tammikuu 08, 2025, 04:52:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Nagapatonkia Tammiston Citymarketissa

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 28, 2011, 13:33:47 ip

« edellinen - seuraava »

Nosiseptori

Karppaustakin on monenlaista ja melkein voisi sanoa, että juuri sellaista kuin sen itse haluaa olevan. Jos nykyisellään ihmisille suositellaan jopa 300 grammaa hiilihydraatteja päivässä, niin laskisin karppaamiseksi esimerkiksi +100 grammaa hiilihydraattejakin sisältävän ruokavalion. Tähän määrään ei tarvitse kasviksien syöntiä rajoittaa millään tapaa. Kilossa mustikoita on n. 70 grammaa hiilihydraatteja. Itselläni hiilihydraattien rajoittaminen aikaansaa ruokahalun hillitsemistä ja älyttömän ylensyönnin poistumista. Vaikka kyse olisikin loppupeleissä vain ja ainoastaan energiasaannin rajoittumisesta, eikä välttämättä suurista metabolisista ilmiöistä, on oma syömiskäyttäytyminen ja sen hallinta olennaisessa osassa. Todella suuri osa maailman ihmisistä elää terveinä ilman karppaamista ja jotakuinkin suurillakin hiilihydraattimäärillä. Jokin tässä länsimaisessa ruokavaliossa kuitenkin mättää. Hiilihydraattien rajoittaminen ei itseasiassa ole edes mitenkään vaarallista. Suurissa epidemiologisissa tutkimuksissa tyydyttyneen rasvan saannilla ei ole mitään yhteyttä lisääntyneeseen kuolinriskiin. Se ei sitä kyllä laskekaan, mutta todellinen tappaja on suuri glykeeminen kuorma. Tämä tarkoittaa suurta (ylimääräistä) hiilihydraattimäärää ruokavaliossa. Ihmisillä on esim. Atkinsin dieetistäkin virheellisiä uskomuksia. Alle 20 gramman päivittäinen hiilihydraattimäärä on tarkoitettu vain dieetin alkuun. Sitä noudatetaan vain kaksi viikkoa, minkä jälkeen hiilihydraattimääriä tasaisesti nostetaan sille tasolle, joka on yksilölle sopiva. Ei ole juuri tässä ja nyt lähdeviitettä saatavilla, mutta eräs Volek-niminen tutkija työryhmineen on ylipainoisille tekemissään tutkimuksissa havainnut, että vähän hiilihydraatteja, mutta runsaasti tyydyttynyttä rasvaa syövillä potilailla oli veressään vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin potilailla, jotka söivät vain vähän tyydyttynyttä rasvaa, mutta paljon hiilihydraatteja. Volekin sanoin:"et siis ole mitä syöt , vaan sitä, mitä kehosi tekee siitä, mitä syöt.

Ja tosiaan: suosituksissa perunalle, pastalle ja riisille on lautasmallissa varattu vain 1/4. Aika usein näkee, että makaronilla, riisillä tai potuilla täytetään koko lautanen. Ja sen lisäksi vielä lihat ja rasvat.

Jos ruokailu pysyy hallinnassa "ihan tavallisella ruualla", niin tosi hyvä juttu! Mutta ei viljojen rajoittaminen mitään kovin olennaista ruokavaliosta poista, varsinkin jos sen vuoksi lisää kasvisten ja marjojen syömisen määrää.  :)

Ja sit kai edes jotenkin topiciin liittyen tai sitä sivuten:
Jos nyt jotain karpeille ja ei-karpeille kelpaavaa chililounassafkaa ideoisi, niin jotkin ruokaisat salaatit olisivat kyllä pop! Esim. jotain miedompia chilejä raakana salaattiin tai sitten vaikka nagamajoa... Nam!  ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - syyskuu 05, 2011, 16:40:07 ip
Jos multa kysytään mielipidettä, niin älä edes tutustu! ;)

Noita extreme ruokavalioita on ollu aina ja joka kerta ne on toiminut yhtä hyvin, sen aikaa kun sitä tehdään!
Perus ruokaa + paljon liikuntaa = painonpudotusta

Jos haluaa laihduttaa ilman hikoilua, niin pidä kirjaa syömisistäsi, joka suupalasta. Karsi pois kaikki paska, vähennä kofeiinin saanti.
Jos tällä ei ala tapahtumaan tarkastele ravinnon laatua. Rasvaa pikkasen pois ja pottujen/pastan/riisin määrää pikkasen pienemmäks, vaalea leipä mäkeen! Nosta hieman proteiinin saantia.

Jos ei vieläkään tipu --> annoksia pienemmäks! Mitä normaalimpaa on elämä laihduttaessa, sitä helpommin siitä tulee tapa, mistä ei lipsu!
Ainoa huono puoli tässä on vaan se, että jos ei liiku, niin sitten pitää nähdä nälkää...

Mä huomasin, että kun rupesin treenaamaan 2-->3-->4 kertaa viikossa, paino tippui, söi ihan mitä tahansa...
Mitä enemmän tulee lihasta läskin tilalle --> sitä enemmän runko polttaa kaloreita! ;)

Ja senpuoleen, alkoholilla saa helposti tuhottua parhaankin dieetin...

Lihamestari

Onhan siellä sellainen "4 naista syö tästä kevyesti itsensä täyteen"-salaatti! ;)
Toi nyt on ehkä liioiteltua, mutta meidän talon neidit jättää yleensä sen kesken ja jatkaa myöhemmin.
Valittavana kadella tai neljällä täytteellä!
Kuus nagapatonkia kun on tullut nautittua, niin salaatin saa ilmaiseksi! :)

Karppaamisella on vaan sellainen negatiivinen sävy, ainakin kun mä sen kuulen. Aina kun lukee jonkun karppaavan, tekstissä ynnäillään jotain muutamia hassuja hiilarigrammoja ja mietitään, millä ihmeen lisäaineela tämänkin safkan sais onnistumaan ilman hiilareita!
Räätälöity ruokavalio kuulostais paremmalta tommoisessa tilanteessa, missä vaan hieman muokataan sitä, mistä ne kalorit oikein tulee...
En mä ainakaan miellä karppaavani, vaikka pyrinin nauttimaan "normaalia" enemmän proteiinia.

Lainaus käyttäjältä: Nosiseptori - syyskuu 05, 2011, 18:29:18 ip
Todella suuri osa maailman ihmisistä elää terveinä ilman karppaamista ja jotakuinkin suurillakin hiilihydraattimäärillä. Jokin tässä länsimaisessa ruokavaliossa kuitenkin mättää.
Täällä mättää työn vähäinen rasittavuus, vähäiset liikunnalliset harrastukset ja prosessoidut safkat!
Eli syödään liikaa, liikutaan liian vähän ja sekin mitä syödään, on täyttä **skaa!
Tähän olen sortunut itsekkin...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 05, 2011, 18:42:37 ip
Ja senpuoleen, alkoholilla saa helposti tuhottua parhaankin dieetin...
Juu, näin on!
Mä oon lopettanu kohta lähes kokonaan a-holin käytön! :)
Mä vaan reenaan!

Tosin viime viikonloppuna lipsahti! :o
Join hurjat 4 olutta ja pari konjakkia! ;D

Muuten toi määrä menee ehkä kahdessa tai kolmessa kuukaudessa...

Yks tuttu oli aikoinaan painonvartioissa, missä opetettiin, että jos meinaa juoda, niin kuivaa valkkaria ja light spriteä. Tätä sit herra lipitteli joka viikonnloppu :-\
Mulla hurjia nuoruusvuosina se suurin kalorimäärä ryyppyviikonloppuna tuli kankkuspäivänä! ;D
Mul on aina kankkusissa ihan hirveä nälkä!

Nosiseptori

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - syyskuu 05, 2011, 18:43:58 ipTäällä mättää työn vähäinen rasittavuus, vähäiset liikunnalliset harrastukset ja prosessoidut safkat!
Eli syödään liikaa, liikutaan liian vähän ja sekin mitä syödään, on täyttä **skaa!
Tähän olen sortunut itsekkin...

Ja ruokaillaan tankkauksenomaisesti mahdollisimman nopeasti, mielellään jonkin muun asian oheistoimena. Väärin! :)

Itse koen karppaavani, mutta pyrin siihen, että en joutuisi laskemaan jotain yksittäisia hiilarigrammoja. Ei se olisi edes käytännöllistä pitemmällä tähtäimellä. Ihminen syö ravintoa eikä grammoja tai kaloreita... Mut ei tosiaankaan koske vain karppaamista. Kaikesta saa fanaattista niin halutessaan.

Hauska kuulla, että teillä on isoja (tulisia?) MIESTEN salaatteja. ;D Itse käyn "teilläpäin" vähän harvemmin etäisyyden takia, joten ei ole tarttunut silmään. Onkohan jonain tiettyinä päivinä niin kuin näitä patongejakin?

Lihamestari

Tulisuudesta ei vissiin salaateissa ole tietoakaan!

Mutta tuu tiskin kautta, jos oon töissä, mä voin tarjota nagamurskaa sinne sekaan! ;D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - syyskuu 05, 2011, 19:01:09 ip
Tulisuudesta ei vissiin salaateissa ole tietoakaan!

Mutta tuu tiskin kautta, jos oon töissä, mä voin tarjota nagamurskaa sinne sekaan! ;D

Jalluja saa pyytämällä yhdeksi täytteeksi. :)

Lihamestari

Ja multa sitä nagaa! ;D

Katotaan mitä Sabina tykkää, vein sille maistiaiseks yhden Lemon Dropin! :)

Ryhis

Huomenna tullaan oikein isolla possella (3 hlö...) ostamaan nagapatonkia. Raamit kaulassa paukataan sisään ja auta armias jos ei heti löydy tiskistä.

Sitten pyydetään, että tehdään.

Onhan patonkibaaria auki vielä kuudelta?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

masaiman

No voi juukelispuukelis!!!

Ykskaks tuli semmonen epäilys että missähän tämä lafka on,kun jotenkin tutulta nyt tuntuupi. guuglemäpsi auki ja...
Mähän olen ajanut tosta duunissa sen sata kertaa ohi kun oon käyny siinä Nilsaksenpolulla yhessä firmassa.
Tostahan ei olis esim. jollain Ikean reissulla kun muutaman minuutin matka Lahdeväylältä koukata tonne.
Täytyypä kysästä tuolta toisinajattelijalta jos sillä olis Ii-kauppaan asiaa. Vois tehdä sellasen pikku field tripin sinnepäin.

Lihamestari

Ja mä en ole taaskaan töissä, kun näitä on tarjolla! :(

Mä oon opiskelemassa kaikkea kivaa ja hienoa riistasta...

Pitäsköhän ottaa pari nagaa mukaan ja myrkyttää pari lihamestarikolleegaa! ;D ;D ;D

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 05, 2011, 22:01:36 ip
Huomenna tullaan oikein isolla possella (3 hlö...) ostamaan nagapatonkia. Raamit kaulassa paukataan sisään ja auta armias jos ei heti löydy tiskistä.

Sitten pyydetään, että tehdään.

Onhan patonkibaaria auki vielä kuudelta?

On se ollut aina auki arkisin ainakin kahdeksaan ja lauantainakin loppuun saakka. Eri asia tietty mitä siellä myöhään illalla enää on jäljellä, mutta kuudelta pitäisi olla vielä asiat hyvin.

Ryhis

Tänään nähdään.

Patonkibaarin happotesti.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

pgrt

Lainaus käyttäjältä: Nosiseptori - syyskuu 05, 2011, 18:29:18 ip
Ei ole juuri tässä ja nyt lähdeviitettä saatavilla, mutta eräs Volek-niminen tutkija työryhmineen on ylipainoisille tekemissään tutkimuksissa havainnut, että vähän hiilihydraatteja, mutta runsaasti tyydyttynyttä rasvaa syövillä potilailla oli veressään vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin potilailla, jotka söivät vain vähän tyydyttynyttä rasvaa, mutta paljon hiilihydraatteja. Volekin sanoin:"et siis ole mitä syöt , vaan sitä, mitä kehosi tekee siitä, mitä syöt.

Tästä on vissiin useampikin tutkimus mikä tukee tätä päätelmää.

Yksi ongelma näillä alakarppaajilla eli todella vähän hiilareita syövillä on se, että ei syödä tarpeeksi kasviksia(kuituja) -> suolisto rupeaa voimaan pidemmän päälle huonosti -> syövän riski kasvaa kun "tavara" kulkee hitaasti.

Ihmeellistä että suomalaisten on vaikea luopua siitä riisi/pasta/peruna lisäkkeestä.
Eilen esimerkiksi tein wokkia illalliseksi missä vihanneksia 2/3 ja lihaa 1/3.
Hellasärön oli kuitenkin pakko paistaa viereen vielä riisinuudelit, mutta onneksi niitä ei ollut pakko allekirjoittaneen syödä :)

Ja kasvisten lisääminenhän on todella helppo tapa pienentää energian saantia ilman annoskoon pienentämistä.
Experience is simply the name we give our mistakes.

Larski

Oijoi, kun oli taas hyvää! Palveluki pelas tiskillä taas just niinku vaan toivoa voi. Patonki toimi hyvin myös, kun vaihdatti metukat tomaattisiivuihin.

Aji Inferno

Ja taas kaksi Etnaa tuli kehiin. :)  Ehdotin myös nagapäivän vaihtamista torstaista perjantaiksi (jos siis ei saada useammalle päivälle), jotta jengin viikonloppu tulisi paremmin nagaistetuksi. Tiskin takana oltiin samaa mieltä.

NikoLuola

Satuin tänä aamuna löytämään tieni Foorumiin parin vuoden tauon jälkeen, ja osui silmään tämä aihio. Pakko oli käydä maistamassa, kun melkein ohi ajoin.

Patongille arvosana 9+ (aina pitää jättää vähän parantamisen varaa), mutta parkkipaikkanne on 10-metriselle kuormurille alimitoitettu...

Tulen kuitenkin takuuvarmasti toistekin.
Scania on nopeampi kuin viidakon vanha sanonta

Ryhis

Kolmeen pekkaan vedettiin nagapatskua. Hyvää on, voi helvetti sentään.

Paawi

Tulipa ostettua kämppä about kilsan päästä Tammiston Cittarista ja onkin sitten tän threadin ku huomasin ni varsin monena tiistaina ja torstaina tultu käytyä pienellä polkupyörälenkillä.  ;D

Hyviä noi kyllä on. Seuraavaks kokonainen sarja tollasia: paahtopaistilla, kanalla, kylmäsavulohella jne. :)