tammikuu 08, 2025, 22:01:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Aloittelija kyselee

Aloittaja Ernesti, elokuu 10, 2011, 23:55:51 ip

« edellinen - seuraava »

Ernesti

Tervehdys kaikille! Täällä aloitteleva chiliharrastaja haluaa kysyä muutaman tyhmän kysymyksen:
1. Laitoin ZenGrow -pöytäpuutarhan hankintaan ajatellen, että se voisi olla helppo tapa aloittaa. Voiko kyseisellä laitteella kasvattaa siemenestä asti ilman mitään erillistä idätysastiaa?
2. Mitkä lajikkeet olisivat hyviä tähän ZenGrow laitteeseen, vai onko sillä väliä? Mielellään suht. nopeasti kasvavia, että pääsisi heti sisään tähän hommaan. :)
3. Mihin aikaan keväästä on järkevää laittaa kasvamaan pelkän luonnonvalon turvin? Mitkä lajikkeet ovat sopivia?

Aiempaa kokemusta minulla on ainoastaan perunan kasvattamisesta joten olen ihan keltanokka. :)

InkRose

Useimmissa vesiviljelyjärjestelmissä näyttäisi suht herkästi käyvän niin, että myös normaalisti pienikokoiset, kompaktit kasvit paisuvat reippaasti keskimääräistä multakasvatusverrokkia suuremmaksi. Kyllä se hyvä systeemi on, en sitä sano, mutta luultavasti joudut tasaisin väliajoin leikkelemään kasveja pienemmäksi että mahtuvat elämään siinä.

Lisäksi chililajeista ehkä helppohoitoisin, C. Baccatum, kasvaa lähes järjestään isoksi myös mullassa, vesiviljelyssä vielä varmemmin. Se on toisaalta sekä valon että ravinteiden suhteen ehkä suurpiirteisin chililaji ja vieläpä erinomaisen käyttökelpoinen ruoanlaitossa tai sellaisenaankin. Kannattaa Infernochilistä ja Chiliwikistä katsella tarkempia lajikekuvauksia, niistä löytyy aika paljon tietoa jo. Omat suosikki-Baccatumit on tällä hetkellä Starfish, Aji Cristal ja Inca Red Drop.

Pienikokoisia lajikkeita taas löytyy enemmän Chinenseistä ja Annuumeista.

Auringonvalon riittävyydestä en teidän leveyksillä osaa sanoa, täällä tuntuvat pärjäävän jo helmi-maaliskuulta eteenpäin.

Mario

Anteeksi lainaan hieman lankaa ja kysyn yhden kysymyksen.

Tänään vaihtui ensimmäisissä naga morich podeissa väri oranssiksi. Niinpä siis kysyn milloin kannattaa poimia talteen? Tämäkin tietysti makuasia, mut kysyn kuitenkin.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Mario - elokuu 12, 2011, 23:36:13 ip
Anteeksi lainaan hieman lankaa ja kysyn yhden kysymyksen.

Tänään vaihtui ensimmäisissä naga morich podeissa väri oranssiksi. Niinpä siis kysyn milloin kannattaa poimia talteen? Tämäkin tietysti makuasia, mut kysyn kuitenkin.
Itse ainakin, jos mahdollista niin annan roikkua värin vaihtamisen jälkeen parikin viikkoa puskassa kiinni. Maku syvenee ja siementen itävyys paranee.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

pgrt

Syötäväksi koska tahansa mutta ainakin omien kokemusten mukaan parhaiten itävät siemenet löytyy jo nahistumaan alkavista podeista. Mutta eiköhän ne idä nuokin jos on kova kiire päästä maistamaan :)
Experience is simply the name we give our mistakes.

Mario

Vate

vastaan vaan 3:seen, eli maaliskuussa ;)

Perry

Lainaus käyttäjältä: Ernesti - elokuu 10, 2011, 23:55:51 ip
Tervehdys kaikille! Täällä aloitteleva chiliharrastaja haluaa kysyä muutaman tyhmän kysymyksen:
1. Laitoin ZenGrow -pöytäpuutarhan hankintaan ajatellen, että se voisi olla helppo tapa aloittaa. Voiko kyseisellä laitteella kasvattaa siemenestä asti ilman mitään erillistä idätysastiaa?
2. Mitkä lajikkeet olisivat hyviä tähän ZenGrow laitteeseen, vai onko sillä väliä? Mielellään suht. nopeasti kasvavia, että pääsisi heti sisään tähän hommaan. :)
3. Mihin aikaan keväästä on järkevää laittaa kasvamaan pelkän luonnonvalon turvin? Mitkä lajikkeet ovat sopivia?

Aiempaa kokemusta minulla on ainoastaan perunan kasvattamisesta joten olen ihan keltanokka. :)

Tuo ZenGrow soveltuu paremmin yrttien kasvattamiseen kun Chilien, itse sain tämän neuvon ja sitä noudatan. eli unohdin koko härpäkkeen. Ne chilit joutuu myöhemmin kumminkin siirtämään pois tuosta ZenGrowsta. ei vaan tila riitä. eilen tuossa Plantagenissa ihmettin tuota hökötystä, ja onhan se aika huteran tuntuinen vermes. Mutta kukuin tyylillään  :D

Siku

Caderusso tykkää leikkiä noilla ZenGroweilla, kannataa siis kurkata hänen päiväkirjaansa  :)

Ernesti

No voihan tuon ZenGrow:n valjastaa sitten yrttien kasvattamiseen, kun maaliskuulla laitan ruukkuihin kasvamaan. Ajattelin nyt vain kokeilla tuolla laitteella, josko sitä saisi edes jotain kasvamaan. :D

Herra 47

kyllä tuolla alku taimetuksen pystyy hyvin hoitamaan... Sen jälkeen tosiaan siirto johonkin toiseen
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)