nro.2 oli: HARSOSÄÄSKEN TOUKAT. Joten..
Vaihdoin kaikkien päätaimien villeihin, baccoihin ja pubescenseihin mullat ja lisäsin kaikkiin ruukkuihin reilun kerroksen ruukkusoraa. Kaikkia taimia olin liikakastellut ja muutamaa tainta lukuunottamatta, harsosääsken toukkia löytyi mullan seasta. Liikakastelua ihmettelin miten olin ollut niin huolimaton, että niin oli päässyt käymään. Kun en ensimmäisellä kaudella onnistunut liikakastelemaan tuon kokoisia taimia.

Toukkia en taas ihmettele, kun minulla ei ollut multiin siirto vaiheessa ruukkusoraa kotona, jota olisin laittanut katteeksi taimille. Ja kyllähän ne harsosääsket osaa desinfioituun multaan munia, jos vain tilaisuuden saavat. Ei siitä mullan putsauksesta hyötyä ole, jos ei varmista sen puhtaana pysymistä jatkossa. Osa taimista olisi varmasti selvinnyt ilman mullan vaihtoa, koska baccat ja pubet olivat kasvattaneet hyvät juuret. Ainoastaan niiden juuria oli toukat ylempää nakertaneet. Eniten kärsinyt oli ehdottomasti c.chacoense, jossa juuria ei ollut paljoa jäljellä. Toivottavasti taimet tokenevat tuosta kaikesta stressistä..

Huomaa liikastelusta johtuvaa lehtien kellastumista ja lerpahtamista..

Kyllä näistä vielä pelit tulee(toivottavasti).

Annuumit taas ovat todella elinvoimaisia! Ja saavat kiinni kuukautta ennen istutetut heittämällä.

Cumari O Passarinho pitää kiinni kypärästään. Olen sitä suihkutellut vedellä ja toivottavasti irtoaa.

Ulupica, large.  :)

Chilivaari

Tuohon nyt olisi paljonkin sanomista, mutta otanpa muutaman mieleen juolahtaneen asian:

- Kate saattaa hämätä ja et huomaa, että multa on vielä märkää. Se myös pitää kosteuden pidempään. En käyttäisi katetta noin pienillä.
- Kate saattaa houkutella kasveja pitämään juuriaan pinnassa, kun sielläkin on kosteaa. Samaa tapahtuu, jos mullassa on ns. kastelurakeita. Jos pintamulta saa kuivua, juuret menevät syvälle.
- Harsosääsket tuhoavat vain pienet juuret pinnasta tai pari senttiä syvältä. Yleensä chilit ehtivät kasvattamaan juuret pohjalle asti ennen kuin sääsket saavat toukkia aikaiseksi desinfioituun multaan.
- Cumarin sirkkalehtiä kuitenkin näkyy, joten se ei ole menetetty. Taimi kasvaa sieltä välistä vaikka väkisin. Minä laitan tuollaisissa tapauksissa pienen muovipussin tai lasin taimen päälle, jolloin ilma sen ympärillä tulee hyvin kosteaksi.

Ja muillekin muistutukseksi: Tuon kokoiset taimet pärjäävät 4 viikkoa kastelematta, jos kerran on kastellut kunnolla: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968

InkRose

Minulla ovat kuin ihmeen kaupalla pysyneet ensimmäisetkin sirkkataimet suht terveen näköisinä, tänään juuri huomasin yhden olevan hieman kalvakka, etenkin Turbo Pubet taitavat olla vähän turhan märässä tällä hetkellä. Pitänee vähän järjestää purkkeja taas uusiksi vedentarpeen mukaan. Ja hoitaa valaisimelle ripustus viimeinkin kuntoon.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 28, 2010, 16:21:22 ip
Tuohon nyt olisi paljonkin sanomista, mutta otanpa muutaman mieleen juolahtaneen asian:

- Kate saattaa hämätä ja et huomaa, että multa on vielä märkää. Se myös pitää kosteuden pidempään. En käyttäisi katetta noin pienillä.
- Kate saattaa houkutella kasveja pitämään juuriaan pinnassa, kun sielläkin on kosteaa. Samaa tapahtuu, jos mullassa on ns. kastelurakeita. Jos pintamulta saa kuivua, juuret menevät syvälle.
- Harsosääsket tuhoavat vain pienet juuret pinnasta tai pari senttiä syvältä. Yleensä chilit ehtivät kasvattamaan juuret pohjalle asti ennen kuin sääsket saavat toukkia aikaiseksi desinfioituun multaan.
- Cumarin sirkkalehtiä kuitenkin näkyy, joten se ei ole menetetty. Taimi kasvaa sieltä välistä vaikka väkisin. Minä laitan tuollaisissa tapauksissa pienen muovipussin tai lasin taimen päälle, jolloin ilma sen ympärillä tulee hyvin kosteaksi.

Ja muillekin muistutukseksi: Tuon kokoiset taimet pärjäävät 4 viikkoa kastelematta, jos kerran on kastellut kunnolla: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968

No nythän istutin taimet taas syvälle tuon juomalasin pohjille asti, joten juuret ovat jo syvällä. Huomasin kuitenkin multaa vaihtaessa, että toukkia oli niin pintamullassa, kuin myös 4-5cm syvyydessä kipon pohjalla, joten eiköhän ne ole niitä juuria sielläkin syöneet. Suurempi tuho taisi kuitenkin tulla tuosta liikastelusta, mutta täytyy olla sen kanssa tarkkana jatkossa. Katetta tulen varmaan käyttämään jatkossakin..

Mulla on toi cumari pienoiskasvihuoneessa, jonne olen suihkutellut vettä päivittäin pitääkseni kosteuden korkealla. Sillä vain tuntuu kestävän tuossa kypärän luovuttamisessa muita pidempään.

Chilivaari

Eli tieto, että viihtyvät vain pinnassa, onkin epätietoa.
Voisiko tuolla olla valon kanssa tekemistä? Sinullahan oli valoa läpäiseviä astioita.

Vai pilkistikö pohjan rei'istä multaa? Joissakin ruukuissa olen havainnut harsosääskien parveilevan myös ruukun pohjalla, jos siellä on multaa näkyvissä. Käyttämissäni ruukuissa aukot pohjalla jatkuvat hiukan myös sivuseinälle. Juuri nyt ei harsosääskiä näy kämpässä, mutta kyllä niitä yleensä ilmestyy, vaikkapa marketista tuodun ruukkusalaatin mukana.

Minbaari

Tuosta valosta en sitten tiedä, mutta jo viime kaudella huomasin sen, että harsosääsket pesivät altakasteluruukkujen vesisäiliössä. Tai ainakin niitä lenteli sieltä pois. Muistaakseni joku muukin oli huomannut saman ilmiön. Myös tässä linkissä veikkaillaan toukkien viihtyvän syvemmällä.

Minbaari

Tänään laitettu uudet chilacat itämään.  :D

Minbaari

Ja valo tuli.

Ja hallitus jyrähti..  ::)

Siinä se lepää. 400 wattinen monimetallivalaisin, philips master hpi-t polttimolla.
On muuten eroa valon määrässä, entisiin esleihin verrattuna.. Nyt sitä on. Sanotaanko
riittävästi. Ja mukavasti tuottaa lämpöäkin. Ei tarvi sohvalla enää pitää vilttiä päällä.
Patteriakin voi laittaa pienemmälle.

Katsotaans nyt kuinka lähtee kasvit kasvamaan tuolla. Annan valoa ensiksi 8h ja
etäisyyttä ensimmäisiin taimiin on noin metri. Onkohan se tarpeeksi kaukana, vai
nostanko ylöspäin vielä?

Ja jotta menisi todella HC-meiningiksi, niin lanceolatum bonchikin piti ketjuttaa! Brutaalia, mutta toimivaa..  8)

Hätäisimmät taimet pääsivät jo maitopurkkiin. Ripautin purkin pohjalle ruokalusikallisen pollen parasta. Ottiatuota kuin käy..

Ja lopuksi muistiin, että Columbian Golden Frutescens jonka laitoin Tabascon tilalle, iti vihdoin! Tai eihän siinä mennyt kuin 13 päivää! :)

Minbaari

Piti testata myös ostamani natikkapoltin ja hyvin näyttää toimivan. Ostin tuon lähinnä tulevaisuutta ajatellen, että ei tarvi erikseen lähteä hommailemaan sitä. Tuon natikan valossa en tahtoisi kyllä asua, ero monimetalliin on huima..

Minbaari

Kasvaahan ne chilit, vaikka 14 päivää sitten vähän stressailin asiasta. Ei ole ainakaan liian lähellä tuo monimetalli ollut, koska kasvit eivät ole ottaneet itseensä lisääntyneestä valosta.
Erityisesti baccat ja pubet ovat lisänneet kasvuvauhtia!

Serrano ja Goat's weed ovat vielä varsin karvattomia.. Kehittyykö niille se "karvoitus" vasta teini-iässä?

CoP pitää edelleen kypärästään kiinni.. Jatketaan suihkuttelua.

Aribibi Gusanon päätaimi menehtyi tuntemattomaan syyhyn, mutta onneksi varataimi on olemassa..

PI 585273 rocoto pistokkaani päätti sitten tehdä muutaman podin! Maaliskuussa sitten pitäisi päästä maistelemaan tuoretta rocotoa.  8)
Kasvi on n.20cm leveä, mutta ei näytä haittaavan..

Monimetallilamppu paahtaa nyt 9h päivässä, viime viikon 8h sijaan.

jewe

Kommeet noi nimikyltit, kun joskus saisi itsekin aikaiseksi väsätä noita. Hallituksen mielestä vaan aikaa kuluu jo muutenkin ihan liikaa ruudun ääressä. :D

Voisko tuota lamppua vielä laskea lähemmäs taimia, tai mikä minä olen sanomaan kun itselläni on vaan 150 wattinen lyhty, tosin sekin on kohta jo kymmenen sentin päässä isoimmista kasveista eli pitää ryhtyä toimenpiteisiin pikapuoliin.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 11, 2011, 15:46:51 ip
Kommeet noi nimikyltit, kun joskus saisi itsekin aikaiseksi väsätä noita. Hallituksen mielestä vaan aikaa kuluu jo muutenkin ihan liikaa ruudun ääressä. :D

Voisko tuota lamppua vielä laskea lähemmäs taimia, tai mikä minä olen sanomaan kun itselläni on vaan 150 wattinen lyhty, tosin sekin on kohta jo kymmenen sentin päässä isoimmista kasveista eli pitää ryhtyä toimenpiteisiin pikapuoliin.

Joo kyllä noista nimistä nyt paremmin selvää saa kuin viime kaudella. Silloin oli jotain epämääräisiä teippitussivirityksiä, joten jos nää vähän paremmat olisi. Täytyy alkaa pikkuhiljaa hivuttamaan alaspäin tuota lamppua, kun kasvit näyttävät hyvin kestävän sitä. Tulipahan oltua ainakin tarpeeksi varovainen.

jewe

Taisi mulla muuten viime vuonna pari tomaattiakin kasvaa melkein tulikuumaan natikkaan kiinni ennenkuin huomasin, muistaakseni mitään vaurioita ei tullut kunhan ei koskettanut lamppuun.

Eihän niitä silti kannata liian lähelle lamppua lykätä jos kuitenkin käy huonosti.

Minbaari

Chilaca on itänyt!  :D

Nyt on kaikki haluamani lajikkeet Tabascoa lukuunottamatta itäneet ja taimivaiheessa. Yksi lajike on kuitenkin matkalla käsittääkseni Hollannista ja se on Mini Mini villichilifoorumin kisaa varten. Se laitetaan sitten itämään 1.2.2010, eli milloin tuo kilpailu alkaa! Uusia lajikkeita tälle toiselle kaudelle tulee siis 24kpl.

InkRose

Se on aina kiva kun hommat toimii. Ite käytin about puoli työpäivää pajan kasvatusten valmisteluun tänään, kun Chilivaarilta saaduista siemenistä ensimmäiset oli nyt itäneet. Biquinhot näyttää itävän 2/3 kun yksi meni homeisena poistoon alkuviikosta, yhden laitoin aamulla multaan ja toinenkin näyttää puskevan kuorestaan esiin ihan kohta. Habanero ja Rocotot hidastelevat aina vaan. :-\ Kun nyt sentään nuo nousisivat mullasta sitten kans...

Onneksi noita tärkeimpiä on vielä varalla saman verran kuin nyt on lautalla, eli toivoa on vielä saada muitakin rocotoja kuin Turbo Pube. Ja orggis habanero, sitä pitää yrittää myös uudestaan jos ei noista lähde. :)

Minbaari

InkRose multa saattaisit saada keväämmällä jonkun rocoton/canarion taimen, tai vaikka pistokkaan. Jos siis tuntuu, että omat idätykset menee mönkään taikka haluut muuten vaan lisää kasveja..  :) Tällä hetkellä kasvaa tosiaan Canario, Canario Peru Cusco ja PI 585273 rocoto. Noista on noita Canarioita kasvamassa useampi taimi ja PI 585273 on pistokkaasta lisäännytetty.

InkRose

Eipä tässä vielä hätä ole, mutta kiitos. :) Itse asiassa juuri äsken kun tänne pajalle pääsin ja sain idätyslautan silmien alle, niin siellähän kurkki se toinen Biquinho sekä yksi Rocoto Peru Cusco. Kyllä se vielä tästä. ;D Sinänsä ihan hyväkin kyllä että vähän hidastelevat kun täällä pajalla on valaistus vähän vielä heikko. Sirkkataimille on nyt 30W ESLi ja parin viikon päästä saan sitten Legoinsinööriltä pari 50W ESLiä. Samalla kertaa taidan käydä ikeasta hakemassa pari niitä rimpuloita pöytälamppuja kun mokomat on 60W asti luokiteltu ja niissä on sitten säätövaraa korkeudessa riittävästi, etenkin kun kirjahyllyyn ne ruuvaa kiinni. Se on vain tämä aloittelijan into mikä aiheuttaa pientä turhautumista ajoittain. ;)

Alkaa näköjään aurinkokin vähitellen löytää noihin ikkunoihin, joten kunhan saavat nyt pienet vähän lehteä pystyyn niin pääsevät ikkunalaudallekin osaksi päivää totuttelemaan oikeaan valoon.

Tinsa

Kannattaa muuten laittaa sitten sen hyllyn toiseen päähän joku paino, että ei ole hylly lattialla. Nimimerkillä kokemusta.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.