tammikuu 08, 2025, 15:42:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kahvittelut

Aloittaja TunturiTiger, elokuu 01, 2011, 18:30:07 ip

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 06, 2011, 10:20:46 ap
panepa osoite, jollei muuta.  :D

Panin.

Kokeilin muuten itsekin tehdä tuota chilikahvia. Sihtiin normimäärä eli n.13-14g pööniä ja muutama kevyt ravistus caribean red habaneroa sirottimesta. Ei tullut mitään napalmia, eikä edes tulista, mutta mitä nyt flunssalta maistoin niin kyllähän se maku muuttu. Täytyy kokeilla vielä, kun makuaisti on täysin kohdillaan.

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

TunturiTiger

Pahus kun kännykällä pääsee kans tänne. Laavulla koiran kanssa istuessakin tulee poikettua katsomassa.
Tästä pääsen aiheeseen, eli kahviin. Tällä kertaa nokikahviin.
Nokikahvin keittoon on yhtä monta tapaa kuin keittäjääkin, mutta tässä omatapani. Kävin ottamassa taas tutusta lähteestä vedet pannuun. Sillä välin nuotio tekeyty ja takas tullessa palokin jo kunnolla. Pannuun ripaus suolaa, pöönit kouralla ja pannu nuotiolle. Kun pannu käy ahtaaks kahville, pannu pois nuotiosta. Pipon kanssa pannun kahvasta kiinni ja luttaus. Pöönivelli kuksaan ja makkaraa tikun nokkaan.
Sitte joutuukin jo potkiin koiraa vähä kauemmas nuotiosta.
Tästä ette pysty parantaan!

Minbaari

Tuli hommattua Kouvolan Citymarketista Pauligin Preferito espressopapuja ja keitin siitä kahvit pressopannulla. On kyllä hitsin hyvää ja kun sisältää vielä robustaa, niin kofeiinipitoisuuskin taitaa olla kohdillaan. Täytyy joku päivä vielä keitellä tuosta espressot krupsilla..

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 13, 2011, 16:08:42 ip
Miinkä kokoisessa pakkauksessa myivät?
Olen nähnyt vain 3 kilon pönttöjä...
josta tuolla "mitä nautitte juuri nyt"- ketjussa kuvakin

nuo perferito, supermo, favorito ja barista kiinnostavat.

Oli juuri sopivassa 250g pakkauksessa. Hintakaan ei muistaakseni ollut paha. n.6€. Varmaan kauppiaalta pyytämällä saa sinne Nakkilan suunnallekin..
Paitsi kun nyt menin katsomaan pakettia niin sehän olikin PROFONDO eikä preferito.. Ei pitäisi väsyneenä kirjoitella tänne. Tälläinen paketti siis:

PP

Tuli sitten maistettua tänään yhtä parhaista kahveista ikinä. Olen matkalla Italiassa, ja perus espresso pitkänä ja maidolla peruskahvilassa oli ihan toista luokkaa kuin erikoiskahvit saatikka peruskahvit suomalaisissa kuppiloissa.

Minkälainen/merkkinen mutteripannu ja mitä muuta kohtuuhintaista täällä kannattaisi kantaa kotiin?

Ryhis

Tietääkö Linker, että kuuluuko mutteripannun kaffepanos tampata. Olen tamppaillut ja jättänyt tamppaamatta. Olen tyystin hukassa.  :D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 22, 2011, 10:51:16 ap
Tietääkö Linker, että kuuluuko mutteripannun kaffepanos tampata. Olen tamppaillut ja jättänyt tamppaamatta. Olen tyystin hukassa.  :D

Vaiken olekkaan Linker, niin voin vastata. Ei kuulu tampata. Jos tamppaat, voi pannuun tulla liian suuri paine ja koko laitos voi räjähtää. Itse olen vähän tasoittanut puruja, mutta pirun kevyesti.

PP

syyskuu 22, 2011, 22:24:18 ip #169 Viimeisin muokkaus: syyskuu 22, 2011, 22:30:48 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 22, 2011, 09:09:54 ap
Mutterinmuotoinen Bialetti on alumiinia; ei sovi induktioliedelle, ja aiheuttaa joissakin ihmisissä ennakkoluuloja materiaalinsa vuoksi.
Bialetti tekee rosterisia venus-mallejakin, mutta en ole niille oikein lämmennyt.
Eli Alkuperäinen Bialetti Italiasta olisi minun ostokseni, kun jotain kohtuuhintaista pitäisi ostaa. Tosin niiitä saa suomestakin parilla-kolmella kympillä.

3 hengen versio originaali Bialettista lähti tänään mukaan. Hinta oli 22 € eli ei kai ainakaan paha.

Papuja pitää vielä ostaa. Ei vaan ole hajuakaan mitä ostaisi, mutta eipä täällä (Pavia) ole tullut vielä vastaankaan erikoismyymälöitö/paahtimoita, joten otan varmaan kaupasta muutamaa erilaista papua.

Hyvä kahvi ei ole näimmä täälläkään itsestäänselvyys. Olen nyt juonut espressoa maidolla tai ilman neljässä eri paikassa ja vain se yksi on ollut loistavaa. Täälläkin on automaatteja eikä ainakaan tässä pikkuhotellissa saa aamiaisella muuta kuin automaattikahvia.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - syyskuu 22, 2011, 11:43:57 ap
Jos tamppaat, voi pannuun tulla liian suuri paine ja koko laitos voi räjähtää.

Herra siunaa!  :o

Elämä ilman räjähdyksiä ja lapsuus ilman dynamiittia ei ole mitään!

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 23, 2011, 10:20:40 ap

no...  onhan mutterissa varoventtiili. Toiminta sitten eri juttu: jossain 1978 valmistetussa
pannussa se saatta ola jumissa....  pum.

Ei sitä kakkua suositella tampattavaksi. Vähän kukulleen, siis keko keskelle, suositellaan täytettäväksi.
Joskus olen tampannutkin, kevyesti kokeeksi. Mutta ei suuremmin vaikuttanut lopputulokseen, eikä räjähtänyt.
Ei edes viheltänyt  :D

Tähän mä juttuni perustankin. En lähtis testaileen. Kiva tietää, että sellanen on, mutta mitäs kun se käytön myötä jumittaa... ;)

Tepi

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 23, 2011, 10:20:40 ap
no...  onhan mutterissa varoventtiili. Toiminta sitten eri juttu: jossain 1978 valmistetussa
pannussa se saatta ola jumissa....  pum.

Ei sitä kakkua suositella tampattavaksi. Vähän kukulleen, siis keko keskelle, suositellaan täytettäväksi.
Joskus olen tampannutkin, kevyesti kokeeksi. Mutta ei suuremmin vaikuttanut lopputulokseen, eikä räjähtänyt.
Ei edes viheltänyt  :D

Olisikohan youtube-videon "paikka": Ruuvi varoventtiilin tilalle, "liian" hienoksi jauhettua kahvia suodattimeen, pieni esikostutus ja
ääri-piukka tamppaus. Mutteri kiinni ja levylle joka jossain pihan perällä ja pitkä jatkojohto. Lämpö tappiin  ja kuvaamaan pitkällä zoomilla,
jollain virkaheitolla kameralla joka joutaa hajota mahdolliseen sirpaleeseen. Itse bunkkeriin odottamaan paukkua. Ja naapurin hevonen....

pannaan hautumaan... 
Joskus tein vastaavan "kokeen" mikroaaltouunilla ja elysee-pullolla. Kansi lienee edelleen kiertoradalla.
Video hävisi johonkin, mutta ei siinä ollut katsottvaa kun suljinaika ei riittänyt alkuunkaan.

Nyt on tylsänä insinörttinä pakko vähän latistaa tunnelmaa...periaatteessa bialetti saattaisikin poksahtaa, jos vesimäärä olisi satakertainen ja rakenne sama. Mutterikeittimien rakenne on kuitenkin niin jämäkkä että "vähän" asiaa epäilen...100C paineeksi tulee 101 kPa eli 1 bar, 2 dl veden sisältämää omainaislämpöenergian määrää en jaksa laskea, paljoa ei kuitenkaan ole. Todennäköistä kuitenkin on että kovaksi tampattu purukakku olisi kuitenkin heikompi kuin alumiini...ja painehan purkautuisi heikoimmasta kohdasta.

Jos sen Bialetin poksauttamista välttämättä haluaisi kokeilla niin sihti kannattaisi vaikka tinata umpeen...ja vetää kierteet kiinni Sika kakkosella  8).
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

TunturiTiger

Tepi = ilonpilaaja

Mutta asiaakin on... Löysin tänään kirpputorilta toisen kokolasisen perkolaattorin kympillä. Jos rakkine toimii, laitan kuvia myöhemmin tänne. :)

TunturiTiger

Ei vakuumi vaan Pyrexin perkolaattori.

TunturiTiger

syyskuu 23, 2011, 16:04:47 ip #175 Viimeisin muokkaus: syyskuu 23, 2011, 17:05:00 ip käyttäjältä TunturiTiger
Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 23, 2011, 15:53:10 ip
määkin haluun!

Arvasin... ;)

Edit: Kuvia

On se hiano!

TunturiTiger

Tuo santos kyllä kiehtois... Itse muuten maksoin tuosta perkolaattorista 10e. ;)

LudwigVonAntero

Sopinee kysyä tässä topicissa.

Miten putsata kahvimylly?
Sain veljeltä tuollaisen braunin käytetyn myllyn, kun oli chlilin jauhamisesta puhe.
Löytyy säätö karkeudelle ja käyntikytkin parin sekunnin pykälillä... aika porvari meininkiä siis :D

Mutta tuo pahuksen vehkeen sisuksen kaikki reunat ja nurkat on täynnä - yllätys yllätys - kahvia.

Googletuksella löytyi kyllä jotain ihan kaupallisia "putsauspapuja", mutta hinta on vähintäänkin suolainen.
Ihan atomeiksi tuota laitetta ei tahdo saada, kun ei ruuvin ruuvia löydy, eikä pohjakaan tuntunut olevan perus nipsuilla kiinni.

Meinasin et pitäiskö ottaa töihin mukaan ja turauttaa 8 baria paineilmapistoolilla sisään. Luulis jotain ainakin tapahtuvan.

Mutta miten te, hyvät kahviharrastajat, putsaatte myllynne?

PP

Lainaus käyttäjältä: LudwigVonAntero - lokakuu 04, 2011, 22:52:32 ip
Meinasin et pitäiskö ottaa töihin mukaan ja turauttaa 8 baria paineilmapistoolilla sisään. Luulis jotain ainakin tapahtuvan.

Mutta miten te, hyvät kahviharrastajat, putsaatte myllynne?

Jos on mahdollisuus käyttää paineilmaa, turha edes miettiä vaihtoehtoja.

TunturiTiger

Nimenomaan paineilmalla itse suhautan. En tosin ihan 8 baarilla, vaan koitan pitää järjen päässä. Jotkin osat tuosta myllystä voi jopa tiskata.Nimenomaan paineilmalla itse suhautan. En tosin ihan 8 baarilla, vaan koitan pitää järjen päässä. Jotkin osat tuosta myllystä voi jopa tiskata.